Launch produktu

Marketing online
22 sierpnia, 2021
Copywriting
23 sierpnia, 2021

Launch produktu na czym polega?

Launch produktu jest to coś, co duże przedsiębiorstwa robią praktycznie na co dzień. Jednak nie wszystkie produkty odnoszą spektakularne sukcesy. A więc co zrobić, by z sukcesem wprowadzić produkt na rynek?
Wprowadzenie na rynek produktu jest bardzo ekscytujące oraz ryzykowne.

Jednym ze składowych sukcesu jest reputacja marki oraz wierni wyznawcy marki. Wszystko to odgrywa bardzo dużą rolę w sukcesie tych produktów. Oprócz tego istniej bardzo dużo innych strategii, dzięki którym przedsiębiorstwa mogą zastosować do własnych potrzeb, po to by z powodzeniem wprowadzić na rynek produkt i odnieść ogromny sukces.

Czym tak właściwie jest launch produktu?

Jest to zaplanowane podjęcie próby wprowadzenia produktu na rynek. Cały ten proces zawiera w sobie różne kroki. Musi się tam znajdować zrozumienie potrzeb klienta, testowanie produktu, reklama, marketing, sam projekt produktu, a także musimy upewnić się, czy produkt na pewno dotrze do wszystkich odbiorców. Odpowiednie wprowadzenie na rynek produktu zapewni przedsiębiorstwu możliwą dynamikę sprzedaży.

Produkty możemy wprowadzić na rynek na jego różną skalę. Z kolei niektóre trafiają bez większego rozgłosu. Kiedy mamy do czynienie z produktem niszowym czy też w danym produkcie dokonano kosmetycznych zmian, start premiery odbywa się zazwyczaj bez dużych nakładów na marketing. Sytuacja wygląda inaczej kiedy launch produktu wynika z dążenia do wprowadzenia produktów na szeroką skalę. Jeśli chcemy aby cały świat o tym się dowiedział, a w tym przypadku mówimy o rynkach docelowych, musimy poświęcić na to bardzo dużo czasu oraz energii, aby to wszystko się udało.

Jak prawidłowo przeprowadzić launch produktu online?

Niewątpliwie największą rolę w dzisiejszych czasach odgrywają media społecznościowe. Pomagają konsumentom odkrywać nowe produkty oraz marki. Z przeprowadzonych badań wynika, że 92% użytkowników po tym jak obejrzało jakiś produkt za pomocą instagrama zdecydowało się na podjęcie działania. W tym przypadku podjęli decyzję o zakupie danego produktu online, czy też odwiedzili stronę internetową produktu który chcieli nabyć, czy też śledzili sama markę w mediach społecznościowych.

Skierowanie reklamy do określonych konsumentów w mediach społecznościowych, to sposób na dotarcie do odbiorców oraz nakłonienie ich do zakupu produktu czy też zaangażowania się w promocje marki. Marketing online oraz launch produktu to idealnie dopasowana do siebie para. Strona internetowa dotycząca nowego produktu czy też podstrona w już istniejącej witrynie to są miejsca w których konsumenci coś więcej mogą na ten temat się dowiedzieć.

Dzięki profesjonalnej stronie internetowej marka buduje zaufanie wśród klientów. W ten sposób zachęcając potencjalnych klientów do zakupu produktu. Jest to też idealna platforma na której możemy zamieścić filmiki z instruktażem, czy też wyświetlenia wizualnych elementów jak zegar odliczający sekundy do wystartowania z ofertą nowego produktu.

Strona internetowa służy także do zbierania informacji o naszych klientach, którzy wyrażają chęć zakupu produktu. Zdecydowana większość klientów wyraża zgodę na udostępnianie swoich danych osobowych markom. Oczywiście taki klient musi być zachęcony do tego np. otrzymując zniżkę podczas pierwszych zakupów.

Dysponując bazą adresów naszych potencjalnych klientów warto wysłać im wiadomość. Zwłaszcza jeżeli ponad połowa konsumentów codziennie sprawdza ponad 10 razy swoje maile. Dodatkowo klienci twierdzą, że uwielbiają otrzymywać wiadomości od marek drogą mailową. Pierwszy mail musi wskazywać nowy produkt. W kolejnym mailu należy podać datę premiery. W momencie uruchomienia launchu produktu następuję wysłanie maila z wezwaniem do zakupu wraz z zdjęciami produktu oraz wezwaniem do działania. Warto wywołać u klienta poczucie pilności, możemy tego dokonać za pomocą rabatów czy oferty ograniczonej czasowo.

W jaki sposób należy przygotować firmę do launchu produktu?

Każdy launch produktu należy poprzedzić bardzo wnikliwą analizą rynku. Musimy opracować odpowiednią oraz przemyślaną strategię dla naszego nowego produktu. Dysponowanie samym nawet wybitnym produktem nie wystarcza. Trzeba jeszcze go umiejętnie opakować, wypromować a na końcu sprzedać, odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie.

Przed wypuszczeniem nowego produktu na rynek należy sprawdzić , czy czasami na rynku nie ma jakiś substytutów. Musimy sprawdzić w jakim stopniu jest silna nasza konkurencja, a także gdzie znajdują się nasze ewentualne nisze, które możemy zaspokoić. Należy dokładnie wyznaczyć cel jak np. zwiększenie udziału w rynku, eliminacja konkurencji czy też wypełnienie niszy. Należy sprawdzić bariery rynkowe, musimy wiedzieć czego tak naprawdę chcemy oraz z jakimi przeszkodami po drodze będziemy musieli się zmierzyć. Musimy skalkulować wielkość zasobów, które są nam niezbędne podczas osiągania naszego celu.

Aby w sposób odpowiedni wypozycjonować nowy produkt na rynku, należy uzyskać wiedzę o naszych potencjalnych klientach. To właśnie potrzeby naszych klientów oraz ich problemy jakimi dysponują, pomogą nam stworzyć idealnie dopasowaną ofertę. Koniecznym elementem promocji oraz komunikacji z rynkiem jest wyznaczenie grup docelowych. Możemy stworzyć ich kilka jednak ważne jest, by każda otrzymała propozycję swojej unikatowej, indywidualnej wartości, za pomocą której możemy idealnie dopasować narzędzia.

Jeżeli mamy już precyzyjnie wyznaczony cel, dokładnie wiemy jakie są nasze grupy docelowe oraz mamy oryginalny produkt i wiemy jak skutecznie go wypromować jesteśmy już jeden mały krok od wielkiego sukcesu. Nawet te największe, najlepsze plany na nic się zdadzą jeśli nie zostaną one w sposób umiejętny przez nas wdrążony oraz zrealizowany perfekcyjnie.

W jaki sposób należy opracować idealny plan marketingowy dla naszego produktu?

W pierwszej kolejności musimy dokładnie przemyśleć w czym tkwi wyjątkowość naszej oferty oraz dlaczego w ogóle zamierzamy wprowadzić na rynek nasz produkt. Starajmy się wypełnić potencjalną lukę na rynku, a nie kopiować naszej konkurencji. Musimy dokładnie przeanalizować szanse oraz zagrożenia naszej oferty, które niosą ze sobą wystawienie tych produktów na rynku. Musimy w sposób bardzo wnikliwy wyznaczyć cele, które planujemy zrealizować.

Muszą być one mierzalne, konkretne, określone w czasie. Dotyczące udziału w rynku, wielkości sprzedaży, planowanego zysku oraz rozpoznawalności marki na rynku. Musimy dokładnie zastanowić się, jakie zasoby należy zgromadzić oraz jakiej wielkości środki należy zgromadzić aby osiągnąć cel. Dokładnie określ i scharakteryzuj pierwszych klientów. Należy dokładnie przemyśleć do kogo będzie kierowana oferta. Musimy stworzyć avatara klienta, do którego skierowana jest oferta, kim jest taka osoba, jak spędza wolny czas, na co szczególnie zwraca uwagę, należy zbadać ich preferencje, problemy z jakimi się borykają oraz potrzeby.
Musimy określić kanały i miejsca dotarcia do naszych potencjalnych klientów.

Musimy mówić tym samym językiem co klient. Warto pochylić się nad zoptymalizowanym procesem marketingowym. Należy przygotować szczegółowy harmonogram, w którym to zrealizujemy konkretne działania oraz dokładnie skalkulować nasze potencjalne koszty. Musimy odrzucić działania, które nie są efektywne na pierwszym etapie obecności produktu na rynku.
Musimy przemyśleć w jaki sposób będziemy oceniać efekty naszych działań. Musimy określić efekt naszego działania, a także współczynnik, który pomoże nam sprawdzić skuteczność potencjalnych rozwiązań. W ten sposób możemy elastycznie reagować na sygnały napływające z rynku.

Dlaczego tak istotna jest analiza konkurencji?

Aby całe przedsięwzięcie przyniosło nam sukces musimy dokładnie przeanalizować działania konkurencji. W ten sposób redukujemy praktycznie do zera ryzyko stracenia budżetu na działania, które nie przyniosą efektu oraz nie będą opłacalne. Warto przeanalizować błędy konkurencji, która wypuściła podobny produkt na rynek. W tedy mamy możliwość nie popełnić tych samych błędów co konkurencja.


Jeśli nawet okaże się, że dany produkt znajduje się już na rynku, możemy wiele się od niego nauczyć, a energia i czas poświęcony na case study nie pójdą na marne.

Nazwa firmy oraz SEO

Przed stworzeniem naszego produktu oraz przed rozpoczęciem komunikacji należy przeprowadzić wnikliwy audyt potrzeb naszych klientów. Do tego celu należy zaangażować dział SEO. W ten sposób dowiemy się po pierwsze czego tak naprawdę chcą oraz czego tak często poszukują nasi użytkownicy. Audyt jest świetnym narzędziem który pozwala określić nam w jaki sposób oraz czego poszukują nasi użytkownicy. Możemy w ten sposób wyeliminować tak zwany efekt projekcji, który polega na przypisaniu innym ludziom własnych odczuć, emocji, czy też potrzeb. W efekcie na rynek trafią produkty spełniające potrzeby.


Kolejny krok to określenie pozycji jaką docelowo marka powinna uzyskać w portfelu przedsiębiorstwa. Czy mamy do czynienia z ofertą sezonową, która obowiązuje w okresie letnim, jesiennym, czy zimowym. Na to pytanie warto odpowiedzieć na początkowym etapie tworzenia strategii. W sposób analogiczny wygląda dobór narzędzi do realizacji marketingowych celów. Warto skorzystać oczywiście z wszystkich narzędzi do których mamy dostęp jak: kampanię w social mediach, reklamę zewnętrzną, newslettery, czy też współpracę z influancerami. Musimy zdecydowanie brać pod uwagę twarde dane dostępne na rynku.


Dzisiejszy rynek dostarcza nam wiele możliwości w różnych obszarach biznesu, również w obszarze marketingu. Decydując się na prowadzeniu firmy musimy odstawić na bok emocje oraz wszelkie uczucia i kierować się jednoznacznymi danymi. W ten sposób otrzymujemy informację o skuteczności podejmowanych przez nas przedsięwzięć, a także ich rentowności.


Ciekawą opcja mogącą wzmocnić proces wprowadzenia produktu na rynek jest Marketing Conversion. Pozwala on na zwiększenie konwersji o nawet 30%. Jakie ma to znaczenie dla naszej marki? Uzyskujemy w ten sposób satysfakcjonujący nas poziom sprzedaży oraz nie ma konieczności wygenerowania bardzo dużej ilości treści.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)