Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Pojęcia marketingu (podstawowe definicje marketingowe, słownik)
7 stycznia, 2022
Zasady marketingu
Zasady marketingu online (skuteczny marketing w praktyce)
7 stycznia, 2022
Historia marketingu
Historia marketingu

Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)

Dziś marketing jest znany jako zaawansowana mieszanka strategii i technologii, jednak nie zawsze tak było. Historia marketingu, jaką znamy, zaczęła się od skromnych początków zwykłych prób sprzedaży towarów i usług.
Handel i wymiana marketingowa mogą być tak stare jak sama cywilizacja. Niektórzy uważają, że zaczęło się to od próby zaprezentowania towarów w określony sposób do handlu. Wysiłki zmierzające do opracowania perswazyjnej komunikacji w celu sprzedaży towarów i usług istnieją od czasów starożytnych Chin i Indii. Działalność ta może nie była wówczas rozpoznawana jako biznes marketingowy, ale to właśnie tam zaczął się rozwijać pomysł na marketing.

Definicja marketingu

Definicja mówi, że marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek klienta. Więc to właśnie on jest w centrum uwagi.

Dr Philip Kotler definiuje marketing jako „naukę i sztukę odkrywania, tworzenia i dostarczania wartości w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego z zyskiem.

Koncepcja marketingu

Idee marketingu rozumianego w epoce nowożytnej powstały w czasach rewolucji przemysłowej. Okres ten obejmował koniec XVIII wieku i trwał długo do XIX wieku. Był to czas szybkich zmian społecznych, motywowanych innowacjami w branży naukowej i technologicznej. Czysta historia.
To właśnie w czasie rewolucji przemysłowej kupowanie towarów stało się dla konsumenta łatwiejsze niż samodzielne wytwarzanie rzeczy. Produkcja masowa stworzyła wiele branż zaangażowanych w te same wysiłki, aby zaspokoić potrzeby rosnącego rynku konsumenckiego. Zapanowała infrastruktura transportowa i środki masowego przekazu. Stworzyło to potrzebę znalezienia przez producentów lepszych sposobów opracowywania produktów potrzebnych klientom oraz bardziej wyrafinowanego podejścia do informowania ich o tych towarach. Reszta to już historia.

Zwiększona konkurencja

Począwszy od początku XX wieku do końca lat 40. konkurencja w świecie biznesu stała się intensywna. Potrzeba zwiększenia sprzedaży za pomocą technik marketingowych stała się istotną częścią bycia konkurencyjnym. Umiejętność rozwijania marki i odpowiedniego jej wprowadzania na rynek, zyskała na wartości.
Konkurencja powodowała również potrzebę zwiększenia wydajności produkcji i udziałów rynkowych we wszystkich branżach. Historia marketingu staje się coraz bardziej ciekawsza, ponieważ zaczyna powstawać nacisk na metody dystrybucji, a także rodzaje komunikacji konsumenckiej. Wkrótce celem stało się przekonanie konsumentów, że towary i usługi jednej firmy są lepsze niż towary i usługi innej firmy oferującej to samo.

Biznes marketingowy

Począwszy od lat 60. rynki wielu branż zostały nasycone konkurencją. Potrzeba pozyskania i utrzymania klientów wymagała teraz specjalistów w obszarze marketingu bezpośredniego. To czas, kiedy firmy zaczęły dedykować całe obszary swojej działalności wyłącznie w celu marketingu produktów lub usług firmy.
To wtedy zarządzanie marketingowe rozwinęło wyrafinowanie niezbędne do bycia istotną częścią sukcesu biznesowego. Menedżerowie marketingu zaczęli angażować się w planowanie strategiczne. Ich wkład był ważny dla określenia kosztów, metod stosowanych do przekazywania konsumentom informacji o produktach i usługach i nie tylko.

Branding strategiczny

Świat marketingu zaczął się zmieniać w latach 90-tych. Powstał produkt lub usługa i błyskawicznie powstała marka. Firmy zaczęły zdawać sobie sprawę, że mogą skupić się na sprzedaży większej ilości produktów wysokiej jakości i zbudować dla nich lepszą markę. Spowodowało to, że firmy odczuły poprawę marż, ale także poszerzyły swoją reputację. Zwiększyło też świadomość stworzonej przez nich marki. Niektórym firmom z marką własną udało się zwiększyć swój udział w rynku o ponad 50 procent.

Marketing internetowy

Wraz z rozwojem sieci www strony internetowe stały się niezbędnym narzędziem komercjalizacji. Pod koniec lat 90. zaczęły powstawać proste strony firmowe, które były oparte na tekście i HTML. Początkowo były wykorzystywane do dostarczania informacji o produktach lub usługach firmy.
Wraz ze wzrostem liczby stron internetowych i coraz trudniejszym przyciągnięciem uwagi odwiedzających, którzy pojawili się w Internecie, samo posiadanie strony internetowej przestało być wystarczająco dobre. Aby wyróżnić się z tłumu, trzeba było wdrożyć strategie marketingu online.
Obecnie na biznes marketingowy wydaje się co roku setki miliardów dolarów.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)

W ciągu ostatnich 30 lat drastycznie wzrosło znaczenie korzystania z sieci i wyszukiwarek w celach marketingowych. Na początku wyszukiwarki internetowe nie były najwydajniejsze. Uzyskanie dobrego rankingu w wyszukiwarce nie było skomplikowane. Wyniki wyszukiwarek były łatwe do zmiany, a jakość wyników była słaba.
Aby zapewnić jak najlepszą jakość wyników, wyszukiwarki zmieniły swoje algorytmy. Celem było zweryfikowanie witryn odsyłających w celu zapewnienia jakości wyników dostarczanych przez wyszukiwarkę. Obecnie manipulowanie rankingami SEO jest prawie niemożliwe. Taka próba naraża firmę na ryzyko zakopania wyników wyszukiwania ich marki.

Historia blogowania

Nowoczesny blog rozwinął się pierwotnie jako internetowy pamiętnik. Pojedyncze osoby dostarczałyby codzienne relacje ze swojego życia osobistego. Pod koniec lat 90. blogi stały się ważną częścią marketingu. W 1999 roku było około 20-30 aktywnych blogów. Szacuje się, że obecnie istnieje ponad 170 milionów aktywnych blogów.
Blogi są obecnie częścią większości kampanii content marketingowych. Służą do dostarczania informacji, budowania relacji z klientami, generowania leadów sprzedażowych, zwiększania świadomości marki, uzyskiwania opinii klientów, marketingu społecznościowego i nie tylko. Służą również do rozwijania sieci wewnętrznych i zewnętrznych w celu budowania świadomości marki i firmy.

Przyszłość marketingu

Strategie marketingowe stają się coraz bardziej złożone i szczegółowe, ze szczególną uwagą i personalizacją w każdym punkcie kontaktu z klientem. W połączeniu z rosnącą świadomością podstaw psychologicznych, które przekształcają odwiedzających w klientów, oraz ekspansją nowych platform mediów społecznościowych, przyszłość marketingu jest niepewna, ale wiadomo że będzie się rozwijał z roku na rok. To co dzisiaj modne, jutro może być już historią i nie będzie się rozwijać.
Pewne jest jednak to, że marketing, jaki znamy, będzie nadal ewoluował i zmieniał się, a także nadal będzie odgrywał znaczącą rolę w naszym codziennym życiu.

Elementy marketingu mix:

Na tę koncepcję składają się cztery główne elementy: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place).

Podsumowanie historii marketingu

Jak widzisz marketing to nie tylko reklama i sprzedaż. Kluczowy przekaz to główne zagadnienie jakie spędza sen z powiem właścicielom firm, którzy chcą rozwijać swój biznes. Na szczęście historia marketingu którą poznałeś da Ci wgląd w to jak planować przyszłość.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)