Zawartość strony
Kilka słów o marketingu narracyjnym…
Marketing narracyjny, czyli tak zwany storytelling, to rodzaj oddziaływania na odbiorcę, które ma formę opowieści. Tego rodzaju marketing ma za zadanie wzbudzenie u słuchacza emocji oraz poruszenie jego wyobraźni.
Storytelling silnie oddziałuje się na emocje słuchacza. Działania, które są w jego ramach podejmowane, określa się jako sprzedaż bez faktycznej sprzedaży. Odbiorcy są bowiem na co dzień zalewani treściami reklamowymi, które docierają do nich z radia czy telewizji.
Tego rodzaju nachalna reklama spotyka się często z niezadowoleniem potencjalnych klientów i przynosi skutek przeciwny do zamierzonego. Marketing narracyjny zakłada w tym wypadku zupełnie inną strategię działania, zgodnie z którą za pomocą pozytywnych emocji czy skojarzeń można wywołać określone decyzje zakupowe.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Marketing narracyjny to sztuka opowiadania historii, w taki sposób, by tworzyć więź z odbiorcami. Storytelling pozwala zbudować zaufanie.
Storytelling pomaga budować zaufanie do sprzedawcy oraz oferowanych przez niego produktów. Zaufanie to wpływa na decyzje zakupowe klienta.
Nie można bowiem zapominać o tym, że emocje odgrywają kluczową rolę w przypadku działań związanych z kupnem dóbr.
W przypadku tego rodzaju marketingu należy zawsze przedstawiać korzyści związane z zakupem określonego wyrobu w konkretnym kontekście. Klient musi bowiem wczuć się w daną sytuację oraz puścić swoje wodze fantazji. Korzyść z zakupu konkretnego wyrobu musi stać się ożywiona, a sama reklama musi być subtelna.
W dobrym marketingu narracyjnym historia opowiadana jest za pomocą słów, a podejmowane działania mają na celu pobudzenie wyobraźni słuchaczy.
Kreowane zatem muszą być obrazy, które wywołują pozytywne emocje oraz określone decyzje zakupowe. Co ważne, dobry marketing narracyjny nie tylko podkreśla zalety danego wyrobu, ale również tworzy spójną historię dotyczącą danej marki czy serii produktów. Skuteczny marketing musi być interaktywny.
Nie może się on zatem sprowadzać jedynie do opowiadania danej treści, a powinien być dostosowywany do potrzeb i oczekiwań słuchaczy. Tego rodzaju działania powinny zakładać interakcję narratora i publiczności.
Co ważne, rodzaj narracji oraz jej kształt powinny ulegać zmianie w zależności do danej sytuacji czy otoczenia. Opowiadanie powinno angażować słuchaczy oraz wywoływać duże emocje.
Warto dodać, że storytelling nie wykorzystuje jedynie języka mówionego. W jego ramach można korzystać również z języka pisanego, śpiewanego, a nawet migowego.
W tym przypadku sama forma nie ma znaczenia, a chodzi raczej o narrację i budowanie określonej historii.
Jak wspomniano powyżej, storytelling wykorzystuje różnorodne formy języka. Co ważne, w jego wypadku zastosowanie mają zarówno werbalne, jak i pozawerbalne formy komunikacji, w tym choćby gesty.
Marketingowi narracyjnemu powinna zatem towarzyszyć dodatkowa ekspresja, która czyni przekaz bardziej ciekawym i skutecznym. Storytelling przedstawiać powinien zawsze daną historię, która powinna być uzupełniona odpowiednim komentarzem.
Jego charakter może być odmienny. Zależy on bowiem od kilku czynników, w tym między innymi od określonego kręgu kulturowego, danej sytuacji czy grupy odbiorców.
Warto również wiedzieć, że podczas tworzenia narracji warto korzystać z uniwersalnych przekazów, które trafiają do szerokiej grupy odbiorców oraz bazują na schematach opowiadań i archetypach kulturowych.
Wykorzystywanie marketingu narracyjnego ma na celu pobudzenie wyobraźni odbiorców. W przypadku kina lub teatru dochodzi do kreowania obrazu czy przekazu zgodnego z zamysłem reżysera.
Storytelling jest nieco inny, ponieważ w jego przypadku to słuchacz ma kreować swój obraz opierając się otrzymywanych bodźcach. Odbiorca narracji samodzielnie tworzy historię. Z tego powodu może być ona różnorodna i zależna od jego doświadczeń i emocji.
Zdecydowanie tak. Tego rodzaju narracja może stanowić jeden z elementów kultury popularnej. W opowiadaniach można bowiem poruszać tematy ważne społecznie.
W tym wypadku dochodzić może do silnego oddziaływania na społeczeństwo oraz kreowania określonych poglądów. Tego rodzaju oddziaływanie na odczucia części społeczeństwa jest skutecznym narzędziem i może być z powodzeniem wykorzystywane w celach marketingowych.
W spotach reklamowych można z powodzeniem umieszczać elementy typowe dla marketingu reklamowego. Reklamy mogą być zatem tworzone w sposób, w którym odbiorcy mogą się identyfikować z bohaterami filmów.
Poza tym, podczas promocji produktów warto stawiać na silny przekaz, który pomaga budować niezmienny wizerunek marki. Należy również sięgać do slogany reklamowe, które wpadają w ucho i budzą w odbiorcach silne i jednoznaczne skojarzenia.
Ciekawym rozwiązaniem są również materiały promocyjne tworzone z udziałem pracowników danych podmiotów. Tego rodzaju filmy budują pozycję przedsiębiorstwa, które postrzegane jest jako wiarygodne oraz przyjazne podwładnym.
To z kolei wpływa na wzrost zaufania kupujących oraz ich decyzje zakupowe.
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing narracyjny przykłady (ang storytelling)?
Napisz w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |