Marketing relacji, zaprzyjaźnij się z klientem i buduj zaufanie!

projektowanie graficzne
Projektowanie graficzne: wszystko na temat projektowania graficznego
29 marca, 2022
Aplikacje webowe
Aplikacje webowe, na czym polega tworzenie aplikacji internetowych
29 marca, 2022
Marketing relacji
Marketing relacji

Marketing relacji. Jak budować więzi z klientem?

Marketing relacji. W pierwszej chwili zestawienie tych dwóch słów zdaje się być wręcz oksymoronem. Wszakże marketing to przecież działania mające na celu realizację konkretnych zamierzeń, w tym zwiększenie popularności marki i co za tym idzie – wzrost sprzedaży. Gdzie tu zatem miejsce dla rzeczonych relacji?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Więzi czy transakcje?

Dziś już wiemy, że jedno może wynikać z drugiego – nim jednak pojawiła się koncepcja marketingu relacyjnego oraz indywidualnego podejścia do klienta, wszelkie działania reklamowe kierowano głównie do odbiorcy masowego.

Jeszcze kilkanaście lat wstecz, przed popularyzacją internetu oraz mediów społecznościowych, komunikacja reklamowa odbywała się jednokierunkowo.

Marketing transakcyjny, bo tak dziś nazywamy działania, w których to marka miała wyłączny wpływ na swój wizerunek, polegał na idealizacji produktu, a jedynym feedbackiem z rynku był wówczas poziom sprzedaży.

Kampanie oparte o spoty w mediach skutecznie nakłaniały do zakupów, jednak nieustanne pozyskiwanie nowych odbiorców stanowiło ogromne koszta.

Stąd też powstała potrzeba utrzymania przy sobie dotychczasowy klientów, a wraz z nią marketing relacyjny.

Marketing relacji
Marketing relacji

Dialog w sprzedaży

Marketing relacji, jak sama nazwa wskazuje, opiera się o specyficzny rodzaj więzi między producentem, czy sprzedawcą a konsumentem. W koncepcji tej klient zostaje niejako włączony w proces budowania marki. Komunikacja odbywa się tu na zasadach dialogu.

Rynek sygnalizuje zapotrzebowanie, na które odpowiada firma, a następnie klient, rozumiany, jako jednostka, nie jak w przypadku marketingu transakcyjnego, ogół, wyraża swoją opinię, najczęściej za pośrednictwem internetu.

Dzięki takiemu podejściu marka może w zasadzie natychmiastowo reagować na feedback, a odbiorca czuje się ważny, co buduje w nim potrzebę pozostania lojalnym wobec danego brandu.

Co istotne, w marketingu relacyjnym, jakość produktu nie jest jedynym czynnikiem skłaniającym do zakupów. Niemniej istotna jest reputacja marki oraz jej public relations.

Lubię to!

Bez wątpienia, tym co przyczyniło się, a wręcz wyegzekwowało popularyzację strategii marketingowej zwanej relacyjną, są media społecznościowe. Internet wyniósł konsumenta na piedestał i niejako wręczył mu megafon, dzięki któremu jego głos stał się słyszalny w zasadzie na całym świecie. W dzisiejszych czasach kciuki w górę i serduszka nierzadko stanowią o wartości brandu.

Za pośrednictwem portali, takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter każdy może nie tylko wyrazić zapotrzebowanie na dany towar, czy usługę, ale również po transakcji podzielić się swoimi odczuciami.

Co więcej, ocenie internautów podlega nie tylko proces zakupów, ale wszelkie działania marki. Wszakże marketing relacyjny nie polega wyłącznie na sprzedaży produktu, ale również wartości przemawiających do grupy docelowej.

Personalizacja, czyli klucz do bram sukcesu

Komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych, na której opiera się marketing relacyjny, pozwala na dopasowanie działań marki do potrzeb odbiorców. Każdy z nas, internautów, co dnia korzystając z sieci, ujawnia swoje przeróżne preferencje.

Muzyka, której słuchamy, przepisy, z których korzystamy przygotowując obiad, a także wszelkie treści, które nagradzamy kciukiem w górę na Facebooku, czy serduszkiem na Instagramie tworzą nasz profil, jako potencjalnego klienta.

Dzięki wiedzy o naszych zainteresowaniach i potrzebach każda firma może personalizować swoje działania i dzięki temu stawać się w naszych oczach atrakcyjniejszą.

Wszakże przy dzisiejszym dostępie do właściwie każdego rodzaju towarów i usług, konkurowanie jakością już nie wystarczy. By odnieść sukces marka musi wzbudzać pozytywne emocje. Te natomiast rodzą się dzięki dobrze zbudowanemu wizerunkowi.

Sprzedaj siebie, a towar sprzeda się sam!

Marketing relacji, jak już zostało ustalone, opiera się o więzi nawiązane pomiędzy brandem a klientem. By te jednak mogły zaistnieć, ze strony marki musi zostać podjęty szereg działań. Budowanie wizerunku w internecie to obecnie jedno z podstawowych zadań z zakresu nie tylko marketingu, ale i public relations. To, jaką reputacją cieszy się brand, bezpośrednio przekłada się na sprzedaż.

Dawniej klienci oczekiwali od marki głównie jakości, przy obecnej konkurencyjności na rynku jednak istotne stają się także wartości, takie jak podejście do ochrony środowiska, a nawet warunki zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Profile w mediach społecznościowych służą dziś do przekazywania filozofii, do której oferta komercyjna zdaje się być jedynie dodatkiem.

Marketing relacji daje niesamowite możliwości rozwoju, nawet tym firmom, których budżet jest okrojony. Dzięki mediom społecznościowym komunikacja z klientem staje się znacznie ułatwiona. Jednak, choć internet bez wątpienia ułatwia dotarcie do grupy docelowej i dopasowanie produktu do jej potrzeb, to stawia także swoje wymagania.

Na każdy like na Facebooku czy follow na Instagramie marki pracują kreatywnymi działaniami, tworzeniem angażujących treści i stałym podążaniem za aktualnymi trendami.

Co sądzisz o wpisie pt. Marketing relacji? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)