Funkcje marketingowe (marketing według Kotlera, definicja)

Marketing zintegrowany
Marketing zintegrowany (agencja digital i social media)
5 stycznia, 2022
Marketing 4.0
Marketing 4.0 – Kotler Philip, Kartajaya Hermawan, Setiawan Iwan (opis i recenzja)
5 stycznia, 2022
Funkcje marketingowe
Funkcje marketingowe

Funkcje marketingu Kotler

Philip Kotler uwa┼╝any jest za ojca marketingu. Definicja marketingu wed┼éug niego to: ÔÇ×Marketing to zarz─ůdzanie korzystnymi, a wi─Öc przynosz─ůcymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie okre┼Ťlonych warto┼Ťci dla klient├│w i otrzymywanie w zamian okre┼Ťlonych warto┼Ťci od klient├│wÔÇŁ.

7 funkcji marketingu to promocja, sprzeda┼╝, zarz─ůdzanie produktami/us┼éugami, zarz─ůdzanie informacjami marketingowymi, ustalanie cen, finansowanie i dystrybucja.

Zrozumienie podstawowych funkcji marketingu mo┼╝e pom├│c Ci lepiej skoncentrowa─ç wysi┼éki i strategie na wspieraniu Twojej firmy. Nie wspominaj─ůc o tym, ┼╝e o wiele ┼éatwiej jest pokaza─ç ROI i odpowiednie KPI, je┼Ťli dok┼éadnie wiesz, czego oczekuje si─Ö od dzia┼éu marketingu.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Bez zb─Ödnych ceregieli przyjrzyjmy si─Ö 7 funkcjom marketingu i przyjrzyjmy si─Ö, jak s─ů one zgodne z nadrz─Ödnymi celami biznesowymi.

  • Promocja.
  • Sprzeda┼╝.
  • Zarz─ůdzanie produktami/us┼éugami.
  • Zarz─ůdzanie informacj─ů marketingow─ů, zarz─ůdzanie informacj─ů o rynku.
  • Ustalanie cen, ceny
  • Finansowanie.
  • Dystrybucja i zarz─ůdzanie kana┼éami.

Funkcje marketingowe

Poni┼╝ej wymienione oficjalne funkcje marketingu kt├│re po zastosowaniu tworz─ů wspania┼ée firmy.

1. Promocja

Kiedy ludzie okre┼Ťlaj─ů swoje cele marketingowe, promocja zwykle znajduje si─Ö na g├│rze tej listy lub w jej pobli┼╝u. Pokazywanie swojego brandu przed potencjalnymi klientami, budowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci marki i ulepszanie profilu firmy to g┼é├│wne priorytety ka┼╝dego dzia┼éu marketingu.

Strategie promocyjne cz─Östo pokrywaj─ů si─Ö z innymi jednostkami biznesowymi i dzia┼éaniami buduj─ůcymi ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, takimi jak reklama i public relations. Z marketingowego punktu widzenia promocja mo┼╝e obejmowa─ç wszystko, od content marketingu i marketingu e-mailowego po social media i influencer marketing.

Nie musimy m├│wi─ç, jak wa┼╝ne s─ů te wysi┼éki dla marketingu przychodz─ůcego i generowania kwalifikowanych lead├│w. Nic dziwnego, ┼╝e promocja od dawna uwa┼╝ana jest za istotny element marketingu mix.

2. Sprzeda┼╝

Cz─Östo ostrzegamy przed niebezpiecze┼ästwami zwi─ůzanymi ze zbyt silnymi i sprzeda┼╝owymi tre┼Ťciami marketingowymi. Ryzykujesz wyobcowanie swojej grupy docelowej, konsekwentnie dostarczaj─ůc w swoich tre┼Ťciach jawne zach─Öty do sprzeda┼╝y i sprawiaj─ůc, ┼╝e wygl─ůda na to, ┼╝e Twoim jedynym celem jest sk┼éonienie ludzi do zakupu czego┼Ť od Ciebie.

Edukacja na temat produkt├│w i us┼éug jest cz─Ö┼Ťci─ů pracy ka┼╝dego marketera, kt├│ry polega na sprzedawaniu swoich produkt├│w klientom ÔÇö najlepiej jednak, gdy robi si─Ö to z wi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů niuans├│w. Ka┼╝da decyzja marketingowa, od przekazu marki po tematy kampanii, powinna wspiera─ç ostateczny cel, jakim jest zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y. Gdy ju┼╝ przyci─ůgniesz uwag─Ö potencjalnego klienta, niezale┼╝nie od tego, czy jest to konsument, czy prospekt B2B, marketerzy musz─ů zaj─ů─ç si─Ö piel─Ögnowaniem tego potencjalnego klienta i przeprowadzaniem go przez lejek sprzeda┼╝y, aby byli przygotowani do dokonania zakupu, gdy w ko┼äcu nawi─ů┼╝─ů kontakt z zespo┼éem sprzeda┼╝y.

Oznacza to ci─ůg┼ée przedstawianie argument├│w za swoj─ů mark─ů i stopniowe w┼é─ůczanie do komunikacji marketingowej bardziej skoncentrowanych na produkcie punkt├│w do rozm├│w. Zanim potencjalni klienci b─Öd─ů gotowi do rozmowy ze sprzedawc─ů, potencjalni klienci powinni wiedzie─ç, jak Twoje towary lub us┼éugi wypadaj─ů na tle konkurencyjnych produkt├│w.

3. Zarz─ůdzanie produktami/us┼éugami

Zaprojektowanie nowego produktu, kt├│ry lepiej spe┼énia potrzeby klient├│w i wype┼énia luk─Ö na rynku, nie jest dzie┼éem przypadku ani zwyk┼éego szcz─Ö┼Ťcia. Potrzeba wielu dok┼éadnych bada┼ä rynku, aby dowiedzie─ç si─Ö, czego chc─ů ludzie i jak dostarczy─ç najlepszy mo┼╝liwy produkt. Zespo┼éy marketingowe mog─ů identyfikowa─ç nowe mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, poprzez:

  • Rozmawianie z potencjalnymi klientami, ankietowanie.
  • Przeprowadzanie analizy konkurencji.

Nast─Öpnie poprzez w┼é─ůczenie informacji zwrotnych zebranych z us┼éug wsparcia klienta do strategii marketingowych.W takich przypadkach badania marketingowe to paliwo, kt├│ry nap─Ödza rozw├│j produktu. Kto lepiej rozumie Tw├│j rynek docelowy ni┼╝ Tw├│j zesp├│┼é marketingowy?

4. Zarz─ůdzanie informacjami marketingowymi

Marketing strategiczny opiera si─Ö na danych. Ka┼╝dy dobry marketer wie, ┼╝e im wi─Öcej informacji o kliencie docelowym, konkurentach w bran┼╝y i trendach rynkowych zdob─Ödziesz, tym skuteczniejsze b─Öd─ů Twoje dzia┼éania marketingowe.
Wszystkie te soczyste informacje s─ů tak dobre jak z┼éoto, wi─Öc nie ma powodu, aby trzyma─ç je zamkni─Öte. Jedn─ů z podstawowych (cho─ç czasami pomijanych) funkcji marketingu jest zbieranie tych cennych danych, sprowadzanie ich do element├│w dzia┼éania i przydatnych wskaz├│wek oraz dzielenie si─Ö nimi z innymi dzia┼éami, kt├│re mog─ů uzna─ç je za przydatne.

Na przyk┼éad zespo┼éy sprzeda┼╝y mog─ů zawsze korzysta─ç z bardziej dog┼é─Öbnych informacji marketingowych, aby pom├│c im dopracowa─ç swoje oferty do:

  • Odpowiedzi na najnowsze trendy w bran┼╝y.
  • Odpowiedzi na wiadomo┼Ťci konkurencji.

5. Ceny, ustalanie cen

Badania marketingowe mog─ů r├│wnie┼╝ informowa─ç, w jaki spos├│b marki ustalaj─ů cen─Ö produktu. Efektywne ustalanie cen to zar├│wno sztuka, co nauka, a marki musz─ů znale┼║─ç ten optymalny punkt, kt├│ry r├│wnowa┼╝y spos├│b, w jaki klienci wyceniaj─ů Twoje towary lub us┼éugi z kosztami produkcji i dostawy, a tak┼╝e uwzgl─Ödnia aktualn─ů cen─Ö konkurencyjnych produkt├│w.

Postrzegana warto┼Ť─ç Twojej marki bezpo┼Ťrednio wp┼éywa na Twoj─ů strategi─Ö cenow─ů ÔÇö wystarczy spojrze─ç na r├│┼╝nic─Ö cen mi─Ödzy luksusow─ů mark─ů modow─ů jak Versace a bardziej „oszcz─Ödnymi” takimi jak HM. Kilkutysi─Öczna dysproporcja cenowa pojedynczej torebki nie mo┼╝e by─ç przypisywana wy┼é─ůcznie kosztom produkcji i kontroli jako┼Ťci. Klienci p┼éac─ů tyle samo za mark─Ö, ile za sam produkt.
Badania marketingowe rzucaj─ů ┼Ťwiat┼éo na reputacj─Ö Twojej marki i pomagaj─ů lepiej zrozumie─ç, jak bardzo Twoi docelowi odbiorcy ceni─ů Twoj─ů mark─Ö. To wszystko poza wszystkimi analizami konkurencji i badaniami bran┼╝owymi, kt├│re maj─ů kluczowe znaczenie dla ustalenia uczciwej ceny dla twoich towar├│w.

6. Finansowanie

Teraz zag┼é─Öbiamy si─Ö w niekt├│re mniej omawiane funkcje marketingu, chocia┼╝ nadal s─ů one bardzo wa┼╝ne dla nadrz─Ödnych cel├│w biznesowych. Finansowanie mo┼╝e pocz─ůtkowo nie wydawa─ç si─Ö g┼é├│wnym problemem dla Twojego zespo┼éu marketingowego, ale pomy┼Ťl o tym w ten spos├│b: Je┼Ťli Tw├│j dzia┼é nie ma mo┼╝liwo┼Ťci finansowych w bud┼╝ecie, aby w pe┼éni wesprze─ç Twoj─ů nast─Öpn─ů kampani─Ö marketingow─ů, jak zamierzasz sprosta─ç tym celom?

Kiedy ludzie my┼Ťl─ů o finansowaniu, cz─Östo koncentruj─ů si─Ö na pocz─ůtkowych kosztach rozpocz─Öcia nowej dzia┼éalno┼Ťci. Jednak w rzeczywisto┼Ťci finansowanie jest sta┼éym problemem w┼éa┼Ťcicieli firm i lider├│w, kt├│rzy rok po roku i kwarta┼é po kwartale musz─ů podejmowa─ç trudne decyzje bud┼╝etowe.

Pomagaj─ůc w generowaniu wi─Ökszych przychod├│w, ekspansji na nowe rynki i dotarciu do wi─Ökszej liczby potencjalnych klient├│w, zespo┼éy marketingowe mog─ů zademonstrowa─ç swoj─ů warto┼Ť─ç dla ca┼éej organizacji. A to u┼éatwia zapewnienie finansowania, kt├│rego potrzebuj─ů. Efektywne zarz─ůdzanie marketingowe jest w tym wzgl─Ödzie kluczowe. Program marketingowy, kt├│ry maksymalnie wykorzystuje dost─Öpne zasoby i stosuje odpowiednie strategie w celu anga┼╝owania i piel─Ögnowania wykwalifikowanych potencjalnych klient├│w, mo┼╝e wykazywa─ç niezaprzeczalny zwrot z inwestycji.

Skuteczna dzia┼éalno┼Ť─ç marketingowa pomaga r├│wnie┼╝ firmom pozyskiwa─ç finansowanie od stron trzecich ÔÇö na przyk┼éad w uzyskaniu po┼╝yczki z banku lub inwestycji od firmy venture capital. Ka┼╝da organizacja, niezale┼╝nie od tego, czy jest to niezale┼╝na firma, czy instytucja finansowa, chce, aby firmy mia┼éy kompleksowy plan marketingowy, kt├│ry pomo┼╝e budowa─ç mark─Ö, dociera─ç do rynk├│w i generowa─ç zdrowe przychody w d┼éu┼╝szej perspektywie.

7. Dystrybucja

Dystrybucja i problem zarz─ůdzania ┼éa┼äcuchem dostaw…

To gdzie sprzedajesz swoje produkty lub usługi i jak przekazujesz je klientom, jest również problemem marketingowym, niezależnie od tego, czy mówisz o dystrybucji cyfrowej, czy fizycznej.

Wyb├│r odpowiednich kana┼é├│w dystrybucji sprowadza si─Ö do zrozumienia, kim jest Tw├│j docelowy klient, jak postrzega Twoj─ů mark─Ö i gdzie spodziewa si─Ö Ci─Ö znale┼║─ç ÔÇö wszystkie kwestie zwi─ůzane z marketingiem.

Mened┼╝erowie ds. marketingu musz─ů by─ç skoordynowani z dzia┼éem ds. dostaw za ka┼╝dym razem, gdy uruchamiany jest nowy produkt, promocja lub kampania, aby firmy mog┼éy mie─ç wszystkie swoje dystrybucje opisane w jednym dokumencie do wgl─ůdu. Je┼Ťli marketerzy dobrze wykonaj─ů swoj─ů prac─Ö, wygeneruj─ů mn├│stwo szumu prowadz─ůcego do sukcesu produktu lub wydarzenia promocyjnego, zwi─Ökszaj─ůc zapotrzebowanie klient├│w do granic mo┼╝liwo┼Ťci. Ta marketingowa wygrana mo┼╝e szybko przerodzi─ç si─Ö w koszmar PR, je┼Ťli ┼éa┼äcuch dostaw nie jest przygotowany na zaspokojenie popytu.

Do zapami─Ötania: nie zostawiaj dystrybutor├│w lub mened┼╝er├│w ┼éa┼äcucha dostaw w ciemno┼Ťci, gdy planujesz kolejn─ů du┼╝─ů kampani─Ö marketingow─ů. Je┼Ťli jest w po┼éowie tak dobry, jak my┼Ťlisz, b─Ödziesz chcia┼é odpowiednio przygotowa─ç swoje kana┼éy dystrybucji.
Kiedy si─Ö do tego zabierzesz, marketing dotyka praktycznie ka┼╝dej cz─Ö┼Ťci Twojej firmy. Spostrze┼╝enia zebrane podczas dzia┼éa┼ä marketingowych mog─ů informowa─ç i ulepsza─ç dowoln─ů liczb─Ö codziennych operacji, jednocze┼Ťnie ukierunkowuj─ůc d┼éugoterminowe decyzje strategiczne. To jeszcze zanim zastanowisz si─Ö, ile przychod├│w generuje Twoja dzia┼éalno┼Ť─ç marketingowa.


Tak wi─Öc, wracaj─ůc do pierwotnego pytania, ÔÇ×jaki jest sens tego wszystkiego?, jakie s─ů funkcje marketingu?ÔÇŁ To wszystko ma sprawi─ç, ┼╝e Tw├│j biznes odniesie sukces. Jak pokazuje te siedem funkcji marketingowych, mo┼╝esz osi─ůgn─ů─ç ten cel na wiele r├│┼╝nych sposob├│w, ale efekt ko┼äcowy jaki osi─ůgnie Twoje przedsi─Öbiorstwo i organizacja jest taki sam.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca┼é─ů strategi─Ö ecommerce. Nie czekaj, do┼é─ůcz do nas!

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca┼ékowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot─Ö┼╝niejsze nowe sposoby ┼╝eby zredukowa─ç koszty pozyskania nowych klient├│w i wystrzeli─ç w kosmos sw├│j ROAS z reklamÔÇŽ i dodatkowo osi─ůgn─ů─ç tak─ů sprzeda┼╝ jak nigdy dot─ůd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety┬á kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam... (sekrety prosto ze ┼║r├│d┼éa)