Poniżej film: Storytelling- jak opowiadać historie, a dalej ciekawy wpis.
POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…
(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)
Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:
Sprzedaż w internecie- spis treści:
Wielu mówi że storytelling to sztuka.
Nie proces, metoda czy technika. Opowiadanie historii jest opisywane jako sztuka… W sumie mówi się nawet „sztuka opowiadania historii”.
I podobnie jak sztuka wymaga kreatywności, wizji, umiejętności i praktyki. Opowiadanie historii nie jest czymś, co można załapać po chwili. To proces oparty na próbach i błędach.
A jak ten proces opanować? O tym już za chwilę. Zapraszam!
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Spis treści wpisu “storytelling“
Zawartość strony
To co powiedziałem na wstępie brzmi jak dużo pracy. Opowiadanie historii stało się kluczowym elementem najskuteczniejszych kampanii marketingowych. Odróżnia prężnie rozwijające się marki od małych firm i lojalnych konsumentów od jednorazowych klientów.
Storytelling to rdzeń marketingu.
Opowiadanie historii to bardzo cenne narzędzie, które możesz dodać do swojego przysłowiowego zestawu narzędzi marketingowych. Dlatego dzisiaj powiem Ci jak opanować opowiadanie historii oraz tworzyć wspaniałe, fascynujące opowieści dla odbiorców.
Na wstępie
Czym jest storytelling?
Opowiadanie historii to działanie kiedy wykorzystujemy a) dane i b) narrację, do komunikowania czegoś odbiorcom. Niektóre historie są oparte na faktach, a niektóre są fikcyjne lub improwizowane. Dzieje się tak żeby lepiej wyjaśnić główne przesłanie.
Opowiadanie historii jest formą sztuki starą jak świat i ma swoje miejsce w każdej kulturze i społeczeństwie. Dlaczego? Ponieważ opowieści to uniwersalny język, który każdy — niezależnie od dialektu, rodzinnego miasta czy dziedzictwa — może zrozumieć. Historie pobudzają wyobraźnię i pasję oraz tworzą poczucie wspólnoty zarówno wśród słuchaczy, jak i tych którzy opowiadają.
Storytelling jest jak malowanie obrazu słowami. Chociaż każdy może opowiedzieć historię, niektórzy ludzie dopracowują swoje umiejętności narracyjne i stają się gawędziarzami w imieniu swojej organizacji, marki lub firmy.
Każdy członek organizacji może opowiedzieć historię. Ale zanim przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, dlaczego opowiadamy historie – jako społeczeństwo.
Istnieje wiele powodów, aby opowiadać historie — mogą sprzedawać, bawić, edukować. Dlaczego wybieramy opowiadanie historii zamiast, powiedzmy, opartego na danych Excela?
Dlaczego historie są naszym ulubionym sposobem dzielenia się, wyjaśniania i sprzedawania informacji?
Otóż historie utrwalają abstrakcyjne koncepcje i upraszczają złożone wiadomości.
Wszyscy doświadczamy zmieszania, próbując zrozumieć nowy pomysł, tak którego nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Historie pozwalają to obejść. Pomyśl o sytuacjach, w których historie pomogły ci lepiej zrozumieć koncepcję… być może nauczyciel użył rzeczywistego przykładu, aby wyjaśnić problem, lub mówca wykorzystał studium przypadku, aby przekazać złożone dane.
Historie pomagają utrwalić abstrakcyjne koncepcje i uprościć złożone wiadomości.
Weźmy na przykład Apple. Komputery i smartfony to dość skomplikowany temat do opisania przeciętnemu konsumentowi. Korzystając z prawdziwych historii, byli w stanie dokładnie opisać, w jaki sposób ich produkty przynoszą korzyści użytkownikom… zamiast polegać na technicznym żargonie, który zrozumiałby niewielu klientów.
Opowieści są swego rodzaju uniwersalnym językiem. Wszyscy rozumiemy historię bohatera i przetwarzamy emocje.
W świecie podzielonym przez wiele rzeczy historie łączą ludzi i tworzą poczucie wspólnoty.
Historie inspirują i motywują.I jeśli spojrzysz teraz, to zobaczysz że branding jest bardzo ważny dla firm. Bo historie czynią nas ludźmi i to samo dotyczy marek. Kiedy marki stają się przejrzyste i autentyczne, sprowadza je to na ziemię i pomaga konsumentom nawiązać z nimi kontakt.
Istnieje kilka niepodlegających negocjacjom elementów, które zapewniają wspaniałe wrażenia z opowiadania historii, zarówno dla czytelnika, jak i opowiadającego.
Dobre historie są…
Okej, powiedziałem jak wygląda dobry storytelling, a teraz jakie elementy musi posiadać.
Teraz, gdy już wiesz, co powinna zawierać Twoja historia, porozmawiajmy o tym, jak stworzyć swoją historię.
Przyjęliśmy, że opowiadanie historii to sztuka. Podobnie jak sztuka, opowiadanie historii wymaga kreatywności, wizji i umiejętności. Wymaga również praktyki.
Dlaczego ten proces jest ważny? Ponieważ jako organizacja lub marka prawdopodobnie masz mnóstwo faktów, liczb i wiadomości, które możesz przekazać w jednej zwięzłej historii. Skąd wiesz, od czego zacząć?
Cóż, żeby zrobić dobry storytelling, czyli przekazać sylwetkę bohatera i opis story musisz:
Kto chce usłyszeć twoją historię? Kto skorzysta i zareaguje najsilniej? Aby stworzyć przekonującą historię, musisz zrozumieć swoich czytelników, którzy odpowiedzą i podejmą działania.
Przeprowadź rozeznanie na swoim rynku docelowym i zdefiniuj swoją buying persona. Dzięki temu procesowi poznasz, kto może czytać, oglądać lub słuchać Twojej historii. Zapewni to również kluczowy kierunek dla następnych kilku kroków, gdy będziesz budować fundament swojej historii.
Niezależnie od tego, czy Twoja historia ma jedną stronę a4, dwadzieścia minut czy sześćdziesiąt, powinna zawierać główne przesłanie. Podobnie jak fundament domu, musi zostać zrobiony, zanim ruszysz do przodu.
Więc wyjaśniasz usługę lub opowiadasz się za jakimś problemem. Jaki jest sens twojej historii? Aby pomóc to zdefiniować, spróbuj podsumować swoją historię w jednym, dwóch zdaniach. Jeśli nie możesz tego zrobić, nie masz podstawowej wiadomości.
Nie wszystkie historie są sobie równe. Aby określić, jaki rodzaj historii opowiadasz, zastanów się, jak chcesz, aby Twoi odbiorcy czuli się lub reagowali podczas czytania.
Pomoże ci to określić, w jaki sposób zamierzasz robić storytelling i do jakiego celu dążysz. Jeśli Twoim celem jest zachęcać do działania, to twoja historia powinna opisywać, w jaki sposób udane działanie zostało zakończone w przeszłości i wyjaśniasz, w jaki sposób czytelnicy mogliby wprowadzić ten sam rodzaj zmiany. Unikaj nadmiernych, przesadzonych szczegółów lub zmian tematu, aby widzowie mogli skupić się na akcji lub zmianie, do której zachęca Twoja historia. … opowiedz ludziom o sobie, opowiedz historię, która zawiera prawdziwe zmagania, porażki i zwycięstwa.
Opisz sytuację lub doświadczenie, z którym inni mogą się zidentyfikować i powiedzieć: „Ja też!” Zachowaj neutralność sytuacji i postaci, aby przyciągnąć jak największą liczbę czytelników.
Twój cel i wezwanie do działania (CTA) są podobne, ale Twoje wezwanie do działania określi działanie, które Twoi widzowie mają podjąć po przeczytaniu.
Co dokładnie chcesz aby czytelnicy zrobili po przeczytaniu? Czy chcesz, aby zapisali się na trial, zapisali się do newslettera, wzięli udział w kursie lub kupili produkt? Nakreśl to obok swojego celu, aby upewnić się, że zrozumieją połączenie.
Historie mogą przybierać różne kształty i formy. Niektóre historie się czyta, inne ogląda, inne słucha. Wybrane medium zależy od rodzaju historii, a także od zasobów, takich jak czas i pieniądze.
I jak to wygląda na przykładach?
Kiedy masz storytelling w wersji pisemnej to możesz to robić za pomocą artykułów, postów na blogach lub książek. Są to głównie tekst i mogą zawierać obrazy. Pisane historie są zdecydowanie najtańszą, osiągalną metodą opowiadania historii, ponieważ wymaga jedynie edytora tekstu, lub pióra i papieru.
Mówiony storytelling jest opowiadany, na przykład jako prezentacja, lub panel. Świetny przykład to przemówienia na TED’zie. Ze względu na swoją formę, przemówienia zazwyczaj wymagają więcej praktyki w zakresie przekazywania wiadomości i wywoływania emocji u innych, bo przecież nie można ich edytować.
Popularny dopiero staje się storytelling w formie podcastu. Przy dzisiejszej technologii tworzenie opowieści audio jest bardziej przystępne niż kiedykolwiek.
Mamy jeszcze digital, czyli storytelling cyfrowy, opowiadany za pomocą różnych mediów, takich jak wideo, animacja, historie interaktywne, a nawet gry.
Mając już ustalony główny przekaz, cel, odbiorców i wezwanie do działania, ten krok polega po prostu na dodaniu szczegółów i kreatywnego charakteru do Twojej historii.
Bo podobnie jak w przypadku każdej treści, tworzenie jej to tylko połowa sukcesu — udostępnianie to drugie.
W zależności od wybranego medium, zdecydowanie powinieneś podzielić się swoją historią w mediach społecznościowych i e-mailem. Ponadto napisane historie można promować na swoim blogu, socialach lub poprzez posty gościnne w innych publikacjach. Digital możesz udostępniać na YouTube, Dailymotion, czy Vimeo. Chociaż opowiadane historie najlepiej przekazać osobiście, pamiętaj żeby nagrać występ na żywo, aby móc się później podzielić i stworzyć dodatkowy content.
Jeśli szukasz ciekawego kursu o storytellingu to obowiązkowy powinieneś zakupić: https://szkolenie.rafalszrajnert.pl/product/copywriting-kurs/
Przykłądem dobrego storytellingu jest kampania społeczna przeprowadzona przez Always. Która miała na celu uświadomić społeczeństwo, że kobiety nie są i nie muszą być słabsze, czy bezbronne oraz że nie powinno się kwestionować ich pewności siebie.
Zasady storytellingu to:
Storytelling jest obecny w naszym życiu. Sama rozmowa z przyjaciółmi to opowiadanie sobie historii a nie pustych faktów.
Potrzebujesz najpierw celu opowieści, potem musisz zafascynować i następnie pozostaje już tylko podróży bohatera.
Storytelling można tłumaczyć po prostu jako opowieść. A reszta w tym wpisie:)
Storytelling w marketingu to strategia opowiadania o produkcie, usłudze lub firmie przy pomocy opowieści.
Marki często opowiadając historię prowadzą ja wciąż bezosobowo, co nie buduje więzi.
Koniecznie ZOBACZ:
Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)