Persony marketing, strategia jak tworzy膰 buyer persona

Promocja marketing
Promocja marketing (formy promocji i dzia艂ania marketingowe)
8 stycznia, 2022
Marketing tradycyjny
Marketing tradycyjny rodzaje i przyk艂ady (klasyczny a nowoczesny)
8 stycznia, 2022
Persony marketing
Persony marketing

Persony marketing, strategia jak tworzy膰 buyer persona

Persony marketingowe s膮 jak fundament gdy budujesz dom.

Bez person, sk膮d wiesz, jaki przekaz b臋dzie odpowiada艂 potrzebom rynku docelowego?

Albo gdzie dotrze膰 do odbiorc贸w, aby zbudowa膰 艣wiadomo艣膰 i przyci膮gn膮膰 ich do swojej witryny?

Albo o czym pisa膰 w swoich dzia艂aniach content marketingowych?

Albo jak rozmawia膰 z odbiorcami w mediach spo艂eczno艣ciowych?

Problem polega na tym, 偶e wi臋kszo艣膰 ksi膮偶ek i artyku艂贸w w kt贸rych opisana jest teoria persony prowadzi ci臋 w kierunku: 鈥濳obieta w wieku 30 lat ma m臋偶a, dwoje dzieci i mieszkanie w bloku鈥濃 co nigdy nie okaza艂o si臋 tak pomocne. W jaki spos贸b taki opis persony ma pomaga膰 Tobie pisa膰 dobre teksty lub tre艣ci?

Dlatego napisali艣my ten wpis na blogu, aby podzieli膰 si臋 do艣wiadczeniami i naukami z tworzenia person marketingowych w kilku firmach na przestrzeni lat. Wejd藕my w szczeg贸艂y.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Kim jest persona marketingowa

Odpowied藕 na pytanie kim jest persona w marketingu jest bardzo wa偶ne, poniewa偶 musisz zrobi膰 to zanim zaczniesz wprowadza膰 jakikolwiek produkt lub us艂ug臋 na rynek.Persona marketingowa (znana r贸wnie偶 jako Buyer Persona) to na wp贸艂 fikcyjna (proto-persona) reprezentacja grupy klient贸w, kt贸rzy maj膮 podobne cele, 艣cie偶ki zakupowe i zainteresowania osobiste. Persony pomagaj膮 opisa膰 i zinternalizowa膰 idealnego klienta, kt贸rego pr贸bujesz przyci膮gn膮膰.

Pomagaj膮 ci odnosi膰 si臋 do potencjalnych klient贸w jako prawdziwych ludzi. Najsilniejsze osobowo艣ci kupuj膮cych s膮 oparte na badaniach rynku, a tak偶e na spostrze偶eniach zebranych od rzeczywistej bazy klient贸w (poprzez ankiety, wywiady itp.).

W zale偶no艣ci od Twojej firmy mo偶esz mie膰 tylko jedn膮, dwie persony, trzy lub nawet 20. Je艣li jeste艣 nowy w personach marketingowych, zacznij powoli i si臋 nie 艣piesz! Zawsze mo偶esz p贸藕niej rozwin膮膰 wi臋cej grup docelowych i person.

W jaki spos贸b persony pomagaj膮 w tworzeniu odpowiednich tre艣ci content marketing?

Na najbardziej podstawowym poziomie persony pozwalaj膮 spersonalizowa膰 lub ukierunkowa膰 marketing na r贸偶ne segmenty odbiorc贸w. Na przyk艂ad, zamiast wysy艂a膰 te same e-maile dotycz膮ce lead nurturing do wszystkich os贸b w Twojej bazie danych, mo偶esz segmentowa膰 wed艂ug persony kupuj膮cego i dostosowywa膰 komunikaty do tego, co wiesz o tych r贸偶nych personach.

W marketingu przychodz膮cym persona s艂u偶y do okre艣lania odpowiedniej i w艂a艣ciwej tre艣ci contentowej, kt贸r膮 kupuj膮cy b臋dzie ceni艂 na ka偶dym etapie podr贸偶y (艣cie偶ka zakupowa klienta, buyer journey). Na przyk艂ad persona s艂u偶y do okre艣lenia najlepszej tre艣ci, kt贸ra ma przyci膮gn膮膰 kupuj膮cego, kt贸ry znajduje si臋 na szczycie lejka zakupowego, czyli zazwyczaj jest to co艣 w rodzaju infografiki lub e-booka.

Jak tworzy膰 persony?

Zanim zaczniesz rozwija膰 persony marki, wa偶ne jest, aby zebra膰 jak najwi臋cej podstawowych informacji i bada艅. Nast臋pnie, maj膮c te informacje pod r臋k膮, zadaj sobie nast臋puj膮ce pytania.

Jaki jest ich profil demograficzny

Informacje demograficzne (m.in. wiek, p艂e膰, miejsce zamieszkania itp.) to 艣wietny pocz膮tek. S膮 艂atwe do zdobycia i daj膮 jasny obraz tego, kim s膮 Twoi klienci.

Jaka jest ich praca i sta偶 pracy

Je艣li jeste艣 firm膮 B2C, ta informacja jest kolejnym sposobem na lepsze zrozumienie niuans贸w 偶ycia Twojej persony. Je艣li jeste艣 firm膮 B2B, ta informacja jest wa偶niejsza. Na przyk艂ad, je艣li twoja persona marketingowa to mened偶er to b臋dziesz potrzebowa艂 inny content ni偶 dla pracownika.

Jak wygl膮da dzie艅 w ich 偶yciu

Teraz, gdy masz ju偶 wyobra偶enie o niekt贸rych cechach osobowo艣ci twojej osoby, spr贸buj u艂o偶y膰 typowy dzie艅 w jej 偶yciu. Czy sp臋dzaj膮 wi臋cej czasu w pracy, czy w domu? Gdzie woleliby by膰? Kim s膮 ludzie w ich 偶yciu, kt贸rzy s膮 najwa偶niejsi?

Jakie s膮 ich problemy

Dzia艂asz w biznesie, poniewa偶 rozwi膮zujesz problem. Jak ten problem wp艂ywa na ich codzienne 偶ycie? Jest to kluczowy element rozwoju twojej osobowo艣ci, wi臋c wejd藕 w szczeg贸艂y i skup si臋 na niuansach, kt贸re ilustruj膮, jak si臋 czuj膮 z tym problemem.

Co najbardziej ceni膮

Jakie s膮 ich cele? Teraz, gdy znasz ich problemy, troch臋 艂atwiej jest zrozumie膰, co ceni膮 i co r贸wnie wa偶ne, na czym im nie zale偶y. Zadaj sobie pytanie, co sprawi艂oby, 偶e Twoja osoba by艂aby naprawd臋 podekscytowana Twoim produktem lub us艂ug膮.

Gdzie udaj膮 si臋 po informacje

Aby promowa膰 i sprzedawa膰 tym osobom, musisz zrozumie膰, w jaki spos贸b wykorzystuj膮 informacje. Je艣li poszukuj膮 informacji online, jakie sieci spo艂eczno艣ciowe odwiedzaj膮? Kt贸rym 藕r贸d艂om ufaj膮 najbardziej; przyjaciele, rodzina, wsp贸艂pracownicy czy eksperci z bran偶y?

 Jakiego do艣wiadczenia zakupowego szukaj膮

Zakupy powinny by膰 zgodne z oczekiwaniami Twojej osoby. Jakich funkcji oczekuj膮 od Twojego produktu? Jak powinno wygl膮da膰 ich do艣wiadczenie sprzeda偶owe?

Jakie s膮 ich najcz臋stsze zastrze偶enia

Przewidywanie obiekcji, jakie mo偶e mie膰 Twoja persona, mo偶e pom贸c Ci przygotowa膰 si臋 na nie w procesie sprzeda偶y, aby od razu rozwia膰 obawy.

 Co to jest proto-persona

Proto-persona 鈥 to typ presony kt贸ry jest tworzony kiedy nie masz czasu ani bud偶etu na stworzenie pe艂nowarto艣ciowej persony.

Opis persony marketing, jak go stworzy膰

Wi臋c teraz, kiedy rozumiesz, jakie s膮 r贸偶ne typy person, kt贸re mo偶esz stworzy膰, nadszed艂 czas, aby zacz膮膰 je opracowywa膰.
Gotowe persony tworzy膰 za pomoc膮 4 krok贸w:

  1. Analiza ilo艣ciowa (Zbierz list臋 klient贸w, Przeanalizuj list臋 na poziomie firmy, Przeanalizuj list臋 na poziomie indywidualnym)
  2. Analiza jako艣ciowa (W momencie jak sporz膮dzi艂e艣 ju偶 list臋 z poprzedniego kroku, to na tym etapie musisz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o nich, stosuj ankiety, dyskusje pod swoimi postami, pod filmami, rozmowy w terenie itp)
  3. Sporz膮dzanie persony (Pomocna b臋dzie Ci kanwa persony, znajdziesz j膮 w kolejnym paragrafie)
  4. Uspo艂ecznianie persony marketingowej (Spos贸b, w jaki sobie z tym poradzisz, b臋dzie prawdopodobnie zale偶e膰 od struktury Twojej organizacji, kt贸ra b臋dzie z nich korzysta膰)

Kanwa persony

Kanwa persony to prosty spos贸b na stworzenie dzia艂aj膮cej persony, kt贸ra pomaga podejmowa膰 decyzje dotycz膮ce grupy klient贸w lub u偶ytkownik贸w.

Oto przyk艂adowe, kt贸re uda艂o mi si臋 znale藕膰 w google:

buyer persona marketingowa kanwa

W podsumowaniu persony marketing

Marketingowe Persony to podstawa, na kt贸rej mo偶esz budowa膰 swoj膮 firm臋. Bez nich prawie niemo偶liwe jest, aby wiedzie膰, jak przekaza膰 sw贸j produkt, aby zapozna膰 si臋 z problemami i potrzebami klient贸w lub jak do nich dotrze膰, aby zbudowa膰 艣wiadomo艣膰 i przyci膮gn膮膰 ich do swojej witryny.


Bior膮c pod uwag臋, jak bardzo informuj膮 one prawie o wszystkim innym w Twojej organizacji, wa偶ne jest, aby je poprawnie zdefiniowa膰. Po艣wi臋膰 wi臋c czas na wykonanie bada艅 ilo艣ciowych i jako艣ciowych oraz zbudowanie person opartych na rzeczywistym wgl膮dzie w klienta, poniewa偶 to si臋 op艂aci na d艂u偶sz膮 met臋. Dane demograficzne to za ma艂o aby pozna膰 swoich klient贸w i zastosowa膰 skuteczne dzia艂ania marketingowe. Ale skoro wiesz ju偶 czym jest persona to mo偶esz dobrze wykorzysta膰 ka偶de dzia艂anie od social media po seo i dowolny kana艂 komunikacji.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)