Rebranding marki i jak go przeprowadzi膰 (proces marketingowy)

Instagram konto firmowe
Instagram konto firmowe (prze艂膮czy膰 na konto biznesowe)
1 wrze艣nia, 2021
Projektowanie stron internetowych
Projektowanie stron internetowych (strona www)
1 wrze艣nia, 2021
rebranding
rebranding

Co to jest rebranding?

Rebranding to identyfikacja, czyli cz臋艣膰 jak膮 odgrywa strategia marki.

Wiesz ju偶 czym jest rebranding. To nie tylko nowe logo. Rebranding marki to zmiana wizerunku, od艣wie偶enie marki. Wiele element贸w wykracza poza typowe has艂o jakim jest identyfikacja wizualna.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Nasza agencja brandingowa to Tw贸j przysz艂y partner strategiczny. Przygotujemy ca艂kowit膮 zmian臋 tego co obecnie u Ciebie nie dzia艂a. Potrafimy zintegrowa膰 cel nowej strategii z budowaniem 艣wiadomo艣ci marki co wp艂ywa na lepsz膮 pozycj臋 marki na rynku. PR to nasza specjalno艣膰, wi臋c w naszej komunikacji wizualnej stawiamy na to co mo偶emy przynie艣膰 Twojej marce.

Rebranding dotyczy ka偶dej warto艣ci marki.

Zaczynamy?

Modyfikacje we w艂asnej firmie

Ka偶dy, kto prowadzi w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, zw艂aszcza gdy jest to znana i wyr贸偶niaj膮c膮 si臋 na rynku marka, zdaje sobie spraw臋 z tego, 偶e wiele rzeczy si臋 zmienia. Bez wzgl臋du na to, czy chodzi o sam膮 bran偶臋, czy firm臋. Dlatego w艂a艣nie ka偶dy powinien pomy艣le膰 o czym艣 takim jak rebranding, czyli dbanie o sp贸jno艣膰 komunikacyjn膮, wizerunkow膮 i graficzn膮 marki w艂a艣nie wtedy, gdy si臋 rozwija zasi臋g czy asortyment przedsi臋biorstwa. Jednak jak si臋 za to wszystko zabra膰.

Na pocz膮tek warto zastanowi膰 si臋 konkretnie, czym jest ten rebranding. To dosy膰 d艂ugotrwa艂y proces, dzi臋ki kt贸remu zmieniaj膮 si臋 kluczowe elementy komunikacji wizerunkowej marki. Wielu osobom wydaje, 偶e pod tym poj臋ciem kryje si臋 zmiana loga lub element贸w graficznych, jednak jest to zaledwie jedna z rzeczy, na kt贸re trzeba zwr贸ci膰 uwag臋. Chodzi bowiem o to, 偶e modyfikacjom poddaje si臋 dos艂ownie wszystko, co mo偶e sprawi膰, 偶e marka utrzyma si臋 na rynku, a nawet jej pozycja si臋 poprawi. Mo偶na tak偶e zadba膰 o to, 偶e zostanie od艣wie偶ony wizerunek firmy w 艣wiadomo艣ci konsument贸w, dzi臋ki czemu stanie si臋 pozytywny.

W takim razie czego poza logiem dotyczy rebranding?

Jak zosta艂o wy偶ej wspomniane grafiki i kolorystyki marki, co jest widoczne na materia艂ach reklamowych, ale tak偶e na stronie internetowej. Do tego mo偶na popracowa膰 nad nowym, 艣wie偶ym sloganem reklamowym, mo偶e takim, kt贸ry jest bardziej dopasowany do obecnych czas贸w. Zmianie mog膮 ulec tak偶e produkty czy ich opakowania, oferty, nawet sama nazwa marki. Co ciekawe, mo偶na tak偶e zmieni膰 grup臋 docelow膮 czy kana艂y dystrybucji. Temu procesowi powinna towarzyszy膰 zmiana w marketingu firmy. Chodzi tutaj cho膰by o takie rzeczy jak zmian臋 grupy docelowej, j臋zyka wypowiedzi, zwr贸cenie uwagi na inn膮 cech臋 firmy czy produktu, a tak偶e na skupieniu si臋 na innych kana艂ach komunikacji z klientem. Dzi臋ki temu mo偶na z t膮 now膮 ods艂on膮 dotrze膰 do odbiorc贸w, kt贸rzy ju偶 wcze艣niej znali t臋 mark臋. Wa偶ne jest jednak zachowanie ci膮g艂o艣ci i r贸wnoleg艂o艣ci dokonywanych zmian oraz poinformowanie klienta o tym, 偶e zbli偶aj膮 si臋 modyfikacje i mo偶e si臋 nimi zainteresowa膰.

Branding i rebranding

Zanim przejdziemy do kolejnych kwestii zwi膮zanych z tym procesem, warto zaznajomi膰 si臋 z poj臋ciami, kt贸re s膮 z nim zwi膮zane, kt贸re lepiej wyja艣ni膮 pewne rzeczy. Na pocz膮tek branding. Pod tym poj臋ciem rozumiemy proces budowania wizerunku marki, kt贸ry jest na samym pocz膮tku dzia艂alno艣ci firmy. Ma on na celu to, by przedrze膰 si臋 z mark膮 czy produktem do 艣wiadomo艣ci konsumenta i sprawi膰, by na jak d艂u偶ej zapami臋ta艂 dany produkt razem z warto艣ciami, jakie temu towarzysz膮. M贸wi膮c kr贸tko, chodzi o to, by dane logo, nazwa czy inny element wzbudza艂y w konsumencie konkretne skojarzenie. A je艣li chodzi o rebranding to ma on po jakim艣 czasie zmieni膰 te skojarzenia.


Najpro艣ciej b臋dzie to przedstawi膰 na przyk艂adzie. W艂a艣ciciel firmy na samym pocz膮tku pragnie na przyk艂ad, by jego marka by艂a kojarzona z niskimi cenami. W tym celu tworzy odpowiednie reklamy, dopracowuje produkty i tak dalej. Jednak po jakim艣 czasie mo偶e stawia膰 na aspekt zwi膮zany z ochron膮 艣rodowiska. Wtedy w艂a艣nie musi przeprowadzi膰 rebranding.

Kolejne poj臋cie to lifting, kt贸re wi膮偶e si臋 z od艣wie偶eniem element贸w graficznych brandu. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, by zmieni膰 przestarza艂y wygl膮d i dopasowa膰 go do aktualnie panuj膮cych trend贸w w danej bran偶y. Tutaj w艂a艣nie przede wszystkim zmienia si臋 warstwa wizualna firmy, a same skojarzenia, kt贸re s膮 z ni膮 zwi膮zane, a tak偶e grupa docelowa czy komunikacja pozostaj膮 takie same.

Jest jeszcze redesign, kt贸ry wi膮偶e si臋 w w臋偶szym procesem ni偶 rebranding. Tutaj g艂贸wnie wykonuje si臋 wszelkie zmiany w warstwie graficznej, dlatego mo偶e wchodzi膰 w sk艂ad liftingu. Mo偶na zaj膮膰 si臋 logo, materia艂ami reklamowymi czy og贸lnym wygl膮dem strony internetowej.

Jednak zmiany dotycz膮 wy艂膮cznie tych element贸w, kt贸re z pewnych powod贸w nie spe艂niaj膮 dobrze swojej roli. To oznacza, 偶e si臋 je naprawia tak, by zacz臋艂y przynosi膰 oczekiwane rezultaty. Tak jak w liftingu inne elementy pozostaj膮 niezmienione.


A teraz warto si臋 zapyta膰, kiedy zdecydowa膰 si臋 na rebranding?

Pytanie pojawia si臋 nie tylko dlatego, 偶e jest to d艂ugotrwa艂y proces. Jego drug膮 cech膮 jest to, 偶e jest kosztowny. A to oznacza, 偶e je艣li zostanie 藕le poprowadzony, to mo偶na narazi膰 dane przedsi臋biorstwo na spore straty. Dlatego w艂a艣nie nie mo偶e by膰 wykonywany pod wp艂ywem jednej spontanicznej my艣li. Nie, trzeba to dobrze zaplanowa膰 i przeanalizowa膰, by wszystko posz艂o zgodnie z planem i by osi膮gn膮膰 oczekiwane skutki. Dlatego warto zastanowi膰 si臋 samemu, dlaczego w og贸le podejmujemy si臋 tego zadania, jakie skutki ma to nam przynie艣膰 i jaki problem dzi臋ki temu rozwi膮偶emy.

Przyk艂ady rebrandingu, a nieudany rebranding


Jest wiele czynnik贸w, z powodu kt贸rych firma decyduje si臋 na taki proces. Dlatego wymienimy przynajmniej niekt贸re z nich. Mo偶e to by膰 zwi膮zane z fuzj膮 czy z przej臋ciem marki przez zupe艂nie inn膮 firm膮, ekspansj臋 na nowe rynki. Mo偶e si臋 to wi膮za膰 z pojawieniem si臋 nowego asortymentu czy konkretnego produkty, przez co mo偶e zmieni膰 si臋 postrzeganie danej marki. Mo偶e firma planuje zmieni膰 grup臋 docelow膮, poszerzy膰 j膮 lub nieco zaw臋zi膰. Mo偶e si臋 to wi膮za膰 ze zmianami na rynku lub w bran偶y, jak cho膰by moment wybuchu pandemii koronawirusa, co znacz膮co zmieni艂o 艣wiat biznesu i wiele firm musia艂o si臋 dostosowa膰 do tego. Mo偶e te偶 chodzi膰 o popraw臋 wizerunku w oczach klienta, a tak偶e polepszenie komunikacji z konsumentem po kryzysie. Mo偶e si臋 zmienia膰 strategia czy polityka firma, przedsi臋biorstwo b臋dzie dopasowywa膰 si臋 do konkurencji czy trend贸w, jakie akurat si臋 rozwijaj膮 w danej bran偶y, a tak偶e poprawienie b艂臋d贸w w komunikacji, przez kt贸re na przyk艂ad produkt nie trafia艂 do tej grupy docelowej,do kt贸rej mia艂. Jak wida膰, zatem rebranding wynika z potrzeb danej firmy i powinien by膰 przeprowadzany nie tylko przez ludzi do spraw marketingu, ale tak偶e przez lider贸w organizacji. Wa偶n膮 kwesti膮 jest to, by zosta艂 odpowiednio zakomunikowany wewn膮trz firmy.


Skoro podstawy mamy ju偶 za sob膮, wiemy, za co trzeba si臋 zabra膰, przeprowadzili艣my dok艂adn膮 analiz臋, to pora wzi膮膰 si臋 do konkretnej pracy. Trudno jednak okre艣li膰, jak wiele czasu trzeba b臋dzie po艣wi臋ci膰 na to wszystko i lepiej ju偶 z g贸ry za艂o偶y膰, 偶e mo偶e si臋 to wyd艂u偶y膰.


A jak konkretnie zabra膰 si臋 do pracy? Jest par臋 etap贸w, o kt贸rych warto przy tym pami臋ta膰, by o niczym nie zapomnie膰 i by dobrze przeprowadzi膰 ca艂y proces rebrandingu. Na pocz膮tek przyda si臋 lista. Musimy bowiem stworzy膰 sp贸jn膮 komunikacj臋, wi臋c nie wolno nam o niczym zapomnie膰 przy tym. Trzeba wzi膮膰 pod uwag臋 wszelkie kana艂y, w kt贸rych firma dzia艂a, jak strona internetowa, social media, a tak偶e fizyczny sklep, je艣li takowy istnieje. M贸wi膮c kr贸tko, ka偶de miejsce, gdzie firma styka si臋 z klientem. Trzeba wtedy stworzy膰 list臋, na kt贸rej znajd膮 si臋 konkretne dzia艂ania, jakie zostan膮 uj臋te w tym procesie. Dzi臋ki temu 艂atwiej rozplanowa膰 zadania, a tak偶e same wydatki. W艂a艣nie, trzeba wcze艣niej zaplanowa膰 bud偶et, gdy偶 jest to proces, kt贸ry przyniesie sporo korzy艣ci, ale musimy by膰 艣wiadomi, 偶e wiele z tych rzeczy ma swoj膮 cen臋 i jej nie zmienimy. Dlatego trzeba przeanalizowa膰, po kt贸re elementy warto si臋gn膮膰 i zastanowi膰 si臋, ile to mo偶e kosztowa膰.

Chodzi o to, 偶e r贸偶ne dzia艂ania mog膮 by膰 konieczne do ogarni臋cia, jak cho膰by zatrudnienie grafik贸w lub wdro偶enie nowych element贸w, kt贸re pojawi膮 si臋 na stronie internetowej. A przy tym nie mo偶na zapomnie膰 o kana艂ach komunikacyjnych, za pomoc膮 kt贸rych poinformujemy naszego klienta o tym, 偶e przeprowadzamy modyfikacje w naszej firmie. Wtedy istotne b臋dzie poinformowanie klienta o tym, kiedy to wszystko b臋dzie mia艂o miejsce. Trzeba wszystko zaplanowa膰 tutaj z wyprzedzeniem i policzy膰 te偶 to, 偶e wszystko mo偶e si臋 przesun膮膰. Wa偶ne jest te偶 to, by nie og艂asza膰 tych zmian na przyk艂ad w okolicy 艣wi膮t, bo proces zejdzie wtedy na drugi plan. Je艣li chodzi o samych klient贸w, to warto im przedstawi膰, dlaczego w og贸le podejmujemy si臋 tych zmian oraz co wnios膮 do ca艂ej firmy. Wa偶ne jest przecie偶 to, by zachowa膰 dobry kontakt z klientem i by ten wszystko rozumia艂. Trzeba jednak wzi膮膰 pod uwag臋 to, 偶e nie ka偶dy lubi zmiany, wi臋c warto ostro偶nie je przedstawi膰 i pokaza膰 konsumentowi, 偶e to naprawd臋 ciekawa rzecz, kt贸ra mo偶e go zainteresowa膰. Mo偶na wykorzysta膰 to tego swoj膮 kreatywno艣膰 i na przyk艂ad zorganizowa膰 konkurs lub odliczanie do nowej ods艂ony. Warto zadba膰 o to, by by艂a to mi艂a niespodzianka dla klient贸w. Jak wida膰, istotny jest nie tylko sam proces, ale tak偶e odpowiednie zaprezentowanie go ludziom.
A skoro o tym mowa, to warto tak偶e zadba膰 o poinformowanie o nadchodz膮cych zmianach pracownik贸w. I to w sumie w pierwszej kolejno艣ci, gdy偶 oni s膮 najbli偶ej tego wszystkiego. Warto ich te偶 zaanga偶owa膰 w ca艂y proces, przedstawi膰 kolejne kroki i planowane efekty. Wa偶ne jest to, by sami pracownicy wiedzieli, co oznaczaj膮 te zmiany, gdy偶 to oni b臋d膮 to potem przedstawia膰 klientom.

Kolejnym etapem jest zadbanie o to, by we wszystkich kana艂ach komunikacji z klientem zadba膰 o to, by informacje pojawi艂y si臋 w tym samym czasie. Dobra organizacja jest bowiem kluczem do naszego sukcesu, dlatego musimy o to wszystko tak偶e odpowiednio zadba膰. Z tego powodu wa偶ne jest dzia艂anie wed艂ug listy. Je艣li czego艣 nie dopilnujemy, mo偶e doj艣膰 do chaosu, a to odbije si臋 negatywnie na naszej firmy.

Sam rebranding to wspania艂a okazja, by zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 oraz rozpoznawalno艣膰 naszej marki. W艂a艣nie dlatego komunikacja musi by膰 sp贸jna.

Jak wida膰, na ca艂y proces sk艂ada si臋 wiele element贸w. Jedne zajmuj膮 wi臋cej czasu, inne mniej, ale wszystko jest wa偶ne i dzia艂a na korzy艣膰 firmy, dlatego o wszystko trzeba odpowiednio zadba膰. W ko艅cu rebranding nie musi by膰 wcale trudnym procesem, ale to pod warunkiem, 偶e wszystko zostanie odpowiednio zaplanowane, cele b臋d膮 okre艣lone i dobrze zakomunikujemy to ka偶demu, kto jest zaanga偶owany w proces w naszej firmie. Dzi臋ki temu powinni艣my osi膮gn膮膰 kolejny sukces w naszym biznesie, w tym poprawi膰 sprzeda偶 wybranych produkt贸w, a tak偶e zwi臋kszy膰 rozpoznawalno艣膰 marki. Jednak trzeba temu po艣wi臋ci膰 i czas i pieni膮dze, by by艂o to mo偶liwe.

Strategia budowania marki musi komunikowa膰 sp贸jny przekaz dla prospekta, aby produkty i us艂ugi kt贸re oferujesz spe艂ni艂y jego oczekiwania.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)