Słownik marketingowy, definicje SEO SEM

Działanie UX design w marketingu i SEO
Kompleksowy poradnik ux design na przykładzie strony internetowej [także UI pod SEO]
5 lutego, 2021
Pozycjonowanie stron jak się nauczyć (darmowe szkolenie SEO) 1
Pozycjonowanie stron jak się nauczyć (darmowe szkolenie SEO)
11 lutego, 2021
słownik marketingowy
słownik marketingowy

Terminologia związana z marketingiem internetowym nie dla wszystkich jest zrozumiała.

Słownik marketingowy ma na celu wyjaśnienie pojęć i zagadnień, które odnoszą się m.in. do optymalizacji oraz pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach.

Tutaj dowiesz się, czym jest popularne SEO i poznasz narzędzia wpływające na podnoszenie pozycji stron w rankingach wyszukiwarek.

Słownik marketingu internetowego informuje o rozmaitych kwestiach dotyczących reklamy internetowej, a ponadto wskazuje, jakie działania są niepożądane i szkodliwe.

Ponadto jest na tyle rozbudowany, że możesz go traktować również jako słownik SEO, a wiele z haseł posiada odnośnik do bardziej rozbudowanej formy artykułu.

Słownik marketingowy, definicje SEO SEM 2

Alfabetyczny słownik marketingowy, słownik SEO SEM:

A

Above the Fold (ATF) to przestrzeń, którą widzimy po załadowaniu strony internetowej, bez konieczności przewijania w dół. Natomiast treść, którą zobaczymy po scrollowaniu nazywamy Below the Fold (BTF).

Adres IP czyli Internet Protocol, to system identyfikacji urządzeń. Ciąg cyfr pozwala na zlokalizowanie serwera. Zapisywany był dotychczas w formie 32-bitowej. Składa się z 4 cyfr (zapisanych w systemie dziesiętnym, dwójkowym lub szesnastkowym), oddzielonych od siebie kropkami. Cyfry dzielone są na część hosta oraz sieciową, gdzie pierwsze cyfry odnoszą się do sieci.

AdSense to darmowy system reklamowy, umożliwiający wyświetlanie reklam na Twojej witrynie w każdej formie – tekstu, grafiki oraz wideo. Emitowane reklamy przechodzą weryfikację, co zapewnia ich wysoką jakość i trafność względem tematyki Twojej strony. Z rozwiązania od Google mogą korzystać wszyscy prowadzący blogi i serwisy internetowe. AdSense umożliwia elastyczną obsługę wyświetlanych reklam: wybór tych, które trafiają w Twoje gusta lub pasują tematycznie do treści na Twojej stronie. Możesz też określić miejsca ich wyświetlania.

Adwords, Google Ads– to system reklamowy Google.

Ahrefs– jedno z narzędzi używanych w branży SEO oraz marketingu internetowego. Narzędzie Ahrefs służy do analizowania profilu linkowania. Z jego pomocą możemy zebrać informacje dotyczące linków przychodzących, znanych także jako backlink, a równocześnie zmierzyć parametry i jakość poszczególnych odnośników.

Alexa Rank (zwany też Alexa Traffic Rank) to główna miara udostępniona przez Alexa Internet. Przede wszystkim, jego zadaniem jest oszacowanie popularności analizowanej witryny. Do obliczenia tej wartości brana jest pod uwagę częstotliwość odwiedzin danej strony internetowej oraz jej wyświetlenia w czasie 3 miesięcy przez użytkowników posiadających zainstalowaną wtyczkę Alexa Traffic Rank lub Alexa Toolbar.

Algorytm A9 to system, za pomocą którego Amazon decyduje, w jaki sposób produkty wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Gdy klient wyszukuje konkretny produkt na stronie algorytm, biorąc pod uwagę szereg czynników, stara się jak najlepiej dopasować wyniki wyszukiwania do zapytania klienta.

Alt (zwany też Atrybutem Alt lub opisem alternatywnym) to alternatywny tekst stosowany zarówno dla Google jak i dla użytkownika. Opisy alternatywne powstały dla osób niewidomych i są one informacją na temat tego, co znajduje się na zdjęciu. Pomagają one także wyszukiwarkom internetowym w interpretacji tego, co widnieje na zdjęciu. Z punktu widzenia SEO atrybut alt powinien zawierać słowa kluczowe, które odnoszą się do zawartości obrazka.

Anchor (inaczej Anchor Text, Treść linka, Kotwica, Ankor, Tekst zakotwiczenia) to treść, która wizualizuje dany link. Element ten jest klikalny i przenosi użytkownika na daną stronę internetową. Jest on widoczny w kodzie HTML między tagiem otwierającym i zamykającym .

Answer box to funkcjonalność dostępna w wynikach wyszukiwania, której zadaniem jest dać użytkownikowi jak najlepszą odpowiedź na zadane pytanie, przedstawioną w czytelnej formie. Najczęściej składa się ona z fragmentu treści zaciągniętego bezpośrednio z danej witryny, adresu URL oraz tytułu strony (element title). Answer boxy wyświetlane są pod reklamami Google Ads, nad wszystkimi wynikami wyszukiwania.

Architektura strony to sposób, w jaki zorganizowana jest strona internetowa. Polega na odpowiednim rozmieszczeniu informacji oraz zaprojektowaniu strony w taki sposób, by użytkownik mógł korzystać bez problemu ze wszystkich opcji i narzędzi oferowanych przez witrynę.Dziedziny, których znajomość pozwala stworzyć odpowiednią architekturę strony to AI, UX, UI.

Artykuł sponsorowany – alternatywna forma reklamy, która powstała w opozycji do nachalnych form promocji, które mogą wywoływać u odbiorców bierność i obojętność. Pisanie artykułów sponsorowanych to sposób na to, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, który w razie potrzeby, może przypomnieć sobie treść artykułu i skojarzyć go z konkretną marką.

Atrybut rel=”sponsored” używany jest do podkreślenia linków sponsorowanych, afiliacyjnych, pochodzących z reklam lub innych umów o rekompensatę.Google do tej pory wymagał, aby wszystkie płatne lub sponsorowane linki były oznaczone jako nofollow. 10 września 2019 roku Google podjął decyzję o ewolucji linków nofollow. Teraz mamy do dyspozycji 2 dodatkowe atrybuty, których zadaniem jest lepsze zrozumienie pochodzenia treści i umożliwienie gromadzenia bardziej dokładnych danych przez Google. Tymi atrybutami są: rel=”sponsored” oraz rel=”ugc”.

Atrybut rel=”ugc”, czyli “user generated content”, to dyrektywa, którą oznacza się linki wygenerowane naturalnie przez użytkowników, np. w postach na forach, komentarzach na blogach, itp. Przynajmniej w praktyce ma to pomóc przy ograniczeniu spamerskich linków na tych kanałach. Ta zmiana pozwala algorytmom Google’a jeszcze lepiej interpretować linki, atrybuty te mogą też być rozważane jako czynnik rankingowy.

Audyt strony www – o niezależna ocena strony internetowej wykonywana przez firmę zewnętrzną. Pozwala on na ustalenie mocnych i słabych punktów strony pod katem wymagań algorytmów wyszukiwarek.

B

Backlink (czyli link przychodzący) to odnośnik z atrybutem dofollow lub nofollow, zamieszczony na innej stronie www, który kieruje do naszej strony internetowej. Jakość i wysokie parametry tych odnośników mogą skutkować wzrostem parametrów strony: zaufania, autorytetu oraz wzrostem poszczególnych pozycji fraz kluczowych. Linki przychodzące powinny wyróżniać się wysoką jakością merytoryczną, naturalnością i być przyjazne czytelnikowi.

Baidu jest liderem wśród wyszukiwarek w Chinach (w kraju tym Google stracił swoje panowanie za sprawą wprowadzonej cenzury). Powstała w 2000 roku, a swoim udziałem obejmuje 64% tamtejszego rynku. Dostępna jest w języku chińskim i japońskim. Jest bardzo prosta w obsłudze, bez zbędnych dodatków.

Ban jest to forma kary, którą Google nakłada na stronę, za nie przestrzeganie ogólnych zasad opublikowanych w wytycznych dla webmasterów. Kara ta objawia się usunięciem domeny lub strony internetowej z wyników wyszukiwania. Ban można otrzymać za m.in.:powielanie treści (plagiat), cloaking, czyli maskowanie treści (pokazywanie innej zawartości botom Google, a innej użytkownikom),automatyczne generowanie treści,tworzenie niskiej jakości linków (systemy wymiany, spamerskie lokalizacje).

Big data – odnosi się do dużych, zmiennych danych, których przetwarzanie oraz analiza jest niezwykle wartościowa, gdyż dzięki tym procesom pozyskiwane są nowe, bardzo cenne informacje. Przetwarzanie i analiza Big Data to trudne działania.

Bing to wyszukiwarka internetowa, uruchomiona przez firmę Microsoft w 2009 roku. Wcześniej, bo od 2005, działała pod nazwą MSN Search, by w 2006 r. przemienić się w Windows Live Search. Usługa działa na całym świecie, choć ze względu na prawodawstwo państw takich jak Chiny czy Indie, występują regionalne blokady niektórych zapytań. Wyszukiwarka cieszy się rosnącą popularnością. Od lat współpracuje z Yahoo, by rozwijać swoje usługi i konkurować z Google.

Bing Ads – jest to system umożliwiający prowadzenie kampanii PPC w wyszukiwarce Bing należącej do Microsoftu. Innymi słowy, stanowi odpowiednik Google Ads, tylko dotyczy innej wyszukiwarki. System wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby lepiej optymalizować kampanie.

Black Hat SEO to działania nieetyczne, które umożliwiają jednak osiągnięcie wysokich pozycji danej strony w krótkim czasie i polegają na tworzeniu strony pod wyszukiwarki, a nie odpowiadające zapotrzebowaniu użytkowników.

Blog – rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy.

Błąd 404 (ang. Error 404 lub 404 not found) to kod błędu odpowiedzi HTTP, który informuje o tym, że serwer nie mógł znaleźć żądanego zasobu (strony internetowej). Wyświetlenie komunikatu o błędzie 404 świadczy o tym, że przeglądarka internetowa może połączyć się z serwerem, jednak nie jest on w stanie odnaleźć zasobu według podanego adresu URL. Wspomniany błąd najczęściej występuje, gdy strona nie istnieje, ponieważ została usunięta lub jej adres URL został wpisany niepoprawnie.

Błąd 500 (500 Internal Server Error) to wewnętrzny błąd serwera, który informuje o tym, że napotkał on problemy w trakcie realizacji danego żądania i nie jest w stanie go wykonać. Innymi słowy, serwer na którym znajduje się strona www, z powodu pewnych (w danej chwili nieokreślonych) błędów, nie jest w stanie jej wyświetlić. Przyczyn błędu serwera 500 może być bardzo wiele, jednak do najpopularniejszych należą:

  • błędy w pliku .htaccess,
  • błędy w skryptach umieszczonych na stronie,
  • przeciążenie serwera zbyt dużą ilością zapytań,
  • niepoprawna konfiguracja uprawnień do plików lub folderów.

