Funkcje marketingowe (marketing wed艂ug Kotlera, definicja, przyk艂ady)

Funkcje marketingowe
Funkcje marketingowe

Funkcje marketingu Kotler

Philip Kotler uwa偶any jest za ojca marketingu. Definicja marketingu wed艂ug niego to: 鈥Marketing to zarz膮dzanie korzystnymi, a wi臋c przynosz膮cymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie okre艣lonych warto艣ci dla klient贸w i otrzymywanie w zamian okre艣lonych warto艣ci od klient贸w鈥.

7 funkcji marketingu to promocja, sprzeda偶, zarz膮dzanie produktami/us艂ugami, zarz膮dzanie informacjami marketingowymi, ustalanie cen, finansowanie i dystrybucja.

Zrozumienie podstawowych funkcji marketingu mo偶e pom贸c Ci lepiej skoncentrowa膰 wysi艂ki i strategie na wspieraniu Twojej firmy. Nie wspominaj膮c o tym, 偶e o wiele 艂atwiej jest pokaza膰 ROI i odpowiednie KPI, je艣li dok艂adnie wiesz, czego oczekuje si臋 od dzia艂u marketingu.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Bez zb臋dnych ceregieli przyjrzyjmy si臋 7 funkcjom marketingu i przyjrzyjmy si臋, jak s膮 one zgodne z nadrz臋dnymi celami biznesowymi.

  • Promocja.
  • Sprzeda偶.
  • Zarz膮dzanie produktami/us艂ugami.
  • Zarz膮dzanie informacj膮 marketingow膮, zarz膮dzanie informacj膮 o rynku.
  • Ustalanie cen, ceny
  • Finansowanie.
  • Dystrybucja i zarz膮dzanie kana艂ami.
diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Podstawowe funkcje marketingowe

Poni偶ej wymienione oficjalne funkcje marketingu kt贸re po zastosowaniu tworz膮 wspania艂e firmy.

1. Promocja

Kiedy ludzie okre艣laj膮 swoje cele marketingowe, promocja zwykle znajduje si臋 na g贸rze tej listy lub w jej pobli偶u. Pokazywanie swojego brandu przed potencjalnymi klientami, budowanie 艣wiadomo艣ci marki i ulepszanie profilu firmy to g艂贸wne priorytety ka偶dego dzia艂u marketingu.

Strategie promocyjne cz臋sto pokrywaj膮 si臋 z innymi jednostkami biznesowymi i dzia艂aniami buduj膮cymi 艣wiadomo艣膰, takimi jak reklama i public relations. Z marketingowego punktu widzenia promocja mo偶e obejmowa膰 wszystko, od content marketingu i marketingu e-mailowego po social media i influencer marketing.

Nie musimy m贸wi膰, jak wa偶ne s膮 te wysi艂ki dla marketingu przychodz膮cego i generowania kwalifikowanych lead贸w. Nic dziwnego, 偶e promocja od dawna uwa偶ana jest za istotny element marketingu mix.

2. Sprzeda偶

Cz臋sto ostrzegamy przed niebezpiecze艅stwami zwi膮zanymi ze zbyt silnymi i sprzeda偶owymi tre艣ciami marketingowymi. Ryzykujesz wyobcowanie swojej grupy docelowej, konsekwentnie dostarczaj膮c w swoich tre艣ciach jawne zach臋ty do sprzeda偶y i sprawiaj膮c, 偶e wygl膮da na to, 偶e Twoim jedynym celem jest sk艂onienie ludzi do zakupu czego艣 od Ciebie.

Edukacja na temat produkt贸w i us艂ug jest cz臋艣ci膮 pracy ka偶dego marketera, kt贸ry polega na sprzedawaniu swoich produkt贸w klientom 鈥 najlepiej jednak, gdy robi si臋 to z wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 niuans贸w. Ka偶da decyzja marketingowa, od przekazu marki po tematy kampanii, powinna wspiera膰 ostateczny cel, jakim jest zwi臋kszenie sprzeda偶y. Gdy ju偶 przyci膮gniesz uwag臋 potencjalnego klienta, niezale偶nie od tego, czy jest to konsument, czy prospekt B2B, marketerzy musz膮 zaj膮膰 si臋 piel臋gnowaniem tego potencjalnego klienta i przeprowadzaniem go przez lejek sprzeda偶y, aby byli przygotowani do dokonania zakupu, gdy w ko艅cu nawi膮偶膮 kontakt z zespo艂em sprzeda偶y.

Oznacza to ci膮g艂e przedstawianie argument贸w za swoj膮 mark膮 i stopniowe w艂膮czanie do komunikacji marketingowej bardziej skoncentrowanych na produkcie punkt贸w do rozm贸w. Zanim potencjalni klienci b臋d膮 gotowi do rozmowy ze sprzedawc膮, potencjalni klienci powinni wiedzie膰, jak Twoje towary lub us艂ugi wypadaj膮 na tle konkurencyjnych produkt贸w.

3. Zarz膮dzanie produktami/us艂ugami

Zaprojektowanie nowego produktu, kt贸ry lepiej spe艂nia potrzeby klient贸w i wype艂nia luk臋 na rynku, nie jest dzie艂em przypadku ani zwyk艂ego szcz臋艣cia. Potrzeba wielu dok艂adnych bada艅 rynku, aby dowiedzie膰 si臋, czego chc膮 ludzie i jak dostarczy膰 najlepszy mo偶liwy produkt. Zespo艂y marketingowe mog膮 identyfikowa膰 nowe mo偶liwo艣ci rozwoju, poprzez:

  • Rozmawianie z potencjalnymi klientami, ankietowanie.
  • Przeprowadzanie analizy konkurencji.

Nast臋pnie poprzez w艂膮czenie informacji zwrotnych zebranych z us艂ug wsparcia klienta do strategii marketingowych.W takich przypadkach badania marketingowe to paliwo, kt贸ry nap臋dza rozw贸j produktu. Kto lepiej rozumie Tw贸j rynek docelowy ni偶 Tw贸j zesp贸艂 marketingowy?

4. Zarz膮dzanie informacjami marketingowymi

Marketing strategiczny opiera si臋 na danych. Ka偶dy dobry marketer wie, 偶e im wi臋cej informacji o kliencie docelowym, konkurentach w bran偶y i trendach rynkowych zdob臋dziesz, tym skuteczniejsze b臋d膮 Twoje dzia艂ania marketingowe.
Wszystkie te soczyste informacje s膮 tak dobre jak z艂oto, wi臋c nie ma powodu, aby trzyma膰 je zamkni臋te. Jedn膮 z podstawowych (cho膰 czasami pomijanych) funkcji marketingu jest zbieranie tych cennych danych, sprowadzanie ich do element贸w dzia艂ania i przydatnych wskaz贸wek oraz dzielenie si臋 nimi z innymi dzia艂ami, kt贸re mog膮 uzna膰 je za przydatne.

Na przyk艂ad zespo艂y sprzeda偶y mog膮 zawsze korzysta膰 z bardziej dog艂臋bnych informacji marketingowych, aby pom贸c im dopracowa膰 swoje oferty do:

  • Odpowiedzi na najnowsze trendy w bran偶y.
  • Odpowiedzi na wiadomo艣ci konkurencji.

5. Ceny, ustalanie cen

Badania marketingowe mog膮 r贸wnie偶 informowa膰, w jaki spos贸b marki ustalaj膮 cen臋 produktu. Efektywne ustalanie cen to zar贸wno sztuka, co nauka, a marki musz膮 znale藕膰 ten optymalny punkt, kt贸ry r贸wnowa偶y spos贸b, w jaki klienci wyceniaj膮 Twoje towary lub us艂ugi z kosztami produkcji i dostawy, a tak偶e uwzgl臋dnia aktualn膮 cen臋 konkurencyjnych produkt贸w.

Postrzegana warto艣膰 Twojej marki bezpo艣rednio wp艂ywa na Twoj膮 strategi臋 cenow膮 鈥 wystarczy spojrze膰 na r贸偶nic臋 cen mi臋dzy luksusow膮 mark膮 modow膮 jak Versace a bardziej „oszcz臋dnymi” takimi jak HM. Kilkutysi臋czna dysproporcja cenowa pojedynczej torebki nie mo偶e by膰 przypisywana wy艂膮cznie kosztom produkcji i kontroli jako艣ci. Klienci p艂ac膮 tyle samo za mark臋, ile za sam produkt.

Badania marketingowe rzucaj膮 艣wiat艂o na reputacj臋 Twojej marki i pomagaj膮 lepiej zrozumie膰, jak bardzo Twoi docelowi odbiorcy ceni膮 Twoj膮 mark臋. To wszystko poza wszystkimi analizami konkurencji i badaniami bran偶owymi, kt贸re maj膮 kluczowe znaczenie dla ustalenia uczciwej ceny dla twoich towar贸w.

6. Finansowanie

Teraz zag艂臋biamy si臋 w niekt贸re mniej omawiane funkcje marketingu, chocia偶 nadal s膮 one bardzo wa偶ne dla nadrz臋dnych cel贸w biznesowych. Finansowanie mo偶e pocz膮tkowo nie wydawa膰 si臋 g艂贸wnym problemem dla Twojego zespo艂u marketingowego, ale pomy艣l o tym w ten spos贸b: Je艣li Tw贸j dzia艂 nie ma mo偶liwo艣ci finansowych w bud偶ecie, aby w pe艂ni wesprze膰 Twoj膮 nast臋pn膮 kampani臋 marketingow膮, jak zamierzasz sprosta膰 tym celom?

Kiedy ludzie my艣l膮 o finansowaniu, cz臋sto koncentruj膮 si臋 na pocz膮tkowych kosztach rozpocz臋cia nowej dzia艂alno艣ci. Jednak w rzeczywisto艣ci finansowanie jest sta艂ym problemem w艂a艣cicieli firm i lider贸w, kt贸rzy rok po roku i kwarta艂 po kwartale musz膮 podejmowa膰 trudne decyzje bud偶etowe.

Pomagaj膮c w generowaniu wi臋kszych przychod贸w, ekspansji na nowe rynki i dotarciu do wi臋kszej liczby potencjalnych klient贸w, zespo艂y marketingowe mog膮 zademonstrowa膰 swoj膮 warto艣膰 dla ca艂ej organizacji. A to u艂atwia zapewnienie finansowania, kt贸rego potrzebuj膮. Efektywne zarz膮dzanie marketingowe jest w tym wzgl臋dzie kluczowe. Program marketingowy, kt贸ry maksymalnie wykorzystuje dost臋pne zasoby i stosuje odpowiednie strategie w celu anga偶owania i piel臋gnowania wykwalifikowanych potencjalnych klient贸w, mo偶e wykazywa膰 niezaprzeczalny zwrot z inwestycji.

Skuteczna dzia艂alno艣膰 marketingowa pomaga r贸wnie偶 firmom pozyskiwa膰 finansowanie od stron trzecich 鈥 na przyk艂ad w uzyskaniu po偶yczki z banku lub inwestycji od firmy venture capital. Ka偶da organizacja, niezale偶nie od tego, czy jest to niezale偶na firma, czy instytucja finansowa, chce, aby firmy mia艂y kompleksowy plan marketingowy, kt贸ry pomo偶e budowa膰 mark臋, dociera膰 do rynk贸w i generowa膰 zdrowe przychody w d艂u偶szej perspektywie.

