Model Raya -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]

kto stworzy艂 tiktok
Kto stworzy艂 tiktok -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
7 marca, 2022
Model AIDCAS
Model AIDCAS -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
7 marca, 2022
Model Raya
Model Raya

Model Raya

Reklama to informacja po艂膮czona z komunikatem perswazyjnym. Jej zadaniem jest zach臋cenie konsumenta do wykonania konkretnej akcji. Najcz臋艣ciej tym dzia艂aniem jest zakup reklamowanego produktu lub us艂ugi. Modele j膮 opisuj膮ce maj膮 za zadanie pom贸c specjalistom od marketingu w przygotowywaniu reklam, kt贸re b臋d膮 skutecznie przekonywa艂y do zakupu i b臋d膮 charakteryzowa艂y si臋 wysok膮 efektywno艣ci膮.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Dzi臋ki temu bud偶et reklamowy mo偶e by膰 dobrze wykorzystany i nie ma mowy o wysokich kosztach uzyskania przychodu. Opracowano wiele modeli reklamy, kt贸re na r贸偶ne sposoby j膮 opisuj膮. Ka偶dy z nich ma swoje charakterystyczne cechy, wi臋c warto go pozna膰, by m贸c lepsze tre艣ci, kt贸re b臋d膮 skutecznie dociera艂y do konsument贸w. Z jakich element贸w sk艂ada si臋 model Raya? Kiedy powsta艂? Co trzeba o nim wiedzie膰?

Model Raya
Model Raya

Model Raya – kolejne etapy

Model Raya zosta艂 opracowany w 1978 roku. Powsta艂 on w nawi膮zaniu do H. Krugmana, wi臋c mo偶na zauwa偶y膰 pomi臋dzy nimi pewne podobie艅stwa. W modelu tym uznaje si臋, 偶e powierzchowny odbi贸r reklamy (telewizyjnej, radiowej i internetowej) wp艂ywa jedynie na zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci istnienia produktu czy us艂ugi, ale nie wp艂ywa bezpo艣rednio na stosunek konsumenta do niej.

Skoro czytasz wpis pt. Model Raya reklama to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Ray udowadnia艂, 偶e niskie zaanga偶owanie odbiorc贸w reklamy jest zwi膮zane w艂a艣nie z jej etapami okre艣lanymi te偶 schematem r贸b-czuj-my艣l. Model ten sk艂ada si臋 z czterech etap贸w:

  • 艢wiadomo艣膰 – polega on na budowaniu 艣wiadomo艣ci danej marki lub produktu. Jest to przekaz, kt贸ry ma dociera膰 do os贸b nieznaj膮cych w og贸le przedmiotu reklamy. Budowanie 艣wiadomo艣ci jest niezb臋dne do tego, by mo偶na by艂o w og贸le m贸wi膰 o dalszych etapach podejmowania decyzji o zakupie. To oczywiste, 偶e konsument nie mo偶e zakupi膰 czego艣, czego nie zna.
  • Zrozumienie – to kolejny etap, na kt贸rym konsument zna ju偶 reklamowany produkt lub us艂ug臋 i zaczyna rozumie膰 korzy艣ci p艂yn膮ce z jego u偶ytkowania. Od zrozumienia do zakupu jest jednak daleka droga. Pami臋tajmy, 偶e ka偶dy z nas rozumie zalety korzystanie z nowoczesnego i luksusowego samochodu, ale niewiele os贸b decyduje si臋 ostatecznie na jego zakup. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e pomimo 偶e rozumiej膮 oni zalety tego rozwi膮zania, to nie s膮 przekonani, co do tego, 偶e to dobra lokacja pieni臋dzy.
  • Przekonanie – to w艂a艣nie ten etap, kt贸ry jest decyduj膮cy dla zakupu. Konsument musi by膰 przekonany, 偶e reklamowany produkt spe艂nia jego oczekiwania, 偶e korzy艣ci z jego u偶ywania s膮 na tyle atrakcyjne, by warto by艂o za nie zap艂aci膰. Przekonanie jest niezb臋dne do tego, by przej艣膰 do kolejnego etapu, jakim jest podj臋cie konkretnej akcji.
  • Akcja – to dzia艂anie, kt贸re by艂o celem wyemitowania kampanii. Najcz臋艣ciej jest nim po prostu zakup. Zdarza si臋 jednak, 偶e pomi臋dzy przekonaniem konsumenta a pod臋ciem przez niego akcji mija wiele czasu. Wynika to z faktu, 偶e wiele innych czynnik贸w r贸wnie偶 wp艂ywa na zakup. Warto o tym pami臋ta膰 przy mierzeniu efektywno艣ci kampanii.

Jak dzia艂a model Raya w praktyce?

Je艣li przyjmiemy za pewnik model r贸b-czuj-my艣l, to mo偶emy 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e reklama nie wp艂ywa na stosunek do danego produktu, us艂ugi lub marki. Mo偶e ona jedynie zbudowa膰 艣wiadomo艣膰 jego istnienia. Ona z kolei jest niezb臋dna do podj臋cia decyzji o zakupie. Tutaj trzeba jednak podkre艣li膰, 偶e mo偶e ona przekona膰 jedynie do pr贸bnego zakupu, podczas kt贸rego formu艂uje si臋 rzeczywisty stosunek konsumenta do produktu. Je艣li b臋dzie on opiera艂 si臋 na rozczarowaniu, to zakup nie zostanie powt贸rzony.

艢wiadomo艣膰 marki jest tutaj traktowana jako „my艣l”. To tylko sugestia. Sama 艣wiadomo艣膰 nie oznacza jednak wcale zainteresowania zakupem czy te偶 zaanga偶owania. Konieczne jest jeszcze wzbudzenie emocji, kt贸re b臋d膮 zach臋t膮 do zakupu. W przypadku kampanii kierowanych do zaanga偶owanych ju偶 konsument贸w, w tym te偶 lojalnych klient贸w, wykorzystuje si臋 tak偶e przypomnienie im satysfakcji z u偶ywanego produktu.

W takim wypadku jest to odwo艂anie si臋 do emocji, kt贸re maj膮 z kolei zach臋ci膰 do ponownego zakupu. W przypadku konsument贸w o niskim zaanga偶owaniu takie dzia艂anie nie odniesie spodziewanych efekt贸w. Samo odwo艂ywanie si臋 do satysfakcji z zakupu to zdecydowanie za ma艂o, by przekona膰 konsumenta reklamy, by sta艂 si臋 lojalnym klientem.

Czym wyr贸偶nia si臋 podej艣cie do reklamy wed艂ug Raya?

Ray by艂 badaczem, kt贸ry twierdzi艂, 偶e niska 艣wiadomo艣膰 produktu, us艂ugi lub marki wp艂ywa na niech臋tne przyjmowanie wiadomo艣ci na jej temat. Konsument mo偶e mie膰 ju偶 swoj膮 wiedz臋 na dany temat, a przedstawienie mu odmiennych informacji mo偶e sprawi膰, 偶e zacznie on j膮 kwestionowa膰.

Przedstawienie mu reklamy, kt贸ra b臋dzie burzy艂a jego dotychczasowe pogl膮dy, mo偶e sprawi膰, 偶e jego dotychczasowa postawa b臋dzie musia艂a si臋 zmieni膰. Nie zmienia to jednak faktu, 偶e przedstawienie informacji odmiennych od posiadanej wiedzy mo偶e wzbudza膰 niech臋膰 i dzia艂a膰 na niekorzy艣膰 reklamodawcy.

St膮d te偶 niezwykle wa偶ne jest, by dostarcza膰 takich informacji, kt贸re subtelnie przekonuj膮 do zmiany podej艣cia, ocieplaj膮 wizerunek produktu i buduj膮 jego 艣wiadomo艣膰. W przeciwnym razie komunikat mo偶e zosta膰 wyparty jako ten, kt贸ry zaburza r贸wnowag臋 poznawcz膮.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Model Raya reklama? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)