Psychologia marketing, jak je połączyć żeby 10x swój biznes (przykłady, defincija -psychologia w marketingu)

psychologia udostępniania dlaczego udostępniamy
Psychologia zachowań konsumenckich

Psychologia marketing, jak je połączyć żeby 10x swój biznes

Aby odnieść sukces w biznesie online marketerzy często muszą mieć zaawansowaną znajomość psychologii. Wiedza o tym, co sprawia, że ludzie działają, i umieszczenie odpowiednio perswazyjnych wyzwalaczy we właściwy sposób może być niezwykle pomocne w zwiększaniu współczynników konwersji i osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych.

Poniżej mam dla Ciebie 7 zasad jak psychologia marketing i ekonomia behawioralna mogą razem zdziałać cuda.

Zasady które dzisiaj poznasz powinieneś zastosować w swojej strategii tak szybko, jak to możliwe.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Dowód społeczny

Dowód społeczny (ang social proof) jest jedną z najważniejszych taktyk wpływania i przekonywania klientów. Opiera się na prawdziwych informacjach i tym jak reagujemy jako ludzie. Czyli lubimy podążać za zachowaniem innych. Mamy tendencję do przyjmowania przekonań lub naśladowania działań ludzi, którym ufamy i których podziwiamy.

Zastosuj tę wiedzę w swojej strategii marketingowej, wykorzystując:

  • UGC- user generated content, czyli treści generowane przez użytkowników, referencje i recenzje
  • Influencer marketing
  • Wtyczki społecznościowe
  • Przyciski udostępniania.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Co to jest psychologia marketingu?

Psychologia marketingu to dziedzina, która łączy wiedzę z zakresu psychologii społecznej, konsumenckiej i poznawczej z praktykami marketingowymi, w celu lepszego zrozumienia zachowań konsumentów i wpływania na ich decyzje zakupowe.

Psychologia marketingu pomaga marketerom zrozumieć, jakie czynniki psychologiczne wpływają na wybory i decyzje konsumentów oraz jak można te czynniki wykorzystać w procesie planowania i wdrażania działań marketingowych.

Do najważniejszych dziedzin psychologii wykorzystywanych w marketingu należą m.in. psychologia percepcji, emocji, motywacji, zachowań społecznych, procesów poznawczych oraz podejmowania decyzji.

Psychologia marketingu obejmuje wiele obszarów działań, takich jak badania rynku, projektowanie produktów i usług, budowanie wizerunku marki, kreowanie reklam, projektowanie sklepu internetowego i wiele innych.

Celem psychologii marketingu jest zrozumienie potrzeb i zachowań konsumentów, aby tworzyć skuteczne strategie marketingowe, które będą przyciągać uwagę i zachęcać do zakupów.

Paradoks wyboru

Dawanie ludziom wolności wyboru może pozytywnie wpłynąć na Twoje działania marketingowe. Jednak zbyt wiele wyborów może negatywnie wpłynąć na współczynniki konwersji. To tak jak ze zbyt duża liczbą danych (analysis paralysis).

Zapewnienie ludziom ograniczonego zakresu wyboru zmniejsza ich niepokój i prowadzi do lepszych wyników sprzedażowych w marketingu. Wykorzystaj tę wiedzę, i następnie:

  • Podkreśl kilka kluczowych punktów
  • Twórz przejrzyste CTA
  • Daj swoim klientom nie więcej niż dwie jasne ścieżki do podążania

Nie można nie doceniać siły odpowiednich CTA.

Więc niech będzie zwięzłe i konkretne.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Teoria zaangażowania i spójności

Ta teoria mówi, że jeśli podejmiesz niewielkie zobowiązanie, w przyszłości z większym prawdopodobieństwem powiesz „tak” na większe zobowiązanie.

Było to opisane w książce Cialdiniego nt. wywierania wpływu.

Oznacza to, że jeśli skłonisz klientów do podjęcia niewielkiego zobowiązania wobec Twojej marki, na przykład obserwowanie profilu na FB, albo zapisanie się do newslettera w zamian za kod rabatowy, to Ci ludzie będą bardziej skłonni do większego zobowiązania w przyszłości, np. do zakupu. Aby ulepszyć swoją strategię marketingową, zacznij od małych zobowiązań, takich jak:

  • Zapytaj o dane kontaktowe klientów
  • Zaproś do zapisania się do newslettera
  • Poproś potencjalnych klientów o udostępnienie Twoich treści w mediach społecznościowych
  • Zaproponuj im pobranie e-booka
  • Zaproponuj webinar, lub zaproś na live

Marketing emocji

Istnieją dwa rodzaje strategii, które wpływają na nawyki zakupowe konsumentów:

  • możesz odwoływać się do racjonalnego myślenia
  • albo do emocji

Racjonalny marketing promuje jakość i użyteczność produktu, podkreśla korzyści i przemawia do logicznej części naszego mózgu, podczas gdy marketing emocjonalny podchodzi do konsumentów na poziomie osobistym i koncentruje się na nastroju, uczucia, zadowoleniu, lub tym że zniknie pewien problem. To wszystko oczywiście, aby zwiększyć lojalność i konwersje.

Udowodniono, że konsumenci opierają swoje decyzje zakupowe na uczuciach i emocjach, a nie na racjonalnej informacji o cechach i atrybutach produktów.

Czyli najpierw kupujemy emocjonalnie, a później racjonalnie usprawiedliwiamy zakup.

Warto więc pamiętać, że klienci będą bardziej lojalni wobec marek, które wywołują pozytywne reakcje emocjonalne.

Wykorzystaj tę wiedzę w swojej strategii content marketingowej i twórz treści, które:

  • Inspirują, motywują, wzbudzają podekscytowanie i zainteresowanie
  • Przypomina o wyjątkowych chwilach, lub jeszcze lepiej jeśli Twój produkt może być wtedy przez nich używany
  • Wywołuj rozmowy, reakcje, prowokuj udostępnianie postów i zaangażowanie

Elementy psychologii poznawczej w marketingu

Teoria ta opiera się na zasadzie, że ludzie mogą doświadczać historii, którą oglądają, słyszą, lub czytają emocjonalny tekst, tak jakby im się przydarzyła. Teoria ta sugeruje również, że ludzie mają tendencję do zapominania suchych faktów i liczb.

Więc jeśli chcesz, aby Twoi klienci zapamiętali Twoją wiadomość, musisz włączyć ją do historii. Biorąc to pod uwagę, możesz zwiększyć swój wynik jaki daje miź: psychologia marketing poprzez:

  • Storytelling, czyli opowiadanie historii, w które mogą się wczuć
  • Dzielenie się osobistą historią lub doświadczeniem

Teoria luki informacyjnej

George Loewenstein stworzył pewną teorię. Teorię luki informacyjnej (information gap), która moi że ludzie odczuwają silną reakcję emocjonalną, gdy zauważą rozbieżność między tym, co wiedzą, a tym, co chcą wiedzieć.

Oznacza to, że musisz wzbudzić ciekawość wśród odbiorców i przekazać im informacje, które zaspokoją ich potrzebę wiedzy. Skutecznym sposobem na włączenie jej do marketingu jest tworzenie mocnych nagłówków, które komunikują korzyść i sugerują że czegoś się nauczą.

Teoria niechęci do strat i podejmowania ryzyka (teoria perspektywy)

Teoria niechęci do podejmowania ryzyka (polecam prace Kahnemana i Tverskiego) odnosi się do tendencji ludzi do unikania strat, a nie do zdobywania zysków. Według psychologów negatywne uczucia związane ze stratą są silniejsze niż dobre uczucia związane z zyskiem.

Możesz skutecznie wykorzystać tę teorię na swoją korzyść, jeśli przeanalizujesz swoich odbiorców, poznasz ich obawy i stworzysz treści, które podkreślają zalety Twojej marki i łagodzą obawy.

Istnieje wiele narzędzi do badania słów kluczowych, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, jakie pytania zadają ludzie.

Na przykład:

  • Semrush
  • Answer the public
  • Planer słów kluczowych Google
  • i wiele innych

Ponadto wiele narzędzi analitycznych może pomóc Ci znaleźć najlepszy sposób na rozwiązanie problemów odbiorców i zrozumienie, czy dobrze odpowiedziałeś na ich pytania. Narzędzia te mogą pomóc Ci odkryć, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z Twoimi treściami, z jakich kanałów korzystają, jakie treści działają dobrze, a jakie treści ich zniechęcają.

Wykorzystaj to, aby skuteczniej wdrażać teorię perspektywy.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Co to jest psychologia reklamy?

Psychologia reklamy to dziedzina, która zajmuje się badaniem i zrozumieniem procesów poznawczych i emocjonalnych, jakie zachodzą u odbiorców reklam. Psychologia reklamy wykorzystuje wiedzę i narzędzia z dziedziny psychologii, aby zrozumieć, jakie elementy reklamy i komunikacji marketingowej wpływają na zachowania konsumentów.

Psychologia reklamy bada różne aspekty reklamy, w tym przekazy reklamowe, motywacje zakupowe, efektywność reklamy, strategie komunikacyjne, wizerunek marki, a także reakcje emocjonalne konsumentów na reklamy.

Celem psychologii reklamy jest zrozumienie, jak reklama działa na psychikę i zachowania konsumentów oraz jak można wykorzystać tę wiedzę w celu tworzenia skutecznych kampanii reklamowych. Psychologia reklamy pomaga marketerom w projektowaniu przekazów reklamowych, dobieraniu odpowiednich kanałów dystrybucji reklamy oraz ocenie skuteczności kampanii reklamowych.

Współcześnie psychologia reklamy jest wykorzystywana w tworzeniu różnego rodzaju reklam, w tym reklam telewizyjnych, reklam internetowych, reklam prasowych, reklam radiowych i reklam zewnętrznych.

Jakie elementy z psychologii postrzegania wykorzystuje reklama?

Reklama wykorzystuje wiele elementów z psychologii postrzegania, które mają na celu zwiększenie uwagi i przyciągnięcie uwagi konsumenta.

Oto kilka przykładów:

  1. Wzrok – W reklamie często wykorzystywane są kolory, kształty i wzory, które przyciągają wzrok konsumentów. Dobre użyteczne kolory, kontrasty, proporcje i symetria mogą wpłynąć na to, jak ludzie postrzegają i reagują na reklamy.
  2. Dźwięk – W reklamie dźwięk może być użyty, aby przyciągnąć uwagę i wzbudzić emocje. Muzyka i dźwięki mają duży wpływ na ludzkie emocje i mogą wpłynąć na to, jak postrzegamy reklamę.
  3. Smak – W reklamie produktów spożywczych lub napojów smak jest ważnym elementem. Smak w reklamie może być przedstawiony poprzez wizualizacje produktów lub odgłosy jedzenia.
  4. Węch – Zapach jest kolejnym zmysłem, który może być wykorzystany w reklamie. Reklamy produktów kosmetycznych, perfum czy dezodorantów często wykorzystują zapachy, aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie konsumentów.
  5. Ruch – W reklamie ruch może być użyty, aby przyciągnąć uwagę konsumentów i wzbudzić zainteresowanie. Ruch może być wykorzystany do przyciągania uwagi w reklamach telewizyjnych lub w reklamach online.
  6. Przyzwyczajenie – W reklamie często wykorzystuje się przyzwyczajenia i nawyki ludzkie, aby zwiększyć skuteczność reklamy. Dlatego wiele reklam jest powtarzanych i emitowanych w ciągu dnia, aby przypominać konsumentom o produkcie i budować świadomość marki.

Te elementy z psychologii postrzegania są wykorzystywane w różnych kombinacjach w zależności od produktu, grupy docelowej i celu kampanii reklamowej.

Podsumowanie

Korzystanie z miksu psychologia marketing to świetny sposób na poprawę skuteczności przekazów marketingowych bez dodatkowych technologii i dużych budżetów. Techniki które omówiliśmy mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć swoich klientów, zrozumieć ich sposób myślenia i tworzyć treści, które przebijają się przez nadmiar nudnych i clickbaitowych informacji, którymi wszyscy jesteśmy bombardowani na około CODZIENNIE!

Jednak, aby to zrobić, nie możesz przeprowadzać losowych eksperymentów. Musisz je dokładnie zaprojektować.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Psychologia marketing, jak je połączyć żeby 10x swój biznes?

Napisz w komentarzu.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!