Bookmarking Sites to serwisy zwane zakładkami społecznościowymi. Pozwalają na zapisywanie i dzielenie linkami do stron internetowych lub interesujących artykułów z innymi użytkownikami. Jest to dobry sposób na przechowywanie i uporządkowane ważnych dla nas linków, a także dzielenie się nimi z innymi. Zakładki najczęściej oznaczane są tagami, co pozwala  kolejnym użytkownikom na wyszukiwanie ich po danym temacie

Bread Crumbs (okruszki)

Broken links (dead links, martwe/zepsute linki) –  to odnośniki umieszczone w serwisie, które nie przekierowują użytkownika do linkowanej strony. Przykładowo mogą nimi być:

  • hiperłącza do niedziałającej strony,
  • linki prowadzące do usuniętych podstron,
  • odnośniki prowadzące do podstrony, na której zmieniona została struktura adresu URL,
  • hiperłącza prowadzące do domeny, która uległa wygaśnięciu i nie została przedłużone przez swojego właściciela

Budowanie świadomości marki – technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki.

Budżet konta Google Ads. Budżety kont możesz znać także pod ich starszą nazwą – zamówienia budżetowe. Jeśli prowadzisz kampanię w Google Ads i rozliczasz się za pomocą fakturowania miesięcznego, możesz skorzystać z określenia budżetu konta za dany okres czasu. W innym przypadku, pozostaje ci kontrolowanie wydatków za pomocą budżetów kampanii.

C

Cache (z ang. pamięć podręczna) przechowuje często wykorzystywane dane, aby dostęp do nich był możliwie jak najszybszy. Istnieje wiele modyfikacji oraz metod zastosowania pamięci podręcznej. Możemy rozróżnić m.in.:

  • Server side cache – czyli zapis plików cache na serwerze, włączenie go ma na celu jak najszybszą odpowiedź strony i jej załadowanie jak najmniejszym kosztem zasobów serwera.
  • Client side cache – lokalna pamięć podręczna przeglądarki (np. Chrome), która zapisuje raz pobrane przez użytkownika dane (np. pliki CSS, JS, grafiki i zdjęcia) w pamięci naszego komputera lub telefonu na czas określony przez nas w konfiguracji serwera. Dzięki temu strony nie muszą być ponownie całe pobrane z serwera przy kolejnych odwiedzinach.

Case study , analiza przypadku, studium przypadku – analiza pojedynczego przypadku, tj. szczegółowy opis, zazwyczaj rzeczywistego, przypadku, pozwalający wyciągnąć wnioski co do przyczyn i rezultatów jego przebiegu.

ccTLDkrajowa domena najwyższego poziomu (ang. ccTLD country code top-level domain). To domena zarezerwowana dla państwa lub terytorium zależnego, zawsze składa się z dwóch liter np. “pl”. Większość domen ccTLD odpowiada kodom krajów ze standardu ISO 3166-1.

CDN (ang. content delivery network), to system rozproszony, którego zadaniem jest dostarczanie w jak najkrótszym czasie zawartości, do której dostęp ma wielu użytkowników.

W przypadku stron WWW, Content Delivery Network to jedno z prostszych rozwiązań, które ma na celu przyspieszenie ich działania poprzez krótsze opóźnienia, kiedy użytkownik czeka na załadowanie danych z witryny, a także zwiększenie bezpieczeństwa i ochronę przed popularnymi cyberatakami typu DDoS.

Checklista marketingowa – jest prostym narzędziem umożliwiającym kontrolę poprawności i/lub ocenę stopnia ukończenia danego przedsięwzięcia.

Cloaking to metoda optymalizacji stron internetowych, polegająca na udostępnianiu robotowi Google innej treści, niż ta skierowana do użytkownika witryny. Należy ona do tzw. praktyk Black Hat SEO, czyli niedozwolonych. Wykrycie jej skutkuje usunięciem z indeksu.

CMS (ang. Content Management System), czyli System Zarządzania Treścią, to oprogramowanie, które pozwala w szybki sposób kontrolować treść na stronie internetowej. Umożliwia zarządzanie niemal wszystkimi elementami witryny, za pomocą intuicyjnych i prostych w obsłudze interfejsów, zawierających moduły czy formularze.

Cookies (ciasteczka) – to krótkie pliki tekstowe przechowywane w pamięci komputera, które serwer wysyła na urządzenie w momencie odwiedzenia danej strony WWW.

Plik cookie zawiera:

  • informacje na temat strony z której pochodzi,
  • czas ważności ciasteczka,
  • numer identyfikacyjny przeglądarki.

Ciasteczka HTTP mogą być tymczasowe lub trwałe. Tymczasowe to tzw. pliki sesyjne, które przechowywane są na urządzeniu do momentu wylogowania się ze strony lub całkowitego wyłączenia przeglądarki. Trwałe natomiast mają z góry określony czas żywotności, zdefiniowany w parametrze pliku.

Content marketing, czyli tzw. marketing treści – strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści.

Copywriting/copywriter – osoba pisząca teksty profesjonalnie.

CPA (Cost Per Action) to jeden z kluczowych wskaźników efektywności. Pokazuje nam ile musimy zapłacić za wykonanie oczekiwanej akcji (np. wypełnienie formularza, pobranie e-booka czy samej sprzedaży). Określenie docelowej stawki tego wskaźnika, czyli kosztu za akcję, pozwoli na oszacowanie liczby konwersji w ramach budżetu. Cost Per Action wskazuje koszt uzyskania jednej, określonej akcji, którą wywołujemy reklamą. Możemy powiedzieć, że to średni koszt jednego pozyskanego leada, konwersji czy zakupu.

CPC (Cost Per Click) to finalna kwota jaką zapłacisz za kliknięcie w twój link lub reklamę banerową. Czasem można spotkać się z określeniem rzeczywisty CPC – to inaczej rzeczywisty koszt kliknięcia. Często różni się od maksymalnego CPC, które jest zdeklarowanym przez ciebie, najwyższym kosztem, jaki chcesz zapłacić za kliknięcie.

CPE (Cost Per Engagement) to jeden z modeli rozliczenia za reklamę internetową, w którym reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownicy dokonają jakiejś interakcji z reklamą. Za takie działania można uznać przykładowo efekt roll-over czy przesunięcie suwaka przez odbiorcę reklamy.

CPM (Cost Per Mille). Inaczej nazywany kosztem tysiąca wyświetleń. Informacje w raporcie o CPM dotyczą najczęściej sieci reklamowej i pokazują jak dużo należało zapłacić, aby dotrzeć do 1000 użytkowników. Wskaźnik jest szczególnie istotny w przypadku budowania zasięgu i świadomości marki. Należy pamiętać, że jego wartość jest większa w przypadku szczegółowego targetowania odbiorców bądź w przypadku konkurencyjnych rynków.

CPV (Cost Per View) to metoda rozliczenia w Google Ads, dotycząca reklam wideo. Rozliczenie to, oznacza koszt odtworzenia wideo przez minimum 30 sekund (lub, jeśli wideo jest krótsze, gdy zostanie odtworzone całe) oraz jeśli odbiorca wykona interakcję z reklamą w formacie wideo. Do interakcji zalicza się na przykład kliknięcie w CTA lub w baner. Reklamy wideo są wyświetlane na platformie YouTube przed, po lub w trakcie filmu. CPV jest kosztem jednego oglądnięcia reklamy.

Crawl budget (inaczej: budżet indeksowania, współczynnik indeksacji) to czynnik, który określa, jak wiele zasobów – czasu i mocy obliczeniowej – roboty Googla poświęcą, aby zindeksować daną witrynę. Przekłada się to na liczbę podstron dodanych do indeksu wyszukiwarki oraz na częstotliwość indeksowania. Na współczynnik indeksacji wpływają m.in:

  • crawl rate limit – limit liczby podstron odwiedzanych w krótkim czasie przez roboty wyszukiwarek
  • crawl health – niski czas odpowiedzi serwera, poprawne kody odpowiedzi, szybkość ładowania
  • crawl demand – zapotrzebowanie na ponowną indeksację, zależne m.in. od częstotliwości aktualizacji treści, popularności witryny
  • rozmiar strony, zastosowanie kodu Java Script – strony z JS zużywają więcej budżetu indeksowania

Crawler (inaczej bot wyszukiwarki, pająk lub robot indeksujący) to program, który wykorzystywany jest przez wyszukiwarki internetowe. Jego celem jest gromadzenie informacji o strukturze oraz zawartości stron znajdujących się w internecie, aby móc je indeksować i – jeśli są wartościowe – prezentować użytkownikom w wynikach wyszukiwania, tzw. SERPach.

CSS (ang. Cascading Style Sheets, kaskadowe arkusze stylów) to język arkuszy stylów opisujący styl dokumentu HTML. Opisuje sposób wyświetlania elementów HTML na stronie internetowej. Pomaga zaoszczędzić dużo pracy. Może kontrolować układ wielu stron jednocześnie. Definicje stylów są zwykle zapisywane w zewnętrznych plikach .css. Dzięki temu, za pomocą arkusza stylów, można zmienić wygląd całej witryny, zmieniając tylko jeden plik.

CTA (Call to Action) to wezwanie do działania, czyli sformułowania zachęcające odbiorcę do podjęcia określonej akcji, np. kliknięcia i wejścia na podlinkowany landing page. Jednocześnie informuje, co użytkownik ma zrobić na stronie, na jaką zostanie przekierowany. CTA może być zarówno krótkim tekstem w nagłówku reklamy, jak i interaktywnym przyciskiem na grafice czy wezwaniem stosowanym na stronie internetowej (np. zachęcając do zapisu do newslettera: „Zapisz się i odbierz 10% rabatu na pierwsze zakupy”). Stosuje się także zwroty w pierwszej osobie – „Zamawiam teraz”.

CTR – Click Through Rate, który nazywamy także współczynnikiem klikalności  – określa stosunek kliknięć w reklamę do jej wyświetleń. Dla każdego reklamodawcy to ważny wskaźnik, gdyż obrazuje skuteczność słów kluczowych, treści reklam czy obrazów. Wyrażany jest w procentach. Wysoki CTR świadczy o tym, że słowa kluczowe zostały właściwie dobrane do grupy reklam, a użytkownik klika w reklamę, gdyż ma ona powiązanie z wyszukiwanym przez niego hasłem.

CRM (customer relationship management) to najprościej rzecz ujmując zarządzanie relacjami z aktualnymi i potencjalnymi klientami, czyli tzw. zbiór zadań, procedur i narzędzi, które są niezbędne w kontakcie z kontrahentem.

CTR. Współczynnik określający, jak często klikają Twoją reklamę osoby, które ją widziały. CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń: kliknięcia ÷ wyświetlenia = CTR.

D

Data Center (DC, Centrum Danych) to przestrzeń powstała w celu gromadzenia i przechowywania danych. Nie jest to tylko sam budynek, ale też procedury, wykwalifikowani ludzie czy profesjonalny sprzęt. Wszystkie dane, które wprowadzane są do sieci, przesyłane są do najbliższego DC, a następnie transportowane są na inne serwery. Ze względu na duże zapotrzebowanie, tego typu jednostki zlokalizowane są na całym świecie. Nie należy mylić pojęcia DC z serwerownią, która sama w sobie jest jedynie pomieszczeniem, w którym znajdują się serwery.

Deep Link (głęboki link) to odnośnik prowadzący do konkretnej zawartości witryny lub aplikacji internetowej. Pierwotnie oznaczał link do podstrony. Obecnie określenie to stosuje się do odnośników służących do wiązania ze sobą zasobów stron internetowych i aplikacji mobilnych, a także przy tworzeniu powiadomień Push czy e-maili marketingowych.

Depozycjonowanie (ang. negative SEO) to działanie przeciwne do pozycjonowania stron. Ma na celu zmniejszenie widoczności strony w wyszukiwarce oraz obniżenie jej pozycji w SERP-ach. Zjawisko to najczęściej jest wykorzystywane przez konkurencyjne strony, które walczą o wysokie pozycje na te same słowa kluczowe. Negatywne SEO to szereg praktyk, których celem jest zaszkodzenie konkurencji i zmniejszenie jej zasięgu w Google.

Disavow to narzędzie do zrzekania się linków przychodzących, które naszym zdaniem szkodą analizowanej witrynie.

Dofollow (linki dofollow) nakazują robotom wyszukiwarek aby odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Przekazują również moc strony, z której pochodzą do witryny linkowanej. Linki te są domyślne (chyba, że zmienimy to w ustawieniach CMS-a).

Domain Age to czas istnienia domeny, który liczony jest od jej pierwszego zarejestrowania. To jeden z ważnych czynników rankingowych Google związanych z procesem pozycjonowania stron. Panuje powszechne przekonanie, że im strona jest starsza, tym wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania ma szansę osiągnąć. Wiek domeny przekłada się bowiem na większe zaufanie zarówno ze strony użytkowników, jak i algorytmu Google.

Domain Authority (DA), (z ang. Autorytet Domeny) to parametr popularny w branży SEO, opracowany przez firmę MOZ. Można go porównać do Page Rank – algorytmu opracowanego przez Google. Domain Authority wskazuje „siłę” oraz związek strony z jej branżą lub tematyką. Jego celem jest pokazanie potencjału rankingowego danej witryny i przewidywanie, jak będzie ona radziła sobie na stronie wyników wyszukiwania SERP. Wynik DA mieści się w skali od 1 do 100, przy czym im wyższy wynik, tym lepiej.

Doorway Pages to strony internetowe, wypozycjonowane na wybrane słowa kluczowe (najczęściej za pomocą zabronionych technik), które mają za zadanie przekierować użytkownika na stronę docelową. Jest to jedna z technik Black Hat SEO. Strony przejściowe (Doorway Pages) są także nazywane: Bridge Page, Gateway Page, Jump Page, Portal Page, Zebra Page, Entry Page.

Dopasowanie do wyrażenia służy do zdefiniowania w Google Ads jak zbliżone do interesującej nas frazy ma być wyszukiwane przez użytkownika hasło. Zawieramy wówczas słowo kluczowe w cudzysłowie. Zabieg ten sprawia, że reklama będzie wyświetlać się na frazy identyczne z zadeklarowanym lub w zbliżonej odmianie (w tym z błędami ortograficznymi, w liczbie pojedynczej i mnogiej, akronimy, zwroty pokrewne, skróty czy formy akcentowane). Cudzysłów sprawia też, że wyszukiwane hasło może posiadać dodatkowe wyrazy przed lub po zadeklarowanym wyrażeniu.

Dopasowanie przybliżone to domyślne dopasowanie słów kluczowych (zwykłych i wykluczających) stosowane w systemie Google Ads. Pozwala na odpowiednie wyświetlanie reklam na zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarkę.

Dopasowanie ścisłe służy ograniczeniu wyświetlania reklam. Stosując frazę zapisaną w nawiasie kwadratowym, dajemy znać Google Ads, że chcemy wyświetlać grupę reklam wyłącznie na konkretne słowo kluczowe i jego zbliżone odmiany.

Dostosowanie stawek. Dzięki dostosowaniu stawek masz większą kontrolę nad budżetem kampanii lub/i grupy reklam. Możesz ustalić wyższe lub niższe stawki dla:

  • urządzeń – tabletów, komputerów, telefonów i telewizorów,
  • lokalizacji – krajów, miast, regionów, a nawet rozszerzeń lokalizacji,
  • harmonogramu reklam,
  • najpopularniejszych treści na YouTubie i w sieci reklamowej Google’a,
  • kierowania (tematy, miejsca docelowe i inne),
  • list remarketingowych,
  • odbiorców – dla konkretnej płci, wieku, dochodów,
  • interakcji połączeń – obejmujących reklamy „tylko połączenie” i rozszerzenia połączeń.

Dostosowanie stawek jest dostępne dla kampanii w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej, produktowych i wideo, choć nie w każdej z powyższych kategorii.

Dropshipping to rodzaj realizacji sprzedaży detalicznej, w ramach której zamiast magazynować produkty w sklepie, Ty niejako kupujesz produkty od dostawcy zewnętrznego. Produkty są następnie wysyłane bezpośrednio do konsumenta.

DuckDuckGo to bezpieczna, zyskująca popularność wyszukiwarka internetowa. W swoich wynikach łączy wyświetlanie ogólnie znanych źródeł danych i serwisów współtworzonych przez internetowe społeczności. Ma to służyć przede wszystkim poprawie rzetelności wyników wyszukiwania.

Duplicate content, czyli inaczej powielanie treści występuje wtedy, gdy ta sama zawartość w formie tekstowej, pojawia się w kilku adresach URL. Wyróżniamy dwie grupy duplicate content: powielona treść znajdująca się na jednej witrynie (domenie), powielona treść występująca w obrębie wielu domen.

E

E-commerce, czyli ogólnie mówiąc handel elektroniczny jest w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijającym się kanałem dystrybucji. Z pobocznego lub też dodatkowego sposobu zbytu towaru i usług zamienia się dla wielu przedsiębiorstw w główne źródło dostępu do klientów.

eCPC, Ehanced CPC. Jest to strategia inteligentnego ustalania stawek w Google Ads, nazywana inaczej ulepszonym CPC (ang. Ehanced CPC). W sposób automatyczny dostosowuje samodzielnie ustawiane stawki tak, by zmaksymalizować liczbę konwersji. Jednocześnie, gdy prawdopodobieństwo pozyskania konwersji jest niskie, obniża ustawione stawki.

Dzięki eCPC:

  • uzyskasz więcej konwersji przy jednoczesnej próbie utrzymania takich samych, a nawet niższych, kosztów konwersji,
  • utrzymasz średni CPC poniżej określonego maksymalnego CPC.

Edge Rank

Element Title służy do określenia tytułu dokumentu HTML. Jest to istotny z punktu widzenia SEO meta tag, który powinien znajdować się na każdej podstronie. Title zawiera tekst, który jest wyświetlany:

  • w pasku tytułu w każdej przeglądarce internetowej;
  • w nazwie zakładki;
  • w wynikach wyszukiwania – jako klikalny nagłówek przenoszący do zawartości strony.

Znajduje się w sekcji <head> w kodzie strony i ma znacznik <title>. 

Email marketing – jest jedną z form marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje do komunikacji pocztę elektroniczną. Głównymi celami email marketingu są tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami oraz sprzedaż.

eMarketing

F

Facebook – platforma social media założona przez Marka Zuckerberga.

Fanpage (Fan Page) – własna strona na najpopularniejszym portalu społecznościowym jakim jest Facebook, podobna w konwencji do profilu, ale przeznaczona dla firm, osób publicznych, produktów czy znanych marek (jak sama nazwa wskazuje: Fan Page – strona dla fanów).

Feed produktowy (Plik Produktowy) to inaczej specyfikacja danych produktów, czyli spis produktów dostępnych w sklepie internetowym, zawierający ich opisy oraz atrybuty. Jest on niezbędnym elementem przy tworzeniu reklam produktowych, np. kampanii PLA (w sieci produktowej) Google Ads. Najczęściej format zapisu pliku produktowego to .xml/csv. Feed produktowy można utworzyć w arkuszu kalkulacyjnym w dokumentach Google.

Filtr algorytmiczny to kara Google, nakładana automatycznie na witrynę. Jest bardzo trudna do rozpoznania i rozwiązania. Objawia się spadkiem pozycji na dane słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania (głównie na te, które znajdują się w TOP 10) oraz spadkiem ruchu na stronie. Informacja o nałożeniu tego filtra od Google nie pojawia się w Google Webmaster Tools, tak jak w przypadku filtra ręcznego.

Filtr ręczny to kara nałożona ręcznie przez pracownika Google za niestosowanie się do wytycznych dla webmasterów. Jakie są tego skutki? Najczęściej jest to obniżenie pozycji danej strony w wyszukiwarce. Możemy mówić o dwóch rodzajach filtrów: częściowym i całościowym. W wyniku działania filtru całościowego (dotyczy on całej witryny) wszystkie słowa kluczowe osiągają gorsze pozycje, a częściowego (dotyczyć może części podstron) – tylko wybrane frazy.

Firebase – to platforma mobilna i aplikacja webowa, oferująca 18 narzędzi do budowania i optymalizowania aplikacji. Podstawową funkcjonalnością Firebase jest tworzenie baz danych oraz usługa Backend as a Service (BaaS). Jest używany zarówno przez developerów, jak i marketerów, jego API umożliwia synchronizację z innymi narzędziami i przechowywanie danych w chmurze Firebase. Została stworzona przez Firebase, Inc. w 2011 r., a następnie przejęta przez Google w 2014 r.

Firefox – a dokładniej Mozilla Firefox to przeglądarka internetowa, która wyróżnia się tym że posiada otwarty kod źródłowy bazujący na silniku Gecko. Została wydana 23 września 2002 roku i od tamtego czasu jest stale rozwijana przez zespoły Mozilla Foundation, Mozilla Corporation oraz osoby chętne. Zapewne nie wiele osób wie o tym, że pierwotnie przeglądarka nazywała się Phoenix, lecz z powodu konfliktu nazw zmieniono ją finalnie na Firefox.

Freelancer (pol. wolny strzelec) – osoba pracująca bez etatu, realizująca projekty na zlecenie, najczęściej specjalizująca się w danej dziedzinie.

Fresh Site Bonus (FSB) to pewnego rodzaju wsparcie, przyznawane tymczasowo nowo zindeksowanym witrynom. Czas trwania jest szacowany na kilka dni do kilku tygodni. Google chwilowo wyróżnia nowo powstałe strony i plasuje je na wyższych pozycjach. Po wygaśnięciu bonusu FSB dana witryna wraca na wypracowaną wcześniej lokatę w wynikach wyszukiwania.

FTP (ang. File Transfer Protocol) to protokół transferu plików. Umożliwia on komunikację w relacji klient-serwer przy wykorzystaniu protokołu sterowania transmisją (TCP). Daje to możliwość dwukierunkowego transferu plików w relacji serwer FTP-klient FTP. To nic innego jak zarządzanie plikami na komputerze i pobieranie plików z dostępnych archiwów. Prędkość przesyłania danych za sprawa FTP jest bardziej efektywna niż tradycyjne pobieranie plików z witryn WWW.

Footer, Stopka strony – stanowi jedną z kilku sekcji witryny internetowej. Znajduje się na samym dole i zawiera najczęściej: dane kontaktowe firmy – wraz z adresem i pełną nazwą, dodatkową nawigację, odnośniki do profili w mediach społecznościowych, a także informacje dotyczące praw autorskich. Zawartość stopki może różnić się w zależności od charakteru strony. Na witrynach, które są blogami w footerze umieszcza się zazwyczaj popularne kategorie oraz ostatnio dodane wpisy, co pozytywnie wpływa na aspekt linkowania wewnętrznego.

G

GDN (Google Display Network), czyli inaczej reklamy w sieci reklamowej, to metoda promowania poprzez Google Ads. Reklamy emitowane są w sieci Google, do której należą serwisy takie jak Gmail, YouTube czy Blogger, ale także partnerzy zewnętrzni – zarówno małe strony internetowe, jak i największe serwisy informacyjne jak Onet, Interia czy WP. Sieć reklamowa ma zasięg blisko 98% odbiorców Internetu w Polsce.

Geolokalizacja strony to przede wszystkim różnego rodzaju narzędzia, które rozpoznają lokalizację użytkownika witryny i na tej podstawie dopasowują dla niego wersję językową i treść. Mimo, iż wydaje się to ciekawym rozwiązaniem technologicznym, to w praktyce może przysporzyć sporych problemów i negatywnie wpłynąć na SEO. Zanim zdecydujemy się na jej wdrożenie, warto zapoznać się z rozporządzeniem dotyczącym Geoblokowania, przyjętym przez Parlament Europejski.

GetResponse to uniwersalna „all-in-one” platforma marketingu online, która umożliwia zarówno dużym, średnim jak i małym firmom rozwój ich działalności dzięki zestawowi narzędzi marketingowych.

Gołąb (Algorytm Gołąb, z ang. Pigeon) to wprowadzony 24 lipca 2014 roku algorytm, który został stworzony z myślą o bardziej efektywnych, lokalnych wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego jego głównym zadaniem jest prawidłowe dopasowanie wyników lokalnych pod szczegółowe zapytania użytkowników. W momencie aktualizacji algorytmu Gołąb, wyniki organiczne zostały połączone z mapami, co w rezultacie poprawiło pozycję firm, które posiadały dobrze zoptymalizowane strony pod konkretną lokalizację.

Google+ – platforma social media od googla, która zakończyła swoja działalność.

Google Ads (wcześniej AdWords) to system reklamowy firmy Google, służący do budowania i zarządzania kampaniami reklamowymi. Obejmuje on wyszukiwarkę Google oraz sieć reklamową witryn stowarzyszonych.

Google Analytics – platforma do analityki witryny

Google Bomb polega na intensywnym spamowaniu stron w wyszukiwarce internetowej linkami zewnętrznymi, które mają w krótkim czasie wpłynąć na jak najwyższe pozycjonowanie danej frazy niezwiązanej z zawartością strony. Linki masowo opatrzone są hasłami, na które ktoś próbuje wpłynąć.

Google Bowling to negatywna praktyka Black Hat SEO, która polega tworzeniu dużej ilości bezwartościowych linków do witryny konkurenta. Ta praktyka rozpoczęła się w momencie, gdy Google zaczęło karać witryny, które chciały osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania poprzez kupowanie reklam tekstowych z linkami lub tworzenie bardzo dużej ilość linków przychodzących w formie spamu na forach, blogach lub licznym komentarzom w Social Mediach itp.

Google Caffeine (Caffeine) to nazwa ulepszonego systemu indeksowania stron internetowych, który Google ogłosił dla swojej wyszukiwarki w 2009 roku. Został on oficjalnie ukończony w 2010 roku.

Google Chrome to darmowa przeglądarka internetowa, stworzona przez przedsiębiorstwo Google LLC w 2008 roku. Jest prosta w obsłudze, posiada minimalistyczny interfejs oraz szybki czas działania i wczytywania stron internetowych. Według statystyk, jest najpopularniejszą przeglądarką internetową na świecie – korzysta z niej blisko 62% internautów. Podobnie w Polsce – aktualizację Google Chrome corocznie pobiera około 77% internautów.

Google Dance. Zjawisko Google Dance odnosi się do dużych zmian pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania w przeciągu krótkiego czasu. To zjawisko, kiedy w na przestrzeni kilku dni pozycja strony dla poszczególnych fraz skacze z bardzo niskich pozycji na wysokie i odwrotnie.

Google Data Studio: Co to jest? Zwane również Data Studio, to darmowe narzędzie od Google, służące do raportowania i wizualizacji danych. W raporcie możemy umieścić dane z różnych źródeł, takich jak: Google Analytics czy Search Console, a następnie łatwo je modyfikować i udostępniać.

Google Koliber – o algorytm Google, który został wprowadzony w 2013 roku, zmieniając sposób interpretowania zapytań wpisywanych do wyszukiwarki.

Google Merchant Center to narzędzie Google, służące do przetwarzania pliku produktowego na potrzeby prowadzonych kampanii w Google Ads (są to reklamy produktowe oraz reklamy remarketingu dynamicznego). GMC agreguje informacje o firmie, koszcie dostawy czy logo firmy. Dzięki GMC reklamodawca ma możliwość korzystania z funkcji oceny sprzedawcy.

Google News gromadzi i prezentuje różnego rodzaju wiadomości oraz sortuje je według trafności. Dzięki aplikacjom mobilnym i przeglądarce internetowej, Google News łączy użytkowników z historiami, które mają dla nich duże znaczenie. Główną ideą jest zbieranie najistotniejszych, treści z różnych serwisów internetowych, dotyczących aktualnych wiadomości i trendów.

Google Panda (Update Panda) – algorytm Google, którego celem jest ulepszenie jakości wyników wyszukiwania, poprzez ograniczenie widoczności stron internetowych niskiej jakości.

Google Partner Premier to elitarny status nadawany agencjom marketingowym przez giganta z Mountain View. Stanowi potwierdzenie kompetencji agencji w zakresie Google Ads, a także jest dowodem na spełnianie wymagań Google odnośnie wydatków i rozwoju – oznacza, że agencja powiększa liczbę swoich klientów i generuje wzrosty przychodów dla nich i dla siebie.

Google Pingwin to algorytm wyszukiwarki internetowej, ogłoszony przez Google w 2012 roku, który skupia się przede wszystkim na walce z linkami o niskiej jakości (np. pozyskiwanymi za pomocą systemów wymiany linków) oraz działaniami uznawanymi za spam.

Google Search Console to bezpłatna usługa Google, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy.

Google Tag Assistant obserwuje i może wyłapać tagi na stronach, które odwiedza użytkownik. Mogą to być tagi typu: Ads, DoubleClick, Google Tag Manager. Dodatkową opcją jest możliwość rejestracja ścieżki, przez którą poruszają się użytkownicy. Tag Assistant również wychwytuje błędy w widokach i usługach Google Analytics. Nie śledzi ruchów w internecie. Jest rozszerzeniem Google Chrome dostępnym dla każdego i jest zupełnie darmowy.

Google Tag Manager to narzędzie powiązane z wieloma usługami Google dla biznesu. Najczęściej wykorzystywany jest do dodania na stronę śledzenia Google Analytics, e-commerce czy konfiguracji remarketingu. Z jego pomocą możemy dodać także piksel Facebooka.

Google Trends to narzędzie firmy Google, pozwalające na dokładne zbadanie trendów i preferencji grupy docelowej. Serwis wykorzystuje dane wyszukiwarki Google i pozwala je zinterpretować ze względu na kryteria takie jak: położenie geograficzne, czas i kategorie, w jakich mogą występować.

GSP (Gmail Sponsored Promotion) to jeden z popularniejszych formatów reklamy pojawiającej się w Gmailu. Wprowadzono go do Polski pod koniec 2013 roku. Pozwala na kierowanie personalizowanego przekazu do konkretnego odbiorcy.

GTIN (Global Trade Item Number) to część feedu produktowego. Jest jednym z wymaganych atrybutów i jednoznacznie identyfikuje produkt. Google wymaga go dla nowych produktów z numerem GTIN przypisanym do producenta. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o atrybutach, zajrzyj do artykułu Google Support na ten temat.

gTLD (ang. Generic top-level domain) – tą nazwą określa się domeny funkcjonalne, które łącznie z domenami krajowymi (ccTLD) należą do grupy domen najwyższego poziomu (TLD). Domeny gTLD w założeniu mają informować o rodzaju działalności witryny. Utrzymywane są przez Internet Assigned Numbers Authority (IANA) oraz The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Domena najwyższego poziomu jest ostatnim poziomem każdej w pełni kwalifikowanej nazwy domeny.

GTmetrix jest jednym z darmowych narzędzi, używanym w celu uzyskania szczegółowych raportów na temat wydajności strony internetowej. Analizuje szybkość działania strony za pomocą wytycznych Google Page Speed i YSlow. GTmetrix sprawdza, czy front-end całej witryny jest zgodny z najlepszymi praktykami.

H

Hidden text to tekst ukryty za pomocą znaczników formatowania lub innych technik. Znajduje się w kodzie źródłowym strony i może być odczytany przez crawlery, ale nie jest widoczny dla użytkowników. Technika ta (określana również mianem cloakingu) często służyła do upychania słów kluczowych oraz linków, dlatego Google traktuje ją jako praktykę Black Hat SEO.

Hilltop to jeden z algorytmów wyszukiwarki, który został stworzony przez Krishna Bharat oraz George A. Mihăilă i przyjęty przez Google w lutym 2003 roku. Największy wpływ na SEO miał w 2004 roku.

Home Page to w wolnym tłumaczeniu strona domowa, która nazywana jest także stroną startową. Jest ona pierwszą stroną, jaka ukazuje się użytkownikowi, po załadowaniu przeglądarki internetowej. Najpopularniejsze strony domowe to portale informacyjne i wyszukiwarki internetowe (np. wyszukiwarka internetowa Google).

Hosting SEO to jedna z odmian nowoczesnego hostingu stron internetowych. Odpowiada za czas ładowania się strony oraz za przestrzeń dyskową, na której przechowywana jest cała baza danych witryny. To, co odróżnia SEO hosting od tradycyjnego hostingu, to udostępnienie usługobiorcy nawet kilkuset adresów IP

HTML (Hypertext Markup Language) to hipertekstowy język oparty na znacznikach, który wykorzystuje się do tworzenia struktury strony internetowej oraz jej zawartości.HTML składa się z rozmaitych znaczników, określanych także mianem tagów. Używa się ich w celu sterowania wyglądem oraz funkcjonalnościami strony. Przykładowe efekty, które osiągać można wykorzystując znaczniki HTML, to np. zmiana koloru tła strony, pogrubienie tekstu, wstawienie obrazka lub odnośnika.

HTTP (z angielskiego Hypertext Transfer Protocol) – protokół pojawiający się automatycznie w oknie przeglądarki po wpisaniu adresu internetowego. Umożliwia on komunikację klient – serwer. Protokół HTTP określa jak udostępniane są treści i w jaki sposób serwer może je odczytać. Przy jego pomocy publikowane są informacje na stronach WWW (przesyłane do użytkownika w formie odpowiedzi serwera), a także przesyłane żądania (kliknięcia w linki, uzupełnienie formularzy itp.) Przy tym protokole używane są pliki cookies, które umożliwiają śledzenie użytkowników na danej witrynie.

HTTPS (z angielskiego Hypertext Transfer Protocol Secure) to wersja protokołu HTTP, w której zawarte jest szyfrowanie z wykorzystaniem protokołu SSL lub TLS. Wykorzystanie tego protokołu zapobiega przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych. Przekłada się to na większe bezpieczeństwo transakcji internetowych i ograniczenie dostępu nieautoryzowanych użytkowników do danych przechowywanych na stronie. Właśnie dlatego wspomniany protokół bardzo często występuje na stronach banków, sklepów online oraz innych witryn wymagających rejestracji lub wprowadzenia swoich danych osobowych.

I

Indeks wyszukiwarki to stale aktualizowana, ogromna baza danych, zawierająca wszystkie strony internetowe, o których wie wyszukiwarka. Zasoby indeksu powiększają się dzięki robotom wyszukiwarki, które przeszukując internet, odnajdują i analizują poszczególne strony.

Indeksowanie– proces tworzenia i utrzymywania indeksu umożliwiającego skrócenie czasu dostępu do danych. Stosowane jest np. w bazach danych (patrz indeks) i wyszukiwarkach internetowych.

Inbound marketing to strategia internetowych działań promocyjnych, która jest przeciwieństwem tradycyjnej reklamy. Polega na tym, aby maksymalnie zainteresować klienta treścią tak, aby to on wykonał pierwszy krok w kierunku nawiązania kontaktu firmą.

Instagram – platforma social media

Interakcje to działania użytkownika po zetknięciu z reklamą online. Działania te uzależnione są od formatu w jakim występuje kreacja. I tak:

  • dla reklam wideo będą to obejrzenia,
  • dla reklam produktowych – przegląd produktów zawartych w kreacji i jej kliknięcie,
  • dla sieci reklamowej i sieci wyszukiwania – kliknięcie w reklamę,
  • dla reklam „tylko połączenie” będzie to kontakt telefoniczny z firmą.

Internet Explorer to darmowa przeglądarka internetowa, stworzona przez amerykańską firmę Microsoft 16 kwietnia 1995 roku. To czwarta najpopularniejszą przeglądarka na świecie – korzysta z niej 5,45% użytkowników.

ISP (ang. Internet Service Provider), czyli dostawca usług internetowych, to firma, która dostarcza innym firmom, a także osobom fizycznym, dostęp do sieci Internet. Bez ISP nie byłbyś w stanie zrobić zakupów online, przeglądać informacji na stronach internetowych czy mieć dostępu do portali społecznościowych, takich jak Facebook. Łączenie się z Internetem wymaga specjalnego sprzętu telekomunikacyjnego, sieciowego i routingu, który dostawca posiada.

J

Java to obiektowy język programowania, który opiera się na klasach. Biorąc pod uwagę możliwości, jakie niesie za sobą, można śmiało stwierdzić, że jest to język ogólnego zastosowania. Można pisać w nim zarówno aplikacje desktopowe, używając JAVA SE, jak i aplikację webowe, które wyświetlać może przeglądarka internetowa. Java wyróżnia się silnym typowaniem, a jej podstawowe koncepcje zostały zaczerpnięte z języka Smalltalk.

Joomla – system zarządzania treścią napisany w języku PHP, wykorzystujący bazę danych MySQL, rozprowadzany na zasadach wolnego oprogramowania.

K

Katalogi stron (firm) – czyli farmy linków.

Katalogowanie określić można jako zamieszczanie informacji na temat danej witryny do tzw. katalogów stron internetowych. Proces ten ma na celu uzyskanie wartościowych linków zwrotnych oraz przedstawienie swojej firmy/usługi innym internautom. Dawniej katalogowanie stron oparte na masowym dodawaniu stron pomagało w krótkim czasie osiągnąć wysokie pozycje w SERP’ach. Z powodu nadużyć polegających na automatycznym dodawaniu tych samych wpisów na wielu portalach, w dzisiejszych czasach katalogowanie ma zdecydowanie mniejszy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Keyword Planner to darmowe narzędzie od firmy Google, które umożliwia wyszukanie propozycji słów kluczowych oraz podglądnięcie prognozy ich skuteczności. Dzięki niemu można ustalić także odpowiednie stawki i budżety dla poszczególnych kampanii.

Keyword stuffing to nieetyczna metoda poprawy widoczności strony internetowej zaliczana do praktyk Black Hat SEO, polegająca na sztucznym i nadmiernym upychaniem słów kluczowych w treści i kodzie na stronie internetowej.

Kliknięcia to jeden ze wskaźników, które możemy znaleźć w panelu analizy danych w narzędziu Google Search Console. Odzwierciedlają one liczbę kliknięć użytkowników w adres URL w wynikach wyszukiwania Google (w obrębie konkretnej domeny).

Klikanie w reklamy – jedna z form pracy pracy przez internet.

Koliber to algorytm Google, który został stworzony, aby lepiej zrozumieć intencję i zamierzenia użytkownika. Od 2013 roku w wyszukiwarce zastosowano mechanizmy, które pomagają zinterpretować cały kontekst zapytań internauty. Zmieniło się też rozumienie synonimów. Cel jest jeden – podanie użytkownikowi jak najbardziej trafnej odpowiedzi na zapytanie.

Komenda cache wpisana razem z adresem strony sprawia, że rezultatem wyszukiwania będzie ostatnia zapisana w pamięci podręcznej wyszukiwarki Google kopia strony. Zrzut ekranu znajdujący się w cache wyszukiwarki jest przydatny, gdy aktualnie strona jest niedostępna lub też chcemy przywrócić poprzednią jej wersję, a nie posiadamy kopii zapasowej.

Komenda Site: to komenda, dzięki której możemy sprawdzić w wyszukiwarce Google zindeksowaną liczbę podstron dowolnej witryny oraz zobaczyć, jak wyświetlają się one w wyszukiwarce.

Konwersja to wykonanie pożądanego działania przez odbiorcę. Odbiorcą może być m.in. potencjalny klient lub czytelnik bloga, do którego kierujemy działania reklamowe lub działania SEO. Pożądane działanie definiowane jest na podstawie wyznaczonego celu na danej witrynie internetowej, np. zakup produktu w sklepie internetowym.

Koszt konwersji to średni koszt każdej konwersji możliwej do zweryfikowania. Jego znajomość pomaga w zidentyfikowaniu konwertujących kampanii i zarządzaniu nimi.

KPI (ang. Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności, które określamy na początku danego procesu, aby ocenić stopień, w jakim został osiągnięty jego cel. Mogą być wyznaczane w wielu obszarach m.in. marketingowych, organizacyjnych czy finansowych.

L

Lajki – od angielskiego słowa “like” oznaczającego “lubić” polubienia postów, linków, zdjęć i materiałów wideo.

Landing Page to strona docelowa (lub strona lądowania), która umożliwi Ci zwiększenie zasięgów. Jest to pierwsza witryna, na którą trafi Twój klient po kliknięciu reklamy, linku sponsorowanego, mailingu czy newslettera.

Link farm (farma linków/hiperłączy) to grupa stron internetowych, które wzajemnie do siebie linkują. Zazwyczaj nie są tworzone ręcznie, lecz w sposób automatyczny.

Long Tail, czyli tzw. długi ogon, to szczegółowa fraza, która składa się z kilku słów i precyzyjnie określa potrzeby użytkownika. Jest to koncepcja wykorzystywana w ekonomii oraz w marketingu, w szczególności w pozycjonowaniu sklepów internetowych.

M

Mailing (newsletter). Mailing to jednorazowa, masowa wysyłka skierowana do bazy adresowej posiadanej przez firmę. Jej celem jest prawie zawsze sprzedaż, ew. innego rodzaju konwersja (jak np. zapisanie się na jakieś wydarzenie czy pobranie jakiegoś dokumentu)

Mailer Lite – system do wysyłki newsletterów, tworzenia lejków sprzedażowych, baz mailingowych i landing pageów.

Mapa strony (mapa serwisu, sitemap, site map) – to plik utworzony bądź w formacie XML (/sitemap. xml), bądź w HTML. Mapa strony ma ułatwiać indeksowanie rozbudowanych stron. Mapa strony dzięki temu, że zawiera wiele szczegółowych informacji, jak dane o adresach URL witryny (ważności linków, daty aktualizacji etc.)

Mapy Google, Google Maps – serwis internetowy umożliwiający wyszukiwanie obiektów, oglądanie map, zdjęć lotniczych powierzchni Ziemi, 360° panoramiczne widoki z poziomu ulic (Street view), natężenie ruchu ulicznego w czasie rzeczywistym, planowanie tras podróży samochodem, transportem publicznym, rowerem, pieszo i inne.

Marketing afiliacyjny – to nowoczesna interpretacja bardzo starego pomysłu – uzyskanie prowizji od sprzedaży. Przedstawiasz swoim czytelnikom produkty lub usługi od zaufanych firm lub osób i otrzymujesz prowizję od sprzedaży od klientów, których wysyłasz.

Marketing automation – automatyzacja marketingu to prowadzenie działań z zastosowaniem specjalnego oprogramowania, służącego do usprawnienia procesów content marketingowych, reklamowych i sprzedażowych.

Marketing internetowy to wszelkie działania mające na celu opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienie w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu internetu.

Marketing szeptany (buzz marketing) Words of Mouth Marketing (WoMM), jest zbiorem działań marketingowych, które opierają się na doraźnym, bezpośrednim kontakcie z odbiorcami. Obejmuje przede wszystkim wpisy na forach dyskusyjnych oraz komentarze na portalach społecznościowych.

Marketing wirusowy, inaczej zwany viral marketigniem, to technika, która ma na celu zwiększenie świadomości marki lub produktu poprzez zaciekawienie bądź rozbawienie użytkowników. Ci z kolei sami przekazują dalej tę samą treść, rozprzestrzeniając ją jak wirus

Meta Description to fragment kodu strony internetowej, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania i odnosi się bezpośrednio do zawartości strony. I choć od 2009 roku znaczniki te nie są traktowane jako czynnik rankingowy Google, to wciąż warto zadbać o ich dobrą jakość.

Meta tagi, meta tag – zbiór znaczników w części nagłówkowej dokumentu używanych do opisu ich zawartości, stosowany przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML. Za ich pomocą można zdeklarować e-mail autora strony, imię i nazwisko autora strony, datę powstania strony itp.

Meta tag Keywords to tag, który pojawia się w kodzie HTML strony internetowej – nie jest więc fizycznie widoczny na stronie. Meta tag keywords obecnie nie ma znaczenia z punktu widzenia SEO (oficjalny komunikat Google). Początkowo był najważniejszym punktem odniesienia dla robotów wyszukiwarek, które dzięki niemu mogły  poprawnie interpretować zawartość strony. Służył on do określenia słów kluczowych powiązanych ze stroną.

Microsoft Edge jest przeglądarką internetową stworzoną dla systemu Windows 10. W porównaniu do swojego poprzednika – przeglądarki Internet Explorer, Edge wyróżnia się dużo lepszą funkcjonalnością i możliwością personalizacji. Układ interfejsu programu jest bardzo intuicyjny i nie sprawia problemów w obsłudze.

Marketing wielopoziomowy, MLM (ang. multi-level marketing), także: marketing sieciowy – struktura i sposób działania spółki, opierający się na sprzedaży produktów przez niezatrudnionych uczestników.

Mobile Friendly Test to narzędzie, w którym możemy sprawdzić, czy nasza strona internetowa jest przystosowana do urządzeń mobilnych. Pomimo tego, że można znaleźć wiele testerów online, jednym z najbardziej popularnych i używanych przez webmasterów jest narzędzie stworzone przez Google.

Modyfikator dopasowania przybliżonego wykorzystuje się w Google Ads do zwiększenia kontroli, jaką masz nad słowami kluczowymi. Pozwala on precyzyjniej kierować ruch na reklamy w porównaniu do dopasowania przybliżonego. Jego zastosowanie może zwiększyć trafność wyświetleń kreacji, a przez to podnieść wskaźniki takie jaki CTR czy CR.

N

NAP to wizytówka firmy w internecie. Pochodzi od angielskich słów: Name, Address, Phone Number, czyli nazwa firmy, adres i numer telefonu. Dane te identyfikują prowadzoną działalność gospodarczą. Dzięki wizytówkom NAP możliwe jest pozyskanie klientów na rynku lokalnym.

Narzędzie Moz to popularne narzędzie typu all-in-one które pozwala badać i monitorować parametry witryny. Oprogramowanie występuje w opcji bezpłatnej i abonamentowej.

Naver to popularna wyszukiwarka internetowa z Korei Południowej, która światło dzienne ujrzała w 1999 roku i jeszcze niedawno była najpopularniejszą wyszukiwarką na tym obszarze (w 2017 roku 75% wyszukiwań w internecie odbywało się właśnie przez Naver).

Newsletter to coś w rodzaju czasopisma, które przesyłane jest przy pomocy poczty elektronicznej. Najczęściej korzystają z niego marki, by stale komunikować się z klientem, potencjalnym klientem bądź czytelnikiem. Zwykle zawierają informacje o promocjach, zniżkach, rabatach. Często newsletter zawiera również powiadomienia o tym, co nowego na blogu bądź o aktualnych wydarzeniach związanych z firmą lub branżą. Dobrze stworzony newsletter może nie tylko zainteresować odbiorców, ale także zwiększyć konwersję, będącą jednym z podstawowym wskaźników e-commerce.

Nofollow (atrybut nofollow) to wartość nadawana atrybutowi rel znacznika a w kodzie strony pisanym językiem HTML. Zwykle nadawany jest linkom wychodzącym, ale warto go również nadać linkom wewnętrznym, które nie przenoszą mocy słów kluczowych (np. „kup teraz” albo „sprawdź”). Dyrektywa ta służy jako informacja dla robota indeksującego, by nie przechodził on pod podany w linku adres. Dzięki atrybutowi nofollow link nie przekazuje mocy witrynie docelowej.

Tag noindex stosuje się, aby zablokować indeksację strony lub danej podstrony w wyszukiwarce (nie będą się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania). W momencie kiedy roboty wyszukiwarki skanują konkretną podstronę i natrafią na tę instrukcję, usuną ją z wyników wyszukiwania.

O

Optymalizacja strony, on page on site – zmiany na stronie internetowej pod wyniki SEO.

Open Source (otwarte oprogramowanie) to oprogramowanie, które jest udostępniane użytkownikom bezpłatnie. Licencja tego oprogramowania pozwala użytkownikom legalnie i nieodpłatnie go kopiować. Ponadto rozwiązanie to umożliwia użytkownikom samodzielną modyfikacje, analizę, a także rozbudowywanie istniejącego oprogramowania.

Opera (przeglądarka) działa na rynku od 1996 roku. Produkt Opera Software ASA, norweskiej spółki, działa w ramach darmowej licencji freeware.

Outbound Marketing (ang. outbound – „wychodzący”) – to metoda marketingowa, która koncentruje się na poszukiwaniu klientów oraz budowaniu świadomości marki poprzez reklamę i promocję. Z tego względu, w przeciwieństwie do permission marketingu, jest pejoratywnie określany jako “marketing przeszkadzający”.

P

Page Authority (PA) to parametr, który określa autorytet konkretnej pojedynczej strony internetowej. Wynik ten podawany jest w skali od 1 do 100. Page Authority obliczany jest na podstawie przeszło 150 parametrów, zaś sama metoda opracowana została przez firmę MOZ. Pod uwagę brane są przede wszystkim linki zewnętrzne prowadzące do danej witryny. Co ważne, liczy się nie tylko ilość, ale też jakość linków przychodzących.

Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.

Page speed to szybkość ładowania strony internetowej. Najczęściej jest ona ustalana poprzez zmierzenie czasu od chwili wybrania adresu strony do momentu jej pełnego zrenderowania, ale można go również mierzyć jako czas potrzebny do otrzymania pierwszego bajtu danych z serwera.

Panda to wprowadzony w 2011 roku algorytm, którego głównym zadaniem jest zwiększenie widoczności stron internetowych wysokiej jakości, przy jednoczesnym obniżaniu rankingu stron zawierających krótkie, zduplikowane, przybierające formę spamu treści. Algorytm Google Panda ocenia treści publikowane na stronach internetowych, wybierając te najbardziej rzetelne, dopasowane pod zapytania użytkowników.

Paragraf 31 (znany również pod nazwą penalty 30), to jedna z kar nakładanych na webmasterów. Wynika z naruszenia regulaminu i korzystania z praktyk grey hat- i black hat SEO. Konsekwencją takich działań jest gwałtowny spadek pozycji fraz w wyszukiwarce Google – o 30 pozycji w dół. Taką formę kary nakłada się najczęściej na spamerów i jest pierwszym ostrzeżeniem przed rozpoczęciem dalszych restrykcji nakładanych na witrynę. Spadek o 30 pozycji dla fraz znajdujących się w top3 czy top10 oznacza spadek na 3-4 stronę wyników wyszukiwania, na którą większość użytkowników nie zagląda.

PHP (Hypertext Preprocessor) – jeden z języków programowania, który oznacza budowanie aplikacji w oparciu o czas rzeczywisty oraz korzystający z analizy nowych witryn online.

Pingowanie to mechanizm, który polega na zgłaszaniu nowych podstron, tak, aby roboty wyszukiwarki mogły je zindeksować, a następnie zapewnić im lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Upraszczając, sam proces pingowania to nic innego jak wysłanie zaproszenia lub informacji robotom wyszukiwarki, o tym, że na stronie pojawiła się nowa treść.

Pingwin (Algorytm Pingwin) to wprowadzony w 2012 roku algorytm stworzony z myślą o ograniczeniu spamu w sieci. Google nakłada karę na strony z linkami o niskiej jakości, często przybierających formę spamu. Algorytm Pingwin podnosi pozycję stron, na której linki pochodzą ze sprawdzonego źródła, a ich treść nie jest przesycona słowami kluczowymi.

PLA. Inaczej nazywane kampaniami produktowymi, służą promowaniu produktów z Twojej oferty, a w konsekwencji pomagają we wzroście sprzedaży.

Plik .htaccess to plik konfiguracyjny serwera WWW Apache. Dla SEO daje on możliwości m.in.:

  • ustawienia przekierowań,
  • kontrolowanie dostępu do zasobów strony,
  • ustawienia pamięci cache strony.

Płatne ankiety – praca przez internet polegająca na wypełnianiu ankiet dla firm badających opinie rynku

Pop-up – Jest to funkcja strony www, która polega na automatycznym uruchomieniu okna lub baneru. Innymi słowy, dla użytkowników są to często irytujące, wyskakujące okienka podczas przeglądania strony internetowej.

Pozycjonowanie to czynność, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych. Dzięki temu podstrony są możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania, a to umożliwia dotarcie do ludzi, których może zainteresować zawartość stron www.

PPC to skrót od Pay Per Click; inna jej nazwa to CPC, czyli Cost Per Click. Dobrze znanym przykładem reklamy PPC jest Google Ads, czyli w kampaniach linków sponsorowanych, wyświetlanych przed wynikami organicznymi i po nich, w miejscu, gdzie wybiera się kolejne strony wyników Google.

Presell Pages (potocznie zwane preclami) to strony internetowe o stosunkowo niskiej jakości, na których umieszcza się różnej długości teksty na określony temat, z linkami do pozycjonowanych witryn.

Programy partnerskie – proces, w którym właściciel strony (wydawca), bloga, konta na Instagramie, Facbeooku, Youtube, zarabia określoną prowizję na sprzedaży produktów oferowanych przez zewnętrznych partnerów (najczęściej sklepy internetowe).

Promować działać w celu podniesienia popularności czegoś

Prospecting – dostarczanie nowych kontaktów jako potencjalnych klientów.

Przeglądarka internetowa, zwana również przeglądarką WWW – jak sama nazwa wskazuje, jest narzędziem umożliwiającym przeglądanie treści zawartych w internecie. Jej zadaniem jest pobranie zawartości danej strony internetowej, a następnie wyświetlenie jej na ekranie użytkownika.

Przekierowanie 301 to stałe przekierowanie z jednego adresu URL na inny. Oznacza to, że serwer automatycznie przenosi użytkownika oraz wyszukiwarki na nowy, aktualny adres. Przekierowanie to jest pomocne np. w sytuacji, kiedy planujemy usunąć jedną z podstron na naszej stronie internetowej i nie chcemy, aby powstał błąd 404.

Przekierowanie 302 (Znaleziono) – oznacza przekierowanie tymczasowe wprowadzone na stronie. Działa podobnie jak przekierowanie 301, jednak roboty indeksujące nie traktują go jako przekierowanie stałe. Zarówno stary, jak i nowy adres jest dostępny w indeksie wyszukiwarki, co może zwiększyć duplikację zewnętrzną.

R

Rank Brain to algorytm wprowadzony przez Google w 2015 roku, który (za pomocą sztucznej inteligencji) dobiera wyniki wyszukiwania do wpisanej frazy.

Ranking reklamy (Ad rank) określa, na której pozycji wyświetla się nasza reklama względem reklam konkurencji. Bierze on pod uwagę szereg zmiennych takich jak:

  • wysokość stawki,
  • jakość reklamy,
  • próg rankingu reklam,
  • konkurencyjność aukcji,
  • kontekst wyszukiwania,
  • prognozowany wpływ rozszerzeń reklam i innych formatów.

