Copywriting -co to? Definicja copywritingu, przykłady (agencja czy freelancer copywriter)

Copywriting -co to? Definicja copywritingu, przykłady (agencja czy freelancer copywriter)

copywriting
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Copywriting -co to? Definicja copywritingu, przykłady (agencja czy freelancer copywriter)
Loading
/

Copywriting to sztuka pisania tekstów użytkowych.

copywriting

Copywriting – co to jest i do czego służy? Porady.

Przeglądając internet w związku z ofertami pracy lub tak po prostu, dość często można się natknąć na angielskie słowo copywriting. Z pojęciem tym wiąże się też rodzaj zawodu bądź wykonawcy tej czynności – będzie to copywriter. Jak można wnioskować już z samej nazwy, pojęcie ma dużo wspólnego z pisaniem, czyli tworzeniem treści na potrzeby marketingu, reklamy, biznesu itd.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC
Copywriter

Co oznacza copywriting? Definicja.

Copywriting definicja – pisanie tekstów do publikacji i sloganów reklamowych.

Najczęściej copywriting wiąże się z pisaniem artykułów promujących konkretny produkt lub jakąś usługę. Może też dotyczyć branży reklamowej, gdzie efektem pracy umysłowej są chwytliwe pomysły na kampanię czy też po prostu hasła, łatwo zapadające w pamięć potencjalnym odbiorcom.

SEO copywriting

Osoby wykonujące zawód copywritera niekiedy piszą bardzo dużo, ale nie zawsze jest to potrzebne. Stworzenie krótkiego sloganu wydaje się łatwe, ale tak naprawdę trzeba wykazać się znajomością rynku, danej branży, potrzeb klientów i oczywiście języka. Wszystkie te cechy przydają się zarówno podczas obszernych, jak i tych raczej niewielkich zleceń.

Zdarza się, że zleceniodawca potrzebuje oferty sprzedażowej, treści do newslettera, jak również publikacji o charakterze typowo prasowym. Copywriter powinien umieć przygotować dowolną treść. Dobrze, jeśli przy tym orientuje się w specyfice danej branży.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Niekiedy wystarczy research, ale im bardziej zaawansowana publikacja, tym bardziej rzetelnie trzeba podejść do jej przygotowania. Osoby pracujące w danej branży mogą zazwyczaj bez trudu stworzyć mnóstwo tekstów specjalistycznych korzystając z własnych doświadczeń. Nawet dysponując tzw. wiedzą ogólną można z powodzeniem pisać proste teksty, mając wyobraźnię, lekkie pióro i pewną świadomość odnośnie wielu dziedzin.

Copywriting to tworzenie unikatowego produktu. Dobrze napisany tekst pozycjonuje Twoja firmę i nadaje jej większej wartości niż konkurencji. Przydają się tutaj zasady tworzenia „big idea”:

david ogilvy big idea
diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Kim w takim razie jest copywriter?

Copywriterzy nie muszą być osobami z konkretnym wykształceniem wyższym. W tej dziedzinie jak najbardziej mogą wykazać się magistrzy, doktorzy a nawet osoby z innymi tytułami naukowymi, ale pewną niszę dla siebie znajdą też uczniowie oraz studenci.

Ważne jest doświadczenie, umiejętność robienia researchu, znajomość poprawnej polszczyzny i przynajmniej jednego języka obcego. Często copywriterami są tzw. freelancerzy, czyli wolni strzelcy, ludzie podejmujący się różnych dorywczych zleceń.

Copywriting -co to? Definicja copywritingu, przykłady (agencja czy freelancer copywriter) 1

Mogą mieć własną działalność gospodarczą lub rozliczać się w inny sposób. Część copywriterów podpisuje umowy o dzieło lub zlecenie, inni zatrudniani są przez firmę nawet na umowę o pracę. Dużo zależy od umiejętności takich osób – najlepsi są wręcz rozchwytywani i mogą uzyskać naprawdę dobre zarobki.

Początkujący podejmują się najprostszych zleceń i w ten sposób zdobywają niezbędne doświadczenie. Przeważnie osoba pisząca dorywczo nie jest w żaden sposób sprawdzana, jeśli chodzi o wiek lub doświadczenie zawodowe, nie jest potrzebne CV ani list motywacyjny.

Dokumenty te mogą okazać się jednak potrzebne w przypadku podejmowania stałej współpracy, bo chodzi o podpisanie umowy oraz rozliczanie się w sposób zgodny z obowiązującym prawem.

Copywriting jak zacząć?

Musisz być dobry w następujących umiejętnościach:

  • Perswazja
  • Badania konkurencji
  • Struktura treści
  • Psychologia konsumenta
  • Struktura zdania
  • Gramatyka i pisownia
  • Badanie grup docelowych
  • Kreatywność
  • Reklama w Internecie

Aby opanować język korzyści polecam obejrzeć:

Oto kilka wskazówek, jak zacząć copywriting:

  1. Poznaj podstawy copywritingu. Istnieje wiele książek i kursów online, które mogą pomóc ci nauczyć się podstaw copywritingu.
  2. Ćwicz pisanie. Im więcej piszesz, tym lepiej się w tym stajesz. Pisz różnego rodzaju treści, takie jak artykuły, posty na blogu, opisy produktów i usług, a nawet reklamy.
  3. Znajdź swoją niszę. Nie próbuj pisać o wszystkim. Znajdź niszę, w której się specjalizujesz i zostań ekspertem w tej dziedzinie.
  4. Buduj portfolio. Kiedy już masz kilka dobrych tekstów, stwórz portfolio swoich prac. To pomoże ci zaprezentować swoje umiejętności potencjalnym klientom.
  5. Zacznij szukać klientów. Kiedy masz portfolio, możesz zacząć szukać klientów. Możesz szukać klientów na własną rękę lub skorzystać z platformy freelancerskiej, takiej jak Upwork lub Fiverr.

Copywriting to świetny sposób na zarabianie pieniędzy i pomaganie innym w osiąganiu ich celów. Jeśli lubisz pisać i masz do tego talent, copywriting może być dla ciebie idealną karierą.

Kto zatrudnia copywriterów?

W internecie oraz prasie można znaleźć sporo ogłoszeń z propozycjami pracy dla copywriterów. Zazwyczaj za ich powstaniem stoją różnego rodzaju agencje, na przykład reklamowe. Przyjmując zlecenia od swoich klientów, uzyskują konkretne wytyczne, a częścią zadania jest również stworzenie tekstów o określonym charakterze.

Copywriting -co to? Definicja copywritingu, przykłady (agencja czy freelancer copywriter) 2

Agencje mogą współpracować na stałe z grupą copywriterów lub też zlecać dorywcze prace losowym osobom – kto pierwszy się zgłosi. Dla firm potrzebujących tego typu usług współpraca z agencją okazuje się często wygodniejsza, gdyż nie muszą za każdym razem szukać odpowiednich wykonawców i weryfikować ich uczciwości.

Przeważnie jednak taka opcja jest droższa, gdyż agencja pobiera wynagrodzenie dla siebie i opłaca określoną stawkę dla copywritera. Taniej jest współpracować z kimś bezpośrednio, jednak nawet wtedy warto mieć pod ręką kilka wcześniej zweryfikowanych kontaktów.

Rynek w ten branży jest różny, często można niestety trafić na kompletnych amatorów oraz oczywiście osoby nieuczciwe. Zleceniodawca musi sprawdzić, czy teksty przygotowane przez copywritera nie są skopiowane z innej strony czy dowolnej publikacji, na szczęście są do tego odpowiednie narzędzia. W przypadku jakości bywa różnie, niekiedy nie stawia się pod tym względem dużych wymagań – najważniejszym kryterium jest unikalność treści oraz brak błędów uniemożliwiających czytanie. Oczywiście tego typu teksty należą do najtańszych.

Kto może zostać copywriterem?

Ze względu na dużą popularność pracy zdalnej i stałe zapotrzebowanie na różnego rodzaju teksty, hasła, artykuły promocyjne, zawód copywritera wydaje się większości bardzo atrakcyjny. Czy każdy może próbować swoich sił w takiej branży?

Niekoniecznie. Poza znajomością języka polskiego często potrzebne są też inne języki, przynajmniej angielski. Na rynku z powodzeniem funkcjonują copywriterzy piszący właśnie po angielsku, ale też niemiecku, włosku, francusku… im mniejsza popularność danego języka, tym lepsze mogą być stawki.

Za cechę pożądaną u copywriterów przyjmuje się tzw. lekkie pióro oraz oczywiście umiejętność robienia researchu. Nie trzeba jednak być literatem, wystarczy umieć składać poprawne zdania, przyjazne dla ewentualnego czytelnika.

Wielu głównie początkujących copywriterów ćwiczy tę sztukę, podejmując zlecenia związane z redagowaniem haseł do słowników, krótkich artykułów encyklopedycznych czy informacyjnych, aktualności, newsów itd.

Nie ma obecnie żadnego typowego kierunku studiów, po ukończeniu którego można zacząć pracować w tym zawodzie. Dość często jednak copywriting realizowany jest przez studentów czy absolwentów dziennikarstwa, kierunków filologicznych, ale też dowolnych specjalistycznych.

Specjaliści są bardzo doceniani z uwagi na bogatą wiedzę teoretyczną i praktyczną w danej dziedzinie. Mogą uzyskać wysokie stawki za tekst, nawet jeśli potrzebuje on ostatecznej korekty przez osobę zatrudnioną na stanowisku redaktora.

Początki pracy jako copywriter

Zleceń dla copywriterów nie brakuje i sytuacja najprawdopodobniej nie zmieni się jeszcze przez długi czas, ale nie zawsze można liczyć na dobrze płatne oferty albo ciekawe wyzwania. Sporą część zleceń charakteryzuje prostota, wręcz banalność przy zachowaniu oryginalności treści.

Zleceniodawcy potrzebują wielu setek, a nawet tysięcy tekstów o niewielkich wartościach merytorycznych, ale za to różniących się od siebie. Ciężko wymagać za taką „twórczość” sporego wynagrodzenia, aczkolwiek można trochę zarobić w zależności od tzw. mocy przerobowych. Zazwyczaj takiej pracy podejmują się osoby początkujące albo takie, które nie mają wielkich ambicji i po prostu chcą trochę dorobić bez większego wysiłku.

W każdym innym przypadku warto poszukać lepiej płatnych zleceń oraz takich, które można podpisać imieniem i nazwiskiem, a następnie wykorzystać w portfolio. Będzie to idealne rozwiązanie dla osób aspirujących do pracy w dużych korporacjach, agencjach reklamowych czy wydawnictwach. Portfolio dla copywritera może być po prostu bazą wykonanych do tej pory zleceń. Jak najbardziej można załączyć swoje teksty w postaci linków do stron, na których zostały opublikowane. Ważne jest, by takie artykuły były podpisane imieniem i nazwiskiem, ewentualnie rozpoznawalnym pseudonimem.

Gdzie szukać zleceń dla copywriterów?

Niekiedy wystarczy skorzystać z wyszukiwarki, by szybko trafić na przykładowe oferty pracy. Zlecenia takie są niestety dość mocno oblegane i ktoś, kto zaczyna dopiero swoją aktywność w tej branży, niekoniecznie da radę się przebić.

Można obniżać stawki, by zachęcić pracodawcę atrakcyjną ceną, aczkolwiek jest to rozwiązanie na krótką metę. Dobrze działa również rozbudowa portfolio, zyskiwanie pozytywnych komentarzy i rekomendacji od dotychczasowych zleceniodawców.

