Reklama negatywa [antyreklama]

Reklama wspierająca
Reklama wspierająca
23 lutego, 2022
Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama
23 lutego, 2022
Reklama negatywa
Reklama negatywa

Co to jest reklama negatywna, antyreklama

Reklama negatywna (antyreklama) jest oparta na zanegowaniu pozytywnych cech i wartości towaru proponowanego klientom przez konkurencję.

Najpopularniejsza jej forma natomiast dotyczy polityki.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Reklama negatywna w polityce

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że reklama polityczna zaliczana jest do kluczowych narzędzie prowadzenia kampanii wyborczych. Można zaobserwować, że szczególnym zainteresowaniem wśród marketingowców poszczególnych partii czy komitetów wyborczych cieszy się reklama negatywa.

Reklama negatywa
Reklama negatywa

Jakie formy reklam są wykorzystywane w polityce?

Jak wiadomo, kampanie wyborcze to czas mobilizacji zarówno wśród wyborców, jak i polityków. Podmioty polityczne chcąc osiągnąć zamierzone cele, intensyfikują komunikację z wyborcami. Oczywiście sięgają do dostępnych zasobów kulturowych, finansowych, ludzkich i technologicznych.

Warto wiedzieć, że jednym z najważniejszych elementów kampanii jest określenie strategii komunikacyjnej, która będzie realizowana za pomocą narzędzi tworzących zintegrowaną komunikację marketingową. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że bardzo ważną rolę będzie odgrywała reklama polityczna. Należy mieć świadomość, że w polityce jest to oddziaływanie perswazyjne, które ma zagwarantować osiągnięcie zakładanego celu.

Skoro czytasz wpis pt. reklama negatywna to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Co warto wiedzieć o reklamie negatywnej?

Jest to przede wszystkim szczególna odmiana reklamy politycznej. Obecnie istnieje bardzo dużo definicji tej formy przekazu. Przykładowo Merritt postrzegał reklamę negatywną jako rodzaj reklamy porównawczej. Ponadto jego zdaniem tylko reklamy koncentrujące się na degradowaniu wizerunku przeciwników politycznych można zakwalifikować do reklam negatywnych.

Bardzo podobne zdanie na ten temat miał Gronbeck.

Typy reklamy negatywnej

Godny uwagi jest fakt, że wyróżnił on nawet trzy typy reklamy negatywnej, czyli implikacyjną (reklama będzie posługiwała się insynuacją lub implikacją wobec oponentów i przeciwników politycznych, nie będzie jednak stanowiła bezpośredniego ataku), porównawczą (jej zadaniem jest wprowadzenie wyraźnych porównań kandydatów, którzy ze sobą rywalizują) i atakującą (jej celem jest atak na charakter, działania oponenta).

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że bardzo podobny trop obrali Johnson-Cartee i Copeland.

Wyróżnili oni reklamy bezpośredniego ataku, bezpośredniego porównania, ukrytego porównania. Pierwsza forma przekazu będzie oczywiście atakowała, druga konkretnie porównała kandydata ze swoim przeciwnikiem politycznym.

Z kolei trzeci typ dotyczy reklam, które co prawda same w sobie nie są negatywne, jednak ich interpretacja przez odbiorców nada im bardzo negatywnego charakteru.

Cechy negatywnej reklamy politycznej

Jak zostało już wspomniane wcześniej, omawiana forma reklamy jest bardzo popularnym narzędziem przede wszystkim w trakcie kampanii referendalnych, prezydenckich czy parlamentarnych.

Należy mieć świadomość, że ich stosowanie będzie obciążone ogromnym ryzykiem. Jeżeli natomiast reklama zostanie właściwie zaplanowana i skonstruowania, może zagwarantować kandydatowi czy partii zwycięstwo wyborcze. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że popularność reklamy negatywnej wynika z kilku przesłanek. Przeważnie jest bardzo pomysłowa w porównaniu do pozytywnego przekazu informującego o tym, co dokładnie się wydarzyło.

Oznacza to, że reklama bardzo silnie odwołuje się do emocji odbiorców. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że reklamy negatywne są bardzo często zapamiętywane na długo przez wyborców. Warto wiedzieć, że oddziaływanie na emocje może dodatkowo przyczynić się do dużych wahań w sondażach.

Należy również zaznaczyć, że omawiane reklamy negatywne znajdują rezonans medialny. Są bowiem omawiane, prezentowane, czy analizowane przez wszystkie media, które relacjonują kampanie.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że daje to poszczególnym komitetom wyborczym praktycznie bezpłatną ekspozycję medialną. Ponadto gwarantuje wielokanałowe dotarcie do wyborców.

Warto wiedzieć, że efektywność dobrze zaprojektowanych reklam negatywnych jest wypadkową kilku czynników. Bardzo istotne znaczenie ma czas ich emisji w trakcie kampanii.

Reklamy negatywne w polskiej polityce

Reklamy negatywne są obecne w polskiej polityce już od 1989 roku. Należy zaznaczyć, że największą uwagę wszystkich badaczy przyciągnęła bardzo nieudana kampania prezydencka Mariana Krzaklewskiego z 2000 roku.

Została ona bowiem zdominowana negatywnym przekazem. Została skierowana przeciw Aleksandrowi Kwaśniewskiemu ubiegającemu się o reelekcję. Godny uwagi jest fakt, że zostały w niej popełnione praktycznie wszystkie możliwe błędy. Zastosowano zły timing, niewiarygodnego sponsora, a także nieadekwatne techniki perswazyjne.

Ponadto wykorzystana została w kampanii zła strategia komunikacyjna. Badacze dostrzegli także całkowity brak spójności wszystkich działań kampanijnych. Nie można zapomnieć także o reklamach negatywnych, które zakończyły się sukcesem.

Chodzi oczywiście o kampanię prezydencką Lecha Kaczyńskiego z 2005 roku, a także Akcji Wyborczej Solidarności z 1997 roku. Należy również mieć świadomość, że wyborcy w 2015 roku doświadczyli dwóch kampanii wyborczych: parlamentarnej oraz prezydenckiej. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że dwie zakończyły się ogromnym sukcesem komitetów Prawa i Sprawiedliwości.

Co myślisz o temacie jakim jest Reklama negatywa? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)