Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Historia marketingu
Historia marketingu

Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Dzi艣 marketing jest znany jako zaawansowana mieszanka strategii i technologii, jednak nie zawsze tak by艂o. Historia marketingu, jak膮 znamy, zacz臋艂a si臋 od skromnych pocz膮tk贸w zwyk艂ych pr贸b sprzeda偶y towar贸w i us艂ug.

Handel i wymiana marketingowa mog膮 by膰 tak stare jak sama cywilizacja. Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e zacz臋艂o si臋 to od pr贸by zaprezentowania towar贸w w okre艣lony spos贸b do handlu. Wysi艂ki zmierzaj膮ce do opracowania perswazyjnej komunikacji w celu sprzeda偶y towar贸w i us艂ug istniej膮 od czas贸w staro偶ytnych Chin i Indii. Dzia艂alno艣膰 ta mo偶e nie by艂a w贸wczas rozpoznawana jako biznes marketingowy, ale to w艂a艣nie tam zacz膮艂 si臋 rozwija膰 pomys艂 na marketing.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Definicja marketingu

Definicja m贸wi, 偶e marketing jest to spos贸b dzia艂ania i zarz膮dzania w firmie zorientowany na rynek klienta. Wi臋c to w艂a艣nie on jest w centrum uwagi.

Dr Philip Kotler definiuje marketing jako 鈥瀗auk臋 i sztuk臋 odkrywania, tworzenia i dostarczania warto艣ci w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego z zyskiem.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Koncepcja marketingu

Idee marketingu rozumianego w epoce nowo偶ytnej powsta艂y w czasach rewolucji przemys艂owej. Okres ten obejmowa艂 koniec XVIII wieku i trwa艂 d艂ugo do XIX wieku. By艂 to czas szybkich zmian spo艂ecznych, motywowanych innowacjami w bran偶y naukowej i technologicznej. Czysta historia.

To w艂a艣nie w czasie rewolucji przemys艂owej kupowanie towar贸w sta艂o si臋 dla konsumenta 艂atwiejsze ni偶 samodzielne wytwarzanie rzeczy. Produkcja masowa stworzy艂a wiele bran偶 zaanga偶owanych w te same wysi艂ki, aby zaspokoi膰 potrzeby rosn膮cego rynku konsumenckiego. Zapanowa艂a infrastruktura transportowa i 艣rodki masowego przekazu. Stworzy艂o to potrzeb臋 znalezienia przez producent贸w lepszych sposob贸w opracowywania produkt贸w potrzebnych klientom oraz bardziej wyrafinowanego podej艣cia do informowania ich o tych towarach. Reszta to ju偶 historia.

Zwi臋kszona konkurencja

Pocz膮wszy od pocz膮tku XX wieku do ko艅ca lat 40. konkurencja w 艣wiecie biznesu sta艂a si臋 intensywna. Potrzeba zwi臋kszenia sprzeda偶y za pomoc膮 technik marketingowych sta艂a si臋 istotn膮 cz臋艣ci膮 bycia konkurencyjnym. Umiej臋tno艣膰 rozwijania marki i odpowiedniego jej wprowadzania na rynek, zyska艂a na warto艣ci.

Konkurencja powodowa艂a r贸wnie偶 potrzeb臋 zwi臋kszenia wydajno艣ci produkcji i udzia艂贸w rynkowych we wszystkich bran偶ach. Historia marketingu staje si臋 coraz bardziej ciekawsza, poniewa偶 zaczyna powstawa膰 nacisk na metody dystrybucji, a tak偶e rodzaje komunikacji konsumenckiej. Wkr贸tce celem sta艂o si臋 przekonanie konsument贸w, 偶e towary i us艂ugi jednej firmy s膮 lepsze ni偶 towary i us艂ugi innej firmy oferuj膮cej to samo.

Biznes marketingowy

Pocz膮wszy od lat 60. rynki wielu bran偶 zosta艂y nasycone konkurencj膮. Potrzeba pozyskania i utrzymania klient贸w wymaga艂a teraz specjalist贸w w obszarze marketingu bezpo艣redniego. To czas, kiedy firmy zacz臋艂y dedykowa膰 ca艂e obszary swojej dzia艂alno艣ci wy艂膮cznie w celu marketingu produkt贸w lub us艂ug firmy.

To wtedy zarz膮dzanie marketingowe rozwin臋艂o wyrafinowanie niezb臋dne do bycia istotn膮 cz臋艣ci膮 sukcesu biznesowego. Mened偶erowie marketingu zacz臋li anga偶owa膰 si臋 w planowanie strategiczne. Ich wk艂ad by艂 wa偶ny dla okre艣lenia koszt贸w, metod stosowanych do przekazywania konsumentom informacji o produktach i us艂ugach i nie tylko.

Branding strategiczny

艢wiat marketingu zacz膮艂 si臋 zmienia膰 w latach 90-tych. Powsta艂 produkt lub us艂uga i b艂yskawicznie powsta艂a marka. Firmy zacz臋艂y zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e mog膮 skupi膰 si臋 na sprzeda偶y wi臋kszej ilo艣ci produkt贸w wysokiej jako艣ci i zbudowa膰 dla nich lepsz膮 mark臋. Spowodowa艂o to, 偶e firmy odczu艂y popraw臋 mar偶, ale tak偶e poszerzy艂y swoj膮 reputacj臋. Zwi臋kszy艂o te偶 艣wiadomo艣膰 stworzonej przez nich marki. Niekt贸rym firmom z mark膮 w艂asn膮 uda艂o si臋 zwi臋kszy膰 sw贸j udzia艂 w rynku o ponad 50 procent.

Marketing internetowy

Wraz z rozwojem sieci www strony internetowe sta艂y si臋 niezb臋dnym narz臋dziem komercjalizacji. Pod koniec lat 90. zacz臋艂y powstawa膰 proste strony firmowe, kt贸re by艂y oparte na tek艣cie i HTML. Pocz膮tkowo by艂y wykorzystywane do dostarczania informacji o produktach lub us艂ugach firmy.

Wraz ze wzrostem liczby stron internetowych i coraz trudniejszym przyci膮gni臋ciem uwagi odwiedzaj膮cych, kt贸rzy pojawili si臋 w Internecie, samo posiadanie strony internetowej przesta艂o by膰 wystarczaj膮co dobre. Aby wyr贸偶ni膰 si臋 z t艂umu, trzeba by艂o wdro偶y膰 strategie marketingu online.

Obecnie na biznes marketingowy wydaje si臋 co roku setki miliard贸w dolar贸w.

Optymalizacja pod k膮tem wyszukiwarek (SEO)

W ci膮gu ostatnich 30 lat drastycznie wzros艂o znaczenie korzystania z sieci i wyszukiwarek w celach marketingowych. Na pocz膮tku wyszukiwarki internetowe nie by艂y najwydajniejsze. Uzyskanie dobrego rankingu w wyszukiwarce nie by艂o skomplikowane. Wyniki wyszukiwarek by艂y 艂atwe do zmiany, a jako艣膰 wynik贸w by艂a s艂aba.

Aby zapewni膰 jak najlepsz膮 jako艣膰 wynik贸w, wyszukiwarki zmieni艂y swoje algorytmy. Celem by艂o zweryfikowanie witryn odsy艂aj膮cych w celu zapewnienia jako艣ci wynik贸w dostarczanych przez wyszukiwark臋. Obecnie manipulowanie rankingami SEO jest prawie niemo偶liwe. Taka pr贸ba nara偶a firm臋 na ryzyko zakopania wynik贸w wyszukiwania ich marki.

Historia blogowania

Nowoczesny blog rozwin膮艂 si臋 pierwotnie jako internetowy pami臋tnik. Pojedyncze osoby dostarcza艂yby codzienne relacje ze swojego 偶ycia osobistego. Pod koniec lat 90. blogi sta艂y si臋 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 marketingu. W 1999 roku by艂o oko艂o 20-30 aktywnych blog贸w. Szacuje si臋, 偶e obecnie istnieje ponad 170 milion贸w aktywnych blog贸w.

Blogi s膮 obecnie cz臋艣ci膮 wi臋kszo艣ci kampanii content marketingowych. S艂u偶膮 do dostarczania informacji, budowania relacji z klientami, generowania lead贸w sprzeda偶owych, zwi臋kszania 艣wiadomo艣ci marki, uzyskiwania opinii klient贸w, marketingu spo艂eczno艣ciowego i nie tylko. S艂u偶膮 r贸wnie偶 do rozwijania sieci wewn臋trznych i zewn臋trznych w celu budowania 艣wiadomo艣ci marki i firmy.

Przysz艂o艣膰 marketingu

Strategie marketingowe staj膮 si臋 coraz bardziej z艂o偶one i szczeg贸艂owe, ze szczeg贸ln膮 uwag膮 i personalizacj膮 w ka偶dym punkcie kontaktu z klientem. W po艂膮czeniu z rosn膮c膮 艣wiadomo艣ci膮 podstaw psychologicznych, kt贸re przekszta艂caj膮 odwiedzaj膮cych w klient贸w, oraz ekspansj膮 nowych platform medi贸w spo艂eczno艣ciowych, przysz艂o艣膰 marketingu jest niepewna, ale wiadomo 偶e b臋dzie si臋 rozwija艂 z roku na rok. To co dzisiaj modne, jutro mo偶e by膰 ju偶 histori膮 i nie b臋dzie si臋 rozwija膰.

Pewne jest jednak to, 偶e marketing, jaki znamy, b臋dzie nadal ewoluowa艂 i zmienia艂 si臋, a tak偶e nadal b臋dzie odgrywa艂 znacz膮c膮 rol臋 w naszym codziennym 偶yciu.

Elementy marketingu mix:

Na t臋 koncepcj臋 sk艂adaj膮 si臋 cztery g艂贸wne elementy: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place).

Podsumowanie historii marketingu

Jak widzisz marketing to nie tylko reklama i sprzeda偶. Kluczowy przekaz to g艂贸wne zagadnienie jakie sp臋dza sen z powiem w艂a艣cicielom firm, kt贸rzy chc膮 rozwija膰 sw贸j biznes. Na szcz臋艣cie historia marketingu kt贸r膮 pozna艂e艣 da Ci wgl膮d w to jak planowa膰 przysz艂o艣膰.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Sk膮d wywodzi si臋 marketing?

Marketing wywodzi si臋 z angielskiego s艂owa „market”, czyli „rynek”. Marketing wywodzi si臋 z ekonomii, a dok艂adniej z teorii poda偶y i popytu. Poj臋cie marketingu jest u偶ywane od ponad stu lat, cho膰 jego zastosowania si臋ga staro偶ytnego Rzymu, kiedy to handlowcy i producenci musieli dostarczy膰 swoje towary do konsument贸w i budowa膰 spo艂eczne poparcie dla swoich produkt贸w. 殴r贸d艂a tego poj臋cia si臋gaj膮 jeszcze dalej, do 艣redniowiecznych drobnych handlowc贸w i kupc贸w, kt贸rzy podr贸偶owali z miasta do miasta w celu sprzeda偶y swoich towar贸w. W dzisiejszym 艣wiecie marketing wyra偶a si臋 w zastosowaniu dzia艂a艅 takich jak badania rynku, reklama, public relations, sponsorships itp.

Historia marketingu internetowego

Historia marketingu internetowego si臋ga ko艅ca lat 80., kiedy to wprowadzono pierwsze strony internetowe. Na pocz膮tku by艂 to g艂贸wnie marketing szeptany i tworzenie stron internetowych dla cel贸w informacyjnych. Gdy Internet rozszerzy艂 si臋 na szerszy obszar w po艂owie lat 90., wzr贸s艂 tak偶e potencja艂 do wykorzystania go do cel贸w marketingowych. Powstawa艂y coraz wi臋cej firm tworz膮cych i sprzedaj膮cych produkty przez sie膰. Kolejne lata przynios艂y znacz膮cy prze艂om w rozwoju marketingu internetowego, wraz z pojawieniem si臋 i upowszechnieniem si臋 r贸偶nych narz臋dzi marketingu online – w tym m.in. reklamy display, e-mail marketingu, pozycjonowania, marketingu spo艂eczno艣ciowego i innych. Te narz臋dzia daj膮 du偶o mo偶liwo艣ci dla marketer贸w, co pozwoli艂o na tworzenie i wykorzystywanie skutecznych strategii marketingowych w 艣rodowisku online/digital. Dzisiaj marketing internetowy jest jednym z najpopularniejszych i najpot臋偶niejszych narz臋dzi stosowanych przez przedsi臋biorstwa, kt贸re chc膮 dotrze膰 do szerszego grona odbiorc贸w, zbudowa膰 siln膮 obecno艣膰 w Internecie i zbudowa膰 mark臋 (brand). Wielu ludzi korzysta z marketingu internetowego w celu zwi臋kszenia obrot贸w i poprawy pozycjonowania witryny.

Na co dzieli si臋 marketing?

Najpro艣ciej mo偶emy podzieli膰 obszary marketingu na dwie grupy: Inbound Marketing oraz Outbound Marketing.

Kiedy narodzi艂 si臋 marketing?

Marketing jako poj臋cie i teoria pojawi艂 si臋 w II po艂owie XIX wieku. Teorie marki, marketingowe koncepcje i ich stosowanie we wsp贸艂czesnej postaci zyska艂y popularno艣膰 dopiero w latach pi臋膰dziesi膮tych XX wieku.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej