Czy firmy powinny reklamować się podczas recesji? (marketing w czasie kryzysu)

FAQ Frequently Asked Questions

Marketing w czasie kryzysu: Czy firmy powinny reklamować się podczas recesji?

W obliczu recesji, która czai się tuż za rogiem, panuje na razie ogólne przekonanie, aby nadal reklamować się, ale o tym za chwilę.

Na dziś dzień gospodarka nie wydobrzała po pandemii i po przymusowym zamykaniu firm przez partię rządzącą.

I nagle bum…

Drugi cios. Światowy kryzys i szalejąca inflacja.

Omówmy ten temat.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Nie wierz we wszystko, co słyszysz.

Wbrew powszechnemu przekonaniu biznes w XXI wieku rządzi się cały czas swoimi starymi prawami.

W języku angielskim jest bardzo ciekawe powiedzenie:

„You miss 100% of the shots you don’t take”.

Czyli przegapisz 100% okazji do strzału jeśli nawet ich nie wykonasz.

I jest w tym dużo prawdy, bo jeśli nawet nie będziesz próbować to na pewno nie sprzedasz. A jak nie sprzedajesz to nie zarabiasz i musisz się pożegnać z biznesem.

W dodatku, (jak wiesz) podczas kryzysu czy recesji część firm zbankrutuje, a wielu konsumentom będzie się żyło gorzej, więc ograniczą konsumpcję.

Co z tego wynika? A to, że nawet nie uda Ci się utrzymać obecnego poziomu obrotów.

Czyli przyjmijmy hipotetycznie, że Twoje koszty stałe zostają na tym samym poziomie, inflacja wzrasta przez co za pieniądze możesz kupić mniej i z każdym tygodniem tracisz kolejnych klientów.

Rozumiesz?

Nie reklamujesz się, to wypadasz z biznesu.

Marketing w czasie kryzysu, a jakość leadów i wysokość sprzedaży

Oczywiście, reklamując się podczas kryzysu nie oczekuj, że będziesz mieć wyniki takie jak za czasów prosperity.

Jeśli w okresie, gdy „Wszystko rosło” miałeś stosunek 3:1 czyli z każdej wydaje złotówki miałeś 3 zł, to w czasie kryzysu będzie to może 2:1, albo nawet mniej, jak 1,2:1.

Kryzysy to czas na przetrwanie.

Jeśli przetrwasz recesję to działania, które wykonujesz wystrzelą Twój biznes w kosmos kiedy wszystko się unormalizuje.

Ale jeśli nie będziesz cały czas zdobywać nowych klientów, to albo narobisz sobie długów, co wywoła strach przed inwestycjami. Albo kiedy realia ekonomiczne będą promować wzrost, a Ty zaczniesz dopiero na nowo budować swój biznes, to konkurencja, która przetrwała kryzys odjedzie Tobie tak daleko, że nie dogonisz ich nawet przez kilka lat.

Ale czasami w starych powiedzeniach jest prawda. Być może słyszeliście, że marki powinny utrzymać reklamę w czasie recesji. Według badaczy i analityków marketingowych to powiedzenie jest w rzeczywistości słuszne.

Recesja czy kryzys?

W obliczu recesji, która może czaić się za rogiem, marketerzy mogą się zastanawiać, jak zarządzać budżetami reklamowymi. Odpowiedź często zależy od sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, ale ogólnie rzecz biorąc, firmy konsultingowe i agencje marketingowe z naszej branży wydają się w dużej mierze doradzać swoim klientom, aby zachowali reklamy, nawet jeśli będziemy musieli zmieniać swoje strategie targetowania lub przekazu.

Takie jest również nasze stanowisko.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Przewaga konkurencyjna

Oczywiście, niektóre marki mogą zmniejszyć wydatki na reklamy. Na przykład marki, które martwią się o swoje przepływy pieniężne, mogą postrzegać reklamę jako „najłatwiejszą rzecz do wyrzucenia, aby zoptymalizować wydatki”.

Chociaż prawdą jest, że zaprzestanie reklamy może być łatwiejsze niż zamknięcie fabryki lub wycofanie się z kontraktu terminowego, decyzja ta nie jest pozbawiona kosztów.

Jak wyglądała sytuacja w czasie i po kryzysie światowym z 2008 roku?

Na przykład analiza firm w recesji w 2008 r. przeprowadzona przez McKinsey wykazała, że zarówno oczywiste posunięcia w zakresie cięcia kosztów, jak i działania sprzeczne z intuicją, takie jak zwiększenie sprzedaży i wydatków na marketing, mogą poprawić sytuację firmy w fazie ożywienia.

Jak John Quelch ujął to w Financial Times w 2008 r.: (moje dosłowne tłumaczenie z ang.) „Dobrze udokumentowano, że marki, które zwiększają wydatki na reklamę w czasie recesji, gdy konkurenci ograniczają swój udział, mogą zwiększyć udział w rynku i zwrot z inwestycji przy niższych kosztach niż w czasach dobrej koniunktury gospodarczej”.

Jako trzecie przytoczę badanie przeprowadzone przez firmę konsultingową Engagement Labs po recesji w 2008 roku, które przekazało podobny punkt: Zarówno marki finansowe, jak i samochodowe, które dokonały dużych i umiarkowanych cięć wydatków na reklamę, odnotowały spadek sentymentu netto do swoich marek, podczas gdy marki, które utrzymały swoje wydatki nie.

Przykład Netflix

Jako doskonały przykład możemy wskazać Netflix podczas Wielkiej Recesji w 2008 roku. Amerykanie stali się wtedy niezwykle wrażliwi na ceny, ale nadal chcieli rozrywki, więc Netflix musiał intensywnie reklamować się, aby zmienić zwyczaje konsumentów związane z wypożyczaniem filmów.

Kluczowe będzie również dotarcie do najbardziej lojalnych klientów, ponieważ ewangeliści i stali klienci marki mają tendencję do generowania znacznej części zysków firmy. E-mail marketing i programy lojalnościowe są dobrymi kanałami dotarcia do tej grupy odbiorców.

Marki, które kontynuują reklamę, powinny zachować ostrożność i przejrzystość w swoich kreacjach, aby zwiększyć świadomość.

Ważne jest, aby pozostać, ale jeszcze ważniejsze jest, aby kampanie marketingowe działały dla Ciebie. Jeśli Twoja kreacja nie jest zoptymalizowana i jest źle interpretowana, nie pomaga Twojej marce, pomaga konkurencji.

Często podczas recesji marki skłaniają się ku reklamom „nastawionym na perswazję”, co oznacza reklamy promujące pakiety, rabaty lub inne tego typu oferty. Ten rodzaj przekazu może być skuteczny w zachęcaniu ludzi do działania, ale może w mniejszym stopniu dotyczyć budowania przywiązania do marki.

Schemat działań w czasie kryzysu i recesji

Aby zrozumieć jak działa marketing i reklama w połączeniu z wydatkami musisz zrozumieć ekonomiczny cykl życia. Oto przykład z parp:

Kolejność kroków powinna wyglądać następująco:

Faza spowolnienia

  • Na czas kryzysu ostrożnie zarządzaj długiem i konsekwentnie odbieraj należności;
  • Obniżaj niepotrzebne nakłady inwestycyjne w celu ochrony przepływów pieniężnych;
  • Rozpocznij działania zmierzające do obniżenia kosztów zatrudnienia;
  • Tnij zapasy i zmień politykę zakupową, aby nie generować niepotrzebnych kosztów;
  • Redukuj udział długu wobec kapitału własnego oraz popraw relację zobowiązań krótko- i długoterminowych, aby zminimalizować koszty finansowe.

Faza recesji

  • Wbrew trendom, nie zmniejszaj nakładów na reklamę (a nawet zwiększ) – budujesz dzięki temu markę i udział w rynku;
  • Zwiększaj nakłady inwestycyjne, aby opracować innowacyjne produkty i przygotować moce produkcyjne na czas ożywienia;
  • Stosuj elastyczność form pracy i czasu pracy oraz sprzyjającą elastyczności kulturę organizacyjną, aby obniżyć koszty pracy;
  • Modernizuj posiadany majątek trwały;
  • Obniż ceny w odpowiedzi na mniejszy popyt;
  • Utrzymaj kluczowe talenty w oczekiwaniu na powrót koniunktury, aby budować jakość;
  • W trudnych czasach sprzedawaj wartość. Zmodyfikuj asortyment produktów i przekaz reklamowy, aby dopasować go do koniunktury.

Faza ożywienia

  • Uzyskaj dostęp do kredytów w oczekiwaniu na ekspansję;
  • Korzystając z niskich cen stopniowo zwiększaj zapasy i zakupy, by przygotować się do ekspansji;
  • Uruchom programy szkoleniowe, by przygotować pracowników na koniec recesji;
  • Wykorzystaj okazję na strategiczne fuzje i przejęcia oraz doinwestowanie zgodnie z maksymą „kupuj tanio, sprzedaj drogo”.

Jak prowadzić działania marketingowe podczas kryzysu

Prowadzenie działań marketingowych podczas kryzysu jest wyzwaniem dla wielu firm, ale jednocześnie może być okazją do zwiększenia lojalności klientów i wzmocnienia pozycji na rynku. Poniżej przedstawiam kilka ważnych kroków, które warto podjąć w celu skutecznej reakcji na sytuację kryzysową:

  1. Dostosuj strategię marketingową – W sytuacji kryzysowej istnieje konieczność dostosowania strategii marketingowej do zmieniających się warunków rynkowych. Należy skupić się na istotnych dla klientów kwestiach, jak np. bezpieczeństwo produktów lub usług, dostępność czy cena.
  2. Skup się na komunikacji – W sytuacji kryzysowej kluczowe jest skupienie się na komunikacji z klientami. Warto regularnie informować o zmianach, które są podejmowane w związku z kryzysem, np. zmiany godzin otwarcia sklepów czy sposobu realizacji zamówień.
  3. Pamiętaj o empatii – W czasie kryzysu klienci potrzebują wsparcia i empatii ze strony przedsiębiorstw. Dlatego warto wykazywać zrozumienie dla trudnej sytuacji oraz oferować wsparcie, np. poprzez bezpłatne usługi lub specjalne promocje.
  4. Korzystaj z mediów społecznościowych – W obecnych czasach media społecznościowe są bardzo ważnym kanałem komunikacji z klientami. Warto korzystać z nich w celu informowania o zmianach oraz aktywnie odpowiadać na pytania i komentarze.
  5. Dostosuj formy promocji – W czasie kryzysu warto przemyśleć formy promocji i zastanowić się, jakie działania będą najskuteczniejsze. Można np. skupić się na marketingu online, jak np. e-maile lub kampanie w mediach społecznościowych.

Podsumowując, prowadzenie działań marketingowych podczas kryzysu wymaga elastyczności i szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. Kluczowe jest skupienie się na komunikacji z klientami oraz dostosowanie strategii do ich potrzeb i oczekiwań.

Przykłady firm które reklamowały się w czasie kryzysu i BARDZO im się to opłaciło

Pierwszy przykład to Netflix, o którym już wspomniałem wcześniej w tym artykule.

Camel

Mówimy tutaj o wielkim kryzysie w USA w latach 20 i 30 ubiegłego wieku. Dzięki temu, że firma Camel nie obcięła wydatków reklamowych, tak jak ich konkurenci, to w 1935 roku stali się jednym z liderów rynku.

FedEX

FedEx powstało w 1973 roku podczas wielkiego kryzysu naftowego. Zastanów się jak to brzmi, kryzys naftowy i firma kurierska. Aż ciarki przechodzą. A mimo to wierzyli w siebie i cały czas inwestowali, aby iść do przodu.

Toyota

Kolejny przykład wielkiego kryzysu naftowego. Dzięki zwiększaniu swoich wydatków na marketing w 1976 roku Toyotya prześcignęła Volkswagena jako najczęściej importowany samochód w Stanach Zjednoczonych.

Pizza HUT i Taco Bell

W latach 1990-91 pizzerii Pizza Hut udało się zwiększyć sprzedaż o 61%. Nowe rekordy biło również wtedy Taco Bell, a to za sprawą tego, że McDonalds podjął decyzję, by obciąć budżety reklamowe.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Chcesz podjąć z nami współpracę i nie wiesz jak najlepiej przeprowadzić swój marketing w czasie kryzysu? Pomożemy ustalić strategię reklamową na czas recesji i gorszych czasów.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!