Heatmap, co to jest i jak działają heat maps w analityce internetowej (przykłady, definicja)


Heatmap, co to jest i jak działają heat maps w analityce internetowej
Zawartość strony
Marketerzy mogą sprawdzać, analizować i mapować skuteczność swoich kampanii na podstawie różnych źródeł danych. Najczęściej prowadzi to do nadmiernej obsesji na punkcie metryk. Często ich nadmiar tylko komplikuje. Jednak nie wszystkie liczby zapisane na papierze pomagają w wyciąganiu dokładnych wniosków. Mam na myśli teraz heatmap, czyli mapy gorąca. Narzędzie jakościowe dające informacje o zachowaniu odwiedzających.

Narzędzia jakościowe, takie jak heat mapy witryn, dają pełniejszy wgląd w działania wykonywane przez odwiedzających Twoją stronę. Informują Cię o ścieżce, jaką odwiedzający podążają, sposobie, w jaki wchodzą w interakcję z treścią Twojej witryny, elementach, które lubią najbardziej i gdzie się odbijają (punkty bounce rate).
Te informacje o użytkownikach mogą pomóc w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zmian UI/UX.
Dzisiaj opiszemy to, w jaki sposób heatmap, jako jakościowe narzędzie badawcze, może pomóc w mapowaniu wydajności najważniejszych stron w Twojej witrynie, tj.:
- strona główna,
- strona docelowa,
- strona produktu,
- wpisy bloga i
- strony kasy/płatności
A wszystko to, aby pomóc Ci zwiększyć liczbę konwersji.
Co to jest heat map w analityce internetowej?
Heatmap to inteligentne, analityczne narzędzie, które wykorzystuje system kolorów do graficznego przedstawiania różnych wartości strony www. Pozwala marketerom analizować różne elementy strony w postaci kolorowych wizualizacji i sprawdzać, które obszary cieszą się maksymalną popularnością. Na przykład ta mapa popularności pokazuje obszary strony, w których użytkownicy klikają najwięcej.

Podczas gdy „gorące/często klikalne” sekcje są zaznaczone kolorem czerwonym i pomarańczowym to te, „zimne/niezbyt interesujące” sekcje, zwykle zaznaczone są odcieniami niebieskiego i/lub zielonego.
Pomyśl o mapach heat mapach jako wizualnym narzędziu do storytellingu. Za pomocą skryptów tworzą ścieżkę odwiedzająccego i to jak oni wchodzą w interakcję z różnymi elementami strony. Oprogramowanie heatmap rejestruje każdy ruch wykonany przez użytkownika na stronie internetowej i przedstawia te dane w formie kolorowej wizualizacji.
Krótko mówiąc, mapy ciepła pomagają znaleźć:
- Elementy strony, które przyciągają minimalną uwagę odwiedzających.
- Elementy strony, które przyciągają maksymalną uwagę odwiedzających.
- Czy ważne elementy strony, przyciski wezwania do działania, banery itp., są dobrze wyeksponowane i ludzie je klikają.
- Jakie elementy na Twojej stronie odwracają uwagę odwiedzającego
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

Co to heatmap w marketingu?
Heatmap w marketingu to narzędzie analityczne, które przedstawia wizualnie dane dotyczące zachowań użytkowników na stronie internetowej. Heatmapa przedstawia obszary na stronie, na których użytkownicy najczęściej się skupiają, klikają lub spędzają najwięcej czasu.
Najczęściej wykorzystywane rodzaje heatmap to:
- Heatmapa kliknięć (click heatmap) – przedstawia miejsca na stronie, na które użytkownicy najczęściej klikają.
- Heatmapa przewijania (scroll heatmap) – przedstawia, jak daleko użytkownicy przewijają stronę.
- Heatmapa czasu spędzonego na stronie (time heatmap) – przedstawia, jak długo użytkownicy spędzają czas na poszczególnych częściach strony.
Heatmapy pozwalają marketerom na analizowanie efektywności stron internetowych i na dostosowywanie ich treści i układu do zachowań użytkowników. Dzięki heatmapom, marketerzy mogą zoptymalizować swoje strony internetowe i zwiększyć liczbę konwersji.

REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Jak korzystać z heatmap
Jednym z najskuteczniejszych sposobów wykorzystania map popularności jest umieszczenie ich na stronach, które uzyskują maksymalną liczbę odwiedzin, najwyższy średni czas spędzony na danej podstronie i odpowiedzialne są za konwersje.
Czyli:
Strona główna
Twoja strona główna zazwyczaj określa tożsamość Twojej marki. Heatmap pozwoli Ci sprawdzić czy:
- Twoje USP jest jasno komunikowane i natychmiast przyciąga uwagę użytkowników
- Kategorie stron są dobrze zorganizowane, aby nowy użytkownik mógł przejść do strony/produktu, której szuka
- Obrazy na stronie głównej i przyciski CTA są w najlepszym miejscu
Takie szczegółowe informacje pomagają zrozumieć, czy elementy Twojej strony głównej przyczyniają się do realizacji Twojego głównego celu – zmniejszenia współczynnika odrzuceń i przyciągania nowych użytkowników.
Strony docelowe
Landing page, squezze page i inne strony docelowe to kluczowe miejsca, na których odwiedzający wchodzą w ścieżkę konwersji. Analiza wydajności takich stron za pomocą heatmaps może pomóc w zrozumieniu, czy:
- Przyciski wezwania do działania są jasne i odwiedzający je klikają.
- Treść jest wystarczająco perswazyjna
- Menu nawigacyjne i linki są dobrze rozmieszczone i zapewniają, że odwiedzający nie porzucają twojej strony
- Czy wideo, lub obrazy zachęcają do podjęcia pożądanego działania.
Wiedza o tym, co przyciąga uwagę odwiedzających, może pomóc w dokonaniu niezbędnych zmian w konwersji.
Wpisy na blogu
Umieszczanie CTA w postach na blogu może mieć duży wpływ na współczynnik konwersji. Zobacz jak na przykład u nas to występuje. Banery CTA dodajemy w każdym wpisie. Mapy ciepła umożliwiają analizę czy:
- Odwiedzający lubią Twoje posty na blogu.
- Czy istnieją elementy strony, które mogą rozpraszać odwiedzających.
- Jak najlepiej rozmieszczać różne elementy, takie jak CTA, aby były wyraźnie widoczne.
- Czy zachowanie odwiedzających jest takie jak tego oczekujesz. Czy przewijają się do końca, czy wychodzą ze strony.
Produkty w sklepie
Jakość i zawartość strony produktu to gamechanger. Heatmapy pozwalają badać wiele krytycznych aspektów elementów strony i ich interakcji z odwiedzającymi. Możesz się dowiedzieć kilku ważnych rzeczy, czy:
- ogólna struktura strony jest dobra lub wymaga zmian.
- opisy produktów wpływają na decyzje zakupowe
- ceny produktów są wyraźnie widoczne
- Twoi goście skupiają swoją uwagę na zdjęciach produktów i filmach
- jakiekolwiek elementy mogą rozpraszać odwiedzających
- Twoje wezwanie do działania jest wystarczająco chwytliwe, aby przyciągnąć klientów.
Strony kasy/płatności
Badanie z heatmap na stronach kasy dają wgląd w to, jak i dlaczego użytkownicy odpadają na ostatnim etapie ścieżki konwersji i w efekcie porzucają koszyki. Dzięki nim zobaczysz:
- Elementy strony, które odwracają uwagę odwiedzających od dokonania zakupu.
- Zobaczysz czy zmienić teksty/kolory przycisków
- Warto przeprowadzić testy ab dodając różne ikony zaufania
- Formularz znajdujący się na stronie jest zbyt długi i skomplikowany
Heatmapy w B2B
Od generowania wysokiej jakości leadów po przyciąganie większego ruchu do Twojej witryny, wysiłki B2B to coś zupełnie innego niż, dajmy na to B2C Każdy potencjalny klient ma DUŻO większą wartość, co oznacza, że wszystko, co robimy w tym procesie, wymaga najwyższej precyzji . Staranny remarketing, podejmowanie odpowiednich kroków sprzedażowych, eksponowanie USP, personalizacja klienta, optymalizacja lejka sprzedaży, itd.
A co gorsza, dla większości firm b2b problemem jest niska liczba wyszukań w google, co jeszcze bardziej potęguje to, że z każdej osoby na stronie musimy wycisnąć jak najwięcej. Więc na podstawie pewnych danych musisz mieć możliwość wyciągania trafnych wniosków na temat współczynników konwersji i wydajności swojej strony.
Jak więc upewnić się, że wysiłki, które wkładasz, aby Twoja kampania marketingowa B2B zakończyła się sukcesem, na pewno przyniosą efekty? Tutaj w grę wchodzą takie narzędzia, jak właśnie heatmap.
Na przykład mapy ciepła pomagają analizować skuteczność CTA.
Każdy przycisk wezwania do działania umieszczony w Twojej witrynie ma swój własny cel konwersji. Ważne jest, aby upewnić się, że otrzymuje pożądaną uwagę. Tutaj mapy ciepła pomagają sprawdzić skuteczność Twoich CTA i to niezależnie od tego, czy Twoi odwiedzający je klikają i podejmują pożądane działania.
Połącz heat maps z testami A/B, aby lepiej zrozumieć spostrzeżenia użytkownika i zmaksymalizować wydajność, wdrażając zmiany odnotowane w procesie.
Chcesz więcej takich ciekawostek? Daj znać w komentarzu, lub zatrudnij nas do analizy swojego serwisu.

Podsumowanie
Heatmaps to wizualna reprezentacja działań podejmowanych przez użytkowników w Twojej witrynie. Jest to potężne narzędzie do opracowywania wglądu w zachowanie użytkowników na Twoich stronach. Obserwacje z map popularności mogą pomóc w dostosowaniu strategii optymalizacji, która pomoże zmniejszyć współczynnik odrzuceń i poprawić konwersje.

A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Heatmap, co to jest i jak działają heat maps w analityce internetowej?
Napisz w komentarzu.
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami: