Promocja marketing (formy promocji i działania marketingowe)

Marketing mix
Marketing mix przykłady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu
8 stycznia, 2022
Persony marketing
Persony marketing, strategia jak tworzyć buyer persona
8 stycznia, 2022
Promocja marketing
Promocja marketing

Promocja marketing (formy promocji i działania marketingowe)

Marketing promocyjny to zestaw działań mających na celu dzielenie się wiedzą na temat danej marki, produktu lub usługi z jak największą liczbą osób w celu zwiększenia świadomości marki i sprzedaży.Jaka jest różnica między promocją a marketingiem?Aby różnica była jasna, zdefiniujmy oba terminy.

Co to jest marketing

Marketing — to proces dostarczania produktu do odbiorców. Polega na analizie potrzeb konsumentów i produktów konkurencji. Proces ten obejmuje tworzenie, testowanie, wycenę i dystrybucję produktu.

Co to jest promocja

Promocja należy do 4P marketingu. Chodzi o strategie i techniki, które pomagają przekazać produkt odbiorcom. Celem promocji jest zaprezentowanie Twojego produktu, zwiększenie popytu i jego wyróżnienie. Promocja jest więc podstawowym elementem marketingu.
I jest to pierwsze definicja, natomiast drugie podejście dotyka z goła inny termin.
Więc czym jest promocja? Promocja jest to rodzaj polityki komunikacyjnej dzięki której przedsiębiorstwo może skutecznie komunikować się z rynkiem docelowym, czyli klientami.

Cele promocji w marketingu

Niezbędne jest określenie celów marketingu promocyjnego, abyś mógł osiągnąć swoje cele. Należy zwrócić uwagę na różne gole:

  • Promocja nowych produktów lub usług. Możliwe jest wprowadzenie na rynek nowych produktów i usług na tle już istniejących — szansa na znalezienie miejsca w niszy.
  • Rozwój wizerunku marki. Wizerunek marki ma miejsce wtedy, gdy ludzie kojarzą markę z konkretnym produktem. Ten cel promocyjny zmierza do stworzenia lub przywrócenia wizerunku marki i uczynienia produktów bardziej rozpoznawalnymi między innymi na rynku.
  • Informowanie klientów. Promocja marketingowa ma kluczowe znaczenie dla informowania ludzi o zmianach w produktach lub polityce marki. Pomaga również opisać cechy i szczegóły produktów.
  • Okazywanie wyższości nad konkurencją. W dzisiejszych czasach wszyscy korzystają z marketingu promocyjnego, więc aby być konkurencyjnym, każda marka musi stosować długofalową strategię promocyjną.
  • Przekształcenie potencjalnych nabywców w prawdziwych klientów. Jeśli style marketingu promocyjnego, takie jak sprzedaż osobista, reklama i inne, są odpowiednio wykorzystywane, stymulują popyt na produkt.

Czym jest strategia promocji?

Strategia promocji jest określona przez plan i taktyki, które wdrażasz w planie marketingowym, aby zwiększyć popyt na produkty lub usługi. Strategie promocyjne odgrywają kluczową rolę w miksie marketingowym (produkt, cena, umiejscowienie i promocja) i składa się na nie:

  • Grupa docelowa- dla kogo sprzedajesz i jakie są ich zainteresowania;
  • Budżet- ile chcesz zainwestować w promocję;
  • Plan akcji- jaką strategię przyjmujesz, aby osiągnąć swoje cele i dokonać sprzedaży.

Strategia promocji jest częścią większego obrazu, jakim jest strategia marketingowa.

Jakie role odgrywają strategie promocji marketingowych?

Strategie promocji marketingowej pełnią cztery różne role, które wyglądają jak lejek prowadzący do zakupów:

Budujesz świadomość

Zacznij uświadamiać swojej grupie docelowej swoją markę. Aby go zbudować, musisz najpierw określić profil osób, do których chcesz dotrzeć.

Zainteresuj ludzi

Gdy już znajdziesz swój produkt/usługę, stwórz wokół niego zainteresowanie i zaintryguj ludzi, jednocześnie wyróżniając Twoją markę na tle konkurencji.

Utwórz zapotrzebowanie na produkt/usługę

Na tym etapie ścieżki ludzie zaczną odnosić się emocjonalnie do Twojego produktu/usługi, widząc coś, co może im przynieść korzyści.

Niech podejmą działania

Stwórz sposób, aby Twoja grupa docelowa mogła zaangażować się w Twój produkt/usługę. Umieść przycisk wezwania do działania na swojej stronie internetowej, e-mailach, reklamach, profilach w mediach społecznościowych lub zachęć ich ofertą, której nie można się oprzeć. Zainspiruj się tymi przykładami promocji sprzedaży, które działają.

Co to jest promocja marketingowa?

Promocja marketingowa to grupa działań komunikacyjnych wychodzących, które służą informowaniu klientów o cechach i ofertach produktów i usług w celu budowania świadomości, zwiększania popytu i napędzania sprzedaży. W oparciu o aktywność, promocję marketingową można prowadzić poprzez sprzedaż osobistą, reklamę, promocję sprzedaży, marketing bezpośredni i PR. Jest to kluczowa działalność biznesowa, ponieważ promuje korzyści produktu, przyciąga klientów i zwiększa przychody firmy.

Znaczenie promocji marketingowej

Promocja marketingowa odgrywa bardzo ważną rolę w biznesie. Bez skutecznej promocji świadomość produktu może pozostać niska na rynku i prowadzić do niższych niż oczekiwano przychodów. Ale z drugiej strony promocja marketingowa również wymaga dedykowanego budżetu, dzięki czemu pomaga w budowaniu świadomości na rynku, umożliwiając organizacji generowanie dodatkowych przychodów.
Głównym celem promocji marketingowej jest:

  • Aby wprowadzić nowy produkt
  • Aby edukować klientów na temat użytkowania produktu
  • Aby zwiększyć świadomość produktu
  • Aby odróżnić się od konkurencji
  • Budowanie wartości i wizerunku marki
  • Aby zachęcić ludzi do kupowania hurtowego, zwłaszcza poza sezonem, aby wyrównać popyt

Rodzaje marketingu promocyjnego

Typowy cykl reklamowy to tylko fragment szerokiego koszyka działań jakie zawiera marketing i promocja. Najpopularniejsze to:

  • Sprzedaż osobista
  • Reklama
  • Marketing bezpośredni
  • Wyprzedaż promocji
  • Public relations

Omówmy te formy i narzędzia promocji bardziej szczegółowo.

  1. Sprzedaż osobista. Tego rodzaju indywidualna komunikacja z potencjalnymi klientami jest najdroższym rodzajem promocji, ale też najskuteczniejszym, gdy jest wykonywana poprawnie.
  2. Reklama. Reklamy odgrywają kluczową rolę w rozpoznawaniu marek. Dobra reklama z trafnym, ukierunkowanym przekazem dotrze zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów.
  3. Marketing bezpośredni. Marketing bezpośredni, realizowany za pośrednictwem mediów społecznościowych, e-maili i SMS-ów, w przeciwieństwie do reklamy, ma na celu budowanie relacji z osobami, które wcześniej miały na swoim radarze Twoją markę lub produkt.
  4. Wyprzedaż i promocje. Promocje stymulują zakupy i sprzedaż poprzez udzielanie rabatów, zwrotów gotówki, bezpłatnej wysyłki, prezentów i nie tylko.
  5. Public relations, pr. Ten styl promocji to szansa na budowanie pozytywnego i atrakcyjnego wizerunku marki. Dzięki promocjom PR marketerzy analizują sposób, w jaki ludzie reagują na ich markę, znajdują pozytywne i negatywne skojarzenia z ich firmą oraz pracują nad rekonstrukcją wizerunku marki.

Jak robić marketing promocyjny

Jeśli chcesz przeprowadzić dobrze cykl promocji firmy oto co musisz zrobić:

  • Zrozum potrzeby swojej grupy docelowej
  • Zdecyduj, których kanałów marketingowych użyć
  • Określ cele
  • Opracuj odpowiednią mieszankę promocyjną
  • Wymyśl swoją wiadomość promocyjną
  • Ustaw swój budżet
  • Monitoruj wyniki

Omówmy szerzej te formy promocji:

Poznaj potrzeby swojej grupy docelowej.

Pomyśl o ludziach, którym chcesz oferować promocje. Jeśli Twoje działania promocyjne są dobrze zaprojektowane, łatwiej będzie Ci przekazać swój punkt widzenia odbiorcom.

Zdecyduj, których z kanałów marketingowych użyć.

Zdefiniuj najbardziej odpowiednie kanały, aby osiągnąć swoje cele. Na przykład marketing SMS-owy jest odpowiedni do celów promocyjnych na skalę lokalną. Aby uzyskać bardziej międzynarodowy zasięg, firmy powinny korzystać z kampanii e-mailowych, które mają nie tylko charakter promocyjny, ale także pielęgnują i budują zaufanie.

Określ cele.

Pomyśl o rezultatach, które chcesz osiągnąć dzięki marketingowi promocyjnemu. Ustaw realistyczne cele; nie próbuj od razu zaspokoić pełnej listy celów swojej firmy.

Opracuj odpowiednią mieszankę promocyjną, marketing mix

Promocja i marketing mix to model tworzenia planu promocyjnego w oparciu o 5p: ludzi, cenę, miejsce, produkt i promocję. Zanim spróbujesz podbić nowe rynki, zastanów się nad najważniejszym aspektem marketingu promocyjnego — ludźmi i wymyśl odpowiednią mieszankę promocyjną.

Stwórz swoją wiadomość promocyjną.

Stwórz wiadomość, która brzmi znajomo i jest zrozumiała dla Twojej grupy docelowej. Bądź pełen humoru z młodszymi odbiorcami i rzetelny w komunikacji z profesjonalistami.

Ustaw swój budżet.

Ustaw swoje oczekiwania dotyczące budżetu promocyjnego na marketing zgodnie ze swoimi zasobami i dowiedz się, ile kosztuje każdy kanał, z którego będziesz korzystać podczas promocji.

Monitoruj wyniki.

Użyj wszystkich dostępnych narzędzi i danych, aby dowiedzieć się, czy Twoja promocja się powiodła.

Funkcje promocji marketing

Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje promocji: jest to przekonywanie, informowanie oraz przypominanie o przedsiębiorstwie i produkcie. Z kolei z punktu widzenia polityki komunikacji możemy wyróżnić funkcje: informacyjne, pobudzające i konkurencyjne.

Formy promocji

Jest to zespół działań i środków. Według Philipa Kotlera wyróżnia się 4 podstawowe formy promocji, jest to:

  • sprzedaż osobista (akwizycja),
  • marketing bezpośredni,
  • promocja sprzedaży,
  • Public Relations i Publicity dla wizerunku firmy.
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)