Zawartość strony
Każda poniesiona przez firmę inwestycja finansowa (niezależnie od branży i profilu działalności) musi być opłacalna. Dotyczy to zarówno zakupu oprogramowania, kampanii reklamowej, jak i nowych maszyn czy urządzeń. Opłacalność inwestycji to nic innego jak zwrot jej kosztu w określonym przedziale czasowym.
Aby mieć poczucie kontroli nad wydatkami inwestycyjnymi przedsiębiorstwa warto poznać istotę działania wskaźnika ROI – jednego z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych narzędzi do kontrolowania opłacalności ponoszonych nakładów finansowych.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Skrót ROI pochodzi z języka angielskiego („return of investment”) i dosłownie oznacza zwrot z inwestycji. Jest to ekonomiczny wskaźnik rentowności, dzięki któremu można w łatwy sposób wyliczyć w jakim przedziale czasowym zwróci się koszt sfinansowania określonej inwestycji.
Wskaźnik rentowności ROI pozwala przedsiębiorcy na bieżącą kontrolę nad rozwojem biznesu bez konieczności zaawansowanej znajomości skomplikowanych zasad rachunkowości i finansów.
Do obliczenia wskaźnika ROI potrzebne są zaledwie dwie zmienne: przychody i koszty.
Ważne jest jednak, aby pamiętać, że do kosztów zaliczamy nie tylko nakłady finansowe związane bezpośrednio z inwestycją (np. zakup oprogramowania czy parku maszynowego), ale również koszt transportu produktu, podatki i inne opłaty oraz koszty związane z jego wytworzeniem (uruchomieniem) – czyli energia, woda, siła robocza i inne.
Aby zbadać precyzyjnie wskaźnik opłacalności konieczne jest uwzględnienie wszystkich poniesionych kosztów (nawet jeśli wydają się one marginalne).
Operacja matematyczna obliczania wskaźnika ROI jest niezwykle prosta.
W pierwszej kolejności należy od przychodów odjąć wszystkie poniesione koszty, otrzymany wynik należy podzielić przez sumę kosztów, a całość przemnożyć przez liczbę sto.
Dzięki temu otrzymamy wynik w procentach, który będzie odzwierciedleniem efektywności konkretnej inwestycji.
Aby zobrazować na prostym przykładzie jak działa ROI w praktyce wyobraźmy sobie, że z wyżej opisanego rachunku otrzymujemy wynik na poziomie 70%.
Oznacza to, że każda zainwestowana złotówka przynosi zwrot z inwestycji (czyli zysk) na poziomie 70 groszy. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większa rentowność inwestycji.
Dzięki bieżącej kontroli wskaźnika inwestycji można w stosunkowo łatwy sposób oszacować, które działania są dla firmy najbardziej opłacalne, a które należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować. Co ciekawe, nie ma tutaj znaczenia wielkość przedsiębiorstwa – wszystkie firmy, bez względu na branżę powinny śledzić konsekwentnie i na bieżąco rozwój swojego biznesu po to, by móc błyskawicznie wdrażać działania korygujące i naprawcze.
Obliczanie wskaźnika ROI można również przetestować we własnym gospodarstwie domowym np. podczas zakupu instalacji fotowoltaicznej.
Dużą zaletą wskaźnika ROI jest jego prostota i brak konieczności znajomości zawiłych zagadnień finansowo-księgowych. Łatwa jest też interpretacja wyniku, z którą bez problemu poradzi sobie osoba, która nie jest biegła w obszarze rachunkowości.
Ekonomiści zwracają też uwagę na jedną istotna wadę wskaźnika zwrotu z inwestycji. Nie uwzględnia on bowiem zmian wartości pieniądza w czasie i sezonowości.
Warto jednak tutaj podkreślić, że przy bardzo kosztownych inwestycjach stosuje się uzupełniające obliczenia, które liczą opłacalność danej inwestycji i dostarczają bardziej precyzyjnych i potrzebnych danych.
Obliczanie stopy zwrotu danej inwestycji jest szczególnie przydatne w sklepach internetowych, których dynamiczny wzrost obserwujemy już od kilku lat. Wiele sklepów korzysta z kampanii reklamowych Google Ads oraz pozycjonowania po to, by skuteczniej trafiać do określonej grupy klientów.
Poprzez stosowanie wskaźnika ROI właściciel sklepu z łatwością obliczy, ile zysku netto generuje jego sklep i jak szybko nakłady finansowe poniesione na prowadzone w Internecie kampanie reklamowe zwracają się.
W praktyce wskaźnik ROI w przypadku sklepów internetowych pozwala zwiększać efektywność działań reklamowych, a tym samym zwiększyć przychody oraz dokonywać bieżących korekt w prowadzonych działaniach promujących w Internecie.
Bez wątpienia warto na bieżąco obliczać i kontrolować wskaźnik rentowności ROI, tak by mieć pewność, że wydatki związane z dozbrojeniem parku maszynowego czy uruchomieniem kolejnej, dużej kampanii reklamowej są opłacalne i przyniosą firmie wymierne korzyści.
Nie należy jednak zapominać, że z uwagi na fakt, że wskaźnik ten nie uwzględnia wahań zysku i sezonowości, duże nakłady inwestycyjne należy interpretować w oparciu o dodatkowe dane i kryteria.
Wskaźnik ROI to jedno z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych narzędzi do weryfikacji opłacalności inwestycji, dlatego ekonomiści rekomendują, aby stosować tego rodzaju obliczenia niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy branży, w której działamy.
Co myślisz o wpisie dzisiejszym pt. ROI – co to jest?(ang. return on investment, zwrot z inwestycji)?
Stosujesz ROI, lub ROAS u siebie w pracy?
Daj znać w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |