jak napisać poradnik
Jak napisać poradnik który zdobędzie masę udostępnień i lajków? (infografika)
25 stycznia, 2021
7 powodów jak napisać artykuł. Struktura krok-po-kroku [na przykładzie listy] 1
7 powodów jak napisać artykuł. Struktura krok-po-kroku [na przykładzie listy]
26 stycznia, 2021
lajki za free

Lajki, polubienia i udostępnienia (6 zasad share triggers), czyli psychologia udostępniania w social mediach

techniczne-seo

Darmowe lajki, więcej polubień, więcej udostępnień i tak dalej…

Okey, więc porozmawiajmy o psychologii udostępniania.

Wszyscy szukamy większego zaangażowania userów w nasze posty i chcemy udostępniać treści, które naprawdę przemawiają do ludzi.

Zobacz teraz co zrobić, żeby inni udostępniali i lajkowali nasze posty.

Spis treści

Dobry wpis, lub dobra treść to taka którą inni udostępniają, prawda?

Pokażę Ci jak to się dzieje.

Rozdział 1

Psychologia udostępniania- share triggers

Lajki, polubienia i udostępnienia. Share triggers, czyli psychologia udostępniania w social mediach 4

Pierwszy rozdział jest krótkim wprowadzeniem.

Szybko opowiem o historii i o tym jak założyć bloga.

Także jak obiecałem, jest to krótkie wprowadzenie więc zaczynajmy od razu bez owijania w bawełnę.

Dlaczego dzielimy się treściami w internecie?

Kilka lat temu New York Times przeprowadził obszerne badanie na temat psychologii udostępniania online (The Psychology of Sharing. Why Do People Share Online?).

dlaczego udostępniamy w social mediach

Wymienili pięć głównych powodów dlaczego użytkownicy są chętni do udostępniania.

Mówią, że istnieje pewna wspólna cecha. Chodzi o to, że ludzie są zmotywowani do udostępniania w oparciu o ich relacje zbudowane z osobą/firmą .

Więc powinniśmy skupić się na tworzeniu i udostępnianiu naszym odbiorcom treści, które wzmocnią ich relacje z nami.

Oto pięć najważniejszych powodów, dla których ludzie udostępniają informacje online:

  • Chcieli polepszyć życie innych (94%)
  • Chcą, aby treść odzwierciedlała ich tożsamość online (68%)
  • Chcą rozwijać i pielęgnować relacje (80%)
  • Dzielą się, ponieważ lubią poczucie, że inni komentują to i angażują się (81%)
  • Chcą rozpowszechniać informacje o czymś, w co wierzą (84%)

Przełóżmy to na nasz język. Musisz zapewnić poniższe cechy (share trigers):

Rozdział 2

Użyteczność- high utility

Lajki, polubienia i udostępnienia. Share triggers, czyli psychologia udostępniania w social mediach 5

Blogów jest WIELE.

Naprawdę.

Niestety mało z nich oferuje użyteczność. Czyli praktyczność.

Czas zaaplikować dobre praktyki u Ciebie. Także do dzieła.

Jak zdobyć backlinki (linki zwrotne) oferując wysoką użyteczność.

Użyteczność to po prostu: „coś bardzo praktycznego”.

Na przykład weźmy pod uwagę przepis kulinarny. Nie ma czegoś bardziej praktycznego niż to. Po prostu postępuj zgodnie z instrukcjami i gotowe. Masz smaczne ciasto, zupę itp.

Właśnie dlatego przepisy kulinarne są jednym z najczęściej udostępnianych rodzajów treści online.

Treść powinna wyglądać tak samo: powinna zawierać kilka wskazówek lub lekcji które ludzie mogą zrobić od razu.

Przykład treści z użyciem użyteczności:

Lista błędów poznawczych, prawie 300!

Ten post zawiera darmową listę prawie 300 błędów poznawczych i heurystyk wraz z krótkimi definicjami, aby SZYBKO je zrozumieć.

Jest to dziedzina na pograniczu ekonomii behawioralnej i psychologii, która staje się bardzo popularna w marketingu online.

Dzięki niektórym opisanym tam zagadnieniom można wpływać na decyzje zakupowe klienta w internecie i zwiększać konwersje a także wartość i częstotliwość zamówień!

W przytoczonym wpisie nie ma informacji o tym dlaczego jest to ważne itp. i nie ma zbędnego przynudzania. Dlatego jest tak praktyczny!

Idźmy dalej.

Rozdział 3

Długość treści

psychologia udostępniania dlaczego udostępniamy

Kolejny powód dlaczego dzielimy się treściami w internecie.

Ale zaraz, treści muszą być długie czy krótkie?

Jak to w końcu jest.

Na szczęście znamy odpowiedź.

Dlaczego Twoja treść nie zdobywa tylu udostępnień ile byś chciał.

Znacie badanie microsoftu na temat skupienia uwagi porównując ludzi i złota rybkę?

W 2013 roku średnia długość skupienia uwagi człowieka wynosiła tylko 8 sekund!

skupienie uwagi w internecie

Więc.

Użytkownicy internetu maja krótki czas uwagi i chcą czytać „krótkie treści”, prawda?

NIE.

Badania z uniwersytetów, takich jak University of Pennsylvania i BuzzSumo, są zgodne.

jak zrobić viral

Dłuższa treść dostaje więcej udostępnień. Więc postaraj się, aby każdy post zawierał co najmniej 1500 słów. I nie bój się publikować treści, które zawierają powyżej 3000 słów.

Przykład treści które są na prawdę długie:

Psychologia zachowań konsumenckich. Jak sprzedawać więcej? (psychologia konsumenta)

Prawie 6000 słów.

Sama treść w tym wpisie jest interesująca. Ale co ważniejsze, sam poziom szczegółowości postu wywołuje silne uczucie podziwu.

A jak wiesz z tej lekcji, podziw = więcej udostępnień.

Kolejna metoda też jest ciekawa…

Rozdział 4

Zapadające w pamięć.

polubienia

Niektóre wpisy tak zapadają w pamięć, że gdy z kimś rozmawiamy na dany temat od razu nam się przypominają.

Mówimy wtedy, “na TYM i TYM blogu czytałem ostatnio o… podeślę Ci linka.”

A wiesz co jest w tym najlepsze?

Wiem jak to zrobić.

Jak zwiększyć zasięgi zostawiając ślad w pamięci.

Badania pokazują, że treści, które zapadają w pamięć, skutkują większą liczbą udostępnień.

To ma sens. Kiedy dziennikarz lub bloger pamięta Twoje treści, jesteś „na topie” zawsze, gdy potrzebują odniesienia do czegoś. W momencie kiedy mają pustkę w głowie najłatwiej z danej tematyki jest sobie przypomnieć Twój wpis.

Możesz sprawić, by treść była lepiej zapamiętywana na dwa sposoby:

  1. Wykorzystaj coś oryginalnego do tworzenia strategii „marki”. Opisz coś nowego, stwórz ciekawą nazwę, hasło, ksywkę itp.
  2. Twórz treści wizualne (na przykład infografikę, wykres lub grafikę).

Przykład contentu który zapada w pamięć:

Mój kanał na youtube

Mimo tego, że od niedawna zacząłem go prowadzić to osoby które spotykam często o nim wspominają i mówią, że nie widziały jeszcze połączenia wskazówek biznesowych z zarządzania z praktyką i jak na tym zarabiać.

zapadające w pamięć

Przez to że skupiam swoje akademickie wykształcenie (obecnie podczas doktoratu z ekonomii specjalizacja nauki o zarządzaniu “praca na temat psychologii kupowania w internecie i marketingu”), z doświadczeniem zawodowym jako przedsiębiorca bardzo dobrze prowadzący swoje firmy to wiem że to zapada w pamięć.

Po prostu ludzie są zdziwieni że w ciekawy sposób można opowiedzieć o wiedzy, która była dla nich nudna na studiach.

Bardzo dobrze sprawdzają się wymyślone nazwy aby coś opisać.

W następnym rozdziale porozmawiamy o emocjach.

Rozdział 5

Pozytywne emocje.

Lajki, polubienia i udostępnienia. Share triggers, czyli psychologia udostępniania w social mediach 6

Wszyscy wiemy, że jeśli coś wywołuje w nas silne emocje łatwiej jest to zapamiętać.

Poniżej kilka zasad i badań jak to zrobić:

Jak dotrzeć do większej ilości ludzi na Facebooku, instagramie i każdej innej platformie.

Kiedy ktoś odczuwa falę pozytywnych emocji, jest ZNACZNIE bardziej prawdopodobne, że podzieli się Twoimi treściami.

Innymi słowy: im więcej pozytywnych emocji umieścisz w swoich treściach, tym więcej dostaniesz udostępnień.

Ale jak tworzyć treści, które pobudzają emocje ludzi?

To proste: uwzględnij wiele pozytywnych przykładów i Case Studies (studiów przypadków) osób, które osiągnęły sukces.

Na przykład, jeśli prowadzisz witrynę poświęconą diecie keto, możesz opublikować studium przypadku dotyczące tego, jak klient przygotowuje posiłki smaczniejsze niż kuchnia tradycyjna w 30 minut na cały dzień.

Albo załóżmy, że prowadzisz witrynę e-commerce, która sprzedaje koszulki do dalszego brandowania. W takim przypadku możesz opublikować studium przypadku osoby, która założyła od podstaw własną firmę produkującą koszulki.

Przykład treści które wywołują pozytywne emocje:

Case od jednego z moich wczesnych klientów, Tomka (tworzenie content marketingu i promocja).

“Kiedy po raz pierwszy użyłem Twojej techniki, uzyskałem 20 tys. Wyświetleń strony, 1 tys. Subskrybentów e-mail, a obecnie jestem w rankingu google na 2 pozycji na moje słowo kluczowe.”

Kiedy czytasz powyższy post to czujesz emocje podziwu i motywacji.

Jasne, post zawiera wiele praktycznych spostrzeżeń (czyli użyteczność). Ale fakt, że wszystkie praktyczne informacje są powiązane z przykładem, sprawia, że jest to DUŻO bardziej emocjonalny niż jakaś zwykła lista wskazówek.

A kolejna metoda ściśle nawiązuje do psychologii.

Już Ci ją pokazuję:

Rozdział 6

Dowód społeczny i reguła wzajemności.

Lajki, polubienia i udostępnienia. Share triggers, czyli psychologia udostępniania w social mediach 7

Istnieje pewna niepisana zasada.

Jeśli coś od kogoś otrzymamy to czujemy się zobowiązani oddać coś w zamian.

W tym rozdziale przedstawię jak to działa na blogach i social mediach.

Więcej udostępnień “oferując coś w zamian”.

Dowód społeczny i reguła wzajemności to jeden z najbardziej intuicyjnych triggerów, żeby inni udostępniali. Należą do szeroko rozumianych błędów poznawczych.

więcej udostępnień i lajki za darmo

W końcu wszyscy dzielimy się świetnymi wiadomościami z przyjaciółmi i rodziną.

Przykład treści?

Rankingi, lub okresowe recenzje, przeglądy itp.

Jeśli ktoś stworzy wpis “najlepsze kawiarnie w Warszawie” to gwarantuję że każda firma która znalazła się na tej liście udostępni wyróżnienie (czyli wpis na blogu) na swoich social mediach, newsletterze czy stronie firmowej.

Rozdział 7

Storytelling

Lajki, polubienia i udostępnienia. Share triggers, czyli psychologia udostępniania w social mediach 8

Mówiłem to wiele razy i powiem to jeszcze raz:

Mózg funkcjonuje na historiach.

I to od wieków.

Na szczęście dzięki wielu przydatnym zasadom opowiadania historii nie musisz być niczym powieściopisarz.

Poniżej PRAWDZIWE fundamenty storytellingu.

Jak zdobyć lajki za pomocą opowiadania historii.

Prawdopodobnie wiesz, że historie mają niezwykle silny wpływ na nasz mózg.

Mimo to BARDZO niewielu marketerów używa narracji w swoim content marketingu.

I to źle :(.

Chodzi o to, że twoja historia nie musi opisywać akcji niczym z filmów w Hollywood, że Twój samolot rozbił się w dżungli i walczyłeś z tygrysami.

Wszystko, co musisz zrobić, to opowiedzieć w pewnych ramach czasowych kiedy Ty lub ktoś, kogo znałeś/znasz, wykorzystał lub osiągnął konkretny wynik.

Tylko i aż tyle.

Więcej na temat prostej formuły opowiadania historii, którą używa m.in Pixar w swoich filmach możesz przeczytać we wpisie Storytelling, kariera w marketingu.

W rzeczywistości jedne z najlepszych treści, jakie napisałem na swoich blogach, to historie o tym, jak wykorzystałem, albo ktoś inny wykorzystał moje strategie.

To na prawdę proste, aby napisać, co się stało.

Na szczęście nie musisz zastanawiać się, jak i gdzie umieścić share triggery w swoich treściach.

W kolejnych wpisach tuta na blogu, opisuję strukturę i szablony tworzenia wpisów na blogu z których wszystkie mają w sobie cechy które opisałem i powodują udostępnianie w social mediach lub na stronach internetowych.

Więc jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się „Jak tworzyć treści, do których ludzie chcą linkować i udostępniać?”, to reszta artykułów na prawdę Ci się spodoba.

I to już koniec!

Teraz…

Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.

Teraz Twoja kolej

zostaw komenatarz pod wpisem

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu, żeby zwiększyć udostępnienia i polubienia?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak zdobyć lajki.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *