Performance marketing

Jak wypromować firmę
24 sierpnia, 2021
Pop up
25 sierpnia, 2021

Performance marketing – definicja, korzyści i wdrożenie

Performance marketing to nic innego jak rodzaj marketingu internetowego, w którym wszystkie decyzje są oparte na danych. Innymi słowy — wyniki muszą być mierzalne. Ten rodzaj marketingu ma na celu ustalenie, czy inwestycje w media cyfrowe są naprawdę opłacalne.

Czym jest marketing efektywnościowy?

Performance marketing to internetowa strategia marketingowa zorientowana na wyniki i dane.
Marketing efektywnościowy jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do programów marketingowych i reklamowych online, w których reklamodawcy płacą firmom marketingowym, gdy tylko klient podejmie działanie żądane przez sprzedawcę, takie jak sprzedaż, potencjalna sprzedaż lub kliknięcie. Jeśli kampania marketingowa jest prowadzona przez wyspecjalizowaną agencję performance marketingową przez dłuższy czas, można znacznie zwiększyć zwrot z inwestycji (ROI) i czerpać liczne korzyści z performance marketingu.
Podczas gdy duże firmy mogą wydawać miliony dolarów na branding, większość małych i średnich firm, aby uzyskać zyskowne wyniki, musi polegać na agencjach SEO lub SEA, Doświadczona agencja performance marketingu lub agencja marketingu afiliacyjnego może tutaj wygenerować duży potencjał oszczędności.

Szczegółowa analiza umożliwia sprawdzenie skuteczności wszystkich reklam i ich konkretnych wskaźników KPI (z ang. Key-Performance-Indicator – kluczowe wskaźniki efektywności), takich jak PPS, PPL, PPC (sposoby rozliczeń za reklamę w internecie). Podstawą marketingu efektywnościowego są Metryki i KPI.

Ci, którzy praktykują marketing efektywnościowy, korzystają z różnych narzędzi i platform marketingowych online, aby śledzić skuteczność swoich reklam. Tylko w ten sposób można dowiedzieć się, jak poprawić wyniki.

Performance marketing — korzyści

Podstawową zaletą działań performance marketingowych jest jednak to, że są w 100% mierzalne. Dzięki najnowszym technologiom i zaawansowanym platformom reklamowym wszystkie działania z zakresu performance marketingu mogą być śledzone i raportowane. Ponadto wszystkie środki performance marketingu są nastawione na ROI, co oznacza mniejsze ryzyko.

Czym charakteryzuje się performance marketing?

Reklamodawcy korzystają z marketingu efektywnościowego, aby mierzyć i stale optymalizować sukces swoich działań marketingowych.

W jaki sposób reklamodawcy korzystają z profesjonalnie prowadzonego marketingu efektywnościowego?

  1. Indywidualne kampanie reklamowe

Performance marketing umożliwia firmom reklamowym wybór tych modułów marketingowych, które idealnie pasują do celów marketingowych firmy i są precyzyjnie dopasowane do odpowiednich grup docelowych.

  1. Pomiar sukcesu — w czasie rzeczywistym

Performance marketing pozwala na precyzyjną kontrolę sukcesu – nie tylko po zakończeniu kampanii reklamowej online, ale w dowolnym momencie w trakcie trwającej kampanii reklamowej.

  1. Szybka i elastyczna reakcja

Pomiary w czasie rzeczywistym reakcji użytkowników i transakcji klientów pozwalają na dostosowanie bieżących działań reklamowych w celu zwiększenia efektywności kampanii reklamowej.

  1. Ciągła poprawa skuteczności reklamy

Ocena wynika z kampanii performance marketingowych już przeprowadzonych przez reklamodawcę, nieprzerwanie wpływających na planowanie przyszłych działań reklamowych online.

  1. Optymalny stosunek kosztów do wydajności

Działania marketingowe typu performance marketing zapewniają optymalny stosunek kosztów do korzyści. Rozliczenie kosztów kampanii opiera się na zmierzonym, czyli faktycznie osiągniętym sukcesie reklamowym. Rachunek kosztów opiera się wyłącznie na faktycznie wykonanych usługach. Zapewnia to efektywność ekonomiczną. Reklamodawca ma również wiarygodną podstawę do kalkulacji.

Główne cechy marketingu efektywnościowego

Kampanie reklamowe performance marketingu charakteryzują się mierzalnością, optymalizacją, modułowością i networkingiem.

Wymierność

Za pomocą performance marketingu mogą być obserwowane i mierzone reakcje i transakcje wybranej grupy docelowej. Mierzalność reakcji klientów w performance marketingu stanowi decydującą przewagę w porównaniu z klasycznymi kampaniami marketingowymi, w których często trudno udowodnić bezpośredni wpływ działań marketingowych na sukces. Istotne wyniki z kampanii marketingowej można uzyskać tylko wtedy, gdy zachowanie docelowej grupy klientów można obserwować i mierzyć.

Mierzalne reakcje i transakcji od potencjalnych i klientów to między innymi:

  • Liczba kliknięć w reklamę online,
  • Rejestracja zainteresowanych w celu otrzymywania biuletynu e-mail,
  • Zakup produktu lub usługi,
  • Polubienie fanpage FB,
  • Pobranie e-booka.

Optymalizacja

W trakcie trwania kampanii reklamowej poszczególne elementy kampanii można zmienić lub wymienić, aby poprawić skuteczność całego działania.

Przykłady opcji dostosowywania w ramach kampanii marketingu efektywnościowego:

  • Adaptacja tekstów ekspozycyjnych i materiałów reklamowych,
  • Zmiana w środowisku reklamowym,
  • Tworzenie dodatkowych opcji klikania,
  • Przegląd celów kampanii (np. dostosowanie grup docelowych),
  • Zmieniony wybór kanałów reklamowych,
  • Korekta podziału budżetu.

Modułowość

Kampania marketingu efektywnościowego opiera się na jednym lub kilku modułach, w zależności od celów marketingowych firmy. Sukces każdego modułu można analizować i oceniać niezależnie od innych elementów kampanii. Moduły o ewidentnie wysokiej skuteczności reklamowej można wzmocnić (w trakcie kampanii lub z efektem na przyszłe działania reklamowe), a moduły o niskiej skuteczności odpowiednio zredukować.

Sieć

Performance marketing można powiązać z klasycznymi środkami reklamowymi w ramach indywidualnego marketingu mix. Reklamodawcy mogą na przykład umożliwić zainteresowanym reagowanie online na komunikaty produktowe, które były rozpowszechniane za pomocą materiałów reklamowych offline.

Marketing efektywnościowy — wyznaczanie celów

Podstawowym celem wszelkich działań performance marketingowych jest osiągnięcie jak największego zasięgu kampanii reklamowej oraz maksymalnej liczby interakcji i transakcji. Jednak każdy środek performance marketingu wymaga starannego opracowania celów kampanii, aby zapewnić sukces reklamowy w określonym środowisku rynkowym.

Do wyznaczania celów i mierzenia sukcesu w marketingu efektywnościowym służy szeroka gama kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Firma reklamowa wybiera wskaźniki docelowe zgodnie ze strategią marketingową i celami firmy.

Ponadto w szczególności są również brane pod uwagę:

  • szczególne cechy produktów,
  • odpowiednie kanały dystrybucji,
  • potencjał rynku i konkurencji,
  • czas trwania kampanii,

  • budżet reklamowy.

Istnieją trzy kategorie wskaźników wydajności:

KPI zakresu

Wskaźniki wydajności zasięgu odzwierciedlają poziom świadomości firmy lub produktu. Wysoki poziom świadomości marki produktu odpowiada zwykle wysokiemu udziałowi w rynku. KPI zakresu to parametry czysto ilościowe, które jedynie przygotowują interakcje z grupą docelową klienta.

Przykłady wskaźników KPI zakresu:

  • Liczba wyświetleń reklamy wizualnej
  • Widoczność produktu w wyszukiwarkach takich jak Google

KPI interakcji

Interakcje to kontakty z osobami z grupy docelowej istotnej dla firmy. Interakcje często mają miejsce po tym, jak zainteresowane strony dowiedziały się już o firmie lub jej produktach w ramach kilku wcześniejszych działań marketingowych.

Przykłady interakcji KPI:

  • Wizyty na stronie (dłuższe niż dwie minuty)
  • Kontakty telefoniczne nawiązywane po odwiedzeniu strony docelowej

KPI transakcji

Wskaźniki realizacji transakcji pokazują ostateczny sukces sprzedażowy prezentowanego działania.

Przykłady KPI transakcji:

  • Wygenerowana sprzedaż

    • Liczba zamówień produktów

Przykłady konkretnych celów marketingu efektywnościowego:

Ogólny cel marketingowy — zwiększenie świadomości i zasięgu
• Cel marketingu efektywnościowego — wygenerowanie 5000 odwiedzających witrynę i 300 zapytań o informacje w ciągu czterech tygodni.

Ogólny cel marketingowy — zwiększenie świadomości i pozyskanie nowych klientów
• Cel marketingu efektywnościowego — pozyskanie 1000 subskrybentów newslettera i 100 nowych klientów.

Ogólny cel marketingowy — zwiększenie sprzedaży produktów i poprawa produktywności w wysyłce
Cel marketingu efektywnościowego — wygenerowanie 100 umów za pośrednictwem własnego portalu firmowego i zmniejszenie kosztów na zamówienie o 25%

Należy wziąć pod uwagę powiązania i interakcje między różnymi KPI, które można wykorzystać podczas projektowania kampanii performance marketingowej.

Performance marketing — środki

W performance marketingu można wybierać spośród wielu możliwych środków, m.in.:

  • Marketing w wyszukiwarkach

Marketing w wyszukiwarkach obejmuje optymalizację wyszukiwarek (SEO) i reklamę w wyszukiwarkach (SEA).

  • Marketing e-mailowy i newslettery

Marketing e-mailowy i newslettery są bardzo skuteczne w reklamie. Te formy reklamy mają na celu zwiększenie ruchu na stronie i wzmocnienie lojalności klientów.

  • Marketing afiliacyjny

W marketingu afiliacyjnym firma reklamowa umieszcza link na stronie internetowej osoby trzeciej. Operator tej strony internetowej (zwany podmiotem stowarzyszonym lub wydawcą) udostępnia reklamodawcy (sprzedawcy, reklamodawcy) powierzchnię reklamową. Zaletą marketingu afiliacyjnego jest to, że zwiększa zasięg, a tym samym poziom świadomości strony internetowej reklamodawcy.

  • Marketing displayowy

Marketing displayowy oznacza wykorzystanie powierzchni reklamowej na innych stronach internetowych. W przeciwieństwie do np. SEO (które polega na projektowaniu treści tekstowych), reklama displayowa opiera się głównie na przedstawieniach graficznych – na przykład w formie banerów reklamowych.

  • Marketing w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych stał się integralną częścią koncepcji marketingowej wielu firm. Coraz więcej firm reklamuje się na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram.

  • Marketing treści

Marketing treści opiera się na przydatnych informacjach, które powinny przekonać odbiorcę o kompetencjach i powadze reklamodawcy. W marketingu treści nie chodzi o pozytywny autoportret firmy lub jej produktów, ale o długoterminową lojalność zainteresowanych stron i obecnych klientów, którzy ostatecznie dokonują zakupu produktu z wewnętrznego przekonania.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)