Analiza SWOT, czym s膮 mocne i s艂abe strony firmy? (3 przyk艂ady)

USP Unique Selling Proposition
USP Unique Selling Proposition -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 kwietnia, 2022
Allegro. Sp贸艂ka allegro.pl
Allegro Biznes -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 kwietnia, 2022
Analiza SWOT
Analiza SWOT

Analiza SWOT, mocne i s艂abe strony firmy przyk艂ady

Wi臋c czym jest analiza SWOT?

Analiza SWOT to jedna z podstawowych metod porz膮dkowania i analizowania danych. Jest ona wykorzystywana nie tylko w pracach naukowych, ale r贸wnie偶 w przedsi臋biorstwach. Dzi臋ki niej mo偶na 艂atwiej oceni膰 szanse i ryzyko konkretnego przedsi臋wzi臋cia oraz oceni膰, czy rzeczywi艣cie warto dzia艂a膰. Jak wygl膮da analiza SWOT? Jak si臋 j膮 przeprowadza?

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Dlaczego SWOT?

Analiza SWOT to heurystyczna technika, kt贸ra jest wykorzystywana do sprawnego zgromadzenia oraz analizy danych. Dzi臋ki niej mo偶na lepiej oceni膰 stan firmy oraz opracowa膰 strategi臋 jej dalszego rozwoju. Analiza ta jest wykorzystywana te偶 w pracach naukowych, gdy偶 mo偶na j膮 wykorzysta膰 do tego, by potwierdzi膰 lub wykluczy膰 tezy. Jej podstawy zosta艂y opracowane w latach 50 i 60 XX wieku przez naukowc贸w i konsultant贸w biznesowych pracuj膮cych w Harvard Business School. Po raz pierwszy u偶yto jej w latach 1960-1970 w Stanford Research Institute. Wtedy te偶 udowodniono praktyczne zastosowania tego typu analizy. SWOT to akronim od angielskich s艂贸w:

  • Strengths 鈥 silne strony,
  • Weaknesses 鈥 s艂abe strony,
  • Opportunities 鈥 szanse, okazje
  • Threats 鈥 zagro偶enia.

Analiz臋 przeprowadza si臋 poprzez zebranie wszystkich informacji w prostej tabeli. Dost臋pn膮 przestrze艅 nale偶y podzieli膰 na cztery cz臋艣ci tzw. 膰wiartki. W ka偶dej z nich nale偶y wpisywa膰 czynniki, kt贸re odpowiadaj膮 danej grupie oraz wyrazi膰 liczbowo prawdopodobie艅stwo ich wyst膮pienia. Na koniec nale偶y zsumowa膰 uzyskane punkty, co pozwala oszacowa膰 i wyznaczy膰 kierunek rozwoju firmy.

targetowanie reklam klient贸w

Czynniki pozytywne i negatywne

W innym uj臋ciu mo偶na te偶 stwierdzi膰, 偶e czynniki uwzgl臋dniane w analizie mo偶na podzieli膰 na pozytywne i negatywne. Te pozytywne to silne strony oraz szanse lub okazje. To w艂a艣nie one mog膮 by膰 motorem rozwoju przedsi臋biorstwa, przedsi臋wzi臋cia lub gminy, kt贸rej strategia rozwoju jest opracowywana.

Mocne strony to czynniki wewn臋trzne, na kt贸re wp艂yw ma firma. To te rzeczy, na kt贸re mo偶na wp艂yn膮膰 dzi臋ki ci臋偶kiej pracy i konsekwentnym dzia艂aniom. Szanse to pozytywne czynniki, kt贸re jednak nie zale偶膮 od samej firmy. S膮 to czynniki zewn臋trzne. Ich wp艂yw jest do艣膰 trudno oszacowa膰, bo nie mo偶na mie膰 pewno艣ci, 偶e w og贸le b臋d膮 one mia艂y miejsce.

Je艣li chodzi o czynniki negatywne, to s膮 to s艂abe strony oraz zagro偶enia. Je tak偶e mo偶na podzieli膰 na czynniki zewn臋trzne i wewn臋trzne. Na s艂abe strony firma mo偶e mie膰 wp艂yw.

Mo偶e ona je rozpozna膰 i wdro偶y膰 w 偶ycie plany poprawy, kt贸re po jakim艣 czasie zneutralizuj膮 s艂abe strony albo nawet zamieni膮 je w ich przeciwie艅stwo, czyli silne strony. Je艣li z kolei chodzi o negatywne czynniki zewn臋trzne, to s膮 nimi zagro偶enia.

To czynniki, kt贸re mog膮, ale nie musz膮 wyst膮pi膰. Firma nie ma na nie 偶adnego wp艂ywu. Mo偶e jedynie opracowa膰 rozwi膮zania, kt贸re maj膮 na celu zmniejszenie negatywnego wp艂ywu zagro偶e艅 albo te偶 zminimalizuj膮 ryzyko ich wyst膮pienia.

Gdzie mo偶e przyda膰 si臋 analiza SWOT?

Analiza SWOT ze wzgl臋du na swoj膮 wysok膮 elastyczno艣膰 jest bardzo intuicyjna. Ka偶dy badacz mo偶e inaczej okre艣li膰 pewne czynniki i inaczej oszacowa膰 ich poziom. Z tego powodu analiz臋 warto przeprowadza膰 w wi臋kszych grupach. W ten spos贸b mo偶na osi膮gn膮膰 bardziej miarodajne wyniki, kt贸re reprezentuj膮 pogl膮d kilku niezale偶nych od siebie os贸b.

To rozwi膮zanie mo偶e przyda膰 si臋 do:

  • budowania plan贸w strategicznych rozwoju przedsi臋biorstw, przedsi臋wzi臋膰, a nawet gmin i miast;
  • wypracowania priorytetowego kierunku dzia艂ania,
  • dostosowania strategii dzia艂ania do zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w otoczenia,
  • rozpoznania sytuacji wewn臋trznej i zewn臋trznej przedsi臋biorstw oraz wyznaczenia plan贸w poprawy. Wykryte s艂abe strony i zagro偶enia wymagaj膮 podj臋cia dzia艂a艅, kt贸re maj膮 na celu ich zminimalizowanie,
  • przeorientowania dotychczasowego kierunku dzia艂alno艣ci firmy i zmiany go na taki, kt贸ry b臋dzie przynosi艂 wi臋cej korzy艣ci,
  • tworzenia dobrych i profesjonalnych biznesplan贸w,
  • okre艣lenia kluczowych czynnik贸w, kt贸re maj膮 wp艂yw na rozw贸j firmy lub te偶 hamuj膮 ten rozw贸j.
    R贸wnocze艣nie trzeba pami臋ta膰, 偶e SWOT nale偶y traktowa膰 raczej jako element szerszej i bardziej skomplikowanej analizy. Wyci膮ganie wniosk贸w wy艂膮cznie na jego podstawie mo偶e prowadzi膰 do podj臋cia b艂臋dnych decyzji.
serwer ftp
Analiza SWOT, mocne i s艂abe strony firmy przyk艂ady

Rodzaje strategii, jakie mo偶na przyj膮膰 po analizie SWOT

Analiza umo偶liwia wybranie jednej z czterech strategii. W zale偶no艣ci od tego, w kt贸rej 膰wiartce zostanie zebrane najwi臋cej punkt贸w, mo偶na wyznaczy膰 kierunek rozwoju firmy.

  • strategia defensywna – jest ona konieczna, gdy w analizie widoczna jest du偶a przewaga s艂abych stron i zagro偶e艅. W takim wypadku strategia musi skupi膰 si臋 na obronie istnienia przedsi臋biorstwa oraz wzmacnianiu jego pozycji.
  • strategia konkurencyjna – w niej dominuj膮 s艂abe strony, ale jest w niej te偶 du偶o wi臋cej szans ni偶 zagro偶e艅.
  • strategia konserwatywna – wybierana jest, gdy firma ma przewag臋 w ilo艣ci silnych stron, ale te偶 znajduje si臋 ona pod ewentualnym wp艂ywem du偶ej liczby zagro偶e艅.
  • strategia agresywna (ofensywna) – jest mo偶liwa, gdy firma ma du偶o mocnych stron i r贸wnocze艣nie ma du偶o szans. Taka strategia ma bardzo du偶e szanse na sukces.

Co s膮dzisz o wpisie pt. Analiza SWOT, mocne i s艂abe strony firmy przyk艂ady? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)