Marketing w firmie

Oferta handlowa wzór
24 sierpnia, 2021
Jak zarobić pieniądze
24 sierpnia, 2021

Jak robić skuteczny marketing w firmie

Odpowiednio zaplanowana organizacja poszczególnych działów to filar każdej firmy, zarówno tej zatrudniającej pięćdziesiąt osób, jak i korporacji z liczbą pracowników przekraczającą tysiąc osób. Od prawidłowej struktury zależą szybkość i skuteczność podejmowanych decyzji, efektywność działania, obecność na rynku i stałe dążenie do poprawienia wyników. Jednym z działów, który szczególnie mocno wpływa na rozpoznawalność marki na rynku oraz wzrost satysfakcji klientów jest dział marketingu.

Jak prawidłowo zbudować dział marketingu

Marketing w firmie to swoisty fundament. Niezwykle istotne jest, aby szef marketingu posiadał bogate doświadczenie w tym obszarze, gdyż od jego podejścia, zaangażowania i stosunku do projektów będzie zależeć motywacja zespołu. Liczba osób w dziale marketingu uzależniona jest od wielkości firmy. Przedsiębiorstwa zatrudniające około dwustu osób zazwyczaj zatrudniają około sześciu lub siedmiu pracowników działu marketingu. Większe firmy oraz korporacje mogą pochwalić się marketingowym wsparciem kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu osób.

Jedną z kluczowych osób w marketingu jest manager lub specjalista do spraw produktu. To osoba, która odpowiedzialna jest za wdrożenie produktu na rynek i wyposażenie sił handlowych we wszystko, co jest potrzebne, aby go sprzedawać i osiągnąć sukces. Specjalista do spraw produktu przed jego wdrożeniem bada konkurencyjny rynek, zbiera opinie na temat właściwości produktu i od początku do końca pilotuje jego przygotowanie i wdrożenie. Ponadto specjalista ten projektuje wygląda opakowania, podejmuje decyzje jakie benefity należy komunikować konsumentom oraz dba o stronę formalną takiego projektu.

Kolejnym ważnym ogniwem marketingu w firmie będzie specjalista do spraw reklamy. Reklama to od zawsze dźwignia handlu. Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat reklama przeszła niemałą rewolucję i dziś to głównie internet napędza reklamę. Osoba na stanowisku specjalisty lub managera do spraw reklamy musi posiadać stosowne kompetencje: przede wszystkim dobrze orientować się w obsłudze social mediów (facebook, instagram, tik tok, youtube), znać bardzo dobrze podstawy content i trade marketingu oraz wiedzieć kiedy, w jakich sytuacjach i w jakich kategoriach produktowych skuteczniejsza będzie reklama w formie baneru, bliboardu, publikacji prasowej czy reklamy radiowej. Te cenne umiejętności często nabywa się przez długie lata i z tego powodu obserwuje się dość długi staż pracy specjalistów do spraw reklamy.

W dziale marketingu nie może też zabraknąć specjalisty do spraw promocji. Osoba na tym stanowisku musi nie tylko dobrze znać branżę, profil działalności firmy oraz produkty, ale również techniki sprzedaży i promocji, aby jak najlepiej wypromować określony produkt.

Marketing w firmie nie będzie istniał bez dobrego grafika. Grafik musi charakteryzować się wybitnymi umiejętnościami z zakresu komputerowych programów do tworzenia, ale przede wszystkim powinien być bystry, szukać kolokacji i prezentować produkt firmy w sposób wyszukany i nietuzinkowy. Na rynku jest bardzo wielu grafików, niestety bardzo duża część z nich nie ma odpowiednich kwalifikacji, aby zasilić szeregi działu marketingu.

Marketing w firmie to również wsparcie sprzedaży. Pod tym pojęciem rozumiemy wszystko, co wspiera i podtrzymuje sprzedaż: drukowane materiały marketingowe, regały promocyjne, gadżety, programy i konkursy lojalnościowe. Każda forma wsparcia sprzedaży przybliża do celu, a trzeba mieć na względzie, że są branże, gdzie cały biznes opiera się na relacjach i na wsparciu właśnie. Dlatego każdy skuteczny zespół marketingowy powinien na bieżąco opracowywać plan wsparcia sprzedaży, dostosowywać je do specyfiki branży i rynku.

Strategia marketingowa

Każda firma musi mieć określoną strategię marketingową. Nie da się osiągać wyników sprzedaży nie mając jasno określonej polityki marketingowej, zdefiniowanych kanałów sprzedaży i ich wspierania. Strategia marketingowa jest planem działania, który pozwala skutecznie rozwijać biznes. Za strategię marketingową zawsze odpowiada dyrektor marketingu. Musi on jednak pamiętać, że strategia marketingowa musi być spójna z misją i wizją firmy. Tylko kompatybilność w tym zakresie pozwala na zrozumiałe komunikaty do klientów i przejrzysty program działania.

Marketing w firmie odpowiada również za gadżety opatrzone logo. W dzisiejszych czasach firmowe długopisy, kubki, parasole, teczki, notatniki, breloki, miarki, czapki czy bluzy to absolutna konieczność. Gadżety od lat budują przywiązanie do marki. Dzięki temu, że są to drobne rzeczy nakłady na ich produkcję nie są bardzo wysokie. Dział marketingu dba o to, aby gadżety na bieżąco były uzupełniane i trafiały nie tylko do klientów, ale również do pracowników.

Marketing w firmie odpowiedzialny jest też za duże kampanie promocyjne. Każdego dnia widzimy w telewizji czy internecie setki różnych reklam. Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę jak wiele wysiłku kosztuje przygotowanie takiej reklamy. Kampania reklamowa zwykle ma kilka etapów: wybór i selekcja producenta filmu, nagrania czy projektu, nagrania próbne, weryfikacja i korekta scenariuszy. Często to długi i żmudny proces, zwłaszcza kiedy współpracujemy z niedoświadczonym realizatorem.

Kampania reklamowa może być zorganizowana na dużą ogólnokrajową skalę (reklama radiowa czy telewizyjna) oraz na mniejszą: lokalną. Mniejsze kampanie reklamowe to publikacje prasowe w lokalnych gazetach i czasopismach, banery przy wejściu do sklepów, bilbordy przy ruchliwych drogach, ulotki dystrybuowane na stacjach, dworcach czy przystankach autobusowych czy reklama w mediach społecznościowych, na przykład na facebooku czy Instagramie. Takie formy aktywności marketingowej są zdecydowanie bardziej ekonomiczne, nie wymagają ogromnych zasobów ludzkich do ich organizacji oraz co najważniejsze są niezwykle skuteczne. Dlaczego? Dlatego, że przygotowując mniejszą kampanię reklamową można dokładnie wyspecyfikować profil odbiorcy. Dla przykładu wybierając kampanię sms możemy zawęzić jej zasięg do osób o określonym profilu: w przedziale wiekowym 30-40 lat, aktywnych zawodowo, bez dzieci, posiadających mieszkanie na własność i zarabiających określoną kwotę miesięcznie. Reklamy celowane od zawsze sprawdzają się dużo bardziej niż ogólne kampanie reklamowe, które mogą być np. całkowicie nieadekwatne dla matki czwórki dzieci czy emerytowanego bankiera. Warto więc profilować swoich odbiorców, aby osiągnąć lepsze wyniki w promocji towaru.

Marketing w firmie odpowiada również za tworzenie i dystrybucję wszelkich form materiałów drukowanych, które nie tylko mają za zadanie budować markę, ale również być swoistym kanałem komunikacji zarówno z klientem, jak i z pracownikami. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju ulotkach, gazetkach firmowych, plakatach, folderach, tryptykach. Te drobne materiały marketingowe często zawierają w sobie esencję tego, co jest najważniejsze w produkcie: komunikują benefity i właściwości, w dużym skrócie prezentują najważniejsze kwestie dotyczące zastosowania czy aplikacji (są ściągą dla klienta, który nie musi być przecież fachowcem). Konsumenci lubią ulotki i zwięzłe komunikaty, ponieważ szybko są w stanie zapoznać się z określonym produktem i nie muszą wczytywać się w żadne nieistotne szczegóły, które często znajdują się w kartach technicznych czy kartach charakterystyki produktu.

Marketing w firmie buduje też więź z pracownikami. Regularne upominki z okazji dnia dziecka, świąt wielkanocnych czy Bożego Narodzenia są miłym gestem ze strony pracodawcy, który od lat cieszy się dużym uznaniem pracowników. Taka forma budowania relacji nie obciąża znacząco budżetu firmy, a zdecydowanie wzmacnia więź firmy z pracownikiem. I nie chodzi tutaj o żadne drogie prezenty, często wystarczy mały, drobny upominek, aby pracownik poczuł się doceniony i zauważony. Nie należy nigdy rezygnować z tej formy budowanie i wzmacniania relacji.

Marketing to również jednostka odpowiedzialna za spójność wszystkich materiałów graficznych z misją i wizją firmy. Dobry marketing manager wie, że w firmie powinny obowiązywać standardy jeśli chodzi o komunikację dotyczącą produktu: mowa tutaj zarówno o treści jak i grafice. Spójna komunikacja marketingowa sprawia, że firma jest postrzegana jako zrównoważona i skoncentrowana na swoich działaniach z jasno ugruntowaną wizją jak chce działać i jakie wyniki osiągać. Rozproszenie w dziale marketingu, złe decyzje menedżerskie czy brak doświadczenia w tej kwestii sprawiają, że bardzo dużo firm ma chaotyczną komunikację marketingową, klienci nie orientują się, w którą stronę przedsiębiorstwo chce podążać i jak chce budować swoją markę.


Kluczowe jest, aby wszyscy pracownicy działu marketingu rozumieli strategię i wierzyli w jej powodzenie. Muszą mówić jednym językiem i dążyć do tego samego celu. Aby działali w ten sposób manager marketingu musi zadbać o to, aby cały zespół wiedział dokładnie jaka jest strategia, jaka jest misja i wizja firmy, ale jakimi sposobami i z wykorzystaniem jakich narzędzi marketingowych będzie ona budowana. Warto zawsze słuchać zespołu, gdyż często na etapie projektowania strategii na kolejny rok czy kolejne lata pojawiają się błędy, które doświadczeni specjaliści wychwytują z prędkością światła. Należy zawsze wszystkie pomysły poddać w dyskusję, gdyż często burza mózgów w zespole generuje najlepsze pomysły i pozwala na korygowanie błędów i złych decyzji. Szef marketingu musi być gotowy i otwarty na głos swojego zespołu, nigdy nie może go ignorować. Nie ma złych pomysłów, zawsze każdą wątpliwość należy przedyskutować z całym zespołem.

Wniosek na koniec nasuwa się sam: nie da się zbudować spójnego przekazu jeśli chodzi o strategię firmy bez dobrze zorganizowanego i działającego działu marketingu mówiącego jednym językiem. To swoisty fundament, kręgosłup firmy. Zarząd każdego przedsiębiorstwa powinien w pierwszej kolejności zadbać o to, aby zatrudnić osoby wykwalifikowane w budowanie spójnej strategii marketingowej. Kompetencje tutaj są wprost nieocenione i nieodzowne.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)