Google Analytics

Sales Funnel
24 sierpnia, 2021
Google Merchant Center
24 sierpnia, 2021

Czym jest Google Analytics?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że Google Analytics jest w najprostszym możliwym ujęciu złożonym narzędziem służącym do oceny zachowań użytkowników strony internetowej. Ponadto umożliwia zdobycie obszernej wiedzy na temat osób, które odwiedzają daną witrynę.

Jak można wykorzystać Google Analytics do realizacji celów biznesowych?

Ogromnym atutem omawianego narzędzia analitycznego jest dostarczanie raportów. Na ich podstawie można nie tylko wyciągnąć wnioski, ale również podjąć odpowiednie działania, które przyczynią się do poprawy skuteczności danej strony internetowej. Należy mieć świadomość, że Google Analytics może pomóc przedsiębiorcy w określeniu najcenniejszych klientów.

Ponadto właściciel firmy będzie wiedział, jak kształtuje się ruch na jego witrynie. Można również uzyskać informacje na temat najskuteczniejszych kampanii marketingowych. Warto wiedzieć, że narzędzie jest systematycznie ulepszane. Użytkownik w ten sposób może korzystać z coraz większej liczby raportów, a także uzyskiwać odpowiedzi na pytania, które go interesują.

Działanie oraz zastosowanie Google Analytics

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że najbardziej istotnym zadaniem Google Analytics jest przesyłanie właściwych informacji na temat poszczególnych stron internetowych. Godny uwagi jest fakt, że w tym celu wykorzystywany jest kod śledzący GATC, który bazuje na języku znaczników Java Script. Dzięki temu pomiar będzie odbywał się w oparciu o niezwykle prosty schemat. W momencie, gdy określeni użytkownicy odwiedzą stronę internetową, serwer zwróci ich do przeglądarki użytkowników.

Należy również zaznaczyć, że przez kod śledzący Google Analytics dochodzi do stworzenia plików cookies. Z kolei w nich przechowywane są najbardziej istotne informacje o użytkownikach. Warto wiedzieć, że trafiają one na zewnętrzny serwer Google, a następnie są modyfikowane. Pozwala to z kolei na stworzenie bardzo dokładnych raportów, które są dostępne w interfejsie Google Analytics.

W jaki sposób utworzyć konto w Google Analytics?

Osobie zainteresowanej stworzenie konta Google Analytics oraz zapoznanie się z najbardziej podstawowymi funkcjami nie zajmie więcej niż kilka minut. W pierwszej kolejności należy kliknąć przycisk “Zarejestruj” na oficjalnej stronie internetowej Google Analytics. Następnie wejść w “Zacznij korzystaj z Google Analytics”. Kolejnym etapem będzie wypełnienie najbardziej podstawowych danych związanych ze swoją stroną internetową. Oczywiście trzeba zaakceptować wszystkie warunki i kliknąć “Utwórz nowe konto”. Użytkownik zostanie w tym momencie przekierowany do miejsca, z którego będzie mógł pobrać kod śledzący GATC. Konieczne jest skopiowanie wspomnianego kodu, a następnie wklejenie go do wszystkich podstron strony internetowej za tagiem .

Co dokładnie warto wiedzieć o filtrach w Google Analytics?

Przedsiębiorcy po zainstalowaniu właściwego kodu Google Analytics rekomendowane jest zadbanie o konfigurację filtrów. W najprostszym możliwym ujęciu ich zadaniem jest rozdzielenie ruchu pojawiającego się na witrynie. Dzięki temu możliwe będzie jeszcze bardziej dokładne dopasowanie różnych raportów do swoich potrzeb. Ponadto użytkownik będzie mógł bez większego problemu analizować ruch pochodzący z wybranego źródła.

Ogromnym atutem omawianego rozwiązania jest możliwość odseparowania zdarzeń oraz wizyt, które są generowane na stronie internetowej. Koniecznie należy zdawać sobie sprawę, że założenie wspomnianych wcześniej filtrów będzie odbywało się na zupełnie osobnym profilu. W momencie, gdy przejdą przez nie określone dane, nie będzie już możliwości ich odzyskania. Nie zostaną one jednak utracone, jeżeli użytkownik utworzy profil, który nie będzie zawierał żadnych filtrów.

Czy można w Google Analytics przyznać uprawnienia do strony innym osobom?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że narzędzie pozwala udostępniać konta innym osobom, a także przyznawać im odpowiednie uprawnienia. Ponadto właściciel danej strony internetowej może bez większego problemu zarówno dodawać, jak i usuwać użytkowników.

Co warto wiedzieć o segmentacji w Google Analytics?

Należy mieć świadomość, że odpowiednia segmentacja będzie miała bardzo duży wpływ na analizę poszczególnych danych internetowych, a także użytkowników odwiedzających witrynę. Pozwala bowiem wskazać przedsiębiorcy bardzo dużą liczbę problemów, których nie dałoby się zdiagnozować bez jej stworzenia. W najprostszym możliwym ujęciu polega na podzieleniu użytkowników strony na małe grupy.

Przedsiębiorca dzięki segmentacji nie będzie musiał analizować całościowych danych, tylko poszczególne wycinki. Ponadto można zdecydować się na stworzenie zaawansowanych oraz podstawowych segmentów. Świetnym rozwiązaniem będzie zaznaczenie określonego segmentu, jako odwiedziny bezpośrednie. W ten sposób będą zbierane dane dotyczące bezpośrednich odwiedzin.

Czym Google Analytics różni się od Search Console?

Warto wiedzieć, że Google Search Console jest darmowym narzędziem służącym do analizy zachowań użytkowników, danych, a także ruchu na stronie. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że część danych jest zbieżna z tymi uzyskanymi z Google Analytics. Należy jednak zaznaczyć, że Google Serach Console koncentruje się głównie na dokładnej analizie organicznego ruchu. Oznacza to, że wszystkie dane przedstawione w GSC będą bardziej szczegółowe.

Przedsiębiorca będzie miał możliwość sprawdzenia, z jakich słów kluczowych poszczególni odbiorcy trafiają na witrynę. Można także uzyskać informację, które frazy generują największe wyświetlenia. Godny uwagi jest fakt, że wyświetlenie witryny w wynikach wyszukiwania nie jest tym samym, co kliknięcie przez użytkownika w link. Istnieje również możliwość sprawdzenia, dzięki którym frazom dany użytkownik przeszedł ostatecznie na stronę internetową. Kluczem do sukcesu jest jednak umiejętność interpretowania wyników z dwóch wymienionych narzędzi.

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Warto wiedzieć, że omawiane narzędzie dostarczy przedsiębiorcy bardzo dużą liczbę danych demograficznych związanych z osobami odwiedzającymi jego stronę internetową. Można dzięki temu uzyskać informacje dotyczące wieku, płci, lokalizacji czy zainteresowań. Ponadto można dowiedzieć się z jakich przeglądarek i urządzeń korzystają użytkownicy. W ten sposób możliwe będzie precyzyjne określenie grupy docelowej, a następnie kierowanie na nią właściwie sprofilowanych usług, towarów czy działań marketingowych. Przedsiębiorca będzie także wiedział, czy na jego stronę częściej wchodzą osoby korzystające z komputera stacjonarnego, czy urządzenia mobilnego.

Kolejnym atutem jest możliwość sprawdzenia ilości odsłon, unikalnych użytkowników, sesji czy nawet średniego czasu spędzonego na stronie. Właściciel witryny dowie się również jaki procent osób odwiedzających to nowi użytkownicy. Ponadto wszystkie dane można zobaczyć w odniesieniu do określonego okresu czasowego. Dzięki raportom możliwe będzie także sprawdzenie, w jaki dokładnie sposób poszczególni użytkownicy będą zachowywali się w trakcie odwiedzin strony internetowej. Można sprawdzić, gdzie dana osoba rozpoczęła wizytę na witrynie.

Nie można zapomnieć, że jest to bardzo proste w obsłudze, darmowe narzędzie, które systematycznie przechodzi aktualizacje. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że dane po skonfigurowaniu będą zbierały się automatycznie. Z kolei dostęp do raportów jest praktycznie natychmiastowy. Dzięki Google Analytics możliwe będzie zrozumienie osób odwiedzających daną stronę internetową.

Dlaczego warto testować filtry?

Istotne znaczenie ma dokładne przetestowanie filtrów przed ich ostatecznym użyciem na głównych danych. Użytkownicy bardzo często popełniają błąd i uszkadzają swoje dane. Należy mieć świadomość, że narzędzie Google Analytics posiada wbudowaną funkcję weryfikacji filtrów. Warto wiedzieć, że wspomniana opcja nie będzie działała w przypadku bardziej zaawansowanych filtrów, a także małych zestawów danych.

Mierzenie opłacalności działań

Przedsiębiorcy, którzy posiadają nie tylko zdefiniowane cele, ale również ustalone kwoty konwersji mogą bez żadnego problemu po wejściu w detal określonego kanału uzyskać informacje dotyczące zwrotu z inwestycji. Nie wszyscy jednak wiedzą, które dane powinno się interpretować, by otrzymać właściwy pogląd na daną sytuację. W momencie, gdy przedsiębiorca dostrzeże załamanie ruchu, musi zastanowić się, co dokładnie się stało, a następnie postarać się uzyskać odpowiedź. W przypadku gwałtownego wzrostu ruchu rekomendowane jest sprawdzenie, z jakiego kanału mógł on nastąpić.

Może dojść do sytuacji, że do witryny został dodany link z innej strony, która posiada bardzo duży ruch. Należy możliwie najszybciej dowiedzieć się, który kanał się do tego przyczynił. Świetnym rozwiązaniem będzie zawężenie badanego czasu. Użytkownik wybierając zakres dat może zdecydować się na wyświetlenie danych o odwiedzinach od momentu, w którym został dodany kod śledzący do ostatniej zliczonej wizyty.

Ponadto podczas porównywania danych nie można zapomnieć o tym, aby badane okresy były zbliżone pod względem czasu. Warto wiedzieć, że w uzyskanych wynikach mogą także pojawić się rozbieżności spowodowane sezonowością danej branży.

Dlaczego warto połączyć konta Google Analytics i Google AdWords?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że połączenie kont Google Analytics i AdWords pozwoli na przeglądanie praktycznie wszystkich danych związanych z zachowaniem klientów na stronie internetowej. Należy zaznaczyć, że po właściwej konfiguracji informacje, które są związane z wyświetlaniem reklamy AdWords pojawią się na koncie Google Analytics.

Do atutów tego rozwiązania należy zaliczyć możliwość importu celów Analytics, a także transakcji e-commerce bezpośrednio na konto AdWords. Ponadto przedsiębiorca uzyska informacje o efektywności reklam w raportach AdWords w Analytics. Ponadto połączenie zagwarantuje zdecydowanie większą wygodę. Użytkownik będzie mógł pracować nad optymalizacją wszystkich swoich działań w jednym panelu. Zaletą jest również korzystanie z udoskonalonego remarketingu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)