Podcast co to i jak zacząć podcast

Marketing b2b
31 sierpnia, 2021
ROAS
31 sierpnia, 2021
podcast jak zacząć

Częste pytanie “podcast jak zacząć nadawać”. Więc odpowiadamy:

Audycja i pliki audio zyskują na popularności. Zastępują nawet radio, a sama technologia jest bardzo prosta.Jeśli chcesz być podcasterem i aby istniała możliwość słuchania Ciebie w aplikacji podcasty google, apple, podcaster czy inne (masz tu różne platformy) to wystarczy nagranie i kanał rss. Dzięki temu możesz znaleźć i słuchać innych, a inni Ciebie. It o jest właśnie przekaz internetowy!

Dobry podcast należy zaplanować

Prezentacja informacji w sieci może mieć różną formę. Zwykle publikujemy posty na portalach społecznościowych, wstawiamy filmy czy krótkie reklamy promujące naszą działalność. Jedną z bardziej rozbudowanych form, która w Polsce nie jest jeszcze tak popularna jak za granicą, jest podcast. To słowo oznacza publikację dźwiękową, zwykle prowadzoną w formie regularnych odcinków o określonej długości.

Podcast jak zacząć

Powstaje pytanie: podcast co to i jak zacząć podcast? Sama nazwa została zaczerpnięta od słów “iPod” oraz “broadcast”, co oznacza transmisję materiału. Rynek podcastów rozwija się od około 2000 roku, natomiast większą popularność ta forma przekazu zyskała w połowie dekady, czyli w latach 2005-2006. Podcast może być to nie tylko świetną reklamą, ale również doskonałym sposobem utrzymywania kontaktu ze społecznością skupioną wokół tego, co oferujemy przez Internet.

Podcast co to

Aby nagrać własny podcast wystarczy tylko komputer z mikrofonem lub telefon, którym zapiszemy oraz opublikujemy materiał. Jednymi z najpopularniejszych serwisów do publikacji podcastów jest Spotify oraz Anchor. Oba posiadają narzędzia pozwalające stworzyć własny kanał, a później obserwować wyniki słuchalności naszego programu.

Oczywiście podcast może mieć różną jakość. Z pewnością odbiorcy będą chętniej słuchali programy lepiej opisane oraz posiadające lepsze techniczne nagranie, uzupełnione ścieżką muzyczną czy ciekawymi przerywnikami, ale raczej nie typowymi reklamami. Dlatego nagrywanie za pomocą typowego mikrofonu w telefonie lub za pomocą popularnego zestawu słuchawki plus mikrofon, nie jest najlepszym pomysłem. Nasza wypowiedź nie będzie odpowiednio dobrze słyszana, a odbiorcy są przyzwyczajeni raczej do wysokiej jakości nagrań, często wręcz radiowej.

Jaki więc należy wybrać mikrofon? W sieci są dostępne oferty sprzętu specjalnie przeznaczonego do nagrywania podcastów. Początkującym amatorom dźwięku polecam zainteresowanie się takimi urządzeniami, bo ich cena nie jest wysoka, a zwykle są sprzedawane w zestawach z oprogramowaniem, co ułatwia obsługę. Pamiętajmy, że uruchomienie odpowiedniego programu do jedna kwestia, a późniejsze złożenia programu i obróbka nagrania to zupełnie co innego.

Ważny jest też sam nasz głos. Należy się wystrzegać niewyraźnego mówienia, gdzie zmieniamy bardzo szybko intonację głosu. Taki program nie będzie dobrze brzmiał, a słuchacze mogą bardzo szybko zniechęcić się do naszego kanału, niezależnie od interesującej tematyki. Nie należy też mówić zbyt szybko, bo jeśli w tle dodamy muzykę, słowa nie mogą się zlać w jedną całość.

Powinniśmy sprawić, aby wypowiadane zdania były logiczne i tworzyły spójną całość. Jeśli mamy tendencję do przeciągania wyrazów lub zachowywania dużych pauz pomiędzy słowami, można to skorygować podczas edycji w programie. Podobnie, należy zastanowić się nad użyciem przynajmniej kilku filtrów typu equalizer czy deeser, które pozwolą nadać naszemu głosowi odpowiednie brzmienie oraz wygładzić szeleszczące głoski. Pozornie wydaje się to mało ważne, ale wystarczy przesłuchać to samo nagranie z nałożonymi filtrami, aby zauważyć znaczącą różnicę.

Dźwięk można również poddać działaniu efektów takich jak kompresor i normalizacja. Ten pierwszy jakby ściska dźwięk, czyli lekko ścisza poziom nagrania, gdy zaczyna ono wchodzić w zbyt wysokie rejony pod względem głośności i podgłaśnia, gdy bardzo ciche dźwięki są słabo słyszalne. Z kolei normalizacja umożliwia wyrównanie wysokich i niskich tonów, a co za tym idzie tworzy swojego rodzaju równowagę pomiędzy głośnymi, a cichymi dźwiękami. Ma to szczególne znaczenie, jeśli w podcaście nie nagrywamy tylko wypowiedzi, lecz łączymy ją z muzyką w tle. Filtry poprawiają jakość nagrania, co ma kolosalne znaczenie dla odbioru naszego programu, a co za tym idzie – popularności podcastu.

Te wszystkie kwestie mają jednak znaczenie drugorzędne w porównaniu do planowania programów. Musimy mieć plan, którym będziemy się kierować nie tylko przy tworzeniu kolejnych tematów odcinków. Podcast powinien mieć odpowiednią strukturę, bo nie możemy przecież mówić od razu o wszystkim w kilku zdaniach. Najlepiej stworzyć skrypt czy konspekt, co pozwoli trzymać się tematu i nie odchodzić zbytnio od głównie poruszanych kwestii. Może wydawać się to łatwe, ale w praktyce trzeba nabrać trochę doświadczenia, aby zupełnie swobodnie czuć się przed mikrofonem. Wypowiedź nie powinna brzmieć sztucznie, jak recytacja tekstu.

Jeśli zaplanujemy podcast w kilka osób lub chcemy zaprosić gościa, należy porozmawiać wcześniej ze wszystkimi uczestnikami i upewnić się, że każdy z nich zna swoją rolę i wie, jak prowadzony będzie program. W gruncie rzeczy temat podcast co to i jak zacząc podcast jest zbliżony do nagrywania programu radiowego, a więc nie jest to tak prosta sprawa. Nagrywanie wypowiedzi kilku osób nie jest zbyt łatwe, bo mogą być oni oddaleni od mikrofonu. Poza tym goście mogą być połączeni z nami przez Internet, co wymaga uruchomienia odpowiedniego oprogramowania, a czasem nawet odpowiedniej konfiguracji komputera. Dużo zależy od używanego systemu operacyjnego, inaczej będziemy nagrywać program w systemie Windows, a inaczej MacOS czy Android w telefonie.

Przed nagrywaniem zastanówmy się, jakie podcasty uzyskują największą popularność i co można dzięki temu osiągnąć? Wiele znanych osób związanych z podcastingiem twierdzi, że ważniejszą sprawą od kwestii technicznych jest tembr głosu prowadzącego oraz sposób poruszania tematyki podcastu.

Jeśli podcaster nie zainteresuje odbiorców podczas kilku pierwszych minut premierowego odcinka, mogą oni po prostu przestać słuchać lub przełączyć się na inny program. Dlatego warto poćwiczyć mówienie, dykcję oraz sposób wysławiania się, zanim zaczniemy cokolwiek publikować. Dobrym pomysłem jest także nagranie kilku próbnych odcinków, które niekoniecznie muszą być publikowane, ale pozwolą oswoić się z nową rolą. Gotowy program można wstawić w serwisie Google Play czy SoundCloud, aby uzyskać większą popularność.

Podcasty są nie tylko opisywane słownie, lecz dodawane są grafiki w formie małych okładek. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt, bo na liście programów odpowiednio dobrany obraz może spowodować rozpoczęcie słuchania naszego programu. Dalej wszystko zależy od jakości nagrania i tematyki. Odpowiednio przygotowane informacje uatrakcyjnią podcast i pozwolą podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Odcinki podcastu nie powinny być zbyt długie, a nie można też tworzyć zbyt krótkich wypowiedzi, bo nie będzie to ciekawe dla odbiorcy. Należy zachować balans między tym, co chcemy przekazać, a stopniem rozbudowy tematyki. Jest to zadanie dość trudne początkowo, ale wraz z nagrywaniem kolejnych odcinków zwykle podcasterzy potrafią zorientować się w potrzebach swoich słuchaczy.

Tworzenie podcastu można połączyć z pisaniem konspektu, co można zrobić w programie typu Word, ale można też po prostu wypisać sobie najważniejsze rzeczy na kartce papieru. Wiele osób wspomaga się podczas mówienia długopisem, którym zaznacza sobie fragmenty tekstu. Wszystko zależy od charakteru programu, ale jedno jest pewne – ewentualne ruchy długopisu nie powinny być słyszalne w gotowym nagraniu.

Pamiętajmy, że konspekt jest bardziej szczegółową formę niż bardziej ogólny plan wypowiedzi. Poruszany temat należy podzielić na szczegółowe zagadnienia, które będziemy przedstawiać w kolejnych punktach. Pozwala to uporządkować wypowiedź i nadać jej konkretny kierunek. Mówiąc w skrócie – trzeba wiedzieć, od czego zaczynamy mówić i na czym chcemy skończyć. Może być to, na przykład, dobry punkt wyjścia do nagrania następnego odcinka.

Jakie powinniśmy zawrzeć tu informacje? Po pierwsze, powinny być to podstawowe wiadomości na temat poruszanego problemu. Często stosowane są też pytania badawcze, szczególnie jeśli w podcaście występują goście. Kolejno prezentowane wnioski czy przykłady powinny być spójne i mieć logiczny układ. Można posiłkować się również materiałem dźwiękowym jako tekst pomocniczy czy cytat. Dzięki temu podcast może być bardziej atrakcyjny i mniej jednolity pod względem struktury.

Podcast są coraz bardziej popularne. Według badań, w Polsce są słuchane przez ok. 25% Internautów i na tendencja wzrasta. Ten rynek będzie coraz większy, a więc możemy to wykorzystać z biznesie. Wiele osób będzie słuchało programów w smartfonach, a więc bardzo szybko mogą dowiedzieć się o naszej działalności, produktach czy usługach. Nie można przejść obok tego obojętnie, tym bardziej, że w działalność na rynku podcastingu angażują się też duże firmy i znane osoby.

Oprócz samego nagrania podcastu niezmiernie ważną sprawą jest monitorowanie słuchalności, a więc skuteczności i zasięgu programów. Jeżeli promujemy konkretną markę warto sprawdzać wszystkie wzmianki o podcaście lub jego autorach w mediach społecznościowych. Dzięki temu nie tylko dowiemy się, jak odbiorcy nas oceniają, ale także możemy zareagować w przypadku stwierdzenia nieprzychylnych komentarzy lub nawiązywać kontakt i współpracę z innymi podcasterami.

Podcast powinien mieć też odpowiednią nazwę. Pod tym względem trudno powiedzieć, jaka będzie najlepsza, bo zależy od od branży, jaką reprezentuje program i grupy docelowej odbiorców. Na pewno jednak nazwa powinna nie być zbyt długa i łatwo wpadać w ucho. Powinna także wskazywać na tematykę, aby każda osoba, która usłyszy o naszym podcaście od razu wiedziała, czego on dotyczy.

Nazwa powinna więc odzwierciedlać naszą działalność i jej cele. Jest to również bardzo dobry sposób na pozyskanie nowych odbiorców, bo jeśli komuś spodoba się nazwa, jest bardzo prawdopodobne, że spróbuje posłuchać naszego programu. Nazwa jest pierwszym punktem, gdy potencjalny odbiorca ma kontakt z autorem podcastu, a więc może ona go zachęcić lub odwrotnie – zniechęcić do słuchania.

Aby stworzyć i zachować lojalną grupę słuchaczy podcast powinien być publikowany regularnie, na przykład raz na dwa tygodnie. Większość podcasterów przestrzega tego typu zaleceń, bo badania pokazują, że skupia to odbiorców wokół autora i przyzwyczaja do nawiązywania regularnego kontaktu z jego działalnością. Nie może być to lepsza rekomendacją.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)