Ecommerce -co to? Jak założyć sklep internetowy (handel elektroniczny, przykłady, definicja)

Ecommerce -co to? Jak założyć sklep internetowy (handel elektroniczny, przykłady, definicja)

ecommerce
seo sem reklama google ads pozycjonowanie
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Ecommerce -co to? Jak założyć sklep internetowy (handel elektroniczny, przykłady, definicja)
Loading
/
ecommerce

Czym jest e commerce? Definicja.

E commerce definicja – to w najprostszym możliwym ujęciu handel elektroniczny. Wspomniane pojęcie dotyczy zatem procesu sprzedaży i kupna usług i produktów w internecie. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że e commerce to nie tylko różnego rodzaju sklepy internetowe. Przedstawicielami omawianej branży ecommerce są także platformy typu Empik Marketplace, Allegro, czy portale aukcyjne.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Największe zalety sprzedaży przez internet w modelu ecommerce

Zdecydowanie najczęściej wymienianym atutem jest oczywiście możliwość dokonywania zakupów 24 godziny na dobę praktycznie z dowolnego miejsca na świecie. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz większa liczba osób ceni swój czas. Dzięki e commerce nie trzeba dostosowywać swojego dnia do godzin, w których otwarte są poszczególne sklepy stacjonarne.

W internecie jest znacznie większy wybór produktów. Nikogo nie powinien dziwić ten fakt, ponieważ na wirtualnych półkach jest zdecydowanie więcej miejsca, niż w tradycyjnych sklepach. Godny uwagi jest również fakt, że kupujący mają możliwość dokonania zakupów w kilku miejscach bez wychodzenia z domu. Ponadto sklepy internetowe mogą dotrzeć ze swoją ofertą do ogromnej liczby klientów z całego świata. Jak wiadomo prowadząc sklep stacjonarny można liczyć tylko na osoby przebywające w okolicy.

Jednym z problemów właścicieli ecommerce jest to, że nie przykładają uwagi do optymalizacji konwersji (czyli tego ile osób finalnie kupi):

Ecommerce -co to? Jak założyć sklep internetowy (handel elektroniczny, przykłady, definicja) 1

Ogromną zaletą są także niższe koszty operacyjne. Dzięki temu, że nie trzeba prowadzić fizycznego sklepu odchodzą koszty związane z utrzymaniem i wynajmem lokalu. W sieci możliwa jest także sprzedaż bez magazynu. Można zdecydować się na dropshipping. Wtedy nie będzie trzeba będzie zajmować się wysyłaniem produktów klientom.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Największe wyzwania e commerce

Oczywiście sprzedaż w sieci ma także liczne ograniczenia. W przypadku właściwej strategii można jednak wyeliminować część negatywnych skutków. Klient przede wszystkim nie będzie mógł zobaczyć towaru na żywo, ani go przymierzyć. Rekomendowane jest zatem stosowanie bardzo przyjaznej polityki zwrotów. Warto także dbać o bardzo szczegółowe opisy produktów. Świetnym rozwiązaniem będzie zamieszczenie profesjonalnych zdjęć i tworzenie materiałów wideo.

Kolejną wadą e commerce jest brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą danego sklepu internetowego. Oczywiście niektóre osoby mogą traktować wspomniany fakt, jako zaletę. W celu uniknięcia ewentualnej niedogodności zalecane jest zdrożenie bardzo efektywnej obsługi klienta. Można oferować pomoc za pośrednictwem różnych kanałów.

Rodzaje e commerce

lejek content marketingowy sales funnel

E commerce jest zdecydowanie szerszym pojęciem, niż mogłoby się wydawać. Należy mieć świadomość, że w branży działa mnóstwo sklepów oraz firm oferujących usługi dla różnych podmiotów.

B2C (Business to Consumer) są to klasyczne sklepy internetowe, których klientami są osoby prywatne.

B2B (Business to Business) są to z kolei w najprostszym możliwym ujęciu transakcje między dwom przedsiębiorstwami. Godny uwagi jest fakt, że do biznesów B2B zaliczają się także hurtownie, narzędzia czy oprogramowania.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Warto wiedzieć, że z roku na rok coraz większym zainteresowaniem cieszy się C2C (Consumer to Consumer), czyli handel między prywatnymi osobami. Świetnymi przykładami rozwiązań pozwalających na sprzedaż na wspomnianych zasadach są Facebook Marketplace czy OLX.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że stopniowo odchodzi się od podziału biznesów na B2C oraz B2B. Należy mieć świadomość, że ogromną uwagę poświęca się pojęciu H2H – Human to Human. Transakcje bez względu na rodzaj prowadzonej działalności nie są zawierane przez firmy tylko ludzi.

moduł presta shop wtyczka sklep internetowy

Jak rozpocząć przygodę z e commerce?

W pierwszej kolejności osoba zainteresowana działaniem w branży e commerce musi mieć pomysł. Bardzo duża liczba osób wychodzi z błędnego założenia, że w internecie mogą sprzedawać z sukcesami tylko przedsiębiorcy, którzy mają ogromne sukcesy w handlu tradycyjnym. E commerce jest praktycznie dla każdego. Kolejnym etapem będzie założenie działalności gospodarczej. Należy mieć świadomość, że jest to konieczny warunek, by działać zgodnie z obowiązującym prawem.

Marketing e-commerce

Następnie trzeba wybrać platformę e commerce. Nie jest zalecane podejmowanie pochopnych decyzji. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie założenie własnego sklepu internetowego. Rekomendowane jest jednak rozpoczęcie od takich serwisów, jak eBay, Amazon czy Allegro. Można również docierać do potencjalnych klientów zarówno przez prywatny sklep, jak i pośredników (portale aukcyjne).

Nie można oczywiście zapomnieć o kwestiach logistycznych. Jak wiadomo zanim określony produkt trafi do klienta, musi być transportowany. Należy zatem bardzo poważnie zastanowić się, jak dokładnie będzie wyglądał łańcuch logistyczny. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz większym zainteresowaniem cieszy się model dropshippingu.

W najprostszym możliwym ujęciu polega na tym, że klient dokonuje zakupu wybranego przez siebie produktu, a właściciel sklepu zleca hurtownikowi transport towaru z miejsca nadania pod adres odbiorcy. Dzięki temu nie ma konieczności magazynowania produktów. Osoby, które jednak nie są zainteresowanie działaniem na zasadzie dropshippingu, będą potrzebowały magazynu. Kolejnym krokiem przedsiębiorcy będzie poszukanie dystrybutorów, hurtowników, a także producentów asortymentu, który planuje sprzedawać.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że bez odpowiedniego marketingu firma nie będzie rozpoznawalna na rynku. Warto zastanowić się nad dotarciem z ofertą do potencjalnych klientów. Znaczna większość firm stosuje takie rozwiązania, jak: pozycjonowanie w Google, reklamy w wyszukiwarkach czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Należy wykorzystać dowolne kanały w celu zbudowania zasięgów. Osobom, które nie posiadają wiedzy, a także umiejętności marketingowych, rekomendowane jest skorzystanie z pomocy profesjonalnych agencji.

Co zrobić, by osiągnąć sukces w e commerce?

ecommerce-seo

Jak wiadomo poszczególnie sprzedawcy maja swoje sposoby na to, by ich usługi i produkty cieszyły się zainteresowaniem na rynku. Istnieją natomiast określone podstawy sprzedaży, które każdy sprzedawca może zastosować. Powinno się zacząć od jakościowej oferty. Rekomendowane jest postawienie nie tylko na nowych klientów, ale również powracających.

W przypadku, gdy oferta przedsiębiorstwa okaże się interesująca pod względem jakości, stali klienci będą rekomendować produkt lub usługę swoim znajomym. Bardzo istotne znaczenie będzie miało dobre rozpoznanie określonego rynku. Należy dokładnie zweryfikować popyt na poszczególne produkty przed oficjalnym otworzeniem sklepu internetowego. Jeżeli w danej branży będzie bardzo duża konkurencja, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie poszukanie dochodowej niszy.

Warto wymyślić chwytliwą nazwę marki i stworzyć skuteczną stronę internetową. Oczywiście nie trzeba wykonywać jej osobiście. Można bowiem skorzystać z gotowych rozwiązań. Nie można zapomnieć zadbać o strategię SEO. Osoby, które nie znają się na pozycjonowaniu strony internetowej, mogą zlecić to zadanie agencji lub specjaliście. Bardzo istotne znaczenie będzie miało także przygotowanie wartościowej strony internetowej. Dzięki temu możliwe będzie zdobycie zaufania potencjalnych klientów.

Są to podstawowe działania, które powinna wziąć pod uwagę każda osoba rozpoczynająca swoją przygodę w omawianej branży e-commerce. Na rynku jest ogromna konkurencja. Oznacza to, że konieczna będzie systematyczna praca nad ulepszaniem oferty, a także strony internetowej. Obecnie dostępnych jest jednak mnóstwo rozwiązań, które będą ułatwiały wspomniane działania.

Jakie są zalety nowoczesnej platformy e commerce?

Należy mieć świadomość, że sprzedaż wielopoziomowa jest bardzo wymagająca. Bardzo istotne znaczenie odgrywają bowiem sprawna koordynacja i organizacja działań. Dzięki temu można będzie mieć pewność, że nie dojdzie do większej pomyłki. Oczywiście sekwencja bardzo dużej liczby działań może zostać zastąpiona automatyką, którą oferują najbardziej nowoczesne platformy e commerce.

Warto wiedzieć, że dzięki automatyzacji najważniejszych procesów nie tylko znacznie wzrośnie jakość obsługi, ale również zostanie skrócony czas realizacji poszczególnych działań. Ponadto platforma e commerce daje przedsiębiorcy możliwość monitorowania aktywności nie tylko użytkowników, ale również partnerów. Można mieć także dostęp do rozliczeń, faktur czy historii. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że system można skonfigurować w taki sposób, by nowe aktywności były sygnalizowane e-mailem.

Nowoczesna platforma e commerce pozwala także na odciążenie zespołu pracowników. Godny uwagi jest fakt, że automatyzacja istotnych procesów, a także dostęp klientów do różnych części platformy sprawia, że pracownicy mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu. Nie muszą oni bowiem obsługiwać zapytań czy przyjmować zamówień. W najprostszym możliwym ujęciu klienci będą dokonywali wszelkich zgłoszeń we własnym zakresie, a pracownicy będą widzieli, jakie działania są przez nich podejmowane.

Ogromnym atutem jest także usprawnienie płatności. Jest to kolejny ważny element transakcji, który dzięki platformie e commerce będzie odbywał się automatycznie. Do wspomnianego procesu nie muszą być zaangażowani pracownicy. Klienci samodzielnie wybierają opcje płatności, a następnie system będzie generował niezbędne dokumenty.

Należy do nich zaliczyć np. faktury. System można oczywiście skonfigurować, by przedsiębiorca otrzymywał informacje o nieopłaconych zamówieniach czy porzuconych koszykach. Istnieje także możliwość zintegrowanie systemu e commerce z systemem księgowym.

Nie można zapomnieć, że platformy e commerce posiadają ogromne możliwości jeżeli chodzi o zrządzanie polityką cenową. Świetnym rozwiązaniem będzie ustalenie cen wyprzedażowych, promocyjnych. Warto zaznaczyć, że klienci uwielbiają systemy e commerce. Mogą dzięki temu kontrolować zamówienia.

Ponadto wbudowane narzędzia sprawiają, że optymalizacja sklepu będzie bardzo łatwa. Wszystkie wspomniane działania powodują, że przedsiębiorca będzie mógł pozyskać zdecydowanie większą liczbę odwiedzających, a następnie klientów. Należy pamiętać o właściwie opracowanej strategii promocyjnej. Nie jest rekomendowane przy wyborze rozwiązania sugerowanie się ceną.

E-commerce, handel elektroniczny i sklep internetowy

E-handel i e-sklep stały się ostatnio bardzo popularne. Dostawa jest sprawna i każdy konsument jest zadowolony.

Handel internetowy to gałąź m.in. gospodarki elektronicznej która jest reprezentowana głównie przez zakupy online.

Chęć dołączenia do rynku e-commerce dla wielu wydaje się kusząca. Lejek sprzedażowy zastępuje tradycyjny i praktycznie to są świetne czasy aby skorzystać z możliwości sprzedaży internetowej. Także jeśli prowadzisz biznes stacjonarny to już najwyższy czas aby dać swoim klientom możliwość zakupów online. Powtórzymy się. To już najwyższy czas zbudować system relacji z klientami w e-commerce.

Jak podnieść średnią wartość zamówienia w ecommerce? (większy koszyk i AOV)

Aby podnieść wartość zamówienia w sklepie internetowym pamiętaj:

  • Twoje AOV zadecyduje czy będziesz zarabiać czy tracić.
  • Ponieważ im wyższa Twoja średnia wartość zamówienia, czyli klient podczas jednych zakupów zostawia więcej, tym możesz pozwolić sobie na zatrudnienie kolejnych pracowników, czy zwiększenie budżetu na reklamy
  • A jeśli wydajesz na marketing więcej niż Twoja konkurencja to jesteś numerem 1
  • I BOOM wygrałeś tę grę!
  • Więc jak podnieść AOV?
  • Dodaj wysyłkę standardową i ekspresową za dodatkową opłatą
  • Wydłuż gwarancje
  • Upsell, czyli przedmiot który kosztuje więcej, ale jest z tego samego gatunku, który osoba kupuje
  • Cross sale- sprzedaż produktów komplementarnych, czyli uzupełniających
  • Bump offer, ale o tym przeczytasz na naszym blogu. Link w opisie filmu.

Typy klientów a e-commerce

W e-commerce można wyróżnić kilka typów klientów, w zależności od ich potrzeb i preferencji. Oto kilka przykładów:

  1. Klient badający – to klient, który przegląda różne strony internetowe i sklepy w poszukiwaniu informacji o produkcie. Może to być klient, który dopiero zaczyna zainteresowanie się daną kategorią produktów lub klient, który dokładnie bada przed zakupem.
  2. Klient porównujący – to klient, który bada różne sklepy i marki, aby porównać ceny i oferty produktów. Taki klient często korzysta z wyszukiwarek internetowych i stron porównujących ceny.
  3. Klient lojalny – to klient, który często dokonuje zakupów w danym sklepie lub od danej marki. Takie osoby często oczekują programów lojalnościowych i specjalnych ofert.
  4. Klient impulsywny – to klient, który dokonuje zakupów bez wcześniejszego planowania lub badania. Taki klient często reaguje na reklamy lub oferty promocyjne.
  5. Klient powracający – to klient, który wcześniej dokonał zakupów w danym sklepie lub od danej marki i powraca tam, aby dokonać kolejnych zakupów. Taki klient oczekuje łatwego dostępu do swoich poprzednich zamówień i historii transakcji.
  6. Klient zrównoważony – to klient, który zwraca uwagę na ekologiczne i społeczne aspekty produkcji i dystrybucji produktów. Taki klient oczekuje ofert produktów ekologicznych oraz łatwego dostępu do informacji o etyce i zrównoważonym rozwoju marki.

Metoda prowadzenia biznesu e-commerce ze względu na magazynowanie towaru

Istnieją dwie główne metody prowadzenia biznesu e-commerce ze względu na magazynowanie towaru:

  1. Model magazynowania własnego (in-house fulfillment) – w tym modelu, firma posiada własny magazyn, gdzie przechowywane są produkty, a następnie sama dokonuje obsługi i wysyłki zamówień. Firma jest odpowiedzialna za wszystkie etapy procesu, w tym magazynowanie, obsługę zamówień, pakowanie i wysyłkę towarów. Ten model może być korzystny dla firm, które chcą mieć pełną kontrolę nad procesem i oferować szybką i spersonalizowaną obsługę klientów. Jednak wymaga to znacznych inwestycji w magazyn i personel oraz może wiązać się z wysokimi kosztami logistyki.
  2. Model fulfillmentu zewnętrznego (third-party fulfillment) – w tym modelu, firma zleca obsługę magazynową i logistyczną zewnętrznej firmie, która zajmuje się magazynowaniem, obsługą zamówień, pakowaniem i wysyłką towarów. Właściciel sklepu internetowego skupia się głównie na sprzedaży i marketingu, a magazynowanie i wysyłka są obsługiwane przez firmę zewnętrzną. Ten model może być korzystny dla firm, które nie mają wystarczających zasobów na inwestycje w magazynowanie i logistykę oraz chcą skupić się na rozwijaniu biznesu i zwiększaniu sprzedaży. Jednak firma zewnętrzna może mieć mniej kontroli nad procesem, co może wpłynąć na jakość obsługi klienta i szybkość dostawy.

W obu przypadkach ważne jest, aby sklep internetowy wybrał odpowiednią metodę w zależności od swoich potrzeb i możliwości, a także aby zapewnić szybką i niezawodną obsługę klientów.

Narzędzia e-commerce

Oto polecane narzędzia do e-commerce:

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!