Reklama kontekstowa – czym jest? Jak działa? [przykłady]

reklama kontekstowa

Czym jest reklama kontekstowa, a marketing kontekstowy?

Reklama kontekstowa polega na wyświetlaniu treści reklamowej do skierowanej ściśle grupy.

Jest to rodzaj reklamy internetowej, który jest zaskakująco skuteczny i jednocześnie nie jest nachalny. Ludzie wpisując w wyszukiwarkę odpowiednie słowa kluczowe trafiają na strony internetowe, gdzie wyświetlane są reklamy oferujące im interesujące ich produkty lub usługi.

Reklamy zawdzięczają swoją skuteczność plikom cookie, które po cichu określają nasze preferencje zakupowe. Firmy reklamujące się w ten sposób mogą znacząco ograniczyć koszty reklamy i zmaksymalizować zyski.

W Polsce działa obecnie kilka takich sieci reklamy kontekstowej, która umożliwia działania marketingowe w internecie. 

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Jakie opcje reklamy kontekstowej istnieją?

Reklama kontekstowa występuje najczęściej w dwóch opcjach.

Najpopularniejsze jest wyświetlanie reklam na zewnętrznych stronach internetowych. Właściciele stron www podpinają się wówczas pod wybraną sieć reklamy kontekstowej i wynajmują przestrzeń na swojej witrynie pod banery. Najczęściej takie banery pokazujące reklamę czytelnikom znajdują się w panelu bocznym, na górze strony lub bezpośrednio w tekście.

Czytelnik po kliknięciu w reklamę zostaje przeniesiony pod wskazany adres internetowy. Drugą opcją jest reklama sponsorowana, którą oferują wyszukiwarki.

Warto tutaj wspomnieć, że najpopularniejszą wyszukiwarkę jest Google, gdzie często znajdziemy ten typ reklamy. W wynikach po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę pokazują nam się u góry strony, które zachęcają do kliknięcia. Strony będące na górze pomijają niekiedy lepsze witryny lub te, które mają większy budżet przeznaczony na pozycjonowanie. Reklama kontekstowa może przyjmować najróżniejsze formy.

W Google Ads użytkownik sam określa formę reklamy i jej parametry. Do wyboru jest reklama tekstowa lub reklama displayowa. Możemy zatem wyświetlić reklamę w formie hasła reklamowe, grafiki lub animacji. Aktualne badania pokazują, że rynek reklamy kontekstowej się rozwija i powstają nowe sieci oferujące tą formę dotarcia do klienta. Jest to związane z tym, że ludzie przerzucają się na wygodne zakupy w internecie.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Jak działa reklama kontekstowa?

Największą zaletą reklamy kontekstowej jest to, że pozwala ona bezpośrednio dotrzeć do konkretnego klienta bez nadmiernych kosztów.

Osoba zamawiająca reklamę w wybranej sieci ma olbrzymią swobodę w konfiguracji. Samodzielnie ustala treść reklamy i dobiera najlepsze słowa kluczowe. Niektóre reklamy kontekstowe pokazują swoim klientom zainteresowanie poszczególnych fraz. Pozwala to na kierowanie reklamy na mniej oblegane frazy kluczowe, które jednak są tańsze w reklamowaniu.

Oznacza to, że unikniemy kosztów związanych z silniejszą konkurencją, która ma kapitał, by reklamować się na najbardziej popularne słowa kluczowe. Rozwiązanie to jest atrakcyjne ze względu na to, że zamawiający reklamę płaci jedynie za realne kliknięcia. Większość sieci zapewnia specjalna ochronę przed tym, gdy ktoś celowo nadmiernie klika w emitowaną reklamę.

System reklamy kontekstowej jest tutaj pośrednikiem pomiędzy właścicielami stron internetowych, a reklamodawcami.

Jakie sieci kontekstowe działają w Polsce?

W Polsce działają liczne sieci reklamy kontekstowej, które oferują współpracę z najpopularniejszymi witrynami. Rynek jest jednak zawojowany przez te sieci, które mają własne wyszukiwarki. Gigantem jest firma Google, która jest właścicielem wyszukiwarki o tej samej nazwie.

W Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad dziewięćdziesiąt pięć procent osób. W niektórych krajach ten procent jest mniejszy, jednak w całości wygląda to marginalnie. Wyszukiwarka Google posiada sieć reklamową o nazwie Google Ads (dawniej Google AdWords).

Panel oferowany reklamodawcą w Google Ads jest banalnie prosty i zachęca do korzystania. Google posiada również olbrzymią ilość danych o preferencjach klientów. Reklamodawcy mogą korzystać z tych narzędzi w formie najróżniejszych statystyk. Warto tutaj wspomnieć, iż współpracę z Google nawiązało dużo wydawców, którzy oferują wyświetlanie reklamy na swoich stronach.

Google AdSense pozwala wydawcom zarabiać na wyświetleniach reklam. Rozliczenie odbywa się z reguły na podstawie kliknięć w dany baner. Tworząc treści jako wydawcy możemy się błyskawicznie podłączyć pod sieć AdSense. Wymagane jest jedynie przejście weryfikację i uzupełnienie swoich danych do rozliczenia płatności. Na terenie naszego kraju działają również inne sieci, które jednak nie mogą równać się z amerykańskim przedsiębiorstwem. Warto tutaj wspomnieć o Adkontekst lub Adsearch.

Ile trzeba zapłacić za reklamę w Google Ads?

Reklama w Google Ads pozwala indywidualnie określić kwotę, jaką reklamodawca chce przeznaczyć na promocję w internecie. Każdy reklamodawca może samodzielnie ustawić stawkę za jedno kliknięcie w jego reklamę. Jeśli jednak na daną frazę będzie olbrzymie zainteresowanie ze strony reklamodawców, to wówczas nasza reklama prawdopodobnie się nigdy nie pojawi. Jeśli chcemy się przebić na popularne frazy kluczowe, to wówczas musimy zaproponować lepszą stawkę dla wydawców.

Kwota przeznaczona na reklamę z pomocą Google Ads  jest również inna w zależności od reklamodawcy. Oczywistym jest tutaj fakt, że im większy mamy sklep internetowy lub częściej odwiedzaną witrynę, to kwota przeznaczona na marketing  musi być większa. W przypadku Google Ads znaczenie ma również branża w której działamy. Jeśli działamy w finansach, to możemy mieć droższą reklamę ze względu na mniejszą ilość witryn posiadających treści związane z finansami. Odwrotna sytuacja jest w przypadku branży turystycznej, gdzie wydawców jest zdecydowanie więcej.

Alternatywy dla Google Ads

Google zawojowało rynek i nie zamierza schodzić z podium. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywy, która pozwoli im osobiście nawiązać współpracę z danym wydawcom. Tutaj najlepszym rozwiązaniem jest bezpośredni kontakt do danego właściciela strony internetowej lub kanału Youtube.

Większość właścicieli stron internetowych i kanałów YouTube jest chętna do nawiązania takiej stałej współpracy bez niepotrzebnego pośrednika. Nawiązując współpracę bezpośrednio z wydawcą możemy również mieć większy wpływ na działania marketingowe. Jeśli wydawca będzie zainteresowany ze współpracy z nami, to chętniej podejmie się negocjacji w zakresie ceny. Możemy również dogadać się z wydawcą, że będziemy się z nim rozliczać za polecenia naszego produktu i zrealizowaną sprzedaż. Niekiedy taka współpraca może się niezwykle opłacać dla obu strony umowy. Potencjalni fani odbieranych treści będą znacznie chętniej dokonywali zakupu, jeśli zobaczą znanego celebrytę korzystającego z naszego produktu lub usługi.

Czy warto skorzystać z reklamy kontekstowej?

Internet daje przeolbrzymie możliwości dotarcia ze swoim produktem do zainteresowanych osób. Reklama kontekstowa to idealne rozwiązanie zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych.

Mając mały kapitał można łatwo rozpocząć swoje działania marketingowe w internecie. Niekiedy Google Ads oferuje nowym klientom specjalne bony na reklamę. Zdarzają się bony na reklamę kontekstową w sieci Google Ads przekraczające nawet trzysta złotych. Mając taki bon możemy mieć kilkaset dodatkowych złotych na skuteczna promocję swojego sklepu internetowego lub strony www. Jedynym warunkiem jest zainwestowanie niewielkiej kwoty własnej.

Najczęściej kwota własna musi wynosić minimum sto złotych. Warto tutaj wspomnieć, iż konkurencyjne sieci kontekstowe również oferują takie bony swoim klientom. Korzystając z Google Ads możemy każdego miesiąca określić stałą kwotę przeznaczoną na marketing i obserwować efekty.

Działania marketingowe w internecie z pomocą reklamy kontekstowej są znacznie lepiej sprecyzowane względem klienta. Rozdając ulotki nie mamy mniejszą szansę, że trafi ona do zainteresowanego. W przypadku reklamy kontekstowej ukierunkowanie jest znacznie efektywniejsze. Mając niewielki budżet warto zatem samodzielnie eksperymentować z tą formą reklamy. Jeśli zwiększymy swoją sprzedaż, to możemy z czasem poszerzyć budżet reklamowy.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Reklama kontekstowa – czym jest? Jak działa? [przykłady]?

Napisz w komentarzu.

Na czym polega reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa to rodzaj reklamy, która jest dostosowana do zawartości treści witryny internetowej i dotyczy tematu, na którym skupia się ta witryna. Głównym celem reklamy kontekstowej jest przyciągnięcie użytkownika witryny poprzez prezentowanie mu treści, które są dla niego interesujące. Obejmuje ona również reklamy oparte na słowach kluczowych, w których używane są frazy związane z tematem, które użytkownik wpisał w wyszukiwarkę. Reklama kontekstowa jest zazwyczaj hostowana przez zewnętrznych partnerów reklamowych, co oznacza, że wyświetlana jest z zewnętrznego, zaufanego źródła.

Czego nie można reklamować w Google?

Prawo mówi, że nie można reklamować materiałów nielegalnych, prawnie zakazanych lub niemoralnych, w tym produkty związane z hazardem, narkotykami, bronią itp. Google również zabrania publikowania reklam wszelkich produktów lub usług o charakterze seksualnym. Reklamy tego typu zazwyczaj są usuwane z powodu naruszenia zasad Google.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!