Gamifikacja w edukacji, pracy, biznesie i przestrzeni spo艂ecznej (przyk艂ady, definicja)

Gamifikacja w edukacji, pracy, biznesie i przestrzeni spo艂ecznej (przyk艂ady, definicja)

Gamifikacja

Gamifikacja – nowa metoda nauki, kt贸ra odnosi艂a sukcesy ju偶 w XX wieku

Nauczyciele prze艣cigaj膮 si臋 w definiowaniu nowych metod nauczania.

Niekt贸rzy z nich stawiaj膮 na intensywn膮 nauk臋, a inni – na luz i bezstresowe formy edukacji (i wychowania).

Gamifikacja jest nieco inn膮 drog膮, kt贸rej korzenie odnosz膮 si臋 do krytykowanego przez wszystkich XX wiecznego nauczania. Czym zatem ona jest i jakie s膮 jej podstawowe za艂o偶enia?

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Nauka poprzez gr臋

Pod poj臋ciem gamifikacja kryje si臋 nauka oparta na metodologii gry.

Oczywi艣cie nie chodzi tu wy艂膮cznie o edukacj臋 za pomoc膮 gier online (cho膰 i tak膮 metod臋 si臋 zak艂ada), lecz o znacznie szersze podej艣cie do tego kontekstu.

Zgodnie z poj臋ciem gamifikacji ucze艅 ma uczy膰 si臋 zgodnie z takimi mechanizmami, z jakimi spotyka si臋 w niekt贸rych grach.

Co wa偶ne, mowa tu r贸wnie偶 o grach planszowych, a nie tylko o cyfrowym 艣wiecie.

Dlatego po pierwszym „szoku”, warto z t膮 metod膮 nauczania zapozna膰 si臋 nieco bli偶ej. Kto wie, czy nie jest ona wielu osobom bli偶sza, ni偶 mog艂oby si臋 to na pierwszy rzut oka wydawa膰.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

呕ycie to nie gra, ale鈥

Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e 偶ycie to nie gra. Owszem, jest ono znacznie bardziej z艂o偶one i wymagaj膮ce ni偶 niejeden gamingowy quest, ale trzeba by膰 szczerym – wi臋kszo艣膰 os贸b w艂a艣nie w taki spos贸b jest ukszta艂towana.

Nie jest tajemnic膮, 偶e osoby bardziej zaanga偶owane w prac臋 mog膮 liczy膰 na wy偶sze wynagrodzenie. To samo z reszt膮 dotyczy wychowania dzieci, w przypadku kt贸rych po艣wi臋cona uwaga procentuje „na staro艣膰”.

Naturalnie r贸偶nica pomi臋dzy obydwoma „艣wiatami” polega w gruncie rzeczy na tym. 偶e w grze zaliczenie konkretnego poziomu przynosi pewne gratyfikacje.

W 艣wiecie rzeczywistym tak nie zawsze jest, cho膰 i tak warto podj膮膰 pewne dzia艂ania w celu dalszego rozwoju.

Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja to wykorzystanie mechanizm贸w znanych z gier do obszar贸w innych ni偶 gra. Wykonuje si臋 to , aby utrzyma膰 zaanga偶owanie i kszta艂towa膰 pozytywne zachowania.

Czym si臋 r贸偶ni gamifikacja od grywalizacji?

Gamifikacja i grywalizacja to dwa poj臋cia odnosz膮ce si臋 do wykorzystywania element贸w gier do zwi臋kszenia motywacji i zaanga偶owania u偶ytkownik贸w w niezwi膮zan膮 z grami dziedzin臋.

Gamifikacja polega na wprowadzeniu mechanizm贸w grywalnych, takich jak punkty, nagrody, rangi, wyzwania itp. w celu zwi臋kszenia zaanga偶owania u偶ytkownik贸w i zach臋cenia ich do podejmowania okre艣lonych dzia艂a艅. Gamifikacja mo偶e by膰 stosowana w r贸偶nych kontekstach, na przyk艂ad w marketingu, edukacji, zdrowiu czy zarz膮dzaniu zasobami ludzkimi.

Grywalizacja, z drugiej strony, to podej艣cie, w kt贸rym gra jest integraln膮 cz臋艣ci膮 projektowanej interakcji mi臋dzy u偶ytkownikiem a systemem. Oznacza to, 偶e celem grywalizacji jest nie tylko zwi臋kszenie zaanga偶owania, ale tak偶e osi膮gni臋cie konkretnych cel贸w lub rezultat贸w w spos贸b interaktywny i przyjemny dla u偶ytkownik贸w. Grywalizacja cz臋sto odnosi si臋 do aplikacji mobilnych, platform e-learningowych czy symulacji treningowych.

W praktyce granica mi臋dzy gamifikacj膮 a grywalizacj膮 jest do艣膰 p艂ynna, poniewa偶 oba te poj臋cia opieraj膮 si臋 na wykorzystaniu mechanizm贸w grywalnych. W przypadku gamifikacji mechanizmy te s膮 stosowane jako narz臋dzie do zwi臋kszenia motywacji i zaanga偶owania u偶ytkownik贸w w konkretn膮 dzia艂alno艣膰, podczas gdy w przypadku grywalizacji gra jest integraln膮 cz臋艣ci膮 interakcji mi臋dzy u偶ytkownikiem a systemem, a celem jest osi膮gni臋cie konkretnych wynik贸w.

Jak wykorzysta膰 techniki Gamifikacyjne w edukacji? Przyk艂ady

Techniki gamifikacyjne mog膮 by膰 skutecznym narz臋dziem w edukacji, poniewa偶 mog膮 zwi臋kszy膰 motywacj臋 uczni贸w, poprawi膰 ich zaanga偶owanie i umo偶liwi膰 lepsze przyswajanie wiedzy. Oto kilka przyk艂ad贸w, jak mo偶na wykorzysta膰 techniki gamifikacyjne w edukacji:

  1. System punktacji i odznacze艅: System punktacji i odznacze艅 mo偶e by膰 stosowany w celu zwi臋kszenia motywacji uczni贸w i poprawienia ich wynik贸w. Na przyk艂ad, uczniowie mog膮 otrzymywa膰 punkty za wykonanie okre艣lonych zada艅 lub udzia艂 w konkursach, a nast臋pnie wymieni膰 punkty na nagrody lub wyr贸偶nienia.
  2. Gry symulacyjne: Gry symulacyjne s膮 cz臋sto wykorzystywane w edukacji, poniewa偶 umo偶liwiaj膮 uczniom eksplorowanie r贸偶nych scenariuszy i podejmowanie decyzji w interaktywny spos贸b. Na przyk艂ad, uczniowie mog膮 gra膰 w gr臋 symulacyjn膮, kt贸ra na艣laduje zarz膮dzanie biznesem lub rozwi膮zywanie problem贸w spo艂ecznych.
  3. Badges: Zdobycie odznak (badges) za osi膮gni臋cia lub umiej臋tno艣ci mo偶e stanowi膰 motywacj臋 dla uczni贸w. Na przyk艂ad, uczniowie mog膮 otrzyma膰 odznaki za osi膮gni臋cie okre艣lonych wynik贸w lub udzia艂 w konkretnej aktywno艣ci.
  4. Nagrody: Nagrody s膮 skutecznym sposobem na zwi臋kszenie motywacji uczni贸w. Na przyk艂ad, mo偶na przyzna膰 nagrody za uko艅czenie zadania, udzia艂 w konkursie lub uzyskanie wysokich wynik贸w w te艣cie.
  5. Grywalizacja procesu nauki: Grywalizacja procesu nauki mo偶e pom贸c w utrzymaniu zainteresowania uczni贸w i zwi臋kszeniu ich zaanga偶owania. Na przyk艂ad, uczniowie mog膮 wykorzysta膰 r贸偶ne aplikacje mobilne lub platformy edukacyjne, kt贸re zawieraj膮 elementy grywalizacyjne, takie jak punkty lub odznaki.

Te techniki mog膮 by膰 stosowane w r贸偶nych kontekstach edukacyjnych, od szk贸艂 podstawowych po szko艂y 艣rednie i uczelnie. Istnieje wiele narz臋dzi i platform edukacyjnych, kt贸re wykorzystuj膮 techniki gamifikacyjne w celu zwi臋kszenia motywacji i zaanga偶owania uczni贸w.

Elementy gamingowe w nauczaniu codziennym

Analizuj膮c to, czym tak naprawd臋 jest gamifikacja, nie spos贸b zada膰 sobie pytania, jak prze艂o偶y si臋 ona na 偶ycie codzienne ucznia.

Warto jednak sobie uzmys艂owi膰, 偶e procesy obejmuj膮ce t膮 sfer臋 nauczania towarzysz膮 m艂odemu cz艂owiekowi przynajmniej od kilku dziesi臋cioleci.

Przyk艂adem jest鈥 czerwony pasek na 艣wiadectwie, kt贸ry – tak jak w grze – jest nagrod膮 za dobre post臋powanie i za jeszcze lepsze oceny.

Oczywi艣cie na tym „wdra偶anie” gamifikacji si臋 nie ko艅czy. Ocenianie jest przecie偶 kolejnym zjawiskiem, kt贸re jest to偶same dla gier. Mo偶e i w cyfrowym 艣wiecie nie jest ono a偶 tak udoskonalone co w 艣wiecie prawdziwym, ale wszystko do tego d膮偶y.

Post臋puj膮ca gamifikacja

W analizach dotycz膮cych skuteczno艣ci edukacji cz臋sto podkre艣la si臋, 偶e proces gamifikacji m贸g艂by w pewnym sensie zosta膰 pog艂臋biony.

Uwa偶a si臋, 偶e 艣wietnym rozwi膮zaniem by艂oby wdro偶enie gier jako 艣rodka nauki. Nie musz膮 by膰 to od razu gry online, lecz r贸wnie偶 gry o charakterze planszowym.

Celem tych偶e gier by艂oby stworzenie swoistej otoczki dla nauki, kt贸ra tym samym sta艂aby si臋 przyjemno艣ci膮. Co ciekawe, z metody tej korzystaj膮 np. powa偶ne agencje menad偶erskie i niekt贸re o艣rodki naukowe.

O grach m贸wi si臋 te偶 coraz cz臋艣ciej w kontek艣cie rozbudowy zdolno艣ci armii, kt贸rej 偶o艂nierze ucz膮 si臋 na r贸偶nego rodzaju trena偶erach i symulatorach.

Nauka w dobr膮 stron臋?

Nauka poprzez gamifikacj臋 ma jakby nie patrze膰 wiele zalet.

Niestety, ma ona r贸wnie偶 swoje wady. Z艂o艣liwi powiedz膮, 偶e nikt chyba nie zna cz艂owieka, kt贸ry chcia艂by by膰 leczony przez lekarza ucz膮cego si臋 wy艂膮cznie za po艣rednictwem gier.

Na tym jednak problem si臋 nie ko艅czy. Post臋puj膮ca gamifikacja sprawia, 偶e 艣wiat (zw艂aszcza w oczach ma艂ego dziecka) staje si臋 „przes艂odzony”. Tendencje do tego, aby ograniczy膰 stres w trakcie nauki mo偶e i s膮 dobre, ale z pewno艣ci膮 nic dobrego nie przynios膮 m艂odemu cz艂owiekowi, kt贸ry w艂a艣nie wchodzi na rynek pracy.

Trudno b臋dzie wymaga膰 od niego wysi艂ku, stara艅 i podj臋cia okre艣lonych trud贸w, w celu przezwyci臋偶enia istniej膮cej sytuacji. Nie jest te偶 tajemnic膮, 偶e 偶ycie nie jest gr膮, a jego „algorytmy” s膮 znacznie bardziej skomplikowane od tych, jakie wyst臋puj膮 w grach.

Skuteczne elementy gamifikacji

Konserwaty艣ci mog膮 mie膰 racj臋 twierdz膮c, 偶e obowi膮zuj膮ce metody nauczania maj膮 pewien sens. Gamifikacja nie jest z艂ym zjawiskiem, ale musi by膰 wdra偶ania stopniowo i z rozmys艂em.

Poza tym istnieje pewna granica jej implementacji, po przekroczeniu kt贸rej trudno szuka膰 dobra dziecka. W zwi膮zku z tym takie warto艣ci, jak:

  • system ocen, w kt贸rym za trud nauki jest si臋 wynagradzanym lepszymi ocenami,
  • system nagr贸d i kar dotycz膮cy np. zachowania,
  • system klas, w kt贸rych ucze艅 przechodzi do kolejnego „poziomu”,
  • kartk贸wki i sprawdziany utrwalaj膮ce wiedz臋, powinny by膰 nadal zachowane.

Owszem, mo偶na argumentowa膰 (co zreszt膮 cz臋sto si臋 robi), 偶e jest to zmuszanie m艂odego cz艂owieka do pewnych rzeczy i niepotrzebne budowanie napi臋cia, ale nie mo偶na zapomina膰, 偶e rola szko艂y nie ogranicza si臋 do uczenia empirycznego.

Jej celem jest r贸wnie偶 kszta艂cenie osobowo艣ci ludzkiej, kt贸ra musi by膰 wytrwa艂a, odporna na r贸偶nego rodzaju zagro偶enia i zdolna do samodzielnej oceny sytuacji.

Reasumuj膮c, gamifikacja jest procesem nowym tylko z nazwy. Tak naprawd臋 z powodzeniem jest ona wdra偶ana ju偶 od wielu dziesi臋cioleci obowi膮zywania systemu edukacji.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Gamifikacja w edukacji, pracy, biznesie i przestrzeni spo艂ecznej?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!