7. Dystrybucja

Dystrybucja i problem zarz膮dzania 艂a艅cuchem dostaw…

To gdzie sprzedajesz swoje produkty lub us艂ugi i jak przekazujesz je klientom, jest r贸wnie偶 problemem marketingowym, niezale偶nie od tego, czy m贸wisz o dystrybucji cyfrowej, czy fizycznej.

Wyb贸r odpowiednich kana艂贸w dystrybucji sprowadza si臋 do zrozumienia, kim jest Tw贸j docelowy klient, jak postrzega Twoj膮 mark臋 i gdzie spodziewa si臋 Ci臋 znale藕膰 鈥 wszystkie kwestie zwi膮zane z marketingiem.

Mened偶erowie ds. marketingu musz膮 by膰 skoordynowani z dzia艂em ds. dostaw za ka偶dym razem, gdy uruchamiany jest nowy produkt, promocja lub kampania, aby firmy mog艂y mie膰 wszystkie swoje dystrybucje opisane w jednym dokumencie do wgl膮du. Je艣li marketerzy dobrze wykonaj膮 swoj膮 prac臋, wygeneruj膮 mn贸stwo szumu prowadz膮cego do sukcesu produktu lub wydarzenia promocyjnego, zwi臋kszaj膮c zapotrzebowanie klient贸w do granic mo偶liwo艣ci. Ta marketingowa wygrana mo偶e szybko przerodzi膰 si臋 w koszmar PR, je艣li 艂a艅cuch dostaw nie jest przygotowany na zaspokojenie popytu.

Do zapami臋tania: nie zostawiaj dystrybutor贸w lub mened偶er贸w 艂a艅cucha dostaw w ciemno艣ci, gdy planujesz kolejn膮 du偶膮 kampani臋 marketingow膮. Je艣li jest w po艂owie tak dobry, jak my艣lisz, b臋dziesz chcia艂 odpowiednio przygotowa膰 swoje kana艂y dystrybucji.

Kiedy si臋 do tego zabierzesz, marketing dotyka praktycznie ka偶dej cz臋艣ci Twojej firmy. Spostrze偶enia zebrane podczas dzia艂a艅 marketingowych mog膮 informowa膰 i ulepsza膰 dowoln膮 liczb臋 codziennych operacji, jednocze艣nie ukierunkowuj膮c d艂ugoterminowe decyzje strategiczne. To jeszcze zanim zastanowisz si臋, ile przychod贸w generuje Twoja dzia艂alno艣膰 marketingowa.

Tak wi臋c, wracaj膮c do pierwotnego pytania, 鈥瀓aki jest sens tego wszystkiego?, jakie s膮 funkcje marketingu?鈥 To wszystko ma sprawi膰, 偶e Tw贸j biznes odniesie sukces. Jak pokazuje te siedem funkcji marketingowych, mo偶esz osi膮gn膮膰 ten cel na wiele r贸偶nych sposob贸w, ale efekt ko艅cowy jaki osi膮gnie Twoje przedsi臋biorstwo i organizacja jest taki sam.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jaka jest rola i zadania marketingu w firmie?

Rola marketingu w firmie jest bardzo dynamiczna. Marketing jest odpowiedzialny za planowanie, utrzymywanie i ulepszanie wizerunku firmy, wykorzystywanie aktualnych technologii i kana艂贸w informowania o ofertach, a tak偶e budowanie lepszych relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Do g艂贸wnych zada艅 marketingu nale偶y identyfikacja i analiza potrzeb i preferencji konsument贸w, okre艣lanie strategii cen, okre艣lanie grupy docelowej, tworzenie kampanii promocyjnych i reklam, zarz膮dzanie wizerunkiem firmy w mediach, tworzenie wsp贸艂pracy z innymi firmami i partnerami, a tak偶e tworzenie strategii e-marketingu i promocji w internecie.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Funkcje marketingowe (marketing wed艂ug Kotlera, definicja, przyk艂ady)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej