Heatmap, co to jest i jak działają heat maps w analityce internetowej

CTR Google Ads
CTR -Co to jest Click-through rate? (jak obliczyć)
6 maja, 2022
jak zwiększyć spzedaż w sklepie intenretowym konwersje
Mikrokonwersja -małe kroki do dużej sprzedaży (3 mini cele)
6 maja, 2022
mapy ciepła gorąca heatmap hotjar
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap

Heatmap, co to jest i jak działają heat maps
w analityce internetowej

Marketerzy mogą sprawdzać, analizować i mapować skuteczność swoich kampanii na podstawie różnych źródeł danych. Najczęściej prowadzi to do nadmiernej obsesji na punkcie metryk. Często ich nadmiar tylko komplikuje. Jednak nie wszystkie liczby zapisane na papierze pomagają w wyciąganiu dokładnych wniosków. Mam na myśli teraz heatmap, czyli mapy gorąca. Narzędzie jakościowe dające informacje o zachowaniu odwiedzających.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Narzędzia jakościowe, takie jak heat mapy witryn, dają pełniejszy wgląd w działania wykonywane przez odwiedzających Twoją stronę. Informują Cię o ścieżce, jaką odwiedzający podążają, sposobie, w jaki wchodzą w interakcję z treścią Twojej witryny, elementach, które lubią najbardziej i gdzie się odbijają (punkty bounce rate).

Te informacje o użytkownikach mogą pomóc w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zmian UI/UX.

Dzisiaj opiszemy to, w jaki sposób heatmap, jako jakościowe narzędzie badawcze, może pomóc w mapowaniu wydajności najważniejszych stron w Twojej witrynie, tj.:

  • strona główna,
  • strona docelowa,
  • strona produktu,
  • wpisy bloga i
  • strony kasy/płatności

A wszystko to, aby pomóc Ci zwiększyć liczbę konwersji.

Co to jest heat map w analityce internetowej?

Heatmap to inteligentne, analityczne narzędzie, które wykorzystuje system kolorów do graficznego przedstawiania różnych wartości strony www. Pozwala marketerom analizować różne elementy strony w postaci kolorowych wizualizacji i sprawdzać, które obszary cieszą się maksymalną popularnością. Na przykład ta mapa popularności pokazuje obszary strony, w których użytkownicy klikają najwięcej.

mapy ciepła gorąca heatmap hotjar

Podczas gdy „gorące/często klikalne” sekcje są zaznaczone kolorem czerwonym i pomarańczowym to te, „zimne/niezbyt interesujące” sekcje, zwykle zaznaczone są odcieniami niebieskiego i/lub zielonego.

Pomyśl o mapach heat mapach jako wizualnym narzędziu do storytellingu. Za pomocą skryptów tworzą ścieżkę odwiedzająccego i to jak oni wchodzą w interakcję z różnymi elementami strony. Oprogramowanie heatmap rejestruje każdy ruch wykonany przez użytkownika na stronie internetowej i przedstawia te dane w formie kolorowej wizualizacji.

Krótko mówiąc, mapy ciepła pomagają znaleźć:

  • Elementy strony, które przyciągają minimalną uwagę odwiedzających.
  • Elementy strony, które przyciągają maksymalną uwagę odwiedzających.
  • Czy ważne elementy strony, przyciski wezwania do działania, banery itp., są dobrze wyeksponowane i ludzie je klikają.
  • Jakie elementy na Twojej stronie odwracają uwagę odwiedzającego
Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Jak korzystać z heatmap

Jednym z najskuteczniejszych sposobów wykorzystania map popularności jest umieszczenie ich na stronach, które uzyskują maksymalną liczbę odwiedzin, najwyższy średni czas spędzony na danej podstronie i odpowiedzialne są za konwersje.

Czyli:

Strona główna

Twoja strona główna zazwyczaj określa tożsamość Twojej marki. Heatmap pozwoli Ci sprawdzić czy:

  • Twoje USP jest jasno komunikowane i natychmiast przyciąga uwagę użytkowników
  • Kategorie stron są dobrze zorganizowane, aby nowy użytkownik mógł przejść do strony/produktu, której szuka
  • Obrazy na stronie głównej i przyciski CTA są w najlepszym miejscu

Takie szczegółowe informacje pomagają zrozumieć, czy elementy Twojej strony głównej przyczyniają się do realizacji Twojego głównego celu – zmniejszenia współczynnika odrzuceń i przyciągania nowych użytkowników.

Strony docelowe

Landing page, squezze page i inne strony docelowe to kluczowe miejsca, na których odwiedzający wchodzą w ścieżkę konwersji. Analiza wydajności takich stron za pomocą heatmaps może pomóc w zrozumieniu, czy:

  • Przyciski wezwania do działania są jasne i odwiedzający je klikają.
  • Treść jest wystarczająco perswazyjna
  • Menu nawigacyjne i linki są dobrze rozmieszczone i zapewniają, że odwiedzający nie porzucają twojej strony
  • Czy wideo, lub obrazy zachęcają do podjęcia pożądanego działania.

Wiedza o tym, co przyciąga uwagę odwiedzających, może pomóc w dokonaniu niezbędnych zmian w konwersji.

Wpisy na blogu

Umieszczanie CTA w postach na blogu może mieć duży wpływ na współczynnik konwersji. Zobacz jak na przykład u nas to występuje. Banery CTA dodajemy w każdym wpisie. Mapy ciepła umożliwiają analizę czy:

  • Odwiedzający lubią Twoje posty na blogu.
  • Czy istnieją elementy strony, które mogą rozpraszać odwiedzających.
  • Jak najlepiej rozmieszczać różne elementy, takie jak CTA, aby były wyraźnie widoczne.
  • Czy zachowanie odwiedzających jest takie jak tego oczekujesz. Czy przewijają się do końca, czy wychodzą ze strony.

Produkty w sklepie

Jakość i zawartość strony produktu to gamechanger. Heatmapy pozwalają badać wiele krytycznych aspektów elementów strony i ich interakcji z odwiedzającymi. Możesz się dowiedzieć kilku ważnych rzeczy, czy:

  • ogólna struktura strony jest dobra lub wymaga zmian.
  • opisy produktów wpływają na decyzje zakupowe
  • ceny produktów są wyraźnie widoczne
  • Twoi goście skupiają swoją uwagę na zdjęciach produktów i filmach
  • jakiekolwiek elementy mogą rozpraszać odwiedzających
  • Twoje wezwanie do działania jest wystarczająco chwytliwe, aby przyciągnąć klientów.

Strony kasy/płatności

Badanie z heatmap na stronach kasy dają wgląd w to, jak i dlaczego użytkownicy odpadają na ostatnim etapie ścieżki konwersji i w efekcie porzucają koszyki. Dzięki nim zobaczysz:

  • Elementy strony, które odwracają uwagę odwiedzających od dokonania zakupu.
  • Zobaczysz czy zmienić teksty/kolory przycisków
  • Warto przeprowadzić testy ab dodając różne ikony zaufania
  • Formularz znajdujący się na stronie jest zbyt długi i skomplikowany

Heatmapy w B2B

Od generowania wysokiej jakości leadów po przyciąganie większego ruchu do Twojej witryny, wysiłki B2B to coś zupełnie innego niż, dajmy na to B2C Każdy potencjalny klient ma DUŻO większą wartość, co oznacza, że wszystko, co robimy w tym procesie, wymaga najwyższej precyzji . Staranny remarketing, podejmowanie odpowiednich kroków sprzedażowych, eksponowanie USP, personalizacja klienta, optymalizacja lejka sprzedaży, itd.

A co gorsza, dla większości firm b2b problemem jest niska liczba wyszukań w google, co jeszcze bardziej potęguje to, że z każdej osoby na stronie musimy wycisnąć jak najwięcej. Więc na podstawie pewnych danych musisz mieć możliwość wyciągania trafnych wniosków na temat współczynników konwersji i wydajności swojej strony.

Jak więc upewnić się, że wysiłki, które wkładasz, aby Twoja kampania marketingowa B2B zakończyła się sukcesem, na pewno przyniosą efekty? Tutaj w grę wchodzą takie narzędzia, jak właśnie heatmap.

Na przykład mapy ciepła pomagają analizować skuteczność CTA.

Każdy przycisk wezwania do działania umieszczony w Twojej witrynie ma swój własny cel konwersji. Ważne jest, aby upewnić się, że otrzymuje pożądaną uwagę. Tutaj mapy ciepła pomagają sprawdzić skuteczność Twoich CTA i to niezależnie od tego, czy Twoi odwiedzający je klikają i podejmują pożądane działania.

Połącz heat maps z testami A/B, aby lepiej zrozumieć spostrzeżenia użytkownika i zmaksymalizować wydajność, wdrażając zmiany odnotowane w procesie.

Chcesz więcej takich ciekawostek? Daj znać w komentarzu, lub zatrudnij nas do analizy swojego serwisu.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

Heatmaps to wizualna reprezentacja działań podejmowanych przez użytkowników w Twojej witrynie. Jest to potężne narzędzie do opracowywania wglądu w zachowanie użytkowników na Twoich stronach. Obserwacje z map popularności mogą pomóc w dostosowaniu strategii optymalizacji, która pomoże zmniejszyć współczynnik odrzuceń i poprawić konwersje.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Heatmap, co to jest i jak działają heat maps w analityce internetowej?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)