Komunikacja marketingowa narzędzia, proces, cele (instrumenty i metody)

Marketing tradycyjny
Marketing tradycyjny rodzaje i przykłady (klasyczny a nowoczesny)
8 stycznia, 2022
marketing internetowy kurs
Marketing internetowy kurs marketingu online
20 stycznia, 2022
komunikacja marketingowa
komunikacja marketingowa

Komunikacja marketingowa narzędzia, proces, cele (instrumenty i metody)

Komunikacja marketingowa to proces przekazywania informacji innym podmiotom i wymaga występowania podstawowych sześciu elementów, to jest: źródła, komunikatu, kanału, komunikacji, odbiorcy oraz procesu kodowania.

Co to jest komunikacja marketingowa?

Komunikacja marketingowa z angielskiego często określana jest jako Marcom, czyli zbitek słów marketing + communications. Natomiast proces komunikacji marketingowej to sposoby, za pomocą których firmy edukują, informują, zachęcają i informują konsumentów (bezpośrednio lub pośrednio) o swoich produktach, rozwiązaniach i markach.

Komunikacja marketingowa reprezentuje głos firmy i marki, które umożliwiają prowadzenie dialogu i budowanie relacji z konsumentami.

Pomaga firmom łączyć swój branding z ludźmi, miejscami, doświadczeniami, wydarzeniami i emocjami. Może nawet umożliwić firmom pokazanie, jak działa produkt, jego przypadki użycia, dlaczego jest używany, kto z nich korzysta i jego wartość dla grupy docelowej.

Komunikacja marketingowa a marketing

Wiemy już że marketing to działalność, zestaw instytucji, procesów tworzenia, komunikowania, dostarczania i wymiany ofert, które mają wartość dla klientów, , partnerów i ogółu społeczeństwa.

Komunikacja marketingowa odnosi się jednak do poszczególnych elementów w ramach całej gamy marketingu. Obejmuje reklamę, promocję sprzedaży, wydarzenia, public relations, sprzedaż internetową, mobilną, media społecznościowe, sprzedaż bezpośrednią i osobistą. Mówiąc prościej, marketing obejmuje komunikację marketingową.

Cele komunikacji marketingowej

Komunikacja marketingowa obejmuje przesyłanie, odbieranie i przetwarzanie informacji.
Marketerzy muszą być świadomi każdego aspektu procesu komunikacji, aby zapewnić, że docelowi odbiorcy otrzymają spójny przekaz.
Posiadanie ściśle zintegrowanego procesu komunikacji w marketingu pomaga przezwyciężyć hałas i bałagan, aby zwiększyć udział w rynku, sprzedaż i lojalność wobec marki. Skuteczny program integruje wszystkie działania marketingowe.

Działania komunikacji marketingowej

Kroki, czyli poszczególne działania zaangażowane w komunikację w marketingu które musisz wykonać to:

  •   Zidentyfikuj grupę docelową
  •   Ustal cele komunikacyjne
  •   Zaprojektuj komunikację
  •   Wybierz kanały komunikacji
  •   Ustal budżet komunikacji

Poniżej wyjaśniamy każdy krok:

1. Zidentyfikuj grupę docelową

Grupa docelowa obejmuje potencjalnych nabywców produktów firmy, obecnych użytkowników, osoby mające ważny wpływ, grupy lub ogół społeczeństwa. Skład grupy docelowej determinuje przekaz, tryb, miejsce i formę komunikacji.

2. Stwór komunikat do osiągnięcia określonych celów

To co firmy najczęściej oczekują od procesu najczęściej obejmuje:

  •   Zwiększona świadomość – Uświadomienie odbiorcom docelowym istnienia marki lub produktu.
  •   Buduj lojalność wobec marki — umożliwienie odbiorcom docelowym rozpoznania lub zapamiętania marki w celu dokonania zakupu (czyli celu ekonomicznym)
  •   Zrozumienie produktu — pomoc odbiorcom docelowym w zrozumieniu, czym jest produkt i w jaki sposób zaspokaja potrzeby klienta.
  •   Przekonanie – Rozwijanie percepcji produktu w umysłach odbiorców docelowych.

3. Sprawna wymiana informacji

Projektowanie komunikatu marketingowego wymaga odpowiedzi na trzy kluczowe pytania:
  Co komunikować? Konsumenci oczekują czterech różnych rodzajów spełnienia w zamian za korzystanie z produktu – racjonalnej, sensorycznej, społecznej lub satysfakcji ego. Przekaz powinien więc zawierać jakość, ekonomię, wartość produktu lub wartość marki, która spełnia ich oczekiwania.

  Jak się komunikować? Główny przekaz powinien zostać przełożony na konkretną komunikację za pomocą strategii kreatywnej.
  Kto powinien się komunikować? Niektóre firmy wolą celebrytów, aby przekazali wiadomość, podczas gdy inne preferują zwykłych ludzi.

4. Wybierz kanały komunikacji

Wybór odpowiedniego kanału komunikacji marketingowej może być osobisty lub czysto korporacyjny.
Wpływ osobisty pomaga, gdy produkty są drogie lub ryzykowne. Ludzie często proszą znajomych o rekomendacje dobrego hotelu, prawnika, lekarza, księgowego, doradcy finansowego. To dlatego, że ufają radom. Nawet celebryta promująca markę może być formą osobistego kanału przesłania marketingowego. Osobiste kanały obejmują marketing online, media społecznościowe, marketing e-mailowy itp.

Firmowe, czyli nieosobowe kanały, takie jak reklamy, promocje sprzedaży, wydarzenia, public relations, są narzędziami masowej komunikacji, które służą do rozpowszechniania informacji. Firmy sponsorują wydarzenia i akcje charytatywne, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców docelowych.

Integracja kanałów osobistych i nieosobowych pomaga w maksymalizacji przekazu. Liderzy i osoby wpływowe najpierw otrzymują wiadomość za pośrednictwem kanałów nieosobowych, a następnie przekazują ją społecznościom i grupom odbiorców docelowych. Zintegrowana komunikacja marketingowa pomaga budować rozmach produktu i informować konsumentów i grupy społeczne, które nie są dotykane przez środki masowego przekazu.

5. Ustal budżet marketingowy jakie ma przedsiębiorstwo

Budżet różni się w zależności od firmy. Istnieją cztery podejścia do ustalania budżetu:

  •   Stała wartość – Ustalenie budżetu, na który firma może sobie pozwolić.
  •   Procentowa metoda od sprzedaży — ustalanie budżetów na podstawie procentu sprzedaży.
  •   Metoda parytetu konkurencyjnego — zależy to od tego, ile konkurencja wydaje na swojego działania public relations do osiągnięcia określonych celów i na tym opiera budżety.
  •   Cel i metoda — obejmuje ustalanie celów, identyfikację zadania i ocenę jego kosztów.

Narzędzia komunikacji marketingowej

Każde narzędzie jest wyjątkowe i ma swoje wady i zalety. Musisz je zrozumieć, poniżej wyjaśnienie:

  1.   Reklama — pomyśl o reklamach Nike i o tym, jak przekazuje to samo przesłanie, niezależnie od tego, gdzie mieszka docelowa publiczność. Działa najlepiej w przypadku rozproszonych geograficznie odbiorców docelowych lub gdy dana funkcja produktu wymaga wyróżnienia.
  2.   Promocja sprzedaży — konkursy, rabaty, losowania, kupony i oferty umożliwiają odbiorcom docelowym natychmiastową interakcję z marką. Daje im motywację do korzystania z produktu i doświadczania jego zalet.
  3.   Wydarzenia — konsumenci biorą udział w wydarzeniach, których celem jest nauczenie się czegoś nowego, nawiązywanie kontaktów, poznawanie nowych klientów itp.
  4.   Public relations — zachęcamy aby przeczytać cały artykuł na naszym blogu o PR
  5.   Media społecznościowe (social media) — mogą mieć charakter informacyjny lub rozrywkowy. Marketerzy mogą szybko rozpowszechniać treści do mediów internetowych i społecznościowych oraz zmieniać je na podstawie odpowiedzi.
  6.   Marketing mobilny – jest wrażliwy na czas, specyficzny dla lokalizacji i pomaga wpływać na decyzje zakupowe.
  7.   Marketing e-mailowy — wiadomości e-mail można spersonalizować pod kątem odbiorców, można udostępniać treści oznaczone marką, a także można dołączyć wezwanie do działania (CTA), aby utrzymać ich zainteresowanie.
  8.   Sprzedaż osobista, bezpośrednia (ang. direct sales)— pomaga na późniejszych etapach procesu zakupu oraz w sytuacjach B2B, w których relacje mają znaczenie. Umożliwia budowanie przekonania kupujących i uzyskanie odpowiedzi.

Zintegrowana komunikacja marketingowa definicja

Zintegrowana komunikacja marketingowa to forma rozmowy (dialog formalny i nieformalny) które przedsiębiorstwo przeprowadza z otoczeniem firmy. Polega na połączeniu różnych narzędzi komunikowania się oraz współpracy wszystkich działów firmy w jednym celu którym jest jej promowanie jako całości, w tym poszczególnych produktów i usług.

Istota komunikacji marketingowej wniosek

Komunikacja marketingowa ma na celu przekazanie środowisku najważniejszych informacji o prowadzonej działalności, a także może budować wartość marki dla firmy poprzez tworzenie wizerunku w umysłach klientów, zwiększanie przychodów i wpływanie na wartość dla inwestorów.

Marketerzy muszą pomyśleć o każdym punkcie kontaktu z klientem oraz o tym, jak pozycjonuje się marka, jak ważny jest marketing mix i jaki jest jego czas. Posiadanie spójnej strategii komunikacyjnej może pomóc w budowaniu wartości marki i tworzeniu większego wpływu na sprzedaż. Więc starannie zadbaj o kierunek i komunikat promocyjny.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)