Lokowanie produktu -co to jest? [1 definicja, przyk艂ady]

lokowanie produktu

Definicja: Lokowanie produktu (ang. product placement) 鈥 to jedno z narz臋dzi marketingowych kt贸re s艂u偶y do promocji produkt贸w i us艂ug, w taki spos贸b, 偶e stanowi ono element samej audycji w zamian za op艂at臋.

lokowanie produktu

Na czym polega lokowanie produktu?

Jednym z kluczowych narz臋dzi, na kt贸re musi zwraca膰 uwag臋 ka偶da firma jest marketing. Trudno jest bowiem osi膮gn膮膰 sukces bez klient贸w, dlatego tez powinni by膰 oni stale informowani o produktach, us艂ugach i dzia艂aniach.

Wiele przedsi臋biorstw posiada specjalne dzia艂y do spraw marketingu i reklamy, a tak偶e anga偶uje specjalistyczne agencje reklamowe. G艂贸wnym narz臋dziem marketingu jest oczywi艣cie reklama, jednak mo偶e ona przybiera膰 r贸偶norodn膮 form臋.

Opr贸cz tradycyjnych informacji za pomoc膮 艣rodk贸w przekazu, takich jak Internet czy telewizja, podczas kt贸rych odbiorca jest 艣wiadomy, ze ma do czynienia z reklam膮, istnieje r贸wnie偶 do艣膰 nietypowe narz臋dzie marketingowe jakim jest lokowanie produktu. Czym zatem jest ten mechanizm i w jaki spos贸b on dzia艂a?

Przyk艂ad lokowania produktu:

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Lokowanie produktu 鈥 jedno z narz臋dzi marketingowych s艂u偶膮ce promocji produkt贸w i us艂ug. Mechanizm polega na nawi膮zywaniu do produktu w 艣rodku przekazu w taki spos贸b, 偶eby przemawia艂 on do pod艣wiadomo艣ci odbiorcy i zach臋ca艂 go do u偶ywania bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lokowanie_produktu

Czym jest lokowanie produktu?

Samo lokowanie produktu zdecydowanie r贸偶ni si臋 od tradycyjnej reklamy. Podczas ogl膮dania reklamy, odbiorca jest 艣wiadomy tego, 偶e jest to reklama danego produktu lub us艂ugi. Przeznaczony jest na to specjalnie wydzielony czas antenowy, w trakcie kt贸rego dana reklama skupia si臋 jedynie na danym produkcie. Zazwyczaj wymieniane s膮 zalety, przeznaczenie, mo偶liwo艣ci zakupu, nierzadko tak偶e cena.

lokowanie produktu
lokowanie produktu

Natomiast lokowanie produktu r贸偶ni si臋 od tradycyjnej formy reklamy przede wszystkim faktem, ze odbiorca nie jest 艣wiadomy, 偶e ma do czynienia z reklam膮. Jest to jedna z form manipulacji, bowiem ca艂y mechanizm oparty jest na nawi膮zaniu do produktu lub us艂ugi w taki spos贸b, 偶eby pod艣wiadomie zach臋ca艂 odbiorc臋 do u偶ywania go.

W trakcie tego dzia艂ania nie jest przekazywania otwarta reklama, wobec czego odbiorca nie zawsze zdaje sobie spraw臋 z czym ma do czynienia. Najcz臋艣ciej taka forma stosowana jest w filmach, serialach, przedstawieniach czy tez w grach komputerowych.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

W jaki spos贸b stosowane jest lokowanie produktu?

Istnieje kilka sposob贸w wykorzystywania tej metody. Pierwsz膮 z nich jest pokazywanie danego produktu lub znaku towarowego danej firmy w wybranej scenie filmu lub serialu, np. znak firmowy danej marki na odzie偶y aktora.

Skoro czytasz wpis pt. Lokowanie produktu to te wpisy mog膮 tak偶e Ciebie zainteresowa膰:

Jest to bardzo cz臋sto stosowana metoda, poniewa偶 jest delikatna i niezbyt nachalna, wzbudza w odbiorcy pozytywne skojarzenia. Kolejny spos贸b to u偶ywanie produkt贸w przez bohater贸w lub korzystanie z us艂ug danej firmy, np. konsumowanie danego produktu, korzystanie z us艂ug danego hotelu.

Ten spos贸b r贸wnie偶 wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, o ile oczywi艣cie nie jest stosowana w spos贸b nachalny. Zalet膮 tego sposobu jest r贸wnie偶 fakt, ze zazwyczaj bohaterowie s膮 autorytetami dla odbiorcy i wywieraj膮 na niego wp艂yw.

lejek content marketingowy sales funnel

Z tym sposobem lokowania produktu zwi膮zany jest r贸wnie偶 kolejny mechanizm, kt贸ry polega na rozmowie pomi臋dzy bohaterami o produkcie lub firmie. Ta metoda ma jednak swoj膮 wad臋, bowiem odbiorca mo偶e zorientowa膰 si臋, ze ma do czynienia z reklam膮 i wywo艂a膰 efekt odwrotny do zamierzonego. Pami臋ta膰 bowiem nale偶y, ze lokowanie produktu opiera si臋 w g艂贸wnej mierze na pod艣wiadomym wywieraniu wp艂ywu na odbiorc臋. Niekiedy spotka膰 si臋 mo偶na z u偶ywaniem przez aktor贸w produkt贸w konkretnych marek poza planem.

Czy lokowanie produktu to reklama?

Tak, lokowanie produktu mo偶na uzna膰 za rodzaj reklamy. Lokowanie produktu (ang. product placement) polega na umieszczeniu konkretnego produktu lub marki w tre艣ciach medialnych, takich jak filmy, seriale telewizyjne, programy telewizyjne, gry wideo itp. Jest to strategia marketingowa, w kt贸rej produkt jest widoczny w naturalny spos贸b w otoczeniu fabularnym, co ma na celu promowanie marki lub produktu.

Lokowanie produktu jest jednym ze sposob贸w promocji, w kt贸rym produkt jest prezentowany w 艣rodowisku narracyjnym, a nie w tradycyjnym przerywanym przekazie reklamowym. Produkt jest subtelnie w艂膮czany do tre艣ci, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 widz贸w lub odbiorc贸w i pod艣wiadomie zwr贸ci膰 ich uwag臋 na mark臋 lub produkt.

Jednak warto zauwa偶y膰, 偶e lokowanie produktu r贸偶ni si臋 od tradycyjnej reklamy w tym sensie, 偶e jest bardziej subtelne i nie ma wyra藕nej formy komunikatu reklamowego. Produkt jest obecny w tre艣ci medialnej w spos贸b naturalny.

Czy lokowanie produktu jest legalne?

Legalno艣膰 lokowania produktu zale偶y od jurysdykcji i przepis贸w obowi膮zuj膮cych w danym kraju. Wiele kraj贸w ma okre艣lone zasady i wytyczne dotycz膮ce lokowania produktu w celach reklamowych.

W niekt贸rych jurysdykcjach, takich jak Stany Zjednoczone, Kanada czy Wielka Brytania, istniej膮 przepisy reguluj膮ce lokowanie produktu. W tych przypadkach, przedsi臋biorcy musz膮 przestrzega膰 okre艣lonych zasad, takich jak oznaczanie lokowania produktu lub uzyskiwanie zgody od w艂a艣ciciela tre艣ci.

W innych krajach, takich jak Polska, lokalizacja produktu nie jest regulowana prawnie, a praktyka jest bardziej elastyczna. Niemniej jednak, zasady etyczne nadal obowi膮zuj膮, takie jak jasno艣膰 i przejrzysto艣膰 w celach komercyjnych oraz unikanie wprowadzania w b艂膮d odbiorc贸w.

Wa偶ne jest, aby przedsi臋biorcy, agencje reklamowe i tw贸rcy tre艣ci zdawali sobie spraw臋 z przepis贸w i zasad dotycz膮cych lokowania produktu w swoich krajach i dzia艂a艅 reklamowych. Nale偶y skonsultowa膰 si臋 z prawnikiem lub specjalist膮 ds. marketingu, aby upewni膰 si臋, 偶e dzia艂a si臋 zgodnie z obowi膮zuj膮cymi przepisami i wytycznymi.

Zalety lokowania produktu

Ta metoda ma wiele zalet, zar贸wno dla reklamodawc贸w jak i wydawc贸w czy producent贸w danego projektu. Badania statystyczne pokazuj膮, ze lokowanie produktu jest bardzo efektywne, por贸wnywalne nawet do tradycyjnych metod. Istotne jest r贸wnie偶, 偶e lokowanie produktu zosta艂o unormowane w przepisach prawa i stanowi膮 one przekaz w zamian za wynagrodzenie. Dlatego tez cz臋sto technika ta jest jednym ze sposob贸w finansowania danej produkcji.

7p marketing mix

Nale偶y jednak odr贸偶ni膰 lokowanie produktu od kryptoreklamy. R贸偶nica pomi臋dzy tymi technikami jest bardzo niewielka, a polega g艂贸wnie na tym, ze kryptoreklama nie jest robiona za zgod膮 producenta lub wydawcy.

Lokowanie produktu to technika bardzo stara, wprowadzona w Stanach Zjednoczonych ju偶 w latach dwudziestych XX wieku. Na gruncie historii odnotowano jednak wiele nadu偶y膰 tej techniki marketingowej, zdarza艂o si臋 nawet, ze odr贸偶nienie „tradycyjnej” reklamy od lokowania produktu by艂o znaczenie utrudnione.

Dlatego tez wi臋kszo艣膰 pa艅stw wprowadzi艂a przepisy prawne, okre艣laj膮ce to narz臋dzie marketingowe i dozwolone sposoby jej stosowania. R贸wnie偶 w Polsce ustawodawca pochyli艂 si臋 nad tym aspektem i mo偶liwo艣ci stosowania „product placement”, czyli lokowania produktu normuje Ustawa o radiofonii i telewizji. Takie rozwi膮zanie ma na celu zapobieganie nadu偶yciom.

Audycja zawiera lokowanie produktu… podsumowanie

Podsumowuj膮c, lokowanie produktu to technika marketingowa bardzo stara, lecz skuteczna. Stosowanie przez ulubionych bohater贸w okre艣lonych produkt贸w lub marek sprawia, 偶e odbiorca staraj膮c si臋 na艣ladowa膰 autorytety r贸wnie偶 decyduje si臋 na stosowanie tych konkretnych produkt贸w. U偶ywanie danych firm w znanych filmach sprawia, ze wywo艂ywane jest w odbiorcach poczucie zaufania do danej marki, a co za tym idzie wzmo偶ona jest ch臋膰 u偶ycia tych produkt贸w. Metoda ta powinna by膰 jednak wykorzystywana z wyczuciem, tak by odbiorca nie czu艂 si臋 przyt艂oczony informacjami. Nadmiar lokowania produktu w projekcie mo偶e bowiem wywo艂a膰 skutek odwrotny do zamierzonego.

Co my艣lisz o temacie jakim jest Lokowanie produktu? Daj zna膰 w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Lokowanie produktu -co to jest? [1 definicja, przyk艂ady]
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej