Marketing i reklama
Marketing i reklama (podobie艅stwa, czym si臋 r贸偶ni i strategia + przyk艂ady, definicja)
27 stycznia, 2023
Reklama spo艂eczna
Reklama biura podr贸偶y w internecie (marketing turystyczny) -co to jest, przyk艂ady
27 stycznia, 2023

Reklama podprogowa -co to jest? [1 definicja + przyk艂ady]

reklama podprogowa
reklama podprogowa

Co to jest reklama podprogowa? Definicja.

Reklama podprogowa definicja 鈥 jest to przekaz informacyjny, kt贸ry nie jest 艣wiadomie postrzegany przez odbiorc臋 i ma na celu ukierunkowanie naszych wybor贸w w podejmowaniu decyzji.

W jaki spos贸b stosowana jest reklama podprogowa?

Nie da si臋 obecnie prowadzi膰 biznesu bez skutecznej reklamy. Jest to jedno z g艂贸wnych narz臋dzi odnoszenia przez przedsi臋biorstwo sukces贸w i trafienia do jak najwi臋kszej liczby odbiorc贸w. Sama istota marketingu i reklamy ma bardzo d艂ug膮 i bogat膮 histori臋, bowiem pocz膮tki jej rozwoju odnotowywano ju偶 w XIX wieku.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

Na przestrzeni lat oczywi艣cie zmieni艂y si臋 metody, powsta艂o wiele nowych technik, niekt贸rych nawet zakazanych, ale cel zawsze by艂 jeden – wypromowanie danego produktu lub us艂ugi i trafienie do jak najwi臋kszej liczby odbiorc贸w. Jednym z najstarszych rodzaj贸w reklamy jest reklama podprogowa. Warto zatem wiedzie膰, czym jest i w jaki spos贸b jest stosowana.

Czy reklama podprogowa jest legalna?

Na mocy ustawy o radiofonii i telewizji w Polsce prowadzenie reklamy podprogowej jest zakazane.

Europejska konwencja o telewizji ponadgranicznej stoi na stra偶y ochrony ludzi i zabrania stosowania perswazji w reklamach wp艂ywaj膮cych na podejmowanie decyzji z wykorzystaniem reklam podprogowych (Dz.U. 1995 nr 32 poz. 160).

Ile trwa bodziec podprogowy?

Bodziec podprogowy wzrokowy lub s艂uchowych, trwa zbyt kr贸tko, by mo偶na by艂o je 艣wiadomie zarejestrowa膰. W przypadku percepcji wzrokowej s膮 to bod藕ce trwaj膮ce kr贸cej ni偶 0,04 sekundy. Mog膮 by膰 tak偶e ukryte w艣r贸d innych bod藕c贸w, bardziej wyra藕nie odczuwalnych, kt贸re je „maskuj膮”.

Skoro czytasz wpis pt. Reklama podprogowa to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Istota reklamy podprogowej

Reklama podprogowa najcz臋艣ciej kojarzona jest z informacj膮 i percepcj膮 podprogow膮 i zwi膮zana jest g艂贸wnie z m贸zgiem cz艂owieka. Percepcja podprogowa wyst臋puje bowiem w贸wczas, gdy m贸zg nie jest 艣wiadomy przekazu, kt贸ry na niego oddzia艂uje. Mo偶e by膰 to zar贸wno przekaz zwi膮zany ze wzrokiem, jak i ze s艂uchem. Zazwyczaj m贸zg ludzki nie rejestruje 艣wiadomie czynnik贸w, kt贸re na nieco wp艂ywaj膮 wtedy, gdy przekaz jest zbyt kr贸tki lub oddzia艂uj膮 na niego inne, znacznie silniejsze czynniki.

reklama podprogowa
reklama podprogowa

Jak wynika z informacji naukowych, wiedza na temat przekazu podprogowego i zwi膮zanej z nim tej formy reklamy pojawi艂a si臋 ju偶 w XIX wieku, jednak jej rozw贸j odnotowano w latach 50. XX wieku, kiedy to przeprowadzono kilka eksperyment贸w, maj膮cych udowodni膰, jak reklama podprogowa wp艂ywa na ludzki m贸zg.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Jednym z nich jest by艂 eksperyment ameryka艅skiego naukowca, kt贸ry podczas sensu w kinie pomi臋dzy normalnymi obrazami, wklei艂 has艂a promuj膮ce popcorn i coca – col臋.

Po tym seansie odnotowano znaczny wzrost sprzeda偶y popcornu i napoj贸w w okolicznych sklepach. Eksperyment ten wzbudzi艂 w kolejnych latach dyskusje i zosta艂 uznany za oszustwo i manipulacj臋. W zwi膮zku z tym, ze reklama podprogowa wywo艂a艂a wiele kontrowersji, a zwi膮zane z ni膮 badania naukowe uznano za oszustwo, ta forma reklamy zosta艂a oficjalnie zakazana.

R贸wnie偶 w Polsce na kanwie Ustawy o radiofonii i telewizji wprowadzony zosta艂 zakaz stosowania reklamy podprogowej.

Reklama natywna – definicja

Z poj臋ciem reklamy podprogowej nierozerwalnie zwi膮zane jest r贸wnie偶 poj臋cie reklamy natywnej. Jest to poj臋cie stosunkowo nowe, bowiem w Polsce jej rozw贸j odnotowano niespe艂na 3- 4 lata temu.

Nie ma konkretnej definicji tego rodzaju reklamy, jednak sk艂ada si臋 ona z okre艣lonych cech. Przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje, cechuje j膮 natywno艣膰, co oznacza umiej臋tno艣膰 dostosowania si臋 do przestrzeni, w kt贸rej si臋 znajduje. Ponadto reklama natywna wyr贸偶nia si臋 nienachalno艣ci膮, nie powinna irytowa膰 odbiorcy, bowiem atakowanie go wywo艂uje z regu艂y odwrotny skutek.

Ponadto jako cech臋 dobrej reklamy natywnej wskazuje si臋 u偶yteczno艣膰, powinna ona nie tylko przekazywa膰 informacje, lecz r贸wnie偶 pobudza膰 wyobra藕ni臋 odbiorcy. Najwa偶niejsz膮 jednak cech膮 reklamy natywnej jest umiej臋tno艣膰 dostosowania si臋 do 艣rodowiska i przestrzeni, dlatego tez najlepszym przyk艂adem tego typu reklamy jest artyku艂 sponsorowany lub lokowanie produktu. Ponadto bardzo popularne s膮 ostatnio posty sponsorowane w social mediach, np. na Instagramie.

W ostatnim czasie cz臋sto spotka膰 si臋 mo偶na z postami znanych os贸b, kt贸re zamieszczaj膮 opisy i zdj臋cia konkretnych produkt贸w oraz pokazuj膮 jak je stosuj膮.

Posty te musz膮 by膰 oznaczone jako „sponsorowane”. S膮 to z regu艂y osoby znane, jednak coraz cz臋艣ciej tego typu reklamy zamieszczaj膮 tzw. Influencerzy, kt贸rzy posiadaj膮 wiele followers贸w, czyli os贸b obserwuj膮cych. Dodatkow膮 metod膮 jest tak偶e zamieszczanie przez ich kod贸w zni偶kowych i rabatowych. W

R贸偶nice pomi臋dzy reklam膮 podprogow膮 a reklam膮 natywn膮

Cech膮, kt贸ra 艂膮czy obie wymienione formy reklamy jest przede wszystkim przekaz. Obie bowiem maj膮 na celu wp艂ywanie na 艣wiadomo艣膰 odbiorcy. Jednak znacznie wi臋cej je r贸偶nic. Reklama podprogowa jest bowiem technik膮 mocno agresywn膮, kt贸ra ma na celu manipulacj臋 odbiorcy i wp艂ywanie bezpo艣rednio na bod藕ce, kt贸re odbierane s膮 przez jego m贸zg.

Z kolei reklama natywna to bardzo 艂agodna, subtelna wersja, kt贸ra nie tylko wp艂ywa na odbiorc臋, lecz tak偶e kszta艂tuje jego 艣wiadomo艣膰 i pewne pogl膮dy. Dlatego tez wed艂ug specjalist贸w, reklama natywna to reklama przysz艂o艣ci, kt贸ra znacznie d艂u偶ej pozostanie w 艣wiecie marketingu.

Jak wida膰, na przestrzeni lat powsta艂o wiele r贸偶norodnych rodzaj贸w reklam i technik, kt贸re maj膮 na celu wp艂ywanie na ludzki m贸zg i 艣wiadomo艣膰. Jednym z nich by艂a reklama podprogowa, kt贸ra wp艂ywa艂a negatywnie na odbiorc贸w, w zwi膮zku z czym z czasem zosta艂a zakazana.

Manipulacja ludzkim umys艂em i propaganda z tym zwi膮zana mog艂a wywo艂a膰 wiele szk贸d, dlatego tez prawie na ca艂ym 艣wiecie wprowadzono zakaz stosowania tej techniki. Rozw贸j technologii oraz 艣wiata wirtualnego sprawia, 偶e specjali艣ci marketingu wprowadzaj膮 coraz nowsze metody oddzia艂ywania na odbiorc贸w. Wprowadzona niedawno reklama natywna wydaje si臋 by膰 dobrym rozwi膮zaniem, o ile oczywi艣cie nie b臋dzie nadu偶ywana. Ka偶da nieodpowiednio stosowana forma przekazu jest 藕le odbierana przez adresat贸w.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Reklama podprogowa? Daj zna膰 w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Czy reklama podprogowa jest legalna?

W Polsce prowadzenie reklamy podprogowej zakazane jest na mocy ustawy o radiofonii i telewizji, natomiast w wielu miejscach na 艣wiecie jest zgodna z prawem, chyba 偶e zawiera tre艣ci, kt贸re s膮 bezprawne lub uznane za nieprzyzwoite. W takim przypadku mo偶liwe jest na艂o偶enie na w艂a艣ciciela reklamy sankcji prawnych.

Czy reklama podprogowa dzia艂a?

Tak, reklama podprogowa dzia艂a, poniewa偶 wp艂ywa na decyzje zakupowe konsument贸w bez ich 艣wiadomego udzia艂u. Jest to rodzaj reklamy, kt贸ra przemy艣lanie generuje sygna艂y do pod艣wiadomo艣ci ludzi, pozostawiaj膮c ich z my艣l膮 o konkretnym produkcie lub us艂udze.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Do艂膮cz do nas NA 呕YWO

Nie przegap wydarze艅 live, podczas kt贸rych omawiamy r贸偶ne tematy i odpowiadamy na pytania, kt贸re pomog膮 Ci wyprzedzi膰 konkurencj臋. Zarejestruj si臋 na spotkania, kt贸rych gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafa艂 Szrajnert.

Live odbywa si臋 1 w miesi膮cu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybent贸w email.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)