Google Panda

Google Koliber
18 sierpnia, 2021
Google Pingwin
18 sierpnia, 2021

Co to jest Algorytm Google Panda?

Data premiery Google Panda: 23 lutego 2011 r.

Deklarowanym celem aktualizacji algorytmu Google Panda było nagradzanie witryn o wysokiej jakości i zmniejszanie obecności witryn o niskiej jakości w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Początkowo był również znany jako „Farmer”. Według Google, pierwsze wdrożenie Pandy w ciągu kilku miesięcy wpłynęło na nawet 12% wyników wyszukiwania w języku angielskim.

Na co zwraca uwagę algorytm google panda?

Aktualizacja algorytmu Panda rozwiązała szereg problematycznych zjawisk w Google SERP, w tym:

  • Mała liczba treści na stronie — strony zawierające bardzo mało istotnego lub merytorycznego tekstu i zasobów, takie jak zestaw stron opisujących różne schorzenia, na każdej stronie znajduje się tylko kilka zdań.
  • Zduplikowana zawartość — skopiowana zawartość, która pojawia się w Internecie w więcej niż jednym miejscu. Problemy z powielonymi treściami mogą również wystąpić w Twojej witrynie, jeśli masz wiele stron zawierających ten sam tekst z niewielką wariacją lub bez zmian. Na przykład firma SEO może utworzyć 10 stron, po jednej dla każdego miasta obsługiwanego przez firmę, z treścią prawie identyczną na wszystkich stronach, z zamienionymi tylko nazwami miast (np. „SEO Warszawa” na jednej stronie i „SEO Wrocław” w następnym i „SEO Gdynia” w następnym).
  • Treści niskiej jakości — strony, które mają niewielką wartość dla czytelników, ponieważ brakuje im szczegółowych informacji.
  • Brak autorytetu/wiarygodności — Treści stworzone przez źródła, które nie są uważane za ostateczne lub zweryfikowane. Przedstawiciel Google stwierdził, że witryny, których celem jest uniknięcie wpływu Pandy, powinny działać, aby zostać rozpoznanymi jako autorytety w ich temacie.
  • Content farming — duża liczba stron o niskiej jakości, często agregowanych z innych witryn. Na przykład farmą treści może być strona internetowa, która zatrudnia dużą liczbę copywriterów za niską pensję do tworzenia krótkich artykułów obejmujących szeroką gamę zapytań wyszukiwarek, tworząc treść pozbawioną autorytetu i wartości dla czytelników, ponieważ jest to jej główny cel jako uzyskanie rankingów w wyszukiwarkach dla każdego możliwego terminu.
  • Niska jakość treści generowanych przez użytkowników (UGC) — przykładem tego rodzaju treści generowanych przez użytkowników o niskiej wartości może być blog publikujący posty na blogach gościnnych, które są krótkie, pełne błędów ortograficznych i gramatycznych oraz pozbawione wiarygodnych informacji.
  • Wysoki współczynnik reklamy do treści – strony składające się głównie z płatnych reklam, a nie z oryginalnych treści.
  • Niska jakość treści otaczających linki partnerskie – Słabe treści wokół linków wskazujących na płatne programy partnerskie.
  • Witryny blokowane przez użytkowników — witryny blokowane przez użytkowników bezpośrednio w wynikach wyszukiwania lub za pomocą rozszerzenia przeglądarki Chrome, co wskazuje na niską jakość.
  • Niezgodne zapytanie dotyczące treści — strony, które „obiecują” dostarczenie trafnych odpowiedzi, jeśli zostaną kliknięte w wynikach wyszukiwania, ale potem tego nie zrobią.

Skąd mam wiedzieć, czy zostałem trafiony przez Pandę?

Jednym z sygnałów potencjalnej kary Pandy jest nagły spadek ruchu organicznego na Twojej stronie lub rankingu w wyszukiwarkach skorelowany ze znaną datą aktualizacji algorytmu.

Należy jednak pamiętać, że wiele rzeczy może skutkować utratą rankingów i ruchu. Należą do nich wzrost konkurencji na Twoim rynku (spójrz na to, kto Cię wyprzedza), kary ręczne (sprawdź Google Search Console pod kątem zgłoszonych problemów), spodziewane sezonowe spadki zainteresowania konsumentów (np. nabijanie klimatyzacji w aucie w grudniu), a nawet zupełnie inna aktualizacja Google niż ta, którą podejrzewasz (np. Pingwin zamiast Pandy).

Kiedy pojawia się aktualizacja, ważne jest, aby przestudiować dokumentację branżową dotyczącą praktyk, które są cytowane jako związane z aktualizacją. Jeśli utrata pozycji w rankingu lub ruchu odpowiada znanej dacie, przejrzyj te branżowe listy złych praktyk, aby dowiedzieć się, czy mają one miejsce w Twojej witrynie. Następnie, jeśli uważasz, że znalazłeś korelację między złymi praktykami a aktualizacją, podejmij działania, aby zaradzić tej sytuacji.

Jak odzyskać pozycje po panda update?

W branży SEO Panda była często wymieniana jako aktualizacja, z której może być trudno odzyskać. Jednak biorąc pod uwagę, że aktualizacja Panda zależała w dużej mierze od jakości strony internetowej/treści, kroki odzyskiwania zazwyczaj wracają do poprawy tej jakości. Działania naprawcze do podjęcia obejmują:

  • Porzucenie praktyk związanych z content farmingiem
  • Restrukturyzacja treści witryny pod kątem jakości, użyteczności, trafności, wiarygodności i autorytetu – google EAT
  • Poprawienie współczynnika reklama/treść lub, aby strony nie były zdominowane przez reklamy lub linki partnerskie
  • Zapewnienie, że treść danej strony jest trafnie dopasowana do zapytania użytkownika
  • Usuwanie lub przegląd zduplikowanych treści
  • Dokładna weryfikacja i edycja treści generowanych przez użytkowników oraz zapewnienie, że są one oryginalne, wolne od błędów i przydatne dla czytelników
  • Używanie polecenia Robots noindex,nofollow do blokowania indeksowania zduplikowanej lub prawie zduplikowanej wewnętrznej zawartości witryny internetowej lub innych problematycznych elementów

Podsumowując, strony internetowe, które konsekwentnie publikują wysokiej jakości, oryginalne treści, nie mają się czego obawiać po tej aktualizacji, ale jeśli Twoja witryna zaangażowała się w problematyczne praktyki, w pewnym momencie mogła zostać trafiona przez Pandę. Z praktycznego, biznesowego punktu widzenia, największą nadzieją na uniknięcie Pandy jest stworzenie marki, która stanie się rozpoznawalna jako autorytet w swojej dziedzinie oraz zbudowanie strony internetowej, która dzięki doskonałej zawartości stanie się zaufanym zasobem.

Inne fakty dotyczące aktualizacji Panda

Panda została początkowo wdrożona oddzielnie od podstawowego algorytmu, ale została z nim zintegrowana w niepotwierdzonym dniu w marcu 2012 roku.

Panda została nazwana na cześć pracownika Google, Navneet Panda.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)