Marketing mix przyk艂ady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu

Marketing bezpo艣redni
Marketing bezpo艣redni przyk艂ady, reklama bezpo艣rednia i definicja
8 stycznia, 2022
Promocja marketing
Promocja marketing (formy promocji i dzia艂ania marketingowe)
8 stycznia, 2022
Marketing mix
Marketing mix

Marketing mix przyk艂ady (4p, 4c, 5p, 7p) mixmarketingu

Ponad 80 lat temu Ameryka艅skie Stowarzyszenie Marketingu (AMA – American Marketing Association) stworzy艂o termin, kt贸ry a偶 po dzi艣 dzie艅 pozostaje jedn膮 z najwa偶niejszych podstaw marketingu.

Trwa艂a popularno艣膰, jak膮 marketing mix zdoby艂 przez lata, wynika z faktu, 偶e 鈥瀖ix鈥, o kt贸rym m贸wimy, obejmuje ka偶dy rodzaj taktyki i techniki, kt贸rej potrzebuje marketer, aby z powodzeniem wprowadzi膰 ofert臋 na rynek.

Pomy艣l o mixmarketingu jako o skrzynce z narz臋dziami, a o marketingu 4P, 5P, 7P i 4C jako o narz臋dziach, kt贸rych u偶ywa zesp贸艂 marketingowy do pomy艣lnej realizacji swoich cel贸w marketingowych.
Wi臋c co to jest marketing mix?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Czym jest marketing mix?

Je艣li kiedykolwiek interesowa艂e艣 si臋 marketingiem to prawdopodobnie s艂ysza艂e艣 termin 鈥瀖arketing mix鈥 wystarczaj膮co wiele razy, aby uzna膰 go za niezb臋dny. Powodem, dla kt贸rego jest to tak cz臋sto omawiany temat, jest to, 偶e bez mixmarketingu marketerzy nie mieliby wytycznych w zakresie strategii lub realizacji wprowadzenia nowego produktu lub us艂ugi na rynek. To w zasadzie punkt wyj艣cia ka偶dego marketera.

Co oznacza mix marketing?

Marketing mix odnosi si臋 do grupy taktyk, kt贸re firma strategicznie wybra艂a, aby wprowadzi膰 produkt lub us艂ug臋 na rynek.

Maj膮c to na uwadze, mo偶esz si臋 zastanawia膰, jak 4P (oraz 5P, 7P i 4C) marketingu pasuj膮 do tego. Tematy te cz臋sto s膮 ze sob膮 mylone, wi臋c przypomn臋: marketing mix i marketing 4P, 5P (oraz 7P i 4C) to nie to samo.

Marketing mix to proces, kt贸ry odnosi si臋 do decyzji podejmowanych przez marketer贸w podczas opracowywania produkt贸w lub us艂ug na rynku. Podczas gdy P i C marketingu s膮 specyficznymi technikami w ramach marketingu mix, kt贸rych zesp贸艂 marketingowy u偶ywa do promowania swojej oferty. To s膮 narz臋dzia w twoim zestawie narz臋dzi marketingowych.

Koncepcja 4P jest z pewno艣ci膮 najbardziej znana ze wzgl臋du na sw贸j wiek i niemal uniwersaln膮 strategi臋. 7P i 4C pojawi艂y si臋 ju偶 od czasu stworzenia pierwszej struktury marketingu mix i odpowiadaj膮 za g艂贸wne zmiany i trendy w bran偶y. Nie martw si臋 jednak, ten artyku艂 zawiera wszystko, co musisz wiedzie膰 o strategiach wej艣cia na rynek, kt贸rych marketerzy u偶ywaj膮 na co dzie艅.

4P marketing mix definicja

Marketing 4P zosta艂 po raz pierwszy przedstawiony w latach 60. Zasady 4p sta艂y si臋 z艂otym standardem, kt贸rego u偶ywaj膮 marketerzy podczas tworzenia swoich strategii.

4P, kt贸re odnosz膮 si臋 do produktu, ceny, miejsca i promocji, sta艂y si臋 najpopularniejszymi elementami, kt贸re dzi艣 wdra偶aj膮 zespo艂y marketingowe. Jego niezwyk艂a popularno艣膰 wyja艣nia, dlaczego tak wielu profesjonalist贸w u偶ywa zamiennie marketingu mix i 4P. Marketing cztery P utrzyma艂 swoj膮 aktualno艣膰, mimo 偶e sama bran偶a marketingowa ewoluowa艂a.

Oto co oznaczaj膮 poszczeg贸lne litery w 4p:

Produkt (product)

Ta faza dotyczy czego艣 wi臋cej ni偶 tego, co fizycznie sprzedajesz. Na etapie produktu musisz okre艣li膰 odbiorc贸w, przetestowa膰 produkt, zdecydowa膰, gdzie pasuje on na rynku i wiele wi臋cej.

Zanim zaczniesz my艣le膰 o marketingu swojego produktu, musisz dobrze zrozumie膰, czym jest Tw贸j produkt.

Wszystkie produkty przechodz膮 przez cykl 偶ycia produktu i 艂atwo przeoczy膰 proste etapy, takie jak odpowied藕 na pytania: Kto z nich korzysta? Jak膮 potrzeb臋 zaspokoi mojemu klientowi? Czym b臋dzie si臋 r贸偶ni膰 od konkurencji?

Zanim p贸jdziesz g艂臋biej, upewnij si臋, 偶e masz ca艂kowit膮 pewno艣膰 co do powy偶szego.

Nast臋pnym krokiem jest ustalenie, czy Twoja oferta jest nowym czy istniej膮cym produktem. Je艣li masz istniej膮cy produkt, ale go zmodernizowa艂e艣, kluczowe jest przeprowadzenie analizy konkurencyjnej. Co sprawia, 偶e 鈥嬧婽w贸j produkt jest lepszy od innych tego typu? Czy to rozwi膮zanie jest ta艅sze? Czy to lepsza jako艣膰? Odpowiedzi na te pytania pomog膮 Ci okre艣li膰 funkcje, kt贸re wyr贸偶nisz na etapie promocji.

Nast臋pnie musisz przeprowadzi膰 badania rynkowe, aby zidentyfikowa膰 i zlokalizowa膰 sw贸j rynek docelowy. Czy istnieje odpowiedni rynek pasuj膮cy do Twojego produktu? Korzystanie z grupy fokusowej mo偶e dostarczy膰 wa偶nych informacji zwrotnych. Zaoferuj konsumentom, kt贸rzy pasuj膮 do Twojego rynku docelowego, mo偶liwo艣膰 u偶ywania i testowania Twojego produktu. Spostrze偶enia, kt贸re dostarczaj膮, pokieruj膮 Twoimi decyzjami podczas planowania strategii cenowej.

Cena (price)

Teraz musisz wybra膰, ile ma kosztowa膰 Tw贸j produkt. W艂a艣ciwa wycena produktu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia firmy.

Wa偶ne jest, aby nie pomyli膰 swojej strategii cenowej za pierwszym razem, poniewa偶 zbyt wysoka lub niska cena mo偶e mie膰 nieodwracalny skutek. Zbyt niska cena produktu jest prawdziwym zagro偶eniem, i mo偶e spowodowa膰, 偶e konsumenci uznaj膮 go za nie najlepsz膮 warto艣膰 na rynku. Chocia偶 mo偶e to dzia艂a膰 w niekt贸rych przypadkach, najcz臋艣ciej b臋dzie uwa偶any za tani i gorszej jako艣ci ni偶 konkurencyjny.

Jednak zbyt wysoka wycena produktu mo偶e by膰 r贸wnie parali偶uj膮ca. Zw艂aszcza w przypadku nowego produktu 艂atwo jest przeceni膰, my艣l膮c, 偶e musisz szybko zacz膮膰 widzie膰 zysk, aby zr贸wnowa偶y膰 wysokie koszty opracowania i wprowadzenia nowego produktu.

Tak jak powiedzieli艣my na etapie produktu, w tym momencie konieczne s膮 badania. Dowiedz si臋, co oferuj膮 Twoi konkurenci, wypu艣膰 ankiety w艣r贸d docelowych odbiorc贸w i przeprowadzaj og贸lne badania bran偶owe, kt贸re mog膮 pom贸c Ci zdecydowa膰, jaki jest odpowiedni przedzia艂 cenowy.

Miejsce (place)

M贸wi膮c o produkcie, podkre艣lili艣my, jak wa偶ne jest, aby dowiedzie膰 si臋 nie tylko, kim s膮 Twoi klienci, ale tak偶e gdzie si臋 znajduj膮. Jednak tym razem 鈥瀖iejsce鈥 nie musi odnosi膰 si臋 do fizycznej lokalizacji. To, na czym tak naprawd臋 polega ten etap, to wyb贸r kana艂u dystrybucji, kt贸ry pozwoli Ci dotrze膰 do klient贸w, niezale偶nie od tego, czy jest to sklep fizyczny, czy nie.

Okre艣laj膮c miejsce, wa偶ne jest, aby zrozumie膰, gdzie najprawdopodobniej znajdziesz swojego klienta. Miejsce mo偶e by膰 witryn膮 e-commerce, katalogiem lub magazynem, a tak偶e mo偶esz sprzedawa膰 bezpo艣rednio konsumentom lub polega膰 na handlowcach w celu dystrybucji produktu. Przeprowadzone wcze艣niej badanie rynku dotycz膮ce nawyk贸w zakupowych klienta i ma kluczowe znaczenie dla okre艣lenia kana艂u dystrybucji, kt贸ry b臋dzie dla Ciebie odpowiedni.

Promocja (promotion)

Ostatnia faza, promocja, jest tym, o czym my艣limy, gdy m贸wimy o 鈥瀖arketingu鈥. Na tym etapie marketingu mix opracujesz i wykonasz wszelkie strategie promocyjne, kt贸re pomog膮 rozpocz膮膰 wprowadzanie produktu na rynek i przyci膮gn膮膰 grup臋 docelow膮.

Taktyka, kt贸r膮 zdecydujesz si臋 wdro偶y膰 na tym etapie, zale偶y od Twojego produktu, ceny i miejsca. Na przyk艂ad, je艣li Tw贸j produkt to produkt spo偶ywczy sprzedawany w r贸偶nych sklepach spo偶ywczych, karty rabatowe na kt贸re zbiera si臋 punkty mog膮 by膰 skuteczn膮 taktyk膮 promocyjn膮.

Z drugiej strony, je艣li pr贸bujesz sprzeda膰 luksusow膮 torebk臋, kupony prawdopodobnie nie pomog膮. Ten klient szuka ekskluzywno艣ci, a kupony promocyjne sprawiaj膮, 偶e produkty s膮 bardziej dost臋pne dla mas i ta艅sze, trac膮c esencj臋 nieosi膮galno艣ci.

Wdra偶anie marketingu 4P na przyk艂adach

4P to wypr贸bowany i sprawdzony spos贸b na pokrycie wszystkich Twoich podstaw i wprowadzenie nowego produktu na rynek. Jest to r贸wnie偶 pomocny spos贸b na ulepszenie istniej膮cej strategii marketingowej. Je艣li uwa偶asz, 偶e mog艂e艣 przedwcze艣nie wprowadzi膰 sw贸j produkt na rynek i zdajesz sobie spraw臋, 偶e Tw贸j obecny mix marketingowy go nie ogranicza, 4P mo偶e zabra膰 Ci臋 z powrotem do podstaw i pozwoli膰 ci wytyczy膰 bardziej skuteczn膮 艣cie偶k臋 w nowym kierunku!

Zaczynaj膮c od Twojego produktu, oczywistym celem na tym etapie jest ustalenie, czy Twoja oferta spe艂nia potrzeby Twoich klient贸w. Jak Tw贸j produkt wypada na tle konkurencji? Co sprawia, 偶e 鈥嬧媕est tak wyj膮tkowy? Gdy ju偶 dobrze zrozumiesz, czym jest Tw贸j produkt i jak wypada w por贸wnaniu z konkurencj膮, mo偶esz przej艣膰 do nast臋pnego etapu.

Aby zbada膰 sw贸j model cenowy, upewnij si臋, 偶e bierzesz pod uwag臋 mar偶e zysku, koszty og贸lne oraz przewidywany poda偶 i popyt. Aby to u艂atwi膰, wyobra藕 sobie, 偶e jeste艣 klientem kupuj膮cym Tw贸j produkt. Czy jako klient uwa偶asz go za produkt o uczciwej cenie w por贸wnaniu z r贸wnorz臋dnymi konkurentami?

Po okre艣leniu produktu i strategii cenowej przejdziesz do trzeciego P:

Czy Tw贸j idealny klient jest w stanie 艂atwo znale藕膰 Tw贸j produkt? Pomy艣l o ich typowych wzorcach zakupowych. Gdzie musisz umie艣ci膰 sw贸j produkt, aby potencjalny klient m贸g艂 艂atwo zosta膰 klientem? Je艣li uwa偶asz, 偶e wybra艂e艣 najlepszy kana艂 dystrybucji, to jeste艣 gotowy do rozpocz臋cia ostatniego P.

Promocja. Pami臋taj, nie odniesiesz 偶adnego sukcesu w dzia艂aniach promocyjnych, je艣li Twoje produkty nigdy nie dotr膮 do Twojego rynku docelowego. Na tym etapie nale偶y odpowiedzie膰 na dwa wa偶ne pytania: Czy promujesz sw贸j produkt za po艣rednictwem kana艂u powszechnie u偶ywanego przez klienta docelowego? Czy taktyka promocyjna pasuje do rodzaju sprzedawanego produktu?

Za艂贸偶my na przyk艂ad, 偶e pr贸bujesz sprzeda膰 buty dla nastolatk贸w. Kupienie reklamy w gazecie niewiele Ci przyniesie, ale instagram albo tiktok… brzmi lepiej, pradwa? Pomy艣l o tym, jak Twoi odbiorcy konsumuj膮 informacje. Czy to za po艣rednictwem telewizji, popularnych serwis贸w spo艂eczno艣ciowych, s艂uchania radia czy czytania gazet? Aby skutecznie dotrze膰 do odbiorc贸w, nale偶y zrozumie膰 te nawyki konsumpcyjne.

Najlepsz膮 rzecz膮 w Twoim mixie marketingowym jest to, 偶e jest elastyczny. Je艣li zauwa偶asz zmiany w bran偶y lub klientach, kt贸re nie s膮 ju偶 zgodne z Twoj膮 strategi膮, zawsze mo偶esz rozwin膮膰 swoje 4P, aby lepiej pasowa艂y do 鈥嬧媠zybko zmieniaj膮cych si臋 zmian.

Marketing 7P

7p Marketing sk艂ada si臋 z oryginalnych czterech plus trzech dodatkowych zasad, kt贸re zosta艂y wprowadzone w latach 80. XX wieku.

Tw贸rcy 7p uznali, 偶e 4P zignorowa艂o obs艂ug臋 klienta, kt贸r膮 uwa偶ali za istotny aspekt ka偶dej strategii marketingowej. Bonusowe 3xP, kt贸re zosta艂y dodane to ludzie (people), procesy (process) i 艣wiadectwo materialne (physical evidence).

Ludzie (people)

Ten element odnosi si臋 do wszystkich stron obecnych w ca艂ym cyklu zakupowym i interakcji, kt贸re maj膮 ze sob膮. To ka偶dy, kto reprezentuje firm臋 w jakiej艣 formie lub w jaki艣 spos贸b, co mo偶e obejmowa膰 zar贸wno pracownik贸w, jak i klient贸w. Wa偶ne s膮 tu r贸wnie偶 interakcje, jakie maj膮 mi臋dzy sob膮 klienci i pracownicy. Niezb臋dne jest zapewnienie doskona艂ych umiej臋tno艣ci obs艂ugi klienta, aby ca艂a komunikacja wok贸艂 Twojej marki by艂a pozytywna.

Proces (process)

Faza procesu to przep艂yw czynno艣ci, w kt贸rych dostarczana jest us艂uga. Je艣li sprzedajesz sw贸j produkt w sklepie detalicznym, proces ten rozpoczyna si臋 w chwili, gdy klient wejdzie do Twojego sklepu i ko艅czy si臋 podczas ostatniej interakcji. Mo偶e to by膰 ich zakup, ale mo偶e to by膰 r贸wnie偶 potencjalny zwrot lub przysz艂e zakupy. Pami臋taj, 偶e jest to mocno skoncentrowane na do艣wiadczeniach klienta podczas zakup贸w produktu i interakcji z lud藕mi.

Dow贸d rzeczowy, 艣wiadectwo materialne (physical evidence)

Dowody fizyczne odnosz膮 si臋 do 艣rodowiska, w kt贸rym 艣wiadczona jest us艂uga. W tym przypadku chodzi nie tylko o fizyczn膮 dystrybucj臋 produktu do klient贸w, ale tak偶e o miejsce, w kt贸rym klienci i pracownicy wchodz膮 ze sob膮 w interakcje. Je艣li dystrybuujesz sw贸j produkt za po艣rednictwem witryny e-commerce, mo偶e to by膰 tak proste, jak e-maile do obs艂ugi klienta. Mo偶e te偶 odnosi膰 si臋 do osobistej interakcji w centrum handlowym.

5p marketing

Marketing Mix 5 P to narz臋dzie, kt贸re pomo偶e Ci wybra膰 i stworzy膰 odpowiednie strategie marketingowe dla firmy. Zmusza Ci臋 do zastanowienia si臋, kt贸re obszary Twojej firmy mo偶esz zmieni膰 lub ulepszy膰, aby pom贸c zaspokoi膰 potrzeby rynku docelowego, doda膰 warto艣膰 i odr贸偶ni膰 sw贸j produkt lub us艂ug臋 od konkurencji. 5p marketing mix to: PRODUKT, CENA, PROMOCJA, MIEJSCE I LUDZIE.

4C marketing

To prowadzi nas do ostatecznej strategii, 4C marketing. Ka偶dy z czterech element贸w 鈥 warto艣膰 dla konsument贸w, koszt, wygoda i komunikacja 鈥 s膮 podstaw膮 w tym modelu.

Robert F. Lauterborn stworzy艂 t臋 metod臋 jako zorientowan膮 na klienta alternatyw臋 dla marketingu 4P. Nalega艂, 偶e skoro marketing dotyczy klienta, marketing mix nie powinien skupia膰 si臋 na marce, ale raczej na ludziach, kt贸rzy kupuj膮 produkt lub us艂ug臋.

Warto艣膰 dla klienta (ang. customer value)

Ten element jest bardzo podobny do pierwszego P, 鈥瀙rodukt鈥. Najwi臋ksz膮 r贸偶nic膮 jest to, 偶e 鈥嬧媙ale偶y przeprowadzi膰 szeroko zakrojone badania konsumenckie, aby zrozumie膰, czy istnieje potrzeba lub popyt na ten nowy produkt, a je艣li tak, to w jaki spos贸b produkt lub us艂uga b臋d膮 mu najlepiej s艂u偶y膰. Ch臋膰 i potrzeby klient贸w powinny nap臋dza膰 tworzenie nowego produktu lub us艂ugi.

Koszt (ang. cost)

Tw贸rca metody uwa偶a艂, 偶e s艂owo 鈥瀔oszt鈥 powinno zast膮pi膰 cen臋, twierdz膮c, 偶e kwota nie jest jedynym kosztem, o kt贸ry martwi si臋 konsument podczas dokonywania zakupu. Koszt to nie tylko cena produktu, ale tak偶e koszt alternatywny, utrata potencjalnego zysku z alternatywy, a nawet czas po艣wi臋cony przez klienta na zakup przedmiotu.

Wygoda (ang. convenience)

Wyb贸r s艂owa 鈥瀢ygoda鈥 zamiast 鈥瀖iejsce鈥 dodatkowo podkre艣la zaanga偶owanie firmy wobec klienta. Wysi艂ek, jaki klient powinien podj膮膰, aby kupi膰 po偶膮dany lub potrzebny produkt, powinien by膰 niewielki lub 偶aden. Powinno istnie膰 wiele punkt贸w widoczno艣ci oferty, aby zapewni膰 najlepsz膮 obs艂ug臋 klienta.

Komunikacja (ang. communication)

Tw贸rca 4c m贸wi艂, 偶e promocja jest manipulacj膮, podczas gdy komunikacja jest kooperatywna. Uznano, 偶e najlepszy b臋dzie szczery dialog mi臋dzy mark膮 a konsumentem, w przeciwie艅stwie do tradycyjnych strategii marketingowych, kt贸re tylko podkre艣laj膮 najlepsze cechy produktu, co czasami mo偶e by膰 myl膮ce. Ten komunikat promuje konstruktywne opinie, pytania i recenzje generowane przez u偶ytkownik贸w.

4p marketing przyk艂ady

Doskona艂y marketing mix 4p przyk艂ad to jest sytuacja, w kt贸rej organizacja opracowuje produkt w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku. Wtedy wa偶ne jest, aby zdecydowa膰 si臋 na cen臋, kt贸ra jest korzystna dla firmy i atrakcyjna dla klient贸w. W przeciwnym razie sprzeda偶 b臋dzie nieop艂acalna lub odbiorca nie b臋dzie zainteresowany produktem. W tym celu zwykle przeprowadza si臋 badania rynku, uwzgl臋dniaj膮c jednocze艣nie roszczenia konkurent贸w.

Nast臋pnie nale偶y zdefiniowa膰 kana艂, kt贸rym produkt jest dostarczany do klienta (dystrybucja). Jednak ostatnim krokiem jest nakre艣lenie strategii promocji.

Nale偶y przygotowa膰 szablony kampanii reklamowych i promocji. Przyk艂adowy scenariusz 4P marketing mix pozwala ka偶dej marce opracowa膰 plan zach臋caj膮cy klient贸w do zakupu produkt贸w i us艂ug.

marketing mix 4p przyk艂ad
marketing mix 4p przyk艂ad

Podsumowanie marketing mix

Widzisz ju偶 jak marketing mix 4p na przyk艂adzie firmy mo偶e wr臋cz zdzia艂a膰 cuda. Powiniene艣 teraz w pe艂ni zrozumie膰, co sprawia, 偶e 鈥嬧媘iks marketingowy i narz臋dzia, kt贸re zawiera, s膮 tak wa偶ne. Bez tego firmy nie mia艂yby podstaw do kierowania strategi膮 lub realizacj膮 wprowadzenia nowej oferty na rynek. Marketing mix jest naprawd臋 podstaw膮 ka偶dego biznesplanu.

Ka偶de narz臋dzie wp艂ywa na drugie i odgrywa kluczow膮 rol臋 w miksie, kt贸ry zas艂uguje na pe艂ne zrozumienie, zanim b臋dzie mo偶na poczyni膰 post臋py. Stworzenie idealnej mieszanki gwarantuje, 偶e Twoja oferta b臋dzie idealnie ustawiona na rynku, aby uzyska膰 jak najwi臋cej sukcesu i zysk贸w.

Wa偶ne jest, aby pami臋ta膰, 偶e Tw贸j marketing mix jest unikalny dla Twojego produktu i klient贸w i zawsze mo偶na go zmieni膰 i zoptymalizowa膰, gdy potrzeby ka偶dego z nich ewoluuj膮, na czym oczywi艣cie mo偶e znacznie zyska膰 Twoje przedsi臋biorstwo.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)