Pod pojęciem jakości reklamy kryją się m.in. 3 wskaźniki: przewidywany CTR, trafność reklamy oraz jakość strony docelowej.

Raport marketingowy – zestawienie przedstawiające na podstawie dokładnych danych konkretne zjawisko, trendy lub zachowania. Często dotyczy sprzedaży internetowej, marketingu internetowego, SEO lub mediów społecznościowych.

ReCAPTCHA jest powszechnie stosowaną metodą zabezpieczania stron internetowych przed spamem, jaki mogą generować boty i automaty.

Remarketing – to wyświetlanie reklam z naszą ofertą tym użytkownikom, którzy już odwiedzili naszą stronę.

Responsywna strona – strona dostosowana do urządzeń mobilnych o różnych szerokościach ekranu.

Roboty googlerobot internetowy, używany przez Google. Przechodząc z jednej strony na drugą za pomocą odnośników, indeksuje je, tym samym tworząc indeks dla wyszukiwarki Google.

Robots.txt – plik “robots. txt” jest jednym z mechnizmów “Robots Exclusion Protocol”, który został stworzony w celu informowania automatów (botów) o tym, czego nie powinny robić na stronie WWW. Przykładowo, nie wszyscy właściciele stron WWW chcą, aby ich projekt WWW był widoczny w wynikach wyszukiwania

Rich Snippet, znane również jako fragmenty rozszerzone, to tradycyjne wyniki wyszukiwania Google, wzbogacone o dodatkowe informacje. Wyniki, które zwykle znajdujemy w wyszukiwarce Google, zawierają elementy takie jak tytuł (title) czy opis strony (meta description). Odpowiednie zastosowanie danych strukturalnych, pozwala natomiast na wyświetlanie wielu innych elementów takich jak np. średnia ocen użytkowników danego produktu, cena, dostępność, miejsce i data wydarzenia czy zdjęcia.

Ruch Direct (ruch bezpośredni) jest jednym ze źródeł ruchu, który pojawia się w raportach Google Analytics. Direct traffic oznacza, że użytkownik wszedł na konkretną stronę internetową, wpisując adres URL w okno przeglądarki internetowej lub skorzystał z zapisanego w zakładkach adresu. Wejście bezpośrednie to również kliknięcie w link umieszczony w plikach Word, Excel czy PDF, a także wejście na stronę za pomocą linka umieszczonego w e-mailu odczytanym w kliencie pocztowym (np. Thunderbird czy Outlook).

Ruch organiczny (ang. organic traffic) to ruch bezpłatny, pozyskiwany z wejść użytkowników na stronę internetową, po wpisaniu przez nich frazy w wyszukiwarce i kliknięciu w konkretny link strony www w wynikach wyszukiwania SERP. Wyniki bezpłatne pojawiają się pod wynikami płatnymi, oznaczonymi jako reklama.

S

SaaS (ang. Software as a Service), czyli oprogramowanie jako usługa, to model oparty na dostarczaniu Klientowi usługi zdalnego dostępu do określonych funkcji oprogramowania. W modelu tym nie ma konieczności instalacji dodatkowych programów na komputerze Klienta, gdyż wszystkie potrzebne dane znajdują się w chmurze. Za całą infrastrukturę, oprogramowanie, dane aplikacji czy sprzęt odpowiada dostawca usługi, który po zawarciu umowy zapewnia dostępność i bezpieczeństwo Twoich danych oraz oprogramowania.

Safari to przeglądarka internetowa, stworzona dla produktów posiadających system operacyjny OS X, zainicjowany przez firmę Apple. Safari jest domyślną przeglądarką zainstalowaną w wersji mobilnej w iPhonach, iPodach czy iPadach oraz komputerach Mac.

Sandbox, czyli piaskownica Google jest to stan kwarantanny lub czasowego filtra, który dotyka nowo powstałe strony internetowe, powstrzymując je przed osiąganiem wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.Możemy przyjąć, że Sandbox jest to dla stron okres próbny – nawet jeśli spełnia ona wszystkie wytyczne Google i tak musi swoje odczekać, aż zostanie potraktowana jako w pełni wartościowa i osiągnie pozycje odzwierciedlające jej rzeczywistą rangę.

Schema.org to projekt, który ma na celu ulepszenie interpretacji treści znajdujących się na stronie internetowej przez roboty wyszukiwarek. Zawiera zestaw znaczników, które służą do oznaczania schematycznie występujących na stronie danych uporządkowanych (strukturalnych). Tłumaczą one robotom wyszukiwania na „ich” język zawartość strony internetowej.

Screaming Frog SEO Spider Tool to posiadający wiele przydatnych funkcji crawler. Jego zadaniem jest skanowanie stron internetowych, tak by móc później dokładnie przeanalizować jej strukturę oraz zawarte na niej elementy mające wpływ na SEO.

Search Console to darmowe narzędzie dla administratorów stron internetowych. Usługa ta ma bardzo szerokie zastosowanie. To jedno z głównych narzędzi pracy osób zajmujących się pozycjonowaniem stron oraz marketingiem internetowym. Narzędzie to, dawniej znane jako Google Webmasters Tools, pozwala na monitorowanie witryn w bardzo szybki i prosty sposób.

SEM (Search Engine Marketing) – segment marketingu internetowego, obejmujący wszystkie działania w internecie, których celem jest osiągnięcie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

SEMrush – doskonałe narzędzie do SEO i marketingu internetowego.

SEMstorm to narzędzie służące do monitorowania i planowania skutecznych działań SEO i SEM.

Senuto oferuje usługi doradcze z zakresu pozycjonowania. Tworzy także narzędzie analityczne, które mają na celu kompleksowe wsparcie działań SEO. Dwa najważniejsze to Platforma Senuto, która służy do szczegółowej analizy stron oraz pomaga w kreowaniu strategii SEO, a także Senuto Enterprise, które jest mocno nakierowane na budowanie indywidualnych rozwiązań dla Twojej strony.

SERP (ang. Search Engine Results Page) – to strona wyników wyszukiwania w Google. Zgodnie z definicją, jest to lista wszystkich stron internetowych, które wyszukiwarka pokazuje w określonej kolejności w odpowiedzi na określone zapytanie użytkownika. W SERP pojawiają się płatne i organiczne wyniki wyszukiwania. Każdy z wyników wyszukiwania składa się z podstawowych elementów, tj.: tytuł, opis, adres URL oraz dodatki.

SEO (czyli z ang. Search Engine Optimization) to proces budowania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Opiera się na optymalizacji stron pod kątem silnika wyszukiwania (np. algorytmów Google) oraz budowaniu tzw. autorytetu.

Seznam to czeska wyszukiwarka, z której korzysta ponad 10% Czechów. Stanowi realną konkurencję dla Google, gdyż koncentruje się głównie na rynku lokalnym. Dobrze zna preferencje i życzenia użytkowników w tym kraju, dlatego dla części z nich jest wyszukiwarką numer jeden.

Sitemap (sitemapa) to plik w formacie XML, umieszczony na serwerze. Zawiera on listę podstron danej strony internetowej i jest informacją dla botów Google (ale również Yahoo, Bing i innych większych wyszukiwarek) o strukturze strony i jej zawartości.

Słowa kluczowe (frazy)

Ślepota banerowa to powszechne zjawisko ignorowania przez internautów reklam na witrynach internetowych.

Snippet to opis strony, który zostaje wyróżniony w wynikach wyszukiwania Google. W formie podstawowej zawiera tytuł i krótki opis strony. Poszerzony snippet (tzw. Rich Snippet) zajmuje więcej miejsca na stronie wyników wyszukiwania, dzięki czemu przyciąga uwagę użytkownika i zwiększa ruch organiczny oraz CTR.

Social media (serwis społecznościowy) – serwis umożliwiający szybką wymianę informacji i gromadzący użytkowników o podobnych zainteresowaniach czy poglądach.

Spam, w kontekście SEO, to zjawisko polegające na tworzeniu bezwartościowych stron, zawierających treści o niskiej wartości merytorycznej, a także stosowanie nieetycznych technik w procesie pozycjonowania. Hakerzy po przejęciu danej strony internetowej zwykle zmieniają jej treści na nieetyczne lub mało legalne. Bardzo często dotyczy to stron, które znajdują się wysoko w rankingu wyszukiwarki i swoją pozycję budowały przez dłuższy okres.

Spam Score to wskaźnik dostępny w narzędziu Link Explorer, stworzonym przez firmę MOZ. Określa on procent potencjalnego ryzyka otrzymania kary od Google. Do swoich obliczeń wykorzystuje uczenie maszynowe (ang. Machine Learning) – Moz wykorzystał tutaj dane ze stron zbanowanych lub ukaranych przez wyszukiwarkę i zidentyfikował 27 głównych cech, które je ze sobą łączą. Narzędzie skanując stronę szuka tych cech i na ich podstawie określa wynik (w procentach).

Śr. CPC to inaczej średni koszt kliknięcia, czyli średnia kwota jaką płacisz za każde kliknięcie reklamy.  Różni się od maksymalnego kosztu kliknięcia (maks. CPC), gdyż wyliczany jest na podstawie rzeczywistego CPC.

SSL (Certyfikat SSL) to protokół sieciowy, wykorzystywany do szyfrowania danych przesyłanych na serwer. Przyjęto go za standard bezpiecznych i poufnych połączeń sieciowych.

Statystyki. Google Ads zapewnia szereg informacji o efektach prowadzonych kampanii. Możesz przejrzeć te dane na koncie albo pobrać je w postaci raportów.

Strategia marketingowa to proces, który ma na celu wypromowanie danego produktu, bądź usługi i stworzenie trwałej przewagi nad konkurencją. Wynikiem tego procesu ma być zwiększenie sprzedaży i zysków firmy.

Strona wejścia to pierwsza strona, na którą wchodzi użytkownik, trafiając na konkretną witrynę czy serwis internetowy. Może, lecz nie musi, być stroną główną danej witryny.

Strona wyjścia to ostatnia strona, na której znajduje się użytkownik, przed opuszczeniem danej witryny.  Najczęstsze strony wyjścia można sprawdzić w Google Analytics.

Subdomena jest dodatkową częścią dla domeny głównej. Występuje przed kropką poprzedzającą nazwę domeny głównej, np. slownik-seo.uniqueseo.pl

SWL (System Wymiany Linków) to platforma oferująca płatny dostęp do setek lub tysięcy stron internetowych (najczęściej bardzo niskiej jakości), z których można szybko pozyskać dużą liczbę linków prowadzących do danej witryny.

Znacznik strong (tag strong, tag <strong>) jest znacznikiem języka HTML a jego zastosowanie powoduje pogrubienie tekstu. Umieszczamy go na stronie internetowej, w celu wyróżnienia partii tekstu bądź pojedynczych słów, które mają szczególne znaczenie.

T

Tajemniczy klient, Mystery shopping – jedna z metod badania poziomu obsługi klienta polegająca na ocenie jakości usług poprzez wizyty w punktach sprzedaży i obsługi klienta.

Target (grupa docelowa) to nic innego jak grupa ludzi, do której kierujemy swoją ofertę. Mając na uwadze informacje takie jak: wiek, płeć, lokalizacja, status społeczny, czy pochodzenie, jesteśmy w stanie na wstępie dowiedzieć się, które osoby mogą skorzystać z oferowanych przez nas usług.

Testy A/B polegają na przedstawianiu użytkownikom dwóch (lub więcej) różnych wersji określonych treści – reklam, e-maili, stron internetowych etc. – w celu identyfikacji najlepiej działającego wariantu.

Thin Content – to w ogólnym ujęciu treści niskiej jakości, z którymi mamy do czynienia w internecie. To przede wszystkim krótkie teksty zawierające błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne, czy składniowe. Są one zwykle mało czytelne i niezbyt atrakcyjne, przez co spada jakość strony, na których są umieszczone.

Tiny text to jedna z metod Black Hat SEO, która polega na dodawaniu na stronę tekstu nasyconego dużą ilością słów kluczowych, możliwie jak najmniejszą czcionką (najczęściej 8px lub mniej). Dostrzeżenie takiej treści przez użytkownika jest praktycznie niemożliwe, jednak jest ona indeksowana przez roboty wyszukiwarki. To jedna z najstarszych metod spamowania stron, która istnieje od czasu pojawienia się wyszukiwarek. Za pomocą prostego kodu HTML możemy umieścić na stronie niezbędne słowa kluczowe bez zakłócania wyglądu witryny.

TLD (Top-Level Domain, z ang. domena najwyższego poziomu) to część nazwy (domeny) strony, pisana po ostatniej kropce, np. “.com” czy “.pl”. Znajduje się na szczycie hierarchii w strukturze systemu nazw domen (DNS). Specyficzna domena, na której znajduje się konkretna strona (np. Delante) jest subdomeną drugiego lub kolejnego stopnia.

TLS (ang. Transport Layer Security) to protokół zapewniający poufność danych użytkownika i ochronę ich transmisji. Daje możliwość autoryzacji serwera, a także szyfrowania połączenia między przeglądarką a serwerem.

Trust Rank to algorytm, którego głównym zadaniem jest ocena jakości treści stron internetowych. Wskaźnik powstał jako uzupełnienie rankingu Page Rank, stojącego na straży wartościowych, merytorycznych stron. Trust Rank analizuje zawartą na stronie treść, linki przychodzące i wychodzące, a także sprawdza, czy content odnosi się do konkretnych zapytań użytkowników.

U

UI (ang. User Interface) – to wszystkie elementy danego urządzenia, aplikacji, oprogramowania itp., które pozwalają na interakcję z użytkownikiem. Najbardziej znanym rodzajem jest graficzny interfejs użytkownika (GUI – ang. Graphical User Interface), który przedstawia informacje w graficzny sposób.

Umiejscowienia w Facebook Ads to miejsca wyświetlania się reklam dostępne z poziomu Menadżera reklam Facebooka w trakcie tworzenia zestawu reklam. Dzielą się na 4 główne kategorie: Facebook, Instagram, Messenger oraz Audience Network. Każde z nich oferuje dodatkowo szereg lokalizacji do zawężenia wyświetlenia w ramach tych kategorii.

URL Rating to jeden ze wskaźników, dostępny w popularnym narzędziu do analizowania stron Ahrefs. Pozwala on na analizę jakości profilu linkowania prowadzącego do wskazanej strony internetowej.

Usability (Web usability). Najprościej mówiąc, jest to poziom satysfakcji czerpanej przez użytkownika danej witryny. Chodzi więc o optymalną konstrukcję strony internetowej, która spełnia wymagania użytkownika.

UX (ang. User Experience) – to szerokie pojęcie opisujące reakcje, emocje, wrażenia użytkowników podczas interakcji z aplikacją, usługą, stroną internetową, systemem lub innym produktem. Jest połączeniem wielu specyficznych dyscyplin związanych z projektowaniem w celu poprawy użyteczności, zdolności reagowania i estetyki. Projektowanie z wykorzystaniem doświadczenia użytkownika jest procesem używanym do tworzenia produktów, które mają dostarczać nam pozytywnych wrażeń.

UX Designer– odpowiada za projektowanie doświadczeń odbiorcy od podstaw. Jego celem jest zwiększenie satysfakcji klienta korzystającego z produktu poprzez poprawę funkcjonalności i użyteczności, dostarczenie produktu łatwego w obsłudze, zapewnienie “przyjemnych” interakcji (ux design).

V

Viral marketing to materiał reklamowy, który dzięki swojej oryginalności oraz interesującej formie jest rozpowszechniany w Internecie niczym wirus. Rozpowszechnianie to odbywa się poprzez przekazywanie i udostępnianie

W

Wartość konw./kliknięcie. Jest to wskaźnik w kampaniach Google Ads, informujący o tym ile pieniędzy generuje każde kliknięcie użytkownika w reklamę. Wyrażony jest w jednostkach pokazujących ile konwersji uzyskałeś na podstawie kliknięć.

Webinar (Webinarium) – nazwa określająca szkoleniowe bądź informacyjne seminarium internetowe, które jest przeprowadzane w czasie rzeczywistym przy użyciu technologii webcast.

White Hat SEO to wszystkie działania, dokonywane na stronie internetowej i poza nią, które są w pełni zgodne z zasadami jakie dyktuje Google.

Widget (widżet) to graficzna informacja, jaką znajdziemy na urządzeniu mobilnym, bądź stronie internetowej. Może to być informacja o pogodzie, dacie czy godzinie wyświetlana na ekranie smartfona. W przypadku witryn jest to najczęściej element umieszczony w stopce lub panelu bocznym strony internetowej. Widget dodaje swój kod do źródła strony, dzięki czemu użytkownik może wykonywać różne czynności. Instalacja gotowego widżetu pozwala zaoszczędzić czas programiście.

Wolumen wyszukiwania (ang. search volume) to liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego, zazwyczaj podawana w skali miesiąca. Najprościej mówiąc, wolumen odpowiada na pytanie: „ile razy użytkownicy wpisują to słowo kluczowe w wyszukiwarkę?”. Wiele narzędzi do analizy słów kluczowych podaje wolumen wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych.

WordPress – napisany w języku PHP system zarządzania treścią (CMS) zaprojektowany głównie do obsługi blogów. Wykorzystuje bazę danych MySQL. Rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public License i jest dostępny bezpłatnie.

WP Rocket – jedna z najpopularniejszych wtyczek wordpress do optymalizacji szybkości witryny.

Współczynnik konwersji to wskaźnik, który prezentuje iloraz liczby konwersji podzielonej oraz całkowitej liczby interakcji z reklamą. Warto go śledzić, aby móc oszacować, jak skuteczne z naszymi założeniami są podejmowane działania marketingowe. Z poziomu Google Analytics, dzięki wskaźnikowi konwersji, możemy oszacować skuteczność sprzedaży poszczególnych źródeł ruchu. W przypadku Google Ads, skuteczność na poziomie kampanii, grup reklam, samych reklam czy słów kluczowych.

Wyświetlenia to liczba, która pokazuje, ile razy dana strona wyświetliła się w bezpłatnych lub płatnych wynikach wyszukiwania. Nie jest to tożsame z przejściem na stronę. Zaprezentowanie witryny użytkownikowi jest zliczane za każdym razem, kiedy strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, na podstawie danego adresu URL linku.

Wyszukiwarka internetowa (ang. Search Engine) to witryna wyposażona w odpowiednie oprogramowanie, dzięki któremu internauci mogą wyszukiwać istotne dla nich informacje. Wyszukiwarka gromadzi i porządkuje wszystkie niezbędne wiadomości, a następnie udostępnia je użytkownikom po wpisaniu konkretnego zapytania w oknie przeznaczonym do wyszukiwania.

Względny CTR to wskaźnik konkurencyjności Twoich reklam. Jest to wartość procentowa, informująca Cię o skuteczności Twojej reklamy względem reklam konkurencji wyświetlanych w tych samych witrynach, co nasze kreacje. Jest to miernik elastyczny, zależny od obsługiwanych witryn i działań poszczególnych reklamodawców.

Wyszukiwarka (wyszukiwarka internetowa, Search Engine) – program lub strona internetowa przeznaczona do wyszukiwania przez użytkownika internetu informacji dostępnych w jego zasobach. Za najbardziej popularne na świecie wyszukiwarki internetowe uznaje się Google, Bing, Yahoo, Ask oraz Yandex.

X

XML to skrót pochodzący z anglieskiego określający Extensible Markup Language, co można przetłumaczyć jako rozszerzalny język znaczników. Pliki XML są używane w celu przekazywania danych w strukturalny sposób, ponieważ są niezależne od platformy.

Xrumer + Hrefer – Legenda jeśli chodzi o budowanie backlinków. To oprogramowanie pomoże zwiększyć ruch na stronie setki, a nawet tysiące razy.

Y

Yandex to rosyjska wyszukiwarka internetowa stworzona w 1997 roku, którą znaleźć można pod adresem: https://yandex.ru, a w wersji międzynarodowej  https://yandex.com. W Rosji cieszy się większą popularnością niż Google – posiada około 50% udziału w tamtejszym rynku.

Z

Zero-match anchor text nazywany również anchorem tła, to taki rodzaj zakotwiczenia linka, który nie zawiera w swojej konstrukcji słowa kluczowego związanego z treścią strony/podstrony. Występuje najczęściej pod postacią wydzielonego elementu strony (np. CTA) lub jako link umieszczony w treści.

Znacznik bold (znacznik <b>) to umieszczony w nawiasach tekst, będący częścią języka HTML, umożliwiający formatowanie tekstu. Bold to nic innego jak pogrubienie tekstu, które pozwala na wyróżnienie poszczególnych fragmentów strony. Znacznik bold stosowany jest po to, aby wyróżnić tekst pod względem wizualnym. Umieszczając go w tekście, nie przypisuje się mu wartości merytorycznej (w odróżnieniu od znacznika <strong>).

Znacznik em (tag em, tag <em>) jest znacznikiem języka HTML, definiującym tzw. emfazę (ang. emphasis – nacisk w wymowie). Jego użycie powoduje pochylenie opatrzonego nim tekstu. Umieszczamy go na stronie internetowej w celu wyróżnienia części tekstu lub pojedynczych słów, które w opinii autora powinny zostać zaakcentowane.

Znacznik italic (znacznik <i>) to znak, który umieszczany jest w nawiasach ostrych. Jest on częścią języka HTML. Efektem zastosowania tego elementu, będzie pochylenie czcionki. Dzięki temu osoby, które odwiedzają daną stronę, zwracają szczególną uwagę na wyróżniony tagiem fragment tekstu.


I to już koniec!

Teraz…

Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.

zostaw komenatarz pod wpisem

Co myślisz o moim nowym wpisie jako słownik marketingowy?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub jak działa słownik SEO.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *