Psychologia kolor贸w. Jakie kolory w marketingu dzia艂aj膮 najlepiej? (przyk艂ady, definicja)

Budowanie marki- logo i kolory

Budowanie marki- logo i kolory

Psychologia kolor贸w, kolory w marketingu

Psychologia kolor贸w. Jakie kolory w marketingu dzia艂aj膮 najlepiej?

Kolory s膮 jedn膮 z najpot臋偶niejszych wskaz贸wek wizualnych, kt贸re przyci膮gaj膮 czyj膮艣 uwag臋 i sk艂aniaj膮 do podj臋cia po偶膮danego dzia艂ania. Naukowcy od dawna wiedz膮, 偶e psychologia kolor贸w, gdy jest u偶ywana w przemy艣lany spos贸b ma zdolno艣膰 natychmiastowej zmiany nastroju, zachowania, my艣lenia i postrzegania marki.

Czy wiedzia艂e艣, 偶e kolor odgrywa wa偶n膮 rol臋 w kszta艂towaniu marki i mo偶e zwi臋kszy膰 konwersje nawet o 80%?

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Ale jak mo偶esz wykorzysta膰 psychologi臋 kolor贸w, aby poprawi膰 swoj膮 konwersj臋, branding i marketing?

Jak mo偶esz wykorzysta膰 kolor do skuteczniejszego promowania swoich produkt贸w lub us艂ug? Czytaj do ko艅ca!

Kolory a postrzeganie marki

Zwr贸膰 uwag臋, 偶e najcz臋艣ciej banki i instytucje finansowe, u偶ywaj膮 koloru niebieskiego jako podstawowego. Oczywi艣cie nie jest to zwyk艂y zbieg okoliczno艣ci. Jest to decyzja strategiczna. Niebieski niesie ze sob膮 mn贸stwo dobrych emocji. Symbolizuje zaufanie, pewno艣膰 siebie, lojalno艣膰, m膮dro艣膰 i stabilno艣膰. Praktycznie wszystko, czego my ludzie oczekujemy od instytucji finansowej. Chcemy ufa膰 tym firmom, kt贸rym powierzamy swoje pieni膮dze.

Budowanie marki- logo i kolory
Budowanie marki- logo i kolory

Z drugiej strony Ferrari, czy Coca-Cola u偶ywaj膮 koloru czerwonego jako swojego charakterystycznego, aby przekaza膰 zupe艂nie inne emocje. Czerwony przyspiesza bicie serca i wzbudza emocje, g艂贸wnie podekscytowanie. W zale偶no艣ci od kontekstu mo偶e r贸wnie偶 sygnalizowa膰 gniew, lub energi臋.

Idealne dla ferrari, a coca cola do tej energii w swoich reklamach dodaje zawsze u艣miechni臋tych ludzi, 偶eby energia by艂a kojarzona pozytywnie.

Kolory s艂u偶膮 nie tylko do przykuwania uwagi innych os贸b. S膮 kluczowym elementem reprezentuj膮cym wizerunek Twojej marki i narz臋dziem do komunikacji z grup膮 docelow膮. Je艣li nie przemy艣lisz kwestii kolor贸w, kt贸re b臋d膮 reprezentowa膰 osobowo艣膰 Twojej marki, ryzykujesz, 偶e ludzie przyjm膮 nieprawdziwe za艂o偶enia dotycz膮ce Twojej firmy i jej oferty.

Tak wi臋c im bardziej to przemy艣lisz i wybierzesz te kt贸re maj膮 zaoferowa膰 okre艣lone uczucie czy emocje, tym lepszy b臋dzie wizerunek Twojej marki i tym wi臋ksze b臋d膮 Twoje szanse na pozyskanie wi臋kszej liczby klient贸w.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Kontrast

Kolor ma ogromny wp艂yw na wra偶enia u偶ytkownika, kt贸ry po raz pierwszy l膮duje na Twojej stronie. Musisz sprytnie zagra膰 kontrastuj膮cymi kolorami, aby ca艂o艣膰 nie wyda艂a si臋 md艂a i jednolita.

Czy to zaskakuj膮ce? C贸偶, wi臋kszo艣膰 rzeczy, kt贸re widzimy wok贸艂 nas, to doskona艂y przyk艂ad kontrastuj膮cych kolor贸w.

Tworzenie skojarze艅 kolor贸w w celu u艂atwienia orientacji

Wi臋kszo艣膰 ludzi porzuca strony internetowe, kt贸re s膮 trudne w nawigacji. Je艣li Twoja witryna jest na艂adowana du偶膮 ilo艣ci膮 informacji, u偶yj r贸偶nych kolor贸w, aby uporz膮dkowa膰 informacje w logiczne kategorie, aby pom贸c u偶ytkownikowi i u艂atwi膰 nawigacj臋.

Podobnie jak w przypadku segregatora z kolorowymi zak艂adkami, w kt贸rym trzymasz swoje umowy i dokumenty, u偶ycie r贸偶nych kolor贸w do rozr贸偶niania wielu sekcji mo偶e sprawi膰, 偶e Twoja witryna b臋dzie wygl膮da膰 na bardziej zorganizowan膮 i przyjazn膮 dla u偶ytkownika, utrzymuj膮c zainteresowanie i zaanga偶owanie odwiedzaj膮cych.

Efekt izolacji, inaczej efekt Von Restroff pomaga to wyja艣ni膰 鈥 przedmioty, kt贸re wyr贸偶niaj膮 si臋 (ze wzgl臋du na kolorystyk臋) maj膮 wi臋ksze szanse na zapami臋tanie ni偶 inne.

Efekt izolacji

Efekt izolacji jest dobrze znanym zjawiskiem pami臋ciowym, kt贸rego odkrycie cz臋sto przypisuje si臋 von Restorffowi (1933).

Je艣li wszystkie pozycje listy z wyj膮tkiem jednej s膮 podobne w pewnym wymiarze, pami臋膰 dla innej (wyr贸偶niaj膮cej si臋) pozycji zostanie rozszerzona.

https://www.rafalszrajnert.pl/efekt-izolacji/

Przekonuj膮ce kolory mog膮 zmieni膰 odbiorc贸w w klient贸w

Kolejnym kluczem do zrozumienia psychologii kolor贸w i konwersji jest zdanie sobie sprawy, czego docelowi odbiorcy oczekuj膮 od Twojej marki. Je艣li sprzedajesz produkty g艂贸wnie firmom na poziomie b2b, np. korporacyjnym, kolory najprawdopodobniej b臋d膮 musia艂y by膰 bardziej konserwatywne ni偶 krzykliwe.

Z drugiej strony, je艣li sprzedajesz swoje produkty g艂odnym sukcesu przedsi臋biorcom, startupom lub m艂odzie偶y, to bardziej skuteczne mo偶e by膰 u偶ycie ja艣niejszych kolor贸w, aby przyci膮gn膮膰 ich uwag臋 i przekaza膰 lu藕niejszy styl prowadzenia biznesu.

Tylko nie id藕 za bardzo w stron臋 zmiany kolor贸w w stosunku do grup docelowych. Kiedy艣 po konsultacji z jednym marketerem, wzi膮艂 chyba moje rady zbyt dos艂ownie i tworzy艂 kilka landing page’y w r贸偶nych kolorach, nast臋pnie segmentuj膮c ruch na podstawie wieku z reklam p艂atnych. Wydawa艂o si臋 to okej, ale totalnie zapomnia艂 o jednolitym brandingu i nie zachowa艂 si臋 w zgodzie z podstawowym schematem kolor贸w marki.

Jako marka, wa偶ne jest, aby zrozumie膰, 偶e najlepszym sposobem na piel臋gnowanie silnej wi臋zi emocjonalnej z klientami jest zrozumienie, jakie kolory b臋d膮 tworzy膰 postrzeganie Twojej firmy. Takie postrzeganie, kt贸re chcesz, aby mieli. U偶yj tych kolor贸w na swoj膮 korzy艣膰 i uderz prosto w gusta docelowej publiczno艣ci.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Testowanie A/B kombinacji kolor贸w w celu uzyskania najlepszych wynik贸w konwersji

Sk膮d wi臋c wiedzie膰, jakich kolor贸w najlepiej u偶y膰 w marketingu? Regularne przeprowadzanie test贸w A/B w celu upewnienia si臋, czy wybrane schematy kolor贸w b臋d膮 mia艂y pozytywny wp艂yw na konwersje, jest bardzo skutecznym rozwi膮zaniem.

Spraw, 偶e kolor pracuje dla Ciebie

Badania nad kolorami pokazuj膮, jak skuteczne s膮 naprawd臋 wybory kolor贸w, je艣li chodzi o wp艂ywanie na decyzje grupy docelowej. W艂a艣ciwe u偶ycie kolor贸w we w艂a艣ciwym kontek艣cie ma du偶y wp艂yw na uchwycenie i konwersj臋 odwiedzaj膮cych witryn臋. Po艣wi臋膰 troch臋 czasu na zrozumienie psychologii kolor贸w i tego, jak kolor wp艂ywa na spos贸b my艣lenia konkretnych odbiorc贸w, i przetestuj swoj膮 hipotez臋. Pomo偶e Ci to podejmowa膰 inteligentne decyzje dotycz膮ce marki i ostatecznie uzyska膰 wi臋cej konwersji.

Psychologia kolor贸w, poszczeg贸lne znaczenia w marketingu i biznesie

Kolory psychologia dzieli na:

  • neutralne,
  • zimne,
  • ciep艂e.

Ciep艂e to czerwony, 偶贸艂ty,pomara艅czowy, i r贸偶owy. Zimne to fioletowy, niebieski i zielony. Neutralne to czarny, bia艂y, br膮zowy i szary.

  • Czerwony: odwaga, pewno艣ci siebie i mi艂o艣膰.
  • Pomara艅czowy: ekstrawagancja, rado艣膰, optymizm, kreatywno艣膰, ciep艂o i energia.
  • 呕贸艂ty: optymizm, towarzysko艣膰, pogodny humor, bystro艣膰 umys艂u, u艣miech i zadowolenie z 偶ycia.
  • R贸偶: kobieco艣膰, pewno艣膰 siebie, sk艂onno艣膰 do ryzyka, uczciwo艣膰 i wra偶liwo艣膰.
  • Niebieski: harmonia, spok贸j, pozytywne dzia艂anie i zaufanie.
  • Fioletowy: sk艂onno艣ci do luksusu.
  • Zielony: 艂agodzi, koj膮co wp艂ywa na nasz uk艂ad nerwowy i uspokaja. Przywraca r贸wnowag臋.
  • Bia艂y: niewinno艣膰, czysto艣膰, indywidualizm, spok贸j i elegancja.
  • Czarny: klasyka i modna elegancja. Budzi skrajne emocje.
  • Br膮zowy: uspokaja, dodaje powagi, budzi pozytywne wspomnienia, odpr臋偶a.
  • Szary: skrywa emocje, tajemniczy, nie do ko艅ca pewny siebie, zr贸wnowa偶ony i niezale偶ny.

Kolor w marketingu spe艂nia kilka funkcji:

  • Estetyka
  • Emocje
  • Informacja
  • Tworzy sp贸jno艣膰
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Psychologia kolor贸w

Psychologia kolor贸w to dziedzina psychologii, kt贸ra zajmuje si臋 badaniem wp艂ywu kolor贸w na zachowanie, emocje i percepcj臋 ludzi. Badania w tej dziedzinie wykaza艂y, 偶e kolory mog膮 wp艂ywa膰 na nasze samopoczucie, decyzje zakupowe, koncentracj臋, a tak偶e na postrzeganie marki, produktu lub us艂ugi.

Kolory maj膮 r贸偶ne znaczenia w r贸偶nych kulturach i mog膮 by膰 kojarzone z r贸偶nymi emocjami i atrybutami. Na przyk艂ad, czerwie艅 mo偶e kojarzy膰 si臋 z mi艂o艣ci膮, pasj膮, ale tak偶e z agresj膮 i niebezpiecze艅stwem. Kolor niebieski z kolei mo偶e kojarzy膰 si臋 z zaufaniem, spokojem, ale tak偶e z ch艂odem i depresj膮.

W kontek艣cie marketingu i reklamy, psychologia kolor贸w jest wykorzystywana do projektowania atrakcyjnych i skutecznych materia艂贸w marketingowych, takich jak logo, opakowania, strony internetowe, banery reklamowe itp. Dostosowanie kolor贸w do grupy docelowej i celu reklamy mo偶e zwi臋kszy膰 jej skuteczno艣膰 i pom贸c w osi膮gni臋ciu zamierzonego celu.

Warto jednak pami臋ta膰, 偶e psychologia kolor贸w jest tylko jednym z wielu czynnik贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na skuteczno艣膰 reklamy i marketingu. Inne czynniki, takie jak tre艣膰, spos贸b prezentacji i grupa docelowa, r贸wnie偶 odgrywaj膮 wa偶n膮 rol臋 w procesie przyci膮gania i przekonywania klient贸w.

Co oznaczaj膮 kolory w psychologii?

Kolory w psychologii maj膮 r贸偶ne znaczenia i kojarzone s膮 z r贸偶nymi emocjami, atrybutami i odczuciami. Oto kilka przyk艂ad贸w:

  • Czerwie艅: mi艂o艣膰, pasja, energia, agresja, niebezpiecze艅stwo.
  • Niebieski: zaufanie, spok贸j, depresja, ch艂贸d.
  • Zielony: przyroda, harmonia, 艣wie偶o艣膰, zdrowie, zazdro艣膰.
  • 呕贸艂ty: rado艣膰, optymizm, uwaga, zazdro艣膰, niepok贸j.
  • Pomara艅czowy: entuzjazm, przyja藕艅, rado艣膰, energia, agresja.
  • Purpurowy: bogactwo, presti偶, tajemniczo艣膰, zmys艂owo艣膰.
  • Szary: powaga, elegancja, nudno艣膰.
  • Czarny: elegancja, moc, luksus, smutek, groza.
  • Bia艂y: niewinno艣膰, czysto艣膰, prostota.

Warto jednak pami臋ta膰, 偶e odczucia i kojarzenia zwi膮zane z konkretnymi kolorami mog膮 r贸偶ni膰 si臋 w zale偶no艣ci od kultury, kontekstu i osobistych do艣wiadcze艅. W psychologii kolor贸w istnieje wiele subtelno艣ci, a ich wp艂yw na nasze zachowanie i emocje jest z艂o偶ony i cz臋sto zale偶y od wielu czynnik贸w.

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Psychologia kolor贸w. Jakie kolory w marketingu dzia艂aj膮 najlepiej?

Napisz w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Psychologia kolor贸w. Jakie kolory w marketingu dzia艂aj膮 najlepiej? (przyk艂ady, definicja)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej