Pop up

Performance marketing
24 sierpnia, 2021
Innowacje marketingowe
25 sierpnia, 2021

Pop up w marketingu – czy warto?

Każdy z nas miał do czynienia z pop up’ami i prawdopodobnie za nimi nie przepadamy. Głównie kojarzą się nam z nachalnymi witrynami, które wyskakują po wejściu na daną stronę lub z próbą zamknięcia takiego okienka i przypadkowym zawirusowaniem komputera. Prezentowanie treści są różne: niektóre niewybredne, inne to oferty z rabatami, a jeszcze inne zachęcają do zapisania się do newslettera.

Czym jest pop up?

Pop up to okienka z dodatkowym banerem, które automatycznie wyskakują na stronie. Pop up nie musi pojawiać się zaraz po wejściu na stronie, lecz po wykonywaniu na niej czynności.

Taka forma marketingu ma wielu zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników.

Rodzaje pop up’ów

Poza wyżej wymienionymi formami, takie okienka mogą zawierać prośby o zatwierdzenie polityki prywatności, prośbę o akceptację plików cookie lub o wiek użytkownika, jeśli strona publikuje treści dla dorosłych.

Najbardziej znany tym reklamy pop up to taki, który otwiera się w nowym oknie i przekierowuje nas na inną stronę. Ten rodzaj traci na popularności ze względu na stosowanie ad bloków przez wielu internautów, które skutecznie blokują tego typu reklamy.

Innym rodzajem pop up’ów są okna dialogowe. Pojawiają się wzdłuż strony w formie chat box’ów lub floaterów. Ten typ jest niewielki i nie wymaga od użytkownika żadnej akcji (slide in lub banery na górze strony).

Ostatnim typem są okienka, które zajmują całą stronę i nie znikną dopóki nie wykonamy pożądanych akcji. Są najmniej lubiane przez internautów i powinny być stosowane tylko w wyjątkowych przypadkach (overlay i welcome mat).

Co je wywołuje?

Najczęściej pojawiają się zaraz po wejściu na stronę, np. informacja o rabatach lub plikach cookie lub gdy przewiniemy stronę do określonego momentu. Zazwyczaj jest to pole, które zachęca do pozostawienia danych. Mogą też być wywołane działaniem użytkownika, np. kliknięcie danego pola lub chęcią opuszczenia strony – jest to ostatnie działanie, które ma na celu zatrzymanie odbiorcy. Niektóre pojawiają się dopiero po kilku minutach, gdy jest pewność, że osoba jest zainteresowana treściami i chce pozostać na stronie.

Wady pop up’ów

Ich największą wadą jest to, że denerwują użytkowników stron. Najgorsze z nich zajmu zajmują całą stronę i nie znikną dopóki nie wykonamy zadanych poleceń. Im ich więcej na stronie tym mózg musi ,,przerobić” więcej informacji, a co za tym idzie szybciej się męczy. Niektórych użytkowników wyskakujące okienka tak denerwują, że zaraz po ich pojawieniu się opuszczają stronę. Wiele z nich zamiast zachęcać do działania tylko dezorientuje odbiorcę, ponieważ pojawiły się w złym momencie.

Pop up’y powodują, że strona wolniej się ładuje, a to w połączniu ze słabym łączem internetowym może kogoś kompletnie zniechęcić do odwiedzenia strony. Źle wykorzystane pop up’y wpływają na wartość SEO danej strony, ponieważ utrudniają dostęp do informacji.

A mają one jakieś zalety?

Mają. Pop up’y zwracają uwagę i przypominają o ważnych informacjach. Nie da się ich przeoczyć. Jest to idealny sposób na budowanie bazy subskrybentów (leadów). Możemy je zaprojektować tak, aby na przykład pokazywały informacje o zmianach regulaminu lub nowych promocjach. Poprzez zainicjowaną interakcję zatrzymują użytkownika na dłużej.

Jak je stosować?

Po pierwsze: co za dużo to nie zdrowo. Jeśli po wejściu na stronę przed oczami wyskoczy nam pięć różnych okienek lub jedno na całą stronę to istnieje większa szansa, że zrezygnujemy z przeglądania tej strony. Pop up’y powinny oferować coś naprawdę atrakcyjnego. Angażujący język przyciąga uwagę i daje możliwość na pozyskanie nowych leadów. Komunikaty powinny być krótkie i przejrzyste.

Musimy też pamiętać o dostosowaniu tej formy marketingu do wersji mobilnej.

Ważne jest to, aby nie były denerwujące i nie namnażały się w zawrotnym tempie na stronie zaraz po wejściu na nią. W ten sposób wywołamy efekt odwrotny do zamierzonego. Klienci nie lubią być prześladowani przez nachalne reklamy, które wyskakują po kliknięciu w byle co. Pop up’y często nie spełniają swojego zadania, ponieważ zostały źle skonfigurowane i nie trafiają do odpowiedniej grupy docelowej.

Wskazówki

Ważna jest jakość a nie ilość. Pokazanie się na stornie kilku kolorowych okienek na raz wpływa na odbiór treści: szybko stają się nieczytelne, a irytacja wzrasta. Do może przyczynić się do natychmiastowego opuszczenia witryny. Nawet algorytmy Google nie są przychylne dla pop up’ów, ponieważ utrudniają one dotarcie do właściwej treści, co obniża ich wartość SEO.

Gdy decydujemy się na taką formę marketingu musimy się, czy nie będzie to spowalniać działania strony.

Wielu przedsiębiorców rezygnuje z pop up’ów na mobilnych wersjach strony, ponieważ często zajmują cały ekran i utrudniają dostęp do treści.

Nienachalny pop up idealnie nadaje się do budowania obszernej bazy klientów. Na przykład, po przeczytaniu artykułu na stronie przez klienta możemy mu zaoferować mu więcej wartościowych treści bez spamu w formie newslettera lub kod promocyjny na zakupy po zapisaniu się do niego.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)