Anty reklama -co to jest, ustawienia antyreklamy+[1 BONUS]

Reklama strony internetowej
Reklama strony internetowej -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
1 marca, 2022
reklama presti偶owa
Reklama presti偶owa -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
1 marca, 2022
anty reklama
anty reklama

Public relations, czarny PR i antyreklama 鈥 budowanie wizerunku firmy i produktu

呕adna firma nie mo偶e istnie膰 bez relacji z lud藕mi. W dzisiejszych czasach kszta艂towane s膮 one nie tylko przez marketing, kt贸ry ma za zadanie zwi臋kszy膰 sprzeda偶 i popularno艣膰 produkt贸w danej firmy. To tak偶e public relations, czyli szeroko rozumiane dzia艂ania maj膮ce na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsi臋biorstwa, jego renomy i reputacji, a tym samym doprowadzenie do wzrostu jego warto艣ci i pozycji na rynku. Przeciwie艅stwem jest anty reklama.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Antyreklama 鈥 to dzia艂ania maj膮ce cele propagandowe, burz膮ce wizerunek czy negacji pierwotnej reklamy. Jest jedn膮 z form Czarnego PR ( z ang. skr贸tu ~ public relations). Antyreklama mo偶e by膰 dzia艂aniem zamierzonym, przypadkowym lub niechcianym. Cz臋sto jest wykorzystywana w kampaniach politycznych, zwana r贸wnie偶 negatywn膮 kampani膮 reklamow膮.

https://mfiles.pl/pl/

Podstawowe zadanie PR

Odpowiednio prowadzony PR, rozumiany wed艂ug nowoczesnej definicji, ma na celu wywieranie wp艂ywu, budowanie zaanga偶owania ludzi oraz tworzenie i wzmacnianie wzajemnych relacji organizacji i jej otoczenia.

Ma przedstawia膰 organizacj臋 jako odpowiedzialn膮 jednostk臋 偶ycia spo艂ecznego. Ma budowa膰 rozpoznawalno艣膰 marki i umacnia膰 pozycj臋 firmy na rynku.

PR jest cz臋sto uto偶samiany z marketingiem. Nie jest to jednak w艂a艣ciwe por贸wnanie, cho膰 PR mo偶e by膰 uznawany za jeden z element贸w dobrego marketingu. Bazuje na poj臋ciach z zasady niemierzalnych takich jak zaufanie i dobra opinia. S膮 to rzeczy, kt贸rych nie mo偶na kupi膰, a kt贸re w znacz膮cy spos贸b wp艂ywaj膮 na wyniki sprzeda偶y firmy.

Narz臋dzia PR

Ka偶da firma to setki relacji z pracownikami, z klientami, z konkurencj膮, z mediami, z lokaln膮 spo艂eczno艣ci膮 itd. Zadaniem dzia艂u public relations jest zadbanie o to, by organizacja utrzymywa艂a odpowiednie stosunki z ka偶dym z tych uczestnik贸w.

anty reklama
anty reklama

PR na poziomie pracowniczym to na przyk艂ad organizacja szkole艅, paczki 艣wi膮teczne lub bony 偶ywno艣ciowe, deputaty, spotkania integracyjne i tym podobne. Uog贸lniaj膮c, to szeroko rozumiana troska o pracownika i jego rodzin臋.

Skoro czytasz wpis pt. Anty reklama to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Je艣li jest on zadowolony ze swojej pracy to, po pierwsze, b臋dzie j膮 wykonywa艂 lepiej i staranniej, a po drugie b臋dzie stanowi艂 鈥瀋hodz膮c膮 reklam臋鈥 przedsi臋biorstwa. Firma, w kt贸rej sta偶 pracownik贸w wynosi ponad 10 lat stwarza lepsze wra偶enie ni偶 przedsi臋biorstwo, w kt贸rym jest ci膮g艂a rotacja zatrudnienia.

PR to tak偶e kontakt z mediami, tzw. publicity. Jest to przekazywanie informacji na temat firmy lub produktu maj膮ce na celu zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie odbiorc贸w.

Public relations nie mo偶e obej艣膰 si臋 bez komunikacji poprzez media spo艂eczno艣ciowe. Instagram, Facebook, Twitter 鈥 ka偶da firma, kt贸ra chce zaistnie膰 na rynku musi pojawia膰 si臋 na tych platformach. Budowanie relacji z obecnymi oraz przysz艂ymi klientami w ten spos贸b jest o tyle wa偶ne, 偶e firmy zatrudniaj膮 specjalist贸w od tego typu interakcji.

Jest to obszar, kt贸rego nie mo偶na zaniedba膰. Wymaga niezwyk艂ego taktu, inteligencji i szybko艣ci, poniewa偶 wszystko dzieje si臋 w czasie rzeczywistym. Internet ma ogromn膮 moc, mo偶e doprowadzi膰 do rozkwitu marki poprzez udost臋pnianie informacji na jej temat, ale mo偶e r贸wnie dobrze spowodowa膰, 偶e marka zniknie z rynku.

Czarny PR (antyreklama)

Prowadzenie skutecznych dzia艂a艅 PR-owych nie jest 艂atwe. Wizerunek budowany przez firm臋 musi by膰 sp贸jny i wiarygodny. Wystarczy jedno niew艂a艣ciwe dzia艂anie i pozycja wypracowywana przez lata mo偶e legn膮膰 w gruzach.

Jednak to nie zawsze firma jest autorem swoich w艂asnych potkni臋膰 i pora偶ek. Mog膮 pojawi膰 si臋 osoby lub podmioty zewn臋trzne, kt贸rym zale偶y na zniszczeniu wizerunku konkretnej organizacji poprzez, na przyk艂ad, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na jej temat.

Dzia艂ania tego typu przyj臋to nazywa膰 czarnym PR-em.

Nie jest to zachowanie uznawane za etyczne, polega ono bowiem na propagandzie i manipulacji. Autorzy tych zabieg贸w cz臋sto poprzez dyskredytacj臋 okre艣lonej organizacji chc膮 jednocze艣nie pokaza膰 swoj膮 firm臋 lub us艂ug臋 w lepszym 艣wietle, jako kontrpropozycj臋. Je艣li jednak posuni臋cia te wyjd膮 na jaw, mog膮 pa艣膰 ofiar膮 swoich w艂asnych dzia艂a艅 i zupe艂nie utraci膰 zaufanie opinii publicznej oraz klient贸w.

Najpopularniejsze narz臋dzia czarnego PR-u

W艣r贸d ogromu informacji zalewaj膮cych u偶ytkownik贸w Internetu trudno jest rozr贸偶ni膰 co jest prawd膮, a co nie. Dlatego te偶 specjali艣ci ch臋tnie wykorzystuj膮 ten 艣rodek komunikacji. Publikuj膮 fa艂szywe informacje, udost臋pniaj膮 nieprawdziwe dane i dokumenty, wystawiaj膮 niepochlebne i k艂amliwe opinie na temat produkt贸w lub firmy.

Przeci臋tny u偶ytkownik Internetu rzadko kiedy zdecyduje si臋 zweryfikowa膰 otrzyman膮 lub znalezion膮 informacj臋, zw艂aszcza wtedy, kiedy wydaje si臋 by膰 skandaliczna w zestawieniu z wizerunkiem budowanym przez dan膮 organizacj臋.

Anty reklama

Kolejnym elementem wp艂ywaj膮cym na kszta艂towanie pozycji firmy i marki na rynku jest antyreklama. Jak sama nazwa wskazuje, jest dzia艂aniem odwrotnym do reklamy, maj膮cym na celu odniesienie przeciwnych skutk贸w. O ile mo偶e stanowi膰 element czarnego PR-u, czyli mo偶e by膰 tworzona przez konkurencyjne organizacje, o tyle cz臋sto jest wynikiem pracy dzia艂u marketingowego konkretnej firmy.

Oczywistym jest, 偶e celem przedsi臋biorstwa nie jest zniech臋cenie ludzi do siebie i do w艂asnych produkt贸w. Cz臋sto jednak materia艂 maj膮cy stanowi膰 promocj臋 danej us艂ugi lub produktu, nie wytrzymuje zderzenia z opini膮 publiczn膮. W efekcie powstaje tzw. kampania negatywna (reklama negatywna), kt贸ra zamiast wywo艂ywa膰 pozytywne skojarzenia z mark膮 lub firm膮 dzia艂a dok艂adnie na odwr贸t.

Czarny PR i antyreklama w praktyce

艢wietnym przyk艂adem czarnego PR-u a jednocze艣nie antyreklamy jest kampania Burger Kinga z USA z 2020 r. Firma zdecydowa艂a si臋 u偶y膰 wizerunku swojego zaatakowanego przez ple艣艅 burgera jako odwrotno艣ci kanapki swojego najwi臋kszego konkurenta, McDonald鈥檚. Tym samym stara艂a si臋 przedstawi膰 go w z艂ym 艣wietle.

Wed艂ug popularnych nagra艅 kr膮偶膮cych w Internecie, kanapki McDonals鈥檚 nie pokrywaj膮 si臋 ple艣ni膮 przez d艂ugie miesi膮ce od zakupu. Burger King zestawiaj膮c te dwa obrazy chcia艂 pokaza膰, 偶e sk艂adniki kt贸rych u偶ywaj膮, w przeciwie艅stwie do tych u偶ywanych w McDonald鈥檚, s膮 naturalne i ulegaj膮 naturalnym procesom takim jak pojawienie si臋 ple艣ni.

Niestety nie uda艂o si臋 zdyskredytowa膰 konkurenta, a jedynym efektem, kt贸ry pozostawi艂a po sobie kampania Burger Kinga by艂 niesmak. Konsumentom nie spodoba艂 si臋 pomys艂 u偶ycia do reklamy sple艣nia艂ej bu艂ki.

Takie przyk艂ady mo偶na mno偶y膰. Zar贸wno nietrafione kampanie reklamowe jak i niesp贸jne dzia艂ania PR mog膮 przynie艣膰 wi臋cej szkody ni偶 korzy艣ci. Dlatego tak niezwykle wa偶ne jest dobre zaplanowanie, przemy艣lenie i przeanalizowanie ka偶dego kroku, jaki wykonuje firma w kierunku swojego rozwoju. Niew艂a艣ciwe decyzje mog膮 wp艂yn膮膰 destrukcyjnie na mozolnie budowan膮 pozycj臋 przedsi臋biorstwa.

Co my艣lisz o temacie jakim jest anty reklama? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)