Model DAGMAR -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]

agencja BTL
Agencja BTL -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 marca, 2022
prowadzenie fanpage
Prowadzenie fanpage -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
5 marca, 2022
Model DAGMAR
Model DAGMAR

Czym jest model DAGMAR?

Model DAGMAR to jeden z modeli okre艣lania cel贸w reklamy oraz oceny jej rezultat贸w. To model powszechnie stosowany i ciesz膮cy si臋 ogromnym zaufaniem specjalist贸w ds. marketingu.

St膮d te偶 jest szeroko omawiany w wielu 藕r贸d艂ach. Ten model jest u偶ywany ju偶 od wielu lat, wi臋c 艣mia艂o mo偶na uzna膰, 偶e zosta艂 odpowiednio przetestowany na prawdziwych przyk艂adach. Dzi臋ki niemu mo偶na zbada膰 oddzia艂ywanie poszczeg贸lnych czynnik贸w kampanii promocyjnej na konsument贸w. Co trzeba o nim wiedzie膰? Jaka jest jego historia? Od jak dawna si臋 go stosuje?

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Model DAGMAR – etapy oddzia艂ywania na konsumenta

Model DAGMAR sk艂ada si臋 z pi臋ciu etap贸w. Nast臋puj膮 one zawsze po sobie w tej kolejno艣ci, cho膰 czas trwania poszczeg贸lnych etap贸w mo偶e si臋 od siebie r贸偶ni膰.

Z tego powodu podj臋cie decyzji o zakupie ka偶dej osobie mo偶e zaj膮膰 inn膮 ilo艣膰 czasu. Czasami model ten dzieli si臋 na cz臋艣膰 informacyjn膮 oraz perswazyjn膮. One z kolei dziel膮 si臋 na pi臋膰 etap贸w. S膮 to:

  • Unawareness (nie艣wiadomo艣膰) – konsumenci nie maj膮 poj臋cia o istnieniu danej firmy, marki lub produktu. Zadaniem kampanii reklamowej jest wi臋c zbudowanie tej 艣wiadomo艣ci, kt贸ra jest niezb臋dna do przej艣cia do kolejnego etapu.
  • Awareness (艣wiadomo艣膰) – na tym etapie konsument ju偶 wie, 偶e dany produkt lub marka istniej膮, ale jeszcze nie jest nimi w 偶aden spos贸b zainteresowany. Z tego powodu nale偶y dostarczy膰 mu niezb臋dnych informacji, kt贸re mog膮 sprawi膰, 偶e b臋dzie on zainteresowany reklamowanym obiektem i b臋dzie gotowy zrozumie膰 to, w jaki spos贸b jego zakup mo偶e wp艂yn膮膰 na jego 偶ycie.
  • Comprehension (zrozumienie) – to ju偶 trzeci etap modelu. Konsument ju偶 zna produkt i wie, jakie korzy艣ci z niego p艂yn膮. Nie jest jednak jeszcze przekonany w pe艂ni do tego, 偶e jest mu on potrzebny. Na tym etapie po prostu konsument rozumie, co mo偶e da膰 mu reklamowany obiekt.
  • Conviction (przekonanie) – to kluczowy etap wyodr臋bniony w tym modelu. W nim konsument w ko艅cu jest przekonany, 偶e potrzebuje reklamowanego produktu. Ju偶 wie jakie korzy艣ci z niego p艂yn膮 i jest przekonany, 偶e s膮 one odpowiednie dla niego. Na tym etapie wci膮偶 potrzebna jest zach臋ta do przej艣cia na kolejny poziom, cho膰 mo偶na za艂o偶y膰, 偶e nie musi ona by膰 ju偶 tak du偶a jak na pierwszych etapach modelu.
  • Action (dzia艂anie) – konsument ju偶 zna produkt, rozumie, jakie korzy艣ci p艂yn膮 z jego u偶ywania i w ko艅cu jest przekonany do jego zakupu. Teraz pozostaje mu jedno – przej艣cie do dzia艂ania, czyli do zakupu.

Kiedy opracowano model DAGMAR?

Model DAGMAR
Model DAGMAR

DAGMAR to akronim od Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Jest to model liniowego mierzenia efektywno艣ci reklamy, kt贸ry zosta艂 opracowany w 1961 roku przez R. Colleya.

Autor ten zaproponowa艂 skuteczn膮 metod臋 wyznaczania mierzalnych cel贸w, kt贸ra z kolei okaza艂a si臋 niezb臋dna od prawid艂owego przygotowywania reklam i dopasowywania ich do poszczeg贸lnych grup odbiorc贸w.

Trzeba jednak mie膰 na wzgl臋dzie, 偶e model DAGMAR nie jest doskona艂y. Jego krytycy zwracaj膮 uwag臋 na to, 偶e na 艣wiadomo艣膰 i zrozumienie produktu wp艂ywa du偶o wi臋cej czynnik贸w ni偶 sama reklama. Podobnie jest r贸wnie偶 w przypadku podj臋cia dzia艂ania.

Czasami konsument jest gotowy do podj臋cia akcji i dokonania zakupu dzi臋ki dzia艂aniu reklamy, ale ostatecznie nie decyduje si臋 na nie ze wzgl臋du na inne przeszkody np. nisk膮 dost臋pno艣膰, brak okre艣lonej formy dostawy czy po prostu brak funduszy.

Oznacza to, 偶e nie dojdzie do zakupu, a reklama zostanie uznana za nieefektywn膮, pomimo 偶e w rzeczywisto艣ci spe艂ni艂a swoje zadanie.

艁atwo wi臋c wysnu膰 nieprawid艂owe wnioski na podstawie uzyskanych z modelu danych. S膮 te偶 spore w膮tpliwo艣ci, co do tego czy cele komunikacyjne powinny by膰 mieszane z celami sprzeda偶owymi. Ich 艂膮czenie mo偶e prowadzi膰 do mylnych wniosk贸w.

Skoro czytasz wpis pt. Model DAGMAR to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Jak stosuje si臋 model DAGMAR?

Jak ju偶 wspomniano, model pomaga w wytyczeniu cel贸w komunikacyjnych pomi臋dzy reklamodawc膮 a odbiorc膮 oraz w ocenie skuteczno艣ci danej kampanii reklamowej. Po ustaleniu cel贸w przygotowuje si臋 kampani臋, kt贸r膮 pokazuje si臋 konsumentom podzielonym na cztery grupy:

  • nie艣wiadomym,
  • 艣wiadomym,
  • przekonanym,
  • aktywnie kupuj膮cym, czyli tym, kt贸rzy ju偶 wcze艣niej zakupili reklamowany produkt.

Liczb臋 os贸b nale偶膮cych do danej grupy nale偶y odnotowa膰 przed kampani膮 oraz po jej wyemitowaniu. Na tej podstawie mo偶na por贸wna膰 dane i wyliczy膰 odsetek os贸b, na kt贸rych postrzeganie reklamowanego produktu rzeczywi艣cie wp艂yn臋艂a kampania. Takie wyliczenia nie nale偶膮 do skomplikowanych, co zdecydowanie zwi臋ksza ich przydatno艣膰.

Dlaczego warto korzysta膰 z modeli DAGMAR?

Jego podstawow膮 zalet膮 jest to, 偶e pozwala oceni膰 efektywno艣膰 przekazywania informacji przez reklam臋. Docelowo mo偶e on wi臋c pom贸c tworzy膰 takie tre艣ci, kt贸re b臋d膮 najskuteczniej dociera艂y do konsument贸w. Dzi臋ki jego stosowaniu mo偶na na bie偶膮co wprowadza膰 takie zmiany, kt贸re zwi臋ksz膮 efektywno艣膰 kampanii i pozwol膮 na generowanie wy偶szej sprzeda偶y. Warto te偶 pami臋ta膰, 偶e realizowanie nieprzemy艣lanych i niedostosowanych do rzeczywistych potrzeb kampanii reklamowych wi膮偶e si臋 ze strat膮 pieni臋dzy i wysokimi kosztami uzyskania przychodu.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Model DAGMAR? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)