SEO copywriting, 8 zasad które dają szybki SUKCES (efekt WOW)

Twój spis artykułów: marketing, seo, zarabianie w internecie
Blog SEO, marketing, zarabiane w internecie, afiliacja
29 grudnia, 2019
relacje z klientami
Relacje z klientami (3 poziomy)- najnowsze informacje PROSTO z badania
30 listopada, 2020
SEO copywriting
SEO copywriting, 8 zasad które dają szybki SUKCES (efekt WOW) 1

Chcesz, żeby Twoja strona wyświetlała się użytkownikom Google wysoko w wynikach wyszukiwania? Musisz zadbać o SEO, czyli pozycjonowanie.

To dość skomplikowana sztuka, która bazuje na kilku aspektach. Jej ważną częścią są treści — koniecznie odpowiednio zoptymalizowane i nasycone słowami kluczowymi. Ich tworzeniem zajmuje się SEO copywriting.

SEO copywriting i teksty pod SEO – co to jest?

Co to jest SEO copywriting i czym różni się od zwykłego copywritingu? Przede wszystkim jest to dziedzina wymagająca dość szerokiej wiedzy.

Teksty SEO muszą być zoptymalizowane zgodnie z wymogami algorytmów wyszukiwarki.

Warto tutaj dodać, że te ciągle się zmieniają. Roboty indeksujące Google nieustannie się uczą i stają się coraz bardziej wyrafinowane.

To oznacza zaś, że teksty muszą się odznaczać naprawdę wysoką jakością. Obecnie najbardziej cenione są treści unikalne, wartościowe i specjalistyczne.

Zwraca się uwagę na ich długość — zasadniczo im dłuższe, tym lepsze — ale absolutnie nie mogą być typowym „laniem wody”.

Jednocześnie trzeba w nich jednak umieścić słowa kluczowe, które muszą być użyte w odpowiednim natężeniu i starannie dobrane.

Ważny jest ponadto dobór ciekawego tematu tekstu, który zainteresuje określoną grupę docelową.

W tekstach tego typu należy też stosować linki i odpowiednio sformułowane nagłówki. Muszą być opisane właściwie skonstruowanymi meta tagami.

Jeśli w treści pojawiają się treści graficzne, również trzeba je odpowiednio opisać. To całkiem dużo rzeczy, o których trzeba pamiętać, czyż nie?

Wszystko to sprawia, że pisanie tekstów pod SEO wcale nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać.

Copywriting SEO dotyczy wyłącznie przestrzeni internetowej. Treści wspomagające pozycjonowanie pojawiają się przede wszystkim:

  • na witrynach prywatnych i firmowych,
  • na blogach,
  • na stronach sklepów internetowych,
  • w mediach społecznościowych,
  • na portalach,
  • w katalogach www.

W dodatku to co trzeba mieć to dobry hosting, dzięki któremu dostaniesz dobre IP i szybkość serwera będzie bardzo dobra. Ja polecam ten: link

Copywriter SEO – kim jest i czym się zajmuje?

Copywriter SEO zawodowo zajmuje się tworzeniem treści spełniających wszystkie powyższe kryteria (i znacznie więcej!).

To specyficzna odmiana tego zawodu, która z pewnością nie jest dla każdego. Ogólnie rzecz biorąc, copywriting polega na tworzeniu oryginalnych treści.

To bardzo szeroka branża, w ramach której wykształciły się różne specjalizacje. Jedni wolą pisać teksty pod pozycjonowanie i doskonale się do tego nadają, podczas gdy inni tworzą hasła reklamowe lub specjalizują się w storytellingu (przekazywaniu rozmaitych treści poprzez ciekawe historie) lub namingu (wymyślaniu nazw dla marek, produktów ich linii, usług, aplikacji itp.).

SEO copywriter musi tworzyć treści, które są poprawne językowo i merytorycznie, tak jak każdy inny przedstawiciel tej branży.

Jego kompetencje zazwyczaj obejmują pisanie tekstów związanych z bardzo zróżnicowaną tematyką.

Przede wszystkim musi jednak wiedzieć, jak w naturalny sposób wkomponować w tworzoną treść słowa kluczowe. Ważna jest również wiedza na temat ich doboru.

SEO copywriting często wymaga umiejętności pisania tekstów włożonych w ściśle określone ramy.

To nie storytelling, w którym można „popłynąć” z fantazją ani nie copywriting reklamowy, który stawia przede wszystkim na trafne, kreatywne sformułowania.

Zasad, o których trzeba pamiętać i do których należy się stosować, zajmując się pisaniem pod SEO, jest sporo.

Wystąpień słów kluczowych nie może być za dużo ani za mało. Najważniejsze powinny znajdować się w tytule, nagłówkach i naturalnie w tekście, w tym najlepiej w pierwszym akapicie. Uzupełniająco należy stosować ich synonimy i odmiany, a także tzw. frazy long tail.

Tekst nie może być za krótki, ale musi być konkretny, ponadto koniecznie czytelny, podzielony na akapity, uzupełniony o wypunktowanie i inne zwiększające przejrzystość elementy.

To zaledwie podstawy, jednak wiele osób już w tym momencie złapie się za głowę z nadmiaru wymogów i wytycznych.

Doświadczonym copywriterom tworzenie tego typu treści nie sprawia jednak najmniejszych problemów, dlatego są tak poszukiwani i doceniani.

Pisanie tekstów pod SEO. SEO copywriting zasady

Wyjaśniliśmy już pokrótce, jak pisać teksty pod SEO. Dlaczego jednak stosuje się takie, a nie inne zasady i w jaki sposób się do nich stosować? Poniżej zasady seo copywriting:

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe są związane bezpośrednio z tym, czego w sieci poszukują jej użytkownicy. W zależności od tematyki i specyfiki miejsca, w którym ma pojawić się gotowy tekst, dokonuje się wyboru właściwych słów kluczowych.

Pomocne są przy tym narzędzia, które zostały omówione poniżej.

Pomagają one sprawdzić, czego i w jaki sposób szukają internauci i na jakie pytania chcą uzyskać odpowiedzi.

Tworzenie tekstów SEO w znacznej mierze opiera się właśnie o odpowiednie użycie słów kluczowych. Zazwyczaj wybiera się 2 – 3 główne frazy oraz kolejne kilka lub nawet kilkadziesiąt fraz uzupełniających.

Koniecznie powinny się w nich znaleźć słowa kluczowe long tail (długiego ogona) — bardziej szczegółowe, wielowyrazowe, niekiedy w formie pytania.

Słowa kluczowe powinny być w miarę równomiernie rozmieszczone w całym tekście, a te najważniejsze muszą znajdować się również w tytule i w nagłówkach.

Wszystko trzeba jednak robić z wyczuciem. „upychanie” fraz w co drugim zdaniu sprawia, że tekst staje się nieprzyjazny w odbiorze, a roboty indeksujące oceniają go znacznie gorzej.

Nagłówki (śródtytuły) i konstrukcja tekstu

Każdy dobry tekst SEO będzie podzielony na dość krótkie, treściwe akapity oznaczone śródtytułami (nagłówkami).

Artykuły o przejrzystej strukturze są bardzo mile widziane przez Google i znacznie lepiej oceniane przez czytających je ludzi.

Powinno się stosować hierarchiczny układ nagłówków oznaczonych symbolami H1, H2, H3 itd. Taka konstrukcja jest znacznie przyjaźniejsza dla użytkownika i dla algorytmu.

Nie wolno zapominać o odpowiednim sformatowaniu śródtytułów — powinny zawierać słowa kluczowe i dokładnie definiować treść znajdujących się poniżej akapitów.

Wartościowa, unikalna i poprawna treść

Każdy artykuł czy innego rodzaju tekst SEO powinien być odpowiednio długi — na tyle, aby wyczerpać temat i móc naturalnie wpleść w treść wszystkie słowa kluczowe.

Serwisy z rozbudowaną treścią są traktowane przez Google priorytetowo, a długie teksty traktowane jako te bardziej wartościowe.

Należy jednak pamiętać, że obecnie algorytmy są na tyle wysublimowane, że potrafią rozpoznać prawdziwą wartość artykułu.

Ważne jest opisanie wszystkich ważnych z punktu widzenia użytkownika aspektów danego tematu oraz unikanie powielania treści. Jej unikalność jest bardzo ważna — w tekście nie mogą się znajdować żadne elementy noszące znamiona plagiatu.

Należy uważać nie tylko na kopiowanie z innych stron, ale również duplikaty pojawiające się w obrębie tej samej witryny.

Mogą one poważnie obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce. Oczywiście każdy tekst na stronie musi być też poprawny pod kątem językowym.

Publikując niechlujne treści, wystawiasz sobie niezbyt pochlebne świadectwo.

Warto zwrócić również uwagę na ich przystępność w odbiorze — powinny być po prostu przyjemne w czytaniu.

Linkowanie wewnętrzne

W teście na stronę internetową czy artykule warto też zawrzeć linki prowadzące do konkretnych podstron serwisu albo innych artykułów.

Pomaga to skierować użytkowników np. do właściwego punktu oferty lub miejsca, w którym mogą znaleźć więcej informacji związanych z konkretnym zagadnieniem.

Linki powinny mieć odpowiednie anchory (z ang. dosłownie kotwice) — być ukryte pod wyrażeniami dokładnie związanymi z miejscem, do którego prowadzą.

Zwiększają ruch w obrębie strony i są ważnym elementem optymalizacji.

Przejrzysty adres URL

Należy też pamiętać o ustaleniu, pod jakim adresem URL zostanie umieszczony tekst.

Najlepiej, gdy w adresie zawarte jest słowo kluczowe. Jednocześnie nie powinien być za długi.

Należy za wszelką cenę unikać nielogicznych ciągów znaków — adres powinno dać się zapamiętać bez większych trudności.

Metaznaczniki

Metaznaczniki to kolejny element bardzo ważny zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i wyszukiwarek.

To atrybuty Title i Description wyświetlane przy wynikach wyszukiwania. Muszą mieć określoną długość.

Powinny w zwięzły sposób opisywać, co czeka użytkowników po przejściu na daną stronę. Bardzo ważne, by zawierały najistotniejsze z punktu widzenia SEO słowa kluczowe.

Opisana grafika

Zdjęcia, infografiki, wykresy czy innego rodzaju treści graficzne urozmaicają tekst, a często ułatwiają również zrozumienie przekazywanych w nim informacji.

Dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać. Każdy taki element należy jednak również właściwie opisać.

Konieczne jest uzupełnienie atrybutu alt stanowiącego krótki opis tego, co znajduje się na obrazie.

Dzięki temu będzie się on pojawiał w wyszukiwarce graficznej Google. Dlatego też w atrybucie alt warto przemycić słowa kluczowe.

SEO copywritingu poradnik

Wymienione powyżej punkty to najważniejsze kryteria, o jakich musi pamiętać SEO copywriter.

Można z tego stworzyć pewną listę zasad, którymi należy się kierować, tworząc artykuł lub innego rodzaju tekst przeznaczony na stronę www.

O czym pamiętać? Poniżej seo copywriting poradnik:

  1. Dobry tekst SEO musi wyczerpywać dany temat i odpowiadać na potencjalne pytania użytkownika. Należy pamiętać, by był możliwie jak najdłuższy, a jednocześnie treściwy. Najważniejsza zasada brzmi — w pierwszej kolejności tworzymy dla ludzi, a dopiero w drugiej dla wyszukiwarek.
  2. Tytuł powinien być zachęcający i chwytliwy, zawierający główne słowo kluczowe. W tekście należy również zawrzeć śródtytuły, które rozbiją treść na fragmenty poruszające konkretne aspekty związane z danym tematem.
  3. Frazy kluczowe i ich rozmieszczenie warto sobie zaplanować już na wstępie, tworząc konspekt tekstu.
  4. Treść powinna być przejrzysta. Należy tworzyć krótkie akapity, a w miarę możliwości stosować również wypunktowania i wyliczenia.
  5. Każdy tekst musi być poprawny pod względem językowym. Przed wstawieniem na stronę warto go odłożyć na kilka godzin lub dni, po czym ponownie przeczytać, sprawdzając, czy nie ma w nim błędów i czy dobrze się go czyta.
  6. Powielanie treści z innych stron jest absolutnie zakazane. Należy też uważać na duplikaty pojawiające się w obrębie tej samej witryny, ponieważ oddziałują one negatywnie na pozycjonowanie strony.
  7. Jeśli to możliwe, w treści należy umieścić linkowanie wewnętrzne. Lepiej nie umieszczać wielu odnośników obok siebie. Przyjmuje się, że w tekście powinien się znajdować maksymalnie 1 link na 1000 znaków.
  8. Należy pamiętać o stworzeniu odpowiedniego adresu URL dla strony, a także meta znaczników. Wszelkie treści graficzne muszą być opisane atrybutem alt.

To podstawowe wytyczne, które powinien spełniać każdy tekst na strony internetowe. Warto jednak również dokładnie poznać i stosować zasady skutecznego content marketingu, dopasowując treść do grupy docelowej, stosując język korzyści, wykorzystując wezwania do działania itd.

To dlatego tworzenie treści do publikacji w internecie najlepiej zostawić profesjonalistom.

Jakimi narzędziami posługuje się copywriter SEO?

SEO copywriting to bardzo złożona kwestia. Dotrzymanie wielu standardów byłoby niemożliwe bez odpowiednich narzędzi. Pomagają one w tworzeniu przystępnych i zgodnych z wytycznymi treści. Co pomaga copywriterowi dobrze wykonywać swoją pracę?

Narzędzia do planowania słów kluczowych. Jak pisać słowa kluczowe?

Odpowiednie frazy kluczowe nie mogą brać się z powietrza.

W ich doborze pomagają przede wszystkim narzędzia od Google — Keywords Planner (do wyszukiwania odpowiednich słów kluczowych oraz sprawdzania dokładnej liczby ich wyszukiwań, a także określania fraz powiązanych tematycznie), Trends (do sprawdzania, jakie wyszukiwania są obecnie “na topie”), Search Console (do sprawdzania, które frazy generują na stronie największy ruch, a w jakich obszarach można się poprawić).

Ponadto często bardzo przydatny okazuje się serwis AnswerThePublic.com, który sugeruje konkretne zapytania związane z konkretną frazą kluczową.

Narzędzia takie jak Senuto i Semstorm również udostępniają zaawansowane opcje pomagające w pracy z frazami.Widzisz że to jak pisać słowa kluczowe wcale nie musi być takie trudne.

Optymalizacja tekstu

Przy skutecznej optymalizacji pomaga np. stosowany również przez pozycjonerów Surfer SEO. To dopracowane i dość rozbudowane narzędzie. Jego najważniejszą z punktu widzenia copywritera funkcją jest Content Editor.

Ułatwia on stworzenie tekstu spełniającego wymogi Google (a także jego odbiorców). Wystarczy podać słowo kluczowe, by zasugerował powiązane z nim frazy.

Podpowie również, jaką długość powinien mieć tekst, ile zawierać nagłówków czy akapitów. Daje wskazówki co do ilości powtórzeń konkretnych fraz.

Wszystko to na podstawie konkurencyjnych tekstów znajdujących się już w internecie.

Ma formę edytora treści, który na bieżąco kontroluje, które warunki zostały spełnione, dzięki czemu potrafi bardzo ułatwić pracę.

Poprawność i unikalność treści, webwriting

Każdy tekst przed publikacją warto “przepuścić” przez co najmniej jeden z kilku programów do wykrywania plagiatów, a także jeden z kontrolerów poprawności treści.

Najpopularniejsze narzędzie z tej pierwszej grupy to Plagiator.

Z kolei Copyscape pozwala sprawdzić, czy opublikowane już treści nie zostały skopiowane przez innych. W wyeliminowaniu błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych i nie tylko pomagają zaś dostępne w internecie programy Ortograf i Language Tool.

Przy tworzeniu tekstów przyjaznych dla użytkownika może również pomóc strona Synonimy.pl będąca internetowym słownikiem wyrazów bliskoznacznych.

Treści graficzne

Każdy copywriter powinien też znać miejsca, w których może znaleźć darmowe (i w pełni legalne!) zdjęcia oraz grafiki do urozmaicenia swoich tekstów.

Najpopularniejszym (i najbogatszym) serwisem tego typu jest Pixabay.

Do tworzenia własnych grafik i infografik najlepiej sprawdza się bardzo prosta w obsłudze Canva.

Teksty SEO przykłady

Jak w praktyce powinien wyglądać SEO copywriting? Przykładowe teksty seo znajdziesz na przykład u Briana Dean, który jest jednym z najlepszych copy w tym biznesie. Pamiętaj, że teksty należy każdorazowo pisać z uwzględnieniem specyfiki miejsca publikacji, grupy docelowej i innych indywidualnych kryteriów, a kopiowanie jest jednym z najgorszych „grzechów” branży.

Teksty SEO cennik, od czego zależy cena?

Chcąc zadbać o pozycję strony internetowej w wyszukiwarce, a także jej przystępność, warto zwrócić się do profesjonalisty, który przygotuje na nią teksty SEO.

Ceny tego typu usług są bardzo zróżnicowane. Zależą między innymi od tego, czy podejmiesz współpracę z indywidualnym wykonawcą, czy też z agencją.

Stawki rozliczane są zazwyczaj w oparciu o ilość znaków (za 1000 zzs, czyli znaków ze spacjami), rzadziej całościowo, za projekt (np. pojedynczy artykuł lub opis), bardzo rzadko w oparciu o czas pracy. Zdecydowanie zależą od umiejętności i doświadczenia copywritera — ci najlepsi nie narzekają na brak pracy, dlatego mogą sobie pozwolić na wyższe ceny.

Pamiętaj — w internecie nie brakuje ofert od osób, które są gotowe tworzyć treści pod SEO za kilka złotych w przeliczeniu na 1000 znaków.

Zwykle jednak do niczego się one nie nadają.

Dobrej jakości tekst od początkującego copywritera będzie kosztować przynajmniej kilkanaście złotych za tysiąc znaków, natomiast od doświadczonego co najmniej kilkadziesiąt.

Cennik zależy też oczywiście od typu tekstu, jego przeznaczenia i tematyki. Często istnieje również możliwość dopłacenia za błyskawiczną realizację.

Czym kierować się podczas wyboru agencji lub copywritera SEO?

Dobra agencja lub copywriter pomogą Ci w podniesieniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania, zadbają o jakość tekstów, dzięki czemu spotkają się z uznaniem użytkowników i pomogą wdrożyć strategię content marketingu.

Jak nawiązać owocną współpracę? Warto zwrócić uwagę na:

  • kompleksowość oferty — wówczas wdrożenie spójnych działań będzie łatwiejsze, a Ty nie będziesz musiał szukać innych wykonawców;
  • doświadczenie firmy — współpraca z dużymi markami, szczególnie ta długofalowa, to zazwyczaj dobry sygnał co do jakości oferowanych usług;
  • przejrzystość warunków — klarowna umowa i zasady współpracy, a jednocześnie elastyczność w podejściu do potrzeb klienta to coś, czego na pewno potrzebujesz;
  • nic do ukrycia — dobry copywriter chętnie odpowie na Twoje pytania, przedstawi portfolio i nie będzie się bał przyznać, jeśli zadanie wykracza poza jego specjalizację;
  • komunikacja — od copywritera, który popełnia błędy w mailach lub niechlujnie prowadzi komunikację służbową, należy czym prędzej uciekać;
  • terminowość — dobry copywriter zawsze trzyma się ustalonych terminów, a w awaryjnej sytuacji poinformuje o opóźnieniach z odpowiednim wyprzedzeniem lub zaproponuje inne rozwiązanie sprawy (np. znalezienie zastępstwa lub rabat za zwłokę);
  • dociekliwość — copywriterzy doskonale wiedzą, że ich klienci często mają problem z określeniem, czego tak naprawdę im potrzeba; dlatego zadają odpowiednie pytania i dysponują dobrze skonstruowanymi briefami, które pomogą zrealizować Twoją wizję.

Warto też polegać na poleceniach — np. od znajomych. Opinii o agencjach i copywriterach można szukać również w sieci, w szczególności na forach biznesowych, grupach na Facebooku itd.

Agencja SEO copywriting – UniqueSEO

Chcesz aby Twoja strona znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google?

Nie ma innego wyjścia — musisz zadbać o SEO, najlepiej z pomocą doświadczonego copywritera.

Agencja UniqueSEO oferuje Ci cały zespół specjalizujący się w tekstach pisanych pod wyszukiwarki. Nasza oferta obejmuje nie tylko pisanie i pełną optymalizację tekstów, ale również inne zadania z zakresu SEO i content marketingu.

Pomożemy Ci stworzyć i wdrożyć kompleksową strategię pozycjonowania.

Zajmiemy się dostosowaniem strony i znajdujących się na niej tekstów do wymogów Google i Twojego potencjalnego odbiorcy.

Dobierzemy słowa kluczowe, uzupełnimy brakujące atrybuty, zadbamy o publikacje zewnętrzne (off-site), poprowadzimy bloga.

Skutecznie i trwale poprawimy widoczność Twojej strony dzięki starannie opracowanym treściom. Zyskasz więcej odwiedzających i więcej klientów, a jednocześnie zadbasz o profesjonalny wizerunek.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co możemy dla Ciebie zrobić? Zapraszamy do kontaktu!

Pisanie i seo copywriting pod wyszukiwarki
+48 790-768-482, lub pisząc e-mail
[email protected]

SEO teksty, pozycjonowanie, marketing internetowy, reklama płatna (facebook, google ads), seo copywriting

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

1 Comment

  1. Paweł Cengiel pisze:

    Warto stosować powyższe wskazówki. Konkretne opisane. Dziś jeśli chcemy docierać do jak najszerszego grona użytkowników, zwracanie uwagi na te czynniki jest. bardzo istotne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *