Marketing, czym jest (definicja marketingu i rodzaje)

Reklama Snapchat
Reklama Snapchat ads w social media i marketing (snap ads manager)
2 stycznia, 2022
nowymarketing
Nowy marketing (portal i serwis nowymarketing online)
3 stycznia, 2022
Marketing
Marketing

Czym jest marketing. Definicja marketingu

Marketing odnosi si臋 do dzia艂a艅, kt贸re firma podejmuje w celu promowania sprzeda偶y produktu lub us艂ugi. Marketing obejmuje reklam臋, sprzeda偶 i dostarczanie produkt贸w konsumentom lub innym firmom. Niekt贸re dzia艂ania marketingowe s膮 prowadzone przez podmioty stowarzyszone w imieniu firmy.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest marketing?

Specjali艣ci pracuj膮cy w dzia艂ach marketingu i promocji korporacji staraj膮 si臋 przyci膮gn膮膰 uwag臋 kluczowych potencjalnych odbiorc贸w poprzez reklam臋, aby zyska艂o na tym Twoje przedsi臋biorstwo.

Promocje s膮 skierowane do okre艣lonych odbiorc贸w i mog膮 obejmowa膰 rekomendacje influencer贸w, lub celebryt贸w, chwytliwe zwroty lub slogany, zapadaj膮ce w pami臋膰 opakowania czy branding produktu lub projekty graficzne oraz og贸ln膮 ekspozycj臋 w mediach (social presence i personal brand).

Strategie marketingowe

Social marketing definicja

Social media marketing 鈥 to dzia艂ania marketingowe, kt贸rych celem jest sta艂e generowanie warto艣ciowego ruchu do witryny internetowej, czy sklepu ecommerce, wykorzystuj膮c przy tym media spo艂eczno艣ciowe, czyli popularne serwisy m.in. Facebook, TikTok, Twitter, Linkedin, YouTube czy Instagram.

Historia marketingu

Wi臋c kiedy powsta艂 marketing?

Termin marketing jest pochodn膮 艂aci艅skiego s艂owa mercatus oznaczaj膮cego targ lub kupca.

Historycy podj臋li spore badania nad pojawieniem si臋 praktyk marketingowych, jednak nie ma zgody co do tego, kiedy oficjalnie si臋 zacz膮艂.

Niekt贸rzy badacze twierdz膮, 偶e praktyki marketingowe mo偶na by艂o znale藕膰 ju偶 w staro偶ytno艣ci, podczas gdy inni sugeruj膮, 偶e marketing w swojej nowoczesnej formie pojawi艂 si臋 w po艂膮czeniu wraz z rozwojem kultury konsumpcyjnej w siedemnastej i osiemnastowiecznej Europie.

Podczas gdy jeszcze inni badacze sugeruj膮, 偶e nowoczesny marketing zosta艂 w pe艂ni zrealizowany dopiero w dziesi臋cioleciach po rewolucji przemys艂owej w Wielkiej Brytanii, sk膮d nast臋pnie rozprzestrzeni艂 si臋 na Europ臋 i Ameryk臋 P贸艂nocn膮.

R贸偶ne daty pojawienia si臋 marketingu mo偶na t艂umaczy膰 problemami zwi膮zanymi ze sposobem, w jaki marketing zosta艂 zdefiniowany 鈥 czy odniesieniem do 鈥瀗owoczesnego marketingu鈥 jako zaplanowanego, zaprogramowanego zestawu dzia艂a艅 obejmuj膮cych dzia艂ania takie jak segmentacja, r贸偶nicowanie produkt贸w, pozycjonowanie i marketing komunikacja czy jako „tylko marketing鈥 czyli prosta dystrybucja i wymiana.

Neuromarketing

Marketing, reklama

Najwa偶niejsze rzeczy jakie musisz zapami臋ta膰 to:

  •   Marketing odnosi si臋 do wszystkich dzia艂a艅 podejmowanych przez firm臋 w celu promowania i sprzeda偶y produkt贸w lub us艂ug konsumentom.
  •   Marketing wykorzystuje 鈥瀖arketing mix鈥, znany r贸wnie偶 jako cztery P 鈥 produkt, cena, miejsce i promocja.
  •   Cele podstawowe marketingu to pr贸ba wybrania produktu lub us艂ugi, zidentyfikowania idealnych klient贸w i zwr贸cenia uwagi klient贸w na dost臋pny produkt lub us艂ug臋.

Wszystko o marketingu

Marketing jako dyscyplina obejmuje wszystkie dzia艂ania podejmowane przez firm臋 w celu przyci膮gni臋cia klient贸w i utrzymania z nimi relacji.

Nawi膮zywanie kontakt贸w z potencjalnymi lub by艂ymi klientami jest r贸wnie偶 cz臋艣ci膮 pracy i mo偶e obejmowa膰 pisanie e-maili z podzi臋kowaniami, rozmow臋 z potencjalnymi klientami, szybkie oddzwanianie i e-maile oraz spotkania z klientami przy kawie lub podczas firmowego lunchu.

Na najbardziej podstawowym poziomie marketing ma na celu dopasowanie produkt贸w i us艂ug firmy do klient贸w, kt贸rzy chc膮 mie膰 do nich dost臋p. Dopasowanie produkt贸w do klient贸w ostatecznie zapewnia rentowno艣膰.
Produkt, cena, miejsce i promocja to Cztery P marketingu.

Cztery P wsp贸lnie tworz膮 niezb臋dn膮 mieszank臋, kt贸rej przedsi臋biorstwo (zob. firma seo) potrzebuje, aby wypromowa膰 produkt lub us艂ug臋. Neil Borden spopularyzowa艂 ide臋 marketing mix i koncepcj臋 4P w latach 50. XX wieku.

Orientacje marketingowe

Co to jest Marketing mix

Oto co oznaczaj膮 te 4 s艂owa jako elementy marketingu:

Produkt (product)

Produkt odnosi si臋 do przedmiotu lub przedmiot贸w, kt贸re firma planuje oferowa膰 klientom. Produkt powinien d膮偶y膰 do zaspokojenia nieobecno艣ci na rynku lub zaspokojenia zapotrzebowania konsument贸w na wi臋ksz膮 ilo艣膰 ju偶 dost臋pnego produktu.

Zanim b臋d膮 mogli przygotowa膰 odpowiedni膮 kampani臋, marketerzy musz膮 zrozumie膰, jaki produkt jest sprzedawany, jak wyr贸偶nia si臋 na tle konkurencji, czy produkt mo偶e by膰 r贸wnie偶 艂膮czony z produktem drugorz臋dnym lub lini膮 produkt贸w oraz czy na rynku s膮 produkty zast臋pcze.

Cena (price)

Cena odnosi si臋 do tego, za ile firma b臋dzie sprzedawa膰 produkt. Ustalaj膮c cen臋, firmy musz膮 wzi膮膰 pod uwag臋 koszt jednostkowy, koszty marketingu i koszty dystrybucji.

Firmy musz膮 r贸wnie偶 wzi膮膰 pod uwag臋 cen臋 konkurencyjnych produkt贸w na rynku oraz to, czy proponowana przez nich cena jest wystarczaj膮ca, aby stanowi膰 rozs膮dn膮 alternatyw臋 dla konsument贸w.

Miejsce (place)

Miejsce dotyczy dystrybucji produktu. Kluczowe kwestie do rozwa偶enia dotycz膮 tego, czy firma b臋dzie sprzedawa膰 produkt za po艣rednictwem fizycznej witryny sklepowej, online, czy za po艣rednictwem obu kana艂贸w dystrybucji.

Kiedy produkt jest sprzedawany w sklepie, jakiego rodzaju fizyczne lokowanie produktu zastosujemy? Kiedy jest sprzedawany online, jakiego rodzaju lokowanie produktu cyfrowego zastosujemy?

Promocja (promotion)

Promocja, czwarte P, to zintegrowana kampania komunikacji marketingowej. Promocja obejmuje r贸偶norodne dzia艂ania, takie jak reklama, sprzeda偶, promocje sprzeda偶y, public relations, marketing bezpo艣redni, sponsoring i marketing partyzancki.

Promocje r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od etapu cyklu 偶ycia produktu. Marketerzy rozumiej膮, 偶e konsumenci kojarz膮 cen臋 i dystrybucj臋 produktu z jego jako艣ci膮 i bior膮 to pod uwag臋 przy opracowywaniu og贸lnej strategii marketingowej.

Marketing odnosi si臋 do wszelkich dzia艂a艅 podejmowanych przez firm臋 w celu promowania kupna lub sprzeda偶y us艂ugi.

Narz臋dzia marketingu

Bior膮c pod uwag臋 statystyki, marketing online jest krytycznym elementem kompletnej strategii marketingowej.

Marketingowcy musz膮 korzysta膰 z narz臋dzi internetowych, takich jak media spo艂eczno艣ciowe i reklama cyfrowa, zar贸wno w witrynach internetowych, aplikacjach na urz膮dzenia mobilne, jak i forach internetowych.

Wa偶nym krokiem jest r贸wnie偶 rozwa偶enie odpowiedniego kana艂u dystrybucji dla produkt贸w kupowanych przez Internet.
Istnieje kilka rodzaj贸w narz臋dzi marketingowych, z kt贸rych mog膮 wybiera膰 firmy i organizacje.

Oto kilka najpopularniejszych narz臋dzi marketingowych:

  1. Og艂oszenia drukowane
  2. Marketing internetowy
  3. Optymalizacja pod k膮tem wyszukiwarek (SEO)
  4. Marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych (SMM)
  5. Komunikaty prasowe (PR)
  6. Reklama komercyjna
  7. Programy lojalno艣ciowe dla klient贸w
  8. Zarz膮dzanie reputacj膮 marki
  9. Marketing wydarze艅
  10. Zbieranie informacji

Jakie s膮 cele marketingu?

Wa偶nym celem marketingu jest nap臋dzanie rozwoju firmy. Wida膰 to poprzez przyci膮ganie i zatrzymywanie nowych klient贸w.

 Aby osi膮gn膮膰 te cele, firmy mog膮 stosowa膰 wiele r贸偶nych strategii marketingowych. Na przyk艂ad dopasowanie produkt贸w do potrzeb klient贸w mo偶e obejmowa膰 personalizacj臋, przewidywanie i zasadniczo znajomo艣膰 w艂a艣ciwego problemu do rozwi膮zania.

 Inn膮 strategi膮 jest tworzenie warto艣ci poprzez do艣wiadczenie klienta. 艢wiadcz膮 o tym wysi艂ki maj膮ce na celu podniesienie satysfakcji klienta i usuni臋cie wszelkich trudno艣ci zwi膮zanych z produktem lub us艂ug膮.

Rodzaje marketingu

Istnieje kilka g艂贸wnych r贸偶nic mi臋dzy marketingiem przychodz膮cym i wychodz膮cym (inbound i outbound marketing). Marketing wychodz膮cy polega na aktywnym docieraniu do konsument贸w, aby zainteresowa膰 ich produktem. Natomiast marketing przychodz膮cy koncentruje si臋 na tworzeniu i dystrybucji tre艣ci, kt贸re przyci膮gaj膮 ludzi do Twojej witryny.

Marketing wychodz膮cy ma zazwyczaj bardziej agresywne, szeroko zakrojone podej艣cie, z oczekiwaniem, 偶e przynajmniej cz臋艣膰 os贸b zostanie Twoimi klientami. Marketing przychodz膮cy jest zwykle bardziej subtelny i skupia si臋 na przekonaniu okre艣lonej grupy os贸b do zakupu z biegiem czasu.

Oto kilka innych r贸偶nic na pierwszy rzut oka.
Inbound Marketing przychodz膮cy:

  • Informacyjne tre艣ci cyfrowe skierowane do okre艣lonych odbiorc贸w, napisane w celu rozwi膮zania problem贸w konsument贸w
  • Tre艣ci maj膮 form臋 interaktywn膮, tak膮 jak posty w mediach spo艂eczno艣ciowych, blogi, raporty, webinaria itp.
  • Komunikaty s膮 dostosowane do konkretnych odbiorc贸w
  • Wszechstronna strategia w wielu kana艂ach
  • Mierzalne za pomoc膮 oprogramowania do marketingu cyfrowego

Outbound Marketing wychodz膮cy:

  • Tre艣ci niecyfrowe zaprojektowane w celu przyci膮gni臋cia uwagi ka偶dego konsumenta i napisane w celu sprzeda偶y produkt贸w
  • Tre艣ci s膮 wy艣wietlane w reklamach typu direct mail, w reklamach w czasopismach, na billboardach, w telewizji itp. i maj膮 charakter pasywny
  • Wiadomo艣ci musz膮 wyr贸偶nia膰 si臋 spo艣r贸d milion贸w innych reklam, kt贸re konsumenci widz膮 ka偶dego dnia
  • Strategia liniowa z ograniczonymi kana艂ami
  • Trudny do zmierzenia udzia艂 w reklamie fizycznej

Co mo偶e pom贸c Ci odnie艣膰 sukces we wsp贸艂czesnym 艣wiecie jakim jest marketing internetowy?

Oto kilka wskaz贸wek, jak podej艣膰 do marketingu w erze cyfrowej:

Firmy mog膮 wykorzysta膰 dane do tworzenia bardziej odpowiednich i spersonalizowanych do艣wiadcze艅 klient贸w. Ponadto wykorzystaj do艣wiadczenia w mediach spo艂eczno艣ciowych, aby piel臋gnowa膰 silniejsz膮 wi臋藕 z odbiorcami.

Rozmawiaj z klientem z empati膮 i po ludzku. Eksperci z ameryka艅skiego stowarzyszenia marketingu zalecaj膮 偶e dodatkowo mo偶esz r贸wnie偶 stara膰 si臋 budowa膰 spo艂eczno艣ci wok贸艂 swojej marki.

Dobrze przeprowadzony zapewnia wysoki zwrot z inwestycji (ROI i ROAS). Social media i google ads s膮 obecnie bardzo mocno wykorzystywane w tym celu. W kolejnych wpisach poruszymy zagadnienia content marketing i marketing automation.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. definicja marketingu, historia i rodzaje?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)