Czy firmy powinny reklamowa膰 si臋 podczas recesji?

Buyer Persona co to jest i jak j膮 tworzy膰
30 czerwca, 2022
Growth marketing -czym jest marketing wzrostu? 8 zasad
2 lipca, 2022
FAQ Frequently Asked Questions

Marketing w czasie kryzysu: Czy firmy powinny reklamowa膰 si臋 podczas recesji?

W obliczu recesji, kt贸ra czai si臋 tu偶 za rogiem, panuje na razie og贸lne przekonanie, aby nadal reklamowa膰 si臋, ale o tym za chwil臋.

Na dzi艣 dzie艅 gospodarka nie wydobrza艂a po pandemii i po przymusowym zamykaniu firm przez parti臋 rz膮dz膮c膮.

I nagle bum…

Drugi cios. 艢wiatowy kryzys i szalej膮ca inflacja.

Om贸wmy ten temat.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

Nie wierz we wszystko, co s艂yszysz.

Wbrew powszechnemu przekonaniu biznes w XXI wieku rz膮dzi si臋 ca艂y czas swoimi starymi prawami.

W j臋zyku angielskim jest bardzo ciekawe powiedzenie:

„You miss 100% of the shots you don鈥檛 take”.

Czyli przegapisz 100% okazji do strza艂u je艣li nawet ich nie wykonasz.

I jest w tym du偶o prawdy, bo je艣li nawet nie b臋dziesz pr贸bowa膰 to na pewno nie sprzedasz. A jak nie sprzedajesz to nie zarabiasz i musisz si臋 po偶egna膰 z biznesem.

W dodatku, (jak wiesz) podczas kryzysu czy recesji cz臋艣膰 firm zbankrutuje, a wielu konsumentom b臋dzie si臋 偶y艂o gorzej, wi臋c ogranicz膮 konsumpcj臋.

Co z tego wynika? A to, 偶e nawet nie uda Ci si臋 utrzyma膰 obecnego poziomu obrot贸w.

Czyli przyjmijmy hipotetycznie, 偶e Twoje koszty sta艂e zostaj膮 na tym samym poziomie, inflacja wzrasta przez co za pieni膮dze mo偶esz kupi膰 mniej i z ka偶dym tygodniem tracisz kolejnych klient贸w.

Rozumiesz?

Nie reklamujesz si臋, to wypadasz z biznesu.

Marketing w czasie kryzysu, a jako艣膰 lead贸w i wysoko艣膰 sprzeda偶y

Oczywi艣cie, reklamuj膮c si臋 podczas kryzysu nie oczekuj, 偶e b臋dziesz mie膰 wyniki takie jak za czas贸w prosperity.

Je艣li w okresie, gdy „Wszystko ros艂o” mia艂e艣 stosunek 3:1 czyli z ka偶dej wydaje z艂ot贸wki mia艂e艣 3 z艂, to w czasie kryzysu b臋dzie to mo偶e 2:1, albo nawet mniej, jak 1,2:1.

Kryzysy to czas na przetrwanie.

Je艣li przetrwasz recesj臋 to dzia艂ania, kt贸re wykonujesz wystrzel膮 Tw贸j biznes w kosmos kiedy wszystko si臋 unormalizuje.

Ale je艣li nie b臋dziesz ca艂y czas zdobywa膰 nowych klient贸w, to albo narobisz sobie d艂ug贸w, co wywo艂a strach przed inwestycjami. Albo kiedy realia ekonomiczne b臋d膮 promowa膰 wzrost, a Ty zaczniesz dopiero na nowo budowa膰 sw贸j biznes, to konkurencja, kt贸ra przetrwa艂a kryzys odjedzie Tobie tak daleko, 偶e nie dogonisz ich nawet przez kilka lat.

Ale czasami w starych powiedzeniach jest prawda. By膰 mo偶e s艂yszeli艣cie, 偶e marki powinny utrzyma膰 reklam臋 w czasie recesji. Wed艂ug badaczy i analityk贸w marketingowych to powiedzenie jest w rzeczywisto艣ci s艂uszne.

Recesja czy kryzys?

W obliczu recesji, kt贸ra mo偶e czai膰 si臋 za rogiem, marketerzy mog膮 si臋 zastanawia膰, jak zarz膮dza膰 bud偶etami reklamowymi. Odpowied藕 cz臋sto zale偶y od sytuacji wewn臋trznej i zewn臋trznej, ale og贸lnie rzecz bior膮c, firmy konsultingowe i agencje marketingowe z naszej bran偶y wydaj膮 si臋 w du偶ej mierze doradza膰 swoim klientom, aby zachowali reklamy, nawet je艣li b臋dziemy musieli zmienia膰 swoje strategie targetowania lub przekazu.

Takie jest r贸wnie偶 nasze stanowisko.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Przewaga konkurencyjna

Oczywi艣cie, niekt贸re marki mog膮 zmniejszy膰 wydatki na reklamy. Na przyk艂ad marki, kt贸re martwi膮 si臋 o swoje przep艂ywy pieni臋偶ne, mog膮 postrzega膰 reklam臋 jako 鈥瀗aj艂atwiejsz膮 rzecz do wyrzucenia, aby zoptymalizowa膰 wydatki鈥.

Chocia偶 prawd膮 jest, 偶e zaprzestanie reklamy mo偶e by膰 艂atwiejsze ni偶 zamkni臋cie fabryki lub wycofanie si臋 z kontraktu terminowego, decyzja ta nie jest pozbawiona koszt贸w.

Jak wygl膮da艂a sytuacja w czasie i po kryzysie 艣wiatowym z 2008 roku?

Na przyk艂ad analiza firm w recesji w 2008 r. przeprowadzona przez McKinsey wykaza艂a, 偶e zar贸wno oczywiste posuni臋cia w zakresie ci臋cia koszt贸w, jak i dzia艂ania sprzeczne z intuicj膮, takie jak zwi臋kszenie sprzeda偶y i wydatk贸w na marketing, mog膮 poprawi膰 sytuacj臋 firmy w fazie o偶ywienia.

Jak John Quelch uj膮艂 to w Financial Times w 2008 r.: (moje dos艂owne t艂umaczenie z ang.) 鈥濪obrze udokumentowano, 偶e marki, kt贸re zwi臋kszaj膮 wydatki na reklam臋 w czasie recesji, gdy konkurenci ograniczaj膮 sw贸j udzia艂, mog膮 zwi臋kszy膰 udzia艂 w rynku i zwrot z inwestycji przy ni偶szych kosztach ni偶 w czasach dobrej koniunktury gospodarczej鈥.

Jako trzecie przytocz臋 badanie przeprowadzone przez firm臋 konsultingow膮 Engagement Labs po recesji w 2008 roku, kt贸re przekaza艂o podobny punkt: Zar贸wno marki finansowe, jak i samochodowe, kt贸re dokona艂y du偶ych i umiarkowanych ci臋膰 wydatk贸w na reklam臋, odnotowa艂y spadek sentymentu netto do swoich marek, podczas gdy marki, kt贸re utrzyma艂y swoje wydatki nie.

Przyk艂ad Netflix

Jako doskona艂y przyk艂ad mo偶emy wskaza膰 Netflix podczas Wielkiej Recesji w 2008 roku. Amerykanie stali si臋 wtedy niezwykle wra偶liwi na ceny, ale nadal chcieli rozrywki, wi臋c Netflix musia艂 intensywnie reklamowa膰 si臋, aby zmieni膰 zwyczaje konsument贸w zwi膮zane z wypo偶yczaniem film贸w.

Kluczowe b臋dzie r贸wnie偶 dotarcie do najbardziej lojalnych klient贸w, poniewa偶 ewangeli艣ci i stali klienci marki maj膮 tendencj臋 do generowania znacznej cz臋艣ci zysk贸w firmy. E-mail marketing i programy lojalno艣ciowe s膮 dobrymi kana艂ami dotarcia do tej grupy odbiorc贸w.

Marki, kt贸re kontynuuj膮 reklam臋, powinny zachowa膰 ostro偶no艣膰 i przejrzysto艣膰 w swoich kreacjach, aby zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰.

Wa偶ne jest, aby pozosta膰, ale jeszcze wa偶niejsze jest, aby kampanie marketingowe dzia艂a艂y dla Ciebie. Je艣li Twoja kreacja nie jest zoptymalizowana i jest 藕le interpretowana, nie pomaga Twojej marce, pomaga konkurencji.

Cz臋sto podczas recesji marki sk艂aniaj膮 si臋 ku reklamom 鈥瀗astawionym na perswazj臋鈥, co oznacza reklamy promuj膮ce pakiety, rabaty lub inne tego typu oferty. Ten rodzaj przekazu mo偶e by膰 skuteczny w zach臋caniu ludzi do dzia艂ania, ale mo偶e w mniejszym stopniu dotyczy膰 budowania przywi膮zania do marki.

Schemat dzia艂a艅 w czasie kryzysu i recesji

Aby zrozumie膰 jak dzia艂a marketing i reklama w po艂膮czeniu z wydatkami musisz zrozumie膰 ekonomiczny cykl 偶ycia. Oto przyk艂ad z parp:

Kolejno艣膰 krok贸w powinna wygl膮da膰 nast臋puj膮co:

Faza spowolnienia

  • Na czas kryzysu ostro偶nie zarz膮dzaj d艂ugiem i konsekwentnie odbieraj nale偶no艣ci;
  • Obni偶aj niepotrzebne nak艂ady inwestycyjne w celu ochrony przep艂yw贸w pieni臋偶nych;
  • Rozpocznij dzia艂ania zmierzaj膮ce do obni偶enia koszt贸w zatrudnienia;
  • Tnij zapasy i zmie艅 polityk臋 zakupow膮, aby nie generowa膰 niepotrzebnych koszt贸w;
  • Redukuj udzia艂 d艂ugu wobec kapita艂u w艂asnego oraz popraw relacj臋 zobowi膮za艅 kr贸tko- i d艂ugoterminowych, aby zminimalizowa膰 koszty finansowe.

Faza recesji

  • Wbrew trendom, nie zmniejszaj nak艂ad贸w na reklam臋 (a nawet zwi臋ksz) 鈥 budujesz dzi臋ki temu mark臋 i udzia艂 w rynku;
  • Zwi臋kszaj nak艂ady inwestycyjne, aby opracowa膰 innowacyjne produkty i przygotowa膰 moce produkcyjne na czas o偶ywienia;
  • Stosuj elastyczno艣膰 form pracy i czasu pracy oraz sprzyjaj膮c膮 elastyczno艣ci kultur臋 organizacyjn膮, aby obni偶y膰 koszty pracy;
  • Modernizuj posiadany maj膮tek trwa艂y;
  • Obni偶 ceny w odpowiedzi na mniejszy popyt;
  • Utrzymaj kluczowe talenty w oczekiwaniu na powr贸t koniunktury, aby budowa膰 jako艣膰;
  • W trudnych czasach sprzedawaj warto艣膰. Zmodyfikuj asortyment produkt贸w i przekaz reklamowy, aby dopasowa膰 go do koniunktury.

Faza o偶ywienia

  • Uzyskaj dost臋p do kredyt贸w w oczekiwaniu na ekspansj臋;
  • Korzystaj膮c z niskich cen stopniowo zwi臋kszaj zapasy i zakupy, by przygotowa膰 si臋 do ekspansji;
  • Uruchom programy szkoleniowe, by przygotowa膰 pracownik贸w na koniec recesji;
  • Wykorzystaj okazj臋 na strategiczne fuzje i przej臋cia oraz doinwestowanie zgodnie z maksym膮 鈥瀔upuj tanio, sprzedaj drogo鈥.

Przyk艂ady firm kt贸re reklamowa艂y si臋 w czasie kryzysu i BARDZO im si臋 to op艂aci艂o

Pierwszy przyk艂ad to Netflix, o kt贸rym ju偶 wspomnia艂em wcze艣niej w tym artykule.

Camel

M贸wimy tutaj o wielkim kryzysie w USA w latach 20 i 30 ubieg艂ego wieku. Dzi臋ki temu, 偶e firma Camel nie obci臋艂a wydatk贸w reklamowych, tak jak ich konkurenci, to w 1935 roku stali si臋 jednym z lider贸w rynku.

FedEX

FedEx powsta艂o w 1973 roku podczas wielkiego kryzysu naftowego. Zastan贸w si臋 jak to brzmi, kryzys naftowy i firma kurierska. A偶 ciarki przechodz膮. A mimo to wierzyli w siebie i ca艂y czas inwestowali, aby i艣膰 do przodu.

Toyota

Kolejny przyk艂ad wielkiego kryzysu naftowego. Dzi臋ki zwi臋kszaniu swoich wydatk贸w na marketing w 1976 roku Toyotya prze艣cign臋艂a Volkswagena jako najcz臋艣ciej importowany samoch贸d w Stanach Zjednoczonych.

Pizza HUT i Taco Bell

W latach 1990-91 pizzerii Pizza Hut uda艂o si臋 zwi臋kszy膰 sprzeda偶 o 61%. Nowe rekordy bi艂o r贸wnie偶 wtedy Taco Bell, a to za spraw膮 tego, 偶e McDonalds podj膮艂 decyzj臋, by obci膮膰 bud偶ety reklamowe.

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Chcesz podj膮膰 z nami wsp贸艂prac臋 i nie wiesz jak najlepiej przeprowadzi膰 sw贸j marketing w czasie kryzysu? Pomo偶emy ustali膰 strategi臋 reklamow膮 na czas recesji i gorszych czas贸w.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)