Rebranding

Instagram konto firmowe
1 września, 2021
Projektowanie stron internetowych
1 września, 2021
rebranding

Rebranding to identyfikacja, czyli część jaką odgrywa strategia marki.

Wiesz już czym jest rebranding. To nie tylko nowe logo. Rebranding marki to zmiana wizerunku, odświeżenie marki. Wiele elementów wykracza poza typowe hasło jakim jest identyfikacja wizualna.

Nasza agencja brandingowa to Twój przyszły partner strategiczny. Przygotujemy całkowitą zmianę tego co obecnie u Ciebie nie działa. Potrafimy zintegrować cel nowej strategii z budowaniem świadomości marki co wpływa na lepszą pozycję marki na rynku. PR to nasza specjalność, więc w naszej komunikacji wizualnej stawiamy na to co możemy przynieść Twojej marce.

Rebranding dotyczy każdej wartości marki.

Zaczynamy?

Modyfikacje we własnej firmie

Każdy, kto prowadzi własną działalność gospodarczą, zwłaszcza gdy jest to znana i wyróżniającą się na rynku marka, zdaje sobie sprawę z tego, że wiele rzeczy się zmienia. Bez względu na to, czy chodzi o samą branżę, czy firmę. Dlatego właśnie każdy powinien pomyśleć o czymś takim jak rebranding, czyli dbanie o spójność komunikacyjną, wizerunkową i graficzną marki właśnie wtedy, gdy się rozwija zasięg czy asortyment przedsiębiorstwa. Jednak jak się za to wszystko zabrać.

Na początek warto zastanowić się konkretnie, czym jest ten rebranding. To dosyć długotrwały proces, dzięki któremu zmieniają się kluczowe elementy komunikacji wizerunkowej marki. Wielu osobom wydaje, że pod tym pojęciem kryje się zmiana loga lub elementów graficznych, jednak jest to zaledwie jedna z rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę. Chodzi bowiem o to, że modyfikacjom poddaje się dosłownie wszystko, co może sprawić, że marka utrzyma się na rynku, a nawet jej pozycja się poprawi. Można także zadbać o to, że zostanie odświeżony wizerunek firmy w świadomości konsumentów, dzięki czemu stanie się pozytywny.

W takim razie czego poza logiem dotyczy rebranding?

Jak zostało wyżej wspomniane grafiki i kolorystyki marki, co jest widoczne na materiałach reklamowych, ale także na stronie internetowej. Do tego można popracować nad nowym, świeżym sloganem reklamowym, może takim, który jest bardziej dopasowany do obecnych czasów. Zmianie mogą ulec także produkty czy ich opakowania, oferty, nawet sama nazwa marki. Co ciekawe, można także zmienić grupę docelową czy kanały dystrybucji. Temu procesowi powinna towarzyszyć zmiana w marketingu firmy. Chodzi tutaj choćby o takie rzeczy jak zmianę grupy docelowej, języka wypowiedzi, zwrócenie uwagi na inną cechę firmy czy produktu, a także na skupieniu się na innych kanałach komunikacji z klientem. Dzięki temu można z tą nową odsłoną dotrzeć do odbiorców, którzy już wcześniej znali tę markę. Ważne jest jednak zachowanie ciągłości i równoległości dokonywanych zmian oraz poinformowanie klienta o tym, że zbliżają się modyfikacje i może się nimi zainteresować.

Zanim przejdziemy do kolejnych kwestii związanych z tym procesem, warto zaznajomić się z pojęciami, które są z nim związane, które lepiej wyjaśnią pewne rzeczy. Na początek branding. Pod tym pojęciem rozumiemy proces budowania wizerunku marki, który jest na samym początku działalności firmy. Ma on na celu to, by przedrzeć się z marką czy produktem do świadomości konsumenta i sprawić, by na jak dłużej zapamiętał dany produkt razem z wartościami, jakie temu towarzyszą. Mówiąc krótko, chodzi o to, by dane logo, nazwa czy inny element wzbudzały w konsumencie konkretne skojarzenie. A jeśli chodzi o rebranding to ma on po jakimś czasie zmienić te skojarzenia.
Najprościej będzie to przedstawić na przykładzie. Właściciel firmy na samym początku pragnie na przykład, by jego marka była kojarzona z niskimi cenami. W tym celu tworzy odpowiednie reklamy, dopracowuje produkty i tak dalej. Jednak po jakimś czasie może stawiać na aspekt związany z ochroną środowiska. Wtedy właśnie musi przeprowadzić rebranding.

Kolejne pojęcie to lifting, które wiąże się z odświeżeniem elementów graficznych brandu. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, by zmienić przestarzały wygląd i dopasować go do aktualnie panujących trendów w danej branży. Tutaj właśnie przede wszystkim zmienia się warstwa wizualna firmy, a same skojarzenia, które są z nią związane, a także grupa docelowa czy komunikacja pozostają takie same.

Jest jeszcze redesign, który wiąże się w węższym procesem niż rebranding. Tutaj głównie wykonuje się wszelkie zmiany w warstwie graficznej, dlatego może wchodzić w skład liftingu. Można zająć się logo, materiałami reklamowymi czy ogólnym wyglądem strony internetowej.

Jednak zmiany dotyczą wyłącznie tych elementów, które z pewnych powodów nie spełniają dobrze swojej roli. To oznacza, że się je naprawia tak, by zaczęły przynosić oczekiwane rezultaty. Tak jak w liftingu inne elementy pozostają niezmienione.


A teraz warto się zapytać, kiedy zdecydować się na rebranding?

Pytanie pojawia się nie tylko dlatego, że jest to długotrwały proces. Jego drugą cechą jest to, że jest kosztowny. A to oznacza, że jeśli zostanie źle poprowadzony, to można narazić dane przedsiębiorstwo na spore straty. Dlatego właśnie nie może być wykonywany pod wpływem jednej spontanicznej myśli. Nie, trzeba to dobrze zaplanować i przeanalizować, by wszystko poszło zgodnie z planem i by osiągnąć oczekiwane skutki. Dlatego warto zastanowić się samemu, dlaczego w ogóle podejmujemy się tego zadania, jakie skutki ma to nam przynieść i jaki problem dzięki temu rozwiążemy.


Jest wiele czynników, z powodu których firma decyduje się na taki proces. Dlatego wymienimy przynajmniej niektóre z nich. Może to być związane z fuzją czy z przejęciem marki przez zupełnie inną firmą, ekspansję na nowe rynki. Może się to wiązać z pojawieniem się nowego asortymentu czy konkretnego produkty, przez co może zmienić się postrzeganie danej marki. Może firma planuje zmienić grupę docelową, poszerzyć ją lub nieco zawęzić. Może się to wiązać ze zmianami na rynku lub w branży, jak choćby moment wybuchu pandemii koronawirusa, co znacząco zmieniło świat biznesu i wiele firm musiało się dostosować do tego. Może też chodzić o poprawę wizerunku w oczach klienta, a także polepszenie komunikacji z konsumentem po kryzysie. Może się zmieniać strategia czy polityka firma, przedsiębiorstwo będzie dopasowywać się do konkurencji czy trendów, jakie akurat się rozwijają w danej branży, a także poprawienie błędów w komunikacji, przez które na przykład produkt nie trafiał do tej grupy docelowej,do której miał. Jak widać, zatem rebranding wynika z potrzeb danej firmy i powinien być przeprowadzany nie tylko przez ludzi do spraw marketingu, ale także przez liderów organizacji. Ważną kwestią jest to, by został odpowiednio zakomunikowany wewnątrz firmy.


Skoro podstawy mamy już za sobą, wiemy, za co trzeba się zabrać, przeprowadziliśmy dokładną analizę, to pora wziąć się do konkretnej pracy. Trudno jednak określić, jak wiele czasu trzeba będzie poświęcić na to wszystko i lepiej już z góry założyć, że może się to wydłużyć.


A jak konkretnie zabrać się do pracy? Jest parę etapów, o których warto przy tym pamiętać, by o niczym nie zapomnieć i by dobrze przeprowadzić cały proces rebrandingu. Na początek przyda się lista. Musimy bowiem stworzyć spójną komunikację, więc nie wolno nam o niczym zapomnieć przy tym. Trzeba wziąć pod uwagę wszelkie kanały, w których firma działa, jak strona internetowa, social media, a także fizyczny sklep, jeśli takowy istnieje. Mówiąc krótko, każde miejsce, gdzie firma styka się z klientem. Trzeba wtedy stworzyć listę, na której znajdą się konkretne działania, jakie zostaną ujęte w tym procesie. Dzięki temu łatwiej rozplanować zadania, a także same wydatki. Właśnie, trzeba wcześniej zaplanować budżet, gdyż jest to proces, który przyniesie sporo korzyści, ale musimy być świadomi, że wiele z tych rzeczy ma swoją cenę i jej nie zmienimy. Dlatego trzeba przeanalizować, po które elementy warto sięgnąć i zastanowić się, ile to może kosztować.

Chodzi o to, że różne działania mogą być konieczne do ogarnięcia, jak choćby zatrudnienie grafików lub wdrożenie nowych elementów, które pojawią się na stronie internetowej. A przy tym nie można zapomnieć o kanałach komunikacyjnych, za pomocą których poinformujemy naszego klienta o tym, że przeprowadzamy modyfikacje w naszej firmie. Wtedy istotne będzie poinformowanie klienta o tym, kiedy to wszystko będzie miało miejsce. Trzeba wszystko zaplanować tutaj z wyprzedzeniem i policzyć też to, że wszystko może się przesunąć. Ważne jest też to, by nie ogłaszać tych zmian na przykład w okolicy świąt, bo proces zejdzie wtedy na drugi plan. Jeśli chodzi o samych klientów, to warto im przedstawić, dlaczego w ogóle podejmujemy się tych zmian oraz co wniosą do całej firmy. Ważne jest przecież to, by zachować dobry kontakt z klientem i by ten wszystko rozumiał. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że nie każdy lubi zmiany, więc warto ostrożnie je przedstawić i pokazać konsumentowi, że to naprawdę ciekawa rzecz, która może go zainteresować. Można wykorzystać to tego swoją kreatywność i na przykład zorganizować konkurs lub odliczanie do nowej odsłony. Warto zadbać o to, by była to miła niespodzianka dla klientów. Jak widać, istotny jest nie tylko sam proces, ale także odpowiednie zaprezentowanie go ludziom.
A skoro o tym mowa, to warto także zadbać o poinformowanie o nadchodzących zmianach pracowników. I to w sumie w pierwszej kolejności, gdyż oni są najbliżej tego wszystkiego. Warto ich też zaangażować w cały proces, przedstawić kolejne kroki i planowane efekty. Ważne jest to, by sami pracownicy wiedzieli, co oznaczają te zmiany, gdyż to oni będą to potem przedstawiać klientom.

Kolejnym etapem jest zadbanie o to, by we wszystkich kanałach komunikacji z klientem zadbać o to, by informacje pojawiły się w tym samym czasie. Dobra organizacja jest bowiem kluczem do naszego sukcesu, dlatego musimy o to wszystko także odpowiednio zadbać. Z tego powodu ważne jest działanie według listy. Jeśli czegoś nie dopilnujemy, może dojść do chaosu, a to odbije się negatywnie na naszej firmy.

Sam rebranding to wspaniała okazja, by zwiększyć świadomość oraz rozpoznawalność naszej marki. Właśnie dlatego komunikacja musi być spójna.

Jak widać, na cały proces składa się wiele elementów. Jedne zajmują więcej czasu, inne mniej, ale wszystko jest ważne i działa na korzyść firmy, dlatego o wszystko trzeba odpowiednio zadbać. W końcu rebranding nie musi być wcale trudnym procesem, ale to pod warunkiem, że wszystko zostanie odpowiednio zaplanowane, cele będą określone i dobrze zakomunikujemy to każdemu, kto jest zaangażowany w proces w naszej firmie. Dzięki temu powinniśmy osiągnąć kolejny sukces w naszym biznesie, w tym poprawić sprzedaż wybranych produktów, a także zwiększyć rozpoznawalność marki. Jednak trzeba temu poświęcić i czas i pieniądze, by było to możliwe.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)