Komunikacja marketingowa narz臋dzia, proces, cele (instrumenty i metody)

Marketing tradycyjny
Marketing tradycyjny rodzaje i przyk艂ady (klasyczny a nowoczesny)
8 stycznia, 2022
marketing internetowy kurs
Marketing internetowy kurs marketingu online
20 stycznia, 2022
komunikacja marketingowa
komunikacja marketingowa

Komunikacja marketingowa narz臋dzia, proces, cele (instrumenty i metody)

Komunikacja marketingowa to proces przekazywania informacji innym podmiotom i wymaga wyst臋powania podstawowych sze艣ciu element贸w, to jest: 藕r贸d艂a, komunikatu, kana艂u, komunikacji, odbiorcy oraz procesu kodowania.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest komunikacja marketingowa?

Komunikacja marketingowa z angielskiego cz臋sto okre艣lana jest jako Marcom, czyli zbitek s艂贸w marketing + communications. Natomiast proces komunikacji marketingowej to sposoby, za pomoc膮 kt贸rych firmy edukuj膮, informuj膮, zach臋caj膮 i informuj膮 konsument贸w (bezpo艣rednio lub po艣rednio) o swoich produktach, rozwi膮zaniach i markach.

Komunikacja marketingowa reprezentuje g艂os firmy i marki, kt贸re umo偶liwiaj膮 prowadzenie dialogu i budowanie relacji z konsumentami.

Pomaga firmom 艂膮czy膰 sw贸j branding z lud藕mi, miejscami, do艣wiadczeniami, wydarzeniami i emocjami. Mo偶e nawet umo偶liwi膰 firmom pokazanie, jak dzia艂a produkt, jego przypadki u偶ycia, dlaczego jest u偶ywany, kto z nich korzysta i jego warto艣膰 dla grupy docelowej.

Komunikacja marketingowa a marketing

Wiemy ju偶 偶e marketing to dzia艂alno艣膰, zestaw instytucji, proces贸w tworzenia, komunikowania, dostarczania i wymiany ofert, kt贸re maj膮 warto艣膰 dla klient贸w, , partner贸w i og贸艂u spo艂ecze艅stwa.

Komunikacja marketingowa odnosi si臋 jednak do poszczeg贸lnych element贸w w ramach ca艂ej gamy marketingu. Obejmuje reklam臋, promocj臋 sprzeda偶y, wydarzenia, public relations, sprzeda偶 internetow膮, mobiln膮, media spo艂eczno艣ciowe, sprzeda偶 bezpo艣redni膮 i osobist膮. M贸wi膮c pro艣ciej, marketing obejmuje komunikacj臋 marketingow膮.

Cele komunikacji marketingowej

Komunikacja marketingowa obejmuje przesy艂anie, odbieranie i przetwarzanie informacji.
Marketerzy musz膮 by膰 艣wiadomi ka偶dego aspektu procesu komunikacji, aby zapewni膰, 偶e docelowi odbiorcy otrzymaj膮 sp贸jny przekaz.
Posiadanie 艣ci艣le zintegrowanego procesu komunikacji w marketingu pomaga przezwyci臋偶y膰 ha艂as i ba艂agan, aby zwi臋kszy膰 udzia艂 w rynku, sprzeda偶 i lojalno艣膰 wobec marki. Skuteczny program integruje wszystkie dzia艂ania marketingowe.

Dzia艂ania komunikacji marketingowej

Kroki, czyli poszczeg贸lne dzia艂ania zaanga偶owane w komunikacj臋 w marketingu kt贸re musisz wykona膰 to:

  •   Zidentyfikuj grup臋 docelow膮
  •   Ustal cele komunikacyjne
  •   Zaprojektuj komunikacj臋
  •   Wybierz kana艂y komunikacji
  •   Ustal bud偶et komunikacji

Poni偶ej wyja艣niamy ka偶dy krok:

1. Zidentyfikuj grup臋 docelow膮

Grupa docelowa obejmuje potencjalnych nabywc贸w produkt贸w firmy, obecnych u偶ytkownik贸w, osoby maj膮ce wa偶ny wp艂yw, grupy lub og贸艂 spo艂ecze艅stwa. Sk艂ad grupy docelowej determinuje przekaz, tryb, miejsce i form臋 komunikacji.

2. Stw贸r komunikat do osi膮gni臋cia okre艣lonych cel贸w

To co firmy najcz臋艣ciej oczekuj膮 od procesu najcz臋艣ciej obejmuje:

  •   Zwi臋kszona 艣wiadomo艣膰 – U艣wiadomienie odbiorcom docelowym istnienia marki lub produktu.
  •   Buduj lojalno艣膰 wobec marki 鈥 umo偶liwienie odbiorcom docelowym rozpoznania lub zapami臋tania marki w celu dokonania zakupu (czyli celu ekonomicznym)
  •   Zrozumienie produktu 鈥 pomoc odbiorcom docelowym w zrozumieniu, czym jest produkt i w jaki spos贸b zaspokaja potrzeby klienta.
  •   Przekonanie – Rozwijanie percepcji produktu w umys艂ach odbiorc贸w docelowych.

3. Sprawna wymiana informacji

Projektowanie komunikatu marketingowego wymaga odpowiedzi na trzy kluczowe pytania:
  Co komunikowa膰? Konsumenci oczekuj膮 czterech r贸偶nych rodzaj贸w spe艂nienia w zamian za korzystanie z produktu – racjonalnej, sensorycznej, spo艂ecznej lub satysfakcji ego. Przekaz powinien wi臋c zawiera膰 jako艣膰, ekonomi臋, warto艣膰 produktu lub warto艣膰 marki, kt贸ra spe艂nia ich oczekiwania.

  Jak si臋 komunikowa膰? G艂贸wny przekaz powinien zosta膰 prze艂o偶ony na konkretn膮 komunikacj臋 za pomoc膮 strategii kreatywnej.
  Kto powinien si臋 komunikowa膰? Niekt贸re firmy wol膮 celebryt贸w, aby przekazali wiadomo艣膰, podczas gdy inne preferuj膮 zwyk艂ych ludzi.

4. Wybierz kana艂y komunikacji

Wyb贸r odpowiedniego kana艂u komunikacji marketingowej mo偶e by膰 osobisty lub czysto korporacyjny.
Wp艂yw osobisty pomaga, gdy produkty s膮 drogie lub ryzykowne. Ludzie cz臋sto prosz膮 znajomych o rekomendacje dobrego hotelu, prawnika, lekarza, ksi臋gowego, doradcy finansowego. To dlatego, 偶e ufaj膮 radom. Nawet celebryta promuj膮ca mark臋 mo偶e by膰 form膮 osobistego kana艂u przes艂ania marketingowego. Osobiste kana艂y obejmuj膮 marketing online, media spo艂eczno艣ciowe, marketing e-mailowy itp.

Firmowe, czyli nieosobowe kana艂y, takie jak reklamy, promocje sprzeda偶y, wydarzenia, public relations, s膮 narz臋dziami masowej komunikacji, kt贸re s艂u偶膮 do rozpowszechniania informacji. Firmy sponsoruj膮 wydarzenia i akcje charytatywne, aby dotrze膰 do szerokiego grona odbiorc贸w docelowych.

Integracja kana艂贸w osobistych i nieosobowych pomaga w maksymalizacji przekazu. Liderzy i osoby wp艂ywowe najpierw otrzymuj膮 wiadomo艣膰 za po艣rednictwem kana艂贸w nieosobowych, a nast臋pnie przekazuj膮 j膮 spo艂eczno艣ciom i grupom odbiorc贸w docelowych. Zintegrowana komunikacja marketingowa pomaga budowa膰 rozmach produktu i informowa膰 konsument贸w i grupy spo艂eczne, kt贸re nie s膮 dotykane przez 艣rodki masowego przekazu.

5. Ustal bud偶et marketingowy jakie ma przedsi臋biorstwo

Bud偶et r贸偶ni si臋 w zale偶no艣ci od firmy. Istniej膮 cztery podej艣cia do ustalania bud偶etu:

  •   Sta艂a warto艣膰 – Ustalenie bud偶etu, na kt贸ry firma mo偶e sobie pozwoli膰.
  •   Procentowa metoda od sprzeda偶y 鈥 ustalanie bud偶et贸w na podstawie procentu sprzeda偶y.
  •   Metoda parytetu konkurencyjnego 鈥 zale偶y to od tego, ile konkurencja wydaje na swojego dzia艂ania public relations do osi膮gni臋cia okre艣lonych cel贸w i na tym opiera bud偶ety.
  •   Cel i metoda 鈥 obejmuje ustalanie cel贸w, identyfikacj臋 zadania i ocen臋 jego koszt贸w.

Narz臋dzia komunikacji marketingowej

Ka偶de narz臋dzie jest wyj膮tkowe i ma swoje wady i zalety. Musisz je zrozumie膰, poni偶ej wyja艣nienie:

  1.   Reklama 鈥 pomy艣l o reklamach Nike i o tym, jak przekazuje to samo przes艂anie, niezale偶nie od tego, gdzie mieszka docelowa publiczno艣膰. Dzia艂a najlepiej w przypadku rozproszonych geograficznie odbiorc贸w docelowych lub gdy dana funkcja produktu wymaga wyr贸偶nienia.
  2.   Promocja sprzeda偶y 鈥 konkursy, rabaty, losowania, kupony i oferty umo偶liwiaj膮 odbiorcom docelowym natychmiastow膮 interakcj臋 z mark膮. Daje im motywacj臋 do korzystania z produktu i do艣wiadczania jego zalet.
  3.   Wydarzenia 鈥 konsumenci bior膮 udzia艂 w wydarzeniach, kt贸rych celem jest nauczenie si臋 czego艣 nowego, nawi膮zywanie kontakt贸w, poznawanie nowych klient贸w itp.
  4.   Public relations 鈥 zach臋camy aby przeczyta膰 ca艂y artyku艂 na naszym blogu o PR
  5.   Media spo艂eczno艣ciowe (social media) 鈥 mog膮 mie膰 charakter informacyjny lub rozrywkowy. Marketerzy mog膮 szybko rozpowszechnia膰 tre艣ci do medi贸w internetowych i spo艂eczno艣ciowych oraz zmienia膰 je na podstawie odpowiedzi.
  6.   Marketing mobilny – jest wra偶liwy na czas, specyficzny dla lokalizacji i pomaga wp艂ywa膰 na decyzje zakupowe.
  7.   Marketing e-mailowy 鈥 wiadomo艣ci e-mail mo偶na spersonalizowa膰 pod k膮tem odbiorc贸w, mo偶na udost臋pnia膰 tre艣ci oznaczone mark膮, a tak偶e mo偶na do艂膮czy膰 wezwanie do dzia艂ania (CTA), aby utrzyma膰 ich zainteresowanie.
  8.   Sprzeda偶 osobista, bezpo艣rednia (ang. direct sales)鈥 pomaga na p贸藕niejszych etapach procesu zakupu oraz w sytuacjach B2B, w kt贸rych relacje maj膮 znaczenie. Umo偶liwia budowanie przekonania kupuj膮cych i uzyskanie odpowiedzi.

Zintegrowana komunikacja marketingowa definicja

Zintegrowana komunikacja marketingowa to forma rozmowy (dialog formalny i nieformalny) kt贸re przedsi臋biorstwo przeprowadza z otoczeniem firmy. Polega na po艂膮czeniu r贸偶nych narz臋dzi komunikowania si臋 oraz wsp贸艂pracy wszystkich dzia艂贸w firmy w jednym celu kt贸rym jest jej promowanie jako ca艂o艣ci, w tym poszczeg贸lnych produkt贸w i us艂ug.

Istota komunikacji marketingowej wniosek

Komunikacja marketingowa ma na celu przekazanie 艣rodowisku najwa偶niejszych informacji o prowadzonej dzia艂alno艣ci, a tak偶e mo偶e budowa膰 warto艣膰 marki dla firmy poprzez tworzenie wizerunku w umys艂ach klient贸w, zwi臋kszanie przychod贸w i wp艂ywanie na warto艣膰 dla inwestor贸w.

Marketerzy musz膮 pomy艣le膰 o ka偶dym punkcie kontaktu z klientem oraz o tym, jak pozycjonuje si臋 marka, jak wa偶ny jest marketing mix i jaki jest jego czas. Posiadanie sp贸jnej strategii komunikacyjnej mo偶e pom贸c w budowaniu warto艣ci marki i tworzeniu wi臋kszego wp艂ywu na sprzeda偶. Wi臋c starannie zadbaj o kierunek i komunikat promocyjny.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)