Zawartość strony
Pierwotną formą przekazów reklamowych była oczywiście reklama ustna. Już w dawnych czasach zaobserwowano, że zachwalający opis pozytywnie wpływa na sprzedaż.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Reklama ustna obecna była nie tylko na miejskich targowiskach, ale również w starożytnych uliczkach. Już wtedy popularne było gromkie nawoływanie sprzedawców, którzy w ten sposób zachęcali klientów.
Papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb jest oficjalnie najstarszym ogłoszeniem reklamowym. Dużą popularnością cieszyły się także szyldy handlowe zlokalizowane nad wejściami do szewców lub karczm. Niestety zjawiskiem powszechnym był analfabetyzm, dlatego reklamy często miały formę obrazków lub rzeźb.
Komunikaty o charakterze reklamowo-informacyjnym pojawiały się już w epoce starożytności. Były to odpowiedniki obecnych plakatów oraz ulotek. Tworzone były na glinianych tabliczkach lub papirusie.
Głównym celem było informowanie o najbliższych wydarzeniach z kultury lub sportu.
Arystoteles również odegrał ważną rolę w dziejach marketingu. Obecne kampanie marketingowe są tworzone i analizowane przy pomocy koncepcji retoryki. Wynalezienie druku było prawdziwą rewolucją, która zrobiła bardzo duże zamieszanie na rynku społecznym oraz reklamowym.
Prasa mogła być powielana na masową skalę dzięki ruchomej czcionce.
Niestety nadmiar ulotek sprawił, że w niektórych krajach zakazywany druku plakatów. Warto zwrócić uwagę na fakt, że za nielegalny druk groziła nawet kara śmierci. Koszty duplikowania pism znacząco spadły dzięki ruchomej czcionce. Należy pamiętać, że pierwsza reklama w gazecie pojawiła się w czasopiśmie „Journal General d’Affiches”. Już ponad 300 lat temu miała miejsce publikacja pierwszej płatnej reklamy.
Początkowo reklamy redagowane były bez jakichkolwiek ozdobników słownych, a najważniejszy był przekaz informacyjny. Za przygotowanie odpowiedzialni byli głównie artyści oraz dziennikarze. Później jednak trzeba było jakoś wyróżnić reklamę na tle innych, ponieważ konkurencja stawała się coraz większa. Warto zaznaczyć, że pierwszy internetowy baner reklamowy pojawił się dopiero w 1994 roku. Wielkie billboardy zastąpiły gliniane tabliczki.
Skoro czytasz wpis pt. Historia reklamy to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:
Social media i media społecznościowe:
Praca agencji:
Kursy i szkolenia:
W Arabii Saudyjskiej znajduje się billboard, który ma 12 metrów wysokości oraz 250 metrów długości. Do jego postawienia użyto aż 1800 ton stali. Taka konstrukcja robi naprawdę ogromne wrażenie, dlatego nie da się obok czegoś takiego przejść obojętnie.
Nowy wymiar marketingu został zapoczątkowany dzięki reklamie internetowej, która jest nieodłącznie związana z billboardami. Praktycznie każdego dnia towarzyszy nam reklama. Nie ma znaczenia, czy jesteśmy na mieście, czy też oglądamy telewizję. Ulotki, billboardy oraz reklamy internetowe atakują nas z każdej strony i ciężko się przed nimi obronić. Każdy doskonale zna pojęcie reklamy, jednak stosunkowo mało osób interesuje historia reklamy. Na przełomie wieków nastąpił dynamiczny rozwój handlu, a reklama jest tego wynikiem.
Związana jest także z doskonaleniem technik perswazji oraz powstaniem środków masowego przekazu.
Korzystny wpływ na sprzedaż ma nie tylko dokładne opisywanie produktu, ale również zachwalanie. Dokładnie w ten sposób powstały pierwsze reklamy ustne. Warto zwrócić uwagę na fakt, że są one stosowane do dzisiejszego dnia. Dawniej największym zainteresowaniem cieszyła się głównie reklama targowa, ale także ogłoszenie umieszczane na murach miast.
Z reguły miały one postać tabliczek kamiennych lub glinianych. Elementy obrazkowe były umieszczane na takich tabliczkach. Trzeba jednak pamiętać, że czytać w tamtych czasach potrafiło niewiele osób. Usługi i żywność były najczęściej reklamowane w ten sposób.
Warto dodać reklamy dotyczyły również ważnych wydarzeń kulturalnych oraz sportowych. W starożytnym Rzymie również zostało odkrytych wiele reklam. Napisy na ścianach informowały z reguły o usługach, które były oferowane w określonych budynkach. W czasie postępu przemysłowego nastąpił bardzo intensywny rozwój reklamy.
Jan Gutenberg wynalazł ruchomą czcionkę w 1445 roku i miało to ogromny wpływ na marketing. Na ścianach rozwieszano od tego czasu ulotki i plakaty. Dopiero później pojawiły się gazety, które całkowicie zrewolucjonizowały rynek. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że pierwsza gazeta z reklamą prasową wydana została w 1612 roku w Paryżu.
Pierwsze gazety nie zawierały jednak żadnych sloganów ani rysunków. Zawierała jedynie krótką informację o produkcie oraz nazwę. Należy pamiętać, że w XIX i XX wieku nastąpił najszybszy rozwój tej formy przekazu. Era reklamy rozpoczęła się właśnie wtedy.
Do rozwoju handlu na skalę światową przyczynił się telegraf. Pierwszy agent reklamowy pojawił się w 1843 roku w Filadelfii. Jego zadaniem było zbieranie ogłoszeń reklamowych, a następnie ich publikacja. Wtedy zaczęły się także pojawiać agencje reklamowe.
Postęp dotyczył także formy reklamy, której wygląd zmieniał się na przestrzeni lat. Reklama jest bardziej atrakcyjna, jeżeli posiada ciekawą szatę graficzną. Wynalezienie radia było kolejnym ważnym wydarzeniem, które przyczyniło się do rozwoju reklamy.
Co sądzisz o wpisie pt. Historia reklamy? Daj znać w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |