Reklama

Reklama internetowa
Reklama internetowa
10 lutego, 2022
Reklama w internecie
Reklama w internecie
10 lutego, 2022
Reklama
Reklama

Reklama co to- definicja, rodzaje, cele i funkcje

Czas uwagi konsumentów jest krótszy niż kiedykolwiek, więc jak sprawić, by Twoja firma wyróżniała się z tłumu? Odpowiedź to: Reklama.

Reklamy są wszędzie i trudno wyobrazić sobie świat bez nich. Nawet w najbardziej nieprawdopodobnych lokalizacjach firma znajdzie sposób na postawienie się przed publicznością. Konsumentowi może być trudno ustalić, które produkty są rzeczywiście dobre, a dla firm jest jeszcze trudniej ustalić wiarygodność.

W świecie reklamy wiarygodność jest synonimem skuteczności. Firmy polegają na technikach projektowania UX UI wraz z badaniami, aby tworzyć angażujące reklamy, które pasują do pragnień, potrzeb i zainteresowań ich docelowych odbiorców.

Ale, czym właściwie jest reklama?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest reklama

Rozpowszechnienie reklam w społeczeństwie nie jest przypadkiem. Firmy kontaktują się z konsumentami na każdym etapie ich życia, mając nadzieję na wpłynięcie na ich decyzje zakupowe. Najlepsi reklamodawcy korzystają z badań w celu określenia miejsca docelowego, stylu i celu reklamy.

Definicja reklamy

Reklama to proces przekonywania grupy docelowej do podjęcia określonego działania, niezależnie od tego, czy jest to zakup produktu, czy zwiększenie świadomości problemu. Reklama jest uważana za wiadomość, która próbuje zaangażować odbiorców i wpłynąć na nich.

Podczas gdy niektóre reklamy płynnie wnikają w nasze codzienne życie bez świadomego zauważenia, inne tworzą pewne doświadczenie. Niezależnie od rodzaju reklamy wybranej przez firmę, ostateczny cel wszystkich reklam jest taki sam — wpływać na zachowanie zamierzonej grupy docelowej.

Chociaż większość ludzi zakłada, że ​​reklama polega na skłonieniu konsumentów do zakupu określonych produktów, istnieje wiele motywacji związanych z reklamą. Firmy i organizacje używają reklam, aby wpływać na opinię odbiorców docelowych lub pielęgnować świadomość konkretnych problemów.

Czasami reklamy nawet nie wspominają o konkretnym produkcie; mogą po prostu próbować nawiązać relację między konsumentami a marką.

Tak jak reklamy różnią się celem, są również zróżnicowane pod względem stylu i formy. Przed utworzeniem reklamy reklamodawcy spędzają cenny czas na zrozumieniu zachowań i zainteresowań docelowych odbiorców. Jednym z najważniejszych spostrzeżeń, jakie reklamodawca może uzyskać dzięki tym badaniom, jest sprawne umieszczanie reklam.

Zwłaszcza wraz z rozwojem mediów cyfrowych istnieją pozornie nieskończone możliwości dotarcia do odbiorców przez firmy. Jednak wybór rodzaju reklamy, niezależnie od tego, czy jest to reklama telewizyjna, płatne posty w mediach społecznościowych czy reklama drukowana, może mieć większy wpływ niż wizualne aspekty reklamy.

Reklama

Funkcje reklamy

Jako najważniejsze funkcje reklamy możemy wyróżnić:

  • Funkcja informacyjna związana z informowaniem potencjalnych nabywców o produkcie, jego cenie zakupu oraz miejscu sprzedaży. Ta funkcja zapewni również klientom informacje o cechach produktu, warunkach sprzedaży i innych szczegółach;
  • Funkcja wspierająca, wpływa na dostępność, która ma związek z kształtowaniem postaw kupujących. Jest to zestaw działań zaprojektowanych tak, aby mieć określony wpływ na zachowania i preferencje klientów. Jest to funkcja drugorzędna w kontekście funkcji informacyjnej – jej głównym zadaniem jest przekonywanie i przypominanie klientom, którzy z nich korzystali oraz informacje o usługach i produktach;
  • Funkcja edukacyjna (edukacja klientów), mająca na celu nauczanie i edukowanie potencjalnych klientów o korzyściach płynących z używania określonego produktu. Produkty wykorzystujące funkcje reklamowe i edukacyjne nie tylko spełniają potrzeby klientów, ale mają również inne zalety;
  • Funkcja konkurencyjna – forma odniesienia się do komunikatów wysyłanych przez firmy konkurencyjne. Ta funkcja reklamy nastawiona jest na konfrontację. Zwiększa ona obroty firmy wysyłającej taki komunikat, ale także utrudnia prowadzenie kampanii reklamowej konkurencji i spowalnia ją.
  • Funkcja identyfikująca – odróżnia Ciebie od konkurencji.
  • Funkcja promocyjna – oferujesz i zdobywasz nowych klientów.
  • Funkcja gwarancyjna – zobowiązanie co do jakości produktu.
  • Funkcja emocjonalna – kojarzysz emocjonalnie odbiorców ze swoją firmą i produktem.

Zagrożenia płynące z reklamy

  • Może wprowadzać w błąd.
  • Wzbudza nadmiernych potrzeby konsumpcyjne.
  • Może promować zachowania i zwyczaje społecznie negatywnie.
  • Wyrabia obojętność na przekaz społeczny.
  • Reklama online może być wykorzystywana przez hakerów, aby kliknąć w jakieś łącze.
  • Może manipulować odbiorcami.

Reklama a marketing i socjologia konsumpcji

Większość ludzi ma problem z rozróżnieniem między marketingiem a reklamą, ale firmy muszą wiedzieć, że nie są one synonimami.

Warto myśleć o marketingu jak o wielkim worku, w którym mieści się cały proces zainteresowania odbiorców produktem lub usługą. Reklama to tylko jeden z wielu podzbiorów, które przyczyniają się do tego procesu.

Podobnie jak w przypadku większości rzeczy w życiu, jeśli tylko próbujesz reklam, to trudno będzie odnieść sukces. Organizacje rozumieją, że każde podejmowane przez nie działanie wiąże się z potencjalnym efektem, więc opracowują strategię, aby uniknąć wszelkich wpadek dla inwestorów lub ogólnego sukcesu firmy. Plan marketingowy, który określa wszystkie ich działania marketingowe i metody wdrażania, jest zwykle opracowywany przed wykonaniem jakichkolwiek działań.

Badania są ważnym pierwszym krokiem w każdym planie marketingowym, ponieważ zapewniają marketerom wiedzę potrzebną do skutecznego przeprowadzenia kampanii. Gdy firma zrozumie swój rynek i potencjalnych klientów, jest w stanie rozwinąć aktywa i zdefiniować markę, która przemówi do ich odbiorców. Od tego momentu reklama jest w stanie wykonać swoje zadanie.

Krótka historia reklamy

Historia reklamy sięga już starożytnych cywilizacji. Reklama stała się główną siłą w gospodarkach kapitalistycznych w połowie XIX wieku. Opierała się głównie na gazetach i czasopismach. W XX wieku reklama szybko zyskała nowe formy dzięki nowym technologiom, takim jak poczta bezpośrednia, radio, telewizja, internet i urządzenia mobilne. Wynalezienie przez Gutenberga druku wprowadziło rewolucję w reklamie. Za umowną datę wynalezienia druku uważa się 1450 rok. Wtedy pojawiły się pierwsze gazety, a w nich pierwsze reklamy prasowe.

Reklama w starożytności

Egipcjanie używali papirusu do tworzenia wiadomości handlowych i plakatów. W ruinach Pompejów i Arabii znaleziono przekazy reklamowe i reklamy kampanii politycznych. Reklamy tworzone na papirusie były także powszechne w starożytnej Grecji i starożytnym Rzymie. Malowanie ścian odkryto w wielu częściach Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Tradycja malarstwa ściennego wywodzi się z indyjskich malowideł naskalnych, które sięgają 4000 roku p.n.e. (źródło https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_advertising#cite_note-Bhatia-2)

Cele reklamy

Cele reklamowe to Twój „must have” a mało osób to robi. Jedną z bardzo ważnych rzeczy w procesie planowania reklamy jest prawidłowe ustalenie celów. Celem reklamy są cele marketingowe, w tym zwiększenie świadomości i wiedzy o produktach i usługach oferowanych przez daną firmę.

Cele reklamowe mają następujące cechy:

  • Powinny mieć formę, którą można przekazać na piśmie osobom zaangażowanym we wdrażanie i osobom decyzyjnym w firmie;
  • Powinien być mierzalny;
  • Powinny mieć jasno określony punkt wyjścia;
  • Powinny być skierowane do ściśle określonej grupy docelowej;
  • Powinien być ściśle określony czas zrealizowania.

Rodzaje reklam

Najczęstsze rodzaje reklam to:

  • Reklama prasowa.
  • Reklama telewizyjna.
  • Reklama radiowa.
  • Reklama kinowa.
  • Reklama pocztowa.
  • Reklama internetowa.
  • Reklama zewnętrzna.

Etapy tworzenia reklamy

  1. Wybierz cele reklamowe
  2. Określ grupy docelowych odbiorców
  3. Ustal budżetu
  4. Dobierasz treści (content)
  5. Wybierasz media
  6. Badasz skuteczność reklamy i optymalizujesz

Etapy oddziaływania reklamy

  1. Najpierw tworzysz świadomość produktu, usługi, firmy lub marki.
  2. Teraz wzbudzasz zainteresowanie produktem, swoją usługą, firmą lub marką.
  3. Następnie wzbudzasz pożądanie ofertą na to co posiadasz.
  4. Wywołujesz oczekiwaną reakcję (np. zakup).

Modele reklamy

Najpopularniejsze modele to (źródło):

Model SLB (II poł XX w.):

  1. Zatrzymaj się
  2. Spójrz
  3. Kup

Model AIDA (1900):

  1. Uwaga
  2. Zainteresowanie
  3. Pragnienie
  4. Akcja

Model AIDCAS (1911):

  1. Uwaga
  2. Zainteresowanie
  3. Potrzeba
  4. Przekonanie
  5. Akcja
  6. Satysfakcja

Model DAGMAR (1961):

  1. Nieświadomość
  2. Świadomość
  3. Zrozumienie
  4. Przekonanie
  5. Akcja

Model DIPADA (1961):

  1. Definicja
  2. Identyfikacja
  3. Próba
  4. Akceptacja
  5. Pożądanie
  6. Akcja

Model Lavidge’a-Steinera (1961);

  1. Świadomość
  2. Znajomość
  3. Sympatia
  4. Preferencja
  5. Przekonanie
  6. Zakup

Model Raya (1987):

  1. Świadomość
  2. Zrozumienie
  3. Przekonanie
  4. Akcja

Reklama internetowa

Nasz świat nigdy nie był bardziej połączony cyfrowo, więc jeśli nie reklamujesz się online, prawdopodobnie Twoja firma jest w tyle. Przeciętny człowiek spędza w pewnym stopniu ponad 11 godzin dziennie w mediach (zarówno TV jak i smartfony). Jeśli ostatecznym celem firmy jest informowanie konsumentów i łączenie się z nimi, muszą oni nawiązać z nimi kontakt cyfrowo.

Nie ma żadnej konkretnej metody ani podejścia, które firma powinna zastosować, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Firmy, zwłaszcza duże korporacje, przeznaczają ogromne kwoty ze swojego budżetu, aby uzyskać wgląd w zwyczaje, potrzeby, zainteresowania i cechy swoich idealnych konsumentów. Po ustaleniu person można określić, gdzie i jak będzie się reklamować.

Ponieważ istnieje wiele rodzajów reklamy online, oto kilka rodzajów reklamy cyfrowej, które możesz odkryć, aby wybrać te, które są najlepsze dla Twojej firmy.

Reklama w płatnych wynikach wyszukiwania

W dzisiejszych czasach czasami może się wydawać, że jesteśmy przeładowani informacjami. Wyobraź sobie, że jesteś konsumentem poszukującym najlepszej deski do krojenia, niezależnie od tego, czy korzystasz z Google, Amazon, czy Bing, gdy szukasz hasła „deska do krojenia”, wyszukiwarka odpowiada tysiącami produktów do wyboru. Większość konsumentów nie będzie skakać od strony do strony, wybierając produkt, który chcą kupić. W przeciwieństwie do tego, najprawdopodobniej wybiorą jeden z pierwszych linków, ponieważ pozycja linku określa wiarygodność w procesie zakupu konsumenta.

Tutaj pojawia się płatne wyszukiwanie.

Płatne wyszukiwanie za kliknięcie (PPC) lub marketing w wyszukiwarkach (SEM) obejmuje proces licytowania słów kluczowych, tak aby reklamy były umieszczane na górze, na dole lub po bokach wyników wyszukiwania. Dzięki płatnemu wyszukiwaniu możesz pozycjonować się bezpośrednio przed konsumentami, którzy szukają tematów związanych z Twoją firmą.

Reklama w mediach społecznościowych

Z biegiem czasu media społecznościowe przekształciły się w idealny świat online, w którym firmy mogą pojawiać się przed zaangażowaną publicznością. Firmy wdrażają reklamy w mediach społecznościowych za pomocą postów promowanych lub sponsorowanych, które, jak udowodniono, przekształcają zaangażowanie w zakupy konsumencie.

Wykorzystanie mediów społecznościowych jest bardzo szerokie. Wyobraź sobie, jak różne są zainteresowania 40-letniej mamy od zainteresowań 18-letniego ucznia z liceum. Umieszczanie losowych treści przed użytkownikami nie będzie dobrze działać, dlatego platformy takie jak Facebook, Tiktok, Twitter, LinkedIn i Instagram oferują funkcje, które pozwalają firmom na kierowanie treści w oparciu o określone dane demograficzne i zachowania.

Przy wyborze platformy społecznościowej, na której chcesz się reklamować, należy również wziąć pod uwagę persony kupujących. Bycie ważnym dla grupy docelowej jest niezbędne, więc powinieneś wiedzieć, gdzie są oni dostępni i angażować się z nimi najbardziej. Kiedy dane demograficzne są zgodne z Twoją marką, nie tylko sprzedajesz produkt, ale także tworzysz lojalne grono followersów.

Aby tworzyć reklamy społecznościowe, które konwertują, wielu marketerów wykorzystuje recenzje i opinie klientów w swoich reklamach w mediach społecznościowych.

Opinie klientów stanowią źródło treści, które mogą być wykorzystywane przez marki B2C i B2B, zarówno w marketingu, jak i reklamie.

Reklama natywna i treści sponsorowane

Przy tak dużej ilości treści konsumenci nauczyli się ignorować reklamy i skupiać się na tych częściach mediów, które są dla nich najcenniejsze. Niektóre firmy wdrażają reklamy natywne, ponieważ imogą wpływać na konsumentów, prawie niezauważone.

Reklamy natywne są zaprojektowane tak, aby podążały za formą treści na stronie, na której się pojawiają, co utrudnia ich zignorowanie. Reklamy natywne nie tylko angażują konsumentów w wyjątkowy sposób, ale są także kolejnym medium, dzięki któremu marka może się zaprezentować swojej grupie docelowej.

Reklamy banerowe i displayowe

Reklamy banerowe mają ten sam format co PPC, ale są bardziej atrakcyjne wizualnie. W branży reklamowej mogą być postrzegane jako przestarzałe ze względu na ich rozpraszający charakter. Jednak gdy są zaprojektowane i używane strategicznie, mogą pomóc firmom osiągnąć ich cele.

Banery reklamowe to zazwyczaj grafiki umieszczone poziomo u góry strony internetowej, podczas gdy reklamy displayowe są wyświetlane z boku.

Obecnie wielu konsumentów stosuje blokery reklam (ad block), aby uniknąć wyświetlania banerów i reklam displayowych, co stało się ogromnym problemem dla firm, które polegają na tej formie reklamy w celu uzyskania przychodów. Podczas gdy reklamodawcy zaczęli rezygnować z banerów i reklam displayowych, nadal warto o nich wspomnieć ze względu na potencjalną skuteczność.

Reklama, podobnie jak wiele innych dziedzin, stale się rozwija. Aby pozostać trafną i wiarygodną dla konsumentów, przedsiębiorstwa muszą dostosować swoją taktykę do zmieniających się interesów i nawyków społeczeństwa.

Co sprawia, że ​​kampania reklamowa jest skuteczna?

Przy tak wielu możliwościach reklamy, jak biznes może stworzyć coś skutecznego?

Prawie każda reklama ma za sobą cel, czy to wyróżnienie się na tle konkurencji, czy zwiększenie sprzedaży. Jednak najlepsze reklamy wykraczają poza ramy, biorąc pod uwagę, w jaki sposób zachęcają konsumentów do odczuwania lub osiągania czegoś.

Kiedy reklamodawcy wykorzystują emocje odbiorców, promują coś więcej niż tylko sprzedaż; tworzą relację konsument-marka. Ludzie mają dziś większą kontrolę nad zakupami niż kiedykolwiek, dlatego firmy starają się budować lojalność wobec marki. Najbardziej udane kampanie reklamowe przyciągają nowych odbiorców, a jednocześnie przypominają obecnym klientom o powodach, dla których używają i cenią markę.

Reklamy, które dostarczają dowodów społecznych, budują wiarygodność i zaufanie, kolejny sposób na osiągnięcie sukcesu.

Chociaż ludziom brakuje zaufania do marketerów i reklamodawców, ufają swoim rówieśnikom — nawet tym, których nie spotkali.

Te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Najczęściej zadawane pytania FAQ o kategorię: reklama

Co to jest reklama

Reklama internetowa to reklama, która jest wykorzystywana w różnych formach za pośrednictwem Internetu.

Reklama jest to forma komunikacji dla marketingu, zazwyczaj płatna.

Reklama (z łac. reclamo, reclamare ‘odzew’; re 'w tył, znów, naprzeciw’ i clamo, clamare ‘wołać’) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama

Co to jest reklama internetowa

Reklama internetowa to reklama, która jest wykorzystywana w różnych formach za pośrednictwem Internetu.

Reklama ukryta przykład

Reklama ukryta może oznaczać zarówno reklamę podprogową, jako kryptoreklama i jako reklamę natywną o której już wspomnieliśmy. Dla przypomnienia reklama natywna (z angielskiego native advertising) to specyficzny rodzaj reklamy, który stanowi integralną część platformy medialnej, czyli użytkownik do końca nie zdaje sobie sprawy z tego że to płatny reklama, a nie post organiczny.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)