Social media plan

Strategia social media
Strategia social media
15 lutego, 2022
social media dla firm
Social media dla firm
15 lutego, 2022
social media plan
social media plan

Social media plan

Chcesz zrobić Social media plan i nie wiesz, od czego zacząć? A może jesteś przedsiębiorcą, który potrzebuje jasności, gdzie skoncentrować swój ograniczony budżet marketingowy, zasoby i czas na media społecznościowe?

Poniższe najlepsze praktyki marketingowe w mediach społecznościowych, wskazówki i szablon social media plan pomogą Ci zwiększyć wyniki, które uzyskasz dzięki dobrze opracowanej strategii w mediach społecznościowych. Wyraźnie pokaże Ci, co zaplanować i uwzględnić, aby uzyskać pożądane wyniki z działań marketingowych w mediach społecznościowych.

Zanim przejdziesz do poniższych wskazówek i szablonu, wkrótce zrozumiesz, czym tak naprawdę jest Social media plan.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest Social media plan?

Niezależnie od tego, czy używasz modelu marketing mix, czy innych strategii marketingowych, social media plan powinien być planem działania zaprojektowanym, aby pomóc Ci osiągnąć najważniejsze cele strategiczne i marketingowe.

Strategia marketingowa w mediach społecznościowych powinna określać główny cel obecności Twojej marki w kanałach social media i wyznaczać parametry:

  • Dlaczego Twoja marka inwestuje w marketing w mediach społecznościowych
  • Co powinny przynieść Twoje działania w mediach społecznościowych
  • Sposób realizacji planu
  • Gdzie będą miały miejsce działania w mediach społecznościowych. Na jakich konkretnych platformach społecznościowych będziesz się koncentrować
  • Kiedy Twoje działania w mediach społecznościowych powinny zostać wykonane. Czas, harmonogram, częstotliwość i sezonowość
  • Z jakich narzędzi i zasobów będziesz korzystać i jakiego konkretnego szkolenia będziesz potrzebować
  • Kto będzie odpowiedzialny za pomiar, audyt, zarządzanie, realizację, optymalizację, raportowanie i prezentację wyników
  • Ile kosztuje Twoja strategia w mediach społecznościowych, budżet social media
  • Jakie są oczekiwane rezultaty i/lub zwrot z inwestycji?

Te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Znaczenie social media plan

Ponieważ marketerzy szukają sposobów na nawiązanie głębszych, bardziej spersonalizowanych interakcji z konsumentami, korzystają z mediów społecznościowych częściej niż w poprzednich latach. Ten zwiększony nacisk odnosi się zarówno do konsumpcji mediów, jak i znacznego zasięgu, jaki można uzyskać za pośrednictwem kanałów takich jak YouTube, Instagram, Twitter czy TikTok.

Okoliczności w ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzyjały silniejszej potrzebie więzi międzyludzkich wśród konsumentów, a media społecznościowe mocno zyskały na popularności dla biznesu. Ogromne bazy obserwujących i wskaźniki zaangażowania na platformach społecznościowych nie pozostały niezauważone przez marketerów.

social media plan

Co musi zawierać social media plan

  • Sekcja strategii i brandingu
  • Budżetd z gotowymi formułami
  • Sekcja raportu miesięcznego
  • Popularny kalendarz świąt i wydarzeń na świecie z #hashtagami
  • Sekcje przepływu kampanii
  • Kreator śledzenia UTM
  • Sekcja porównawcza zaangażowania konkurencji
  • Sekcja dziennika publikowania w mediach społecznościowych
  • Sekcja kalendarza z listą transmisji na żywo
  • Sekcja pomysłów
  • Sekcja zapytań ofertowych dotyczących oprogramowania do zarządzania mediami społecznościowymi

Dlaczego potrzebujesz social media plan

  • Zwiększasz wartość życiową klienta (LTV). Ponieważ konsumenci spędzają więcej czasu w kanałach mediów społecznościowych, stało się oczywiste, że marketerzy używają mediów społecznościowych do zwiększania częstotliwości zakupów i wartości koszyka, co z kolei zwiększa życiową wartość klienta.
  • Zwiększasz sprzedaż. Udział w mediach społecznościowych pozwala markom zwiększyć poziom zaufania i preferencji klientów. Media społecznościowe stają się wtedy krytycznym punktem styku na ścieżce zakupu.
  • Generujesz lepszą jakość i lepsze wyniki od dostawców. Dzieląc się swoją strategią w mediach społecznościowych z kluczowymi dostawcami (agencjami, freelancerami, agencją PR), tym bardziej prawdopodobne jest, że stworzą oni content, który trafi w Twoje cele.
  • Zachowasz spójność. Jasny social media plan zapewni, że wszystkie zaangażowane strony zrozumieją, dlaczego, jak, kto, kiedy i jak często będą realizowane Twoje działania w mediach społecznościowych.
  • Wybierz, co chcesz monitorować. Posiadanie profesjonalnie opracowanego social media plan ułatwi wybór, co należy monitorować i korygować, a także odpowiednio dostosować strategię.

Zanim sporządzisz social media plan

Zanim napiszesz swój social media plan, powinieneś mieć już zdefiniowaną strategię marketingową (m.in. pozycjonowanie marki, misja marki, wizja marki, wartości marki).

Zanim zaczniesz, upewnij się, że masz:

  • Propozycja wartości. Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna być zgodna z propozycją wartości zdefiniowaną w strategii marketingowej.
  • Kluczowe wiadomości. Ponadto Twoja strategia marketingowa powinna już mieć zdefiniowany kluczowy przekaz. Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna się na tym opierać i dostosowywać ton i głos dla każdego kanału mediów społecznościowych.
  • Publiczność. Czy korzystasz z różnych platform mediów społecznościowych, aby dotrzeć do różnych grup demograficznych i psychograficznych klientów? Jeśli tak, upewnij się, że udokumentowałeś to w swojej strategii w mediach społecznościowych.
  • Cele. Wypełniając swój plan strategii dla mediów społecznościowych, powinieneś napisać swoje 3 najważniejsze cele marketingowe w mediach społecznościowych i sposób, w jaki zamierzasz je osiągnąć. Ważne jest, abyś zdefiniował punkt odniesienia i sposoby prawidłowego śledzenia swoich postępów.
  • Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna być zsynchronizowana z działaniami offline, wydarzeniami i innymi działaniami marketingowymi.

To o czym musisz pamiętać zanim stworzysz plan działań w social mediach

  • Upewnij się, że Twoja strategia w mediach społecznościowych nie jest dłuższa niż roczna wizja, ponieważ media społecznościowe zmieniają się bardzo szybko.
  • Upewnij się, że dokument który utworzysz jest dostępny zdalnie i umożliwia współpracę w czasie rzeczywistym między różnymi interesariuszami.
  • Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna być zwięzła i zawierać podstawowe zasady i kroki, które kierują planem.

Najważniejsze kroki przy tworzeniu planu social media

Poniżej znajdują się najważniejsze kroki podczas opracowywania planu działań w mediach społecznościowych. Te kroki pomogą Ci zebrać kluczowe informacje i spostrzeżenia oraz przedstawić spostrzeżenia dotyczące planu w kluczowych obszarach, w tym:

Oświadczenie na temat strategii

Twój plan powinien być krótkim, zwięzłym podsumowaniem tego, co Twoja strategia w mediach społecznościowych ma osiągnąć, z podziałem na punkty.

Cele i zadania

Cele wykorzystują kryteria SMART, aby zapewnić, że każdy cel ma mierzalny zestaw kryteriów, według których można oceniać postępy. Możesz użyć kryteriów SMART, ponieważ zachęcają one do myślenia o praktyczności osiągnięcia każdego zadania, zamiast skupiania się na rzeczach, które brzmią dobrze, ale mogą być niewykonalne.

