Marketing mix przykłady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu

Marketing bezpośredni
Marketing bezpośredni przykłady, reklama bezpośrednia i definicja
8 stycznia, 2022
Promocja marketing
Promocja marketing (formy promocji i działania marketingowe)
8 stycznia, 2022
Marketing mix
Marketing mix

Marketing mix przykłady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu

Ponad 80 lat temu Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu (AMA – American Marketing Association) stworzyło termin, który aż po dziś dzień pozostaje jedną z najważniejszych podstaw marketingu.

Trwała popularność, jaką marketing mix zdobył przez lata, wynika z faktu, że „mix”, o którym mówimy, obejmuje każdy rodzaj taktyki i techniki, której potrzebuje marketer, aby z powodzeniem wprowadzić ofertę na rynek.

Pomyśl o mixmarketingu jako o skrzynce z narzędziami, a o marketingu 4P, 5P, 7P i 4C jako o narzędziach, których używa zespół marketingowy do pomyślnej realizacji swoich celów marketingowych.
Więc co to jest marketing mix?

Czym jest marketing mix?

Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się marketingiem to prawdopodobnie słyszałeś termin „marketing mix” wystarczająco wiele razy, aby uznać go za niezbędny. Powodem, dla którego jest to tak często omawiany temat, jest to, że bez mixmarketingu marketerzy nie mieliby wytycznych w zakresie strategii lub realizacji wprowadzenia nowego produktu lub usługi na rynek. To w zasadzie punkt wyjścia każdego marketera.

Co oznacza mix marketing?

Marketing mix odnosi się do grupy taktyk, które firma strategicznie wybrała, aby wprowadzić produkt lub usługę na rynek.
 Mając to na uwadze, możesz się zastanawiać, jak 4P (oraz 5P, 7P i 4C) marketingu pasują do tego. Tematy te często są ze sobą mylone, więc przypomnę: marketing mix i marketing 4P, 5P (oraz 7P i 4C) to nie to samo.

Marketing mix to proces, który odnosi się do decyzji podejmowanych przez marketerów podczas opracowywania produktów lub usług na rynku. Podczas gdy P i C marketingu są specyficznymi technikami w ramach marketingu mix, których zespół marketingowy używa do promowania swojej oferty. To są narzędzia w twoim zestawie narzędzi marketingowych.

Koncepcja 4P jest z pewnością najbardziej znana ze względu na swój wiek i niemal uniwersalną strategię. 7P i 4C pojawiły się już od czasu stworzenia pierwszej struktury marketingu mix i odpowiadają za główne zmiany i trendy w branży. Nie martw się jednak, ten artykuł zawiera wszystko, co musisz wiedzieć o strategiach wejścia na rynek, których marketerzy używają na co dzień.

4P marketing mix definicja

Marketing 4P został po raz pierwszy przedstawiony w latach 60. Zasady 4p stały się złotym standardem, którego używają marketerzy podczas tworzenia swoich strategii.

4P, które odnoszą się do produktu, ceny, miejsca i promocji, stały się najpopularniejszymi elementami, które dziś wdrażają zespoły marketingowe. Jego niezwykła popularność wyjaśnia, dlaczego tak wielu profesjonalistów używa zamiennie marketingu mix i 4P. Marketing cztery P utrzymał swoją aktualność, mimo że sama branża marketingowa ewoluowała.
Oto co oznaczają poszczególne litery w 4p:

Produkt (product)

Ta faza dotyczy czegoś więcej niż tego, co fizycznie sprzedajesz. Na etapie produktu musisz określić odbiorców, przetestować produkt, zdecydować, gdzie pasuje on na rynku i wiele więcej.

Zanim zaczniesz myśleć o marketingu swojego produktu, musisz dobrze zrozumieć, czym jest Twój produkt.
Wszystkie produkty przechodzą przez cykl życia produktu i łatwo przeoczyć proste etapy, takie jak odpowiedź na pytania: Kto z nich korzysta? Jaką potrzebę zaspokoi mojemu klientowi? Czym będzie się różnić od konkurencji?

Zanim pójdziesz głębiej, upewnij się, że masz całkowitą pewność co do powyższego.

Następnym krokiem jest ustalenie, czy Twoja oferta jest nowym czy istniejącym produktem. Jeśli masz istniejący produkt, ale go zmodernizowałeś, kluczowe jest przeprowadzenie analizy konkurencyjnej. Co sprawia, że ​​Twój produkt jest lepszy od innych tego typu? Czy to rozwiązanie jest tańsze? Czy to lepsza jakość? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci określić funkcje, które wyróżnisz na etapie promocji.

Następnie musisz przeprowadzić badania rynkowe, aby zidentyfikować i zlokalizować swój rynek docelowy. Czy istnieje odpowiedni rynek pasujący do Twojego produktu? Korzystanie z grupy fokusowej może dostarczyć ważnych informacji zwrotnych. Zaoferuj konsumentom, którzy pasują do Twojego rynku docelowego, możliwość używania i testowania Twojego produktu. Spostrzeżenia, które dostarczają, pokierują Twoimi decyzjami podczas planowania strategii cenowej.

Cena (price)

Teraz musisz wybrać, ile ma kosztować Twój produkt. Właściwa wycena produktu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia firmy.
Ważne jest, aby nie pomylić swojej strategii cenowej za pierwszym razem, ponieważ zbyt wysoka lub niska cena może mieć nieodwracalny skutek. Zbyt niska cena produktu jest prawdziwym zagrożeniem, i może spowodować, że konsumenci uznają go za nie najlepszą wartość na rynku. Chociaż może to działać w niektórych przypadkach, najczęściej będzie uważany za tani i gorszej jakości niż konkurencyjny.

Jednak zbyt wysoka wycena produktu może być równie paraliżująca. Zwłaszcza w przypadku nowego produktu łatwo jest przecenić, myśląc, że musisz szybko zacząć widzieć zysk, aby zrównoważyć wysokie koszty opracowania i wprowadzenia nowego produktu.
Tak jak powiedzieliśmy na etapie produktu, w tym momencie konieczne są badania. Dowiedz się, co oferują Twoi konkurenci, wypuść ankiety wśród docelowych odbiorców i przeprowadzaj ogólne badania branżowe, które mogą pomóc Ci zdecydować, jaki jest odpowiedni przedział cenowy.

Miejsce (place)

Mówiąc o produkcie, podkreśliliśmy, jak ważne jest, aby dowiedzieć się nie tylko, kim są Twoi klienci, ale także gdzie się znajdują. Jednak tym razem „miejsce” nie musi odnosić się do fizycznej lokalizacji. To, na czym tak naprawdę polega ten etap, to wybór kanału dystrybucji, który pozwoli Ci dotrzeć do klientów, niezależnie od tego, czy jest to sklep fizyczny, czy nie.

Określając miejsce, ważne jest, aby zrozumieć, gdzie najprawdopodobniej znajdziesz swojego klienta. Miejsce może być witryną e-commerce, katalogiem lub magazynem, a także możesz sprzedawać bezpośrednio konsumentom lub polegać na handlowcach w celu dystrybucji produktu. Przeprowadzone wcześniej badanie rynku dotyczące nawyków zakupowych klienta i ma kluczowe znaczenie dla określenia kanału dystrybucji, który będzie dla Ciebie odpowiedni.

Promocja (promotion)

Ostatnia faza, promocja, jest tym, o czym myślimy, gdy mówimy o „marketingu”. Na tym etapie marketingu mix opracujesz i wykonasz wszelkie strategie promocyjne, które pomogą rozpocząć wprowadzanie produktu na rynek i przyciągnąć grupę docelową.

Taktyka, którą zdecydujesz się wdrożyć na tym etapie, zależy od Twojego produktu, ceny i miejsca. Na przykład, jeśli Twój produkt to produkt spożywczy sprzedawany w różnych sklepach spożywczych, karty rabatowe na które zbiera się punkty mogą być skuteczną taktyką promocyjną. Z drugiej strony, jeśli próbujesz sprzedać luksusową torebkę, kupony prawdopodobnie nie pomogą. Ten klient szuka ekskluzywności, a kupony promocyjne sprawiają, że produkty są bardziej dostępne dla mas i tańsze, tracąc esencję nieosiągalności.

Wdrażanie marketingu 4P

4P to wypróbowany i sprawdzony sposób na pokrycie wszystkich Twoich podstaw i wprowadzenie nowego produktu na rynek. Jest to również pomocny sposób na ulepszenie istniejącej strategii marketingowej. Jeśli uważasz, że mogłeś przedwcześnie wprowadzić swój produkt na rynek i zdajesz sobie sprawę, że Twój obecny mix marketingowy go nie ogranicza, 4P może zabrać Cię z powrotem do podstaw i pozwolić ci wytyczyć bardziej skuteczną ścieżkę w nowym kierunku!

