Funkcje marketingowe (marketing według Kotlera, definicja, przykłady)

Funkcje marketingowe
Funkcje marketingowe

Funkcje marketingu Kotler

Philip Kotler uważany jest za ojca marketingu. Definicja marketingu według niego to: „Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.

7 funkcji marketingu to promocja, sprzedaż, zarządzanie produktami/usługami, zarządzanie informacjami marketingowymi, ustalanie cen, finansowanie i dystrybucja.

Zrozumienie podstawowych funkcji marketingu może pomóc Ci lepiej skoncentrować wysiłki i strategie na wspieraniu Twojej firmy. Nie wspominając o tym, że o wiele łatwiej jest pokazać ROI i odpowiednie KPI, jeśli dokładnie wiesz, czego oczekuje się od działu marketingu.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Bez zbędnych ceregieli przyjrzyjmy się 7 funkcjom marketingu i przyjrzyjmy się, jak są one zgodne z nadrzędnymi celami biznesowymi.

  • Promocja.
  • Sprzedaż.
  • Zarządzanie produktami/usługami.
  • Zarządzanie informacją marketingową, zarządzanie informacją o rynku.
  • Ustalanie cen, ceny
  • Finansowanie.
  • Dystrybucja i zarządzanie kanałami.
diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Podstawowe funkcje marketingowe

Poniżej wymienione oficjalne funkcje marketingu które po zastosowaniu tworzą wspaniałe firmy.

1. Promocja

Kiedy ludzie określają swoje cele marketingowe, promocja zwykle znajduje się na górze tej listy lub w jej pobliżu. Pokazywanie swojego brandu przed potencjalnymi klientami, budowanie świadomości marki i ulepszanie profilu firmy to główne priorytety każdego działu marketingu.

Strategie promocyjne często pokrywają się z innymi jednostkami biznesowymi i działaniami budującymi świadomość, takimi jak reklama i public relations. Z marketingowego punktu widzenia promocja może obejmować wszystko, od content marketingu i marketingu e-mailowego po social media i influencer marketing.

Nie musimy mówić, jak ważne są te wysiłki dla marketingu przychodzącego i generowania kwalifikowanych leadów. Nic dziwnego, że promocja od dawna uważana jest za istotny element marketingu mix.

2. Sprzedaż

Często ostrzegamy przed niebezpieczeństwami związanymi ze zbyt silnymi i sprzedażowymi treściami marketingowymi. Ryzykujesz wyobcowanie swojej grupy docelowej, konsekwentnie dostarczając w swoich treściach jawne zachęty do sprzedaży i sprawiając, że wygląda na to, że Twoim jedynym celem jest skłonienie ludzi do zakupu czegoś od Ciebie.

Edukacja na temat produktów i usług jest częścią pracy każdego marketera, który polega na sprzedawaniu swoich produktów klientom — najlepiej jednak, gdy robi się to z większą ilością niuansów. Każda decyzja marketingowa, od przekazu marki po tematy kampanii, powinna wspierać ostateczny cel, jakim jest zwiększenie sprzedaży. Gdy już przyciągniesz uwagę potencjalnego klienta, niezależnie od tego, czy jest to konsument, czy prospekt B2B, marketerzy muszą zająć się pielęgnowaniem tego potencjalnego klienta i przeprowadzaniem go przez lejek sprzedaży, aby byli przygotowani do dokonania zakupu, gdy w końcu nawiążą kontakt z zespołem sprzedaży.

Oznacza to ciągłe przedstawianie argumentów za swoją marką i stopniowe włączanie do komunikacji marketingowej bardziej skoncentrowanych na produkcie punktów do rozmów. Zanim potencjalni klienci będą gotowi do rozmowy ze sprzedawcą, potencjalni klienci powinni wiedzieć, jak Twoje towary lub usługi wypadają na tle konkurencyjnych produktów.

3. Zarządzanie produktami/usługami

Zaprojektowanie nowego produktu, który lepiej spełnia potrzeby klientów i wypełnia lukę na rynku, nie jest dziełem przypadku ani zwykłego szczęścia. Potrzeba wielu dokładnych badań rynku, aby dowiedzieć się, czego chcą ludzie i jak dostarczyć najlepszy możliwy produkt. Zespoły marketingowe mogą identyfikować nowe możliwości rozwoju, poprzez:

  • Rozmawianie z potencjalnymi klientami, ankietowanie.
  • Przeprowadzanie analizy konkurencji.

Następnie poprzez włączenie informacji zwrotnych zebranych z usług wsparcia klienta do strategii marketingowych.W takich przypadkach badania marketingowe to paliwo, który napędza rozwój produktu. Kto lepiej rozumie Twój rynek docelowy niż Twój zespół marketingowy?

4. Zarządzanie informacjami marketingowymi

Marketing strategiczny opiera się na danych. Każdy dobry marketer wie, że im więcej informacji o kliencie docelowym, konkurentach w branży i trendach rynkowych zdobędziesz, tym skuteczniejsze będą Twoje działania marketingowe.
Wszystkie te soczyste informacje są tak dobre jak złoto, więc nie ma powodu, aby trzymać je zamknięte. Jedną z podstawowych (choć czasami pomijanych) funkcji marketingu jest zbieranie tych cennych danych, sprowadzanie ich do elementów działania i przydatnych wskazówek oraz dzielenie się nimi z innymi działami, które mogą uznać je za przydatne.

Na przykład zespoły sprzedaży mogą zawsze korzystać z bardziej dogłębnych informacji marketingowych, aby pomóc im dopracować swoje oferty do:

  • Odpowiedzi na najnowsze trendy w branży.
  • Odpowiedzi na wiadomości konkurencji.

5. Ceny, ustalanie cen

Badania marketingowe mogą również informować, w jaki sposób marki ustalają cenę produktu. Efektywne ustalanie cen to zarówno sztuka, co nauka, a marki muszą znaleźć ten optymalny punkt, który równoważy sposób, w jaki klienci wyceniają Twoje towary lub usługi z kosztami produkcji i dostawy, a także uwzględnia aktualną cenę konkurencyjnych produktów.

Postrzegana wartość Twojej marki bezpośrednio wpływa na Twoją strategię cenową — wystarczy spojrzeć na różnicę cen między luksusową marką modową jak Versace a bardziej „oszczędnymi” takimi jak HM. Kilkutysięczna dysproporcja cenowa pojedynczej torebki nie może być przypisywana wyłącznie kosztom produkcji i kontroli jakości. Klienci płacą tyle samo za markę, ile za sam produkt.

Badania marketingowe rzucają światło na reputację Twojej marki i pomagają lepiej zrozumieć, jak bardzo Twoi docelowi odbiorcy cenią Twoją markę. To wszystko poza wszystkimi analizami konkurencji i badaniami branżowymi, które mają kluczowe znaczenie dla ustalenia uczciwej ceny dla twoich towarów.

6. Finansowanie

Teraz zagłębiamy się w niektóre mniej omawiane funkcje marketingu, chociaż nadal są one bardzo ważne dla nadrzędnych celów biznesowych. Finansowanie może początkowo nie wydawać się głównym problemem dla Twojego zespołu marketingowego, ale pomyśl o tym w ten sposób: Jeśli Twój dział nie ma możliwości finansowych w budżecie, aby w pełni wesprzeć Twoją następną kampanię marketingową, jak zamierzasz sprostać tym celom?

Kiedy ludzie myślą o finansowaniu, często koncentrują się na początkowych kosztach rozpoczęcia nowej działalności. Jednak w rzeczywistości finansowanie jest stałym problemem właścicieli firm i liderów, którzy rok po roku i kwartał po kwartale muszą podejmować trudne decyzje budżetowe.

Pomagając w generowaniu większych przychodów, ekspansji na nowe rynki i dotarciu do większej liczby potencjalnych klientów, zespoły marketingowe mogą zademonstrować swoją wartość dla całej organizacji. A to ułatwia zapewnienie finansowania, którego potrzebują. Efektywne zarządzanie marketingowe jest w tym względzie kluczowe. Program marketingowy, który maksymalnie wykorzystuje dostępne zasoby i stosuje odpowiednie strategie w celu angażowania i pielęgnowania wykwalifikowanych potencjalnych klientów, może wykazywać niezaprzeczalny zwrot z inwestycji.

Skuteczna działalność marketingowa pomaga również firmom pozyskiwać finansowanie od stron trzecich — na przykład w uzyskaniu pożyczki z banku lub inwestycji od firmy venture capital. Każda organizacja, niezależnie od tego, czy jest to niezależna firma, czy instytucja finansowa, chce, aby firmy miały kompleksowy plan marketingowy, który pomoże budować markę, docierać do rynków i generować zdrowe przychody w dłuższej perspektywie.

7. Dystrybucja

Dystrybucja i problem zarządzania łańcuchem dostaw…

To gdzie sprzedajesz swoje produkty lub usługi i jak przekazujesz je klientom, jest również problemem marketingowym, niezależnie od tego, czy mówisz o dystrybucji cyfrowej, czy fizycznej.

Wybór odpowiednich kanałów dystrybucji sprowadza się do zrozumienia, kim jest Twój docelowy klient, jak postrzega Twoją markę i gdzie spodziewa się Cię znaleźć — wszystkie kwestie związane z marketingiem.

Menedżerowie ds. marketingu muszą być skoordynowani z działem ds. dostaw za każdym razem, gdy uruchamiany jest nowy produkt, promocja lub kampania, aby firmy mogły mieć wszystkie swoje dystrybucje opisane w jednym dokumencie do wglądu. Jeśli marketerzy dobrze wykonają swoją pracę, wygenerują mnóstwo szumu prowadzącego do sukcesu produktu lub wydarzenia promocyjnego, zwiększając zapotrzebowanie klientów do granic możliwości. Ta marketingowa wygrana może szybko przerodzić się w koszmar PR, jeśli łańcuch dostaw nie jest przygotowany na zaspokojenie popytu.

Do zapamiętania: nie zostawiaj dystrybutorów lub menedżerów łańcucha dostaw w ciemności, gdy planujesz kolejną dużą kampanię marketingową. Jeśli jest w połowie tak dobry, jak myślisz, będziesz chciał odpowiednio przygotować swoje kanały dystrybucji.

Kiedy się do tego zabierzesz, marketing dotyka praktycznie każdej części Twojej firmy. Spostrzeżenia zebrane podczas działań marketingowych mogą informować i ulepszać dowolną liczbę codziennych operacji, jednocześnie ukierunkowując długoterminowe decyzje strategiczne. To jeszcze zanim zastanowisz się, ile przychodów generuje Twoja działalność marketingowa.

Tak więc, wracając do pierwotnego pytania, „jaki jest sens tego wszystkiego?, jakie są funkcje marketingu?” To wszystko ma sprawić, że Twój biznes odniesie sukces. Jak pokazuje te siedem funkcji marketingowych, możesz osiągnąć ten cel na wiele różnych sposobów, ale efekt końcowy jaki osiągnie Twoje przedsiębiorstwo i organizacja jest taki sam.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jaka jest rola i zadania marketingu w firmie?

Rola marketingu w firmie jest bardzo dynamiczna. Marketing jest odpowiedzialny za planowanie, utrzymywanie i ulepszanie wizerunku firmy, wykorzystywanie aktualnych technologii i kanałów informowania o ofertach, a także budowanie lepszych relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Do głównych zadań marketingu należy identyfikacja i analiza potrzeb i preferencji konsumentów, określanie strategii cen, określanie grupy docelowej, tworzenie kampanii promocyjnych i reklam, zarządzanie wizerunkiem firmy w mediach, tworzenie współpracy z innymi firmami i partnerami, a także tworzenie strategii e-marketingu i promocji w internecie.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!