Strategia konkurencji

Firma konsultingowa
Firma konsultingowa (doradztwo biznesowe i consulting marketingowy)
30 września, 2021
marketing w przedsiębiorstwie
Marketing w przedsiębiorstwie
30 września, 2021
Strategia konkurencji
Strategia konkurencji

Strategia konkurencji:

Strategia konkurencyjna to długoterminowy plan marketingowy opracowany przez firmy w celu obrony ich pozycji rynkowej i uzyskania przewagi konkurencyjnej nad konkurencją.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Dlaczego strategia konkurencyjna jest ważna?

Im większa konkurencja w Twojej branży, tym trudniej jest konkurować. Kiedy wchodzisz na skoncentrowany rynek, powinieneś ustawić sobie wysoką poprzeczkę, inaczej nie uda ci się dotrzymać kroku rywalom, zwłaszcza tym, którzy sprzedają podobne produkty.
Aby zbudować odnoszący sukcesy biznes w tak konkurencyjnym środowisku, należy dokładnie przeanalizować mocne i słabe strony oraz zalety konkurencji. Weź również pod uwagę możliwe zagrożenia.

Zbadaj potrzeby, problemy i preferencje swoich potencjalnych klientów, aby poradzić sobie z tym zadaniem. Mogą bezpośrednio powiedzieć, czego brakuje obecnym produktom, abyś mógł odpowiednio działać.

Dzięki przemyślanej strategii konkurencyjnej firmy podejmują świadome decyzje i stale ulepszają swoje produkty i usługi.
W następnej sekcji omówimy główne typy strategii konkurencyjnych.

4 rodzaje strategii konkurencyjnych

Amerykański naukowiec i ekonomista Michael Porter podzielił strategie konkurencyjne na 4 typy. Sprawdź je poniżej.

  Strategia przywództwa kosztowego. Ta strategia jest realizowana przez Walmart. Jest odpowiednia dla dużych firm, które mogą produkować duże ilości produktów przy niskich kosztach. Oznacza to, że firmy stosujące strategię przywództwa kosztowego to sprzedawcy o najniższych cenach na rynku. Dlatego cena kosztu produktu powinna być niska, aby osiągnąć zysk. Jest to możliwe dzięki produkcji na dużą skalę i wysokiemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych oraz różnorodnym kanałom dystrybucji. Przewagą konkurencyjną w ramach tej strategii jest najniższa cena.

  Zróżnicowana strategia przywództwa. To zabójcza strategia, która pozwala markom wyróżnić się na tle konkurencji. Oznacza to zidentyfikowanie unikalnej jakości, która wyróżnia firmę. Dzięki tej strategii firmy są lepsze od swoich rywali na rynku, co pozwala im pobierać wyższe opłaty za swoje produkty. Starbucks i Apple należą do marek stosujących tę strategię.

  Strategia koncentracji na kosztach. Strategia ta jest podobna do strategii przywództwa kosztowego w zakresie zapewniania klientom najniższej ceny. Jedyna różnica polega na tym, że strategia skoncentrowania się na kosztach oznacza ukierunkowanie na określony segment rynku z jego unikalnymi potrzebami i pragnieniami. W ten sposób firmom łatwiej jest zbudować świadomość marki. Bardzo często firmy stosujące tę strategię koncentrują swoje wysiłki na rynkach geograficznych o specjalnych potrzebach.

  Strategia koncentracji na różnicowaniu. Firmy stosujące tę strategię również skupiają się na określonych segmentach rynku, ale ich siłą napędową jest unikalna wartość. Podczas gdy strategia koncentracji na kosztach oznacza zapewnienie najniższej ceny w małej niszy, strategia koncentracji na zróżnicowaniu oznacza ulepszanie produktu za pomocą unikalnych funkcji, które wyróżnią firmę na rynku. Na przykład w Egipcie czy Turcji jest kilka hoteli tylko dla dorosłych. W ten sposób ludzie mogą się zrelaksować i mieć pewność, że żadne dziecko nie będzie im przeszkadzać.

Czym jest strategia konkurencji?

Strategia Konkurencyjna definiowana jest jako długoterminowy plan konkretnej firmy w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej nad jej konkurentami w branży. Ma na celu stworzenie pozycji obronnej w branży i generowanie wyższego ROI (zwrotu z inwestycji). Tego typu strategie odgrywają bardzo ważną rolę, gdy branża jest bardzo konkurencyjna, a konsumenci otrzymują niemal podobne produkty. Przykładem może być rynek telefonów komórkowych.

Przed opracowaniem strategii konkurencyjnej należy ocenić wszystkie mocne i słabe strony, szanse, zagrożenia w branży, a następnie przejść dalej, co dałoby przewagę konkurencyjną. Zrozumienie konkurencji, badanie potrzeb klientów, ocena ich mocnych i słabych stron itp. to ważny aspekt strategii marketingowej. Firmy mogą badać i oceniać na podstawie swojego udziału w rynku, analizy SWOT itp., co ostatecznie pomogłoby im zwiększyć przychody z działalności i sprzedaży.

Przykłady strategii konkurencyjnej

Istnieje kilka przykładów opartych na czterech parametrach podanych przez Michaela Portera. Kilka przykładów podano poniżej:


1. Wiodąca pozycja kosztowa: smartfony i telefony komórkowe Xiaomi oferuje produkty dobrej jakości w przystępnej cenie, które zawierają wszystkie funkcje oferowane przez telefony premium, takie jak Apple czy Samsung


2. Wiodąca pozycja w zróżnicowaniu: BMW oferuje samochody, które różnią się od samochodów innych marek. Samochody BMW są bardziej zaawansowane technologicznie, mają lepsze funkcje i mają spersonalizowane usługi


3. Koncentracja na kosztach: zegarki Sonata koncentrują się na dawaniu zegarków na rękę po niskich kosztach w porównaniu do konkurentów, takich jak Rolex, Titan, Omega itp.


4. Nacisk na zróżnicowanie: zegarki Titan koncentrują się na segmencie premium, który obejmuje klejnoty w swoich zegarkach.
Na tym kończy się zatem definicja Strategii Konkurencyjnej wraz z jej przeglądem.

Gratulacje, teraz wiesz, dlaczego warto rozważyć strategię konkurencyjną i możesz wybrać najlepszą, która będzie pasować do Twoich celów biznesowych.

Przedsiębiorstwo określa sektor w którym chce działać. Tworzy skuteczne strategie i plan strategiczny, omawia marketing, bada wariant ekonomiczny i metody analizy sektorów i konkurentów.

Oczywiście celem naszej strategii jest konkurencyjność, osiągnięcie trwałej przewagi i lepszych wyników.

Wiele osób zaczyna od wpisywania w google hasła: książka strategia konkurencji (autorstwa Michael E. Porter, wydawnictwo naukowe PWN), ale całym sednem jest rozwój biznesu. Czytanie można zostawić sobie na deser.

Działać musisz już teraz. Strategia konkurencji spowoduje że nabywca Ciebie zapamięta i w przyszłości wróci.

Więc chcesz zacząć współpracę już dziś?

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)