Nieuczciwa reklama -co to jest, ustawienia krok po kroku+[przykłady, definicja]

Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama

Nieuczciwa reklama, pojęcie nieuczciwej reklamy

Różne formy mogą przybierać czyny nieuczciwej konkurencji. Reklama naruszająca podstawowe zasady prawa i wolnego rynku jest jedną z tych form.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Czym jest nieuczciwa reklama?

Nieuczciwa reklama to forma reklamy, która przedstawia nieprawdziwe informacje lub wprowadza w błąd, aby zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi. Może to obejmować nieścisłe stwierdzenia, przesadzone korzyści, nieodpowiednie porównania i nieprawidłowe reprezentacje produktów lub usług.

Warto mieć na uwadze, że całkowicie zakazane jest nieuczciwe promowanie swoich usług oraz towarów kosztem innych przedsiębiorców.

Czyn nieuczciwej konkurencji jest dokładnie zdefiniowany w art. 3 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jest to działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami lub prawem, jeżeli narusza interes innego klienta lub przedsiębiorcy. Jednym z czynów sprzecznych z zasadami prawidłowej konkurencji na rynku jest nieuczciwa reklama.

W dzisiejszym świecie reklamy mogą przybierać różne kształty i formy. Dosyć często balansują jednak na krawędzi i niewiele brakuje, żeby naruszyły obowiązujące prawo.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Na uwagę zasługuje również fakt, że reklama, która jest zakazana w jednym kraju, może być całkowicie dopuszczona w innym państwie. Nie da się jednak jednoznacznie określić pojęcia uczciwej reklamy. Prawidłowa reklama musi przede wszystkim pozostawać w zgodzie z warunkami uczciwej konkurencji na rynku, a także powinna być zgodna z obowiązującym prawem.

Nie może też nakłaniać do łamania przepisów, ani nie może skutkować niszczeniem innych przedsiębiorców. W oparciu o okoliczności konkretnej sprawy powinno się zawsze ustalać uczciwość danej reklamy. Dużego znaczenia nie ma jednak charakter promocji, ponieważ może to być forma papierowa, spotu internetowego, a nawet nagrania radiowego.

Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama

Przy ustalaniu nieuczciwości danej reklamy warto się posiłkować przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warty uwagi jest przede wszystkim art. 16, który wyjaśnia co jest czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy. Między innymi jest to reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka. Jest to również reklama, która wprowadza klienta w błąd i może to mieć wpływ na jego decyzję dotyczącą nabycia usługi lub towaru.

Skoro czytasz wpis pt. Nieuczciwa reklama to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Należy jednak pamiętać, że błąd spowodowany reklamą musi mieć istotne znaczenie. Konieczne jest wywołanie przynajmniej potencjalnego wpływu na decyzję klienta co do wyboru promowanego towaru. Niedozwolona jest także reklama, która odwołuje się do uczuć klientów i wywołuje w nich lęk. Może ona także wykorzystywać różne przesądy lub łatwowierność dzieci. Warto także pamiętać, że nieuczciwa jest reklama, która wchodzi w sferę prywatną.

Można w tym miejscu wymienić między innymi nadużywanie technicznych środków przekazu informacji lub nagabywanie klientów w miejscach publicznych. Niestety taka forma reklamy bywa mocno uciążliwa i z pewnością nie jest przyjemna dla żadnego odbiorcy.

Ocena legalności reklamy

Wszystkie elementy reklamy powinny być uwzględnione podczas jej oceny. Chodzi tu przede wszystkim o sposób wykonania, ilość, jakość reklamowanych produktów, ale również o sposób zachowania klientów.

Reklama porównawcza jest szczególnym rodzajem reklamy. W niektórych przypadkach ona także jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Chodzi tu o zestawienie produktów pochodzących od różnych przedsiębiorców. Produkty lub usługi są jednak tego samego typu, natomiast promowane są tylko produkty od jednego przedsiębiorcy. Warto mieć na uwadze, że reklamy porównawcze nie są zakazane.

Nie mogą być jednak stosowane, jeżeli naruszają podstawowe zasady uczciwej konkurencji. Reklama stanowi także czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli narusza dobre obyczaje. Reklama porównawcza jest jednak dozwolona, jeżeli nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, a do tego rzetelnie porównuje towary lub usługi.

W reklamie porównawczej powinna być jasno wskazana data wygaśnięcia oferty. Ewentualnie może być informacja o promocji do czasu wyczerpania zapasu produktów.

Reklamowanie produktów i usług

W Polsce można reklamować produkty i usługi, jednak trzeba przy tym przestrzegać obowiązujących przepisów. Reklama nie może stanowić agresywnej konkurencji, ani naruszać dobrych obyczajów. Warto mieć na uwadze, że stanowczo zakazane jest tworzenie i rozprzestrzenianie nieuczciwych reklam.

Można jednak domagać się stosownego odszkodowania za ich stosowanie. Osoba poszkodowana powinna jednak dokładnie wykazać, na czym polega bezprawność reklamy. Właśnie dlatego każda reklama musi być dokładnie oceniona przez specjalistów. W katalogu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji można znaleźć opis nieuczciwych reklam.

Działania, które są niezgodne z prawem obowiązującym w danym kraju to między innymi reklama sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami albo uchybiająca godności ludzkiej. Może zawierać elementy rasistowskie, epatować nagością lub odwoływać się do symboli powszechnie uznanych za zakazane.

Tego typu reklamy mogą budzić powszechny niesmak lub nawet obrażać określone grupy społeczne. Należy pamiętać, żeby jak najszybciej wycofać z obrotu reklamę obrażającą inne osoby. Działanie takich reklam oparte jest z reguły na dużych kontrowersjach, przez co wywołują naprawdę duże zainteresowanie.

Wprowadzenie odbiorcy w błąd

Nieuczciwa reklama mocno nawiązuje do czynów nieuczciwej konkurencji. Nieuczciwa reklama to przede wszystkim taka, która wprowadza odbiorców w błąd, ingeruje w strefę prywatności lub jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i przepisami prawa.

Pod tym pojęciem może się także reklama porównawcza, która często wyśmiewa produkty konkurencyjnych przedsiębiorców.

Reklama wprowadzająca klienta w błąd przedstawia cechy produktu, które są wyjątkowo atrakcyjne. Problem jest jednak wtedy, gdy produkt w rzeczywistości nie posiada tych cech. Reklama oczywiście może być trochę przesadzona i minimalnie uwypuklać pewne rzeczy. Reklama, której celem jest wzbudzenie intensywnych emocji to taka, która odwołuje się bezpośrednio do uczuć klienta.

Takie emocje często mogą budzić lęk, więc tak naprawdę nie są pozytywne. Tego rodzaju reklamy opierają się głównie na naiwności i łatwowierności. Właśnie z tego powodu są zazwyczaj skierowane do ludzi młodych albo dzieci. Można w tym miejscu wymienić sceny drastyczne oraz brutalne, które budzą strach i przerażenie. W ten sposób reklamuje się produkty, które w rzeczywistości nie posiadają pewnych cech.

Rodzaje nieuczciwych reklam

Reklamy ingerujące w strefę prywatności to kolejna kategoria nieuczciwych reklam.

Zalicza się do nich nachalne reklamy, które dostępne są przede wszystkim w publicznych miejscach. Nadużywane są w nich techniczne środki przekazu informacji. Nierzadko nieuczciwe firmy zajmują się wysyłaniem przesyłek na koszt swoich klientów.

Nieuczciwą reklamą jest również intensywny marketing, natrętne wręczanie ulotek oraz spam. Reklama ma przede wszystkim zachęcić potencjalnych nabywców, żeby zapoznali się z ofertą danego przedsiębiorcy lub zakupili jego towar.

Z reguły jest neutralna i odwołuje się tylko do zalet towaru. Na rynku można trafić jednak na reklamy, które naruszają dobre obyczaje kupieckie oraz przepisy prawa. Dostępne są nawet reklamy, które deprecjonują pozostałych przedsiębiorców.

W gospodarce rynkowej ważną rolę odgrywa reklama. Wolność gospodarcza zapewnia swobodę wykonywania działalności gospodarczej, a do tego umożliwia przedsiębiorcom konkurowanie na rynku na równych i jasnych zasadach.

Zakaz reklamy

Elementem, który zmusza przedsiębiorców do podejmowania różnych działań jest właśnie konkurencja. Z kolei reklama jest instrumentem, który ułatwia osiągnięcie dobrych wyników sprzedażowych.

Rozwój technologiczny sprawił, że rola reklamy znacząco wzrosła w ostatnich latach. Warto mieć na uwadze, że w żadnej ustawie nie zostało zdefiniowane pojęcie reklamy. Zamiar wywołania określonej reakcji klientów jest prawdopodobnie najważniejszym elementem reklamy.

Opinia przeciętnego odbiorcy często przesądza o istnieniu takiego zamiaru. Warto zwrócić uwagę na fakt, że niektóre towary lub usługi są objęte zakazem prowadzenia reklamy. Bezwzględny zakaz obejmuje przede wszystkim prowadzenie reklamy papierosów oraz alkoholu.

Ogłoszenia o odpłatnym zbyciu lub nabyciu narządów również zostały objęte zakazem. Za sprzeczne z dobrymi obyczajami uznaje się także prezenty reklamowe, jeżeli ich wartość jest zdecydowanie wyższa od towaru, który jest sprzedawany.

Uchybienie godności człowieka jest kolejną przesłanką nieuczciwej reklamy. Tak zwana reklama nierzeczowa jest kolejnym czynem nieuczciwej konkurencji. Za taką reklamę należy uznać taką, w której stosuje się różne przesądy.

Co myślisz o temacie jakim jest Nieuczciwa reklama? Daj znać w komentarzu.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Co jest czynem nieuczciwej konkurencji?

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie, które jest sprzeczne z zasadami fair play i uczciwej rywalizacji, a którego celem jest zdobycie przewagi nad konkurencją, zmniejszenie zaufania klientów do konkurencji lub zniekształcenie rynku. Czyny nieuczciwej konkurencji obejmują m.in. wprowadzanie w błąd klientów, kopiowanie produktów konkurencji, dezinformowanie o produktach konkurencji, rozpowszechnianie fałszywych informacji o konkurencji, a także nieuczciwe porównywanie produktów i usług.

Co jest niedozwolone w reklamie?

Reklama nie może być:

-Fałszywa lub wprowadzająca w błąd
-Oszczercza
-Wykorzystująca dojrzałych lub niepełnosprawnych
-Obrażająca lub dyskryminująca
-Przedstawiać treści pornograficzne
-Wprowadzać w błąd co do pochodzenia towaru
-Nie mieć odpowiedniej aprobaty naukowej
Zakazy te mogą się różnić w zależności od kraju i regulacji prawnych.

Czy reklama zawsze jest uczciwa?

Nie, reklama nie zawsze jest uczciwa. Mogą pojawiać się przypadki wprowadzania w błąd, niedopowiedzeń, przerysowywania, a także innych form nieuczciwej reklamy, które są zabronione przez prawo. Ważne jest, aby zawsze sprawdzać rzetelność informacji zawartych w reklamie i być czujnym na potencjalne oszustwa.

Kiedy reklama porównawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?

Reklama porównawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, gdy:
-narusza prawo, np. poprzez ukrycie istotnych informacji,
-jest fałszywa lub myląca,
-zniekształca obraz konkurenta,
-narusza dobre obyczaje,
-wprowadza w błąd co do właściwości, jakości lub ceny produktów lub usług.

Co to jest reklama Nierzeczowa?

Reklama jest nierzeczowa kiedy odwołuje się do uczuć klienta przez wywołanie u niego odczucia lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. Ten typ reklamy jest zakazany prawnie.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!