Persony marketing, strategia jak tworzyć buyer persona

Promocja marketing
Promocja marketing (formy promocji i działania marketingowe)
8 stycznia, 2022
Marketing tradycyjny
Marketing tradycyjny rodzaje i przykłady (klasyczny a nowoczesny)
8 stycznia, 2022
Persony marketing
Persony marketing

Persony marketing, strategia jak tworzyć buyer persona

Persony marketingowe są jak fundament gdy budujesz dom.

Bez person, skąd wiesz, jaki przekaz będzie odpowiadał potrzebom rynku docelowego?

Albo gdzie dotrzeć do odbiorców, aby zbudować świadomość i przyciągnąć ich do swojej witryny?

Albo o czym pisać w swoich działaniach content marketingowych?

Albo jak rozmawiać z odbiorcami w mediach społecznościowych?

Problem polega na tym, że większość książek i artykułów w których opisana jest teoria persony prowadzi cię w kierunku: „Kobieta w wieku 30 lat ma męża, dwoje dzieci i mieszkanie w bloku”… co nigdy nie okazało się tak pomocne. W jaki sposób taki opis persony ma pomagać Tobie pisać dobre teksty lub treści?

Dlatego napisaliśmy ten wpis na blogu, aby podzielić się doświadczeniami i naukami z tworzenia person marketingowych w kilku firmach na przestrzeni lat. Wejdźmy w szczegóły.

Kim jest persona marketingowa

Odpowiedź na pytanie kim jest persona w marketingu jest bardzo ważne, ponieważ musisz zrobić to zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek.Persona marketingowa (znana również jako Buyer Persona) to na wpół fikcyjna (proto-persona) reprezentacja grupy klientów, którzy mają podobne cele, ścieżki zakupowe i zainteresowania osobiste. Persony pomagają opisać i zinternalizować idealnego klienta, którego próbujesz przyciągnąć.

Pomagają ci odnosić się do potencjalnych klientów jako prawdziwych ludzi. Najsilniejsze osobowości kupujących są oparte na badaniach rynku, a także na spostrzeżeniach zebranych od rzeczywistej bazy klientów (poprzez ankiety, wywiady itp.).

W zależności od Twojej firmy możesz mieć tylko jedną, dwie persony, trzy lub nawet 20. Jeśli jesteś nowy w personach marketingowych, zacznij powoli i się nie śpiesz! Zawsze możesz później rozwinąć więcej grup docelowych i person.

W jaki sposób persony pomagają w tworzeniu odpowiednich treści content marketing?

Na najbardziej podstawowym poziomie persony pozwalają spersonalizować lub ukierunkować marketing na różne segmenty odbiorców. Na przykład, zamiast wysyłać te same e-maile dotyczące lead nurturing do wszystkich osób w Twojej bazie danych, możesz segmentować według persony kupującego i dostosowywać komunikaty do tego, co wiesz o tych różnych personach.

W marketingu przychodzącym persona służy do określania odpowiedniej i właściwej treści contentowej, którą kupujący będzie cenił na każdym etapie podróży (ścieżka zakupowa klienta, buyer journey). Na przykład persona służy do określenia najlepszej treści, która ma przyciągnąć kupującego, który znajduje się na szczycie lejka zakupowego, czyli zazwyczaj jest to coś w rodzaju infografiki lub e-booka.

Jak tworzyć persony?

Zanim zaczniesz rozwijać persony marki, ważne jest, aby zebrać jak najwięcej podstawowych informacji i badań. Następnie, mając te informacje pod ręką, zadaj sobie następujące pytania.

Jaki jest ich profil demograficzny

Informacje demograficzne (m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.) to świetny początek. Są łatwe do zdobycia i dają jasny obraz tego, kim są Twoi klienci.

Jaka jest ich praca i staż pracy

Jeśli jesteś firmą B2C, ta informacja jest kolejnym sposobem na lepsze zrozumienie niuansów życia Twojej persony. Jeśli jesteś firmą B2B, ta informacja jest ważniejsza. Na przykład, jeśli twoja persona marketingowa to menedżer to będziesz potrzebował inny content niż dla pracownika.

Jak wygląda dzień w ich życiu

Teraz, gdy masz już wyobrażenie o niektórych cechach osobowości twojej osoby, spróbuj ułożyć typowy dzień w jej życiu. Czy spędzają więcej czasu w pracy, czy w domu? Gdzie woleliby być? Kim są ludzie w ich życiu, którzy są najważniejsi?

Jakie są ich problemy

Działasz w biznesie, ponieważ rozwiązujesz problem. Jak ten problem wpływa na ich codzienne życie? Jest to kluczowy element rozwoju twojej osobowości, więc wejdź w szczegóły i skup się na niuansach, które ilustrują, jak się czują z tym problemem.

Co najbardziej cenią

Jakie są ich cele? Teraz, gdy znasz ich problemy, trochę łatwiej jest zrozumieć, co cenią i co równie ważne, na czym im nie zależy. Zadaj sobie pytanie, co sprawiłoby, że Twoja osoba byłaby naprawdę podekscytowana Twoim produktem lub usługą.

Gdzie udają się po informacje

Aby promować i sprzedawać tym osobom, musisz zrozumieć, w jaki sposób wykorzystują informacje. Jeśli poszukują informacji online, jakie sieci społecznościowe odwiedzają? Którym źródłom ufają najbardziej; przyjaciele, rodzina, współpracownicy czy eksperci z branży?

 Jakiego doświadczenia zakupowego szukają

Zakupy powinny być zgodne z oczekiwaniami Twojej osoby. Jakich funkcji oczekują od Twojego produktu? Jak powinno wyglądać ich doświadczenie sprzedażowe?

Jakie są ich najczęstsze zastrzeżenia

Przewidywanie obiekcji, jakie może mieć Twoja persona, może pomóc Ci przygotować się na nie w procesie sprzedaży, aby od razu rozwiać obawy.

 Co to jest proto-persona

Proto-persona – to typ presony który jest tworzony kiedy nie masz czasu ani budżetu na stworzenie pełnowartościowej persony.

Opis persony marketing, jak go stworzyć

Więc teraz, kiedy rozumiesz, jakie są różne typy person, które możesz stworzyć, nadszedł czas, aby zacząć je opracowywać.
Gotowe persony tworzyć za pomocą 4 kroków:

  1. Analiza ilościowa (Zbierz listę klientów, Przeanalizuj listę na poziomie firmy, Przeanalizuj listę na poziomie indywidualnym)
  2. Analiza jakościowa (W momencie jak sporządziłeś już listę z poprzedniego kroku, to na tym etapie musisz dowiedzieć się więcej o nich, stosuj ankiety, dyskusje pod swoimi postami, pod filmami, rozmowy w terenie itp)
  3. Sporządzanie persony (Pomocna będzie Ci kanwa persony, znajdziesz ją w kolejnym paragrafie)
  4. Uspołecznianie persony marketingowej (Sposób, w jaki sobie z tym poradzisz, będzie prawdopodobnie zależeć od struktury Twojej organizacji, która będzie z nich korzystać)

Kanwa persony

Kanwa persony to prosty sposób na stworzenie działającej persony, która pomaga podejmować decyzje dotyczące grupy klientów lub użytkowników.

Oto przykładowe, które udało mi się znaleźć w google:

buyer persona marketingowa kanwa

W podsumowaniu persony marketing

Marketingowe Persony to podstawa, na której możesz budować swoją firmę. Bez nich prawie niemożliwe jest, aby wiedzieć, jak przekazać swój produkt, aby zapoznać się z problemami i potrzebami klientów lub jak do nich dotrzeć, aby zbudować świadomość i przyciągnąć ich do swojej witryny.


Biorąc pod uwagę, jak bardzo informują one prawie o wszystkim innym w Twojej organizacji, ważne jest, aby je poprawnie zdefiniować. Poświęć więc czas na wykonanie badań ilościowych i jakościowych oraz zbudowanie person opartych na rzeczywistym wglądzie w klienta, ponieważ to się opłaci na dłuższą metę. Dane demograficzne to za mało aby poznać swoich klientów i zastosować skuteczne działania marketingowe. Ale skoro wiesz już czym jest persona to możesz dobrze wykorzystać każde działanie od social media po seo i dowolny kanał komunikacji.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)