influencer
Influencer marketing -co to jest? (definicja, przyk艂ady, oferta + wsp贸艂praca przy promocji marki)
26 lutego, 2023
Marketing rekomendacyjny
Marketing holistyczny -czy orientacja holistyczna to nowy spos贸b na biznes? (przyk艂ady, definicja)
2 marca, 2023

Pricing i strategia cenowa -dlaczego rzeczy kosztuj膮 tyle ile kosztuj膮? (przyk艂ady jak wyznacza膰 ceny)

UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Pricing i strategia cenowa -dlaczego rzeczy kosztuj膮 tyle ile kosztuj膮? (przyk艂ady jak wyznacza膰 ceny)
Pricing i strategia cenowa -dlaczego rzeczy kosztuj膮 tyle ile kosztuj膮? (przyk艂ady jak wyznacza膰 ceny) 1
/
Pricing strategia cenowa

Pricing i strategia cenowa -dlaczego rzeczy kosztuj膮 tyle ile kosztuj膮? (przyk艂ady jak wyznacza膰 ceny)

Decyzje dotycz膮ce cen s膮 jednymi z najwa偶niejszych w biznesie, a mimo to niewielu zna sposoby ich ustalania. Na logik臋 wydaje si臋, 偶e powinni艣my okre艣li膰 cen臋 wytworzenia produktu, doda膰 do niego mar偶臋 i po takiej cenie sprzedawa膰. Jest to najpopularniejsza metoda, ale zarazem najgorsza. Dzisiaj Ci o tym opowiem.

Zacznijmy od om贸wienia najpopularniejszych strategii ustalania cen, czyli tzw. pricing, a w drugiej cz臋艣ci przejd臋 do tego jak sam mo偶esz wybra膰 najlepsz膮 z nich.

Jak zrobisz to dobrze, to w jasny spos贸b zyskasz przewag臋 i b臋dziesz wyr贸偶nia艂 si臋 na tle konkurencji. Bo widzisz… ustalaj膮c cen臋, pod uwag臋 bierze si臋 wiele czynnik贸w. S膮 to m.in. ceny konkurencji, kondycja gospodarki, sektora, panuj膮ce trendy, inflacja, nastroje rynku, ponoszone koszty, wizerunek przedsi臋biorstwa i wiele innych. Jak zrozumiesz zasady, to b臋dziesz wiedzie膰 kiedy zastosowa膰 dan膮 z nich, bo na przyk艂ad mo偶esz windowa膰 zyski, inwestuj膮c sporo w marketing i buduj膮c pozycj臋 rozpoznawalnej firmy, albo w zupe艂nie inny spos贸b mo偶esz zwi臋ksza膰 udzia艂 w rynku, kiedy rezygnujesz z marketingu, ale za to mocno obni偶asz cen臋. S臋k w tym, 偶e musisz wiedzie膰 kiedy.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Oto najpopularniejsze strategie wyznaczania cen:

Strategia zbierania 艣mietanki (ang. skimming)

Strategia zbierania 艣mietanki polega na ustaleniu zawy偶onych cen w kr贸tkim czasie. Firma posiada nowy lub unikalny produkt sprzedaje go po wysokiej cenie, poniewa偶 wie, 偶e b臋dzie zmuszona do ich obni偶enia w przysz艂o艣ci, gdy konkurencyjne firmy b臋d膮 w stanie zaproponowa膰 alternatywny produkt.

Zbieranie 艣mietanki to pejoratywna metafora poj臋ciowa u偶ywana do odniesienia si臋 do postrzeganej praktyki biznesowej polegaj膮cej na dostarczaniu produktu lub us艂ugi tylko wysokowarto艣ciowym lub niskokosztowym klientom tego produktu lub us艂ugi, przy jednoczesnym lekcewa偶eniu klient贸w mniej zyskownych dla firmy. Zbieranie 艣mietanki jest przydatn膮 strategi膮 w nast臋puj膮cych kontekstach: Jest wystarczaj膮co du偶o potencjalnych klient贸w gotowych kupi膰 produkt po wysokiej cenie. Wysoka cena nie przyci膮ga konkurent贸w.

Strategia penetracji rynku

Strategia penetracji rynku polega na zwi臋kszeniu udzia艂u w rynku dla istniej膮cego produktu, lub us艂ugi poprzez niskie/konkurencyjne ceny. Je艣li zdecydujesz si臋 na t膮 strategi臋 to opr贸cz obni偶enia cen mo偶esz jeszcze: zwi臋kszy膰 promocj臋, doda膰 nowe kana艂y dystrybucji (np. afiliacja), ulepszy膰 swoje produkty, lub stworzy膰 program lojalno艣ciowy.

  • Strategia penetracji rynku to dzia艂anie maj膮ce na celu zwi臋kszenie udzia艂u w rynku istniej膮cego produktu lub us艂ugi poprzez konkurencyjne ceny, promocj臋, dystrybucj臋 lub ulepszenie produktu.
  • Strategia penetracji rynku jest jedn膮 z niskiego ryzyka strategii wzrostu biznesowego dla firm SaaS (Software as a Service), kt贸ra polega na zwi臋kszeniu sprzeda偶y istniej膮cych produkt贸w lub us艂ug do istniej膮cych segment贸w rynkowych.

Pi臋膰 strategii penetracji rynku, kt贸re mo偶na wykorzysta膰:

  • Dostosuj swoje ceny. Obni偶enie ceny produktu lub us艂ugi do poziomu cen konkurencji mo偶e pom贸c w zwi臋kszeniu udzia艂u w rynku.
  • Zwi臋ksz promocj臋. Zwi臋kszenie bud偶et贸w na reklam臋 i marketing dla wi臋kszej 艣wiadomo艣ci marki mo偶e pom贸c zdoby膰 wi臋ksz膮 cz臋艣膰 rynku.
  • Otw贸rz nowe kana艂y dystrybucji. Dostarczanie produktu lub us艂ugi do nowych miejsc lub platform mo偶e pom贸c dotrze膰 do wi臋kszej liczby potencjalnych klient贸w.
  • Ulepsz swoje produkty. Dodawanie nowych funkcji lub poprawianie jako艣ci produktu lub us艂ugi mo偶e pom贸c utrzyma膰 lojalno艣膰 klient贸w i przyci膮gn膮膰 nowych.
  • Utw贸rz program lojalno艣ciowy. Nagradzanie sta艂ych klient贸w za ich zakupy mo偶e pom贸c zbudowa膰 d艂ugotrwa艂e relacje i zach臋ci膰 do ponownego kupowania.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Reklama:

sklep internetowy ecommerce seo sem reklama

Strategia na艣ladownictwa

Strategia na艣ladownictwa, czyli cena rynkowa to metoda najcz臋艣ciej stosowana w obszarach, w kt贸rych koszty s膮 trudne do oszacowania, a przedsi臋biorstwo nie jest pewne sposobu reakcji konkurent贸w. Jak zapewne si臋 domy艣lasz, jedn膮 z najwi臋kszych wad tej strategii to fakt, 偶e nie wiesz do ko艅ca czy Ci si臋 to op艂aci. Skopiowanie cen od konkurencji nie musi oznacza膰, 偶e zarobisz. Mog膮 oni na przyk艂ad mie膰 kilka obszar贸w w firmie, na kt贸rych maj膮 spory zysk, a ten konkretny produkt o kt贸rym my艣lisz mog膮 mie膰 w ofercie nawet mimo tego, 偶e pozyskuj膮 klient贸w na stracie bo w przysz艂o艣ci na tym zarobi膮 kiedy kupi膮 oni ich inne produkty.

Strategia prewencyjnego kszta艂towania cen

Strategia prewencyjnego kszta艂towania cen to strategia cenowa, kt贸ra jest stosowana w celu zapobiegania wej艣ciu konkurent贸w na rynek lub zniech臋caniu istniej膮cych konkurent贸w do zwi臋kszania swojego udzia艂u w rynku. Strategia ta polega na ustalaniu cen, kt贸re s膮 wystarczaj膮co niskie, aby utrudni膰 lub uczyni膰 nieop艂acalnym wej艣cie lub rozw贸j konkurent贸w na rynku.

Strategia eliminacji konkurent贸w

Strategia cen eliminuj膮cych konkurent贸w polega na ustaleniu cen na niskim poziomie, aby zniszczy膰 konkurencj臋. Zazwyczaj s膮 to ceny poni偶ej poziomu, kt贸re firmy mog膮 uzasadni膰 kosztami produkcji.

Strategia eliminacji konkurent贸w za pomoc膮 ustalania cen to agresywna strategia cenowa polegaj膮ca na ustalaniu cen na tak niskim poziomie, 偶e produkt lub us艂uga nie jest nawet rentowna, tylko w celu wyeliminowania konkurencji i zdobycia jak najwi臋kszego udzia艂u w rynku.

Jest to nazywane r贸wnie偶 drapie偶nym kszta艂towaniem cen. Strategia ta jest ryzykowna i mo偶e by膰 nielegalna w niekt贸rych jurysdykcjach ze wzgl臋du na naruszenie prawa antymonopolowego. Mo偶e r贸wnie偶 zaszkodzi膰 reputacji firmy i jej relacjom z klientami. Aby przeciwstawi膰 si臋 tej strategii, firmy mog膮 skupi膰 si臋 na r贸偶nicowaniu swojej oferty poprzez rozwi膮zywanie problem贸w klient贸w, kt贸re nie s膮 uwzgl臋dniane przez konkurencj臋 masow膮, lub utrzymywa膰 wysokie ceny i podkre艣la膰 warto艣膰 dodan膮 swojego produktu lub us艂ugi dla okre艣lonej niszy rynkowej.

Warto艣膰 produktu w oczach klienta

Jest to sz贸sta strategia i bardzo du偶o zale偶y tutaj od pozycji jak膮 posiadasz na rynku. I nie m贸wi臋 tutaj tylko o us艂ugach, gdy kto艣 jest znan膮 osob膮, dajmy na to psycholog, ale tak偶e m贸wimy tutaj o produktach jak dobra luksusowe, np. markowe ubrania, lub produkty na kt贸re nie ma zamiennik贸w, a ich produkcja kosztuje niewiele (np. cz臋艣ci do nowych aut kiedy nie ma jeszcze zamiennik贸w na rynku).

Kt贸r膮 strategi臋 ustalania cen wybra膰?

Wyb贸r strategii cenowej oparty najcz臋艣ciej jest na tym jaki mamy:

  1. Koszt – Bierze si臋 pod uwag臋 koszty sta艂e, koszty zmienne i koszty ca艂kowite. Przedsi臋biorstwo musi oszacowa膰 ile produkt贸w musi sprzeda膰, aby osi膮gn膮膰 pr贸g rentowno艣ci i osi膮ga膰 zyski.
  2. Popyt- ustalanie wy偶szych cen je偶eli popyt na dane dobro jest du偶y lub ni偶szych je偶eli popyt jest ma艂y.
  3. Ceny produkt贸w konkurencji – jak chcemy by膰 odbierani. Tani ale sprzedaje masowo, czy drogi, jako produkt premium.

Wyb贸r odpowiedniej strategii ustalania cen zale偶y od wielu czynnik贸w, takich jak bran偶a, konkurencja, koszty produkcji, warto艣膰 produktu dla klienta i wiele innych.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, poniewa偶 wyb贸r strategii ustalania cen zale偶y od wielu czynnik贸w, takich jak rodzaj produktu lub us艂ugi, konkurencja na rynku, poziom popytu, koszty produkcji i dystrybucji, a tak偶e cele firmy i strategia marketingowa.

Aby wybra膰 odpowiedni膮 strategi臋 ustalania cen dla swojej firmy, nale偶y przeprowadzi膰 analiz臋 rynku i konkurencji oraz okre艣li膰 cele biznesowe i strategi臋 marketingow膮 firmy. Nale偶y r贸wnie偶 dok艂adnie przeanalizowa膰 koszty produkcji i dystrybucji oraz poziom popytu na produkt lub us艂ug臋.

Je艣li firma oferuje produkt o wysokiej warto艣ci dodanej, to strategia ustalania ceny w oparciu o warto艣膰 mo偶e by膰 skuteczna. W przypadku produkt贸w o du偶ej konkurencji na rynku, strategia ustalania ceny rynkowej lub elastycznej mo偶e by膰 bardziej odpowiednia. W przypadku nowego produktu na rynku, strategia ustalania ceny penetracyjnej mo偶e pom贸c w zdobyciu udzia艂u w rynku i pozyskaniu klient贸w.

Wa偶ne jest r贸wnie偶, aby firma regularnie monitorowa艂a sytuacj臋 na rynku i dostosowywa艂a swoj膮 strategi臋 w razie potrzeby.

Co to znaczy pricing?

Pricing to czasownik oznaczaj膮cy ustalenie kwoty wymaganej jako zap艂ata za (co艣 oferowanego na sprzeda偶).

Dodatkowo:

  • Pricing to proces ustalania ceny, po kt贸rej firma sprzedaje swoje produkty i us艂ugi, i mo偶e by膰 cz臋艣ci膮 planu marketingowego firmy.
  • Pricing to podstawowy aspekt zarz膮dzania produktem i jest jednym z czterech P marketingowego mixu, pozosta艂e trzy aspekty to produkt, promocja i miejsce. Cena jest jedynym elementem generuj膮cym przychody spo艣r贸d czterech P, reszta jest centrami koszt贸w.

Co to jest cena w marketingu?

Cena w marketingu to okre艣lona warto艣膰, wyra偶ona w pieni膮dzu, przy kt贸rej dwie strony transakcji (sprzedaj膮cy i kupuj膮cy) s膮 gotowi do wymiany towaru. Cena pe艂ni kilka funkcji w marketingu, takich jak informacyjn膮, promocyjn膮 i dystrybucyjn膮. W zale偶no艣ci od rodzaju produktu i rynku, cena mo偶e by膰 ustalana przez producenta, hurtownika lub detalicznego sprzedawc臋.

Funkcje cen

Cena pe艂ni kilka funkcji w gospodarce i na rynku. Niekt贸re z nich to:

  • informacyjno-bod藕cowa 鈥 cena informuje o warto艣ci i dost臋pno艣ci danego dobra lub us艂ugi, a tak偶e pobudza do okre艣lonego dzia艂ania (np. zakupu lub sprzeda偶y);
  • redystrybucyjna 鈥 cena umo偶liwia podzia艂 dochod贸w i zasob贸w mi臋dzy r贸偶ne podmioty (np. producent贸w, konsument贸w, pa艅stwo);
  • stymulacyjna 鈥 cena wp艂ywa na zachowania dostawc贸w i odbiorc贸w, zach臋caj膮c do zwi臋kszenia lub zmniejszenia produkcji i konsumpcji;
  • agregacyjna 鈥 cena pozwala na sumowanie wielko艣ci niedodawalnych w sensie fizycznym (np. ilo艣ci r贸偶nych towar贸w).

Pricing 鈥 jak ustali膰 optymaln膮 cen臋 produktu?

Pricing to proces ustalania ceny produktu lub us艂ugi, kt贸ra ma by膰 proponowana klientowi. Pricing ma du偶y wp艂yw na poziom zysku, wizerunek i reputacj臋 firmy. Aby ustali膰 optymaln膮 cen臋 produktu, nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 kilka czynnik贸w, takich jak:

  • koszt produkcji lub zakupu produktu;
  • warto艣膰 i korzy艣ci produktu dla klienta;
  • popyt i poda偶 na rynku;
  • konkurencja i jej strategia cenowa;
  • cele i pozycja firmy.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 1

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Do艂膮cz do nas NA 呕YWO

Nie przegap wydarze艅 live, podczas kt贸rych omawiamy r贸偶ne tematy i odpowiadamy na pytania, kt贸re pomog膮 Ci wyprzedzi膰 konkurencj臋. Zarejestruj si臋 na spotkania, kt贸rych gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafa艂 Szrajnert.

Live odbywa si臋 1 w miesi膮cu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybent贸w email.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)