Model DAGMAR

agencja BTL
Agencja BTL
4 marca, 2022
prowadzenie fanpage
Prowadzenie fanpage
5 marca, 2022
Model DAGMAR
Model DAGMAR

Czym jest model DAGMAR?

Model DAGMAR to jeden z modeli określania celów reklamy oraz oceny jej rezultatów. To model powszechnie stosowany i cieszący się ogromnym zaufaniem specjalistów ds. marketingu.

Stąd też jest szeroko omawiany w wielu źródłach. Ten model jest używany już od wielu lat, więc śmiało można uznać, że został odpowiednio przetestowany na prawdziwych przykładach. Dzięki niemu można zbadać oddziaływanie poszczególnych czynników kampanii promocyjnej na konsumentów. Co trzeba o nim wiedzieć? Jaka jest jego historia? Od jak dawna się go stosuje?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Model DAGMAR – etapy oddziaływania na konsumenta

Model DAGMAR składa się z pięciu etapów. Następują one zawsze po sobie w tej kolejności, choć czas trwania poszczególnych etapów może się od siebie różnić.

Z tego powodu podjęcie decyzji o zakupie każdej osobie może zająć inną ilość czasu. Czasami model ten dzieli się na część informacyjną oraz perswazyjną. One z kolei dzielą się na pięć etapów. Są to:

  • Unawareness (nieświadomość) – konsumenci nie mają pojęcia o istnieniu danej firmy, marki lub produktu. Zadaniem kampanii reklamowej jest więc zbudowanie tej świadomości, która jest niezbędna do przejścia do kolejnego etapu.
  • Awareness (świadomość) – na tym etapie konsument już wie, że dany produkt lub marka istnieją, ale jeszcze nie jest nimi w żaden sposób zainteresowany. Z tego powodu należy dostarczyć mu niezbędnych informacji, które mogą sprawić, że będzie on zainteresowany reklamowanym obiektem i będzie gotowy zrozumieć to, w jaki sposób jego zakup może wpłynąć na jego życie.
  • Comprehension (zrozumienie) – to już trzeci etap modelu. Konsument już zna produkt i wie, jakie korzyści z niego płyną. Nie jest jednak jeszcze przekonany w pełni do tego, że jest mu on potrzebny. Na tym etapie po prostu konsument rozumie, co może dać mu reklamowany obiekt.
  • Conviction (przekonanie) – to kluczowy etap wyodrębniony w tym modelu. W nim konsument w końcu jest przekonany, że potrzebuje reklamowanego produktu. Już wie jakie korzyści z niego płyną i jest przekonany, że są one odpowiednie dla niego. Na tym etapie wciąż potrzebna jest zachęta do przejścia na kolejny poziom, choć można założyć, że nie musi ona być już tak duża jak na pierwszych etapach modelu.
  • Action (działanie) – konsument już zna produkt, rozumie, jakie korzyści płyną z jego używania i w końcu jest przekonany do jego zakupu. Teraz pozostaje mu jedno – przejście do działania, czyli do zakupu.

Kiedy opracowano model DAGMAR?

Model DAGMAR
Model DAGMAR

DAGMAR to akronim od Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Jest to model liniowego mierzenia efektywności reklamy, który został opracowany w 1961 roku przez R. Colleya.

Autor ten zaproponował skuteczną metodę wyznaczania mierzalnych celów, która z kolei okazała się niezbędna od prawidłowego przygotowywania reklam i dopasowywania ich do poszczególnych grup odbiorców.

Trzeba jednak mieć na względzie, że model DAGMAR nie jest doskonały. Jego krytycy zwracają uwagę na to, że na świadomość i zrozumienie produktu wpływa dużo więcej czynników niż sama reklama. Podobnie jest również w przypadku podjęcia działania.

Czasami konsument jest gotowy do podjęcia akcji i dokonania zakupu dzięki działaniu reklamy, ale ostatecznie nie decyduje się na nie ze względu na inne przeszkody np. niską dostępność, brak określonej formy dostawy czy po prostu brak funduszy.

Oznacza to, że nie dojdzie do zakupu, a reklama zostanie uznana za nieefektywną, pomimo że w rzeczywistości spełniła swoje zadanie.

Łatwo więc wysnuć nieprawidłowe wnioski na podstawie uzyskanych z modelu danych. Są też spore wątpliwości, co do tego czy cele komunikacyjne powinny być mieszane z celami sprzedażowymi. Ich łączenie może prowadzić do mylnych wniosków.

Skoro czytasz wpis pt. Model DAGMAR to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Jak stosuje się model DAGMAR?

Jak już wspomniano, model pomaga w wytyczeniu celów komunikacyjnych pomiędzy reklamodawcą a odbiorcą oraz w ocenie skuteczności danej kampanii reklamowej. Po ustaleniu celów przygotowuje się kampanię, którą pokazuje się konsumentom podzielonym na cztery grupy:

  • nieświadomym,
  • świadomym,
  • przekonanym,
  • aktywnie kupującym, czyli tym, którzy już wcześniej zakupili reklamowany produkt.

Liczbę osób należących do danej grupy należy odnotować przed kampanią oraz po jej wyemitowaniu. Na tej podstawie można porównać dane i wyliczyć odsetek osób, na których postrzeganie reklamowanego produktu rzeczywiście wpłynęła kampania. Takie wyliczenia nie należą do skomplikowanych, co zdecydowanie zwiększa ich przydatność.

Dlaczego warto korzystać z modeli DAGMAR?

Jego podstawową zaletą jest to, że pozwala ocenić efektywność przekazywania informacji przez reklamę. Docelowo może on więc pomóc tworzyć takie treści, które będą najskuteczniej docierały do konsumentów. Dzięki jego stosowaniu można na bieżąco wprowadzać takie zmiany, które zwiększą efektywność kampanii i pozwolą na generowanie wyższej sprzedaży. Warto też pamiętać, że realizowanie nieprzemyślanych i niedostosowanych do rzeczywistych potrzeb kampanii reklamowych wiąże się ze stratą pieniędzy i wysokimi kosztami uzyskania przychodu.

Co myślisz o temacie jakim jest Model DAGMAR? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)