7 powodów jak napisać artykuł. Struktura krok-po-kroku [na przykładzie listy] 1
7 powodów jak napisać artykuł. Struktura krok-po-kroku [na przykładzie listy]
26 stycznia, 2021
checklista poradnik
Checklista. Jak ją wykonać i udostępnić. Lista kontrolna 101 (działa)
27 stycznia, 2021
Analiza rynku

Jak zostać ekspertem i zrobić raport, który każdy będzie czytał. Analiza rynku (działa)

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 2

Analiza rynku to potężne narzędzie, ale często używane niewłaściwie (podaję przykład w rozdziale 1).

Twoim celem jest to, ŻEBY STAĆ SIĘ ŹRÓDŁEM.

Jeśli tak się stanie to do Ciebie jako pierwszego będą spływać zapytania i gorące leady.

Cały ten wpis jest poświęcony temu jak zostać ekspertem za pomocą analizy rynku.

Szkoda naszego czasu, zaczynajmy.

Spis treści

Rozdział 1

Jak zostać ekspertem

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 6

Jeśli w swojej branży jesteś uznany za eksperta to masz z górki.

I to nie jest tylko drobna różnica, ale DOSYĆ znacząca.

Kojarzysz się klientom jako osoba/firma do której udają się w pierwszej kolejności.

Mało tego, inne firmy pośrednio powiązane z Twoim sektorem również jako pierwszego partnera do współpracy b2b wybierają Ciebie.

Na szczęście wiem jak zostać ekspertem i pokażę jak to zrobić.

Dzięki czemu można stać się specjalistą

Specjalista a ekspert czy autorytet w danej dziedzinie często spija śmietankę za samo “jestem ekspertem”.

Cóż, żeby być odbieranym jako ekspert musisz w pewien sposób komunikować światu swoją wiedzę. Oczywiście możesz to robić w sposób tradycyjny według wielu zaleceń:

  • Pisz blog
  • Prowadź podcast
  • Publikuj vlog
  • Pisz poradniki
  • Rozdawaj darmowego e-booka w zamian za e-mail
  • Nagrywaj filmy na YouTube
  • itp

I to jest świetne, ale jest coś lepszego co wypozycjonuje Ciebie na znawcę tematu. Raport, a właściwie analiza rynku.

Dlaczego?

Otóż pisać, czy publikować video może każdy, ale jeśli stworzysz raport (coś nowego) czego więcej nie było to nagle z Twojej pracy zaczną korzystać inni cytując źródła, czyli Ciebie!

Co to daje?

Po pierwsze dostajesz do swojej witryny backlinki, jako źródło cytatu co podnosi Twoją pozycje w rankingu Google. I jest to MEGA potężna metoda ponieważ są to naturalne linki zwrotne z prawdziwych domen a nie średniej jakości zapleczówek.

Dodatkowo bez ostatnio coraz częściej stosowanych atrybutów rel=”sponsored” i rel=”ugc”

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 7

Tak na szybko czym one są, jeśli ktoś nie siedzi zbyt mocno w SEO:

  • rel=”sponsored”– tym atrybutem należy oznaczać odnośniki uprzednio oznaczone jako nofollow prowadzące do reklamodawców. Innymi słowy, są to linki sponsorowane
  • rel=”ugc” – powinny się pojawiać w treści wygenerowanej przez użytkowników, czyli w sekcji z komentarzami i na forach internetowych

Czyli według zaleceń google (jak wspomniałem pojawia się to coraz częściej) linki które kupisz są/będą oznaczane jako sponsorowane, czyli nie naturalne.

Po drugie.

Napływ innych form promocji poprzez umieszczanie grafik z Twojego raportu w różnych miejscach w sieci czy opracowaniach. Wspomnienia, czy cytowania w opracowaniach naukowych itp.

Tylko pamiętaj obrandowywać wykresy w swoim raporcie!

Przykład:

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 8

I coś ode mnie z witryny:

marketing afiliacyjny schemat dzialania

Także jeszcze raz, gdy tworzyć coś oryginalnego to obranduj to! Czyli daj swoje logo, link itp.

Także jak zostać specjalistą?

Prawdopodobnie po tym co napisałem i tytule wpisu wiesz, ale pamiętaj- publikuj raporty, żeby stać się źródłem.

To jest najważniejsze… ŻEBY STAĆ SIĘ ŹRÓDŁEM.

Wtedy na autopilocie zdobywasz linki, cytowania i nowych klientów.

Bardzo poważny błąd który popełnia wiele firm

O tym nikt nie ma pojęcia, ale każdy praktycznie popełnia ten błąd.

Wiele firm publikuje swój raport, czy analizę rynku (będę używał tych pojęć zamiennie) w formie dokumentu albo PDF.

I to jest DUŻY błąd.

Tym czego Ciebie uczę to strategicznie zaprojektowany framework, żeby zdobyć jak najwięcej linków i cytowań (brand mentions). Ale skoro większość posiada opt-in page na zasadzie, zostaw e-mail, a wyślemy Ci raport to nikt nie będzie linkował to landing page’a. Do raportu też nie bo dostał go w emailu, czyli nie ma jak.

Zobacz sam jak to najczęściej wygląda:

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 9

Oczywiście zdobędziesz kilka linków, cytatów czy emaili od leadów, ale będzie to minimum 2-3 razy mniej.

Więc czemu podcinać gałąź na której sami siedzimy?

Następny rozdział jest jeszcze bardziej ciekawy.

Rozdział 2

Rozpoznanie rynku i metody badania

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 10

Badania rynkowe są częścią procesu badań marketingowych, czyli takich działań które zmierzają do poznawania nowych faktów i zdobycia wiedzy.

Są niezbędnej do podejmowania skutecznych decyzji.

W tym rozdziale przedstawię PRAWDZIWE fundamenty:

Jak zbadać rynek

Polecam stosować badanie rynku w formie 3 według mnie najlepszych opracowań jako:

  • Oryginalne badania
  • Ankiety
  • Studium przypadku (case study)

Którą formę wybrać? Od razu powiem, że nie ma jednej najlepszej. Najpierw wybierz temat, a później metodę badania i opracowania danych.

Poniżej pokazuję plusy i minusy każdej z nich:

Analiza rynku w formie oryginalnego badania

Ta forma jest najbardziej efektywne poprzez kreowanie nowej wartości dodanej. Niestety nowatorskie badanie oznaczą MASĘ pracy.

Na szczęście zazwyczaj są warte poświęconego czasu, a ROI rośnie nieproporcjonalnie wysoko.

Analiza rynku w formie ankiety

Ankiety są relatywnie łatwe do przeprowadzenia. Jeśli działasz online to możesz to zrobić samemu w zależności od liczby wymaganej wielkości grupy. Może się to odbyć za pomocą reklam, albo samemu rozsyłając ankiety emailowo lub publikując na różnych grupach na FB, w zamian po wypełnieniu oferując np drobny upominek do ściągnięcia online albo kod rabatowy.

Możesz to również zrobić poprzez firmy, które zajmują się ankietowaniem rynku. Tutaj musisz być czujny ponieważ wiele z nich oferuje swoim użytkownikom zarabianie na wypełnianiu ankiet (opisałem tutaj) i te osoby praktycznie masowo zajmują się pracą chałupniczą i wypisywaniem tabelek.

Trzecia opcja.

Oczywiście wszystkie musisz dobrać do kontekstu. Za pomocą ankiet online nie poznasz preferencji smakowych nowego produktu jaki planujecie wprowadzić w firmie.

Więc trzecia opcją są ankiety personalne “live”. Czyli ankieter podchodzi i zadaje pytania.

Sam pamiętam jak firmy tytoniowe robiły badania i w zamian za wypełnienie ankieterzy dawali na ulicy paczkę papierosów. Stare czasy…

Analiza rynku w formie studium przypadku

Poniżej infografika, ale nie skupiaj się na niej za bardzo ponieważ dalej wszystko wyjaśniam.

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 11

Twoim celem jest podkreślenie specyficznego rezultatu, do którego ludzie z chęcią będą linkować i który będą cytować/wspominać o nim.

Na przykład opisałem case study Tomasza.

Wiedziałem, że w dobie rosnącej popularności marketingu online wiele osób ma problem z tworzeniem tego typu contentu.

A zaraz opiszę jak zrobić wszystko PERFEKCYJNIE według schematu.

Rozdział 3

Analiza rynku (schemat)

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 12

W świecie ogromnej konkurencji znajomość kluczowych danych z rynku jest niezbędna w rozwoju każdego przedsiębiorstwa.

Dlatego analiza rynku może szybko Ciebie wypozycjonować na eksperta.

Tylko jedna uwaga.

Musisz odpowiednio opracować wszystkie aspekty. Zarówno wartość dla czytających, jak i wartość dla siebie jaką chcesz uzyskać.

Poniżej templatka:

Przykładowe badanie rynku

Badanie rynku nie musi być trudne. Dla początkujących właścicieli firm, badanie rynku wydaje się być czymś trudnym, i co mogą zrobić tylko wielkie firmy, które zatrudniają do tego specjalne agencje.

Jaki jest skutek tego powszechnie panującego mitu? Większość przedsiębiorców pomija po prostu ten krok…

To niedobrze.

I dlatego mam dla Ciebie poniżej strukturę aby analiza rynku wyglądała profesjonalnie, dawała dużo wartości i była łatwa do wykonania.

1. Znajdź właściwy temat

Tak jak wspomniałem na początku artykułu, temat piszemy aby ludzie dzielili się nim i aktywnie linkowali.

Czyli musimy wybrać taki który spełnia te założenia.

Szczegółowy poradnik opisałem we wpisie whitehat seo, rozdział 2.

Więc jeśli nie masz jeszcze pomysłu na temat to otwórz powyższy link w nowym oknie przeglądarki i później tutaj wróć.

2. Wybierz właściwy format

Jak wspomniałem powyżej, analiza rynku może mieć formę oryginalnych badań, ankiety lub case study.

Nie ma „najlepszego” formatu. Wszystkie mają wady i zalety.

Osobiście lubię oryginalne badania, ponieważ bardziej się wyróżniają i zapadają w pamięć. Ale studia przypadków i ankiety również wypadają bardzo dobrze.

Więc tak: chcesz dopasować format do swojego tematu. To jest klucz.

Ale pamiętaj też o czymś innym: jeśli jest to twoje pierwsze badanie branży, polecam wybierać format, który jest dla Ciebie najłatwiejszy do wykonania.

Prawdopodobnie oryginalne badanie nie ma sensu w przypadku małej firmy czy JDG, ponieważ jest trudno uruchomić podwójnie ślepą próbę w biurze domowym.

Tego typu analiza rynku wymaga gromadzenia wielu danych i analizowania. Zamiast tego prawdopodobnie lepsze będzie jeśli zdecydujesz się przeprowadzić ankietę lub studium przypadku.

A może jesteś programistą? Lub masz doświadczenie w analizowaniu danych. W takim przypadku skłaniałbym się do zrobienia oryginalnego badania, ponieważ cały proces będzie dla Ciebie naturalny.

3. Zdobądź dane

Ten krok zależy w dużej mierze od tego, który format wybierzesz (badanie, ankieta lub studium przypadku).

Moja jedyna wskazówka to szczegółowe dokumentowanie WSZYSTKIEGO w trakcie pracy.

4. Publikacja rezultatów

Ostatni krok to dopięcie wyników pracy i publikacja.

Jeśli wybierasz case study polecam technikę obrandowania rozwiązania, czyli nadaj rozwiązaniu unikalna nazwę. Jeśli zrobisz to zgodnie z tym co opisane tutaj i w poprzednim wpisie to jest duża szansa, że nazwa “zaskoczy” i będzie używana jako część słownictwa w branży.

Po pierwsze musisz pamiętać, żeby zadbać o wstęp.

Polecam napisanie wstępu opisującego jakiego rodzaju badania przeprowadziłeś.

I opisanie niektórych kwestii które przeanalizowałeś. Zadbaj, aby styl pisania Twojego intro był dość stonowany.

W ten sposób ludzie będą postrzegać Twoje badanie branżowe jako listę obiektywnych ustaleń.

Oto przykład:

Przeanalizowaliśmy [CO] , aby [PO CO] np. lepiej zrozumieć, zobaczyć, dowiedzieć się itd.

W szczególności przyjrzeliśmy się [CZEMU] np.potencjalnym czynnikom wywołującym, powodującym itp

Uwzględniliśmy więc:

przykład 1

przykład 2

przykład 3

W tym poście zamierzam podzielić się tym, co odkryliśmy.

Po drugie, podsumuj swoje kluczowe wyniki.

W szczególności dołącz podsumowanie 8-12 najciekawszych odkryć u góry swojego posta. Wielu z kadry zarządzającej nie ma czasu, tak samo dziennikarze. A kiedy wyróżnisz dla nich najciekawsze rzeczy u góry strony, jest ZNACZNIE bardziej prawdopodobne, że będą do Ciebie linkować.

Krok 3. Opisz każde odkrycie.

Następnie powinieneś zarysować i opisać każde odkrycie. Tutaj opisujesz szczegółowe informacje o tym, co znalazłeś. Jak to znalazłeś. I co to oznacza.

Po prostu opisz, co znalazłeś. I dlaczego to jest ważne.

Pamiętaj, aby Twój styl pisania był super obiektywny.

Po czwarte, dodaj wizualizacje i wykresy.

Te wizualizacje naprawdę nie muszą być niczym wymyślnym.

Wykresy ułatwiają zrozumienie danych. I pamiętaj, główna korzyść jest taka, że ludzie będą osadzać Twoje wizualizacje w swoich treściach. A gdy już to zrobią, zwykle odsyłają do Ciebie.

Możesz to zrobić na wiele sposobów, nawet korzystając z excela i robiąc zrzut ekranu z wykresu.

Jak zostać ekspertem i zrobić raport. Analiza rynku (która działa) 13

Na koniec napisz swoje wnioski.

Czas na podsumowanie.Twoje wnioski muszą po prostu zawierać opis źródeł danych i wezwanie do działania, aby zachęcić ludzi do podzielenia się odkryciem, które było dla nich najbardziej interesujące z całego badania.

Oto przykład:

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak przeprowadziliśmy tę analizę, oto plik PDF zawierający szczegółowe informacje i metody.

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Jaki jest według Ciebie najważniejszy punkt z tego badania?

A może masz pytanie dotyczące czegoś, co może to zmienić w przyszłości.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia. Więc śmiało zostaw komentarz poniżej.

Mam nadzieję że analiza rynku da Ci rezultaty jakich oczekujesz.

Po prostu przejdź przez każdy z tych kroków STARANNIE.

A na dzisiaj…

…to już koniec!

Teraz…

Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.

zostaw komenatarz pod wpisem

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii jak analiza rynku wpłynie na to jak zostać ekspertem.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *