Nieuczciwa reklama -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]

Reklama negatywa
Reklama negatywa [antyreklama] -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
23 lutego, 2022
Trello
Trello -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
23 lutego, 2022
Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama

Nieuczciwa reklama, poj臋cie nieuczciwej reklamy

R贸偶ne formy mog膮 przybiera膰 czyny nieuczciwej konkurencji. Reklama naruszaj膮ca podstawowe zasady prawa i wolnego rynku jest jedn膮 z tych form.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Czym jest nieuczciwa reklama?

Warto mie膰 na uwadze, 偶e ca艂kowicie zakazane jest nieuczciwe promowanie swoich us艂ug oraz towar贸w kosztem innych przedsi臋biorc贸w.

Czyn nieuczciwej konkurencji jest dok艂adnie zdefiniowany w art. 3 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jest to dzia艂anie sprzeczne z dobrymi obyczajami lub prawem, je偶eli narusza interes innego klienta lub przedsi臋biorcy. Jednym z czyn贸w sprzecznych z zasadami prawid艂owej konkurencji na rynku jest nieuczciwa reklama.

W dzisiejszym 艣wiecie reklamy mog膮 przybiera膰 r贸偶ne kszta艂ty i formy. Dosy膰 cz臋sto balansuj膮 jednak na kraw臋dzi i niewiele brakuje, 偶eby naruszy艂y obowi膮zuj膮ce prawo.

Na uwag臋 zas艂uguje r贸wnie偶 fakt, 偶e reklama, kt贸ra jest zakazana w jednym kraju, mo偶e by膰 ca艂kowicie dopuszczona w innym pa艅stwie. Nie da si臋 jednak jednoznacznie okre艣li膰 poj臋cia uczciwej reklamy. Prawid艂owa reklama musi przede wszystkim pozostawa膰 w zgodzie z warunkami uczciwej konkurencji na rynku, a tak偶e powinna by膰 zgodna z obowi膮zuj膮cym prawem.

Nie mo偶e te偶 nak艂ania膰 do 艂amania przepis贸w, ani nie mo偶e skutkowa膰 niszczeniem innych przedsi臋biorc贸w. W oparciu o okoliczno艣ci konkretnej sprawy powinno si臋 zawsze ustala膰 uczciwo艣膰 danej reklamy. Du偶ego znaczenia nie ma jednak charakter promocji, poniewa偶 mo偶e to by膰 forma papierowa, spotu internetowego, a nawet nagrania radiowego.

Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama

Przy ustalaniu nieuczciwo艣ci danej reklamy warto si臋 posi艂kowa膰 przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warty uwagi jest przede wszystkim art. 16, kt贸ry wyja艣nia co jest czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy. Mi臋dzy innymi jest to reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiaj膮ca godno艣ci cz艂owieka. Jest to r贸wnie偶 reklama, kt贸ra wprowadza klienta w b艂膮d i mo偶e to mie膰 wp艂yw na jego decyzj臋 dotycz膮c膮 nabycia us艂ugi lub towaru.

Skoro czytasz wpis pt. Nieuczciwa reklama to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e b艂膮d spowodowany reklam膮 musi mie膰 istotne znaczenie. Konieczne jest wywo艂anie przynajmniej potencjalnego wp艂ywu na decyzj臋 klienta co do wyboru promowanego towaru. Niedozwolona jest tak偶e reklama, kt贸ra odwo艂uje si臋 do uczu膰 klient贸w i wywo艂uje w nich l臋k. Mo偶e ona tak偶e wykorzystywa膰 r贸偶ne przes膮dy lub 艂atwowierno艣膰 dzieci. Warto tak偶e pami臋ta膰, 偶e nieuczciwa jest reklama, kt贸ra wchodzi w sfer臋 prywatn膮.

Mo偶na w tym miejscu wymieni膰 mi臋dzy innymi nadu偶ywanie technicznych 艣rodk贸w przekazu informacji lub nagabywanie klient贸w w miejscach publicznych. Niestety taka forma reklamy bywa mocno uci膮偶liwa i z pewno艣ci膮 nie jest przyjemna dla 偶adnego odbiorcy.

Ocena legalno艣ci reklamy

Wszystkie elementy reklamy powinny by膰 uwzgl臋dnione podczas jej oceny. Chodzi tu przede wszystkim o spos贸b wykonania, ilo艣膰, jako艣膰 reklamowanych produkt贸w, ale r贸wnie偶 o spos贸b zachowania klient贸w.

Reklama por贸wnawcza jest szczeg贸lnym rodzajem reklamy. W niekt贸rych przypadkach ona tak偶e jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Chodzi tu o zestawienie produkt贸w pochodz膮cych od r贸偶nych przedsi臋biorc贸w. Produkty lub us艂ugi s膮 jednak tego samego typu, natomiast promowane s膮 tylko produkty od jednego przedsi臋biorcy. Warto mie膰 na uwadze, 偶e reklamy por贸wnawcze nie s膮 zakazane.

Nie mog膮 by膰 jednak stosowane, je偶eli naruszaj膮 podstawowe zasady uczciwej konkurencji. Reklama stanowi tak偶e czyn nieuczciwej konkurencji, je偶eli narusza dobre obyczaje. Reklama por贸wnawcza jest jednak dozwolona, je偶eli nie jest reklam膮 wprowadzaj膮c膮 w b艂膮d, a do tego rzetelnie por贸wnuje towary lub us艂ugi.

W reklamie por贸wnawczej powinna by膰 jasno wskazana data wyga艣ni臋cia oferty. Ewentualnie mo偶e by膰 informacja o promocji do czasu wyczerpania zapasu produkt贸w.

Reklamowanie produkt贸w i us艂ug

W Polsce mo偶na reklamowa膰 produkty i us艂ugi, jednak trzeba przy tym przestrzega膰 obowi膮zuj膮cych przepis贸w. Reklama nie mo偶e stanowi膰 agresywnej konkurencji, ani narusza膰 dobrych obyczaj贸w. Warto mie膰 na uwadze, 偶e stanowczo zakazane jest tworzenie i rozprzestrzenianie nieuczciwych reklam.

Mo偶na jednak domaga膰 si臋 stosownego odszkodowania za ich stosowanie. Osoba poszkodowana powinna jednak dok艂adnie wykaza膰, na czym polega bezprawno艣膰 reklamy. W艂a艣nie dlatego ka偶da reklama musi by膰 dok艂adnie oceniona przez specjalist贸w. W katalogu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mo偶na znale藕膰 opis nieuczciwych reklam.

Dzia艂ania, kt贸re s膮 niezgodne z prawem obowi膮zuj膮cym w danym kraju to mi臋dzy innymi reklama sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami albo uchybiaj膮ca godno艣ci ludzkiej. Mo偶e zawiera膰 elementy rasistowskie, epatowa膰 nago艣ci膮 lub odwo艂ywa膰 si臋 do symboli powszechnie uznanych za zakazane.

Tego typu reklamy mog膮 budzi膰 powszechny niesmak lub nawet obra偶a膰 okre艣lone grupy spo艂eczne. Nale偶y pami臋ta膰, 偶eby jak najszybciej wycofa膰 z obrotu reklam臋 obra偶aj膮c膮 inne osoby. Dzia艂anie takich reklam oparte jest z regu艂y na du偶ych kontrowersjach, przez co wywo艂uj膮 naprawd臋 du偶e zainteresowanie.

Wprowadzenie odbiorcy w b艂膮d

Nieuczciwa reklama mocno nawi膮zuje do czyn贸w nieuczciwej konkurencji. Nieuczciwa reklama to przede wszystkim taka, kt贸ra wprowadza odbiorc贸w w b艂膮d, ingeruje w stref臋 prywatno艣ci lub jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i przepisami prawa.

Pod tym poj臋ciem mo偶e si臋 tak偶e reklama por贸wnawcza, kt贸ra cz臋sto wy艣miewa produkty konkurencyjnych przedsi臋biorc贸w.

Reklama wprowadzaj膮ca klienta w b艂膮d przedstawia cechy produktu, kt贸re s膮 wyj膮tkowo atrakcyjne. Problem jest jednak wtedy, gdy produkt w rzeczywisto艣ci nie posiada tych cech. Reklama oczywi艣cie mo偶e by膰 troch臋 przesadzona i minimalnie uwypukla膰 pewne rzeczy. Reklama, kt贸rej celem jest wzbudzenie intensywnych emocji to taka, kt贸ra odwo艂uje si臋 bezpo艣rednio do uczu膰 klienta.

Takie emocje cz臋sto mog膮 budzi膰 l臋k, wi臋c tak naprawd臋 nie s膮 pozytywne. Tego rodzaju reklamy opieraj膮 si臋 g艂贸wnie na naiwno艣ci i 艂atwowierno艣ci. W艂a艣nie z tego powodu s膮 zazwyczaj skierowane do ludzi m艂odych albo dzieci. Mo偶na w tym miejscu wymieni膰 sceny drastyczne oraz brutalne, kt贸re budz膮 strach i przera偶enie. W ten spos贸b reklamuje si臋 produkty, kt贸re w rzeczywisto艣ci nie posiadaj膮 pewnych cech.

Rodzaje nieuczciwych reklam

Reklamy ingeruj膮ce w stref臋 prywatno艣ci to kolejna kategoria nieuczciwych reklam.

Zalicza si臋 do nich nachalne reklamy, kt贸re dost臋pne s膮 przede wszystkim w publicznych miejscach. Nadu偶ywane s膮 w nich techniczne 艣rodki przekazu informacji. Nierzadko nieuczciwe firmy zajmuj膮 si臋 wysy艂aniem przesy艂ek na koszt swoich klient贸w.

Nieuczciw膮 reklam膮 jest r贸wnie偶 intensywny marketing, natr臋tne wr臋czanie ulotek oraz spam. Reklama ma przede wszystkim zach臋ci膰 potencjalnych nabywc贸w, 偶eby zapoznali si臋 z ofert膮 danego przedsi臋biorcy lub zakupili jego towar.

Z regu艂y jest neutralna i odwo艂uje si臋 tylko do zalet towaru. Na rynku mo偶na trafi膰 jednak na reklamy, kt贸re naruszaj膮 dobre obyczaje kupieckie oraz przepisy prawa. Dost臋pne s膮 nawet reklamy, kt贸re deprecjonuj膮 pozosta艂ych przedsi臋biorc贸w.

W gospodarce rynkowej wa偶n膮 rol臋 odgrywa reklama. Wolno艣膰 gospodarcza zapewnia swobod臋 wykonywania dzia艂alno艣ci gospodarczej, a do tego umo偶liwia przedsi臋biorcom konkurowanie na rynku na r贸wnych i jasnych zasadach.

Zakaz reklamy

Elementem, kt贸ry zmusza przedsi臋biorc贸w do podejmowania r贸偶nych dzia艂a艅 jest w艂a艣nie konkurencja. Z kolei reklama jest instrumentem, kt贸ry u艂atwia osi膮gni臋cie dobrych wynik贸w sprzeda偶owych.

Rozw贸j technologiczny sprawi艂, 偶e rola reklamy znacz膮co wzros艂a w ostatnich latach. Warto mie膰 na uwadze, 偶e w 偶adnej ustawie nie zosta艂o zdefiniowane poj臋cie reklamy. Zamiar wywo艂ania okre艣lonej reakcji klient贸w jest prawdopodobnie najwa偶niejszym elementem reklamy.

Opinia przeci臋tnego odbiorcy cz臋sto przes膮dza o istnieniu takiego zamiaru. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na fakt, 偶e niekt贸re towary lub us艂ugi s膮 obj臋te zakazem prowadzenia reklamy. Bezwzgl臋dny zakaz obejmuje przede wszystkim prowadzenie reklamy papieros贸w oraz alkoholu.

Og艂oszenia o odp艂atnym zbyciu lub nabyciu narz膮d贸w r贸wnie偶 zosta艂y obj臋te zakazem. Za sprzeczne z dobrymi obyczajami uznaje si臋 tak偶e prezenty reklamowe, je偶eli ich warto艣膰 jest zdecydowanie wy偶sza od towaru, kt贸ry jest sprzedawany.

Uchybienie godno艣ci cz艂owieka jest kolejn膮 przes艂ank膮 nieuczciwej reklamy. Tak zwana reklama nierzeczowa jest kolejnym czynem nieuczciwej konkurencji. Za tak膮 reklam臋 nale偶y uzna膰 tak膮, w kt贸rej stosuje si臋 r贸偶ne przes膮dy.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Nieuczciwa reklama? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)