Segmentacja behawioralna, jak wykorzystać zachowanie użytkowników aby sprzedawać więcej (przykłady, definicja)

FAQ Frequently Asked Questions
Segmentacja behawioralna

Co to jest segmentacja behawioralna?

Każdy z nas jest inny na swój sposób. Lubimy inne rzeczy, mają one dla nas różną wartość. Dlaczego więc — jeśli chodzi o biznes — lubimy traktować naszych klientów tak, jakby wszyscy byli tacy sami? Segmentacja behawioralna wykorzystuje wskazówki, które klienci pokazują za pomocą swojego zachowania.

Czyli jakie wideo oglądają, jakie strony przeglądają, co dodają do koszyka lub jakie artykuły czytają. Dzięki takim danym możesz stworzyć dla nich atrakcyjną podróż klienta (ang. customer journey).

Zamiast wysyłać e-maile masowo i remarketingować reklamami każdego z witryny w nadziei na najlepsze, segmentacja behawioralna pozwala dostarczyć właściwą wiadomość do właściwego klienta we właściwym czasie.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Na czym polega segmentacja behawioralna?

Pomyśl o tym w ten sposób. Załóżmy, że Klient „Adam” wchodzi na Twoją witrynę, przegląda kilka różnych stron kategorii, wkłada niektóre produkty do koszyka, a następnie wychodzi z zakupem. Inny klient „Bartosz” wchodzi na Twoją witrynę, natychmiast kieruje się na stronę produktu i dokonuje konwersji.

Możesz użyć segmentacji behawioralnej, aby podzielić Klienta „Adama” i Klienta „Bartka” na różne grupy, które następnie możesz wykorzystać do marketingu na odmienne sposoby.

Klientowi o imieniu „Adam”, prawdopodobnie będziesz chciał wyświetlać wiadomości remarketingowe, aby dokończył płatność, lub wyślesz e-mail o porzuceniu koszyka lub powiązane informacje, aby zachęcić go do kupna.

Podczas gdy Klientowi „Bartek” możesz wyświetlać kampanię lojalnościową lub pokazywać reklamy, które zawierają podobne produkty, aby zachęcić do sprzedaży dodatkowej (upsale).

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

W ten sposób możesz tworzyć przyjemniejsze doświadczenia marketingowe dla swoich klientów, ponieważ dostosowujesz je do ich unikalnych doświadczeń. Oznacza to, że w swej istocie segmentacja behawioralna daje zarówno marketerom, jak i markom możliwość lepszej personalizacji komunikatów marketingowych do unikalnej osoby, która wchodzi w interakcję z ich witryną.

Dlaczego marketing behawioralny jest ważny?

W przeszłości wielu marketerów tradycyjnie wyświetlało swoim klientom reklamy w sposób masowy. Chociaż z pewnością zwiększa to zasięg kampanii, bardzo słabo pokazuje relacje z klientami, i na dłuższą metę prawdopodobnie spowoduje, że przepalisz sporo budżetu.

Ten rodzaj marketingu zabija Twój biznes.

A jak z emailami? Czy powinieneś wysyłac to samo do całej swojej bazy?

Otóż nie.

Aby poprawić wyniki z email marketingu, musisz traktować swoje kampanie mniej jak billboard, a bardziej jak rozmowę.

W przeciwieństwie do ogromnych billboardów, które wciąż rozsiane są po drogach i autostradach, poczta e-mail jest z natury osobistym kanałem. Jest skonfigurowana tak, aby opowiadać dostosowaną historię marki, która konwertuje potencjalnych klientów i zwiększa długotrwałą wartość klienta (LTV).

Dzięki segmentacji behawioralnej Twoje e-maile stają się częścią ciągłej rozmowy z poszczególnymi odwiedzającymi Twoją witrynę na podstawie ich relacji z Twoją firmą — zarówno w witrynie, jak i poza nią.

Oto, jak możesz zacząć budować strategię segmentacji behawioralnej dla swoich kampanii e-mail marketingowych.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Podstawy segmentacji behawioralnej

Podstawą budowania segmentacji behawioralnej jest poznanie grupy docelowej. To coś więcej niż segmentacja — Twoi klienci to ludzie, a nie liczby. Znajomość podstawowych danych demograficznych, takich jak średni wiek i płeć, to jedno, ale czy wiesz, co motywuje ich do zakupu Twoich produktów?

Nie ogranicza się to również do B2C. Klienci B2B to cały czas prawdziwe osoby a nie automaty AI. Tylko dlatego, że są w pracy i dokonują zakupu w imieniu swojej firmy, nie oznacza, że ​​nie zareagują na coś bardziej istotnego.

Porozmawiaj ze swoimi klientami

Segmentacja behawioralna otwiera przed nami wiele możliwości marketingu. Tj. marketing oparty na ludziach i relacjach. Dzięki temu możesz dotrzeć do konkretnej osoby na podstawie zachowań, które przejawiają podczas interakcji z Twoją firmą, niezależnie od urządzenia, kanału lub przeglądarki.

Aby poznać swoich klientów jako ludzi a nie tylko „ruch”, musisz z nimi porozmawiać! Brzmi to jak coś oczywistego, ale marketerzy często zapominają o tym, czego faktycznie chcą lub potrzebują klienci.

Aby zrozumieć czego na prawdę chce klient powinieneś:

  • czytać komentarze w social media
  • czytać reklamacje klientów
  • czytać komentarze pod produktami
  • przeprowadzać ankiety na swojej stronie lub przez e-mail

Analiza jakościowa czy ilościowa?

Zrozumienie jakości jest ważne, ale jeśli chodzi o taktykę, to dane ilościowe powiedzą Ci najwięcej o Twoich klientach.

Segmentacja opiera się na danych klienta. Wiedząc, kim są Twoi klienci i zwykli użytkownicy (którzy tylko przeglądają), skąd pochodzą, ile czasu spędzają w Twojej witrynie, możesz w pełni zrozumieć, jak każdy klient porusza się po ścieżce zakupowej.

Mając te informacje będziesz mógł popchnąć ich do dokonania zakupu.

Rodzaje segmentacji behawioralnej

Segmenty możesz podzielić na różne sposoby w zależności od tego, jak zachowują się Twoi klienci. Eksperymentuj z tymi taktykami.

Segmentacja według Customer Journey

Jakie są kluczowe kroki, które klient musi wykonać, aby dokonać zakupu? Jasno określ każdy etap podróży.

Optymalizując podróż, możesz:

  • Daj im znać, że jesteś gotowy pomóc w przypadku jakichkolwiek pytań, jeśli nie są gotowi do zakupu
  • Wprowadzić mikrokonwersje, aby łatwiej wykonać główną sprzedaż w przyszłości
  • Twórz remarketing wedle ich ostatniego kroku w ścieżce zakupowej

A co jeśli jest już klientem?

Jeśli ktoś kupił od Ciebie wcześniej, wie znacznie więcej o Twojej marce i Twojej ofercie niż ktoś, kto tego nie zrobił.

W przypadku powracających klientów możesz:

  • Poproś ich o recenzję w social mediach lub recenzję produktu
  • Zachęcić ich do pogłębienia relacji z Twoją marką, na przykład poprzez media społecznościowe
  • Możesz reklamować im produkty powiązane, które mogą chcieć kupić w oparciu o przeszłą historię
  • Daj im zniżkę lub premię za polecenie

Widzisz jak różni się to od klienta który jeszcze od Ciebie nie kupił? Zobacz też czy jest to klient regularny czy tylko okazjonalny.

Podział na segmenty według problemów, które rozwiązujesz

Każdy, kto odwiedza Twoją witrynę, ma zadanie, które próbuje wykonać.

Każdy zakup zaczyna się od problemu do rozwiązania.

Więc czego szukają i jak możesz to rozwiązać?

Aby podzielić ich na grupy według rozwiązania, możesz:

  • Skoncentrować się na działaniu, którego potrzebują do wykonania zadania
  • Połącz swój produkt z rozwiązaniem bólu jaki ich trapi
  • Stwórz poczucie pilności dzięki kampanii na porzucone koszyki
  • Zapewnij zniżkę, żeby ostatecznie dopiąć sprzedaż

Im więcej rozwiążesz ich problemów, tym więcej będą kupować, używać i polecać Twój produkt.

Dostosuj segmentację według źródeł ruchu przychodzącego

Potencjalni klienci, którzy znają Cię i obserwują za pośrednictwem mediów społecznościowych, mają zupełnie inne oczekiwania niż osoby, które kliknęły reklamę lub link afiliacyjny. Podziel więc swoje kampanie według źródła ruchu przychodzącego, aby skuteczniej dopasowywać swoje wiadomości podczas retargetingu.

Możesz:

  • Zaoferować zniżkę osobom, które weszły do ​​Twojej witryny z reklamy, ale nie dokonały zakupu
  • Użyj tych samych zdjęć w e-mailu co w reklamie
  • Dołącz film do powitalnego e-maila dla fanów przychodzących z YouTube/tiktoka

Kupujący po raz pierwszy i klienci, którzy nie znają również Twojej marki, potrzebują tej spójności, aby czuć się komfortowo.

Lokalizacja klienta

Geolokalizacja jest łatwa do ustawienia w kampaniach reklamowych.

Nie chcę tutaj poświęcać zbyt dużo czasu ponieważ temat jest bardzo szeroki, jak i wąski. Po prostu dobieraj odpowiednie rejony do reklam.

Co przeglądali

To najlepszy wskaźnik intencji, jaki masz. Jeśli wiesz, że ktoś przegląda telewizory na Twoim sklepie to nie wyświetlaj ogólnej kampanii remarketingowej np na stronę główną. Najlepiej jeśli zastosujesz remarketing dynamiczny na oglądane przedmioty. Znasz już zachowania klientów, więc wykorzystaj to na swoją korzyść.

Oczyść swoją listę

Należy pamiętać o jednej rzeczy — rozmiar listy to nie wszystko. Segmentacja behawioralna dotyczy również zachowań.

Użyj tych behawioralnych wskazówek, aby wyczyścić swoją listę email z nieaktywnych adresów:

  • Zwróć uwagę na soft bounce i tzw hard bounce
  • Przestrzegaj przepisów RODO/GDPR
  • Wyślij wiadomość „teraz albo nigdy”. Czyli jeśli osoba np nie otwiera od Ciebie emaili od 3 miesięcy to ją wykasuj
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Na czym polega segmentacja behawioralna?

Segmentacja behawioralna to technika dzielenia grupy odbiorców na mniejsze podgrupy na podstawie ich zachowań lub interakcji z danym produktem lub usługą. Polega na analizie zachowań klientów, takich jak np. częstotliwość zakupów, wybór konkretnych produktów, ilość wydanych pieniędzy, interakcje z reklamami, itp.

Dzięki tej technice, przedsiębiorcy mogą dokładniej zrozumieć swoich klientów i dostosować swoje działania marketingowe, w celu dotarcia do nich w bardziej efektywny sposób. Segmentacja behawioralna może pomóc w określeniu, jakie produkty lub usługi są dla danego segmentu klientów bardziej istotne, co motywuje ich do zakupów, jakie problemy napotykają w procesie zakupowym itp.

Segmentacja behawioralna może być wykorzystywana do celów marketingowych, w celu opracowania spersonalizowanych strategii komunikacyjnych, które będą lepiej dopasowane do konkretnych potrzeb i preferencji klientów. Przykładowo, mogą być tworzone oferty promocyjne, dedykowane dla konkretnych segmentów klientów, lub kampanie reklamowe, które skuteczniej dotrą do określonych grup odbiorców.

Ważne jest jednak, aby przeprowadzenie segmentacji behawioralnej opierało się na wiarygodnych danych i analizie wyników, ponieważ tylko wtedy możliwe będzie skuteczne dostosowanie działań marketingowych do potrzeb klientów.

Jak zrobić segmentację klientów? Na czym polega strategia segmentacji?

Segmentacja klientów to proces dzielenia rynku na mniejsze grupy, nazywane segmentami, w zależności od różnych cech demograficznych, behawioralnych, psychograficznych lub geograficznych. Strategia segmentacji opiera się na analizie tych cech, a jej celem jest zwiększenie skuteczności działań marketingowych przez bardziej spersonalizowane podejście do różnych segmentów klientów.

Oto kroki, które należy wykonać, aby przeprowadzić skuteczną segmentację klientów:

  1. Zbierz informacje o swoich klientach: Aby przeprowadzić segmentację, musisz najpierw poznać swoich klientów i zebrać dane, takie jak wiek, płeć, zainteresowania, preferencje zakupowe, itp. Możesz zbierać te informacje poprzez ankiety, analizę historii zakupów, feedback od klientów, badania rynku, itp.
  2. Zidentyfikuj kryteria segmentacji: Następnie musisz wybrać kryteria, według których chcesz podzielić rynek na mniejsze segmenty. Możesz użyć różnych kryteriów, takich jak geografia, wiek, płeć, dochód, styl życia, zainteresowania, preferencje zakupowe, behawioralne itp.
  3. Podziel klientów na segmenty: Po zebraniu danych i wybraniu kryteriów segmentacji, możesz podzielić swoich klientów na mniejsze grupy. Każdy segment powinien być jak najbardziej jednorodny pod względem wybranych kryteriów.
  4. Dopasuj ofertę do segmentów: Po podzieleniu klientów na segmenty, możesz opracować ofertę, która będzie lepiej dopasowana do potrzeb każdego segmentu. W ten sposób możesz dostarczać bardziej spersonalizowane oferty i kampanie marketingowe dla każdego segmentu, co zwiększa skuteczność działań marketingowych.
  5. Monitoruj wyniki: Aby sprawdzić, czy strategia segmentacji działa, monitoruj wyniki swoich działań marketingowych w każdym segmencie i dostosuj swoje podejście, jeśli to konieczne.

Segmentacja klientów pozwala dostosować ofertę i działania marketingowe do potrzeb każdej grupy klientów. Jest to skuteczna strategia marketingowa, ponieważ umożliwia lepsze zrozumienie klientów i dostarczanie im bardziej spersonalizowanych ofert, co przekłada się na większe zaangażowanie i lojalność klientów oraz większe zyski dla firmy.

Podsumowanie

Świetna segmentacja rynku i klientów to podstawa prowadzenia udanego biznesu. Behawiorystyka zaczyna się, gdy jesteś w stanie poprawnie zidentyfikować więcej odwiedzających witrynę, aby lepiej zrozumieć działania, które podejmują w Twoim sklepie. Jeśli jeszcze się zastanawiasz to na prawdę warto zacząć wysyłać spersonalizowane wiadomości do każdego odwiedzającego, które są oparte na konkretnych działaniach, jakie wykonali w Twojej witrynie.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Segmentacja behawioralna, jak wykorzystać zachowanie użytkowników aby sprzedawać więcej?

Napisz w komentarzu.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 333

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!