Anty reklama

Reklama strony internetowej
Reklama strony internetowej
1 marca, 2022
reklama prestiżowa
Reklama prestiżowa
1 marca, 2022
anty reklama
anty reklama

Public relations, czarny PR i antyreklama – budowanie wizerunku firmy i produktu

Żadna firma nie może istnieć bez relacji z ludźmi. W dzisiejszych czasach kształtowane są one nie tylko przez marketing, który ma za zadanie zwiększyć sprzedaż i popularność produktów danej firmy. To także public relations, czyli szeroko rozumiane działania mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, jego renomy i reputacji, a tym samym doprowadzenie do wzrostu jego wartości i pozycji na rynku. Przeciwieństwem jest anty reklama.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Antyreklama – to działania mające cele propagandowe, burzące wizerunek czy negacji pierwotnej reklamy. Jest jedną z form Czarnego PR ( z ang. skrótu ~ public relations). Antyreklama może być działaniem zamierzonym, przypadkowym lub niechcianym. Często jest wykorzystywana w kampaniach politycznych, zwana również negatywną kampanią reklamową.

https://mfiles.pl/pl/

Podstawowe zadanie PR

Odpowiednio prowadzony PR, rozumiany według nowoczesnej definicji, ma na celu wywieranie wpływu, budowanie zaangażowania ludzi oraz tworzenie i wzmacnianie wzajemnych relacji organizacji i jej otoczenia.

Ma przedstawiać organizację jako odpowiedzialną jednostkę życia społecznego. Ma budować rozpoznawalność marki i umacniać pozycję firmy na rynku.

PR jest często utożsamiany z marketingiem. Nie jest to jednak właściwe porównanie, choć PR może być uznawany za jeden z elementów dobrego marketingu. Bazuje na pojęciach z zasady niemierzalnych takich jak zaufanie i dobra opinia. Są to rzeczy, których nie można kupić, a które w znaczący sposób wpływają na wyniki sprzedaży firmy.

Narzędzia PR

Każda firma to setki relacji z pracownikami, z klientami, z konkurencją, z mediami, z lokalną społecznością itd. Zadaniem działu public relations jest zadbanie o to, by organizacja utrzymywała odpowiednie stosunki z każdym z tych uczestników.

anty reklama
anty reklama

PR na poziomie pracowniczym to na przykład organizacja szkoleń, paczki świąteczne lub bony żywnościowe, deputaty, spotkania integracyjne i tym podobne. Uogólniając, to szeroko rozumiana troska o pracownika i jego rodzinę.

Skoro czytasz wpis pt. Anty reklama to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Jeśli jest on zadowolony ze swojej pracy to, po pierwsze, będzie ją wykonywał lepiej i staranniej, a po drugie będzie stanowił „chodzącą reklamę” przedsiębiorstwa. Firma, w której staż pracowników wynosi ponad 10 lat stwarza lepsze wrażenie niż przedsiębiorstwo, w którym jest ciągła rotacja zatrudnienia.

PR to także kontakt z mediami, tzw. publicity. Jest to przekazywanie informacji na temat firmy lub produktu mające na celu zwiększyć zaangażowanie odbiorców.

Public relations nie może obejść się bez komunikacji poprzez media społecznościowe. Instagram, Facebook, Twitter – każda firma, która chce zaistnieć na rynku musi pojawiać się na tych platformach. Budowanie relacji z obecnymi oraz przyszłymi klientami w ten sposób jest o tyle ważne, że firmy zatrudniają specjalistów od tego typu interakcji.

Jest to obszar, którego nie można zaniedbać. Wymaga niezwykłego taktu, inteligencji i szybkości, ponieważ wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Internet ma ogromną moc, może doprowadzić do rozkwitu marki poprzez udostępnianie informacji na jej temat, ale może równie dobrze spowodować, że marka zniknie z rynku.

Czarny PR (antyreklama)

Prowadzenie skutecznych działań PR-owych nie jest łatwe. Wizerunek budowany przez firmę musi być spójny i wiarygodny. Wystarczy jedno niewłaściwe działanie i pozycja wypracowywana przez lata może legnąć w gruzach.

Jednak to nie zawsze firma jest autorem swoich własnych potknięć i porażek. Mogą pojawić się osoby lub podmioty zewnętrzne, którym zależy na zniszczeniu wizerunku konkretnej organizacji poprzez, na przykład, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na jej temat.

Działania tego typu przyjęto nazywać czarnym PR-em.

Nie jest to zachowanie uznawane za etyczne, polega ono bowiem na propagandzie i manipulacji. Autorzy tych zabiegów często poprzez dyskredytację określonej organizacji chcą jednocześnie pokazać swoją firmę lub usługę w lepszym świetle, jako kontrpropozycję. Jeśli jednak posunięcia te wyjdą na jaw, mogą paść ofiarą swoich własnych działań i zupełnie utracić zaufanie opinii publicznej oraz klientów.

Najpopularniejsze narzędzia czarnego PR-u

Wśród ogromu informacji zalewających użytkowników Internetu trudno jest rozróżnić co jest prawdą, a co nie. Dlatego też specjaliści chętnie wykorzystują ten środek komunikacji. Publikują fałszywe informacje, udostępniają nieprawdziwe dane i dokumenty, wystawiają niepochlebne i kłamliwe opinie na temat produktów lub firmy.

Przeciętny użytkownik Internetu rzadko kiedy zdecyduje się zweryfikować otrzymaną lub znalezioną informację, zwłaszcza wtedy, kiedy wydaje się być skandaliczna w zestawieniu z wizerunkiem budowanym przez daną organizację.

Anty reklama

Kolejnym elementem wpływającym na kształtowanie pozycji firmy i marki na rynku jest antyreklama. Jak sama nazwa wskazuje, jest działaniem odwrotnym do reklamy, mającym na celu odniesienie przeciwnych skutków. O ile może stanowić element czarnego PR-u, czyli może być tworzona przez konkurencyjne organizacje, o tyle często jest wynikiem pracy działu marketingowego konkretnej firmy.

Oczywistym jest, że celem przedsiębiorstwa nie jest zniechęcenie ludzi do siebie i do własnych produktów. Często jednak materiał mający stanowić promocję danej usługi lub produktu, nie wytrzymuje zderzenia z opinią publiczną. W efekcie powstaje tzw. kampania negatywna (reklama negatywna), która zamiast wywoływać pozytywne skojarzenia z marką lub firmą działa dokładnie na odwrót.

Czarny PR i antyreklama w praktyce

Świetnym przykładem czarnego PR-u a jednocześnie antyreklamy jest kampania Burger Kinga z USA z 2020 r. Firma zdecydowała się użyć wizerunku swojego zaatakowanego przez pleśń burgera jako odwrotności kanapki swojego największego konkurenta, McDonald’s. Tym samym starała się przedstawić go w złym świetle.

Według popularnych nagrań krążących w Internecie, kanapki McDonals’s nie pokrywają się pleśnią przez długie miesiące od zakupu. Burger King zestawiając te dwa obrazy chciał pokazać, że składniki których używają, w przeciwieństwie do tych używanych w McDonald’s, są naturalne i ulegają naturalnym procesom takim jak pojawienie się pleśni.

Niestety nie udało się zdyskredytować konkurenta, a jedynym efektem, który pozostawiła po sobie kampania Burger Kinga był niesmak. Konsumentom nie spodobał się pomysł użycia do reklamy spleśniałej bułki.

Takie przykłady można mnożyć. Zarówno nietrafione kampanie reklamowe jak i niespójne działania PR mogą przynieść więcej szkody niż korzyści. Dlatego tak niezwykle ważne jest dobre zaplanowanie, przemyślenie i przeanalizowanie każdego kroku, jaki wykonuje firma w kierunku swojego rozwoju. Niewłaściwe decyzje mogą wpłynąć destrukcyjnie na mozolnie budowaną pozycję przedsiębiorstwa.

Co myślisz o temacie jakim jest anty reklama? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)