W razie dalszych problemów ze znalezieniem pracy, warto wziąć udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach grupowych, rejestrując się w specjalnym serwisie. Z reguły przyjmowanie zleceń jest tam dużo bardziej przystępne i nawet bez rekomendacji uda się znaleźć coś na początek. Później jest łatwiej z uwagi na możliwość otrzymania ocen i komentarzy. Jeszcze inny sposób znalezienia zleceń copywriterskich uwzględnia rozsyłanie swojej oferty do potencjalnych pracodawców.

Odpowiednio przygotowaną wiadomość, w której uwzględnić należy doświadczenie, umiejętności i cennik, można przesłać do różnych firm, zdaniem danej osoby potrzebującej usług copywritera. Nie wszystkie odpiszą, inne odpiszą odmownie, ale zawsze jest szansa, że aplikacja taka trafi we właściwe ręce. W takim przypadku z reguły ma się możliwość lepszej negocjacji stawki niż będąc podwykonawcą jakiegokolwiek większego podmiotu.

Kreatywne zajęcie czy wręcz przeciwnie?

Copywriting kojarzy się głównie z kreatywnym zajęciem typu tworzenie tekstów na potrzeby reklamy.

Tego typu zlecenia zdarzają się bardzo często, ale początkującym ciężko się przebić. Dobrym pomysłem może być branie udziału w różnych konkursach na hasło lub slogan, bo chociaż konkurencja bywa duża, dobre i bardzo dobre pomysły są często zapamiętywane i wykorzystywane. Prędzej czy później uda się zrealizować marzenia. Jednak żeby nie tracić czasu i na bieżąco zarabiać pieniądze, można też podejmować się prostych zleceń, które z kreatywnością mają niewiele wspólnego.

W zależności od potrzeb zleceniodawcy, można pisać oferty sprzedażowe, opisy do katalogów lub teksty na blogi tematyczne.

Tego typu zamówień nigdy nie brakuje i przy ustaleniu dobrych stawek, a także pewnej systematyczności można osiągnąć niezłe dochody. Przy pisaniu dużych ilości prostych tekstów nie da się niestety wykazać, aczkolwiek trafiające się w międzyczasie lepsze zlecenia to okazja do szlifowania warsztatu i zdobywania doświadczenia.

Polecane wpisy:

Zarobki copywriterów

To, jaka wysokość zarobków będzie możliwa do uzyskania z copywritingu, zależy od pracodawcy, jego potrzeb i ustalonych stawek. Współpraca z dużymi agencjami, biurami z reguły bardzo się opłaca i nie trzeba jednocześnie tworzyć tekstów maszynowo.

Do takich firm dostają się jednak tylko najlepsi, cechujący się np. dużą kreatywnością, znajomością jakiejś specjalistycznej dziedziny itd. Przeciętny copywriter będzie osiągał średnie zarobki, ale przy systematycznej pracy i uczciwości względem klienta pozwoli mu to na stabilność finansową.

Najtańsze zlecenia dostępne na rynku są dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy ktoś chce dorobić sobie do domowego budżetu, ale nie jest to jedyne zajęcie tej osoby.

Copywriting przykłady

Copywriting to sztuka, której powinniśmy się uczyć od mistrzów tego fachu.

Oto jeden z najlepszych przykładów:

Tajniki warsztatu legendarnego copywritera: claude hopkins scientific advertising

SEO copywriting to dobre teksty i skuteczne treści

Content marketing musi zachęcać aby użytkownicy chcieli poznać Twój profil firmowy. Dobry copywriter musi pisać teksty seo jak i posty na social media, tak aby tekst reklamowy był „zachęcający”. Słowa kluczowe muszą naturalnie wpasowywać się w treść aby boostować stronę internetową czy e-commerce. Mała uwaga, prze publikacją zawsze zalecamy aby przeczytać wszystko jeszcze raz. M.in. opisy produktów, nagłówek, tekst sprzedażowy, call to action i inne.

Chcesz zamówić copywriting i teksty na strony internetowe?

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!