Model SLB

Model AIDCAS
Model AIDCAS
7 marca, 2022
Specjalista Google Ads
Certyfikowany specjalista Google Ads
7 marca, 2022
Model SLB
Model SLB

Model SLB – czym jest i co trzeba o nim wiedzieć?

Reklama ma za zadanie nakłonienie jej odbiorcy do podejmowania konkretnych działań. Najczęściej jej zadaniem jest przekonanie go do zakupu, choć czasami zdarzają się też inne cele kampanii reklamowej np. zapis na listę oczekujących, umówienie się na konsultację, przeprowadzenie badania.

Kampanie reklamowe by mogły być skuteczne, są realizowane zgodnie z opracowanymi przez badaczy modelami. Jednym z nich jest model SLB? Co trzeba o nim wiedzieć? Jak działa? Z jakich etapów się składa?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Model SLB to tylko trzy etapy

Na początek zaznaczmy, że model SLB należy do najprostszych modeli reklamy. Powstał on w XIX wieku, kiedy realia życia różniły znacznie się od tych dzisiejszych. W związku z tym obecnie odchodzi się od tego modelu, jako zbyt powierzchownego, by mógł być skuteczny. Model ten składa się z trzech etapów:

  • Stay – zatrzymaj – ten etap polega na przyciągnięciu uwagi tak, by konsument na chwilę się zatrzymał i miał czas, by lepiej przyjrzeć się reklamowanemu produktowi.
  • Look – obejrzyj – konsument ogląda produkt, poznaje jego cechy i to, co go odróżnia od konkurencyjnych towarów.
  • Buy – kup – ostatni etap w tym modelu, który polega po prostu na podjęciu akcji, czyli podjęciu decyzji o zakupie. Konsument, który zobaczy reklamę, będzie chciał od razu dokonać zakupu. Model ten pomija więc wzbudzenie zainteresowania, pożądania oraz przekonanie do zakupu. Zgodnie z nim wystarczy zobaczyć reklamę, by od razu być przekonanym o słuszności swojego wyboru.

Skoro czytasz wpis pt. Model SLB to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Social media i media społecznościowe:

Praca agencji:

Kursy i szkolenia:

Model SLB w ujęciu współczesnym

Jak więc wyraźnie widać, model SLB zakładał, że wystarczy, że konsument zobaczy reklamę, by był gotowy do zakupu. W rzeczywistości wiemy, że proces ten jest zdecydowanie bardziej skomplikowany. Warto jednak zaznaczyć, że model ten powstał w XIX wieku. Wtedy reklamy były zdecydowanie mniej popularne niż w tej chwili i wzbudzały zdecydowanie większe zainteresowanie konsumentów. Nie oznacza to jednak, że już wtedy wystarczyło tylko pokazać produkt, by znaleźli się chętni do jego zakupu.

Dobrze jest znać ten model, ale równocześnie trzeba pamiętać, że nie ma on zbyt dużego zastosowania w świecie współczesnym. Obecnie opracowane są dużo lepsze modele, które lepiej odzwierciedlają oczekiwania współczesnych konsumentów.

Uwzględniają one też zaciętą walkę o uwagę odbiorców, którzy ze wszystkich stron są bombardowani przekazami reklamowymi oraz innymi informacjami. Z całą pewnością w naszych czasach samo zobaczenie reklamy nie oznacza, że jej odbiorca zdecyduje się na zakup.

Model SLB
Model SLB

Co zamiast modelu SLB?

Model SLB obecnie nie jest już używany. Zamiast niego zdecydowanie częściej stosuje się model AIDA, czyli taki, który składa się z czterech etapów: Attract, Interest, Desire i Action. Ten model jest zdecydowanie bardziej złożony niż SLB, choć też daleko mu do ideału i często jest on zastępowany przez jeszcze bardziej złożone konstrukcje.

Jest to dość oczywiste działanie, bo współcześni konsumenci mają bardzo duży wybór. Zatarły się granice handlowe i bez trudu można samodzielnie importować wybrane towary nawet z drugiego końca świata. Stąd też reklamy muszą być coraz lepiej dopasowane do oczekiwań odbiorców, a same towary lepiej wpisywać się w ich potrzeby.

Reklamy muszą też wyróżniać się kreatywną realizacją, dzięki której mogą wybić się ponad informacyjny szum i trafić do odpowiednich odbiorców. Ogromną rolę odgrywa także dopasowanie treści do konkretnych grup konsumenckich, których model SLB po prostu nie uwzględnia.

Projektując reklamy, warto rozważyć zastosowanie modelu AIDCAS, który jest rozbudowaną wersją modelu AIDA. To jeden z modeli, który jest najbardziej dopasowany do oczekiwań współczesnych konsumentów.

Z racji tego, że jednym z jego etapów jest budowanie satysfakcji, to może on skutecznie wpływać na budowanie lojalności wśród klientów, która jest niezwykle ważna i pomaga generować powtarzalny przychód. To szczególnie ważne w branżach, w których panuje duża i zacięta konkurencja. W nich przebicie się z konkretnym produktem jest szczególnie trudne.

Czy model SLB może się jeszcze przydać?

Stay-Look-Buy w naszych czasach niestety nie ma już prawa bytu. Ten model warto jednak znać jako pewnego rodzaju ciekawostkę. Dzięki jego znajomości można zauważyć, jak duże zmiany przeszedł marketing oraz sposoby docierania do klientów i perswazji.

Na tym przykładzie można też wnioskować, że aktualnie używane modele za jakiś czas także będą musiały się zmienić i zostać dopasowane do nowych oczekiwań i wyzwań stawianych przez klientów. By móc projektować efektywne kampanie reklamowe, które będą przynosiły konkretne przychody, warto zawsze mieć na względzie przeszłość i to, jak efekty osiągano kiedyś.

Model ten nie ma zastosowania, ale nie oznacza to wcale, że powinien trafić na śmietnik historii. Warto znać go po to, by móc realnie przewidywać kolejne zmiany, jakie będą przechodziły procesy marketingowe oraz organizowane kampanie reklamowe. To doskonały materiał dla badaczy, którzy mogą świadomie tworzyć nowe modele, które będą jeszcze bardziej skuteczne i efektowne.

Co myślisz o temacie jakim jest Model SLB? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)