Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Poj臋cia marketingu
Poj臋cia marketingu (podstawowe definicje marketingowe, s艂ownik)
7 stycznia, 2022
Zasady marketingu
Zasady marketingu online (skuteczny marketing w praktyce)
7 stycznia, 2022
Historia marketingu
Historia marketingu

Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Dzi艣 marketing jest znany jako zaawansowana mieszanka strategii i technologii, jednak nie zawsze tak by艂o. Historia marketingu, jak膮 znamy, zacz臋艂a si臋 od skromnych pocz膮tk贸w zwyk艂ych pr贸b sprzeda偶y towar贸w i us艂ug.

Handel i wymiana marketingowa mog膮 by膰 tak stare jak sama cywilizacja. Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e zacz臋艂o si臋 to od pr贸by zaprezentowania towar贸w w okre艣lony spos贸b do handlu. Wysi艂ki zmierzaj膮ce do opracowania perswazyjnej komunikacji w celu sprzeda偶y towar贸w i us艂ug istniej膮 od czas贸w staro偶ytnych Chin i Indii. Dzia艂alno艣膰 ta mo偶e nie by艂a w贸wczas rozpoznawana jako biznes marketingowy, ale to w艂a艣nie tam zacz膮艂 si臋 rozwija膰 pomys艂 na marketing.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Definicja marketingu

Definicja m贸wi, 偶e marketing jest to spos贸b dzia艂ania i zarz膮dzania w firmie zorientowany na rynek klienta. Wi臋c to w艂a艣nie on jest w centrum uwagi.

Dr Philip Kotler definiuje marketing jako 鈥瀗auk臋 i sztuk臋 odkrywania, tworzenia i dostarczania warto艣ci w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego z zyskiem.

Koncepcja marketingu

Idee marketingu rozumianego w epoce nowo偶ytnej powsta艂y w czasach rewolucji przemys艂owej. Okres ten obejmowa艂 koniec XVIII wieku i trwa艂 d艂ugo do XIX wieku. By艂 to czas szybkich zmian spo艂ecznych, motywowanych innowacjami w bran偶y naukowej i technologicznej. Czysta historia.
To w艂a艣nie w czasie rewolucji przemys艂owej kupowanie towar贸w sta艂o si臋 dla konsumenta 艂atwiejsze ni偶 samodzielne wytwarzanie rzeczy. Produkcja masowa stworzy艂a wiele bran偶 zaanga偶owanych w te same wysi艂ki, aby zaspokoi膰 potrzeby rosn膮cego rynku konsumenckiego. Zapanowa艂a infrastruktura transportowa i 艣rodki masowego przekazu. Stworzy艂o to potrzeb臋 znalezienia przez producent贸w lepszych sposob贸w opracowywania produkt贸w potrzebnych klientom oraz bardziej wyrafinowanego podej艣cia do informowania ich o tych towarach. Reszta to ju偶 historia.

Zwi臋kszona konkurencja

Pocz膮wszy od pocz膮tku XX wieku do ko艅ca lat 40. konkurencja w 艣wiecie biznesu sta艂a si臋 intensywna. Potrzeba zwi臋kszenia sprzeda偶y za pomoc膮 technik marketingowych sta艂a si臋 istotn膮 cz臋艣ci膮 bycia konkurencyjnym. Umiej臋tno艣膰 rozwijania marki i odpowiedniego jej wprowadzania na rynek, zyska艂a na warto艣ci.
Konkurencja powodowa艂a r贸wnie偶 potrzeb臋 zwi臋kszenia wydajno艣ci produkcji i udzia艂贸w rynkowych we wszystkich bran偶ach. Historia marketingu staje si臋 coraz bardziej ciekawsza, poniewa偶 zaczyna powstawa膰 nacisk na metody dystrybucji, a tak偶e rodzaje komunikacji konsumenckiej. Wkr贸tce celem sta艂o si臋 przekonanie konsument贸w, 偶e towary i us艂ugi jednej firmy s膮 lepsze ni偶 towary i us艂ugi innej firmy oferuj膮cej to samo.

Biznes marketingowy

Pocz膮wszy od lat 60. rynki wielu bran偶 zosta艂y nasycone konkurencj膮. Potrzeba pozyskania i utrzymania klient贸w wymaga艂a teraz specjalist贸w w obszarze marketingu bezpo艣redniego. To czas, kiedy firmy zacz臋艂y dedykowa膰 ca艂e obszary swojej dzia艂alno艣ci wy艂膮cznie w celu marketingu produkt贸w lub us艂ug firmy.
To wtedy zarz膮dzanie marketingowe rozwin臋艂o wyrafinowanie niezb臋dne do bycia istotn膮 cz臋艣ci膮 sukcesu biznesowego. Mened偶erowie marketingu zacz臋li anga偶owa膰 si臋 w planowanie strategiczne. Ich wk艂ad by艂 wa偶ny dla okre艣lenia koszt贸w, metod stosowanych do przekazywania konsumentom informacji o produktach i us艂ugach i nie tylko.

Branding strategiczny

艢wiat marketingu zacz膮艂 si臋 zmienia膰 w latach 90-tych. Powsta艂 produkt lub us艂uga i b艂yskawicznie powsta艂a marka. Firmy zacz臋艂y zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e mog膮 skupi膰 si臋 na sprzeda偶y wi臋kszej ilo艣ci produkt贸w wysokiej jako艣ci i zbudowa膰 dla nich lepsz膮 mark臋. Spowodowa艂o to, 偶e firmy odczu艂y popraw臋 mar偶, ale tak偶e poszerzy艂y swoj膮 reputacj臋. Zwi臋kszy艂o te偶 艣wiadomo艣膰 stworzonej przez nich marki. Niekt贸rym firmom z mark膮 w艂asn膮 uda艂o si臋 zwi臋kszy膰 sw贸j udzia艂 w rynku o ponad 50 procent.

Marketing internetowy

Wraz z rozwojem sieci www strony internetowe sta艂y si臋 niezb臋dnym narz臋dziem komercjalizacji. Pod koniec lat 90. zacz臋艂y powstawa膰 proste strony firmowe, kt贸re by艂y oparte na tek艣cie i HTML. Pocz膮tkowo by艂y wykorzystywane do dostarczania informacji o produktach lub us艂ugach firmy.
Wraz ze wzrostem liczby stron internetowych i coraz trudniejszym przyci膮gni臋ciem uwagi odwiedzaj膮cych, kt贸rzy pojawili si臋 w Internecie, samo posiadanie strony internetowej przesta艂o by膰 wystarczaj膮co dobre. Aby wyr贸偶ni膰 si臋 z t艂umu, trzeba by艂o wdro偶y膰 strategie marketingu online.
Obecnie na biznes marketingowy wydaje si臋 co roku setki miliard贸w dolar贸w.

Optymalizacja pod k膮tem wyszukiwarek (SEO)

W ci膮gu ostatnich 30 lat drastycznie wzros艂o znaczenie korzystania z sieci i wyszukiwarek w celach marketingowych. Na pocz膮tku wyszukiwarki internetowe nie by艂y najwydajniejsze. Uzyskanie dobrego rankingu w wyszukiwarce nie by艂o skomplikowane. Wyniki wyszukiwarek by艂y 艂atwe do zmiany, a jako艣膰 wynik贸w by艂a s艂aba.
Aby zapewni膰 jak najlepsz膮 jako艣膰 wynik贸w, wyszukiwarki zmieni艂y swoje algorytmy. Celem by艂o zweryfikowanie witryn odsy艂aj膮cych w celu zapewnienia jako艣ci wynik贸w dostarczanych przez wyszukiwark臋. Obecnie manipulowanie rankingami SEO jest prawie niemo偶liwe. Taka pr贸ba nara偶a firm臋 na ryzyko zakopania wynik贸w wyszukiwania ich marki.

Historia blogowania

Nowoczesny blog rozwin膮艂 si臋 pierwotnie jako internetowy pami臋tnik. Pojedyncze osoby dostarcza艂yby codzienne relacje ze swojego 偶ycia osobistego. Pod koniec lat 90. blogi sta艂y si臋 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 marketingu. W 1999 roku by艂o oko艂o 20-30 aktywnych blog贸w. Szacuje si臋, 偶e obecnie istnieje ponad 170 milion贸w aktywnych blog贸w.
Blogi s膮 obecnie cz臋艣ci膮 wi臋kszo艣ci kampanii content marketingowych. S艂u偶膮 do dostarczania informacji, budowania relacji z klientami, generowania lead贸w sprzeda偶owych, zwi臋kszania 艣wiadomo艣ci marki, uzyskiwania opinii klient贸w, marketingu spo艂eczno艣ciowego i nie tylko. S艂u偶膮 r贸wnie偶 do rozwijania sieci wewn臋trznych i zewn臋trznych w celu budowania 艣wiadomo艣ci marki i firmy.

Przysz艂o艣膰 marketingu

Strategie marketingowe staj膮 si臋 coraz bardziej z艂o偶one i szczeg贸艂owe, ze szczeg贸ln膮 uwag膮 i personalizacj膮 w ka偶dym punkcie kontaktu z klientem. W po艂膮czeniu z rosn膮c膮 艣wiadomo艣ci膮 podstaw psychologicznych, kt贸re przekszta艂caj膮 odwiedzaj膮cych w klient贸w, oraz ekspansj膮 nowych platform medi贸w spo艂eczno艣ciowych, przysz艂o艣膰 marketingu jest niepewna, ale wiadomo 偶e b臋dzie si臋 rozwija艂 z roku na rok. To co dzisiaj modne, jutro mo偶e by膰 ju偶 histori膮 i nie b臋dzie si臋 rozwija膰.
Pewne jest jednak to, 偶e marketing, jaki znamy, b臋dzie nadal ewoluowa艂 i zmienia艂 si臋, a tak偶e nadal b臋dzie odgrywa艂 znacz膮c膮 rol臋 w naszym codziennym 偶yciu.

Elementy marketingu mix:

Na t臋 koncepcj臋 sk艂adaj膮 si臋 cztery g艂贸wne elementy: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place).

Podsumowanie historii marketingu

Jak widzisz marketing to nie tylko reklama i sprzeda偶. Kluczowy przekaz to g艂贸wne zagadnienie jakie sp臋dza sen z powiem w艂a艣cicielom firm, kt贸rzy chc膮 rozwija膰 sw贸j biznes. Na szcz臋艣cie historia marketingu kt贸r膮 pozna艂e艣 da Ci wgl膮d w to jak planowa膰 przysz艂o艣膰.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)