Storytelling. MEGA poradnik jak opowiada膰 historie.

Jak pozyska膰 klienta przedstawiciel handlowy
Pozyskiwanie klient贸w- 10 prostych sposob贸w jak zdoby膰 klienta + BONUS klient i proces
5 lipca, 2021
Jak usun膮膰 konto na ig
Jak usun膮膰 konto na ig (jak usun膮膰 instagrama)
7 lipca, 2021
storytelling jak opowiada膰 historie

Poni偶ej film: Storytelling- jak opowiada膰 historie, a dalej ciekawy wpis.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:

Szkolenie Facebook Ads

Sprzeda偶 w internecie- spis tre艣ci:

Wielu m贸wi 偶e storytelling to sztuka.

Nie proces, metoda czy technika. Opowiadanie historii jest opisywane jako sztuka鈥 W sumie m贸wi si臋 nawet 鈥瀞ztuka opowiadania historii”.

I podobnie jak sztuka wymaga kreatywno艣ci, wizji, umiej臋tno艣ci i praktyki. Opowiadanie historii nie jest czym艣, co mo偶na za艂apa膰 po chwili. To proces oparty na pr贸bach i b艂臋dach.

A jak ten proces opanowa膰? O tym ju偶 za chwil臋. Zapraszam!

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

storytelling jak opowiada膰 historie

Spis tre艣ci wpisu 鈥storytelling

To co powiedzia艂em na wst臋pie brzmi jak du偶o pracy. Opowiadanie historii sta艂o si臋 kluczowym elementem najskuteczniejszych kampanii marketingowych. Odr贸偶nia pr臋偶nie rozwijaj膮ce si臋 marki od ma艂ych firm i lojalnych konsument贸w od jednorazowych klient贸w.

Storytelling to rdze艅 marketingu.

Opowiadanie historii to bardzo cenne narz臋dzie, kt贸re mo偶esz doda膰 do swojego przys艂owiowego zestawu narz臋dzi marketingowych. Dlatego dzisiaj powiem Ci jak opanowa膰 opowiadanie historii oraz tworzy膰 wspania艂e, fascynuj膮ce opowie艣ci dla odbiorc贸w.

jak opowiada膰 historie

Na wst臋pie

Czym jest storytelling?

Opowiadanie historii to dzia艂anie kiedy wykorzystujemy a) dane i b) narracj臋, do komunikowania czego艣 odbiorcom. Niekt贸re historie s膮 oparte na faktach, a niekt贸re s膮 fikcyjne lub improwizowane. Dzieje si臋 tak 偶eby lepiej wyja艣ni膰 g艂贸wne przes艂anie.

Opowiadanie historii jest form膮 sztuki star膮 jak 艣wiat i ma swoje miejsce w ka偶dej kulturze i spo艂ecze艅stwie. Dlaczego? Poniewa偶 opowie艣ci to uniwersalny j臋zyk, kt贸ry ka偶dy 鈥 niezale偶nie od dialektu, rodzinnego miasta czy dziedzictwa 鈥 mo偶e zrozumie膰. Historie pobudzaj膮 wyobra藕ni臋 i pasj臋 oraz tworz膮 poczucie wsp贸lnoty zar贸wno w艣r贸d s艂uchaczy, jak i tych kt贸rzy opowiadaj膮.

Storytelling jest jak malowanie obrazu s艂owami. Chocia偶 ka偶dy mo偶e opowiedzie膰 histori臋, niekt贸rzy ludzie dopracowuj膮 swoje umiej臋tno艣ci narracyjne i staj膮 si臋 gaw臋dziarzami w imieniu swojej organizacji, marki lub firmy.

Ka偶dy cz艂onek organizacji mo偶e opowiedzie膰 histori臋. Ale zanim przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, dlaczego opowiadamy historie 鈥 jako spo艂ecze艅stwo.

Dlaczego opowiadamy historie?

Istnieje wiele powod贸w, aby opowiada膰 historie 鈥 mog膮 sprzedawa膰, bawi膰, edukowa膰. Dlaczego wybieramy opowiadanie historii zamiast, powiedzmy, opartego na danych Excela?

Dlaczego historie s膮 naszym ulubionym sposobem dzielenia si臋, wyja艣niania i sprzedawania informacji?

Ot贸偶 historie utrwalaj膮 abstrakcyjne koncepcje i upraszczaj膮 z艂o偶one wiadomo艣ci.

Wszyscy do艣wiadczamy zmieszania, pr贸buj膮c zrozumie膰 nowy pomys艂, tak kt贸rego nigdy wcze艣niej nie s艂yszeli艣my. Historie pozwalaj膮 to obej艣膰. Pomy艣l o sytuacjach, w kt贸rych historie pomog艂y ci lepiej zrozumie膰 koncepcj臋鈥 by膰 mo偶e nauczyciel u偶y艂 rzeczywistego przyk艂adu, aby wyja艣ni膰 problem, lub m贸wca wykorzysta艂 studium przypadku, aby przekaza膰 z艂o偶one dane.

Historie pomagaj膮 utrwali膰 abstrakcyjne koncepcje i upro艣ci膰 z艂o偶one wiadomo艣ci.

We藕my na przyk艂ad Apple. Komputery i smartfony to do艣膰 skomplikowany temat do opisania przeci臋tnemu konsumentowi. Korzystaj膮c z prawdziwych historii, byli w stanie dok艂adnie opisa膰, w jaki spos贸b ich produkty przynosz膮 korzy艣ci u偶ytkownikom鈥 zamiast polega膰 na technicznym 偶argonie, kt贸ry zrozumia艂by niewielu klient贸w.

Opowie艣ci s膮 swego rodzaju uniwersalnym j臋zykiem. Wszyscy rozumiemy histori臋 bohatera i przetwarzamy emocje.

W 艣wiecie podzielonym przez wiele rzeczy historie 艂膮cz膮 ludzi i tworz膮 poczucie wsp贸lnoty.

Historie inspiruj膮 i motywuj膮.I je艣li spojrzysz teraz, to zobaczysz 偶e branding jest bardzo wa偶ny dla firm. Bo historie czyni膮 nas lud藕mi i to samo dotyczy marek. Kiedy marki staj膮 si臋 przejrzyste i autentyczne, sprowadza je to na ziemi臋 i pomaga konsumentom nawi膮za膰 z nimi kontakt.

Co sk艂ada si臋 na dobr膮 histori臋?

Istnieje kilka niepodlegaj膮cych negocjacjom element贸w, kt贸re zapewniaj膮 wspania艂e wra偶enia z opowiadania historii, zar贸wno dla czytelnika, jak i opowiadaj膮cego.

Dobre historie s膮鈥

  1. Zabawne: dobre historie utrzymuj膮 czytelnika w zainteresowaniu tym, co b臋dzie dalej.
  2. Edukacyjne: Dobre historie wzbudzaj膮 ciekawo艣膰 i wzbogacaj膮 wiedz臋.
  3. Uniwersalne: bo s膮 przydatne dla wszystkich i wykorzystuj膮 emocje, kt贸rych do艣wiadcza wi臋kszo艣膰 ludzi.
  4. Zorganizowane: Dobre historie s膮 zwi臋z艂e, co pomaga przekaza膰 g艂贸wne przes艂anie i pom贸c czytelnikom je przyswoi膰.
  5. Zapadaj膮ce w pami臋膰: Czy to dzi臋ki inspiracji, skandalowi czy humorowi, dobre historie zapadaj膮 w pami臋膰.

Okej, powiedzia艂em jak wygl膮da dobry storytelling, a teraz jakie elementy musi posiada膰.

Elementy opowiadania historii

  • Postacie. W ka偶dej historii wyst臋puje co najmniej jedna posta膰, a ta posta膰 b臋dzie kluczem do nawi膮zania relacji odbiorc贸w z histori膮. Ten sk艂adnik jest pomostem mi臋dzy tob膮, narratorem i publiczno艣ci膮. Je艣li Twoi widzowie mog膮 postawi膰 si臋 w sytuacji Twojej postaci, b臋dzie bardziej prawdopodobne, 偶e pod膮偶膮 za Twoim wezwaniem do dzia艂ania.
  • Konflikt. Konflikt jest lekcj膮 o tym, jak posta膰 pokonuje wyzwanie. Konflikt w Twojej historii wywo艂uje emocje i 艂膮czy odbiorc贸w poprzez powi膮zane do艣wiadczenia. Kiedy opowiadasz historie, moc tkwi w tym, co przekazujesz i czego uczysz. Je艣li w Twojej historii nie ma konfliktu, prawdopodobnie nie jest to historia.
  • Rozwi膮zanie. Ka偶da dobra historia ma zako艅czenie, ale nie zawsze musi by膰 dobre. Rozwi膮zanie Twojej historii powinno zako艅czy膰 histori臋, zapewni膰 kontekst wok贸艂 postaci i konflikt贸w oraz pozostawi膰 widzom wezwanie do dzia艂ania.

Teraz, gdy ju偶 wiesz, co powinna zawiera膰 Twoja historia, porozmawiajmy o tym, jak stworzy膰 swoj膮 histori臋.

Proces opowiadania historii wygl膮da tak…

Przyj臋li艣my, 偶e opowiadanie historii to sztuka. Podobnie jak sztuka, opowiadanie historii wymaga kreatywno艣ci, wizji i umiej臋tno艣ci. Wymaga r贸wnie偶 praktyki.

Dlaczego ten proces jest wa偶ny? Poniewa偶 jako organizacja lub marka prawdopodobnie masz mn贸stwo fakt贸w, liczb i wiadomo艣ci, kt贸re mo偶esz przekaza膰 w jednej zwi臋z艂ej historii. Sk膮d wiesz, od czego zacz膮膰?

storytelling

C贸偶, 偶eby zrobi膰 dobry storytelling, czyli przekaza膰 sylwetk臋 bohatera i opis story musisz:

  1. Poznaj swoich odbiorc贸w.

Kto chce us艂ysze膰 twoj膮 histori臋? Kto skorzysta i zareaguje najsilniej? Aby stworzy膰 przekonuj膮c膮 histori臋, musisz zrozumie膰 swoich czytelnik贸w, kt贸rzy odpowiedz膮 i podejm膮 dzia艂ania.

Przeprowad藕 rozeznanie na swoim rynku docelowym i zdefiniuj swoj膮 buying persona. Dzi臋ki temu procesowi poznasz, kto mo偶e czyta膰, ogl膮da膰 lub s艂ucha膰 Twojej historii. Zapewni to r贸wnie偶 kluczowy kierunek dla nast臋pnych kilku krok贸w, gdy b臋dziesz budowa膰 fundament swojej historii.

  1. Zdefiniuj swoje g艂贸wne przes艂anie.

Niezale偶nie od tego, czy Twoja historia ma jedn膮 stron臋 a4, dwadzie艣cia minut czy sze艣膰dziesi膮t, powinna zawiera膰 g艂贸wne przes艂anie. Podobnie jak fundament domu, musi zosta膰 zrobiony, zanim ruszysz do przodu.

Wi臋c wyja艣niasz us艂ug臋 lub opowiadasz si臋 za jakim艣 problemem. Jaki jest sens twojej historii? Aby pom贸c to zdefiniowa膰, spr贸buj podsumowa膰 swoj膮 histori臋 w jednym, dw贸ch zdaniach. Je艣li nie mo偶esz tego zrobi膰, nie masz podstawowej wiadomo艣ci.

  1. Zdecyduj, jak膮 histori臋 opowiadasz.

Nie wszystkie historie s膮 sobie r贸wne. Aby okre艣li膰, jaki rodzaj historii opowiadasz, zastan贸w si臋, jak chcesz, aby Twoi odbiorcy czuli si臋 lub reagowali podczas czytania.

Pomo偶e ci to okre艣li膰, w jaki spos贸b zamierzasz robi膰 storytelling i do jakiego celu d膮偶ysz. Je艣li Twoim celem jest zach臋ca膰 do dzia艂ania, to twoja historia powinna opisywa膰, w jaki spos贸b udane dzia艂anie zosta艂o zako艅czone w przesz艂o艣ci i wyja艣niasz, w jaki spos贸b czytelnicy mogliby wprowadzi膰 ten sam rodzaj zmiany. Unikaj nadmiernych, przesadzonych szczeg贸艂贸w lub zmian tematu, aby widzowie mogli skupi膰 si臋 na akcji lub zmianie, do kt贸rej zach臋ca Twoja historia. 鈥 opowiedz ludziom o sobie, opowiedz histori臋, kt贸ra zawiera prawdziwe zmagania, pora偶ki i zwyci臋stwa.

Opisz sytuacj臋 lub do艣wiadczenie, z kt贸rym inni mog膮 si臋 zidentyfikowa膰 i powiedzie膰: 鈥濲a te偶!鈥 Zachowaj neutralno艣膰 sytuacji i postaci, aby przyci膮gn膮膰 jak najwi臋ksz膮 liczb臋 czytelnik贸w.

  1. Stw贸rz wezwanie do dzia艂ania.

Tw贸j cel i wezwanie do dzia艂ania (CTA) s膮 podobne, ale Twoje wezwanie do dzia艂ania okre艣li dzia艂anie, kt贸re Twoi widzowie maj膮 podj膮膰 po przeczytaniu.

Co dok艂adnie chcesz aby czytelnicy zrobili po przeczytaniu? Czy chcesz, aby zapisali si臋 na trial, zapisali si臋 do newslettera, wzi臋li udzia艂 w kursie lub kupili produkt? Nakre艣l to obok swojego celu, aby upewni膰 si臋, 偶e zrozumiej膮 po艂膮czenie.

  1. Wybierz medium opowie艣ci.

Historie mog膮 przybiera膰 r贸偶ne kszta艂ty i formy. Niekt贸re historie si臋 czyta, inne ogl膮da, inne s艂ucha. Wybrane medium zale偶y od rodzaju historii, a tak偶e od zasob贸w, takich jak czas i pieni膮dze.

Storytelling przyk艂ady

I jak to wygl膮da na przyk艂adach?

Kiedy masz storytelling w wersji pisemnej to mo偶esz to robi膰 za pomoc膮 artyku艂贸w, post贸w na blogach lub ksi膮偶ek. S膮 to g艂贸wnie tekst i mog膮 zawiera膰 obrazy. Pisane historie s膮 zdecydowanie najta艅sz膮, osi膮galn膮 metod膮 opowiadania historii, poniewa偶 wymaga jedynie edytora tekstu, lub pi贸ra i papieru.

M贸wiony storytelling jest opowiadany, na przyk艂ad jako prezentacja, lub panel. 艢wietny przyk艂ad to przem贸wienia na TED’zie. Ze wzgl臋du na swoj膮 form臋, przem贸wienia zazwyczaj wymagaj膮 wi臋cej praktyki w zakresie przekazywania wiadomo艣ci i wywo艂ywania emocji u innych, bo przecie偶 nie mo偶na ich edytowa膰.

Popularny dopiero staje si臋 storytelling w formie podcastu. Przy dzisiejszej technologii tworzenie opowie艣ci audio jest bardziej przyst臋pne ni偶 kiedykolwiek.

Mamy jeszcze digital, czyli storytelling cyfrowy, opowiadany za pomoc膮 r贸偶nych medi贸w, takich jak wideo, animacja, historie interaktywne, a nawet gry.

  1. Dzia艂aj!

Maj膮c ju偶 ustalony g艂贸wny przekaz, cel, odbiorc贸w i wezwanie do dzia艂ania, ten krok polega po prostu na dodaniu szczeg贸艂贸w i kreatywnego charakteru do Twojej historii.

  1. Podziel si臋 swoj膮 histori膮.

Bo podobnie jak w przypadku ka偶dej tre艣ci, tworzenie jej to tylko po艂owa sukcesu 鈥 udost臋pnianie to drugie.

W zale偶no艣ci od wybranego medium, zdecydowanie powiniene艣 podzieli膰 si臋 swoj膮 histori膮 w mediach spo艂eczno艣ciowych i e-mailem. Ponadto napisane historie mo偶na promowa膰 na swoim blogu, socialach lub poprzez posty go艣cinne w innych publikacjach. Digital mo偶esz udost臋pnia膰 na YouTube, Dailymotion, czy Vimeo. Chocia偶 opowiadane historie najlepiej przekaza膰 osobi艣cie, pami臋taj 偶eby nagra膰 wyst臋p na 偶ywo, aby m贸c si臋 p贸藕niej podzieli膰 i stworzy膰 dodatkowy content.

FAQ

Storytelling kurs

Je艣li szukasz ciekawego kursu o storytellingu to obowi膮zkowy powiniene艣 zakupi膰: https://szkolenie.rafalszrajnert.pl/product/copywriting-kurs/

Przyk艂ady dobrego storytellingu

Przyk艂膮dem dobrego storytellingu jest kampania spo艂eczna przeprowadzona przez Always. Kt贸ra mia艂a na celu u艣wiadomi膰 spo艂ecze艅stwo, 偶e kobiety nie s膮 i nie musz膮 by膰 s艂absze, czy bezbronne oraz 偶e nie powinno si臋 kwestionowa膰 ich pewno艣ci siebie.

Zasady storytellingu

Zasady storytellingu to:

  • Zabawne
  • Edukacyjne
  • Uniwersalne
  • Zorganizowane
  • Zapadaj膮ce w pami臋膰

Przyk艂adowy storytelling

Storytelling jest obecny w naszym 偶yciu. Sama rozmowa z przyjaci贸艂mi to opowiadanie sobie historii a nie pustych fakt贸w.

Storytelling w marketingu

Potrzebujesz najpierw celu opowie艣ci, potem musisz zafascynowa膰 i nast臋pnie pozostaje ju偶 tylko podr贸偶y bohatera.

Storytelling opowie艣膰

Storytelling mo偶na t艂umaczy膰 po prostu jako opowie艣膰. A reszta w tym wpisie:)

Co to jest storytelling

Storytelling w marketingu to strategia opowiadania o produkcie, us艂udze lub firmie przy pomocy opowie艣ci.

Wady storytellingu

Marki cz臋sto opowiadaj膮c histori臋 prowadz膮 ja wci膮偶 bezosobowo, co nie buduje wi臋zi.

Koniecznie ZOBACZ:

Jak napisa膰 reklam臋

Link do kursu jak napisa膰 reklam臋 i ofert臋.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)