Strategia konkurencji (metody analizy sektor贸w i konkurent贸w, zdobycie trwa艂ej przewagi)

Firma konsultingowa
Firma konsultingowa (doradztwo biznesowe i consulting marketingowy)
30 wrze艣nia, 2021
marketing w przedsi臋biorstwie
Marketing w przedsi臋biorstwie (strategia marketingowa i reklama)
30 wrze艣nia, 2021
Strategia konkurencji
Strategia konkurencji

Strategia konkurencji:

Strategia konkurencyjna to d艂ugoterminowy plan marketingowy opracowany przez firmy w celu obrony ich pozycji rynkowej i uzyskania przewagi konkurencyjnej nad konkurencj膮.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Dlaczego strategia konkurencyjna jest wa偶na?

Im wi臋ksza konkurencja w Twojej bran偶y, tym trudniej jest konkurowa膰. Kiedy wchodzisz na skoncentrowany rynek, powiniene艣 ustawi膰 sobie wysok膮 poprzeczk臋, inaczej nie uda ci si臋 dotrzyma膰 kroku rywalom, zw艂aszcza tym, kt贸rzy sprzedaj膮 podobne produkty.
Aby zbudowa膰 odnosz膮cy sukcesy biznes w tak konkurencyjnym 艣rodowisku, nale偶y dok艂adnie przeanalizowa膰 mocne i s艂abe strony oraz zalety konkurencji. We藕 r贸wnie偶 pod uwag臋 mo偶liwe zagro偶enia.

Zbadaj potrzeby, problemy i preferencje swoich potencjalnych klient贸w, aby poradzi膰 sobie z tym zadaniem. Mog膮 bezpo艣rednio powiedzie膰, czego brakuje obecnym produktom, aby艣 m贸g艂 odpowiednio dzia艂a膰.

Dzi臋ki przemy艣lanej strategii konkurencyjnej firmy podejmuj膮 艣wiadome decyzje i stale ulepszaj膮 swoje produkty i us艂ugi.
W nast臋pnej sekcji om贸wimy g艂贸wne typy strategii konkurencyjnych.

4 rodzaje strategii konkurencyjnych

Ameryka艅ski naukowiec i ekonomista Michael Porter podzieli艂 strategie konkurencyjne na 4 typy. Sprawd藕 je poni偶ej.

  Strategia przyw贸dztwa kosztowego. Ta strategia jest realizowana przez Walmart. Jest odpowiednia dla du偶ych firm, kt贸re mog膮 produkowa膰 du偶e ilo艣ci produkt贸w przy niskich kosztach. Oznacza to, 偶e firmy stosuj膮ce strategi臋 przyw贸dztwa kosztowego to sprzedawcy o najni偶szych cenach na rynku. Dlatego cena kosztu produktu powinna by膰 niska, aby osi膮gn膮膰 zysk. Jest to mo偶liwe dzi臋ki produkcji na du偶膮 skal臋 i wysokiemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych oraz r贸偶norodnym kana艂om dystrybucji. Przewag膮 konkurencyjn膮 w ramach tej strategii jest najni偶sza cena.

  Zr贸偶nicowana strategia przyw贸dztwa. To zab贸jcza strategia, kt贸ra pozwala markom wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji. Oznacza to zidentyfikowanie unikalnej jako艣ci, kt贸ra wyr贸偶nia firm臋. Dzi臋ki tej strategii firmy s膮 lepsze od swoich rywali na rynku, co pozwala im pobiera膰 wy偶sze op艂aty za swoje produkty. Starbucks i Apple nale偶膮 do marek stosuj膮cych t臋 strategi臋.

  Strategia koncentracji na kosztach. Strategia ta jest podobna do strategii przyw贸dztwa kosztowego w zakresie zapewniania klientom najni偶szej ceny. Jedyna r贸偶nica polega na tym, 偶e strategia skoncentrowania si臋 na kosztach oznacza ukierunkowanie na okre艣lony segment rynku z jego unikalnymi potrzebami i pragnieniami. W ten spos贸b firmom 艂atwiej jest zbudowa膰 艣wiadomo艣膰 marki. Bardzo cz臋sto firmy stosuj膮ce t臋 strategi臋 koncentruj膮 swoje wysi艂ki na rynkach geograficznych o specjalnych potrzebach.

  Strategia koncentracji na r贸偶nicowaniu. Firmy stosuj膮ce t臋 strategi臋 r贸wnie偶 skupiaj膮 si臋 na okre艣lonych segmentach rynku, ale ich si艂膮 nap臋dow膮 jest unikalna warto艣膰. Podczas gdy strategia koncentracji na kosztach oznacza zapewnienie najni偶szej ceny w ma艂ej niszy, strategia koncentracji na zr贸偶nicowaniu oznacza ulepszanie produktu za pomoc膮 unikalnych funkcji, kt贸re wyr贸偶ni膮 firm臋 na rynku. Na przyk艂ad w Egipcie czy Turcji jest kilka hoteli tylko dla doros艂ych. W ten spos贸b ludzie mog膮 si臋 zrelaksowa膰 i mie膰 pewno艣膰, 偶e 偶adne dziecko nie b臋dzie im przeszkadza膰.

Czym jest strategia konkurencji?

Strategia Konkurencyjna definiowana jest jako d艂ugoterminowy plan konkretnej firmy w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej nad jej konkurentami w bran偶y. Ma na celu stworzenie pozycji obronnej w bran偶y i generowanie wy偶szego ROI (zwrotu z inwestycji). Tego typu strategie odgrywaj膮 bardzo wa偶n膮 rol臋, gdy bran偶a jest bardzo konkurencyjna, a konsumenci otrzymuj膮 niemal podobne produkty. Przyk艂adem mo偶e by膰 rynek telefon贸w kom贸rkowych.

Przed opracowaniem strategii konkurencyjnej nale偶y oceni膰 wszystkie mocne i s艂abe strony, szanse, zagro偶enia w bran偶y, a nast臋pnie przej艣膰 dalej, co da艂oby przewag臋 konkurencyjn膮. Zrozumienie konkurencji, badanie potrzeb klient贸w, ocena ich mocnych i s艂abych stron itp. to wa偶ny aspekt strategii marketingowej. Firmy mog膮 bada膰 i ocenia膰 na podstawie swojego udzia艂u w rynku, analizy SWOT itp., co ostatecznie pomog艂oby im zwi臋kszy膰 przychody z dzia艂alno艣ci i sprzeda偶y.

Przyk艂ady strategii konkurencyjnej

Istnieje kilka przyk艂ad贸w opartych na czterech parametrach podanych przez Michaela Portera. Kilka przyk艂ad贸w podano poni偶ej:


1. Wiod膮ca pozycja kosztowa: smartfony i telefony kom贸rkowe Xiaomi oferuje produkty dobrej jako艣ci w przyst臋pnej cenie, kt贸re zawieraj膮 wszystkie funkcje oferowane przez telefony premium, takie jak Apple czy Samsung


2. Wiod膮ca pozycja w zr贸偶nicowaniu: BMW oferuje samochody, kt贸re r贸偶ni膮 si臋 od samochod贸w innych marek. Samochody BMW s膮 bardziej zaawansowane technologicznie, maj膮 lepsze funkcje i maj膮 spersonalizowane us艂ugi


3. Koncentracja na kosztach: zegarki Sonata koncentruj膮 si臋 na dawaniu zegark贸w na r臋k臋 po niskich kosztach w por贸wnaniu do konkurent贸w, takich jak Rolex, Titan, Omega itp.


4. Nacisk na zr贸偶nicowanie: zegarki Titan koncentruj膮 si臋 na segmencie premium, kt贸ry obejmuje klejnoty w swoich zegarkach.
Na tym ko艅czy si臋 zatem definicja Strategii Konkurencyjnej wraz z jej przegl膮dem.

Gratulacje, teraz wiesz, dlaczego warto rozwa偶y膰 strategi臋 konkurencyjn膮 i mo偶esz wybra膰 najlepsz膮, kt贸ra b臋dzie pasowa膰 do Twoich cel贸w biznesowych.

Przedsi臋biorstwo okre艣la sektor w kt贸rym chce dzia艂a膰. Tworzy skuteczne strategie i plan strategiczny, omawia marketing, bada wariant ekonomiczny i metody analizy sektor贸w i konkurent贸w.

Oczywi艣cie celem naszej strategii jest konkurencyjno艣膰, osi膮gni臋cie trwa艂ej przewagi i lepszych wynik贸w.

Wiele os贸b zaczyna od wpisywania w google has艂a: ksi膮偶ka strategia konkurencji (autorstwa Michael E. Porter, wydawnictwo naukowe PWN), ale ca艂ym sednem jest rozw贸j biznesu. Czytanie mo偶na zostawi膰 sobie na deser.

Dzia艂a膰 musisz ju偶 teraz. Strategia konkurencji spowoduje 偶e nabywca Ciebie zapami臋ta i w przysz艂o艣ci wr贸ci.

Wi臋c chcesz zacz膮膰 wsp贸艂prac臋 ju偶 dzi艣?

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)