  • S = Konkretne pod względem tego, co należy osiągnąć
  • M = Mierzalne, aby można było śledzić i oceniać postęp
  • A = Osiągalne, aby Twój zespół miał realną szansę na sukces
  • R = Odpowiedni dla Twojej firmy, dzięki czemu jest zgodny z ogólnymi celami biznesowymi
  • T = Ramy czasowe, w których cel musi zostać spełniony

Strategia

W tym miejscu określasz wyzwania biznesowe dla skutecznego marketingu w mediach społecznościowych, które musi pokonać Twój zespół, oraz planujesz działania, które mu to umożliwią.

Docelowy odbiorca

Ta sekcja określi, do kogo dokładnie chcesz dotrzeć i z kim chcesz się kontaktować na platformach społecznościowych.

Zdefiniujesz swoją podstawową grupę odbiorców (osoby, profile, dane demograficzne itp.) i zidentyfikujesz nowe typy klientów, których chcesz przyciągnąć w oparciu o swoje produkty/usługi.

Możesz skorzystać z ankiet, badań i analiz, aby dowiedzieć się, jaki jest ogólny sentyment dla każdego segmentu klientów, na który kierujesz reklamy. Pomyślna realizacja Twojej profesjonalnej strategii social media plan pomoże Ci zmienić sentyment segmentu klientów do lojalności, przynależności i ostatecznie do rzecznictwa na korzyść marki.

Kanały

Tutaj wyjaśniasz, co będziesz robić dla każdej sieci społecznościowej, aby spełnić cele planu social media. Dołącz krótki opis wszelkich powiązanych procesów, osób i narzędzi.

Integracja

Ta sekcja ma na celu opisanie, w jaki sposób serwisy społecznościowe będą dopasowywać się do innych kanałów marketingowych, aby ludzie wykonujący pracę rozumieli szerszy obraz.

Pomiar

Ostatnią fazą podczas realizacji planu marketingowego w mediach społecznościowych jest upewnienie się, że mierzysz postęp i masz gotowe wskaźniki sukcesu do porównania z początkowym punktem odniesienia.

Jak mierzyć sukces social media plan?

  • Zacznij od zdefiniowania KPI dla Twojego social media planu.
  • Zdefiniuj makro KPI, na przykład: zwiększ ruch na stronie z mediów społecznościowych
  • Zdefiniuj mikro KPI (specyficzne dla kanału, np. zwiększ liczbę fanów na Facebooku)
  • Dopasuj swoje oczekiwania dotyczące KPI do wskaźników, które możesz śledzić dla każdej sieci społecznościowej, aby można je było łatwo zmierzyć.
  • Sprawdź, czy Twoje narzędzia do analityki internetowej są poprawnie skonfigurowane do przechwytywania wszystkich istotnych danych.
  • Podaj szczegóły raportów, które będziesz wykonywać, aby zmierzyć skuteczność, oraz miejsca, w których można uzyskać dostęp do tych raportów.

Przeglądanie

Ta sekcja pozwoli aby Twój social media plan mógł elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe. Powinieneś stworzyć wyjaśnienie:

  • Kto poprowadzi przegląd-audyt
  • Jak często będzie odbywać się przegląd
  • Jakie dane/spostrzeżenia zostaną wykorzystane
  • Jakie będą wyniki
  • W jaki sposób wyniki będą mierzone/monitorowane

Inne ważne dokumenty

W tej sekcji możesz umieścić linki do wszystkich innych dokumentów, które są istotne dla Twojego planu social media, aby każdy członek zespołu lub osoba z agencji mogła je łatwo znaleźć i uzyskać pełny obraz.

  • Sekcja brandingu i pozycjonowania. Zanim rozpoczniesz aktywację w mediach społecznościowych, bardzo ważne jest, aby zespół ds. mediów społecznościowych i partnerzy zrozumieli Twoją markę. W tej sekcji zapisz kluczowe informacje o swojej marce, w tym jakie problemy marka stara się rozwiązać. Unikalne elementy wprowadzone na rynek: cechy produktu, asortyment, dostawa, obsługa klienta, nagrody, program, wygoda, oszczędność. Zdefiniuj misję, wizję, wartości, język projektu Twojej marki.
  • Sekcja kampanii. W tej sekcji zmapujesz wszystkie działania w mediach społecznościowych, aby dotrzeć do każdego punktu kontaktu z klientem na ścieżce zakupu klienta. Obejmuje to przegląd kategorii, świadomość marki, rozważanie marki, preferencje marki, okres próbny, zakup, ocenę/przegląd, lojalność, rzecznictwo, współtworzenie.
  • Sekcja kalendarza. Jest to sekcja twojego planu i powinna określać wszystkie taktyczne działania w mediach społecznościowych, które Twoi widzowie zobaczą, przeczytają i których będą słuchać. Twój kalendarz mediów społecznościowych powinien umożliwiać łatwe sprawdzenie, co zostało zaplanowane do opublikowania na każdej platformie mediów społecznościowych.
  • Sekcja raportu. Dostęp do gotowych tabel, aby zaprezentować swoje miesięczne wyniki w mediach społecznościowych według posiadanych i wypracowanych mediów. Musisz mieć kolumny dotyczące zmiany % w porównaniu z poprzednim miesiącem i tym samym miesiącem ubiegłego roku.
  • Sekcja prac w toku. Podczas pracy z innym zespołem i nad wieloma projektami ważne jest, aby mieć listę kluczowych działań/zadań w mediach społecznościowych, które Ty i Twoje zespoły musicie śledzić i zapewnić ich wykonanie. Tutaj możesz również śledzić wszystkie kluczowe rezultaty, które potwierdziłeś w swojej początkowej strategii.
  • Sekcja budżetu. Ten obszar ma mieć dokładny obraz tego, jak wydajesz budżet na media społecznościowe. To powinno być oczywiste.
  • Sekcja śledzenia kampanii. Zalecamy stosowanie parametrów śledzenia kampanii (powszechnie nazywanych parametrami UTM) we wszystkich adresach URL dostępnianych w mediach społecznościowych. Oznacza to dodanie parametrów UTM przynajmniej dla medium, źródła i kampanii. Korzystanie z parametrów UTM pomoże Ci zagłębić się w ruch z mediów społecznościowych i wyizolować określone elementy aktywności, takie jak poszczególne linki. Możesz to wykorzystać do rozróżnienia różnych formatów treści, takich jak aktualizacje tekstu, obrazu i wideo w tej samej kampanii. Możesz nakładać cele e-commerce i/lub dane konwersji, aby zobaczyć, jakie konkretne posty w mediach społecznościowych przynoszą największą wartość, i wykorzystać zdobytą wiedzę, aby dopracować swoją strategię w mediach społecznościowych.
  • Sekcja dotycząca wzorca zaangażowania. Możesz porównać swoje poziomy zaangażowania z konkurencją.
  • Sekcja kalendarza transmisji na żywo. Transmisje na żywo w mediach społecznościowych wymagają znacznie więcej przygotowań niż zwykłe publikowanie w mediach społecznościowych. Dlatego w tej sekcji możesz dodawać przyszłe transmisje na żywo, w tym szczegóły transmisji na żywo: nazwę kampanii, tytuł transmisji na żywo, datę i godzinę.
  • Sekcja dziennika pomysłów do wprowadzenia.
  • Sekcja rocznego kalendarza wydarzeń. Będziesz mieć dostęp do corocznych międzynarodowych i krajowych wydarzeń organizowanych co miesiąc, dzięki czemu możesz łatwo dopasować trendy do swojej aktywności w mediach społecznościowych.
  • Sekcja szablonu planowania wydarzeń (wykres Gantta).

Korzyści jeśli wdrożysz social media plan

  • Po pierwsze social media plan oszczędza czas.
  • Pomaga w planowaniu realizacji dla Twojej podróży klienta.
  • Pomaga śledzić cele, budżet i działania w mediach społecznościowych.

3 ważne rzeczy które musisz wprowadzić w swoim panie social media

  1. Ulepszenie profilowania klientów. Twój najbardziej dochodowy segment klientów to zazwyczaj 20% klientów, którzy przynoszą 80% lub więcej Twoich przychodów. W jaki sposób Twoje media społecznościowe inspirują ich do kupowania większej ilości, częściej, większej ilości premium lub przyprowadzania większej liczby znajomych?
  2. Ulepszenie treści.
  3. Dostosowanie inwestycji rodzaj kanału.

Kilka spostrzeżeń jak ulepszyć swój social media plan

Wykorzystaj dane z zeszłego roku do opracowania tegorocznej strategii. Zanurz się w zeszłorocznej analizie mediów społecznościowych i zobacz, co zadziałało, a co się nie udało. Przyjrzyj się sukcesowi (lub porażce) kampanii w mediach społecznościowych, które uruchomiłeś, aktywności i zaangażowaniu na wszystkich Twoich platformach oraz rodzajowi treści, które najbardziej odbiły się na Twoich odbiorcach. Możesz to zrobić, przeprowadzając audyt mediów społecznościowych.

Audyt trzyma rękę na pulsie planu działań w mediach społecznościowych, aby zobaczyć, co działa, a co nie. Na podstawie raportów danych z poprzedniego roku możesz zmienić porę dnia, kiedy publikujesz posty, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców docelowych i zwiększyć zaangażowanie. Możesz też skoncentrować się na Facebooku lub Instagramie, ponieważ zauważyłeś bardziej spójny zwrot z inwestycji (ROI) na jednej platformie w porównaniu z drugą.

Ponadto zapoznaj się z najważniejszymi trendami w mediach społecznościowych. Społeczności zmieniają się szybko, więc sensowne jest uwzględnienie – lub przynajmniej rozważenie – najważniejszych trendów w mediach społecznościowych. Oceń je pod kątem swoich celów biznesowych, aby ustalić, czy którykolwiek z nich jest odpowiedni dla strategii Twojej marki.

Dalej, twórz konsekwentnie wizualną historię swojej marki. Czy masz wrażenie, że Twoje profile w mediach społecznościowych pochodzą z różnych firm? Jeśli tak, napraw to natychmiast! To najważniejszy element strategii social media. Musisz zdefiniować swój wizualny branding, głos i ton. Czy Twoje wiadomości przekazują „wartość” do najbardziej wartościowych segmentów klientów? Miej oko na to, co komunikują twoi konkurenci i bądź czujny, aby podejść do okazji.

Stosuj taktyki wzrostu.

Znaki na które trzeba uważać

Traktowanie mediów społecznościowych to część biznesu. Promowanie Twoich usług w mediach społecznościowych wymaga kreatywności, zmian i łamania zasad. Ludzie nieustannie przesuwają granice i domagają się większej realności i większej uczciwości. Firmy, które traktują media społecznościowe jako kolejny kanał marketingu masowego, poniosą porażkę.

Twoje wysoce wyselekcjonowane wizualizacje nie otrzymują „polubień”. Odwiedzający witrynę internetową i użytkownicy mediów społecznościowych chcą zobaczyć wizualizacje przedstawiające prawdziwych ludzi korzystających z produktów i/lub usług. Posiadanie „doskonałego stylu” zdjęcia nie wystarczy. Będziesz musiał poświęcić więcej czasu na słuchanie i śledzenie treści klientów, wskazanie, co jest istotne do udostępnienia swojej społeczności.

Kolejna rzecz którą często obserwujemy… prowadzisz reklamy w mediach społecznościowych, ale nikt tak naprawdę Cię nie śledzi. Czy zauważyłeś firmy, które wyświetlają reklamy w mediach społecznościowych, ale kiedy sprawdzasz komentarze to tak naprawdę nikt nie pisze? Będziesz musiał umieścić część budżetu na media społecznościowe w zespole, który może odpowiadać na komentarze klientów.

Kolejny błąd to publikowanie wyłącznie postów w mediach społecznościowych dotyczących Twoich produktów i usług. Uświadomienie ludziom Twoich produktów i usług to tylko jeden z elementów ścieżki zakupowej klienta. Twoja strategia w mediach społecznościowych powinna również pomóc Twojej marce wykorzystać inne kluczowe elementy Twojej podróży zakupowej klienta.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)