Reklama negatywa [antyreklama] -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]

Reklama wspieraj膮ca
Reklama wspieraj膮ca -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
23 lutego, 2022
Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
23 lutego, 2022
Reklama negatywa
Reklama negatywa

Co to jest reklama negatywna, antyreklama

Reklama negatywna (antyreklama) jest oparta na zanegowaniu pozytywnych cech i warto艣ci towaru proponowanego klientom przez konkurencj臋.

Najpopularniejsza jej forma natomiast dotyczy polityki.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Reklama negatywna w polityce

Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e reklama polityczna zaliczana jest do kluczowych narz臋dzie prowadzenia kampanii wyborczych. Mo偶na zaobserwowa膰, 偶e szczeg贸lnym zainteresowaniem w艣r贸d marketingowc贸w poszczeg贸lnych partii czy komitet贸w wyborczych cieszy si臋 reklama negatywa.

Reklama negatywa
Reklama negatywa

Jakie formy reklam s膮 wykorzystywane w polityce?

Jak wiadomo, kampanie wyborcze to czas mobilizacji zar贸wno w艣r贸d wyborc贸w, jak i polityk贸w. Podmioty polityczne chc膮c osi膮gn膮膰 zamierzone cele, intensyfikuj膮 komunikacj臋 z wyborcami. Oczywi艣cie si臋gaj膮 do dost臋pnych zasob贸w kulturowych, finansowych, ludzkich i technologicznych.

Warto wiedzie膰, 偶e jednym z najwa偶niejszych element贸w kampanii jest okre艣lenie strategii komunikacyjnej, kt贸ra b臋dzie realizowana za pomoc膮 narz臋dzi tworz膮cych zintegrowan膮 komunikacj臋 marketingow膮. Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e bardzo wa偶n膮 rol臋 b臋dzie odgrywa艂a reklama polityczna. Nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e w polityce jest to oddzia艂ywanie perswazyjne, kt贸re ma zagwarantowa膰 osi膮gni臋cie zak艂adanego celu.

Skoro czytasz wpis pt. reklama negatywna to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Co warto wiedzie膰 o reklamie negatywnej?

Jest to przede wszystkim szczeg贸lna odmiana reklamy politycznej. Obecnie istnieje bardzo du偶o definicji tej formy przekazu. Przyk艂adowo Merritt postrzega艂 reklam臋 negatywn膮 jako rodzaj reklamy por贸wnawczej. Ponadto jego zdaniem tylko reklamy koncentruj膮ce si臋 na degradowaniu wizerunku przeciwnik贸w politycznych mo偶na zakwalifikowa膰 do reklam negatywnych.

Bardzo podobne zdanie na ten temat mia艂 Gronbeck.

Typy reklamy negatywnej

Godny uwagi jest fakt, 偶e wyr贸偶ni艂 on nawet trzy typy reklamy negatywnej, czyli implikacyjn膮 (reklama b臋dzie pos艂ugiwa艂a si臋 insynuacj膮 lub implikacj膮 wobec oponent贸w i przeciwnik贸w politycznych, nie b臋dzie jednak stanowi艂a bezpo艣redniego ataku), por贸wnawcz膮 (jej zadaniem jest wprowadzenie wyra藕nych por贸wna艅 kandydat贸w, kt贸rzy ze sob膮 rywalizuj膮) i atakuj膮c膮 (jej celem jest atak na charakter, dzia艂ania oponenta).

Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e bardzo podobny trop obrali Johnson-Cartee i Copeland.

Wyr贸偶nili oni reklamy bezpo艣redniego ataku, bezpo艣redniego por贸wnania, ukrytego por贸wnania. Pierwsza forma przekazu b臋dzie oczywi艣cie atakowa艂a, druga konkretnie por贸wna艂a kandydata ze swoim przeciwnikiem politycznym.

Z kolei trzeci typ dotyczy reklam, kt贸re co prawda same w sobie nie s膮 negatywne, jednak ich interpretacja przez odbiorc贸w nada im bardzo negatywnego charakteru.

Cechy negatywnej reklamy politycznej

Jak zosta艂o ju偶 wspomniane wcze艣niej, omawiana forma reklamy jest bardzo popularnym narz臋dziem przede wszystkim w trakcie kampanii referendalnych, prezydenckich czy parlamentarnych.

Nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e ich stosowanie b臋dzie obci膮偶one ogromnym ryzykiem. Je偶eli natomiast reklama zostanie w艂a艣ciwie zaplanowana i skonstruowania, mo偶e zagwarantowa膰 kandydatowi czy partii zwyci臋stwo wyborcze. Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e popularno艣膰 reklamy negatywnej wynika z kilku przes艂anek. Przewa偶nie jest bardzo pomys艂owa w por贸wnaniu do pozytywnego przekazu informuj膮cego o tym, co dok艂adnie si臋 wydarzy艂o.

Oznacza to, 偶e reklama bardzo silnie odwo艂uje si臋 do emocji odbiorc贸w. Nikogo nie powinien zatem dziwi膰 fakt, 偶e reklamy negatywne s膮 bardzo cz臋sto zapami臋tywane na d艂ugo przez wyborc贸w. Warto wiedzie膰, 偶e oddzia艂ywanie na emocje mo偶e dodatkowo przyczyni膰 si臋 do du偶ych waha艅 w sonda偶ach.

Nale偶y r贸wnie偶 zaznaczy膰, 偶e omawiane reklamy negatywne znajduj膮 rezonans medialny. S膮 bowiem omawiane, prezentowane, czy analizowane przez wszystkie media, kt贸re relacjonuj膮 kampanie.

Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e daje to poszczeg贸lnym komitetom wyborczym praktycznie bezp艂atn膮 ekspozycj臋 medialn膮. Ponadto gwarantuje wielokana艂owe dotarcie do wyborc贸w.

Warto wiedzie膰, 偶e efektywno艣膰 dobrze zaprojektowanych reklam negatywnych jest wypadkow膮 kilku czynnik贸w. Bardzo istotne znaczenie ma czas ich emisji w trakcie kampanii.

Reklamy negatywne w polskiej polityce

Reklamy negatywne s膮 obecne w polskiej polityce ju偶 od 1989 roku. Nale偶y zaznaczy膰, 偶e najwi臋ksz膮 uwag臋 wszystkich badaczy przyci膮gn臋艂a bardzo nieudana kampania prezydencka Mariana Krzaklewskiego z 2000 roku.

Zosta艂a ona bowiem zdominowana negatywnym przekazem. Zosta艂a skierowana przeciw Aleksandrowi Kwa艣niewskiemu ubiegaj膮cemu si臋 o reelekcj臋. Godny uwagi jest fakt, 偶e zosta艂y w niej pope艂nione praktycznie wszystkie mo偶liwe b艂臋dy. Zastosowano z艂y timing, niewiarygodnego sponsora, a tak偶e nieadekwatne techniki perswazyjne.

Ponadto wykorzystana zosta艂a w kampanii z艂a strategia komunikacyjna. Badacze dostrzegli tak偶e ca艂kowity brak sp贸jno艣ci wszystkich dzia艂a艅 kampanijnych. Nie mo偶na zapomnie膰 tak偶e o reklamach negatywnych, kt贸re zako艅czy艂y si臋 sukcesem.

Chodzi oczywi艣cie o kampani臋 prezydenck膮 Lecha Kaczy艅skiego z 2005 roku, a tak偶e Akcji Wyborczej Solidarno艣ci z 1997 roku. Nale偶y r贸wnie偶 mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e wyborcy w 2015 roku do艣wiadczyli dw贸ch kampanii wyborczych: parlamentarnej oraz prezydenckiej. Koniecznie trzeba zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e dwie zako艅czy艂y si臋 ogromnym sukcesem komitet贸w Prawa i Sprawiedliwo艣ci.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Reklama negatywa? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)