Logistyka e commerce, dystrybucja i zam贸wienia (e-logistyka)

Handel internetowy
Handel internetowy, czym jest i jak rozpocz膮膰 10x
23 stycznia, 2022
E commerce w Polsce
E commerce w Polsce (3 najwa偶niejsze statystyki + RAPORT)
24 stycznia, 2022
Logistyka e commerce
Logistyka e commerce

Logistyka e commerce, dystrybucja i zam贸wienia (e-logistyka)

Logistyka e-commerce, czasami nazywana jako elogistyka (e-logistyka), to proces, kt贸rego u偶ywaj膮 firmy e-commerce, aby dostarczy膰 zam贸wienie do klienta. Gdy kupuj膮cy dokonaj膮 zakupu online, zam贸wienie jest pakowane, wysy艂ane, dostarczane i, w niekt贸rych przypadkach, zwracane.

Chocia偶 proces ten jest inny dla ka偶dej firmy, logistyka e-commerce sklepu internetowego sk艂ada si臋 z kilku element贸w.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Elementy 艂a艅cucha dostaw logistyki e-commerce

Logistyka e-commerce to z艂o偶ony, wieloetapowy proces. Ka偶dy element jest zale偶ny od innych, a marki e-commerce musz膮 zapewni膰, 偶e ka偶dy z nich dzia艂a p艂ynnie, aby szybko i sprawnie otrzymywa膰 zam贸wienia online do klient贸w.

Realizacja zam贸wienia e-commerce

Realizacja e-commerce obejmuje wszystkie etapy procesu logistycznego e-commerce, kt贸re wyst臋puj膮 w magazynie, a偶 do etapu wysy艂ki. Mo偶e to obejmowa膰 magazynowanie, przechowywanie, pakowanie i przekazanie zam贸wienia przewo藕nikowi. Obejmuje to r贸wnie偶 zarz膮dzanie zapasami w innych magazynach w 艂a艅cuchu dostaw e-commerce.

Logistyka e commerce

Co to jest 艂a艅cuch dostaw

艁a艅cuch dostaw (z ang. supply chain) to proces prowadzony ju偶 od momentu z艂o偶enia zam贸wienia przez klienta do dostarczenia produktu lub us艂ugi i rozliczenia transakcji. Tradycyjnie 艂a艅cuch dostaw obejmuje r贸偶nych dostawc贸w i przedsi臋biorstwa zaopatruj膮ce kolejne ogniwa.

Czym jest 艂a艅cuch dostaw e-commerce?

艁a艅cuch dostaw e-commerce to zestaw system贸w, proces贸w i infrastruktury, kt贸re dostarczaj膮 produkt i dostarczania go klientowi. To ca艂a sie膰 dyktuje logistyk臋 sklepu internetowego.

艁a艅cuch dostaw e-commerce obejmuje producenta, system zarz膮dzania zapasami, magazyny, centrum dystrybucji, centrum realizacji, przewo藕nika i wiele innych. Dla marki e-commerce wa偶ne jest, aby ka偶de ogniwo w 艂a艅cuchu dostaw dzia艂a艂o tak wydajnie, jak to tylko mo偶liwe. Jest to nie tylko bardziej op艂acalne, ale tak偶e uszcz臋艣liwia kupuj膮cych online.

Proces realizacji e-commerce jest r贸wnie偶 cz臋艣ci膮 艂a艅cucha dostaw, kt贸ra ma najwi臋kszy wp艂yw na do艣wiadczenie klienta z rozpakowywaniem. Podczas procesu realizacji marka e-commerce mo偶e decydowa膰, jakie opakowania i materia艂y opakowaniowe zostan膮 u偶yte, jakie bezp艂atne pr贸bki zostan膮 do艂膮czone i kt贸ry przewo藕nik wy艣le 鈥嬧媧am贸wienie.

Proces realizacji pozwala marce po艂膮czy膰 si臋 z klientem poprzez transakcj臋 online i mo偶e wp艂ywa膰 na to, jak klient postrzega mark臋.

Zarz膮dzanie zapasami

Bez wzgl臋du na to, czy masz jeden magazyn, czy kilka, bez odpowiedniego zarz膮dzania zapasami w e-commerce sprawy mog膮 by膰 bardzo skomplikowane. Dzi臋ki odpowiedniemu 艣ledzeniu, jaki towar znajduje si臋 w jakim magazynie, pracownicy mog膮 kontrolowa膰 poziom dostaw w oparciu o bie偶膮cy i przewidywany popyt. Przy odpowiednim zarz膮dzaniu zapasami zam贸wienia online mog膮 by膰 wysy艂ane szybciej, a kupuj膮cy online mog膮 unikn膮膰 czekania na swoje produkty.

Zarz膮dzanie zapasami staje si臋 szczeg贸lnie wa偶ne, je艣li marka e-commerce sprzedaje dowolny przedmiot dost臋pny w wielu rozmiarach i kolorach. Musz膮 upewni膰 si臋, 偶e maj膮 odpowiednie oprogramowanie do zarz膮dzania zapasami i oprogramowanie do zarz膮dzania magazynem, aby znajdowa膰 i 艣ledzi膰 towary w ca艂ej sieci 艂a艅cucha dostaw. Marki e-commerce mog膮 r贸wnie偶 zleci膰 proces zarz膮dzania zapasami zaufanemu partnerowi kt贸ry dzia艂a w modelu PL, kt贸ry mo偶e zaj膮膰 si臋 tymi dzia艂aniami w ich imieniu. Dok艂adniej chodzi tutaj o model 3PL.

Jaka jest r贸偶nica pomi臋dzy modelem 3PL, a 4PL?

Us艂ugi magazynowania w modelu 3PL lub 4PL w logistyce to spos贸b w jaki przechowywane s膮 towary klienta. Czyli w okre艣lonym czasie i odpowiednim miejscu, z poszanowaniem poprzednio ustalonych zasadach. R贸偶nica pomi臋dzy 3PL, a4PL (Fourth Party Logistic, Integratorzy Proces贸w Logistycznych czy Wiod膮cy Operatorzy Logistyczni) jest taka, 偶e w tym drugim przypadku obejmuj膮 wi臋ksz膮 liczb臋 struktur interakcji, zaczynaj膮c ju偶 od dzia艂u zakup贸w, a ko艅cz膮c na ksi臋gowo艣ci.

Magazynowanie e-commerce

Marka e-commerce potrzebuje dodatkowej przestrzeni, aby utrzyma膰 zapasy w magazynie, gdy sprzeda偶 ro艣nie. Wybieraj膮c magazyn, b臋d膮 musieli zastanowi膰 si臋, ile zapas贸w trzyma膰 na stanie i gdzie na 艣wiecie chc膮 przechowywa膰 zapasy. Marka e-commerce musi mie膰 pewno艣膰, 偶e mo偶e komunikowa膰 si臋 z innymi cz臋艣ciami 艂a艅cucha dostaw. Gwarantuje to, 偶e utrzymywany jest odpowiedni poziom zapas贸w i 偶e klienci nie musz膮 czeka膰 na swoje zam贸wienia.

Kolejnym wa偶nym czynnikiem, kt贸ry marka e-commerce musi wzi膮膰 pod uwag臋, jest lokalizacja magazynu. Gdy towary musz膮 przemie艣ci膰 si臋 z centrum realizacji do w臋z艂a transportowego, mo偶e to wyd艂u偶y膰 czas dostawy a bran偶a jest pe艂na napi臋tych termin贸w. Lokalizacja magazynu mo偶e by膰 wa偶nym czynnikiem, je艣li chodzi o obliczanie czasu wysy艂ki i dostarczanie zam贸wie艅 do klient贸w na czas.

Pakowanie i wysy艂ka

Pakowanie zam贸wie艅 to nie tylko upewnienie si臋, 偶e w pude艂ku klient znajdzie to co zam贸wi艂. Po przetworzeniu zam贸wienia zostaje wybrany przewo藕nik. Czasami klient mo偶e wybra膰 konkretn膮 opcj臋 wysy艂ki (je艣li jest oferowana w Twoim modelu logistycznym e commerce). Zam贸wienie zostaje nast臋pnie zebrane i zapakowane przez pracownika, kt贸ry nast臋pnie naklei etykiet臋 wysy艂kow膮.

Osoba pakuj膮ca przygotowuj膮ca pude艂ko musi wiedzie膰, jak chroni膰 delikatne przedmioty, jakich materia艂贸w opakowaniowych u偶y膰 do okre艣lonych przedmiot贸w i jakie bezp艂atne pr贸bki do艂膮czy膰 w razie potrzeby. Je艣li paczka wymaga kompletowania, b臋d膮 musieli wiedzie膰, kt贸re przedmioty trafiaj膮 do pude艂ka razem. Kiedy marka e-commerce korzysta z magazynu 3PL, musi upewni膰 si臋, 偶e jej partner logistyczny mo偶e pomie艣ci膰 dowolne spersonalizowane opakowanie, kt贸rego firma chce u偶y膰.

Zwroty e-commerce i logistyka zwrot贸w

Przy wielu kupuj膮cych mamy te偶 wielu zwracaj膮cych zakupione produkty. Oczywi艣cie oczekuj膮 oni szybkiego zwrotu pieni臋dzy, wi臋c jak widzisz proces zwrot贸w e-commerce staje si臋 bardzo wa偶n膮 cz臋艣ci膮 do艣wiadczenia po zakupie. Firmy internetowe musz膮 zapewni膰, 偶e ich logistyka zwrotna jest tak samo sprawnie dopracowana, jak proces realizacji. Zagubione paczki mog膮 prowadzi膰 do op贸藕nionych zwrot贸w, co mo偶e wp艂yn膮膰 na zadowolenie klienta. Zagubione przedmioty mog膮 r贸wnie偶 skutkowa膰 podw贸jn膮 strat膮, poniewa偶 produkty te nie mog膮 by膰 odsprzedane po dokonaniu zwrotu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)