Storytelling -co to jest? Definicja i przyk艂ady jak opowiada膰 historie [poradnik]

Storytelling -co to jest? Definicja i przyk艂ady jak opowiada膰 historie [poradnik]

storytelling jak opowiada膰 historie

Poni偶ej film: Storytelling- jak opowiada膰 historie, a dalej ciekawy wpis.

Wielu m贸wi 偶e storytelling to sztuka.

Nie proces, metoda czy technika. Opowiadanie historii jest opisywane jako sztuka鈥 W sumie m贸wi si臋 nawet 鈥瀞ztuka opowiadania historii”.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

I podobnie jak sztuka wymaga kreatywno艣ci, wizji, umiej臋tno艣ci i praktyki. Opowiadanie historii nie jest czym艣, co mo偶na za艂apa膰 po chwili. To proces oparty na pr贸bach i b艂臋dach.

A jak ten proces opanowa膰? O tym ju偶 za chwil臋. Zapraszam!

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

storytelling jak opowiada膰 historie

Spis tre艣ci wpisu 鈥storytelling

Zawarto艣膰 strony

To co powiedzia艂em na wst臋pie brzmi jak du偶o pracy. Opowiadanie historii sta艂o si臋 kluczowym elementem najskuteczniejszych kampanii marketingowych. Odr贸偶nia pr臋偶nie rozwijaj膮ce si臋 marki od ma艂ych firm i lojalnych konsument贸w od jednorazowych klient贸w.

Storytelling to rdze艅 marketingu.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Opowiadanie historii to bardzo cenne narz臋dzie, kt贸re mo偶esz doda膰 do swojego przys艂owiowego zestawu narz臋dzi marketingowych. Dlatego dzisiaj powiem Ci jak opanowa膰 opowiadanie historii oraz tworzy膰 wspania艂e, fascynuj膮ce opowie艣ci dla odbiorc贸w.

jak opowiada膰 historie

Na wst臋pie

Czym jest storytelling?

Opowiadanie historii to dzia艂anie kiedy wykorzystujemy a) dane i b) narracj臋, do komunikowania czego艣 odbiorcom. Niekt贸re historie s膮 oparte na faktach, a niekt贸re s膮 fikcyjne lub improwizowane. Dzieje si臋 tak 偶eby lepiej wyja艣ni膰 g艂贸wne przes艂anie.

Opowiadanie historii jest form膮 sztuki star膮 jak 艣wiat i ma swoje miejsce w ka偶dej kulturze i spo艂ecze艅stwie. Dlaczego? Poniewa偶 opowie艣ci to uniwersalny j臋zyk, kt贸ry ka偶dy 鈥 niezale偶nie od dialektu, rodzinnego miasta czy dziedzictwa 鈥 mo偶e zrozumie膰. Historie pobudzaj膮 wyobra藕ni臋 i pasj臋 oraz tworz膮 poczucie wsp贸lnoty zar贸wno w艣r贸d s艂uchaczy, jak i tych kt贸rzy opowiadaj膮.

Storytelling jest jak malowanie obrazu s艂owami. Chocia偶 ka偶dy mo偶e opowiedzie膰 histori臋, niekt贸rzy ludzie dopracowuj膮 swoje umiej臋tno艣ci narracyjne i staj膮 si臋 gaw臋dziarzami w imieniu swojej organizacji, marki lub firmy.

Ka偶dy cz艂onek organizacji mo偶e opowiedzie膰 histori臋. Ale zanim przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, dlaczego opowiadamy historie 鈥 jako spo艂ecze艅stwo.

Dlaczego opowiadamy historie?

Istnieje wiele powod贸w, aby opowiada膰 historie 鈥 mog膮 sprzedawa膰, bawi膰, edukowa膰. Dlaczego wybieramy opowiadanie historii zamiast, powiedzmy, opartego na danych Excela?

Dlaczego historie s膮 naszym ulubionym sposobem dzielenia si臋, wyja艣niania i sprzedawania informacji?

Ot贸偶 historie utrwalaj膮 abstrakcyjne koncepcje i upraszczaj膮 z艂o偶one wiadomo艣ci.

