Heatmap, co to jest i jak dzia艂aj膮 heat maps w analityce internetowej

CTR Google Ads
CTR -Co to jest wska藕nik Click-through rate? (jak obliczy膰)
6 maja, 2022
jak zwi臋kszy膰 spzeda偶 w sklepie intenretowym konwersje
Mikrokonwersja -ma艂e kroki do du偶ej sprzeda偶y (3 mini cele)
6 maja, 2022
mapy ciep艂a gor膮ca heatmap hotjar
Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap

Heatmap, co to jest i jak dzia艂aj膮 heat maps
w analityce internetowej

Marketerzy mog膮 sprawdza膰, analizowa膰 i mapowa膰 skuteczno艣膰 swoich kampanii na podstawie r贸偶nych 藕r贸de艂 danych. Najcz臋艣ciej prowadzi to do nadmiernej obsesji na punkcie metryk. Cz臋sto ich nadmiar tylko komplikuje. Jednak nie wszystkie liczby zapisane na papierze pomagaj膮 w wyci膮ganiu dok艂adnych wniosk贸w. Mam na my艣li teraz heatmap, czyli mapy gor膮ca. Narz臋dzie jako艣ciowe daj膮ce informacje o zachowaniu odwiedzaj膮cych.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Narz臋dzia jako艣ciowe, takie jak heat mapy witryn, daj膮 pe艂niejszy wgl膮d w dzia艂ania wykonywane przez odwiedzaj膮cych Twoj膮 stron臋. Informuj膮 Ci臋 o 艣cie偶ce, jak膮 odwiedzaj膮cy pod膮偶aj膮, sposobie, w jaki wchodz膮 w interakcj臋 z tre艣ci膮 Twojej witryny, elementach, kt贸re lubi膮 najbardziej i gdzie si臋 odbijaj膮 (punkty bounce rate).

Te informacje o u偶ytkownikach mog膮 pom贸c w podejmowaniu 艣wiadomych decyzji dotycz膮cych zmian UI/UX.

Dzisiaj opiszemy to, w jaki spos贸b heatmap, jako jako艣ciowe narz臋dzie badawcze, mo偶e pom贸c w mapowaniu wydajno艣ci najwa偶niejszych stron w Twojej witrynie, tj.:

  • strona g艂贸wna,
  • strona docelowa,
  • strona produktu,
  • wpisy bloga i
  • strony kasy/p艂atno艣ci

A wszystko to, aby pom贸c Ci zwi臋kszy膰 liczb臋 konwersji.

Co to jest heat map w analityce internetowej?

Heatmap to inteligentne, analityczne narz臋dzie, kt贸re wykorzystuje system kolor贸w do graficznego przedstawiania r贸偶nych warto艣ci strony www. Pozwala marketerom analizowa膰 r贸偶ne elementy strony w postaci kolorowych wizualizacji i sprawdza膰, kt贸re obszary ciesz膮 si臋 maksymaln膮 popularno艣ci膮. Na przyk艂ad ta mapa popularno艣ci pokazuje obszary strony, w kt贸rych u偶ytkownicy klikaj膮 najwi臋cej.

mapy ciep艂a gor膮ca heatmap hotjar

Podczas gdy 鈥瀏or膮ce/cz臋sto klikalne鈥 sekcje s膮 zaznaczone kolorem czerwonym i pomara艅czowym to te, 鈥瀦imne/niezbyt interesuj膮ce鈥 sekcje, zwykle zaznaczone s膮 odcieniami niebieskiego i/lub zielonego.

Pomy艣l o mapach heat mapach jako wizualnym narz臋dziu do storytellingu. Za pomoc膮 skrypt贸w tworz膮 艣cie偶k臋 odwiedzaj膮ccego i to jak oni wchodz膮 w interakcj臋 z r贸偶nymi elementami strony. Oprogramowanie heatmap rejestruje ka偶dy ruch wykonany przez u偶ytkownika na stronie internetowej i przedstawia te dane w formie kolorowej wizualizacji.

Kr贸tko m贸wi膮c, mapy ciep艂a pomagaj膮 znale藕膰:

  • Elementy strony, kt贸re przyci膮gaj膮 minimaln膮 uwag臋 odwiedzaj膮cych.
  • Elementy strony, kt贸re przyci膮gaj膮 maksymaln膮 uwag臋 odwiedzaj膮cych.
  • Czy wa偶ne elementy strony, przyciski wezwania do dzia艂ania, banery itp., s膮 dobrze wyeksponowane i ludzie je klikaj膮.
  • Jakie elementy na Twojej stronie odwracaj膮 uwag臋 odwiedzaj膮cego
darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Jak korzysta膰 z heatmap

Jednym z najskuteczniejszych sposob贸w wykorzystania map popularno艣ci jest umieszczenie ich na stronach, kt贸re uzyskuj膮 maksymaln膮 liczb臋 odwiedzin, najwy偶szy 艣redni czas sp臋dzony na danej podstronie i odpowiedzialne s膮 za konwersje.

Czyli:

Strona g艂贸wna

Twoja strona g艂贸wna zazwyczaj okre艣la to偶samo艣膰 Twojej marki. Heatmap pozwoli Ci sprawdzi膰 czy:

  • Twoje USP jest jasno komunikowane i natychmiast przyci膮ga uwag臋 u偶ytkownik贸w
  • Kategorie stron s膮 dobrze zorganizowane, aby nowy u偶ytkownik m贸g艂 przej艣膰 do strony/produktu, kt贸rej szuka
  • Obrazy na stronie g艂贸wnej i przyciski CTA s膮 w najlepszym miejscu

Takie szczeg贸艂owe informacje pomagaj膮 zrozumie膰, czy elementy Twojej strony g艂贸wnej przyczyniaj膮 si臋 do realizacji Twojego g艂贸wnego celu 鈥 zmniejszenia wsp贸艂czynnika odrzuce艅 i przyci膮gania nowych u偶ytkownik贸w.

Strony docelowe

Landing page, squezze page i inne strony docelowe to kluczowe miejsca, na kt贸rych odwiedzaj膮cy wchodz膮 w 艣cie偶k臋 konwersji. Analiza wydajno艣ci takich stron za pomoc膮 heatmaps mo偶e pom贸c w zrozumieniu, czy:

  • Przyciski wezwania do dzia艂ania s膮 jasne i odwiedzaj膮cy je klikaj膮.
  • Tre艣膰 jest wystarczaj膮co perswazyjna
  • Menu nawigacyjne i linki s膮 dobrze rozmieszczone i zapewniaj膮, 偶e odwiedzaj膮cy nie porzucaj膮 twojej strony
  • Czy wideo, lub obrazy zach臋caj膮 do podj臋cia po偶膮danego dzia艂ania.

Wiedza o tym, co przyci膮ga uwag臋 odwiedzaj膮cych, mo偶e pom贸c w dokonaniu niezb臋dnych zmian w konwersji.

Wpisy na blogu

Umieszczanie CTA w postach na blogu mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw na wsp贸艂czynnik konwersji. Zobacz jak na przyk艂ad u nas to wyst臋puje. Banery CTA dodajemy w ka偶dym wpisie. Mapy ciep艂a umo偶liwiaj膮 analiz臋 czy:

  • Odwiedzaj膮cy lubi膮 Twoje posty na blogu.
  • Czy istniej膮 elementy strony, kt贸re mog膮 rozprasza膰 odwiedzaj膮cych.
  • Jak najlepiej rozmieszcza膰 r贸偶ne elementy, takie jak CTA, aby by艂y wyra藕nie widoczne.
  • Czy zachowanie odwiedzaj膮cych jest takie jak tego oczekujesz. Czy przewijaj膮 si臋 do ko艅ca, czy wychodz膮 ze strony.

Produkty w sklepie

Jako艣膰 i zawarto艣膰 strony produktu to gamechanger. Heatmapy pozwalaj膮 bada膰 wiele krytycznych aspekt贸w element贸w strony i ich interakcji z odwiedzaj膮cymi. Mo偶esz si臋 dowiedzie膰 kilku wa偶nych rzeczy, czy:

  • og贸lna struktura strony jest dobra lub wymaga zmian.
  • opisy produkt贸w wp艂ywaj膮 na decyzje zakupowe
  • ceny produkt贸w s膮 wyra藕nie widoczne
  • Twoi go艣cie skupiaj膮 swoj膮 uwag臋 na zdj臋ciach produkt贸w i filmach
  • jakiekolwiek elementy mog膮 rozprasza膰 odwiedzaj膮cych
  • Twoje wezwanie do dzia艂ania jest wystarczaj膮co chwytliwe, aby przyci膮gn膮膰 klient贸w.

Strony kasy/p艂atno艣ci

Badanie z heatmap na stronach kasy daj膮 wgl膮d w to, jak i dlaczego u偶ytkownicy odpadaj膮 na ostatnim etapie 艣cie偶ki konwersji i w efekcie porzucaj膮 koszyki. Dzi臋ki nim zobaczysz:

  • Elementy strony, kt贸re odwracaj膮 uwag臋 odwiedzaj膮cych od dokonania zakupu.
  • Zobaczysz czy zmieni膰 teksty/kolory przycisk贸w
  • Warto przeprowadzi膰 testy ab dodaj膮c r贸偶ne ikony zaufania
  • Formularz znajduj膮cy si臋 na stronie jest zbyt d艂ugi i skomplikowany

Heatmapy w B2B

Od generowania wysokiej jako艣ci lead贸w po przyci膮ganie wi臋kszego ruchu do Twojej witryny, wysi艂ki B2B to co艣 zupe艂nie innego ni偶, dajmy na to B2C Ka偶dy potencjalny klient ma DU呕O wi臋ksz膮 warto艣膰, co oznacza, 偶e wszystko, co robimy w tym procesie, wymaga najwy偶szej precyzji . Staranny remarketing, podejmowanie odpowiednich krok贸w sprzeda偶owych, eksponowanie USP, personalizacja klienta, optymalizacja lejka sprzeda偶y, itd.

A co gorsza, dla wi臋kszo艣ci firm b2b problemem jest niska liczba wyszuka艅 w google, co jeszcze bardziej pot臋guje to, 偶e z ka偶dej osoby na stronie musimy wycisn膮膰 jak najwi臋cej. Wi臋c na podstawie pewnych danych musisz mie膰 mo偶liwo艣膰 wyci膮gania trafnych wniosk贸w na temat wsp贸艂czynnik贸w konwersji i wydajno艣ci swojej strony.

Jak wi臋c upewni膰 si臋, 偶e wysi艂ki, kt贸re wk艂adasz, aby Twoja kampania marketingowa B2B zako艅czy艂a si臋 sukcesem, na pewno przynios膮 efekty? Tutaj w gr臋 wchodz膮 takie narz臋dzia, jak w艂a艣nie heatmap.

Na przyk艂ad mapy ciep艂a pomagaj膮 analizowa膰 skuteczno艣膰 CTA.

Ka偶dy przycisk wezwania do dzia艂ania umieszczony w Twojej witrynie ma sw贸j w艂asny cel konwersji. Wa偶ne jest, aby upewni膰 si臋, 偶e otrzymuje po偶膮dan膮 uwag臋. Tutaj mapy ciep艂a pomagaj膮 sprawdzi膰 skuteczno艣膰 Twoich CTA i to niezale偶nie od tego, czy Twoi odwiedzaj膮cy je klikaj膮 i podejmuj膮 po偶膮dane dzia艂ania.

Po艂膮cz heat maps z testami A/B, aby lepiej zrozumie膰 spostrze偶enia u偶ytkownika i zmaksymalizowa膰 wydajno艣膰, wdra偶aj膮c zmiany odnotowane w procesie.

Chcesz wi臋cej takich ciekawostek? Daj zna膰 w komentarzu, lub zatrudnij nas do analizy swojego serwisu.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie

Heatmaps to wizualna reprezentacja dzia艂a艅 podejmowanych przez u偶ytkownik贸w w Twojej witrynie. Jest to pot臋偶ne narz臋dzie do opracowywania wgl膮du w zachowanie u偶ytkownik贸w na Twoich stronach. Obserwacje z map popularno艣ci mog膮 pom贸c w dostosowaniu strategii optymalizacji, kt贸ra pomo偶e zmniejszy膰 wsp贸艂czynnik odrzuce艅 i poprawi膰 konwersje.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Heatmap, co to jest i jak dzia艂aj膮 heat maps w analityce internetowej?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)