Zaczynając od Twojego produktu, oczywistym celem na tym etapie jest ustalenie, czy Twoja oferta spełnia potrzeby Twoich klientów. Jak Twój produkt wypada na tle konkurencji? Co sprawia, że ​​jest tak wyjątkowy? Gdy już dobrze zrozumiesz, czym jest Twój produkt i jak wypada w porównaniu z konkurencją, możesz przejść do następnego etapu.

Aby zbadać swój model cenowy, upewnij się, że bierzesz pod uwagę marże zysku, koszty ogólne oraz przewidywany podaż i popyt. Aby to ułatwić, wyobraź sobie, że jesteś klientem kupującym Twój produkt. Czy jako klient uważasz go za produkt o uczciwej cenie w porównaniu z równorzędnymi konkurentami?

Po określeniu produktu i strategii cenowej przejdziesz do trzeciego P:

Czy Twój idealny klient jest w stanie łatwo znaleźć Twój produkt? Pomyśl o ich typowych wzorcach zakupowych. Gdzie musisz umieścić swój produkt, aby potencjalny klient mógł łatwo zostać klientem? Jeśli uważasz, że wybrałeś najlepszy kanał dystrybucji, to jesteś gotowy do rozpoczęcia ostatniego P.

Promocja. Pamiętaj, nie odniesiesz żadnego sukcesu w działaniach promocyjnych, jeśli Twoje produkty nigdy nie dotrą do Twojego rynku docelowego. Na tym etapie należy odpowiedzieć na dwa ważne pytania: Czy promujesz swój produkt za pośrednictwem kanału powszechnie używanego przez klienta docelowego? Czy taktyka promocyjna pasuje do rodzaju sprzedawanego produktu?

Załóżmy na przykład, że próbujesz sprzedać buty dla nastolatków. Kupienie reklamy w gazecie niewiele Ci przyniesie, ale instagram albo tiktok… brzmi lepiej, pradwa? Pomyśl o tym, jak Twoi odbiorcy konsumują informacje. Czy to za pośrednictwem telewizji, popularnych serwisów społecznościowych, słuchania radia czy czytania gazet? Aby skutecznie dotrzeć do odbiorców, należy zrozumieć te nawyki konsumpcyjne.

Najlepszą rzeczą w Twoim mixie marketingowym jest to, że jest elastyczny. Jeśli zauważasz zmiany w branży lub klientach, które nie są już zgodne z Twoją strategią, zawsze możesz rozwinąć swoje 4P, aby lepiej pasowały do ​​szybko zmieniających się zmian.

Marketing 7P

7p Marketing składa się z oryginalnych czterech plus trzech dodatkowych zasad, które zostały wprowadzone w latach 80. XX wieku.
Twórcy 7o uznali, że 4P zignorowało obsługę klienta, którą uważali za istotny aspekt każdej strategii marketingowej. Bonusowe 3xP, które zostały dodane to ludzie (people), procesy (process) i świadectwo materialne (physical evidence).

Ludzie (people)

Ten element odnosi się do wszystkich stron obecnych w całym cyklu zakupowym i interakcji, które mają ze sobą. To każdy, kto reprezentuje firmę w jakiejś formie lub w jakiś sposób, co może obejmować zarówno pracowników, jak i klientów. Ważne są tu również interakcje, jakie mają między sobą klienci i pracownicy. Niezbędne jest zapewnienie doskonałych umiejętności obsługi klienta, aby cała komunikacja wokół Twojej marki była pozytywna.

Proces (process)

Faza procesu to przepływ czynności, w których dostarczana jest usługa. Jeśli sprzedajesz swój produkt w sklepie detalicznym, proces ten rozpoczyna się w chwili, gdy klient wejdzie do Twojego sklepu i kończy się podczas ostatniej interakcji. Może to być ich zakup, ale może to być również potencjalny zwrot lub przyszłe zakupy. Pamiętaj, że jest to mocno skoncentrowane na doświadczeniach klienta podczas zakupów produktu i interakcji z ludźmi.

Dowód rzeczowy, świadectwo materialne (physical evidence)

Dowody fizyczne odnoszą się do środowiska, w którym świadczona jest usługa. W tym przypadku chodzi nie tylko o fizyczną dystrybucję produktu do klientów, ale także o miejsce, w którym klienci i pracownicy wchodzą ze sobą w interakcje. Jeśli dystrybuujesz swój produkt za pośrednictwem witryny e-commerce, może to być tak proste, jak e-maile do obsługi klienta. Może też odnosić się do osobistej interakcji w centrum handlowym.

5p marketing

Marketing Mix 5 P to narzędzie, które pomoże Ci wybrać i stworzyć odpowiednie strategie marketingowe dla firmy. Zmusza Cię do zastanowienia się, które obszary Twojej firmy możesz zmienić lub ulepszyć, aby pomóc zaspokoić potrzeby rynku docelowego, dodać wartość i odróżnić swój produkt lub usługę od konkurencji. 5p marketing mix to: PRODUKT, CENA, PROMOCJA, MIEJSCE I LUDZIE.

4C marketing

To prowadzi nas do ostatecznej strategii, 4C marketing. Każdy z czterech elementów – wartość dla konsumentów, koszt, wygoda i komunikacja – są podstawą w tym modelu.
Robert F. Lauterborn stworzył tę metodę jako zorientowaną na klienta alternatywę dla marketingu 4P. Nalegał, że skoro marketing dotyczy klienta, marketing mix nie powinien skupiać się na marce, ale raczej na ludziach, którzy kupują produkt lub usługę.

Wartość dla klienta (ang. customer value)

Ten element jest bardzo podobny do pierwszego P, „produkt”. Największą różnicą jest to, że ​​należy przeprowadzić szeroko zakrojone badania konsumenckie, aby zrozumieć, czy istnieje potrzeba lub popyt na ten nowy produkt, a jeśli tak, to w jaki sposób produkt lub usługa będą mu najlepiej służyć. Chęć i potrzeby klientów powinny napędzać tworzenie nowego produktu lub usługi.

Koszt (ang. cost)

Twórca metody uważał, że słowo „koszt” powinno zastąpić cenę, twierdząc, że kwota nie jest jedynym kosztem, o który martwi się konsument podczas dokonywania zakupu. Koszt to nie tylko cena produktu, ale także koszt alternatywny, utrata potencjalnego zysku z alternatywy, a nawet czas poświęcony przez klienta na zakup przedmiotu.

Wygoda (ang. convenience)

Wybór słowa „wygoda” zamiast „miejsce” dodatkowo podkreśla zaangażowanie firmy wobec klienta. Wysiłek, jaki klient powinien podjąć, aby kupić pożądany lub potrzebny produkt, powinien być niewielki lub żaden. Powinno istnieć wiele punktów widoczności oferty, aby zapewnić najlepszą obsługę klienta.

Komunikacja (ang. communication)

Twórca 4c mówił, że promocja jest manipulacją, podczas gdy komunikacja jest kooperatywna. Uznano, że najlepszy będzie szczery dialog między marką a konsumentem, w przeciwieństwie do tradycyjnych strategii marketingowych, które tylko podkreślają najlepsze cechy produktu, co czasami może być mylące. Ten komunikat promuje konstruktywne opinie, pytania i recenzje generowane przez użytkowników.

Podsumowanie marketing mix

Powinieneś teraz w pełni zrozumieć, co sprawia, że ​​miks marketingowy i narzędzia, które zawiera, są tak ważne. Bez tego firmy nie miałyby podstaw do kierowania strategią lub realizacją wprowadzenia nowej oferty na rynek. Marketing mix jest naprawdę podstawą każdego biznesplanu.

Każde narzędzie wpływa na drugie i odgrywa kluczową rolę w miksie, który zasługuje na pełne zrozumienie, zanim będzie można poczynić postępy. Stworzenie idealnej mieszanki gwarantuje, że Twoja oferta będzie idealnie ustawiona na rynku, aby uzyskać jak najwięcej sukcesu i zysków.

Ważne jest, aby pamiętać, że Twój marketing mix jest unikalny dla Twojego produktu i klientów i zawsze można go zmienić i zoptymalizować, gdy potrzeby każdego z nich ewoluują, na czym oczywiście może znacznie zyskać Twoje przedsiębiorstwo.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)