Wszyscy do艣wiadczamy zmieszania, pr贸buj膮c zrozumie膰 nowy pomys艂, tak kt贸rego nigdy wcze艣niej nie s艂yszeli艣my. Historie pozwalaj膮 to obej艣膰. Pomy艣l o sytuacjach, w kt贸rych historie pomog艂y ci lepiej zrozumie膰 koncepcj臋鈥 by膰 mo偶e nauczyciel u偶y艂 rzeczywistego przyk艂adu, aby wyja艣ni膰 problem, lub m贸wca wykorzysta艂 studium przypadku, aby przekaza膰 z艂o偶one dane.

Historie pomagaj膮 utrwali膰 abstrakcyjne koncepcje i upro艣ci膰 z艂o偶one wiadomo艣ci.

We藕my na przyk艂ad Apple. Komputery i smartfony to do艣膰 skomplikowany temat do opisania przeci臋tnemu konsumentowi. Korzystaj膮c z prawdziwych historii, byli w stanie dok艂adnie opisa膰, w jaki spos贸b ich produkty przynosz膮 korzy艣ci u偶ytkownikom鈥 zamiast polega膰 na technicznym 偶argonie, kt贸ry zrozumia艂by niewielu klient贸w.

Opowie艣ci s膮 swego rodzaju uniwersalnym j臋zykiem. Wszyscy rozumiemy histori臋 bohatera i przetwarzamy emocje.

W 艣wiecie podzielonym przez wiele rzeczy historie 艂膮cz膮 ludzi i tworz膮 poczucie wsp贸lnoty.

Historie inspiruj膮 i motywuj膮.I je艣li spojrzysz teraz, to zobaczysz 偶e branding jest bardzo wa偶ny dla firm. Bo historie czyni膮 nas lud藕mi i to samo dotyczy marek. Kiedy marki staj膮 si臋 przejrzyste i autentyczne, sprowadza je to na ziemi臋 i pomaga konsumentom nawi膮za膰 z nimi kontakt.

Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:

Szkolenie Facebook Ads

Co sk艂ada si臋 na dobr膮 histori臋?

Istnieje kilka niepodlegaj膮cych negocjacjom element贸w, kt贸re zapewniaj膮 wspania艂e wra偶enia z opowiadania historii, zar贸wno dla czytelnika, jak i opowiadaj膮cego.

Dobre historie s膮鈥

  1. Zabawne: dobre historie utrzymuj膮 czytelnika w zainteresowaniu tym, co b臋dzie dalej.
  2. Edukacyjne: Dobre historie wzbudzaj膮 ciekawo艣膰 i wzbogacaj膮 wiedz臋.
  3. Uniwersalne: bo s膮 przydatne dla wszystkich i wykorzystuj膮 emocje, kt贸rych do艣wiadcza wi臋kszo艣膰 ludzi.
  4. Zorganizowane: Dobre historie s膮 zwi臋z艂e, co pomaga przekaza膰 g艂贸wne przes艂anie i pom贸c czytelnikom je przyswoi膰.
  5. Zapadaj膮ce w pami臋膰: Czy to dzi臋ki inspiracji, skandalowi czy humorowi, dobre historie zapadaj膮 w pami臋膰.

Okej, powiedzia艂em jak wygl膮da dobry storytelling, a teraz jakie elementy musi posiada膰.

Elementy opowiadania historii

  • Postacie. W ka偶dej historii wyst臋puje co najmniej jedna posta膰, a ta posta膰 b臋dzie kluczem do nawi膮zania relacji odbiorc贸w z histori膮. Ten sk艂adnik jest pomostem mi臋dzy tob膮, narratorem i publiczno艣ci膮. Je艣li Twoi widzowie mog膮 postawi膰 si臋 w sytuacji Twojej postaci, b臋dzie bardziej prawdopodobne, 偶e pod膮偶膮 za Twoim wezwaniem do dzia艂ania.
  • Konflikt. Konflikt jest lekcj膮 o tym, jak posta膰 pokonuje wyzwanie. Konflikt w Twojej historii wywo艂uje emocje i 艂膮czy odbiorc贸w poprzez powi膮zane do艣wiadczenia. Kiedy opowiadasz historie, moc tkwi w tym, co przekazujesz i czego uczysz. Je艣li w Twojej historii nie ma konfliktu, prawdopodobnie nie jest to historia.
  • Rozwi膮zanie. Ka偶da dobra historia ma zako艅czenie, ale nie zawsze musi by膰 dobre. Rozwi膮zanie Twojej historii powinno zako艅czy膰 histori臋, zapewni膰 kontekst wok贸艂 postaci i konflikt贸w oraz pozostawi膰 widzom wezwanie do dzia艂ania.

Teraz, gdy ju偶 wiesz, co powinna zawiera膰 Twoja historia, porozmawiajmy o tym, jak stworzy膰 swoj膮 histori臋.

Proces opowiadania historii wygl膮da tak…

Przyj臋li艣my, 偶e opowiadanie historii to sztuka. Podobnie jak sztuka, opowiadanie historii wymaga kreatywno艣ci, wizji i umiej臋tno艣ci. Wymaga r贸wnie偶 praktyki.

Dlaczego ten proces jest wa偶ny? Poniewa偶 jako organizacja lub marka prawdopodobnie masz mn贸stwo fakt贸w, liczb i wiadomo艣ci, kt贸re mo偶esz przekaza膰 w jednej zwi臋z艂ej historii. Sk膮d wiesz, od czego zacz膮膰?

storytelling

C贸偶, 偶eby zrobi膰 dobry storytelling, czyli przekaza膰 sylwetk臋 bohatera i opis story musisz:

  1. Poznaj swoich odbiorc贸w.

Kto chce us艂ysze膰 twoj膮 histori臋? Kto skorzysta i zareaguje najsilniej? Aby stworzy膰 przekonuj膮c膮 histori臋, musisz zrozumie膰 swoich czytelnik贸w, kt贸rzy odpowiedz膮 i podejm膮 dzia艂ania.

Przeprowad藕 rozeznanie na swoim rynku docelowym i zdefiniuj swoj膮 buying persona. Dzi臋ki temu procesowi poznasz, kto mo偶e czyta膰, ogl膮da膰 lub s艂ucha膰 Twojej historii. Zapewni to r贸wnie偶 kluczowy kierunek dla nast臋pnych kilku krok贸w, gdy b臋dziesz budowa膰 fundament swojej historii.

  1. Zdefiniuj swoje g艂贸wne przes艂anie.

Niezale偶nie od tego, czy Twoja historia ma jedn膮 stron臋 a4, dwadzie艣cia minut czy sze艣膰dziesi膮t, powinna zawiera膰 g艂贸wne przes艂anie. Podobnie jak fundament domu, musi zosta膰 zrobiony, zanim ruszysz do przodu.

Wi臋c wyja艣niasz us艂ug臋 lub opowiadasz si臋 za jakim艣 problemem. Jaki jest sens twojej historii? Aby pom贸c to zdefiniowa膰, spr贸buj podsumowa膰 swoj膮 histori臋 w jednym, dw贸ch zdaniach. Je艣li nie mo偶esz tego zrobi膰, nie masz podstawowej wiadomo艣ci.

  1. Zdecyduj, jak膮 histori臋 opowiadasz.

Nie wszystkie historie s膮 sobie r贸wne. Aby okre艣li膰, jaki rodzaj historii opowiadasz, zastan贸w si臋, jak chcesz, aby Twoi odbiorcy czuli si臋 lub reagowali podczas czytania.

Pomo偶e ci to okre艣li膰, w jaki spos贸b zamierzasz robi膰 storytelling i do jakiego celu d膮偶ysz. Je艣li Twoim celem jest zach臋ca膰 do dzia艂ania, to twoja historia powinna opisywa膰, w jaki spos贸b udane dzia艂anie zosta艂o zako艅czone w przesz艂o艣ci i wyja艣niasz, w jaki spos贸b czytelnicy mogliby wprowadzi膰 ten sam rodzaj zmiany. Unikaj nadmiernych, przesadzonych szczeg贸艂贸w lub zmian tematu, aby widzowie mogli skupi膰 si臋 na akcji lub zmianie, do kt贸rej zach臋ca Twoja historia. 鈥 opowiedz ludziom o sobie, opowiedz histori臋, kt贸ra zawiera prawdziwe zmagania, pora偶ki i zwyci臋stwa.

Opisz sytuacj臋 lub do艣wiadczenie, z kt贸rym inni mog膮 si臋 zidentyfikowa膰 i powiedzie膰: 鈥濲a te偶!鈥 Zachowaj neutralno艣膰 sytuacji i postaci, aby przyci膮gn膮膰 jak najwi臋ksz膮 liczb臋 czytelnik贸w.

  1. Stw贸rz wezwanie do dzia艂ania.

Tw贸j cel i wezwanie do dzia艂ania (CTA) s膮 podobne, ale Twoje wezwanie do dzia艂ania okre艣li dzia艂anie, kt贸re Twoi widzowie maj膮 podj膮膰 po przeczytaniu.

Co dok艂adnie chcesz aby czytelnicy zrobili po przeczytaniu? Czy chcesz, aby zapisali si臋 na trial, zapisali si臋 do newslettera, wzi臋li udzia艂 w kursie lub kupili produkt? Nakre艣l to obok swojego celu, aby upewni膰 si臋, 偶e zrozumiej膮 po艂膮czenie.

  1. Wybierz medium opowie艣ci.

Historie mog膮 przybiera膰 r贸偶ne kszta艂ty i formy. Niekt贸re historie si臋 czyta, inne ogl膮da, inne s艂ucha. Wybrane medium zale偶y od rodzaju historii, a tak偶e od zasob贸w, takich jak czas i pieni膮dze.

Storytelling przyk艂ady

I jak to wygl膮da na przyk艂adach?

Kiedy masz storytelling w wersji pisemnej to mo偶esz to robi膰 za pomoc膮 artyku艂贸w, post贸w na blogach lub ksi膮偶ek. S膮 to g艂贸wnie tekst i mog膮 zawiera膰 obrazy. Pisane historie s膮 zdecydowanie najta艅sz膮, osi膮galn膮 metod膮 opowiadania historii, poniewa偶 wymaga jedynie edytora tekstu, lub pi贸ra i papieru.

M贸wiony storytelling jest opowiadany, na przyk艂ad jako prezentacja, lub panel. 艢wietny przyk艂ad to przem贸wienia na TED’zie. Ze wzgl臋du na swoj膮 form臋, przem贸wienia zazwyczaj wymagaj膮 wi臋cej praktyki w zakresie przekazywania wiadomo艣ci i wywo艂ywania emocji u innych, bo przecie偶 nie mo偶na ich edytowa膰.

Popularny dopiero staje si臋 storytelling w formie podcastu. Przy dzisiejszej technologii tworzenie opowie艣ci audio jest bardziej przyst臋pne ni偶 kiedykolwiek.

Mamy jeszcze digital, czyli storytelling cyfrowy, opowiadany za pomoc膮 r贸偶nych medi贸w, takich jak wideo, animacja, historie interaktywne, a nawet gry.

  1. Dzia艂aj!

Maj膮c ju偶 ustalony g艂贸wny przekaz, cel, odbiorc贸w i wezwanie do dzia艂ania, ten krok polega po prostu na dodaniu szczeg贸艂贸w i kreatywnego charakteru do Twojej historii.

  1. Podziel si臋 swoj膮 histori膮.

Bo podobnie jak w przypadku ka偶dej tre艣ci, tworzenie jej to tylko po艂owa sukcesu 鈥 udost臋pnianie to drugie.

W zale偶no艣ci od wybranego medium, zdecydowanie powiniene艣 podzieli膰 si臋 swoj膮 histori膮 w mediach spo艂eczno艣ciowych i e-mailem. Ponadto napisane historie mo偶na promowa膰 na swoim blogu, socialach lub poprzez posty go艣cinne w innych publikacjach. Digital mo偶esz udost臋pnia膰 na YouTube, Dailymotion, czy Vimeo. Chocia偶 opowiadane historie najlepiej przekaza膰 osobi艣cie, pami臋taj 偶eby nagra膰 wyst臋p na 偶ywo, aby m贸c si臋 p贸藕niej podzieli膰 i stworzy膰 dodatkowy content.

Storytelling: Sztuka Opowiadania, Wp艂yw i Zastosowania

Opowie艣膰: Podstawa Ludzkiego Do艣wiadczenia

Opowie艣膰 to fundamentalny element ludzkiego do艣wiadczenia. Od najdawniejszych czas贸w ludzie przekazywali sobie historie, aby dzieli膰 si臋 wiedz膮, uczuciami i inspiracj膮. Opowie艣ci stanowi膮 nasz膮 drog臋 do zrozumienia 艣wiata, budowania relacji i przekazywania warto艣ci.

Historia: Wci膮gaj膮cy 艢wiat Emocji

Historia to wirtualny 艣wiat, kt贸ry wci膮ga nas w emocjonaln膮 podr贸偶. Poprzez postacie, wydarzenia i konflikty, historia wywo艂uje silne emocje i pozwala nam przenie艣膰 si臋 do innej rzeczywisto艣ci. To spos贸b na przekazanie tre艣ci w spos贸b, kt贸ry anga偶uje zmys艂y i uczucia.

Narracja: Tworzenie Sp贸jnej Struktury

Narracja to proces tworzenia sp贸jnej struktury opowie艣ci. To uk艂adanie wydarze艅 w taki spos贸b, aby mia艂y sens, prowadzi艂y do punkt贸w zwrotnych i budowa艂y napi臋cie narracyjne. Narracja to sztuka prowadzenia odbiorcy za r臋k臋 przez histori臋, ujawnianie informacji stopniowo i tworzenie zapadaj膮cych w pami臋膰 moment贸w.

Fabu艂a: Si艂a Konstrukcji Opowie艣ci

Fabu艂a to szkielet, na kt贸rym zbudowana jest historia. To sekwencja wydarze艅, kt贸ra opowiada o podr贸偶y bohatera przez wyzwania, konflikty i zmiany. Fabu艂a wyznacza tempo opowie艣ci, ukazuje post臋py i buduje oczekiwanie na rozwi膮zanie.

Bohater: Centralna Posta膰 Opowie艣ci

Bohater to posta膰, kt贸rej podr贸偶 stanowi rdze艅 opowie艣ci. To osoba, z kt贸r膮 czytelnicy lub widzowie uto偶samiaj膮 si臋, obserwuj膮c jej rozw贸j, zmiany i wyzwania, z jakimi si臋 zmaga. To poprzez bohatera odczuwamy emocje i prze偶ywamy opowie艣膰.

Konflikt: Si艂a Nap臋dzaj膮ca Opowie艣膰

Konflikt to nap臋dzaj膮ca si艂a opowie艣ci. To zderzenie pragnie艅, cel贸w i przeciwno艣ci, kt贸re prowadzi do napi臋cia narracyjnego. Bez konfliktu historia by艂aby pozbawiona dramatyzmu i uczucia ryzyka.

Rozwi膮zanie: Moment Wniosku

Rozwi膮zanie to kulminacyjny moment opowie艣ci, w kt贸rym konflikt jest rozwi膮zany. To moment wniosku, w kt贸rym bohater dokonuje wyboru, dokonuje zmiany i osi膮ga katharsis – uczucie oczyszczenia i zrozumienia.

Motyw: Powtarzaj膮ce si臋 Elementy

Motyw to powtarzaj膮cy si臋 element lub idea, kt贸ra przewija si臋 przez opowie艣膰. To temat, kt贸ry nadaje opowie艣ci g艂臋bszy sens i tworzy sp贸jno艣膰. Motyw mo偶e by膰 symbolem, metafor膮 lub alegori膮, kt贸rej znaczenie ewoluuje w miar臋 rozwoju fabu艂y.

Symbol: Wzmacnianie Przekazu

Symbol to przedmiot, posta膰 lub zdarzenie, kt贸re ma g艂臋bokie znaczenie i wzmacnia przekaz opowie艣ci. Symbole mog膮 by膰 subtelne lub wyra藕ne, a ich interpretacja mo偶e r贸偶ni膰 si臋 w zale偶no艣ci od odbiorcy.

Metafora: Uczuciowe Podej艣cie

Metafora to spos贸b na przekazanie abstrakcyjnych poj臋膰 poprzez skojarzenia z rzeczywistymi obiektami. To narz臋dzie, kt贸re anga偶uje emocje i pozwala na g艂臋bsze zrozumienie tre艣ci.

Alegoria: Przekazywanie Moralnych Lub Filozoficznych Idei

Alegoria to opowie艣膰, kt贸ra ma na celu przekazanie moralnych, filozoficznych lub spo艂ecznych idei poprzez symboliczne postacie i wydarzenia. To spos贸b na ukryte przekazanie g艂臋bszych przemy艣le艅.

Patos: Wzmacnianie Wra偶e艅

Patos to uczuciowa intensywno艣膰 opowie艣ci, kt贸ra wzmacnia wra偶enia odbiorc贸w. To spos贸b na wywo艂anie silnych emocji i zaanga偶owanie w histori臋.

Katharsis: Uwolnienie Emocji

Katharsis to uczucie uwolnienia emocji po prze偶yciu opowie艣ci. To moment zrozumienia, oczyszczenia i refleksji, kt贸ry pozwala nam na lepsze zrozumienie naszych w艂asnych uczu膰.

Empatia: Wsp贸艂odczuwanie Z Bohaterem

Empatia to zdolno艣膰 do wsp贸艂odczuwania z bohaterem i rozumienia jego emocji. Storytelling umo偶liwia nam wej艣cie w buty bohatera, co tworzy g艂臋bsz膮 wi臋藕 z opowie艣ci膮.

Zrozumienie: Edukacyjna Moc Opowie艣ci

Zrozumienie to efekt edukacyjny opowie艣ci. Storytelling pozwala nam przyswoi膰 now膮 wiedz臋, zrozumie膰 perspektyw臋 innych ludzi i rozwija膰 nasze umiej臋tno艣ci my艣lenia krytycznego.

Nauka: Przekazywanie Warto艣ci

Opowie艣ci maj膮 moc przekazywania warto艣ci, etyki i moralno艣ci. To spos贸b na edukacj臋, kt贸ra anga偶uje emocje i wp艂ywa na postawy ludzi.

Rozrywka: Odpoczynek I Relaks

Opowie艣ci dostarczaj膮 rozrywki i odpoczynku. To spos贸b na oderwanie si臋 od rzeczywisto艣ci i zanurzenie si臋 w innym 艣wiecie na chwil臋.

Inspiracja: Motywacja Do Dzia艂ania

Inspiracja to motywacja do dzia艂ania, kt贸ra wynika z prze偶ycia opowie艣ci bohatera. To uczucie, kt贸re motywuje nas do pokonywania wyzwa艅 i osi膮gania cel贸w.

Motywacja: Wewn臋trzny Nap臋d

Storytelling potrafi wzbudzi膰 wewn臋trzny nap臋d do osi膮gania sukcesu. Opowie艣膰 o trudno艣ciach i triumfach bohatera mo偶e by膰 inspiracj膮 do d膮偶enia do w艂asnych marze艅.

Zmiany, Rozw贸j i Transformacja: Ewolucja Bohatera

Opowie艣膰 cz臋sto skupia si臋 na zmianie, rozwoju i transformacji bohatera. To ukazuje, 偶e ka偶dy mo偶e przej艣膰 przez proces zmiany i stania si臋 lepsz膮 wersj膮 samego siebie.

Sztuka Opowiadania: Rzemios艂o Opowie艣ci

Sztuka opowiadania to rzemios艂o, kt贸re wymaga umiej臋tno艣ci budowania napi臋cia, tworzenia postaci, uk艂adania fabu艂y i przekazywania emocji. To proces, kt贸ry kszta艂tuje opowie艣膰 i czyni j膮 fascynuj膮c膮.

Elementy Narracyjne: Uk艂adanie Opowie艣ci

Tworzenie opowie艣ci wymaga zrozumienia r贸偶nych element贸w narracyjnych. To umiej臋tno艣膰 uk艂adania postaci, konfliktu, punkt贸w zwrotnych i emocji w sp贸jny przekaz.

Fabu艂a: Kreacja Oczekiwa艅

Fabu艂a to klucz do kreowania oczekiwa艅 u odbiorc贸w. Tw贸rcy opowie艣ci umiej臋tnie uk艂adaj膮 wydarzenia, aby wywo艂a膰 napi臋cie i ciekawo艣膰 co stanie si臋 dalej.

Postacie: 呕ywe i Wielowymiarowe

呕ywe postacie to serce opowie艣ci. Dobrze napisane postaci s膮 wielowymiarowe, maj膮 cechy, motywacje i ewoluuj膮 w miar臋 rozwoju fabu艂y.

Emocje: Silna Wi臋藕 z Opowie艣ci膮

Emocje s膮 fundamentem storytellingu. To poprzez emocje 艂膮czymy si臋 z bohaterem, odczuwamy napi臋cie narracyjne i prze偶ywamy uczucia wraz z opowie艣ci膮.

Konflikt: Motywacja Dzia艂ania

Konflikt to 藕r贸d艂o motywacji do dzia艂ania. To przeciwno艣ci i wyzwania stawiane bohaterowi, kt贸re nap臋dzaj膮 opowie艣膰 do przodu.

Napi臋cie Narracyjne: Trzymanie W Napi臋ciu

Napi臋cie narracyjne to sztuka trzymania odbiorcy w napi臋ciu. To uk艂adanie wydarze艅 w taki spos贸b, aby odbiorca pragn膮艂 pozna膰 dalszy rozw贸j opowie艣ci.

Punkt Zwrotny: Zaskakuj膮ce Momenty

Punkt zwrotny to moment, w kt贸rym historia zmienia kierunek. To zaskakuj膮cy moment, kt贸ry mo偶e przewr贸ci膰 偶ycie bohatera lub ca艂kowicie odmieni膰 sytuacj臋.

Rozwi膮zanie: Spe艂nienie Oczekiwa艅

Rozwi膮zanie to zako艅czenie opowie艣ci, w kt贸rym konflikt jest rozwi膮zany. To moment, kt贸ry spe艂nia oczekiwania odbiorc贸w i ko艅czy histori臋.

Narracja w Marketingu: Budowanie Relacji

Storytelling znajduje swoje zastosowanie r贸wnie偶 w marketingu. To spos贸b na budowanie relacji z klientami poprzez opowiadanie historii marki, warto艣ci i sukces贸w.

Storytelling w Biznesie: Oddzia艂ywanie na Klient贸w

Storytelling w biznesie ma na celu oddzia艂ywanie na klient贸w i partner贸w. To spos贸b na przekazywanie przekaz贸w marketingowych w spos贸b bardziej anga偶uj膮cy i przyst臋pny.

Opowie艣膰 Marki: Kreowanie To偶samo艣ci

Opowie艣膰 marki to spos贸b na kreowanie to偶samo艣ci firmy. To opowie艣膰 o warto艣ciach, celach i misji marki, kt贸ra tworzy wi臋藕 z klientami.

Storytelling to pot臋偶ne narz臋dzie, kt贸re przekracza granice czasu i kultury. Opowie艣ci s膮 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia, buduj膮 wi臋zi spo艂eczne, anga偶uj膮 emocje i przekazuj膮 warto艣ci. W biznesie, storytelling pomaga budowa膰 relacje z klientami, oddzia艂ywa膰 na ich emocje i przekazywa膰 przekazy marketingowe w bardziej atrakcyjny spos贸b. Sztuka opowiadania jest wci膮偶 偶ywa i ewoluuje wraz z potrzebami ludzi i firm.

FAQ

Storytelling kurs

Je艣li szukasz ciekawego kursu o storytellingu to obowi膮zkowy powiniene艣 zakupi膰: https://szkolenie.rafalszrajnert.pl/product/copywriting-kurs/

Przyk艂ady dobrego storytellingu

Przyk艂膮dem dobrego storytellingu jest kampania spo艂eczna przeprowadzona przez Always. Kt贸ra mia艂a na celu u艣wiadomi膰 spo艂ecze艅stwo, 偶e kobiety nie s膮 i nie musz膮 by膰 s艂absze, czy bezbronne oraz 偶e nie powinno si臋 kwestionowa膰 ich pewno艣ci siebie.

Zasady storytellingu

Zasady storytellingu to:

  • Zabawne
  • Edukacyjne
  • Uniwersalne
  • Zorganizowane
  • Zapadaj膮ce w pami臋膰

Przyk艂adowy storytelling

Storytelling jest obecny w naszym 偶yciu. Sama rozmowa z przyjaci贸艂mi to opowiadanie sobie historii a nie pustych fakt贸w.

Storytelling w marketingu

Potrzebujesz najpierw celu opowie艣ci, potem musisz zafascynowa膰 i nast臋pnie pozostaje ju偶 tylko podr贸偶y bohatera.

Storytelling opowie艣膰

Storytelling mo偶na t艂umaczy膰 po prostu jako opowie艣膰. A reszta w tym wpisie:)

Co to jest storytelling

Storytelling w marketingu to strategia opowiadania o produkcie, us艂udze lub firmie przy pomocy opowie艣ci.

Wady storytellingu

Marki cz臋sto opowiadaj膮c histori臋 prowadz膮 ja wci膮偶 bezosobowo, co nie buduje wi臋zi.

Koniecznie ZOBACZ:

Jak napisa膰 reklam臋

Link do kursu jak napisa膰 reklam臋 i ofert臋.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Storytelling -co to jest? Definicja i przyk艂ady jak opowiada膰 historie [poradnik]
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej