Storytelling. MEGA poradnik jak opowiadać historie.

Jak pozyskać klienta przedstawiciel handlowy
Pozyskiwanie klientów- 10 prostych sposobów + BONUS
5 lipca, 2021
Jak usunąć konto na ig
Jak usunąć konto na ig (jak usunąć instagrama)
7 lipca, 2021
storytelling jak opowiadać historie

Poniżej film: Storytelling- jak opowiadać historie, a dalej ciekawy wpis.

Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:

Szkolenie Facebook Ads

Sprzedaż w internecie- spis treści:

Wielu mówi że storytelling to sztuka.

Nie proces, metoda czy technika. Opowiadanie historii jest opisywane jako sztuka… W sumie mówi się nawet „sztuka opowiadania historii”.

I podobnie jak sztuka wymaga kreatywności, wizji, umiejętności i praktyki. Opowiadanie historii nie jest czymś, co można załapać po chwili. To proces oparty na próbach i błędach.

A jak ten proces opanować? O tym już za chwilę. Zapraszam!

storytelling jak opowiadać historie

Spis treści wpisu “storytelling

To co powiedziałem na wstępie brzmi jak dużo pracy. Opowiadanie historii stało się kluczowym elementem najskuteczniejszych kampanii marketingowych. Odróżnia prężnie rozwijające się marki od małych firm i lojalnych konsumentów od jednorazowych klientów.

Storytelling to rdzeń marketingu.

Opowiadanie historii to bardzo cenne narzędzie, które możesz dodać do swojego przysłowiowego zestawu narzędzi marketingowych. Dlatego dzisiaj powiem Ci jak opanować opowiadanie historii oraz tworzyć wspaniałe, fascynujące opowieści dla odbiorców.

jak opowiadać historie

Na wstępie

Czym jest storytelling?

Opowiadanie historii to działanie kiedy wykorzystujemy a) dane i b) narrację, do komunikowania czegoś odbiorcom. Niektóre historie są oparte na faktach, a niektóre są fikcyjne lub improwizowane. Dzieje się tak żeby lepiej wyjaśnić główne przesłanie.

Opowiadanie historii jest formą sztuki starą jak świat i ma swoje miejsce w każdej kulturze i społeczeństwie. Dlaczego? Ponieważ opowieści to uniwersalny język, który każdy — niezależnie od dialektu, rodzinnego miasta czy dziedzictwa — może zrozumieć. Historie pobudzają wyobraźnię i pasję oraz tworzą poczucie wspólnoty zarówno wśród słuchaczy, jak i tych którzy opowiadają.

Storytelling jest jak malowanie obrazu słowami. Chociaż każdy może opowiedzieć historię, niektórzy ludzie dopracowują swoje umiejętności narracyjne i stają się gawędziarzami w imieniu swojej organizacji, marki lub firmy.

Każdy członek organizacji może opowiedzieć historię. Ale zanim przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, dlaczego opowiadamy historie – jako społeczeństwo.

Dlaczego opowiadamy historie?

Istnieje wiele powodów, aby opowiadać historie — mogą sprzedawać, bawić, edukować. Dlaczego wybieramy opowiadanie historii zamiast, powiedzmy, opartego na danych Excela?

Dlaczego historie są naszym ulubionym sposobem dzielenia się, wyjaśniania i sprzedawania informacji?

Otóż historie utrwalają abstrakcyjne koncepcje i upraszczają złożone wiadomości.

Wszyscy doświadczamy zmieszania, próbując zrozumieć nowy pomysł, tak którego nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Historie pozwalają to obejść. Pomyśl o sytuacjach, w których historie pomogły ci lepiej zrozumieć koncepcję… być może nauczyciel użył rzeczywistego przykładu, aby wyjaśnić problem, lub mówca wykorzystał studium przypadku, aby przekazać złożone dane.

Historie pomagają utrwalić abstrakcyjne koncepcje i uprościć złożone wiadomości.

Weźmy na przykład Apple. Komputery i smartfony to dość skomplikowany temat do opisania przeciętnemu konsumentowi. Korzystając z prawdziwych historii, byli w stanie dokładnie opisać, w jaki sposób ich produkty przynoszą korzyści użytkownikom… zamiast polegać na technicznym żargonie, który zrozumiałby niewielu klientów.

Opowieści są swego rodzaju uniwersalnym językiem. Wszyscy rozumiemy historię bohatera i przetwarzamy emocje.

W świecie podzielonym przez wiele rzeczy historie łączą ludzi i tworzą poczucie wspólnoty.

Historie inspirują i motywują.I jeśli spojrzysz teraz, to zobaczysz że branding jest bardzo ważny dla firm. Bo historie czynią nas ludźmi i to samo dotyczy marek. Kiedy marki stają się przejrzyste i autentyczne, sprowadza je to na ziemię i pomaga konsumentom nawiązać z nimi kontakt.

Co składa się na dobrą historię?

Istnieje kilka niepodlegających negocjacjom elementów, które zapewniają wspaniałe wrażenia z opowiadania historii, zarówno dla czytelnika, jak i opowiadającego.

Dobre historie są…

  1. Zabawne: dobre historie utrzymują czytelnika w zainteresowaniu tym, co będzie dalej.
  2. Edukacyjne: Dobre historie wzbudzają ciekawość i wzbogacają wiedzę.
  3. Uniwersalne: bo są przydatne dla wszystkich i wykorzystują emocje, których doświadcza większość ludzi.
  4. Zorganizowane: Dobre historie są zwięzłe, co pomaga przekazać główne przesłanie i pomóc czytelnikom je przyswoić.
  5. Zapadające w pamięć: Czy to dzięki inspiracji, skandalowi czy humorowi, dobre historie zapadają w pamięć.

Okej, powiedziałem jak wygląda dobry storytelling, a teraz jakie elementy musi posiadać.

Elementy opowiadania historii

  • Postacie. W każdej historii występuje co najmniej jedna postać, a ta postać będzie kluczem do nawiązania relacji odbiorców z historią. Ten składnik jest pomostem między tobą, narratorem i publicznością. Jeśli Twoi widzowie mogą postawić się w sytuacji Twojej postaci, będzie bardziej prawdopodobne, że podążą za Twoim wezwaniem do działania.
  • Konflikt. Konflikt jest lekcją o tym, jak postać pokonuje wyzwanie. Konflikt w Twojej historii wywołuje emocje i łączy odbiorców poprzez powiązane doświadczenia. Kiedy opowiadasz historie, moc tkwi w tym, co przekazujesz i czego uczysz. Jeśli w Twojej historii nie ma konfliktu, prawdopodobnie nie jest to historia.
  • Rozwiązanie. Każda dobra historia ma zakończenie, ale nie zawsze musi być dobre. Rozwiązanie Twojej historii powinno zakończyć historię, zapewnić kontekst wokół postaci i konfliktów oraz pozostawić widzom wezwanie do działania.

Teraz, gdy już wiesz, co powinna zawierać Twoja historia, porozmawiajmy o tym, jak stworzyć swoją historię.

Proces opowiadania historii wygląda tak…

Przyjęliśmy, że opowiadanie historii to sztuka. Podobnie jak sztuka, opowiadanie historii wymaga kreatywności, wizji i umiejętności. Wymaga również praktyki.

Dlaczego ten proces jest ważny? Ponieważ jako organizacja lub marka prawdopodobnie masz mnóstwo faktów, liczb i wiadomości, które możesz przekazać w jednej zwięzłej historii. Skąd wiesz, od czego zacząć?

storytelling

Cóż, żeby zrobić dobry storytelling, czyli przekazać sylwetkę bohatera i opis story musisz:

  1. Poznaj swoich odbiorców.

Kto chce usłyszeć twoją historię? Kto skorzysta i zareaguje najsilniej? Aby stworzyć przekonującą historię, musisz zrozumieć swoich czytelników, którzy odpowiedzą i podejmą działania.

Przeprowadź rozeznanie na swoim rynku docelowym i zdefiniuj swoją buying persona. Dzięki temu procesowi poznasz, kto może czytać, oglądać lub słuchać Twojej historii. Zapewni to również kluczowy kierunek dla następnych kilku kroków, gdy będziesz budować fundament swojej historii.

  1. Zdefiniuj swoje główne przesłanie.

Niezależnie od tego, czy Twoja historia ma jedną stronę a4, dwadzieścia minut czy sześćdziesiąt, powinna zawierać główne przesłanie. Podobnie jak fundament domu, musi zostać zrobiony, zanim ruszysz do przodu.

Więc wyjaśniasz usługę lub opowiadasz się za jakimś problemem. Jaki jest sens twojej historii? Aby pomóc to zdefiniować, spróbuj podsumować swoją historię w jednym, dwóch zdaniach. Jeśli nie możesz tego zrobić, nie masz podstawowej wiadomości.

  1. Zdecyduj, jaką historię opowiadasz.

Nie wszystkie historie są sobie równe. Aby określić, jaki rodzaj historii opowiadasz, zastanów się, jak chcesz, aby Twoi odbiorcy czuli się lub reagowali podczas czytania.

Pomoże ci to określić, w jaki sposób zamierzasz robić storytelling i do jakiego celu dążysz. Jeśli Twoim celem jest zachęcać do działania, to twoja historia powinna opisywać, w jaki sposób udane działanie zostało zakończone w przeszłości i wyjaśniasz, w jaki sposób czytelnicy mogliby wprowadzić ten sam rodzaj zmiany. Unikaj nadmiernych, przesadzonych szczegółów lub zmian tematu, aby widzowie mogli skupić się na akcji lub zmianie, do której zachęca Twoja historia. … opowiedz ludziom o sobie, opowiedz historię, która zawiera prawdziwe zmagania, porażki i zwycięstwa.

Opisz sytuację lub doświadczenie, z którym inni mogą się zidentyfikować i powiedzieć: „Ja też!” Zachowaj neutralność sytuacji i postaci, aby przyciągnąć jak największą liczbę czytelników.

  1. Stwórz wezwanie do działania.

Twój cel i wezwanie do działania (CTA) są podobne, ale Twoje wezwanie do działania określi działanie, które Twoi widzowie mają podjąć po przeczytaniu.

Co dokładnie chcesz aby czytelnicy zrobili po przeczytaniu? Czy chcesz, aby zapisali się na trial, zapisali się do newslettera, wzięli udział w kursie lub kupili produkt? Nakreśl to obok swojego celu, aby upewnić się, że zrozumieją połączenie.

  1. Wybierz medium opowieści.

Historie mogą przybierać różne kształty i formy. Niektóre historie się czyta, inne ogląda, inne słucha. Wybrane medium zależy od rodzaju historii, a także od zasobów, takich jak czas i pieniądze.

Storytelling przykłady

I jak to wygląda na przykładach?

Kiedy masz storytelling w wersji pisemnej to możesz to robić za pomocą artykułów, postów na blogach lub książek. Są to głównie tekst i mogą zawierać obrazy. Pisane historie są zdecydowanie najtańszą, osiągalną metodą opowiadania historii, ponieważ wymaga jedynie edytora tekstu, lub pióra i papieru.

Mówiony storytelling jest opowiadany, na przykład jako prezentacja, lub panel. Świetny przykład to przemówienia na TED’zie. Ze względu na swoją formę, przemówienia zazwyczaj wymagają więcej praktyki w zakresie przekazywania wiadomości i wywoływania emocji u innych, bo przecież nie można ich edytować.

Popularny dopiero staje się storytelling w formie podcastu. Przy dzisiejszej technologii tworzenie opowieści audio jest bardziej przystępne niż kiedykolwiek.

Mamy jeszcze digital, czyli storytelling cyfrowy, opowiadany za pomocą różnych mediów, takich jak wideo, animacja, historie interaktywne, a nawet gry.

  1. Działaj!

Mając już ustalony główny przekaz, cel, odbiorców i wezwanie do działania, ten krok polega po prostu na dodaniu szczegółów i kreatywnego charakteru do Twojej historii.

  1. Podziel się swoją historią.

Bo podobnie jak w przypadku każdej treści, tworzenie jej to tylko połowa sukcesu — udostępnianie to drugie.

W zależności od wybranego medium, zdecydowanie powinieneś podzielić się swoją historią w mediach społecznościowych i e-mailem. Ponadto napisane historie można promować na swoim blogu, socialach lub poprzez posty gościnne w innych publikacjach. Digital możesz udostępniać na YouTube, Dailymotion, czy Vimeo. Chociaż opowiadane historie najlepiej przekazać osobiście, pamiętaj żeby nagrać występ na żywo, aby móc się później podzielić i stworzyć dodatkowy content.

FAQ

Storytelling kurs

Jeśli szukasz ciekawego kursu o storytellingu to obowiązkowy powinieneś zakupić: https://szkolenie.rafalszrajnert.pl/product/copywriting-kurs/

Przykłady dobrego storytellingu

Przykłądem dobrego storytellingu jest kampania społeczna przeprowadzona przez Always. Która miała na celu uświadomić społeczeństwo, że kobiety nie są i nie muszą być słabsze, czy bezbronne oraz że nie powinno się kwestionować ich pewności siebie.

Zasady storytellingu

Zasady storytellingu to:

  • Zabawne
  • Edukacyjne
  • Uniwersalne
  • Zorganizowane
  • Zapadające w pamięć

Przykładowy storytelling

Storytelling jest obecny w naszym życiu. Sama rozmowa z przyjaciółmi to opowiadanie sobie historii a nie pustych faktów.

Storytelling w marketingu

Potrzebujesz najpierw celu opowieści, potem musisz zafascynować i następnie pozostaje już tylko podróży bohatera.

Storytelling opowieść

Storytelling można tłumaczyć po prostu jako opowieść. A reszta w tym wpisie:)

Co to jest storytelling

Storytelling w marketingu to strategia opowiadania o produkcie, usłudze lub firmie przy pomocy opowieści.

Wady storytellingu

Marki często opowiadając historię prowadzą ja wciąż bezosobowo, co nie buduje więzi.

Koniecznie ZOBACZ:

Jak napisać reklamę

Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *