Zawartość strony
Każda poniesiona przez firmę inwestycja finansowa (niezależnie od branży i profilu działalności) musi być opłacalna. Dotyczy to zarówno zakupu oprogramowania, kampanii reklamowej, jak i nowych maszyn czy urządzeń. Opłacalność inwestycji to nic innego jak zwrot jej kosztu w określonym przedziale czasowym.
Aby mieć poczucie kontroli nad wydatkami inwestycyjnymi przedsiębiorstwa warto poznać istotę działania wskaźnika ROI – jednego z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych narzędzi do kontrolowania opłacalności ponoszonych nakładów finansowych.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Skrót ROI pochodzi z języka angielskiego („return of investment”) i dosłownie oznacza zwrot z inwestycji. Jest to ekonomiczny wskaźnik rentowności, dzięki któremu można w łatwy sposób wyliczyć w jakim przedziale czasowym zwróci się koszt sfinansowania określonej inwestycji.
Wskaźnik rentowności ROI pozwala przedsiębiorcy na bieżącą kontrolę nad rozwojem biznesu bez konieczności zaawansowanej znajomości skomplikowanych zasad rachunkowości i finansów.
Do obliczenia wskaźnika ROI potrzebne są zaledwie dwie zmienne: przychody i koszty.
Ważne jest jednak, aby pamiętać, że do kosztów zaliczamy nie tylko nakłady finansowe związane bezpośrednio z inwestycją (np. zakup oprogramowania czy parku maszynowego), ale również koszt transportu produktu, podatki i inne opłaty oraz koszty związane z jego wytworzeniem (uruchomieniem) – czyli energia, woda, siła robocza i inne.
Aby zbadać precyzyjnie wskaźnik opłacalności konieczne jest uwzględnienie wszystkich poniesionych kosztów (nawet jeśli wydają się one marginalne).
Operacja matematyczna obliczania wskaźnika ROI jest niezwykle prosta.
W pierwszej kolejności należy od przychodów odjąć wszystkie poniesione koszty, otrzymany wynik należy podzielić przez sumę kosztów, a całość przemnożyć przez liczbę sto.
Dzięki temu otrzymamy wynik w procentach, który będzie odzwierciedleniem efektywności konkretnej inwestycji.
REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Aby zobrazować na prostym przykładzie jak działa ROI w praktyce wyobraźmy sobie, że z wyżej opisanego rachunku otrzymujemy wynik na poziomie 70%.
Oznacza to, że każda zainwestowana złotówka przynosi zwrot z inwestycji (czyli zysk) na poziomie 70 groszy. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większa rentowność inwestycji.
Dzięki bieżącej kontroli wskaźnika inwestycji można w stosunkowo łatwy sposób oszacować, które działania są dla firmy najbardziej opłacalne, a które należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować. Co ciekawe, nie ma tutaj znaczenia wielkość przedsiębiorstwa – wszystkie firmy, bez względu na branżę powinny śledzić konsekwentnie i na bieżąco rozwój swojego biznesu po to, by móc błyskawicznie wdrażać działania korygujące i naprawcze.
Obliczanie wskaźnika ROI można również przetestować we własnym gospodarstwie domowym np. podczas zakupu instalacji fotowoltaicznej.
Dużą zaletą wskaźnika ROI jest jego prostota i brak konieczności znajomości zawiłych zagadnień finansowo-księgowych. Łatwa jest też interpretacja wyniku, z którą bez problemu poradzi sobie osoba, która nie jest biegła w obszarze rachunkowości.
Ekonomiści zwracają też uwagę na jedną istotna wadę wskaźnika zwrotu z inwestycji. Nie uwzględnia on bowiem zmian wartości pieniądza w czasie i sezonowości.
Warto jednak tutaj podkreślić, że przy bardzo kosztownych inwestycjach stosuje się uzupełniające obliczenia, które liczą opłacalność danej inwestycji i dostarczają bardziej precyzyjnych i potrzebnych danych.
Obliczanie stopy zwrotu danej inwestycji jest szczególnie przydatne w sklepach internetowych, których dynamiczny wzrost obserwujemy już od kilku lat. Wiele sklepów korzysta z kampanii reklamowych Google Ads oraz pozycjonowania po to, by skuteczniej trafiać do określonej grupy klientów.
Poprzez stosowanie wskaźnika ROI właściciel sklepu z łatwością obliczy, ile zysku netto generuje jego sklep i jak szybko nakłady finansowe poniesione na prowadzone w Internecie kampanie reklamowe zwracają się.
W praktyce wskaźnik ROI w przypadku sklepów internetowych pozwala zwiększać efektywność działań reklamowych, a tym samym zwiększyć przychody oraz dokonywać bieżących korekt w prowadzonych działaniach promujących w Internecie.
Bez wątpienia warto na bieżąco obliczać i kontrolować wskaźnik rentowności ROI, tak by mieć pewność, że wydatki związane z dozbrojeniem parku maszynowego czy uruchomieniem kolejnej, dużej kampanii reklamowej są opłacalne i przyniosą firmie wymierne korzyści.
Nie należy jednak zapominać, że z uwagi na fakt, że wskaźnik ten nie uwzględnia wahań zysku i sezonowości, duże nakłady inwestycyjne należy interpretować w oparciu o dodatkowe dane i kryteria.
Wskaźnik ROI to jedno z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych narzędzi do weryfikacji opłacalności inwestycji, dlatego ekonomiści rekomendują, aby stosować tego rodzaju obliczenia niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy branży, w której działamy.
ROI (Return on Investment) jest wskaźnikiem, który pokazuje stopę zwrotu z inwestycji. Jest to jeden z najważniejszych wskaźników, które firmy i inwestorzy używają do oceny rentowności swoich inwestycji.
Formuła obliczania ROI jest następująca:
ROI = (Zysk z inwestycji – Koszt inwestycji) / Koszt inwestycji * 100%
Gdzie: Zysk z inwestycji to kwota, jaką otrzymałeś ze swojej inwestycji. Koszt inwestycji to kwota, jaką wydałeś na swoją inwestycję.
Na przykład, jeśli wydałeś 100 dolarów na inwestycję i po roku otrzymałeś 120 dolarów, twój ROI wynosi 20%.
ROI jest ważnym wskaźnikiem, ponieważ pozwala ci ocenić, czy twoja inwestycja jest opłacalna i czy możesz oczekiwać zysków w przyszłości. Im wyższy jest twój ROI, tym lepiej. Warto jednak pamiętać, że ROI powinien być tylko jednym z wielu czynników branych pod uwagę podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych.
Co myślisz o wpisie dzisiejszym pt. ROI – co to jest?(ang. return on investment, zwrot z inwestycji)?
Stosujesz ROI, lub ROAS u siebie w pracy?
Daj znać w komentarzu.
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:
Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami:
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)