Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Historia marketingu
Historia marketingu

Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Dziś marketing jest znany jako zaawansowana mieszanka strategii i technologii, jednak nie zawsze tak było. Historia marketingu, jaką znamy, zaczęła się od skromnych początków zwykłych prób sprzedaży towarów i usług.

Handel i wymiana marketingowa mogą być tak stare jak sama cywilizacja. Niektórzy uważają, że zaczęło się to od próby zaprezentowania towarów w określony sposób do handlu. Wysiłki zmierzające do opracowania perswazyjnej komunikacji w celu sprzedaży towarów i usług istnieją od czasów starożytnych Chin i Indii. Działalność ta może nie była wówczas rozpoznawana jako biznes marketingowy, ale to właśnie tam zaczął się rozwijać pomysł na marketing.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Definicja marketingu

Definicja mówi, że marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek klienta. Więc to właśnie on jest w centrum uwagi.

Dr Philip Kotler definiuje marketing jako „naukę i sztukę odkrywania, tworzenia i dostarczania wartości w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego z zyskiem.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Koncepcja marketingu

Idee marketingu rozumianego w epoce nowożytnej powstały w czasach rewolucji przemysłowej. Okres ten obejmował koniec XVIII wieku i trwał długo do XIX wieku. Był to czas szybkich zmian społecznych, motywowanych innowacjami w branży naukowej i technologicznej. Czysta historia.

To właśnie w czasie rewolucji przemysłowej kupowanie towarów stało się dla konsumenta łatwiejsze niż samodzielne wytwarzanie rzeczy. Produkcja masowa stworzyła wiele branż zaangażowanych w te same wysiłki, aby zaspokoić potrzeby rosnącego rynku konsumenckiego. Zapanowała infrastruktura transportowa i środki masowego przekazu. Stworzyło to potrzebę znalezienia przez producentów lepszych sposobów opracowywania produktów potrzebnych klientom oraz bardziej wyrafinowanego podejścia do informowania ich o tych towarach. Reszta to już historia.

Zwiększona konkurencja

Począwszy od początku XX wieku do końca lat 40. konkurencja w świecie biznesu stała się intensywna. Potrzeba zwiększenia sprzedaży za pomocą technik marketingowych stała się istotną częścią bycia konkurencyjnym. Umiejętność rozwijania marki i odpowiedniego jej wprowadzania na rynek, zyskała na wartości.

Konkurencja powodowała również potrzebę zwiększenia wydajności produkcji i udziałów rynkowych we wszystkich branżach. Historia marketingu staje się coraz bardziej ciekawsza, ponieważ zaczyna powstawać nacisk na metody dystrybucji, a także rodzaje komunikacji konsumenckiej. Wkrótce celem stało się przekonanie konsumentów, że towary i usługi jednej firmy są lepsze niż towary i usługi innej firmy oferującej to samo.

Biznes marketingowy

Począwszy od lat 60. rynki wielu branż zostały nasycone konkurencją. Potrzeba pozyskania i utrzymania klientów wymagała teraz specjalistów w obszarze marketingu bezpośredniego. To czas, kiedy firmy zaczęły dedykować całe obszary swojej działalności wyłącznie w celu marketingu produktów lub usług firmy.

To wtedy zarządzanie marketingowe rozwinęło wyrafinowanie niezbędne do bycia istotną częścią sukcesu biznesowego. Menedżerowie marketingu zaczęli angażować się w planowanie strategiczne. Ich wkład był ważny dla określenia kosztów, metod stosowanych do przekazywania konsumentom informacji o produktach i usługach i nie tylko.

Branding strategiczny

Świat marketingu zaczął się zmieniać w latach 90-tych. Powstał produkt lub usługa i błyskawicznie powstała marka. Firmy zaczęły zdawać sobie sprawę, że mogą skupić się na sprzedaży większej ilości produktów wysokiej jakości i zbudować dla nich lepszą markę. Spowodowało to, że firmy odczuły poprawę marż, ale także poszerzyły swoją reputację. Zwiększyło też świadomość stworzonej przez nich marki. Niektórym firmom z marką własną udało się zwiększyć swój udział w rynku o ponad 50 procent.

Marketing internetowy

Wraz z rozwojem sieci www strony internetowe stały się niezbędnym narzędziem komercjalizacji. Pod koniec lat 90. zaczęły powstawać proste strony firmowe, które były oparte na tekście i HTML. Początkowo były wykorzystywane do dostarczania informacji o produktach lub usługach firmy.

Wraz ze wzrostem liczby stron internetowych i coraz trudniejszym przyciągnięciem uwagi odwiedzających, którzy pojawili się w Internecie, samo posiadanie strony internetowej przestało być wystarczająco dobre. Aby wyróżnić się z tłumu, trzeba było wdrożyć strategie marketingu online.

Obecnie na biznes marketingowy wydaje się co roku setki miliardów dolarów.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)

W ciągu ostatnich 30 lat drastycznie wzrosło znaczenie korzystania z sieci i wyszukiwarek w celach marketingowych. Na początku wyszukiwarki internetowe nie były najwydajniejsze. Uzyskanie dobrego rankingu w wyszukiwarce nie było skomplikowane. Wyniki wyszukiwarek były łatwe do zmiany, a jakość wyników była słaba.

Aby zapewnić jak najlepszą jakość wyników, wyszukiwarki zmieniły swoje algorytmy. Celem było zweryfikowanie witryn odsyłających w celu zapewnienia jakości wyników dostarczanych przez wyszukiwarkę. Obecnie manipulowanie rankingami SEO jest prawie niemożliwe. Taka próba naraża firmę na ryzyko zakopania wyników wyszukiwania ich marki.

Historia blogowania

Nowoczesny blog rozwinął się pierwotnie jako internetowy pamiętnik. Pojedyncze osoby dostarczałyby codzienne relacje ze swojego życia osobistego. Pod koniec lat 90. blogi stały się ważną częścią marketingu. W 1999 roku było około 20-30 aktywnych blogów. Szacuje się, że obecnie istnieje ponad 170 milionów aktywnych blogów.

Blogi są obecnie częścią większości kampanii content marketingowych. Służą do dostarczania informacji, budowania relacji z klientami, generowania leadów sprzedażowych, zwiększania świadomości marki, uzyskiwania opinii klientów, marketingu społecznościowego i nie tylko. Służą również do rozwijania sieci wewnętrznych i zewnętrznych w celu budowania świadomości marki i firmy.

Przyszłość marketingu

Strategie marketingowe stają się coraz bardziej złożone i szczegółowe, ze szczególną uwagą i personalizacją w każdym punkcie kontaktu z klientem. W połączeniu z rosnącą świadomością podstaw psychologicznych, które przekształcają odwiedzających w klientów, oraz ekspansją nowych platform mediów społecznościowych, przyszłość marketingu jest niepewna, ale wiadomo że będzie się rozwijał z roku na rok. To co dzisiaj modne, jutro może być już historią i nie będzie się rozwijać.

Pewne jest jednak to, że marketing, jaki znamy, będzie nadal ewoluował i zmieniał się, a także nadal będzie odgrywał znaczącą rolę w naszym codziennym życiu.

Elementy marketingu mix:

Na tę koncepcję składają się cztery główne elementy: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place).

Podsumowanie historii marketingu

Jak widzisz marketing to nie tylko reklama i sprzedaż. Kluczowy przekaz to główne zagadnienie jakie spędza sen z powiem właścicielom firm, którzy chcą rozwijać swój biznes. Na szczęście historia marketingu którą poznałeś da Ci wgląd w to jak planować przyszłość.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Skąd wywodzi się marketing?

Marketing wywodzi się z angielskiego słowa „market”, czyli „rynek”. Marketing wywodzi się z ekonomii, a dokładniej z teorii podaży i popytu. Pojęcie marketingu jest używane od ponad stu lat, choć jego zastosowania sięga starożytnego Rzymu, kiedy to handlowcy i producenci musieli dostarczyć swoje towary do konsumentów i budować społeczne poparcie dla swoich produktów. Źródła tego pojęcia sięgają jeszcze dalej, do średniowiecznych drobnych handlowców i kupców, którzy podróżowali z miasta do miasta w celu sprzedaży swoich towarów. W dzisiejszym świecie marketing wyraża się w zastosowaniu działań takich jak badania rynku, reklama, public relations, sponsorships itp.

Historia marketingu internetowego

Historia marketingu internetowego sięga końca lat 80., kiedy to wprowadzono pierwsze strony internetowe. Na początku był to głównie marketing szeptany i tworzenie stron internetowych dla celów informacyjnych. Gdy Internet rozszerzył się na szerszy obszar w połowie lat 90., wzrósł także potencjał do wykorzystania go do celów marketingowych. Powstawały coraz więcej firm tworzących i sprzedających produkty przez sieć. Kolejne lata przyniosły znaczący przełom w rozwoju marketingu internetowego, wraz z pojawieniem się i upowszechnieniem się różnych narzędzi marketingu online – w tym m.in. reklamy display, e-mail marketingu, pozycjonowania, marketingu społecznościowego i innych. Te narzędzia dają dużo możliwości dla marketerów, co pozwoliło na tworzenie i wykorzystywanie skutecznych strategii marketingowych w środowisku online/digital. Dzisiaj marketing internetowy jest jednym z najpopularniejszych i najpotężniejszych narzędzi stosowanych przez przedsiębiorstwa, które chcą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, zbudować silną obecność w Internecie i zbudować markę (brand). Wielu ludzi korzysta z marketingu internetowego w celu zwiększenia obrotów i poprawy pozycjonowania witryny.

Na co dzieli się marketing?

Najprościej możemy podzielić obszary marketingu na dwie grupy: Inbound Marketing oraz Outbound Marketing.

Kiedy narodził się marketing?

Marketing jako pojęcie i teoria pojawił się w II połowie XIX wieku. Teorie marki, marketingowe koncepcje i ich stosowanie we współczesnej postaci zyskały popularność dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!