Promocja marketing (formy promocji i dzia艂ania marketingowe)

Marketing mix
Marketing mix przyk艂ady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu
8 stycznia, 2022
Persony marketing
Persony marketing, strategia jak tworzy膰 buyer persona
8 stycznia, 2022
Promocja marketing
Promocja marketing

Promocja marketing (formy promocji i dzia艂ania marketingowe)

Marketing promocyjny to zestaw dzia艂a艅 maj膮cych na celu dzielenie si臋 wiedz膮 na temat danej marki, produktu lub us艂ugi z jak najwi臋ksz膮 liczb膮 os贸b w celu zwi臋kszenia 艣wiadomo艣ci marki i sprzeda偶y.Jaka jest r贸偶nica mi臋dzy promocj膮 a marketingiem?Aby r贸偶nica by艂a jasna, zdefiniujmy oba terminy.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest marketing

Marketing 鈥 to proces dostarczania produktu do odbiorc贸w. Polega na analizie potrzeb konsument贸w i produkt贸w konkurencji. Proces ten obejmuje tworzenie, testowanie, wycen臋 i dystrybucj臋 produktu.

Co to jest promocja

Promocja nale偶y do 4P marketingu. Chodzi o strategie i techniki, kt贸re pomagaj膮 przekaza膰 produkt odbiorcom. Celem promocji jest zaprezentowanie Twojego produktu, zwi臋kszenie popytu i jego wyr贸偶nienie. Promocja jest wi臋c podstawowym elementem marketingu.
I jest to pierwsze definicja, natomiast drugie podej艣cie dotyka z go艂a inny termin.
Wi臋c czym jest promocja? Promocja jest to rodzaj polityki komunikacyjnej dzi臋ki kt贸rej przedsi臋biorstwo mo偶e skutecznie komunikowa膰 si臋 z rynkiem docelowym, czyli klientami.

Cele promocji w marketingu

Niezb臋dne jest okre艣lenie cel贸w marketingu promocyjnego, aby艣 m贸g艂 osi膮gn膮膰 swoje cele. Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na r贸偶ne gole:

  • Promocja nowych produkt贸w lub us艂ug. Mo偶liwe jest wprowadzenie na rynek nowych produkt贸w i us艂ug na tle ju偶 istniej膮cych 鈥 szansa na znalezienie miejsca w niszy.
  • Rozw贸j wizerunku marki. Wizerunek marki ma miejsce wtedy, gdy ludzie kojarz膮 mark臋 z konkretnym produktem. Ten cel promocyjny zmierza do stworzenia lub przywr贸cenia wizerunku marki i uczynienia produkt贸w bardziej rozpoznawalnymi mi臋dzy innymi na rynku.
  • Informowanie klient贸w. Promocja marketingowa ma kluczowe znaczenie dla informowania ludzi o zmianach w produktach lub polityce marki. Pomaga r贸wnie偶 opisa膰 cechy i szczeg贸艂y produkt贸w.
  • Okazywanie wy偶szo艣ci nad konkurencj膮. W dzisiejszych czasach wszyscy korzystaj膮 z marketingu promocyjnego, wi臋c aby by膰 konkurencyjnym, ka偶da marka musi stosowa膰 d艂ugofalow膮 strategi臋 promocyjn膮.
  • Przekszta艂cenie potencjalnych nabywc贸w w prawdziwych klient贸w. Je艣li style marketingu promocyjnego, takie jak sprzeda偶 osobista, reklama i inne, s膮 odpowiednio wykorzystywane, stymuluj膮 popyt na produkt.

Czym jest strategia promocji?

Strategia promocji (promocja produktu marketing) jest okre艣lona przez plan i taktyki, kt贸re wdra偶asz w planie marketingowym, aby zwi臋kszy膰 popyt na produkty lub us艂ugi. Strategie promocyjne odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w miksie marketingowym (produkt, cena, umiejscowienie i promocja) i sk艂ada si臋 na nie:

  • Grupa docelowa- dla kogo sprzedajesz i jakie s膮 ich zainteresowania;
  • Bud偶et- ile chcesz zainwestowa膰 w promocj臋;
  • Plan akcji- jak膮 strategi臋 przyjmujesz, aby osi膮gn膮膰 swoje cele i dokona膰 sprzeda偶y.

Strategia promocji jest cz臋艣ci膮 wi臋kszego obrazu, jakim jest strategia marketingowa.

Jakie role odgrywaj膮 strategie promocji marketingowych?

Strategie promocji marketingowej pe艂ni膮 cztery r贸偶ne role, kt贸re wygl膮daj膮 jak lejek prowadz膮cy do zakup贸w:

Budujesz 艣wiadomo艣膰

Zacznij u艣wiadamia膰 swojej grupie docelowej swoj膮 mark臋. Aby go zbudowa膰, musisz najpierw okre艣li膰 profil os贸b, do kt贸rych chcesz dotrze膰.

Zainteresuj ludzi

Gdy ju偶 znajdziesz sw贸j produkt/us艂ug臋, stw贸rz wok贸艂 niego zainteresowanie i zaintryguj ludzi, jednocze艣nie wyr贸偶niaj膮c Twoj膮 mark臋 na tle konkurencji.

Utw贸rz zapotrzebowanie na produkt/us艂ug臋

Na tym etapie 艣cie偶ki ludzie zaczn膮 odnosi膰 si臋 emocjonalnie do Twojego produktu/us艂ugi, widz膮c co艣, co mo偶e im przynie艣膰 korzy艣ci.

Niech podejm膮 dzia艂ania

Stw贸rz spos贸b, aby Twoja grupa docelowa mog艂a zaanga偶owa膰 si臋 w Tw贸j produkt/us艂ug臋. Umie艣膰 przycisk wezwania do dzia艂ania na swojej stronie internetowej, e-mailach, reklamach, profilach w mediach spo艂eczno艣ciowych lub zach臋膰 ich ofert膮, kt贸rej nie mo偶na si臋 oprze膰. Zainspiruj si臋 tymi przyk艂adami promocji sprzeda偶y, kt贸re dzia艂aj膮.

Co to jest promocja marketingowa?

Promocja marketingowa to grupa dzia艂a艅 komunikacyjnych wychodz膮cych, kt贸re s艂u偶膮 informowaniu klient贸w o cechach i ofertach produkt贸w i us艂ug w celu budowania 艣wiadomo艣ci, zwi臋kszania popytu i nap臋dzania sprzeda偶y. W oparciu o aktywno艣膰, promocj臋 marketingow膮 mo偶na prowadzi膰 poprzez sprzeda偶 osobist膮, reklam臋, promocj臋 sprzeda偶y, marketing bezpo艣redni i PR. Jest to kluczowa dzia艂alno艣膰 biznesowa, poniewa偶 promuje korzy艣ci produktu, przyci膮ga klient贸w i zwi臋ksza przychody firmy.

Znaczenie promocji marketingowej

Promocja marketingowa odgrywa bardzo wa偶n膮 rol臋 w biznesie. Bez skutecznej promocji 艣wiadomo艣膰 produktu mo偶e pozosta膰 niska na rynku i prowadzi膰 do ni偶szych ni偶 oczekiwano przychod贸w. Ale z drugiej strony promocja marketingowa r贸wnie偶 wymaga dedykowanego bud偶etu, dzi臋ki czemu pomaga w budowaniu 艣wiadomo艣ci na rynku, umo偶liwiaj膮c organizacji generowanie dodatkowych przychod贸w.
G艂贸wnym celem promocji marketingowej jest:

  • Aby wprowadzi膰 nowy produkt
  • Aby edukowa膰 klient贸w na temat u偶ytkowania produktu
  • Aby zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 produktu
  • Aby odr贸偶ni膰 si臋 od konkurencji
  • Budowanie warto艣ci i wizerunku marki
  • Aby zach臋ci膰 ludzi do kupowania hurtowego, zw艂aszcza poza sezonem, aby wyr贸wna膰 popyt

Rodzaje marketingu promocyjnego

Typowy cykl reklamowy to tylko fragment szerokiego koszyka dzia艂a艅 jakie zawiera marketing i promocja. Najpopularniejsze to:

  • Sprzeda偶 osobista
  • Reklama
  • Marketing bezpo艣redni
  • Wyprzeda偶 promocji
  • Public relations

Om贸wmy te formy i narz臋dzia promocji bardziej szczeg贸艂owo.

  1. Sprzeda偶 osobista. Tego rodzaju indywidualna komunikacja z potencjalnymi klientami jest najdro偶szym rodzajem promocji, ale te偶 najskuteczniejszym, gdy jest wykonywana poprawnie.
  2. Reklama. Reklamy odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w rozpoznawaniu marek. Dobra reklama z trafnym, ukierunkowanym przekazem dotrze zar贸wno do obecnych, jak i potencjalnych klient贸w.
  3. Marketing bezpo艣redni. Marketing bezpo艣redni, realizowany za po艣rednictwem medi贸w spo艂eczno艣ciowych, e-maili i SMS-贸w, w przeciwie艅stwie do reklamy, ma na celu budowanie relacji z osobami, kt贸re wcze艣niej mia艂y na swoim radarze Twoj膮 mark臋 lub produkt.
  4. Wyprzeda偶 i promocje. Promocje stymuluj膮 zakupy i sprzeda偶 poprzez udzielanie rabat贸w, zwrot贸w got贸wki, bezp艂atnej wysy艂ki, prezent贸w i nie tylko.
  5. Public relations, pr. Ten styl promocji to szansa na budowanie pozytywnego i atrakcyjnego wizerunku marki. Dzi臋ki promocjom PR marketerzy analizuj膮 spos贸b, w jaki ludzie reaguj膮 na ich mark臋, znajduj膮 pozytywne i negatywne skojarzenia z ich firm膮 oraz pracuj膮 nad rekonstrukcj膮 wizerunku marki.

Jak robi膰 marketing promocyjny

Je艣li chcesz przeprowadzi膰 dobrze cykl promocji firmy oto co musisz zrobi膰:

  • Zrozum potrzeby swojej grupy docelowej
  • Zdecyduj, kt贸rych kana艂贸w marketingowych u偶y膰
  • Okre艣l cele
  • Opracuj odpowiedni膮 mieszank臋 promocyjn膮
  • Wymy艣l swoj膮 wiadomo艣膰 promocyjn膮
  • Ustaw sw贸j bud偶et
  • Monitoruj wyniki

Om贸wmy szerzej te formy promocji:

Poznaj potrzeby swojej grupy docelowej.

Pomy艣l o ludziach, kt贸rym chcesz oferowa膰 promocje. Je艣li Twoje dzia艂ania promocyjne s膮 dobrze zaprojektowane, 艂atwiej b臋dzie Ci przekaza膰 sw贸j punkt widzenia odbiorcom.

Zdecyduj, kt贸rych z kana艂贸w marketingowych u偶y膰.

Zdefiniuj najbardziej odpowiednie kana艂y, aby osi膮gn膮膰 swoje cele. Na przyk艂ad marketing SMS-owy jest odpowiedni do cel贸w promocyjnych na skal臋 lokaln膮. Aby uzyska膰 bardziej mi臋dzynarodowy zasi臋g, firmy powinny korzysta膰 z kampanii e-mailowych, kt贸re maj膮 nie tylko charakter promocyjny, ale tak偶e piel臋gnuj膮 i buduj膮 zaufanie.

Okre艣l cele.

Pomy艣l o rezultatach, kt贸re chcesz osi膮gn膮膰 dzi臋ki marketingowi promocyjnemu. Ustaw realistyczne cele; nie pr贸buj od razu zaspokoi膰 pe艂nej listy cel贸w swojej firmy.

Opracuj odpowiedni膮 mieszank臋 promocyjn膮, marketing mix

Promocja i marketing mix to model tworzenia planu promocyjnego w oparciu o 5p: ludzi, cen臋, miejsce, produkt i promocj臋. Zanim spr贸bujesz podbi膰 nowe rynki, zastan贸w si臋 nad najwa偶niejszym aspektem marketingu promocyjnego 鈥 lud藕mi i wymy艣l odpowiedni膮 mieszank臋 promocyjn膮.

Stw贸rz swoj膮 wiadomo艣膰 promocyjn膮.

Stw贸rz wiadomo艣膰, kt贸ra brzmi znajomo i jest zrozumia艂a dla Twojej grupy docelowej. B膮d藕 pe艂en humoru z m艂odszymi odbiorcami i rzetelny w komunikacji z profesjonalistami.

Ustaw sw贸j bud偶et.

Ustaw swoje oczekiwania dotycz膮ce bud偶etu promocyjnego na marketing zgodnie ze swoimi zasobami i dowiedz si臋, ile kosztuje ka偶dy kana艂, z kt贸rego b臋dziesz korzysta膰 podczas promocji.

Monitoruj wyniki.

U偶yj wszystkich dost臋pnych narz臋dzi i danych, aby dowiedzie膰 si臋, czy Twoja promocja si臋 powiod艂a.

Funkcje promocji marketing

Wyr贸偶niamy trzy podstawowe funkcje promocji: jest to przekonywanie, informowanie oraz przypominanie o przedsi臋biorstwie i produkcie. Z kolei z punktu widzenia polityki komunikacji mo偶emy wyr贸偶ni膰 funkcje: informacyjne, pobudzaj膮ce i konkurencyjne.

Formy promocji

Jest to zesp贸艂 dzia艂a艅 i 艣rodk贸w. Wed艂ug Philipa Kotlera wyr贸偶nia si臋 4 podstawowe formy promocji, jest to:

  • sprzeda偶 osobista (akwizycja),
  • marketing bezpo艣redni,
  • promocja sprzeda偶y,
  • Public Relations i Publicity dla wizerunku firmy.

Promocja a marketing podsumowanie

Marketing, promocja firmy i reklama to z艂o偶one kwestie, ale mam nadziej臋 偶e jeste艣 na dobrej drodze do rozwoju swojego biznesu. O czym chcia艂by艣 przeczyta膰 nast臋pnym razem? Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)