Marketing polityczny Agencja -co robi? (przyk艂ady, definicja, oferta, cennik)

FAQ Frequently Asked Questions
Marketing polityczny

Marketing polityczny Agencja -co robi? (przyk艂ady)

Polska scena polityczna, kt贸ra w og贸lnym zarysie dzieli si臋 na prawic臋, lewic臋 i centrum, nie jest jednolita. Mnogo艣膰 partii i ugrupowa艅 powoduje, 偶e wyborcy maj膮 szerokie pole do popisu, je艣li chodzi o przekazywanie g艂os贸w w wyborach, lecz z drugiej strony mog膮 czu膰 si臋 lekko zdezorientowani.

W sytuacji du偶ej konkurencji pojedynczy politycy oraz ca艂e stronnictwa musz膮 wnikliwie przeanalizowa膰 swoj膮 pozycj臋 oraz wdro偶y膰 plan, kt贸rego zadaniem b臋dzie przekonanie odbiorc贸w do ich wizji pa艅stwa.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Marketing polityczny sprowadza si臋 zatem w g艂贸wnej mierze do promowania osoby danego kandydata na okre艣lone stanowisko b膮d藕 ca艂ej partii poprzez zyskiwanie szacunku i zaufania opinii publicznej.

G艂贸wne elementy marketingu politycznego

W ka偶dej kampanii wyborczej musz膮 si臋 zawrze膰:

  • strategie wyborcze (ang. elections strategy),
  • polityczny public relations (ang. political PR),
  • miejsce w sonda偶ach (ang. polls),
  • wizerunek telewizyjny kandydat贸w/partii (ang. TV image).

Marketing polityczny w Polsce

Politycy nie maj膮 艂atwego zadania z uwagi na fakt, 偶e Polacy maj膮 za sob膮 burzliw膮 histori臋 i wielokrotnie zawiedli si臋 na tzw. w艂adzy. Wielu z nich pami臋ta przesz艂e do艣wiadczenia oraz potkni臋cia poprzednich rz膮dz膮cych, wi臋c s膮 nastawieni sceptycznie do polityki w og贸le.

Politykom ponadto nie dodaje chwa艂y zmienianie pogl膮d贸w politycznych i oboz贸w. Jest to niestety do艣膰 powszechn膮 praktyk膮, 偶e osoby zajmuj膮ce si臋 polityk膮 odchodz膮 z macierzystych ugrupowa艅 do innych partii lub tworz膮 swoje w艂asne stronnictwa pod innym szyldem.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Public relations i marketing polityczny

Z wizerunkowego punktu widzenia dzia艂anie takie nie jest dla nich za bardzo op艂acalne, poniewa偶 mog膮 by膰 przez to postrzegani jako zmienni, nierzetelni i niegodni zaufania.

Marketing polityczny ma na celu g艂贸wnie przekonanie spo艂ecze艅stwa do danego polityka lub grupy polityk贸w, kt贸re znajdzie swoje wymierne odzwierciedlenie podczas wybor贸w.

Pozyskanie wyborc贸w odbywa si臋 dwutorowo. Po pierwsze, czyni si臋 zabiegi marketingowe ukierunkowane na dotychczasowych wyborc贸w, aby nie zmienili zdania i w kolejnym g艂osowaniu poparli tych samych kandydat贸w. Po drugie, chodzi o nieustanne poszerzanie strefy wp艂yw贸w, aby podczas nast臋pnych wybor贸w uzyska膰 jeszcze wi臋ksze poparcie i liczniejsze grono sympatyk贸w.

Marketing polityczny perspektywa psychologiczna

Czasami dzia艂ania marketingowe maj膮 r贸wnie偶 na celu przekonanie spo艂ecze艅stwa do zasadno艣ci i atrakcyjno艣ci program贸w rz膮dowych. W zale偶no艣ci od grup docelowych, do kt贸rych ma by膰 skierowana reklama, przeprowadza si臋 analiz臋 potrzeb i przedstawia promowane tre艣ci w taki spos贸b, by odpowiada艂y potrzebom obywateli.

G艂贸wnym targetem marketingu politycznego s膮 osoby uprawnione do g艂osowania, czyli posiadaj膮ce czynne prawo wyborcze. W Polsce wybiera膰 swoich przedstawicieli do w艂adz samorz膮dowych lub og贸lnopolskich mog膮 obywatele, kt贸rzy najp贸藕niej w dniu wybor贸w uko艅czyli 18 rok 偶ycia, nie zosta艂y ubezw艂asnowolnione ani skazane prawomocnym wyrokiem s膮du b膮d藕 trybuna艂u w zakresie odebrania praw wyborczych.

Jest to ogromna ilo艣膰 doros艂ych obywateli, kt贸rzy oczywi艣cie dziel膮 si臋 na pomniejsze grupy o specyficznych preferencjach (np. osoby niepe艂nosprawne, samotne matki, osoby reprezentuj膮ce konkretne zawody lub emeryci, i renci艣ci). Idealny program wyborczy musi uwzgl臋dnia膰 potrzeby najwa偶niejszych grup wyborc贸w.

Marketing w polityce

Marketing polityczny pos艂uguje si臋 bardzo zr贸偶nicowanymi narz臋dziami. W dzisiejszych czasach nie do przecenienia jest rola medi贸w masowego przekazu jak telewizja czy radio.

Dlatego te偶 powstaj膮 audycje i spoty wyborcze transmitowane w kluczowym czasie przed wyborami. Poza tym, politycy chc膮 si臋 pokaza膰 na forum, udzielaj膮c wywiad贸w, bior膮c udzia艂 w wiecach, masowych imprezach lub innych wa偶nych wydarzeniach.

Osobiste kontakty i rozmowy z wyborcami maj膮 najwi臋ksz膮 warto艣膰, gdy偶 dla przeci臋tnego obywatela nawet pi臋膰 minut w towarzystwie polityka, mo偶liwo艣膰 podania mu r臋ki lub opowiedzenia o lokalnych problemach to bardzo wa偶na sprawa. Inaczej my艣li si臋 o polityku znanym wy艂膮cznie ze szklanego ekranu a inaczej o osobie z krwi i ko艣ci poznanej na 偶ywo. Przed wa偶nymi g艂osowaniami na ulicach miast i wsi pojawiaj膮 si臋 banery, plakaty oraz ulotki reklamuj膮ce poszczeg贸lnych kandydat贸w. Popularne jest r贸wnie偶 wykupowanie powierzchni bilboardowych.

Reklama polityk贸w

Dzia艂a tutaj zasada, 偶e im wi臋ksza reklama, tym bardziej no艣na. Specjali艣ci od marketingu prze艣cigaj膮 si臋 w贸wczas w wymy艣laniu chwytliwych hase艂 wyborczych. Jeden zgrabny i wpadaj膮cy w ucho slogan mo偶e mie膰 ogromne znaczenie, dlatego, 偶e wiele os贸b nie zadaje sobie trudu, by samodzielnie pozna膰 sylwetki wszystkich kandydat贸w.

Osoby takie g艂osuj膮 zazwyczaj na tego polityka, kt贸ry mia艂 najbardziej szumne b膮d藕 oryginalne has艂a, poniewa偶 jego po prostu 艂atwiej jest zapami臋ta膰, i skojarzy膰 w chwili oddawania g艂osu.

Marketing polityczny w internecie

Najwi臋ksze pole do popisu politycy maj膮 oczywi艣cie w Internecie. Obowi膮zkowe wr臋cz staje si臋 posiadanie w艂asnej strony www, je艣li kto艣 ma ambicje piastowania wa偶nego stanowiska na szczeblu samorz膮dowym lub krajowym. Strona ta powinna odznacza膰 si臋 przede wszystkim profesjonalizmem.

Nale偶y pami臋ta膰, i偶 jest to zazwyczaj oficjalne konto, na kt贸rym polityk figuruje jako osoba publiczna, wi臋c publikowane tam wpisy oraz informacje musz膮 odznacza膰 si臋 du偶ym poziomem kultury osobistej.

Od czasu do czasu na stronie internetowej polityka czy jego oficjalnym koncie w social mediach mog膮 pojawi膰 si臋 zdj臋cia z rodzinnych wakacji, gdy偶 takie dzia艂anie mo偶e spowodowa膰 ocieplenie wizerunku, pokazanie, 偶e polityk te偶 jest cz艂owiekiem takim samym jak inni. Ponadto za spraw膮 medi贸w spo艂eczno艣ciowych mo偶na budowa膰 tzw. marketing relacji.

Politycy mog膮 by膰 bli偶ej zwyk艂ych ludzi, odpowiadaj膮c np. bezpo艣rednio na ich komentarze pod postami. Internet daje zatem znaczne przybli偶enie perspektywy.

Strony internetowe polityk贸w zazwyczaj pod wzgl臋dem technicznym prowadzone s膮 przez specjalist贸w od marketing sieciowego. Dbaj膮 oni o to, by wpisy by艂y zgodne z zasadami pozycjonowania witryn internetowych oraz optymalizacji pod k膮tem SEO.

Dzi臋ki takim zabiegom strony internetowe mog膮 wy艣wietla膰 si臋 na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach, co generuje wi臋ksz膮 liczb臋 wy艣wietle艅 a co za tym idzie wi臋ksze zainteresowanie osob膮 konkretnego polityka.

Narz臋dziami optymalizacji SEO s膮 powt贸rzenia s艂贸w kluczowych, linkowania wewn臋trzne, dodawanie nag艂贸wk贸w i zdj臋膰 do tekst贸w, tworzenie meta – tekst贸w etc.

Specjali艣ci od wizerunku i public relations przygotowuj膮 ca艂e kampanie wyborcze, kt贸re w obecnych czasach przypominaj膮 obszerne trasy koncertowe najwi臋kszych gwiazd estrady.

Politycy maj膮 w贸wczas napi臋ty terminarz, gdy偶 chc膮 w kr贸tkim czasie odwiedzi膰 bardzo wiele miejscowo艣ci, by w ka偶dej wyg艂osi膰 przynajmniej kr贸tkie przem贸wienie. Niekt贸rzy z nich wynajmuj膮 nawet specjalne pojazdy, kt贸rymi przemierzaj膮 Polsk臋 wzd艂u偶 i wszerz.

Przyk艂adami mog膮 by膰: Tuskobus, kt贸ry s艂u偶y艂 podczas kampanii wyborczej Donalda Tuska oraz Dudabus, pojazd wykorzystywany przed wyborami przez obecnego prezydenta, Andrzeja Dud臋. Ide膮 przy艣wiecaj膮c膮 wsp贸艂czesnemu marketingowi politycznemu jest to, aby by膰 jak najbli偶ej wyborc贸w.

Marketing polityczny przyk艂ady

Marketing polityczny to dzia艂ania podejmowane przez kandydat贸w lub partie polityczne w celu przyci膮gni臋cia i zjednoczenia wyborc贸w oraz przekazanie im okre艣lonej wizji i warto艣ci politycznych. Poni偶ej przedstawiam kilka przyk艂ad贸w dzia艂a艅 marketingowych stosowanych w polityce:

  1. Barack Obama w kampanii prezydenckiej w 2008 roku wykorzysta艂 r贸偶ne narz臋dzia marketingowe, takie jak kampani臋 w social media i nagrywanie podcast贸w. Jego kampania opiera艂a si臋 na pozytywnym przekazie i silnej idei jednoczenia ludzi.
  2. Kampania Donalda Trumpa w 2016 roku wykorzysta艂a taktyk臋 emocjonaln膮, atakuj膮c establishment i obiecuj膮c zmiany w kraju. Wykorzysta艂 r贸wnie偶 media spo艂eczno艣ciowe, szczeg贸lnie Twitter, do bezpo艣redniej komunikacji z wyborcami.
  3. Kampania Emmanuel Macrona w wyborach prezydenckich we Francji w 2017 roku wykorzysta艂a nowoczesne technologie, takie jak big data i sztuczn膮 inteligencj臋, do analizy i targetowania wyborc贸w. Kampania koncentrowa艂a si臋 na przekazie nowoczesno艣ci i wizji odwa偶nych reform.
  4. W Polsce, w wyborach prezydenckich w 2020 roku, Andrzej Duda wykorzysta艂 narz臋dzia marketingowe, takie jak personalizowane materia艂y reklamowe i targeting reklamowy w mediach spo艂eczno艣ciowych. Kampania koncentrowa艂a si臋 na przekazie kontynuacji polityki rz膮du i konserwatywnych warto艣ci.
  5. W wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019 roku w Wielkiej Brytanii, Partia Brexitu wykorzysta艂a silny przekaz antyunijny i wykorzystanie medi贸w spo艂eczno艣ciowych do przekazywania przekazu bezpo艣rednio do wyborc贸w.

Marketing polityczny to z艂o偶one dzia艂anie, kt贸re wymaga od kandydat贸w i partii politycznych przemy艣lanego podej艣cia i stosowania r贸偶nych narz臋dzi, taktyk i strategii. Wspomniane powy偶ej przyk艂ady pokazuj膮, jak zr贸偶nicowane mog膮 by膰 dzia艂ania marketingowe stosowane w polityce.

Techniki i strategie marketingu politycznego

Techniki i strategie marketingu politycznego maj膮 na celu przyci膮gni臋cie wyborc贸w oraz przekazanie im okre艣lonej wizji i warto艣ci politycznych. Poni偶ej przedstawiam kilka popularnych technik i strategii stosowanych w marketingu politycznym:

  1. Personalizacja – polega na dostosowaniu przekazu do preferencji i potrzeb konkretnych grup wyborc贸w. Dzi臋ki wykorzystaniu narz臋dzi analitycznych mo偶na pozna膰 preferencje wyborc贸w, a nast臋pnie skierowa膰 do nich spersonalizowane przekazy.
  2. Media spo艂eczno艣ciowe – to skuteczne narz臋dzie do bezpo艣redniego komunikowania si臋 z wyborcami. Partie polityczne wykorzystuj膮 r贸偶ne platformy, takie jak Facebook, Twitter, Instagram i TikTok, do przekazywania swoich przes艂a艅 oraz interakcji z wyborcami.
  3. Targetowanie reklamowe – dzi臋ki wykorzystaniu narz臋dzi analitycznych mo偶na dok艂adnie okre艣li膰 grupy docelowe i kierowa膰 do nich spersonalizowane przekazy. Dzi臋ki temu kampanie reklamowe s膮 bardziej skuteczne i efektywne.
  4. Storytelling – to technika polegaj膮ca na opowiadaniu historii, kt贸ra ma na celu zainteresowanie i zaanga偶owanie wyborc贸w. Opowie艣ci mog膮 skupia膰 si臋 na r贸偶nych tematach, takich jak 偶ycie kandydata, warto艣ci, kt贸re reprezentuje, lub konkretnych problemach, z kt贸rymi boryka si臋 spo艂ecze艅stwo.
  5. Twarde ataki – to strategia polegaj膮ca na atakowaniu przeciwnik贸w politycznych. Taka strategia mo偶e przynie艣膰 korzy艣ci w postaci zwi臋kszenia popularno艣ci, ale mo偶e te偶 zaszkodzi膰 wizerunkowi polityka.
  6. Kampanie wizerunkowe – to strategia skupiaj膮ca si臋 na budowaniu pozytywnego wizerunku kandydata lub partii politycznej. Kampanie wizerunkowe mog膮 skupia膰 si臋 na r贸偶nych aspektach, takich jak warto艣ci, kompetencje, do艣wiadczenie lub osi膮gni臋cia.
  7. Zjednywanie sobie medi贸w – to strategia polegaj膮ca na nawi膮zywaniu dobrych relacji z mediami. Dzi臋ki temu mo偶na skuteczniej przekazywa膰 swoje przes艂anie oraz budowa膰 pozytywny wizerunek.

Marketing polityczny to z艂o偶one dzia艂anie, kt贸re wymaga od kandydat贸w i partii politycznych przemy艣lanego podej艣cia i stosowania r贸偶nych narz臋dzi, taktyk i strategii. Ka偶da z nich ma swoje wady i zalety i powinna by膰 dostosowana do konkretnych potrzeb i cel贸w.

Jak reklamowa膰 polityk贸w?

Abu dobrze reklamowa膰 polityk贸w i przeprowadza膰 kampanie przed wyborami proponujemy strategi臋 sk艂adaj膮c膮 si臋 z 3 g艂贸wnych filar贸w rozwijania firmy w internecie:

  • seo, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarce
  • reklamy PPC, w tym google ads i youtube (ciekawe film kt贸ry pokazuje jak mo偶na mile sp臋dzi膰 czas)
  • reklamy w social mediach
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing polityczny Agencja -co robi? (przyk艂ady)?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Marketing polityczny Agencja -co robi? (przyk艂ady, definicja, oferta, cennik)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej