Co to jest YouTube

Content
23 sierpnia, 2021
Co to jest serwer
23 sierpnia, 2021

Co to jest YouTube i dlaczego jest tak popularny?

YouTube to największa na świecie platforma video. Według danych ze strony Similarweb odwiedza ją co miesiąc ponad 35 miliardów ludzi i jest to druga najczęściej odwiedzana strona na świecie, zaraz za Google.com, a samo Google jest przecież właścicielem YouTube. Co to jest YouTube, jak powstawał, dlaczego jest tak popularny i jak na nim zarabiać?

Historia powstania platformy

YouTube powstał w 2005 roku, a jego założycielami są: Steve Chen, Chad Hurley, oraz Jawed Karim, którzy byli pracownikami PayPal, a wcześniej wszyscy studiowali kierunki informatyczne. Istnieje wiele historii opisujących powód powstania platformy, a jedną z nich była trudność w udostępnianiu nagrań z imprez, co jest często odbierane żartobliwie. Jawed Karim powiedział kiedyś, że prawdziwą inspiracją był Super Bowl XXXVIII, kiedy Justin Timberlake miał odsłonić na chwilę pierś Janet Jackson, a po tym wydarzeniu trudno było znaleźć nagrania z tego wydarzenia. YouTube powstał więc jako platforma do umieszczania takich nagrań, a początkowo miał być internetową wersją serwisu randkowego. Twórcy próbowali nawet płacić kobietom za przesyłanie swoich filmów, ale chętnych było na tyle mało, że platforma stała się otwarta na wszystkie inne rodzaje filmików. YouTube zaczął jako startup wysokiego ryzyka i dość szybko zyskał inwestorów. Pierwszy oficjalny film na platformie, zatytułowany “me at the zoo,” został przesłany 23 kwietnia 2005 roku.

Platforma dość szybko zyskała popularność, ponieważ jeszcze w 2005 roku, do listopada, reklama Nike z Ronaldinho osiągnęła milion wyświetleń i jest pierwszym filmem w historii, który przekroczył ten pułap. Stało się to jeszcze przed oficjalnym startem platformy, który przypada na 15 grudnia 2005 roku. Natomiast już w październiku 2006 roku, platforma została kupiona przez YouTube, za zatrważającą kwotę 1.65 miliarda dolarów (w akacjach Google).

Wszystko zaczęło się więc od innowacyjnego pomysłu paczki znajomych, a następnie rozwijane przez Google, które zapłaciło za platformę, jak na tamte czasy, fortunę, choć dziś wartość YouTube sięga prawie 20 miliardów dolarów, więc był to jednocześnie “strzał w 10.”

Dlaczego YouTube jest tak popularny?

Okazuje się, że pierwszą platformą video nie był YouTube, a uruchomione w listopadzie 2004 roku, Vimeo. Dlaczego to właśnie YouTube stał się aż tak popularny i zdominował rynek video w Internecie?

Jest wiele powodów, jednak jednym z głównych jest utworzony w 2007 roku program partnerski, połączony z Google Adsense, który pozwalał wyświetlać w filmikach reklamy. Google dzieliło się otrzymywanym od reklamodawców zarobkiem, oddając 55% przesyłającemu film, a 45% zostawiając dla siebie. Takie rozwiązanie sprawiło, że wiele osób, nawet hobbystycznie, próbowało umieszczać swoje treści na YouTube, bo wcześniej nie było miejsca dla osób z zacięciem do tworzenia video, a królowały blogi. W drugim dziesięcioleciu 21 wieku forma video bardzo szybko wypierała treści tekstowe i dzisiaj ma już wyraźną przewagę.

Częścią sukcesu, jak to często bywa, było znalezienie się w dobrym miejscu i czasie, ponieważ rynek bardzo potrzebował takiej platformy, a firma Google gwarantowała rozwój poprzez np. kampanie marketingowe w mediach masowego przekazu. Dzisiaj YouTuber, a więc osoba prowadząca swój kanał na YouTube, to już pełnoprawny zawód, kojarzony w popkulturze.

Jak zarabiać na YouTube?

Co do zasady jest to bardzo proste, bo przecież wystarczy wrzucić filmik, dołączyć do programu partnerskiego i wyświetlać reklamy. Cóż, tak było jeszcze w drugiej połowie 21 wieku, jednak dzisiaj platforma stawia szereg wymagań dla nowych partnerów. Wysoka pozycja na rynku narzuciła na YouTube obowiązek odpowiedniego filtrowania treści, tak by nie odstraszać reklamodawców, którzy i tak długo nie potrafili się przekonać do reklam w Internecie. Obecnie by dołączyć do programu partnerskiego i zarabiać na YouTube, nasz kanał musi osiągnąć:

  • 1000 subskrypcji,
  • 4000 zweryfikowanych godzin oglądania filmów w ostatnich 12 miesiącach,
  • spełniać zasady zarabiania na YouTube. Oznacza to, że wszystkie kanały, mimo spełniania powyższych wymagań, są dodatkowo ręcznie sprawdzane w celu utwierdzenia się czy kanał nie łamie podstawowych wytycznych.

Po dołączeniu do programu partnerskiego idea zostaje ta sama co na początku, czyli zarabiamy za wyświetlane reklam w naszych filmach, a oczywiście im więcej tych wyświetleń, tym lepiej. Głównym wskaźnikiem określającym zarobek na YouTube, jest tak zwane CPM, a więc Cost Per Mile, co w tym przypadku określa średni zarobek uzyskany za 1000 wyświetleń. Przykładowo, w 2013 typowa reklama przed filmem kosztowała reklamodawców 7.5$ za 1000 wyświetleń z czego, 45% zarabia YouTube, a 55% przesyłający filmik, który jest zweryfikowanym członkiem programu partnerskiego YouTube.

Główne przeciwskazania do dołączenia do programu partnerskiego to umieszczanie treści o charakterze seksualnym, filmiki nacechowane ostrym, wulgarnym językiem oraz kontrowersyjne treści polityczne. O ile pierwsze przeciwskazanie jest absolutnie zrozumiałe, tak dwa kolejne często prowadzą do dyskusji, jednak platforma musi dziś działać bardzo ostrożnie, bo nie jest już małym startupem założonym przez trzech innowatorów, a globalnym gigantem, któremu wszyscy patrzą na ręce.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)